عکس پروفایل تفکر نابت

تفکر ناب

۱۳۴عضو
تفکر ناب
undefinedحکمت ۳۲undefined فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ. undefined انجام دهنده كار نيك از كار نيكش بهتر است و انجام دهنده كار بد از كار بدش بدتر.
undefined در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَنِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لاَ يُدْرِكُهُ; نيت مؤمن از عملش بهتر است، زيرا كارهاى خيرى در دل دارد كه نمى تواند آنها را انجام دهد و نيت كافر بدتر از عمل اوست، زيرا كارهاى بدى در سر دارد كه توان آن را ندارد».
undefined شخصى كه كارى انجام مى دهد غالبا داراى ملكه آن است و آن ملكه مى تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود، بنابراين اگر كسى را ببينيم كه مثلا يتيمى را نوازش مى كند و دست افتاده اى را مى گيرد مى دانيم كه او داراى صفتى است درونى كه مى تواند سرچشمه ده ها و گاه صدها و هزاران از اين گونه كارها شود و به همين دليل از كارش بهتر است.
undefined هر كس كار خيرى انجام مى دهد معمولا عوامل بازدارنده اى از جمله هوا و هوس ها را در دل دارد و در برابر آنها مقاومت مى كند و آن عوامل را به عقب مى راند و كار خير را انجام مى دهد به همين دليل از كارش با ارزش تر است و به عكس كسى كه كار بدى انجام مى دهد نيز عوامل بازدارنده از قبيل فطرت الهى، اوامر و نواهى آسمانى در برابر اوست ولى پشت پا به همه آنها مى زند و به سراغ شر مى رود.

۱۰:۱۹

thumnail
undefined چند تا کتاب نخونده دارید؟
undefined آیا قصد دارید برنامه جدیدی را شروع کنید؟undefinedundefined
قبل از خریدن کتاب جدید یا شروع برنامه جدید این کلیپ را ببینید undefined
https://ble.ir/our_beliefs

۶:۲۴

undefined حکمت ۳۳ undefined
كُنْ سَمَحاً وَلاَ تَكُنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَكُنْ مُقَتِّراً.
undefined امام(عليه السلام) فرمود: سخاوتمند باش و در اين راه اسراف مكن و در زندگى حساب گر باش و سخت گير مباش.

۱۹:۱۵

تفکر ناب
undefined حکمت ۳۳ undefined كُنْ سَمَحاً وَلاَ تَكُنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَكُنْ مُقَتِّراً. undefined امام(عليه السلام) فرمود: سخاوتمند باش و در اين راه اسراف مكن و در زندگى حساب گر باش و سخت گير مباش.
undefined در شأن نزول آيه ۲۹ سوره «اسراء» نيز آمده است كه شخص سائلى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) تقاضاى پيراهن كرد. پيامبر پيراهن خود را به او بخشيد و همين امر سبب شد كه آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. اين جريان سبب شد كه زبان منافقان باز گردد و بگويند محمد خواب مانده يا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. ولى هنگامى كه از جريان كار باخبر شدند شرمنده گشتند آيه فوق نازل شد و به پيامبر چنين دستور داد: «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَلا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً; دست خود را بر گردن خويش زنجير مكن (و انفاق و بخشش را ترك منما) و بيش از حد (نيز) دست خود را مگشاى كه خانه نشين شوى و مورد سرزنش قرارگيرى و از كار خود فرو مانى».

۴:۱۶

undefined حکمت ۳۴ undefined
أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى
undefined امام (عليه السلام) فرمود: برترين بى نيازى، ترك آرزوهاست.

۶:۳۸

undefined بخشی از سخنرانی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در جمع طلابش در ایام حملات حزب بعث به حوزه نجف:
نگویید: مردم به این دلیل از ما خشمگین می‌شوند که «الناس علی دین ملوکهم»؛ مردم بر مرام حاکمانشان هستند. مگر حاکمان زمان امام علی‌بن‌الحسین علیهماالسلام چه موضعی نسبت به آن حضرت داشتند؟آیا هشام بن عبدالملک یا خود عبدالملک با امام علی‌بن‌الحسین علیهماالسلام همراه بودند؟! آیا مفهومی صحیح از امام علی‌بن‌الحسین علیهماالسلام را در ذهن داشتند و یا مفهومی صحیح را از ایشان تبلیغ می‌کردند؟!اما با این همه، مردم مجذوب امام علی‌بن‌الحسین علیهماالسلام بودند؛ چراکه آن حضرت همواره و با همه وجودش در حال اتصال با خداوند متعال می‌زیست.
حالت اتصال و ارتباط با خداوند افزون بر این‌که یک کمال برای انسان است، به‌خودی‌خود یک نیرو و انرژی برای موفقیت در مسیر کار هم هست؛ زیرا این اتصال پایه اخلاق انسان کامل را تشکیل می‌دهد. اخلاق انسان کامل فقط زمانی ممکن است در انسان ایجاد شود که انسان به‌طور تفصیلی در حالت اتصال با خداوند متعال زندگی کند.
undefined بارقه‌ها، ص ۴۸۹https://ble.ir/our_beliefs

۱۱:۰۱

undefined تفاوت انقلاب پیامبران
undefined استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر:
انقلاب پیامبران از هر انقلاب اجتماعی دیگری که در تاریخ روی داده است، تمایز نوعی دارد؛ زیرا انقلاب پیامبران، انسان را از درون و جهان را از برون به‌طور هم‌زمان آزاد می‌سازد و نام حرکت آزادی‌بخش اول را «جهاد اکبر» و نام حرکت آزادی‌بخش دوم را «جهاد اصغر» می‌گذارد و علت این‌که این جهاد را جهاد اصغر می‌نامد، این است که هدف بزرگ این جهاد تنها در چارچوب جهاد اکبر تحقق می‌یابد.
undefined اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۴۷.https://ble.ir/our_beliefs

۱۱:۴۹

undefined حکمت ۳۵ نهج البلاغه undefined
مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ، قَالُوا فِيهِ بِمَا لاَ يَعْلَمُونَ
امام (عليه السلام) فرمود: كسى كه در نسبت دادن كارهاى بد به مردم شتاب كند، مردم (نيز) نسبت هاى ناروايى به او مى دهند.

۱:۴۸

undefined آزادی؛ حق + مسئولیت
آزادی در مفاهیم تمدن سرمایه‌داری حق طبیعی انسان است و انسان می‌تواند هر زمانی که بخواهد از حق خویش چشم‌پوشی کند. آزادی در مفهوم اسلامی چنین نیست؛ زیرا آزادی در اسلام ارتباط اساسی با عبودیت در مقابل خداوند داردبنابراین اسلام به انسان اجازه نمی‌دهد که خود را کوچک شمارد و از آزادیش چشم‌پوشی کند: لَاتَکُن عَبدُ غَیرِك وَ قَد خَلَقكَ الله حُرّاً؛ یعنی بنده دیگری نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.بنابراین در اسلام انسان مسئول آزادی خویش است و آزادی نوعی بی‌مسئولیتی نیست.
undefinedاسلام راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۴۷
https://ble.ir/our_beliefs

۶:۴۸

undefined ان شالله برنامه تابستان کانال
undefined بازنشر اندیشه علامه سید محمد باقر صدر (علیه الرحمة)
undefined روزانه یک حکمت‌ از نهج البلاغه
یک قدم به سمت اندیشه ناب ان شاالله التماس دعا undefined
https://ble.ir/our_beliefs

۶:۵۳

undefined حکمت ۳۶ undefined
مَنْ أَطَالَ الاَْمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ
undefined امام (عليه السلام) فرمودند: كسى كه آرزويش را طولانى كند اعمال بد انجام مى دهد.

۲۰:۱۹

undefined خودت را به خواندن عادت بده نه خواب
شیخ محمدرضا نعمانی (از جوانان همراه شهید صدر):
undefinedشهید صدر وقتی در حال تفکر و مطالعه بود کاملا از دنیای پیرامونش بریده می‌شد و این چیزی نیست که کسی به سادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. من به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان غرق در خواب شود. حتی در همان روزهای گرم و در حالی که به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بود هم از کتاب‌هایش جدا نمی‌شد، درحالی‌که [در آن گرمای نجف] جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت در برابر وسوسه خواب را نداشت. آری در سال آخر عمر شریفش که نیروی بدنی‌اش [بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر] تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز می‌کشید.undefinedوقتی مرا در خواب می‌دید، به من می‌گفت: من خودم را به خواب عادت نداده‌ام، چون عمر کوتاه است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت می‌دهی؟! undefinedدر یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کرد و گفت: وقتی من هم‌سن تو بودم روزانه حدود بیست ساعت درس می‌خواندم و حتی در آن ۴ ساعت دیگر هم که می‌خوابیدم خواب‌های علمی می‌دیدم و برای همین خوابم هم خواب معمولی نبود و در خواب می‌دیدم که مشغول مطالعه یا حل مسائل علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگی‌ات را با خواب سپری خواهی‌ کرد.
undefined ر.ک: السیرة و المسیرة في حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹.

۲۰:۲۱

undefined حکمت ۳۷ undefined
و قال (عليه السلام) وَقَدْ لَقِيَهُ عِنْدَ مَسِيرِهِ إِلَى الشَّامِ دَهَاقِينُ الاَْنْبَارِ، فَتَرَجَّلُوا لَهُ وَاشْتَدُّوا بَيْنَ يَدَيْهِ. مَا هَذَا الَّذِي صَنَعْتُمُوهُ؟ فَقَالُوا: خُلُقٌ مِنَّا نُعَظِّمُ بِهِ أُمَرَاءَنَا، فَقَالَ: وَاللَّهِ مَا يَنْـتَفِعُ بِهَـذَا أُمَـرَاؤُكُمْ! وَإِنَّكُمْ لَتَشُقُّونَ عَلى أَنْفُسِـكُمْ فِي دُنْيـَاكُمْ، وَتَشْقَوْنَ بِهِ فِي آخِرَتِكُمْ. وَمَا أَخْسَرَ الْمَشَقَّةَ وَرَاءَهَا الْعِقَابُ، وَأَرْبَحَ الدَّعَةَ مَعَهَا الاَْمَانُ مِنَ النَّارِ.
undefined امام (عليه السلام) فرمود: «اين چه كارى بود كه كرديد؟» عرض كردند: اين رسوم و آدابى است كه ما اميران خود را با آن بزرگ مى داريم. امام (عليه السلام) فرمود: به خدا سوگند زمامداران شما از اين عمل بهره اى نمى برند و شما با اين كار در دنيا مشقت زياد بر خود هموار مى سازيد و در قيامت بدبخت مى شويد. چه زيان بار است مشقتى كه به دنبال آن عقاب الهى باشد و چه پرسود است آرامشى كه با آن امان از آتش دوزخ فراهم گردد

۵:۰۳

undefined هشتاد درصد!
undefined وقتی گرايش‌ها از مصلحت عمومی به مصلحت شخصی تغيير جهت پيدا می‌كند، هركس كه در فضايی آكنده از اين گرايش زندگی می‌كند، مجبور می‌شود كه فقط به خودش و دفاع از خودش و حفظ خودش فكر كند و اين‌چنين می‌شود كه هشتاد درصد از توان و امكاناتمان را در درگيری‌های داخلی و درون‌گروهی هزينه می‌كنيم؛ درحالی‌كه اگر به اخلاق انسان عامل متخلق بوديم و به ديگر سخن، اخلاق فداكردن مصلحت شخصی برای مصلحت عمومی در وجودمان بود، می‌توانستيم اين هشتاد درصدی را كه در درگيری‌های داخلی صرف می‌شود، در راه خدا به‌كار بيندازيم؛ برای حمايت از كل مجموعه و برای تثبيت و تقويت و رشد كل اين مجموعه، به‌كار بگيريم. با اين كار خودمان هم بهره می‌برديم، اگر عقلمان را به‌كار می‌انداختيم، می‌ديديم- حتی براساس معيارهای دنيايی و زودگذر- بیشتر بهره می‌بردیم.
undefined بارقه‌ها، ص۴۹۳

۲۱:۲۷

undefined حکمت ۳۸ undefinedلاِِبْنِهِ الْحَسَنِ علیه السلام: يَا بُنَيَّ، احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً، وَأَرْبَعاً، لاَ يَضُرُّکَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ: إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ، وَأَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ، وَأَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ، وَأَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ. يَا بُنَيَّ، إِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الاَْحْمَقِ، فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَکَ فَيَضُرَّکَ؛ وَإِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ، فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْکَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ؛ وَإِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُکَ بِالتَّافِهِ؛ وَإِيَّاکَ وَمُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ: يُقَرِّبُ عَلَيْکَ الْبَعِيدَ، وَيُبَعِّدُ عَلَيْکَ الْقَرِيبَ.
undefined امام علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود : فرزندم! چهار چيز: و چهار چيز را، از من حفظ كن كه با حفظ آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد: بالاترين سرمايه‌ها عقل است و بزرگ‌ترين فقر حماقت و نادانى است، بدترين وحشت خودپسندى است و برترين حسب و نسب اخلاق نيك است. فرزندم از دوستى با احمق برحذر باش، چرا كه او مى‌خواهد به تو منفعت رساند ولى زيان مى‌رساند (زيرا بر اثر حماقتش سود و زيان را تشخيص نمى‌دهد) و از دوستى با بخيل دورى كن، زيرا به هنگامى كه شديدترين نياز را به او دارى تو را رها مى‌سازد و از دوستى با انسان فاجر بپرهيز، چرا كه تو را به اندك چيزى مى‌فروشد و از دوستى با دروغ‌گو برحذر باش، چرا كه او مثل سراب است؛ دور را در نظر تو نزديك و نزديك را در نظر تو دور مى‌سازد (و حقايق را به تو وارونه نشان مى‌دهد)

۵:۰۳

undefined️ کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا
undefined در مکتب حسین علیه‌السلام
حسین (ع) انقلاب کرد تا برای امت، پنهان شدن حاکمان پشت اسم دین را آشکار سازد و حقیقت طاغوت هایی را که به اسم خلافت حضرت رسول (ص) بر مردم حکم می‌راندند، رسوا کند.واقعه طفّ سوگنامه‌ای گذرا نیست که فقط در مرحله‌ای مشخص از تاریخ روی داده باشد؛ بلکه صورتی کامل از پیکره یافتن نبرد حق و باطل است. صحنه‌ای واقعی و زنده است که نقش های آن را همۀ طبقات بشر با سن ها و جنس های گوناگون ایفا می‌کنند؛ معصومی که کوتاهی و خطا نمی‌کند، مجرمی که از پست‌ترین و فجیع‌ترین کارها ابایی ندارد؛ زن و کودک شیرخوار و پیرمرد سالمند و توبه‌کار و گنه‌کار، همه در آن هستند. هم والایی و بلندمرتبگی در آن هست و هم پستی و فرومایگی.
این واقعه تعبیری از یک مرحله تاریخی نیست، تعبیری از حال یک امت است که حاکمانش آن را از جاده صحیح به کج برده‌اند و آن را از رسالت و عقیده‌اش دور کرده‌اند، تا جایی که امتی مرده شد که به هیچ‌چیز نمی‌اندیشد جز به این اندک نفسی که بالا و پایین می شود ... ترس به‌اندازه‌ای توصیف‌ناپذیر این امت را فراگرفت، آن چنان که می‌دانست به حق عمل نمی‌شود و از منکر جلوگیری نمی‌شود؛ اما ایستاده بود و تکان نمی‌خورد. این امت اجلش فرارسیده بود و مرده بود؛ گرچه بدن‌هایشان متحرک بود.
undefined امامان اهل‌بیت، ص ۵۳۸

۱۰:۲۳

undefined️ ساخت و رهبری امت تا روز قیامت در مکتب حسین علیه‌السلام
ای مؤمنان! ای شیعیان حسین علیه‌السلام!
undefined امام والای شما وقتی خونش جاری می‌شد، وقتی محرومیت را حتی از آب فرات به جان می‌خرید، وقتی با هر قربانی جدیدی که از فرزندان و خاندان خود می‌داد شادی و شادمانی در چهره‌اش فزونی می‌یافت، وقی حتی فرزند شیرخوارش را فدا کرد، وقتی زمین می‌خورد و سپس برمی‌خاست تا نبرد را پی گیرد، وقتی واپسین نفَس‌های پاکش را بر زمین کربلای می‌کشید...
undefined حسین علیه‌السلام در همه این لحظه‌ها فقط به عملیاتی جانبازانه نمی‌پرداخت؛ بلکه داشت امتی را می‌ساخت و اراده‌ای را حفظ می‌کرد و با تاریخ رسالت به پیش می‌رفت و جهادگران راه اسلام در هر زمان و مکان را رهبری می‌کرد.
undefined امامان اهل‌بیت، ص۵۴۵undefined

۹:۱۳

بازارسال شده از علیرضا چیت سازیان

نیاز و رفتار اجتماعی.mp3

۰۱:۱۲:۴۴-۵۷.۷۶ مگابایت
نقش نیاز در شکل گیری روابط اجتماعیundefined بخش نیاز و نقش آن در رفتار اجتماعی کتاب آناتومی جامعه

۸:۱۷

نظام فکری و جایگاه تقوا در آن .mp3

۰۱:۰۵:۲۴-۵۴.۱۹ مگابایت
undefined نظام فکری و جایگاه تقوا در آن

۲۱:۰۳

بازارسال شده از رویداد ملی نوآیند
thumnail
+ نوآیند
undefined فهرست فیلم‌های آموزشی، علمی و ترویجی در رویداد ملی نوآیند
undefined بخش دوم: کلان روندها
undefinedکلان روند ۱: کلان‌روندهای جهانی (معرفی و نمونه‌ها)
undefinedارائه دهنده : دکتر نصر اصفهانی (مدیرگروه آینده پژوهی و حکمرانی پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی و پژوهشگر سابق مرکز رصد و آینده پژوهی انقلاب اسلامی ، دکترای آینده پژوهی)
undefinedلینکhttps://www.aparat.com/v/fS6Uh?playlist
undefinedکلان روند ۲: گرمایش جهانی
undefinedارائه دهنده: دکتر احد رضایان (پسا دکترا آینده پژوهی دانشگاه تهران)
undefinedلینکhttps://www.aparat.com/v/YfkXu?playlist
undefinedکلان روند ۳: همگرایی ماشین و انسان
undefinedارائه دهنده : دکتر علی ذاکری (دکترای آینده پژوهی و عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع و آینده پژوهی دانشگاه اصفهان)
undefinedلینکhttps://www.aparat.com/v/1MGoA?playlist
undefinedکلان روند ۴: پسا حقیقت (Post Truth)
undefinedارائه دهنده : محمد لسانی (مدرس سواد رسانه و مشاور و مجری پروژه های نوآورانه ارتباطی)
undefinedلینکhttps://www.aparat.com/v/hends?playlist
undefinedکلان‌روند ۵: تغییرات جمعیتی
undefinedارائه دهنده : دکتر رسول صادقی (دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه تهران و رئیس کمیته علمی پیش بینی جمعیت و سلامت)
undefinedلینکhttps://www.aparat.com/v/nDlM6?playlist
undefinedکلان روند ۶: جابجایی قدرت جهانی
undefinedارائه دهنده : دکتر حامد سروری (دکترای تاریخ و عضو دفتر بررسی های راهبردی)
undefinedلینکhttps://www.aparat.com/v/Ku9qn?playlist
undefinedکلان روند ۷: نوسرمایه داری و فرهنگ مصرف
undefinedارائه دهنده : دکتر مسلم ناظمی (پژوهشگر حوزه دیجیتال ، دکتری آینده پژوهی از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور)
undefinedلینکhttps://www.aparat.com/v/oBO5X?playlist
.undefinedرویداد ملی نوآیند در بله . تلگرام . ایتا . اینستاگرام . سایتارتباط با ادمین

۷:۰۱