بازارسال شده از ایران همدل
هموطنان عزیز می توانند با شمارهگیری #۱۴* و یا با واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷و شماره شبایIR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶ در این پویش ملّی، مشارکت کنند.
@irane_hamdel
۱۶:۴۳
سلام به والدین و معلمای کانال
یه راه خوبی که میشه پرسشگر شدن رو در بچهها تقویت کنه، اینه که بهشون بگید هرچی میتونند از داستانهای کتاب فارسیشون سؤال دربیارندو بعد باهم درمورد کیفیت سوالات طرح شده گفتگو کنید.در گامهای اول، ازشون بخواید سوالات رو در دو بخش «چرا» و «چگونه» طرح کنند، که به انسجام ذهنیشون کمک کنه









کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
یه راه خوبی که میشه پرسشگر شدن رو در بچهها تقویت کنه، اینه که بهشون بگید هرچی میتونند از داستانهای کتاب فارسیشون سؤال دربیارندو بعد باهم درمورد کیفیت سوالات طرح شده گفتگو کنید.در گامهای اول، ازشون بخواید سوالات رو در دو بخش «چرا» و «چگونه» طرح کنند، که به انسجام ذهنیشون کمک کنه
کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
۱۶:۴۴
این کتاب که از یک مجموعهی ۴ جلدیه، برای تمرینات پرسشگری خیلی خوبه؛ چون موضوعات طنز و جالب داره و برای تأمل و طرح پرسش میتونه برای بچهها جالب باشه.







کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
https://ble.ir/p4c_teaching
۱۶:۵۱
ما برای این مردم که در حجمِ متنوعی از توحش جان میدهند، چه میکنیم؟؟؟؟؟؟
پ ن: زنده زنده سوختن مردم فلسطین در پناهگاه آوارگان
کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
پ ن: زنده زنده سوختن مردم فلسطین در پناهگاه آوارگان
کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
۳:۴۲
خیلی امید به زندگی میخواهد که در اردوگاهِ آوارگان، فرزندی به دنیا بیاوری که نامش را «یحیی» بگذاری!من حتی فکر میکنم اردوگاه آوارگان، اسمش هم بوی زندگی نمیدهد، چه برسد به اینکه بخواهد رسمِ زنده بودن و زنده کردن را بیاموزد؛ اما انگار تقدیر قرار است چیز دیگری را رقم بزند؛ گویی خداوند اراده کرده است که «یخرج الحیّ من المیّت» کند و قرار است از دل آوارگانی که حرامیان، زندگی را بر آنها حرام کردهاند، یحیی متولد شود؛ بناست زندهکنندهای چشم بگشاید..
چند شب پیش با صدایی که میگفت «نحن مقاومون و نحن منتصرون» از خواب بیدار شدم. صدا برایم آشنا نبود اما خیلی زنده بود؛ اینقدر که تا لحظاتی بعد از اینکه از خواب بیدار شدم، منگوار، دنبال صاحبش میگشتم. حالا پیش خودم فکر میکنم این صدا بیش از همه به تو میآید یحیی! به تو که در لحظات آخر عمرت هم مقاوم بودی و پیروزمندانه جنگیدی.آری یحیی!صدایی که میگفت «ما مقاومیم، ما پیروزیم» بیش از هرکس دیگری به خودت میآید.





کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
چند شب پیش با صدایی که میگفت «نحن مقاومون و نحن منتصرون» از خواب بیدار شدم. صدا برایم آشنا نبود اما خیلی زنده بود؛ اینقدر که تا لحظاتی بعد از اینکه از خواب بیدار شدم، منگوار، دنبال صاحبش میگشتم. حالا پیش خودم فکر میکنم این صدا بیش از همه به تو میآید یحیی! به تو که در لحظات آخر عمرت هم مقاوم بودی و پیروزمندانه جنگیدی.آری یحیی!صدایی که میگفت «ما مقاومیم، ما پیروزیم» بیش از هرکس دیگری به خودت میآید.
https://ble.ir/p4c_teaching
۱۸:۵۵
اگر متولیان تربیت، مطالب را در چارچوبهای محدود قرار دهند، نمیتوانند ادعای خدمت به اسلام و حق کنند.
شهید دکتر محمد بهشتی
کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
شهید دکتر محمد بهشتی
کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
۱۸:۲۰
آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
اگر متولیان تربیت، مطالب را در چارچوبهای محدود قرار دهند، نمیتوانند ادعای خدمت به اسلام و حق کنند. شهید دکتر محمد بهشتی کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان https://ble.ir/p4c_teaching
بنظرتون منظور شهید بهشتی از چارچوب های محدود چیه ؟؟؟؟
۱۰:۱۹
ایشون اینطور توضیح میدن:
در چارچوب محدود قرار دادن مطالب یعنی چه؟یعنی تعهد صرف داشتن به تعلیم و تربیت به شکل یا اشکال محدود و عدم توجه به این موضوع مهم که مخاطب تعلیم و تربیت یعنی کودکان و نوجوانان، طیفهای وسیعی از تنوع شخصیتی، سنخ روانی، توانمندی و ... را تشکیل میدهند؛ و ایجادِ این چارچوبهای محدود، به قیمت نادیدهانگاشتن این طیفهای وسیع تمام میشود و نتایج و ثمرات مطلوبی هم نخواهد داشت.
در چارچوب محدود قرار دادن مطالب یعنی چه؟یعنی تعهد صرف داشتن به تعلیم و تربیت به شکل یا اشکال محدود و عدم توجه به این موضوع مهم که مخاطب تعلیم و تربیت یعنی کودکان و نوجوانان، طیفهای وسیعی از تنوع شخصیتی، سنخ روانی، توانمندی و ... را تشکیل میدهند؛ و ایجادِ این چارچوبهای محدود، به قیمت نادیدهانگاشتن این طیفهای وسیع تمام میشود و نتایج و ثمرات مطلوبی هم نخواهد داشت.
۱۲:۴۷
اندر حکایت شکاف نسلی و تفاوت در نظام معناشناسی نسل ما و نسل ضد:
در کلاسم دانشآموزی هست که وقتی تکالیفش را انجام نمیدهد یا خطایی از او سر میزند و از او میخواهم دلیل آن را بگوید؛ لبخند بیپروایی روی لبش نقش میبندد و زل میزند توی چشمانم. با خودم میگویم عجب نسلی هستند، نه تنها از خطای خود پشیمان نیستند که تازه با تبسمی از کنار آن رد میشوند.امروز همان دانشآموز، نشانهی احساس خجالت را اینطور توصیف کرده بود:«حرف نمیزند، لبخند غیر عادی و بزرگی دارد»
نگو همین نشانهی رضایت و عدم پشیمانی، برای او حاکی از عمق خجالت و شرمناکی بوده و من نمیدانستم



کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
در کلاسم دانشآموزی هست که وقتی تکالیفش را انجام نمیدهد یا خطایی از او سر میزند و از او میخواهم دلیل آن را بگوید؛ لبخند بیپروایی روی لبش نقش میبندد و زل میزند توی چشمانم. با خودم میگویم عجب نسلی هستند، نه تنها از خطای خود پشیمان نیستند که تازه با تبسمی از کنار آن رد میشوند.امروز همان دانشآموز، نشانهی احساس خجالت را اینطور توصیف کرده بود:«حرف نمیزند، لبخند غیر عادی و بزرگی دارد»
نگو همین نشانهی رضایت و عدم پشیمانی، برای او حاکی از عمق خجالت و شرمناکی بوده و من نمیدانستم
کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
۱۵:۵۱
از ابتدای سال با بچههای کلاس، کتاب تاریخ ترسناک از تری دیری را در ساعت کتابخوانی، جمعخوانی کردیم.برای بچهها خیلی حیرت آور بود که کشوری با این عظمت و زرق و برق، برای تشکیل شدن خون هزاران انسان را ریخته است و در پس این حجم از پیشرفت و ترقی، چه جنایاتی مخفی و کمتر شنیده شده باقی مانده است.برخی بچهها که برایشان سخت بود که علاقه و اشتیاقشان را به آمریکا از دست بدهند، میگفتند اما این اتفاقات برای صدها سال پیش است و الان از استعمار و خونریزی خبری نیست.در پاسخ به آنها، برخی دیگر معتقد بودند که فلسطین، نمونهی کاملی از تداوم سیاست های استعماری و ضد بشری آمریکا از گذشته تاکنون است.یکی از بچهها حرف جالبی زد؛ اینکه فرض کنید امروز، اسرائیل و آمریکا بتواند تمام خاک غزه را تصرف کند و آنرا از نو بسازد و تبدیل کند به منطقهای ثروتمند و پیشرفته، آنوقت چندین سال بعد که مردم وضعیت فعلی این سرزمین را ببینند این حجم از توسعه و ترقی را تحسین کنند و آرزو کنند که کاش ما هم ساکن آنجا بودیم، درحالیکه اگر مثل ما و در دورانی که ما شاهد کشتار مردم غزه بودیم، قطعا میل و اشتیاقی به سکونت در این منطقه نداشتند؛ حالا آمریکا هم مثل غزه است؛ ما چون گذشتهی اسفبار و خونین تبدیل شدن آمریکا را به چیزی که الان هست ندیدهایم، حسرت زندگی در آنرا میخوریم.
حقیقتا گاهی از فهم و درک این نسل، شگفتزده میشوم، اینکه یک دختر ۱۱ ساله اینقدر خوب و ملموس توانست استدلال کند، واقعا خوشحالم کرد.کاش متولیان تعلیم و تربیت بتوانند مسیر به بار نشستن این فهم و درک ها را هموارتر و دلپذیرتر کنند.




کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
حقیقتا گاهی از فهم و درک این نسل، شگفتزده میشوم، اینکه یک دختر ۱۱ ساله اینقدر خوب و ملموس توانست استدلال کند، واقعا خوشحالم کرد.کاش متولیان تعلیم و تربیت بتوانند مسیر به بار نشستن این فهم و درک ها را هموارتر و دلپذیرتر کنند.
https://ble.ir/p4c_teaching
۹:۴۰
آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
از ابتدای سال با بچههای کلاس، کتاب تاریخ ترسناک از تری دیری را در ساعت کتابخوانی، جمعخوانی کردیم. برای بچهها خیلی حیرت آور بود که کشوری با این عظمت و زرق و برق، برای تشکیل شدن خون هزاران انسان را ریخته است و در پس این حجم از پیشرفت و ترقی، چه جنایاتی مخفی و کمتر شنیده شده باقی مانده است. برخی بچهها که برایشان سخت بود که علاقه و اشتیاقشان را به آمریکا از دست بدهند، میگفتند اما این اتفاقات برای صدها سال پیش است و الان از استعمار و خونریزی خبری نیست. در پاسخ به آنها، برخی دیگر معتقد بودند که فلسطین، نمونهی کاملی از تداوم سیاست های استعماری و ضد بشری آمریکا از گذشته تاکنون است. یکی از بچهها حرف جالبی زد؛ اینکه فرض کنید امروز، اسرائیل و آمریکا بتواند تمام خاک غزه را تصرف کند و آنرا از نو بسازد و تبدیل کند به منطقهای ثروتمند و پیشرفته، آنوقت چندین سال بعد که مردم وضعیت فعلی این سرزمین را ببینند این حجم از توسعه و ترقی را تحسین کنند و آرزو کنند که کاش ما هم ساکن آنجا بودیم، درحالیکه اگر مثل ما و در دورانی که ما شاهد کشتار مردم غزه بودیم، قطعا میل و اشتیاقی به سکونت در این منطقه نداشتند؛ حالا آمریکا هم مثل غزه است؛ ما چون گذشتهی اسفبار و خونین تبدیل شدن آمریکا را به چیزی که الان هست ندیدهایم، حسرت زندگی در آنرا میخوریم. حقیقتا گاهی از فهم و درک این نسل، شگفتزده میشوم، اینکه یک دختر ۱۱ ساله اینقدر خوب و ملموس توانست استدلال کند، واقعا خوشحالم کرد. کاش متولیان تعلیم و تربیت بتوانند مسیر به بار نشستن این فهم و درک ها را هموارتر و دلپذیرتر کنند. 



کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان https://ble.ir/p4c_teaching
اگر محتوای پستها رو کارآمد میدونید، روی گزینهی پیشنهاد مجله بزنید 
۹:۵۶
یک سوال از معلمان و مربیان و تمام فعالان حوزهی تعلیم و تربیت، شما دینتون رو به این نسل که عمر و وقتشون دست شماست چجوری ادا میکنید؟؟؟؟
۱۵:۱۲
من فکر میکنم که اگر بخواهیم واجد این نگاه بشویم که دِینی از فرزندان این سرزمین به گردن ما است،قبل از هر چیز باید این نسل را از صمیم جان دوست داشته باشیم، شغلمان را متفاوت بدانیم با یک کار هرروزه که وظیفهی خود را صرفا انتقال مجموعهای از دادهها و علوم بدانیم، اگر اینطور باشد، قطعا یک ساز وکار مکانیکی و بیروح بین ما بعنوان مربی و بچهها بعنوان متربی برقرار خواهد شد.دوست داشتن متربی یعنی چه؟یعنی برایمان مهم باشد حال او امروز چطور است؟ اگر غمگین است جویای حالش باشیم؛ اگر خللی در شخصیت او وجود دارد برای رفع آن دغدغهمند باشیم؛ دنبال این باشیم هرآنچه که او برای رشد نیاز دارد به او بدهیم
و...شما ادامه دهید

و...شما ادامه دهید
۱۵:۲۵
چقدر براتون مهمه که چیزهایی رو که دوست دارید بچهها بهش مقید باشند و انجام بدند، اول براشون «تبیین» کنید؟ اصلا چقدر بعنوان والد یا مربی، زیر بار این میرید که بخواید با بچهها مثل یک آدم بالغ مواجه بشید و براشون علت و دلیل امور رو توضیح بدید؟؟







کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
https://ble.ir/p4c_teaching
۱۶:۱۰
حالا فقط چندساعت تا ملاقات دوباره ما و شما بعد از این چهارماه لعنتی مانده. تا آمدن شما بر سر شانهها. در آن تابوت زرد رنگ. با آن عمامه سیاه خاکآلود نشسته بر آن؛ که خود روضهای است مفصل. همه منتظر اند آقای نصرالله. همه به بیروت رفتهاند. همه میخواهند به چشم خود ببینند که شما واقعا میروید. واقعا دفن میشوید. رفتن شما باورناکردنی است. هنوز کسی باورنکرده. یهود اهل خرافه است. میگویند آقای نصرالله نرفته و برنامه فردا، جشن بزرگ پیروزی حزباللّه است و قرار است که سید باز در صفحه مانیتورها ظاهر شود و دنیا را غافلگیر کند و دوباره رجز بخواند. کاش حق با یهود بود آقای نصرالله. کاش خرافهها حقیقت داشت. مدفن تو اما آماده شده. مشتی از خاک بیتالمقدس و پنجهای از تربت کربلا در آن ریختهاند. و عبای آقا شاید که روی سینهات کشیده شود. هزارهزار مرد سیاهپوش برای تشییعات میآیند و زنان نقل و گلبرگ روی تابوتات میریزند. پیکرت میگویند که هیچ زخم ندارد. حتی یکی. شهید بیزخم. و نوامیسات، فردا چشم و چراغ بیروتاند. و عزیزکرده جماعت. وسایل شخصی و لباسهایت، هیچ به غارت نمیرود. شما میفهمید که چه میخواهم بگویم آقای نصرالله. شما اهل روضه بودید و رقیقالقلب. فردا سلام ما را هم به آن شهید پرزخم برسانید و بگویید که هنوز «إنا علی العهد». به امید ملاقاتی زود. نه تو بر شانه ما؛ که شانه به شانه هم در میدانی دوباره.
«مهدی مولایی»
«مهدی مولایی»
۱۸:۰۴
پیشنهاد بازی گروهی برای دورهی ابتدایی
۷:۳۹
آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
از ابتدای سال با بچههای کلاس، کتاب تاریخ ترسناک از تری دیری را در ساعت کتابخوانی، جمعخوانی کردیم. برای بچهها خیلی حیرت آور بود که کشوری با این عظمت و زرق و برق، برای تشکیل شدن خون هزاران انسان را ریخته است و در پس این حجم از پیشرفت و ترقی، چه جنایاتی مخفی و کمتر شنیده شده باقی مانده است. برخی بچهها که برایشان سخت بود که علاقه و اشتیاقشان را به آمریکا از دست بدهند، میگفتند اما این اتفاقات برای صدها سال پیش است و الان از استعمار و خونریزی خبری نیست. در پاسخ به آنها، برخی دیگر معتقد بودند که فلسطین، نمونهی کاملی از تداوم سیاست های استعماری و ضد بشری آمریکا از گذشته تاکنون است. یکی از بچهها حرف جالبی زد؛ اینکه فرض کنید امروز، اسرائیل و آمریکا بتواند تمام خاک غزه را تصرف کند و آنرا از نو بسازد و تبدیل کند به منطقهای ثروتمند و پیشرفته، آنوقت چندین سال بعد که مردم وضعیت فعلی این سرزمین را ببینند این حجم از توسعه و ترقی را تحسین کنند و آرزو کنند که کاش ما هم ساکن آنجا بودیم، درحالیکه اگر مثل ما و در دورانی که ما شاهد کشتار مردم غزه بودیم، قطعا میل و اشتیاقی به سکونت در این منطقه نداشتند؛ حالا آمریکا هم مثل غزه است؛ ما چون گذشتهی اسفبار و خونین تبدیل شدن آمریکا را به چیزی که الان هست ندیدهایم، حسرت زندگی در آنرا میخوریم. حقیقتا گاهی از فهم و درک این نسل، شگفتزده میشوم، اینکه یک دختر ۱۱ ساله اینقدر خوب و ملموس توانست استدلال کند، واقعا خوشحالم کرد. کاش متولیان تعلیم و تربیت بتوانند مسیر به بار نشستن این فهم و درک ها را هموارتر و دلپذیرتر کنند. 



کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان https://ble.ir/p4c_teaching
دیروز یکی از بچههای کلاس چیزی بهم گفت که روحم به پرواز دراومد:«شما باعث شدید من به ایران علاقهم بیشتر بشه و از فکر مهاجرت بیرون بیام»
مگه من چیکار کردم؟؟هیچی، فقط امسال عزمم رو جزم کردم که با دادههای تاریخیِ ایران و جهان و گفتگوی کلاسی دربارهی اونها، ذهن بچههام نسبت به گذشته و حال عالم روشن بشه، قضاوت مثبت و منفیای هم ارائه ندادم، بچهها خودشون مسیر بحث رو پیش میبردند.
اندوختهی دادههای توصیفی ذهن بچهها که زیاد بشه، نگرش ارزشداورانهی صحیح تری از اتفاقات و مناسبات جهان خواهند داشت و این حقیست که نسل آینده به گردن ما داره؛ اینکه نذاریم در بی خبری بمونند.






کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
مگه من چیکار کردم؟؟هیچی، فقط امسال عزمم رو جزم کردم که با دادههای تاریخیِ ایران و جهان و گفتگوی کلاسی دربارهی اونها، ذهن بچههام نسبت به گذشته و حال عالم روشن بشه، قضاوت مثبت و منفیای هم ارائه ندادم، بچهها خودشون مسیر بحث رو پیش میبردند.
اندوختهی دادههای توصیفی ذهن بچهها که زیاد بشه، نگرش ارزشداورانهی صحیح تری از اتفاقات و مناسبات جهان خواهند داشت و این حقیست که نسل آینده به گردن ما داره؛ اینکه نذاریم در بی خبری بمونند.
کانال آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان
https://ble.ir/p4c_teaching
۱۶:۰۱
ما در حق نسل جدید ظلم میکنیم که با قرآن انسشون نمیدیم. این بچهها واقعا مشتاق و علاقمندند اگر قالب مناسبی رو برای ارائه داشته باشیم؛بچههای کلاسم مرتب اظهار میکنند ما از کتاب درسی قرآن متنفریم، چراشو از گروه تالیف کتب درسی باید پرسید؛ما اومدیم سورهها و آیاتی رو انتخاب کردیم که هم دارای آموزهی جالبی باشه و هم بشه به تجارب زیستهی بچهها گره بخوره و بتونند ناظر بهش کار فکری و عملی کنند.
راستش تو ذهنم بود برای این چند روز ماه رمضان، ۵،۶ آیه رو درست کنم و براش فعالیت تعریف کنم، ولی بچهها خیلی استقبال کردند، برای هرروز یک آیه داریم و یک بحث مفصل
فایلش رو میذارم اگر با بچهها سر و کار دارید و خواستید استفاده کنیدسیر بحث هر آیه رو هم بفرمایید در شخصی عرض کنم
راستش تو ذهنم بود برای این چند روز ماه رمضان، ۵،۶ آیه رو درست کنم و براش فعالیت تعریف کنم، ولی بچهها خیلی استقبال کردند، برای هرروز یک آیه داریم و یک بحث مفصل
فایلش رو میذارم اگر با بچهها سر و کار دارید و خواستید استفاده کنیدسیر بحث هر آیه رو هم بفرمایید در شخصی عرض کنم
۱۸:۳۶
در ستایش محبتِ کلامی:امروز داشتم با یکی از بچههای کلاسم صحبت میکردم، میگفت حالم با فلانی خوبه! چون وقتی صداش میزنم میگه: «جان»
پ ن: 🥹
پ ن: 🥹
۱۱:۱۲