ترک نماز
❓سوال : کسى که عمداً نماز را ترک کند یا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ : نمازهاى روزانهاى که در پنج نوبت خوانده مىشود، از واجبات بسیار مهم شریعت اسلامى بوده و بلکه ستون دین است و ترک یا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب 📛 است.
---------------استفتائات مقام معظم رهبری
#احکام_گناهان#احکام_ترک_نماز➖➖➖➖➖کانال پرسش دینیTelegram.me/P_dini
❓سوال : کسى که عمداً نماز را ترک کند یا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ : نمازهاى روزانهاى که در پنج نوبت خوانده مىشود، از واجبات بسیار مهم شریعت اسلامى بوده و بلکه ستون دین است و ترک یا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب 📛 است.
---------------استفتائات مقام معظم رهبری
#احکام_گناهان#احکام_ترک_نماز➖➖➖➖➖کانال پرسش دینیTelegram.me/P_dini
۱۵:۰۳
💠حکم طهارت ونجاست فضله پرندگان💠
❇سوال: آیا فضله پرندگان خانگی؛ مانند طوطی، مینا و مرغ عشق پاک است؟
✅پاسخ:
1⃣آیت الله خامنه ای: فضله پرندگان حرام گوشت نجس نیست.
2⃣آیت الله مکارم شیرازی : فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نیست ولى احتیاط مستحبّ پرهیز از حرام گوشت است مخصوصاً از بول خفّاش
3⃣آیت الله سیستانی : بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاک و بهتر اجتناب از آنها است.منبع: دفتر مراجع تقلید#احکام_حیوانات_پرندگان#طهارت_نجاست_فضله_پرندگان
➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
❇سوال: آیا فضله پرندگان خانگی؛ مانند طوطی، مینا و مرغ عشق پاک است؟
✅پاسخ:
1⃣آیت الله خامنه ای: فضله پرندگان حرام گوشت نجس نیست.
2⃣آیت الله مکارم شیرازی : فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نیست ولى احتیاط مستحبّ پرهیز از حرام گوشت است مخصوصاً از بول خفّاش
3⃣آیت الله سیستانی : بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاک و بهتر اجتناب از آنها است.منبع: دفتر مراجع تقلید#احکام_حیوانات_پرندگان#طهارت_نجاست_فضله_پرندگان
➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۳
🔴تا چند واسطه متنجس ها نجس می باشند؟▪▪▪▪▪▪▪🔶پاسخ :
✳آیت الله مکارم شیرازی: تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود، نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلا به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود، و اگر آن به شىء سوم اصابت کند آن نیز نجس مى شود، ولى اگر شىء سوم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود، ولى متنجّس سوم سبب سرایت نجاست نمى شود، هر چند خود آن نجس است.
✴آیت الله خامنه ای : واسطه سوم بنابر احتیاط واجب نجس می شود اما واسطه چهار را نجس نمی کند.
🅾آیت الله سیستانی: واسطه سوم نجس می شود اما واسطه چهار را نجس نمی کند.
⚠نکته: بین چیزی که متنجس است و آنچه نجس است، تفاوت وجود دارد، متنجس به چیزی می گویند که ذرات نجاست در آن وجود ندارد و تنها به دلیل برخورد با نجاست همراه با رطوبت نجس شده.➖➖➖➖➖📖استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_طهارت#نجاست_متنجس#متنجس_سوم ➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
✳آیت الله مکارم شیرازی: تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود، نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلا به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود، و اگر آن به شىء سوم اصابت کند آن نیز نجس مى شود، ولى اگر شىء سوم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود، ولى متنجّس سوم سبب سرایت نجاست نمى شود، هر چند خود آن نجس است.
✴آیت الله خامنه ای : واسطه سوم بنابر احتیاط واجب نجس می شود اما واسطه چهار را نجس نمی کند.
🅾آیت الله سیستانی: واسطه سوم نجس می شود اما واسطه چهار را نجس نمی کند.
⚠نکته: بین چیزی که متنجس است و آنچه نجس است، تفاوت وجود دارد، متنجس به چیزی می گویند که ذرات نجاست در آن وجود ندارد و تنها به دلیل برخورد با نجاست همراه با رطوبت نجس شده.➖➖➖➖➖📖استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_طهارت#نجاست_متنجس#متنجس_سوم ➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۳
🔹اگر خانمی فراموش کند لباسش بدن نما ست با آن نماز بخواند نمازش باطل است؟
✅ پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است؛ ولی اگر در بین نماز بفهمد، باید با رعایت شرائط نماز خود را بپوشاند.
آیت الله مکارم: در فرض سوال آن نماز باطل نیست اما در نمازهای بعدی بیشتر دقت نماید.
آیت الله سیستانی: نماز باطل نیست و اگر در بین نماز بفهمد، باید فورا بپوشاند.
آیت الله شبیری: نماز صحیح است.
آیت الله فاضل: اگر خانمی، فراموش کند که لباسش بدن نما است و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد نمازش صحیح است، لیکن اگر فراموش کردن لباس بدن نما به دلیل بی مبالاتی و اهمیت ندادن به نماز باشد به احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند..............استفتا از دفتر مراجع
#احکام_نماز_لباس_بدن_نما#احکام_پوشش_بانوان_نماز➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
✅ پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است؛ ولی اگر در بین نماز بفهمد، باید با رعایت شرائط نماز خود را بپوشاند.
آیت الله مکارم: در فرض سوال آن نماز باطل نیست اما در نمازهای بعدی بیشتر دقت نماید.
آیت الله سیستانی: نماز باطل نیست و اگر در بین نماز بفهمد، باید فورا بپوشاند.
آیت الله شبیری: نماز صحیح است.
آیت الله فاضل: اگر خانمی، فراموش کند که لباسش بدن نما است و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد نمازش صحیح است، لیکن اگر فراموش کردن لباس بدن نما به دلیل بی مبالاتی و اهمیت ندادن به نماز باشد به احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند..............استفتا از دفتر مراجع
#احکام_نماز_لباس_بدن_نما#احکام_پوشش_بانوان_نماز➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۴
نماز اول وقت با تیمم
✳️ اگر انسان عذری دارد که اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند ناچار است با تیمم نماز بخواند:
🔺1) اگر بداند عذر او تا آخر وقت برطرف می شود: نمی تواند در اول وقت با تیمم نماز بخواند، بلکه باید صبر کند و پس از فراهم شدن شرایط، با وضو یا غسل نماز بخواند. [1]
🔺2) اگر بداند که عذر او تا آخر وقت باقی است: می تواند در اول وقت با تیمم نماز بخواند.
🔺3) اگر شک دارد که عذر او از بین می رود یا خیر: بنابر بر احتیاط واجب [*] باید صبر کند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد، در آخر وقت با تیمم نماز بخواند. [2]
⚠️ [*]. سیستانی و صافی: فتوا این است که صبر کند تا عذرش برطرف شود.----------------------------📘 منبع:[1]. خامنه ای: استفتا.[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 752؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، القول فی احکام التیمم، ص 199، م 2 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، اوقات الرواتب، م 15؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 724؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 512؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 647.
#احکام_تیمم#احکام_تیمم_بخاطر_عذر➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
✳️ اگر انسان عذری دارد که اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند ناچار است با تیمم نماز بخواند:
🔺1) اگر بداند عذر او تا آخر وقت برطرف می شود: نمی تواند در اول وقت با تیمم نماز بخواند، بلکه باید صبر کند و پس از فراهم شدن شرایط، با وضو یا غسل نماز بخواند. [1]
🔺2) اگر بداند که عذر او تا آخر وقت باقی است: می تواند در اول وقت با تیمم نماز بخواند.
🔺3) اگر شک دارد که عذر او از بین می رود یا خیر: بنابر بر احتیاط واجب [*] باید صبر کند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد، در آخر وقت با تیمم نماز بخواند. [2]
⚠️ [*]. سیستانی و صافی: فتوا این است که صبر کند تا عذرش برطرف شود.----------------------------📘 منبع:[1]. خامنه ای: استفتا.[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 752؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، القول فی احکام التیمم، ص 199، م 2 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، اوقات الرواتب، م 15؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 724؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 512؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 647.
#احکام_تیمم#احکام_تیمم_بخاطر_عذر➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۴
بیدار کردن فرزندان برای نماز
✳اگر بیدار کردن فرزند مکلف برای نماز موجب ناراحتی او شود و از نماز زده شود، بیدار کردن او چه حکمی دارد؟
پاسخ:
⬅حضرات آیات: امام و خامنه ای: واجب نیست؛ مگر آن که بیدار نکردن او موجب سهل انگاری و سبک شمردن نماز باشد که در این صورت باید او را بیدار نماید. [1]
⬅آیت الله بهجت: سیره [بزرگان] بر بیدار کردن است؛ مگر در صورتی که برای فردی که خوابیده ضرر (قابل توجه) داشته باشد (مانند بیماران روحی روانی). [2]
⬅آیت الله سبحانی: پدر و مادر و ... او می توانند بیدارش کنند. [3]
⬅آیت الله صافی: با مهربانی و عطوفت رفتار کنید و آنان را نسبت به نماز خواندن تشویق کنید تا وقتی برای نماز بیدارشان می کنید ناراحت نشوند. [4]
⬅آیت الله مکارم: در این فرض جایز نیست؛ ولی باید به تدریج او را توجیه کند تا به بیدار کردن رضایت دهد. [5]...........................📚منبع:[1]. امام، استفتائات، ج1، وقت نماز، س 25؛ خامنه ای: استفتا.[۲]. بهجت، استفتائات، ج2، س 1468.[3]. سبحانی: استفتا.[4]. صافی: استفتا.[5]. مکارم، استفتائات جدید، ج2، مسائل متفرقه، س 418.
#بیدار_کردن_فرزندان_برای_نماز#نماز_فرزندان➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
✳اگر بیدار کردن فرزند مکلف برای نماز موجب ناراحتی او شود و از نماز زده شود، بیدار کردن او چه حکمی دارد؟
پاسخ:
⬅حضرات آیات: امام و خامنه ای: واجب نیست؛ مگر آن که بیدار نکردن او موجب سهل انگاری و سبک شمردن نماز باشد که در این صورت باید او را بیدار نماید. [1]
⬅آیت الله بهجت: سیره [بزرگان] بر بیدار کردن است؛ مگر در صورتی که برای فردی که خوابیده ضرر (قابل توجه) داشته باشد (مانند بیماران روحی روانی). [2]
⬅آیت الله سبحانی: پدر و مادر و ... او می توانند بیدارش کنند. [3]
⬅آیت الله صافی: با مهربانی و عطوفت رفتار کنید و آنان را نسبت به نماز خواندن تشویق کنید تا وقتی برای نماز بیدارشان می کنید ناراحت نشوند. [4]
⬅آیت الله مکارم: در این فرض جایز نیست؛ ولی باید به تدریج او را توجیه کند تا به بیدار کردن رضایت دهد. [5]...........................📚منبع:[1]. امام، استفتائات، ج1، وقت نماز، س 25؛ خامنه ای: استفتا.[۲]. بهجت، استفتائات، ج2، س 1468.[3]. سبحانی: استفتا.[4]. صافی: استفتا.[5]. مکارم، استفتائات جدید، ج2، مسائل متفرقه، س 418.
#بیدار_کردن_فرزندان_برای_نماز#نماز_فرزندان➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۴
شوهر حقوق زن را ندهد بازهم زن برای خروج از منزل باید از او اجازه بگیرد؟
پاسخ:
🖋آیت الله خامنه ای: در هر حال خروج زن از منزل باید با اذن شوهر باشد.
🖋آیت الله مکارم : در فرض سوال زن باید برای خروج از منزل از شوهرش اجازه بگیرد البته هرگاه زن مطالبه خرجى كند و شوهر ندهد و زن مجبور شود كه خودش معاش خود را تهيّه كند در موقعى كه مشغول كار است اطاعت شوهر بر او واجب نيست. ضمنا توجه داشته باشید زنان بدون اجازه شوهر در مواردي ميتوانند از منزل خارج شوند: 1-انجام واجبات (مانند حج واجب و صله رحم با پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)2-فراگرفتن احکام اسلام مثل اينکه به مسجد بروند تا در آنجا احکام اسلامي را بشنوند3-تهيه کالاي ضروري و لوازم منزل در صورتي که شوهر يا کس ديگري براي آنها انجام ندهد4-رأي دادن در انتخابات يا شرکت در راهپيماييهاي ضروري، ... ه)5- مراجعه به طبيب.
🖋آیت الله سیستانی: اگر نفقه ندهد براى تحصيل نفقه مى تواند خارج شود.
🖋آیت الله شبیری: اگر زن ناشزه نباشد و شوهر نفقه وی را با وجود تمکن مالی نپردازد اگر تهیه مایحتاج متوقف بر خروج باشد می تواند خارج شود
🖋آیت الله فاضل: خارج شدن زن از منزل بدون اجازه شوهرش حرام و گناه است، لیکن اگر شوهر نفقه و مخارج ضروری زندگی زن را ندهد و زن برای تامین مخارج ضروری زندگی خود نا چار باشد از منزل بدون اجازه شوهر خارج شود اشکال ندارد............................استفتا از دفتر مراجع
#اذن_شوهر#حقوق_زن➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
پاسخ:
🖋آیت الله خامنه ای: در هر حال خروج زن از منزل باید با اذن شوهر باشد.
🖋آیت الله مکارم : در فرض سوال زن باید برای خروج از منزل از شوهرش اجازه بگیرد البته هرگاه زن مطالبه خرجى كند و شوهر ندهد و زن مجبور شود كه خودش معاش خود را تهيّه كند در موقعى كه مشغول كار است اطاعت شوهر بر او واجب نيست. ضمنا توجه داشته باشید زنان بدون اجازه شوهر در مواردي ميتوانند از منزل خارج شوند: 1-انجام واجبات (مانند حج واجب و صله رحم با پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)2-فراگرفتن احکام اسلام مثل اينکه به مسجد بروند تا در آنجا احکام اسلامي را بشنوند3-تهيه کالاي ضروري و لوازم منزل در صورتي که شوهر يا کس ديگري براي آنها انجام ندهد4-رأي دادن در انتخابات يا شرکت در راهپيماييهاي ضروري، ... ه)5- مراجعه به طبيب.
🖋آیت الله سیستانی: اگر نفقه ندهد براى تحصيل نفقه مى تواند خارج شود.
🖋آیت الله شبیری: اگر زن ناشزه نباشد و شوهر نفقه وی را با وجود تمکن مالی نپردازد اگر تهیه مایحتاج متوقف بر خروج باشد می تواند خارج شود
🖋آیت الله فاضل: خارج شدن زن از منزل بدون اجازه شوهرش حرام و گناه است، لیکن اگر شوهر نفقه و مخارج ضروری زندگی زن را ندهد و زن برای تامین مخارج ضروری زندگی خود نا چار باشد از منزل بدون اجازه شوهر خارج شود اشکال ندارد............................استفتا از دفتر مراجع
#اذن_شوهر#حقوق_زن➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۶
در اعضاء وضو و غسل زخمی وجود دارد که اطرافش نیز خونی و نجس هست،تکلیف وضو و غسل چیست ؟
آیت الله خامنه ای: یک پلاستیک بطور کامل روی سرتان بکشید و آن قسمت که بخیه دارد و اطراف آن تا جایی که احتمال میدهید آب براى زخم ضرر دارد را بر روی پلاستیک به نیت غسل جبیره با دست تر بکشید، بعد پلاستیک را در بیاورید و بقیه قسمتهای سرتان را به صورتی که آب به زخم نرسد به نیت غسل و لو با دست تر بشویید و بعد بقیه اعضا را به طور معمول غسل بدهید.
آیت الله مکارم: در فرض سوال، تا جایی که امکان دارد تنها مقدار زخم و کمی از اطراف آن را با پلاستیک بپوشانید و غسل جبیره ای نمایید. بعدا که پلاستيک را برداشتيد، اطراف گچ يا پانسمان را که آب به آن نرسيده، به نيت غسل بشوييد.
آیت الله سیستانی: تيمم كافى است.
آیت الله شبیری: در فرض سوال به وظیفه تیمم عمل کنید
آیت الله فاضل: اگر به مقداری که برای بستن محل زخم و نرسیدن آب به محل زخم نیاز است سر را ببندید اشکال ندارد و غسل جبیره ای به این صورت صحیح است .--------------- استفتا از دفتر مراجع
#احکام_وضو_غسل#احکام_جبیره➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
آیت الله خامنه ای: یک پلاستیک بطور کامل روی سرتان بکشید و آن قسمت که بخیه دارد و اطراف آن تا جایی که احتمال میدهید آب براى زخم ضرر دارد را بر روی پلاستیک به نیت غسل جبیره با دست تر بکشید، بعد پلاستیک را در بیاورید و بقیه قسمتهای سرتان را به صورتی که آب به زخم نرسد به نیت غسل و لو با دست تر بشویید و بعد بقیه اعضا را به طور معمول غسل بدهید.
آیت الله مکارم: در فرض سوال، تا جایی که امکان دارد تنها مقدار زخم و کمی از اطراف آن را با پلاستیک بپوشانید و غسل جبیره ای نمایید. بعدا که پلاستيک را برداشتيد، اطراف گچ يا پانسمان را که آب به آن نرسيده، به نيت غسل بشوييد.
آیت الله سیستانی: تيمم كافى است.
آیت الله شبیری: در فرض سوال به وظیفه تیمم عمل کنید
آیت الله فاضل: اگر به مقداری که برای بستن محل زخم و نرسیدن آب به محل زخم نیاز است سر را ببندید اشکال ندارد و غسل جبیره ای به این صورت صحیح است .--------------- استفتا از دفتر مراجع
#احکام_وضو_غسل#احکام_جبیره➖➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۶
🔵 تجافی در نماز جماعت واجب است یا مستحب ؟ 🔵🔹🔹🔹🔹
◀ اگر نماز گزار یک رکعت مثلا از نماز جماعت جا بماند باید در زمانی که امام در حال تشهد است ، تجافی کند.
↙ تجافی یعنی موقع تشهّد امام، انگشتان دست و پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند کنیم یا همون نیم خیر نشستن كه نه نشسته است و نه ايستاده
✴ اولین سوالی که پیش می آد این تجافی واجبه؟ فتاوای مراجع متفاوت است برخی آن را واجب می دانند و برخی مستحب.
❇نظر مراجع :
نظر مراجع معظم در مورد وجوب یا استحباب تجافی در نماز جماعت :
💠آیت الله خامنه ای : در تشهد اول در حالت جماعت احتیاط آن است که تجافى کند و در رکعت آخر میتواند صبر نکند و خودش نمازش را ادامه دهد.
💠آیت الله مکارم شیرازی : تجافی در نماز جماعت احتیاط واجب است.
💠آیت الله وحید خراسانی : اگر در رکعت دوم اقتدا کند، حمد و سوره از او ساقط است و قبل از امام نباید به رکوع برود و قبل از تشهّد امام هم نباید برخیزد، و مىتواند قنوت و تشهّد را با امام بخواند، و احتیاط واجب آن است که موقع تشهّد امام، انگشتان دست و پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند کند، و باید با امام برخیزد و حمد و سوره را بخواند، و اگر براى سوره وقت ندارد حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام برساند، و اگر در رکوع به امام نرسد- بنابر احتیاط واجب- قصد انفراد نماید.
- کسى که یک رکعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد رکعت آخر را مىخواند اگر قصد انفراد نکند، بنابر احتیاط واجب انگشتان دست و پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگه دارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد، و اگر در همان جا بخواهد قصد انفراد نماید مانعى ندارد، ولى چنانچه از اوّل قصد انفراد داشته محلّ اشکال است.
💠آیت الله سیستانی : به احتیاط واجب در رکعت دوم واجب است
❇سوال دوم در حال تجافی نماز گزار باید چیکار کنه :
⏪دو حالت دارد 1⃣ یکی در تشهد اول هنگامی که امام در حال خواندن تشهد است و نماز گزاری یک رکعت دیر رسیده باید به حال تجافی بنشیند و مخیر بین سه کار است
◀ اول : سکوت
◀ دوم : خواندن تشهد (افضل این مورد است(
◀ سوم : ذکر مطلق
2⃣حالت دوم رکعت چهار نماز است ، هنگامی که امام در حال خواندن تشهد و سلام است نماز گزار باید به حالت تجافی بنشیند ، و در تشهد یکی از سه کار مورد قبل را بگوید اما در سلام بین دو کار مخیر است:
◀ اول: سکوت
◀ دوم: ذکر مطلق
♻یاد آوری : قصد ذکر مطلق یعنی به قصد ذکر نماز نباشد و به قصد گفتن مطلق ذکر باشد بعبارت دیگه : ذکری که به قصد ورود در آن محل معيّن مثل نماز نباشد . بلکه به نیت برخورداری از ثواب، آن را می گویند.➖➖➖➖استفتا از دفاتر مراجع
#احکام_نماز#تشهد_تجافی➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
◀ اگر نماز گزار یک رکعت مثلا از نماز جماعت جا بماند باید در زمانی که امام در حال تشهد است ، تجافی کند.
↙ تجافی یعنی موقع تشهّد امام، انگشتان دست و پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند کنیم یا همون نیم خیر نشستن كه نه نشسته است و نه ايستاده
✴ اولین سوالی که پیش می آد این تجافی واجبه؟ فتاوای مراجع متفاوت است برخی آن را واجب می دانند و برخی مستحب.
❇نظر مراجع :
نظر مراجع معظم در مورد وجوب یا استحباب تجافی در نماز جماعت :
💠آیت الله خامنه ای : در تشهد اول در حالت جماعت احتیاط آن است که تجافى کند و در رکعت آخر میتواند صبر نکند و خودش نمازش را ادامه دهد.
💠آیت الله مکارم شیرازی : تجافی در نماز جماعت احتیاط واجب است.
💠آیت الله وحید خراسانی : اگر در رکعت دوم اقتدا کند، حمد و سوره از او ساقط است و قبل از امام نباید به رکوع برود و قبل از تشهّد امام هم نباید برخیزد، و مىتواند قنوت و تشهّد را با امام بخواند، و احتیاط واجب آن است که موقع تشهّد امام، انگشتان دست و پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند کند، و باید با امام برخیزد و حمد و سوره را بخواند، و اگر براى سوره وقت ندارد حمد را تمام کند و در رکوع خود را به امام برساند، و اگر در رکوع به امام نرسد- بنابر احتیاط واجب- قصد انفراد نماید.
- کسى که یک رکعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد رکعت آخر را مىخواند اگر قصد انفراد نکند، بنابر احتیاط واجب انگشتان دست و پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگه دارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد، و اگر در همان جا بخواهد قصد انفراد نماید مانعى ندارد، ولى چنانچه از اوّل قصد انفراد داشته محلّ اشکال است.
💠آیت الله سیستانی : به احتیاط واجب در رکعت دوم واجب است
❇سوال دوم در حال تجافی نماز گزار باید چیکار کنه :
⏪دو حالت دارد 1⃣ یکی در تشهد اول هنگامی که امام در حال خواندن تشهد است و نماز گزاری یک رکعت دیر رسیده باید به حال تجافی بنشیند و مخیر بین سه کار است
◀ اول : سکوت
◀ دوم : خواندن تشهد (افضل این مورد است(
◀ سوم : ذکر مطلق
2⃣حالت دوم رکعت چهار نماز است ، هنگامی که امام در حال خواندن تشهد و سلام است نماز گزار باید به حالت تجافی بنشیند ، و در تشهد یکی از سه کار مورد قبل را بگوید اما در سلام بین دو کار مخیر است:
◀ اول: سکوت
◀ دوم: ذکر مطلق
♻یاد آوری : قصد ذکر مطلق یعنی به قصد ذکر نماز نباشد و به قصد گفتن مطلق ذکر باشد بعبارت دیگه : ذکری که به قصد ورود در آن محل معيّن مثل نماز نباشد . بلکه به نیت برخورداری از ثواب، آن را می گویند.➖➖➖➖استفتا از دفاتر مراجع
#احکام_نماز#تشهد_تجافی➖➖➖➖کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۶
➖➖احکام وضو ➖➖
🔶بستن شیر آب در حال وضو 🔶
❇بسیاری از مردم در بین وضو، شیر آب را باز می گذارند یا متوجه نیستند،،
یا به گمان این که وضو را باطل می کند،در حالی که پیش از تمام شدن شستن دست چپ اشکال ندارد شیر آب را ببندیم.
❓💠سوال💠 :↪
آیا بستن شیر آب در حین وضو ( با توجه به وجود آب روی آن) پیش از تمام شدن دست چپ باعث بروز اشکال در صحت وضو می گردد یا خیر؟
✅جواب : اشکالی ندارد.
( استفتائات امام، ج 1، ص 34، س 34)
#احکام_وضو#بستن_شیر➖➖➖➖کانال پرس دینی🆔 telegram.me/P_dini
🔶بستن شیر آب در حال وضو 🔶
❇بسیاری از مردم در بین وضو، شیر آب را باز می گذارند یا متوجه نیستند،،
یا به گمان این که وضو را باطل می کند،در حالی که پیش از تمام شدن شستن دست چپ اشکال ندارد شیر آب را ببندیم.
❓💠سوال💠 :↪
آیا بستن شیر آب در حین وضو ( با توجه به وجود آب روی آن) پیش از تمام شدن دست چپ باعث بروز اشکال در صحت وضو می گردد یا خیر؟
✅جواب : اشکالی ندارد.
( استفتائات امام، ج 1، ص 34، س 34)
#احکام_وضو#بستن_شیر➖➖➖➖کانال پرس دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۷
سجده با پیشانی آرایش شده
❓سوال : اگر به صورتمان كرم سفید كننده یا پودر بزنیم آیا هنگام سجده كه پیشانى باید به مهر بخورد اشكال ندارد؟
✍🏻 آیت الله خامنه ای : اگر آرایش ایجاد شده مانع بین پیشانی و مهر باشد، اشکال دارد وگرنه صرف چرب بودن مانع سجده کردن نمی شود.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: اگر چربی به طوری نباشد که بصورت یک قشر روی پوست قرار گرفته باشد سجده مانعی ندارد.................................استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_نماز#احکام_مانع_سجده_پیشانی_کرم🔸🔸🔸🔸🔸🔸كانال پرسش دینیtelegram.me/P_dini
❓سوال : اگر به صورتمان كرم سفید كننده یا پودر بزنیم آیا هنگام سجده كه پیشانى باید به مهر بخورد اشكال ندارد؟
✍🏻 آیت الله خامنه ای : اگر آرایش ایجاد شده مانع بین پیشانی و مهر باشد، اشکال دارد وگرنه صرف چرب بودن مانع سجده کردن نمی شود.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: اگر چربی به طوری نباشد که بصورت یک قشر روی پوست قرار گرفته باشد سجده مانعی ندارد.................................استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_نماز#احکام_مانع_سجده_پیشانی_کرم🔸🔸🔸🔸🔸🔸كانال پرسش دینیtelegram.me/P_dini
۱۵:۰۷
🌳 🍎 🍊 🍐 🍇 🌳
🤔 آیا از میوه هایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده میتوان استفاده کرد؟ یا در حد چند عدد از درخت چید؟ آیا برای این چند عدد باید از صاحب باغ اجازه گرفت؟
♻ پاسخ: 😯 بدون رضایت صاحب میوه ها جایز نیست ❌ مگر این که صاحب میوه ها از آن اعراض کرده باشد.
👈🏼 همچنین اگر درمسیر خود به درخت میوهای درجادّه برخورد کند،میتواند ازمیوههای مذکوراستفاده کند مشروط به اینکه:
💯 1- به قصد استفاده ازمیوه به آن مسیر نرفته باشد.
💯 2- به درخت آسیب نرساند.
💯 3- همان جا میوه را خورده و به همراه خود نبرد.
💯 4- داخل ملک دیگری نیز نشود.
------💻 سایت آیت الله خامنه ای
#احکام_حق_الناس#احکام_میوه_درخت_همسایه➖➖➖➖کانال پرسش دینیtelegram.me/P_dini
🤔 آیا از میوه هایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده میتوان استفاده کرد؟ یا در حد چند عدد از درخت چید؟ آیا برای این چند عدد باید از صاحب باغ اجازه گرفت؟
♻ پاسخ: 😯 بدون رضایت صاحب میوه ها جایز نیست ❌ مگر این که صاحب میوه ها از آن اعراض کرده باشد.
👈🏼 همچنین اگر درمسیر خود به درخت میوهای درجادّه برخورد کند،میتواند ازمیوههای مذکوراستفاده کند مشروط به اینکه:
💯 1- به قصد استفاده ازمیوه به آن مسیر نرفته باشد.
💯 2- به درخت آسیب نرساند.
💯 3- همان جا میوه را خورده و به همراه خود نبرد.
💯 4- داخل ملک دیگری نیز نشود.
------💻 سایت آیت الله خامنه ای
#احکام_حق_الناس#احکام_میوه_درخت_همسایه➖➖➖➖کانال پرسش دینیtelegram.me/P_dini
۱۵:۰۷
✳️من ۵۷۰ عدد از مهریه خود را که ۶۰۰ سکه بود شب عروسیمون بدون تحویل و گرفتنی به همسرم بخشیدم. آیا می توان آن را پس بگیرم؟
پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: اگر از گرفتن آن گذشت كرده ايد نمى توانيد پس بگيريد.
📝آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مىتواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد.
📝آیت الله وحید: در فرض سئوال این کار ابراء ذمه است اگر ذمه شوهر را از 570 عدد سکه بدون حیله و نیرنگ دیگران برئی کرده اید نمی توانید از ابراء خود برگردید.
📝آیت الله سیستانی: نمى توانيد.
📝آیت الله فاضل : . آن مقداری مهریه را که با رضایت قلبی به شوهر خود بخشیده اید و به او گفته اید که این مقدار مهریه را ام را بخشیده ام دیگر حق مطالبه ان مقدار مهریه را ندارید .............................استفتائا از دفتر مراجع
#همسرداری#مهریه#بخشیدن_مهریه➖➖➖➖➖➖☑️کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: اگر از گرفتن آن گذشت كرده ايد نمى توانيد پس بگيريد.
📝آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مىتواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد.
📝آیت الله وحید: در فرض سئوال این کار ابراء ذمه است اگر ذمه شوهر را از 570 عدد سکه بدون حیله و نیرنگ دیگران برئی کرده اید نمی توانید از ابراء خود برگردید.
📝آیت الله سیستانی: نمى توانيد.
📝آیت الله فاضل : . آن مقداری مهریه را که با رضایت قلبی به شوهر خود بخشیده اید و به او گفته اید که این مقدار مهریه را ام را بخشیده ام دیگر حق مطالبه ان مقدار مهریه را ندارید .............................استفتائا از دفتر مراجع
#همسرداری#مهریه#بخشیدن_مهریه➖➖➖➖➖➖☑️کانال پرسش دینی🆔 telegram.me/P_dini
۱۵:۰۸
📚 روزه ی کارگران
📘 سؤال: اینجانب #کارگر هستم و می توانم روزه بگیریم، ولی کار کردن در ماه رمضان و روزه گرفتن برایم بسیار مشکل است؛ به طوری که کارم را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است به اخراجم منجر شود؛ لطفاً مرا راهنمایی کنید؟
📔 جواب: باید روزه بگیرید و هر گاه #ادامۀ_روزه مشقت بسیار زیاد داشت، می توانید روزه را افطار کنید و پس از ماه رمضان قضای آن را بگیرید.دفتر آیت الله خامنه ای
#احکام_روزه #مشقت_داشتن_روزه #تداخل_کار_و_روزه................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
📘 سؤال: اینجانب #کارگر هستم و می توانم روزه بگیریم، ولی کار کردن در ماه رمضان و روزه گرفتن برایم بسیار مشکل است؛ به طوری که کارم را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است به اخراجم منجر شود؛ لطفاً مرا راهنمایی کنید؟
📔 جواب: باید روزه بگیرید و هر گاه #ادامۀ_روزه مشقت بسیار زیاد داشت، می توانید روزه را افطار کنید و پس از ماه رمضان قضای آن را بگیرید.دفتر آیت الله خامنه ای
#احکام_روزه #مشقت_داشتن_روزه #تداخل_کار_و_روزه................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
۱۱:۳۸
💬 سوال: 🔰 آیا کسی که روزه خود را در ماه رمضان، به عمد با استمنا باطل کرده، باید کفاره جمع بپردازد؟
✅پاسخ: ✍ همه مراجع (به جز آیات عظام خامنه اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد
✍ آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: کفاره دارد (60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر) ولی پرداخت کفاره جمع بنابر احتیاط مستحب است.
✍ آیت الله صافی:علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.
#احکام_روزه#کفاره_جمع#استمناء................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
✅پاسخ: ✍ همه مراجع (به جز آیات عظام خامنه اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد
✍ آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: کفاره دارد (60 روز روزه یا اطعام 60 فقیر) ولی پرداخت کفاره جمع بنابر احتیاط مستحب است.
✍ آیت الله صافی:علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.
#احکام_روزه#کفاره_جمع#استمناء................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
۱۱:۵۰
پاک شدن تمام گناهان مادر‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا حقیقت دارد که به دنیا آمدن فرزند تمام گناهان مادر بخشیده می شود؟
✍️پاسخ:
✅ابتدا روایاتی که در این زمینه وارد شده است را نقل می کنیم:
الصَّدُوقُ فِي الْهِدَايَةِ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أَيُّمَا امْرَأَةٍ مُسْلِمَةٍ مَاتَتْ فِي نِفَاسِهَا لَمْ يُنْشَرْ لَهَا دِيوَانٌ يَوْمَ الْقِيَامَة؛
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کدام از زنان مسلمان در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را در روز قیامت نخواهند گشود.
همچنین درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء علیهما السلام آمده است ... خداوند فرمود: اى حوّاء! هر زنى که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مىکنم. اى حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مىنویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مىآمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مىگردد و فرشتهها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مىشوند و او را به بهشت بشارت مىدهند و در آخرت او را نزد شوهرش مىبرند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه دادهاى مرا کافى است ...» (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۵، ص ۲۱۴)
با این حال توجه بفرمایید که روایت اشاره می کند که «زن مسلمان»، و برای ما معلوم است که زن مسلمان، زنی است که نماز می خواند روزه می گیرد و اعمال عبادی را انجام می دهد و حقوق دیگران را هم رعایت می کند، حال اگر با وجود ممکن الخطا بودن انسان گناهی مرتکب شد، خداوند با این خانم که درد وضع حمل را تحمل می کند، این گونه رفتار می کند که نامه ی عمل او را در روز قیامت نمی گشاید؛ و الّا اگر گناه انجام دهد و حق مردم را رعایت نکند، مسلماً مورد مواخذه قرار می گیرد و نکته ی مهم دیگر این که این عمل نگشودن پرونده در قیامت انجام می گیرد، نه در عالم برزخ.#اعتقادی................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا حقیقت دارد که به دنیا آمدن فرزند تمام گناهان مادر بخشیده می شود؟
✍️پاسخ:
✅ابتدا روایاتی که در این زمینه وارد شده است را نقل می کنیم:
الصَّدُوقُ فِي الْهِدَايَةِ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أَيُّمَا امْرَأَةٍ مُسْلِمَةٍ مَاتَتْ فِي نِفَاسِهَا لَمْ يُنْشَرْ لَهَا دِيوَانٌ يَوْمَ الْقِيَامَة؛
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کدام از زنان مسلمان در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را در روز قیامت نخواهند گشود.
همچنین درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء علیهما السلام آمده است ... خداوند فرمود: اى حوّاء! هر زنى که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مىکنم. اى حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مىنویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مىآمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مىگردد و فرشتهها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مىشوند و او را به بهشت بشارت مىدهند و در آخرت او را نزد شوهرش مىبرند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه دادهاى مرا کافى است ...» (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۵، ص ۲۱۴)
با این حال توجه بفرمایید که روایت اشاره می کند که «زن مسلمان»، و برای ما معلوم است که زن مسلمان، زنی است که نماز می خواند روزه می گیرد و اعمال عبادی را انجام می دهد و حقوق دیگران را هم رعایت می کند، حال اگر با وجود ممکن الخطا بودن انسان گناهی مرتکب شد، خداوند با این خانم که درد وضع حمل را تحمل می کند، این گونه رفتار می کند که نامه ی عمل او را در روز قیامت نمی گشاید؛ و الّا اگر گناه انجام دهد و حق مردم را رعایت نکند، مسلماً مورد مواخذه قرار می گیرد و نکته ی مهم دیگر این که این عمل نگشودن پرونده در قیامت انجام می گیرد، نه در عالم برزخ.#اعتقادی................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
۱۲:۰۰
📉 جدیدترین جدول مبالغ کفارات و عبادات استیجاری در سال 1398.
⏳ در صورت تغییر مبالغ تا آخر ماه ضیافت، در کانال پرسش دینی اطلاع رسانی خواهیم کرد................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
⏳ در صورت تغییر مبالغ تا آخر ماه ضیافت، در کانال پرسش دینی اطلاع رسانی خواهیم کرد................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
۱۲:۲۹
📚 جايگزين کردن طلب با مظالم
💠 سوال: مبلغی از فقیری #طلب دارم، همان مبلغ را باید #رد_مظالم بدهم، اگر فقیر را (بدون اطلاع او) #ابراء* کنم وجوب رد مظالم از من برداشته می شود؟ اگر به او اطلاع دهم کفایت می کند؟
☑️ جواب: اگر به قصد رد مظالم وی را ابراء کنید، #بریء الذمه می شوید و اطلاع دادن هم لازم نیست.* چشم پوشى طلبكار از مال يا حق خود
#احکام_مظالم #ابراء_بدهی_با_مظالم................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
💠 سوال: مبلغی از فقیری #طلب دارم، همان مبلغ را باید #رد_مظالم بدهم، اگر فقیر را (بدون اطلاع او) #ابراء* کنم وجوب رد مظالم از من برداشته می شود؟ اگر به او اطلاع دهم کفایت می کند؟
☑️ جواب: اگر به قصد رد مظالم وی را ابراء کنید، #بریء الذمه می شوید و اطلاع دادن هم لازم نیست.* چشم پوشى طلبكار از مال يا حق خود
#احکام_مظالم #ابراء_بدهی_با_مظالم................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
۱۵:۰۸
♨️سوال:
🔰کاشت يا اکستنشن مژه مانع براي وضو يا غسل هستند؟
من مژه هاي بسيار کمي دارم و مي خواهم به صورت طبيعي موژه بکارم شايد نياز به ترميم داشته باشد.
📗مرجع مقام معظم رهبري
✍️پاسخ:
✅مژه اگر مانند مژه معمولی در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع محسوب نمی شود.
✅اما اگر روی مژه یا پوست چسبانده شود مانع برای وضو وغسل است و وضو وغسل باطل می شود وباید برطرف شود.................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
🔰کاشت يا اکستنشن مژه مانع براي وضو يا غسل هستند؟
من مژه هاي بسيار کمي دارم و مي خواهم به صورت طبيعي موژه بکارم شايد نياز به ترميم داشته باشد.
📗مرجع مقام معظم رهبري
✍️پاسخ:
✅مژه اگر مانند مژه معمولی در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع محسوب نمی شود.
✅اما اگر روی مژه یا پوست چسبانده شود مانع برای وضو وغسل است و وضو وغسل باطل می شود وباید برطرف شود.................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
۱۲:۳۸
🔰ورود محتویات معده به دهان در حال روزه
💠 سؤال:گاهی انسان ترش میکند و چیزی از معده ی او به فضای دهانش می آید. حال، اگر روزه داری آن چیز را سَهْواً یا به عَمْد فروببرد، روزه اش چه حکمی دارد؟
☑️ جواب: اگر به فضای دهان وارد شود و عمدا فرو برد، روزه باطل می شود، ولی اگر به طور سهوی فرو برود، روزه باطل نمی شود.
#احکام_روزه #مبطلات_روزه #برگشت_غذا_به_دهان................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
💠 سؤال:گاهی انسان ترش میکند و چیزی از معده ی او به فضای دهانش می آید. حال، اگر روزه داری آن چیز را سَهْواً یا به عَمْد فروببرد، روزه اش چه حکمی دارد؟
☑️ جواب: اگر به فضای دهان وارد شود و عمدا فرو برد، روزه باطل می شود، ولی اگر به طور سهوی فرو برود، روزه باطل نمی شود.
#احکام_روزه #مبطلات_روزه #برگشت_غذا_به_دهان................................................................دریافت اپ پرسش آنلاین:yon.ir/dpdiniعضویت در کانال:@p_dini
۱۶:۴۰