عکس پروفایل پاس‌دار فرهنگ | ابوسلمان متولیانپ

پاس‌دار فرهنگ | ابوسلمان متولیان

۳۸۲عضو
عکس پروفایل پاس‌دار فرهنگ | ابوسلمان متولیانپ
۳۸۲ عضو

پاس‌دار فرهنگ | ابوسلمان متولیان

نقدونظرهای مهدی متولیان در هنر و...

۱۱ دی ۱۴۰۲

باز هم حاج قاسم پوسترها و بنرها
چهارمین سال‌گرد #حاج_قاسم نزدیک شده و قرار است برای چهارمین سال متوالی، مُشتی تبلیغات تکراری و خسته‌کننده را ببینیم که جز ستایش بی‌ثمر و بزرگ‌نمایی القاگرانه، مغزی ندارند. من که واقعا نمی‌دانم کِی قرار است این رویه تغییر کند و نظام تبلیغاتی کشور از مرحله‌ی آماتور، وارد مرحله‌ی حرفه‌ای شود؟ خیرِ تبلیغات حرفه‌ای غالباً به بنگاه‌های اقتصادی و فروشندگان کالا و خدمات می‌رسد و تبلیغات فرهنگی ما عملاً از آن محروم است... بماند.
فیلم مستند #دوئل_بوکمال که در جشنواره‌ی #سینما_حقیقت امسال نمایش داده شد، از آثار استثنائی است که شیوه‌ی عمل‌کرد شهید سلیمانی را با جزئیات توضیح می‌دهد. بین این جزئیات، به نکته‌ای پرداخت و گذشت که به خودیِ خود ارزش ساخت چند مستند را دارد.رضا ابوالحسنی - کارگردان و گوینده‌ی فیلم - توضیح می‌دهد که حاج قاسم با این‌همه که تصرف شهر بوکمال، و بیرون کشیدن آن از دست داعش باید با تعجیل انجام می‌شد، اجازه نداد نیروهای عملیاتی با سلاح سنگین شهر را بکوبند. دستور داد نیروهای پیاده خانه ‌به‌ خانه و خیابان به خیابان پیش بروند تا کم‌ترین آسیب ممکن به افراد غیر نظامی و اموال عمومی شهر وارد شود. البته این کار زحمت تسخیر شهر را بیش‌تر، و احتمال از دست دادن نیروها را بالا می‌برد، اما حاج قاسم تأکید داشت عملیات بوکمال باید نمونه‌ی یک نبرد انسان‌دوستانه باشد؛ نبرد انسان‌دوستانه
او قاعده‌ای به خلاف قواعد کلاسیک جنگ وضع کرد. در این قاعده اخلاق انسانی بر پیروزی نظامی ارجحیت پیدا می‌کند. وگرنه سهل‌الوصول‌ترین شیوه‌ی نظامی این است که شهر با هواپیما یا توپ‌خانه شخم زده شود و هنگامی که دیگر رمقی برای کسی باقی نماند، نیروهای پیاده وارد عمل شوند. کاری که متفقین در جنگ جهانی دوم برای تصرف آلمان با شهرهای برلین و هامبورگ و درسدن و... کردند. آن‌ها بر سر شهر تاریخی درسدن 3900 تن بمب آتش‌زا ریختند و 25000 غیر نظامی را در دو-سه روز کشتند. مدال افتخار ژنرال‌های حیوان‌صفت جنگ‌های قرن بیستم، میلیون‌ها کشته‌ی غیر نظامی است.هرچند شیوه‌ی نظامی حاج قاسم، در جنگ تحمیلی خودمان، به‌خصوص در مبارزه با ضد انقلاب کردستان تجربه شد، اما به هر حال، #مکتب_حاج_قاسم یعنی همین شیوه‌ها.این مکتب، پروپاگاندای سرسام‌آور و تجلیل‌های صدمن یک غاز نیست.
حاج قاسم با شیوه‌های منحصربه‌فرد خود در علوم نظامی، علوم سیاسی، و علم مدیریت، مکتبی را به‌جا گذاشت که هنوز پشت حجاب این تبلیغات ناشیانه و کج‌ومعوج، پنهان و دست‌نخورده مانده است. ما باید به‌جای آفرینش کلکسیون پوستر و بنر و مراسم، این مکتب و مفاد آن را در تبلیغات‌مان مطرح می‌کردیم تا به‌تدریج، دانشگاه‌های خسته و وازده‌مان با آن جان بگیرند و حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند. حرف‌هایی که برای دانشگاه‌های دنیا هم گفتنی است.اما خب، باید کجا می‌بودیم و کجا هستیم؟!
@pasdarfarhang

۱۳:۴۶

۲۵ دی ۱۴۰۲

بازارسال شده از بنیاد فرهنگی روایت فتح
thumnail

۱۲:۱۶

۲ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
ما استاد ضد تبلیغیم
کمال تبریزی، کارگردان باتجربه و کاردان سینما و تلویزیون گفت: حاج قاسم را از قلب‌ها درآوردیم و بنر کردیم!گفت: از زمانی که شروع کردند به پرکردن شهر از پوسترها و بیلبوردها، حاج قاسم را از قلب آدم‌ها درآوردند و بنر کردند... الآن کلی پروژه در کشور هست که به اسم قاسم سلیمانی شده. این تبلیغ نیست و تأثیر منفی می‌گذارد. این گفت‌وگو را حتماً ببینید. حرف‌های تبریزی در این مصاحبه برای مدیران فرهنگی بی‌تخصص ما، یک کارگاه فشرده‌ی آموزش فرهنگی است؛ البته اگر گوش شنیدن داشته باشند و اهل زانو زدن و شاگردی کردن باشند.
@pasdarfarhang

۱۲:۵۲

۷ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
چیدمان
مدت زیادی است که باورم شده آبشخور فکری انقلاب اسلامی و مظاهر تاریخی آن، به‌خصوص دوره‌ی مقدّس دفاع، همان سنت ایرانی برخاسته از عرفان اسلامی است. این باور، نابه‌خود در چیدمان علائق من، موقع تزیین دیوار منزل یا محل کار منعکس می‌شد.حالا این بار سعی کردم با ترکیب تصاویر رزمندگان و شهدا، و چند اثر نگارگریِ استاد فرشچیان، آن تفکر را آگاهانه چیدمان کنم.در اصل این فکر و باور زیر سر سیدناالشهید آوینی است؛ وقتی مثلاً می‌گفت:"جنگ اگرچه ادامه‌ی حیات معمول را برید، اما از منظری دیگر دروازه‌ای به بهشت خاصان اولیاء خویش بر ما گشود" که در گوشه‌ی پایین این ترکیب، با کلاژی کوچک، چپ‌چین شده است.و بالا، پیش عکس امام این جمله‌ی درخشان‌ش قرار دارد:"چه غافل‌اند دنیاپرستان و بی‌خبران که ارزش شهادت را در صحیفه‌های طبیعت جستجو می‌کنند و وصف آن را در سروده‌ها و حماسه‌ها و شعرها می‌جویند و در کشف آن از هنرِ تخیل و کتابِ تعقل مدد می‌خواهند. و حاشا که حل این معما جز به عشق میسر نگردد..."آثار نگارگری استاد فرشچیان هم حاوی مضامین ضامن آهو، مبارزه با شیطان نفس، انصراف وجه از دنیا، بت‌شکنی حضرت ابراهیم، واقعه‌ی غدیر خم هستند.این‌ها فقط موجودی‌هایی بودند که به‌مرور از جاهای مختلف در اتاق من جمع شدند و آن‌ها را از قبل طراحی نکرده بودم. فقط سعی کردم ترکیب‌ها هم از نظر بصری و هم از جهت معنا متناسب باشند.فتأمل!
@pasdarfarhang

۱۳:۴۵

۹ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
فرهنگ، نیازمند مجموعه‌ی بزرگی از کار‌های کوچک
روزنامه‌ی جوان در شماره‌ی 6959، به تاریخ نهم بهمن 1402 گفت‌وگوی مفصلی با دکتر حسن بنیانیان مسئول سابق حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات انجام داده که سخت خواندنی است. عمیقاً معتقدم امثال بنده باید پیش ایشان زانو بزنیم و یاد بگیریم. این مصاحبه یک کلاس درس مدیریت فرهنگی است. درس‌هایی که حاصل سال‌ها طی طریق و مطالعه، هم‌راه با تجربه‌های متوالی است. همان تجربه‌هایی که مدیران امروزی فرهنگ - بی‌اعتنا به راه طی شده‌ی اسلاف خود - دارند از نو طی می‌کنند.از دوستان دعوت می‌کنم این مصاحبه‌ی پرنکته را در این لینک بخوانند:B2n.ir/h87121
@pasdarfarhang

۱۷:۴۸

۱۲ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
نمایش سروهای همیشه سروناز
نویسنده و کارگردان: نداثابتیبازیگران: زهرا هداوند خانی/ ندا ثابتی
تماشاخانه ماه، حوزه هنری۱۵ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲/ ساعت ۱۸:۳۰@pasdarfarhang

۱۵:۴۶

۲۱ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
انقلاب خواجه‌ی شیراز
امشب، در شب بیست‌ودوم بهمن هزاروچهارصدودو، از قرائن و شواهد برمی‌آید که در شهر یکی هشیار نیست و ما هم ایضاً. ما هم مستِ مست از می ناب چهل‌وپنج ساله، بعد از چه نعره‌ها و چه تکبیرها که در ساعت بیست‌ویک زدیم و از خویش برون شدیم، به صرافت افتادیم که محض گل روی گم‌راهان قائل به اصل تناسخ، راز فاش کنیم.اَلا ای سرگشته‌های حیران و ویلان، بدانید و آگاه باشید این بساطی که پهن شده و یک ملت را با خود برده، زیر سر خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، مشهور به لسان‌الغیب است.حقیقت‌‌ش را بخواهید روح بلند خواجه، بعد از شش‌صد سال، از پس بسی گشت و گذار در عالم غیب و سفر تا مقامات مگو و مپرس، در کالبد سیدروح‌الله موسوی خمینی به این سیاره‌ی خاکی بازگشت. در هیأت پیری به غایت زیبا و پرجلال آمد و سیر و سلوک از نو در پیش گرفت. لکن این نوبت، برحسب موقع و مقام تاریخ، مختصر اصولی را به مرام‌نامه‌ی عشاق و شیدائیان افزود که به این بساط کن فیکون انجامید. مقتضیات زمان حکم می‌کرد که عارف بالله، محض فنای فی‌الله عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم و اقامه‌ی حکومت الهی را هم به مسلک و مشرب خود اضاف کند و کرد. و شاهین شهادت را هم بر قله‌ی این طریقتِ روزآمد کاشت.او این بار و در این بازگشت، گرچه غزل هم کم نسرود، اما بیش از آن مضامین ناب را به قالب اعلامیه‌ها و سخن‌رانی‌ها و فریادها ریخت؛ آن هم نه در کنج منزل، بل‌که در ملأ منبر. خواجه همان بود، اما به بیانی تازه و مثلاً اگر شش‌صد سال پیش گفته بود: تو را ز کنگره‌ی عرش می‌زنند صفیر، این بار گفت: شهادت ارثی است که از اولیای ما به ما می‌رسد... یا گفت: ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد. او این بار چندان زبان عوامی در پیش گرفت که حتی مشتی از ظاهرگرایان قشری در وصف‌ش گفتند پیرمردی که حتی نمی‌تواند یک جمله‌ی کامل را تمام کند!... البته آن‌ها از کتاب آداب نماز چیزی نخوانده بودند تا دریابند که چه کلاهی سرشان رفته.خواجه‌ی ما این بار هرچه گفت باز همان بود که شش‌صد سال پیش هم می‌گفت، اما این بار به زبانی تازه و در اراده‌ای دیگر. خلاصه که ساقی همان ساقی است و می همان می؛ تنها ساغر و پیاله توفیر کرده است و ما هم مستِ مست، تکبیر و تهلیل‌گویان پشت سر او در طوافیم.حالا این بار شما ای گمراهان قائل به اصل تناسخ، شما بگویید که در کالبد این دومی، روح کدام شاعر و عارف بازپیدایی یافته است؟
@pasdarfarhang

۲۲:۱۳

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

بازارسال شده از نسیم حیات
thumnail
undefined شهید سید مرتضی آوینی:
undefined در آرم سپاه پاسداران همه‌ی ماهیت آن قابل جست‌وجوست: «لا» یعنی نه، «لا» یعنی نفی همه‌ی وابستگی‌ها و تعلقات، و این مفهوم حقیقی آزادی و استقلال است، آزادی از بندگی غیر؛ استقلال ما نیز در نفی همه‌ی وابستگی‌هاست.
undefined کتاب «گنجینه‌ی آسمانی»undefined گفتارمتن مستند «سپاه، مردم، کربلا»

undefined نشانی کانال در پیام‌رسان‌های «ایتا» و «بله»:undefined @nasime_hayat
#سپاه #پاسدار #انقلاب#شهید_آوینی #روایت_فتح #نسیم_حیات
undefined بازخوانی نظرات و آرای شهید سید مرتضی آوینی در کانال «نسیم حیات»

۹:۴۶

۶ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
ما پیروان راه هزاران ساله‌ انبیا هستیم و به عهد ازلی خویش با آفریدگار متعال لبیک گفته‌ایم و برای تحقق آن عصر موعود، عصر عدالت و حاكمیت احكام خدا، قیام كرده‌ایم تا راه تاریخ را به سوی نور بگشاییم و اگر چشم دل باشد، خواهد دید كه این راه با بال‌های ملائكه فرش شده است.#شهید_سیدمرتضی_آوینی
عید ولادت امام عصر، مهدی موعود، علیه السلام بر شما مبارک بادundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedنقاشی از استاد علی بحرینیhttps://ble.ir/pasdarfarhang

۱۰:۰۵

۱۷ اسفند ۱۴۰۲

بازارسال شده از نسیم حیات
thumnail
undefined شهید سید مرتضی آوینی:
undefined من هرگز اجازه نمی‌دهم که صدای حاج همت در درونم گم شود. این سردار خیبر قلعه‌ی قلب مرا نیز فتح کرده است.
undefined کتاب «گنجینه‌ی آسمانی»undefined گفتارمتن مستند «با من سخن بگو دوکوهه»

undefined بازخوانی نظرات و آرای شهید سید مرتضی آوینی در کانال «نسیم حیات»undefined نشانی کانال در پیام‌رسان‌های «ایتا» و «بله»:undefined @nasime_hayat
#شهید_همت#شهید_آوینی #روایت_فتح #نسیم_حیات

۱۱:۵۶

۱۱ فروردین

thumnail
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند، از مشهورات و مقبولاتی که ما ساده‌پسندها پذیرفته‌ایم و باور کرده‌ایم، تفسیر دیگری دارند و چیز دیگری می‌فهمند.
منبع: نان و حلوا، کلیات شیخ بهاییhttps://ble.ir/pasdarfarhang

۱۶:۴۰

۱۲ فروردین

thumnail
به پاس هادی آرزم بزرگ
آن دسته از مدیران فرهنگی عزیز که غرب‌زده‌گی عمیق خود را در دل‌بسته‌گی به محصولات بنجلی مثل "سلام فرمانده" لو می‌دهند، و هیچ موقع به تجربه‌ها و تاریخ دست‌آوردهای موسیقایی مملکت خودشان اعتنایی ندارند، این ویدئو را حتماً ملاحظه بفرمایند.مخصوصاً در این روزها خیلی دیدنی است.
"امروز در اوج غرب زدگی و تقلیدزدگی موسیقی ایران، حتی در بخش مداحی و سرود، آیا تهیه کنندگان و مدیران فرهنگی یادشان هست ما چند دهه قبل در موسیقی آکاپلا به کجاها رسیده بودیم؟"
https://ble.ir/pasdarfarhang

۱۰:۲۷

۱۹ فروردین

بازارسال شده از بنیاد فرهنگی روایت فتح
thumnail
undefinedبا رونمایی از فیلم مستند دهکده برزان،پس از 44 سالundefined سی و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی برگزار می شود
undefined به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی باعنوان «میراث مرتضی» برگزار خواهد شد.
undefined به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی دوشنبه 27 فروردین ماه در تالار وحدت و از ساعت 15 برگزار خواهد شد.
undefined در این مراسم که با حضور شخصیت های فرهنگی ، هنری،لشکری و کشوری و عموم علاقمندان به این شهید برگزار خواهد شد برای اولین بار و پس از 44 سال نخستین فیلم مستند شهید سید مرتضی آوینی با عنوان "دهکده برزان" رونمایی خواهد شد.
#بنیاد_فرهنگی_روایت_فتح#شهید_سید_مرتضی_آوینی#میراث_مرتضی
@bonyaderevayatefath

۱۲:۵۹

۲۵ فروردین

بازارسال شده از خبرگزاری هنر آنلاین
thumnail
سومین ویژه نامه تخصصی خبرگزاری هنرآنلاین به مناسبت هفته هنر انقلاب منتشر شد.
ویژه نامه هفته هنر انقلاب اسلامی به همت تحریریه هنرآنلاین پیرامون شخصیت و آثار شهید آوینی به گفتگو با دوستان شهید و پژوهشگران این حوزه از جمله اصغر بختیاری، مرتضی شعبانی، مهدی همایونفر، قاسم بخشی، علی تاجدینی و دکتر مجید شاه حسینی و مهدی متولیان نشسته است.
برای مطالعه این ویژه نامه روی لینک زیر کلیک کنیدundefinedundefined
https://www.honaronline.ir/fa/tiny/news-190995
@honaronline

۷:۴۵

۲۶ فروردین

بازارسال شده از بنیاد فرهنگی روایت فتح
thumnail
undefinedفرهیخته ارجمند و گرامی،
undefined مفتخریم تا پذیرای حضور ارزشمند شما در مراسم سی و یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی و رو نمایی از نخستین فیلم مستند سید شهیدان اهل قلم برای اولین بار پس از ۴۴سال ،باشیم.
undefinedزمان: دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵undefinedمکان: تهران.تالار وحدت
ستاد برگزاری سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی(ره)
#میراث_مرتضی#بنیاد_فرهنگی_روایت_فتح
@bonyaderevayatefath

۱۷:۳۶

۲ اردیبهشت

undefined بازخوانی پیام آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به کنگره بزرگداشت مصلح‌الدین سعدی شیرازی به مناسبت اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدیundefined
undefined بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیمundefined برگزاری کنگره‌ی بزرگداشت شاعر و نویسنده‌ی بزرگ پارسی مصلح‌الدین سعدی شیرازی از جمله‌ی شایسته‌ترین اقدامات در عرصه‌ی ادب و فرهنگ انقلابی این روزگار است.
undefinedتجلیل سعدی، تنها تجلیل شعر و نثر شیوا نیست، تجلیل اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست، و در این دوران که انقلاب مبارک اسلامی پهنه‌ی زندگی ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزشهای اسلامی ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایسته‌ی خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدی بر زبان ارزش‌گزاران آن ارزشها و یاد او در خاطر رهروان آن وادیها مکرر و مؤکّد گردد.
undefined بی‌شک سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی و محصول شعر و نثر و تشکیل‌دهنده‌ی یکی از برازنده‌ترین اندامهای پیکره‌ی شکوهمند فرهنگ کنونی ماست. پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان، و زبان فصیح و صریح او، رازگشای گنجینه‌های معانی برای دلهای جوینده و مشتاق بوده است. و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیه‌ی احباب سخن و ارباب خرد را می‌توان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گلهای اندیشه‌ی بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او جست و یافت.
undefined شرف سعدی بر بسیاری از سرایندگان پارسی از آن است که قدر سخن را نشکسته و آن را دست مایه‌ی تقرب و ارتزاق نساخته است. بسی اندک‌اند زبان‌آورانی که گوهر آسمانی سخن را در پای اهریمنان زمانه نریخته و تیغ ستم را بدان صیقل نداده باشند. سعدی یکی از این نادرگان است که اگر گاه زبان به ستایش گشوده، در ساغر زرین مدح خود جز داروی شفابخش و گاه تلخ پند و اندرز نریخته است.
undefined شعر و نثر فاخر این جهان‌دیده‌ی انسان‌شناس صادق، همواره پیامی را با خود حمل کرده است، یا از منبع وحی و گنجینه‌ی قرآن و حدیث و یا از پرتو دل و احساس صاف و بی‌غش خود او.
undefined شیوه‌ی سخن بی‌تکلف و شفاف او نیز امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمی و محبت است. کلام او چون جوی آب زلالی، ذره ذره‌ی جان مستمع را سیراب می‌کند و بی‌ هیچ غبار تصنع، بر دل او می‌نشیند. بسیارند آنها که در هر دو قلمرو نظم و نثر، سمند فصاحت تاخته‌اند، اما فقط سعدی است که شعری روان چون نثر و نثری آهنگین چون شعر پدید آورده و آمیزه‌ی شگفت‌آوری از مضمون و ترکیب و معنی و لفظ در هر دو عرصه فراهم ساخته است.
undefined باری اینک، بهانه‌ای برای ابراز شیفتگی به این سخن‌ساز معنی‌پرداز فراهم آمده و به‌جاست که کلام او که قرنها خاطر حزین و شاد را به خود مشغول کرده و از عشق و جوانی تا ضعف و پیری را در بر گرفته و آداب صحبت را به پیر و برنا آموخته و رازهای تربیت را برای عالم و عارف گشوده، امروزه حد آن نگهداشته و حق آن گزارده شود و این حق‌گزاری بدون معرفت درست او، ممکن نخواهد شد.
undefined@Basijnewsir

۱۱:۲۵

thumnail
نمایشگاه عکس سفر آخرمجموعه‌عکس‌های اصغر بختیاری، مرتضی شعبانی، احسان رجبی، محمدحسین قدمی و...
۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ تا ۱۹حوزه‌ی هنری، گالری شماره‌ی یک خانه‌ی عکاسان
افتتاحیه: یک‌شنبه، ۲ اردیبهشت، ساعت ۱۷https://ble.ir/pasdarfarhang

۱۱:۵۳

۳ اردیبهشت

بیماری فردگرایی و افول جنبش دانش‌جویی
امروز در جلسه‌ای حضور داشتم که بحث از وارفته‌گی جنبش دانش‌جویی بود و از سخنان اخیر رهبر انقلاب در ملاقات رمضان گذشته با دانشجویان یاد شد: "...توقّع بنده از تشکّل‌ها خیلی زیاد است. این مقداری که شما راجع به توقّع از دولت و نظام و شخص حقیر و مانند این‌ها این‌جا بیان کردید، بدانید چند برابرش من از شما توقّع دارم... اوّلین توقّع این‌که شما باید در محیط دانشجویی اثر بگذارید؛ این اثر دیده نمی‌شود، کم دیده می‌شود. شما تشکّلید. تشکّل‌ها باید در درجه‌ی اوّل، نگاهشان به داخل دانشگاه باشد؛ شماها در درجه‌ی اوّل، نگاهتان بیش‌تر به بیرون دانشگاه است. به بیرون دانشگاه [هم] نظر داشته باشید؛ همین‌طور که گفتم، دغدغه‌مند باشید، انتقاد کنید، اشکال داشته باشید، راه حل ارائه بدهید، این‌ها خوب است، امّا از این خوب‌تر، از این لازم‌تر این است که شما به داخل دانشگاه نگاه داشته باشید؛ روی دانشگاه کار بکنید. تشکّلهای ما در دانشگاه‌ها کم کار می‌کنند؛ انصافاً این کم‌کاری وجود دارد..." (بیانات 19/1/1403)در مقایسه با زمان دانش‌جویی ما، حدود 20 سال پیش، امروز برای جنبش دانش‌جویی نا و رمقی نمانده و از آن تأثیرات اجتماعی و مطالبه‌گری‌های جریان‌ساز دیگر خبری نیست... در آن جلسه ما این را حمل بر ضعف مدیریت دانش‌گاه و امثالهم می‌کردیم، اما یکی از دوستان گفت: دقت داشته باشید که نسل امروز نسبت به نسل گذشته به‌شدت فردگراتر شده است و آمارها و تحلیل‌ها هم شاهدند که جامعه‌ی ایران به‌سرعت به سمت فردگرایی می‌رود؛ و پیش خودم گفتم چه راست ‌گفت!همین ابزارهای تکنولوژیک که به‌طور گسترده در اختیار فرزندان ماست و آن‌ها را به طرز نگران‌کننده‌ای خانه‌نشین کرده، یکی از لوازم این فردگرایی است و البته عوامل دیگر که گفتن‌اش در این مقال نمی‌گنجد.اما فعالیت اجتماعی در جنبش دانش‌جویی و تشکّلی مثل بسیج، دقیقاً پرورنده‌ی روحیه‌ی جمع‌گرایی و در تضاد با این میل عمومی نسل جدید قرار دارد. برای این باید چه فکری کرد؟ شاید به‌تر است اساساً از خیر تشکل‌های سنتی بگذریم و به اشکال نوین تشکل - مثلاً تشکل مجازی – رو بیاوریم؟!اما واقعیت این است که فردگرایی، مسلخ زندگی و تفکر دین‌مدارانه است. فردگرایی ملازم فرو رفتن هرچه بیش‌تر در منیت و خودبنیادی است. و منش بنده‌ی باایمان خدا، دقیقاً نفی منیت و خودبنیادی است. این مهم‌ترین وجه تضاد دین الهی با دین مدرنیسم است. پس بروز این وضعیت در جامعه‌ی ایرانی را فی‌نفسه باید یک بیماری انگاشت که خود منشأ پیدایش انواع بیماری‌های روحی و روانی در آحاد جامعه خواهد بود. این فردگرایی با آن خلوت‌گزینی هر از گاه که برای تفکر و بازنگری در خویشتن توصیه شده، هیچ مناسبتی ندارد. این فردگرایی رفته‌رفته منجر به کوته‌بینی، تنگ‌نظری و خودخواهی فرد، در عین ناتوانی و عجز از حل مسائل فردی و اجتماعی می‌شود. این فردگرایی تکنولوژیک تفکر و قوه‌ی عاقله‌ی عمومی را پایین می‌کشد و هوش جمعی را مختل می‌کند. هم‌چنین بلندنظری و آینده‌نگری را ضایع می‌کند. با چنین وضع و حالی چه‌طور باید جامعه‌ی آینده را به دست نسل جدید سپرد تا بسازند؟ یا چه‌طور می‌توان به توسعه‌ی معنوی و روحی جامعه امید بست؟اما دقیقاً به‌ترین درمان برای این بیماری، تقویت، توسعه و تنوع‌‎بخشی به تشکّل‌های اجتماعی، و از سوی دیگر جامعیت بخشیدن به تشکّل مردمی است و البته ما آن تشکّل جامع را هم‌اکنون در اختیار داریم: بسیج. اما چه‌قدر برای آن تبلیغ می‌کنیم و نسل‌های جدید را به فعالیت در آن تشویق و ترغیب کرده‌ایم؟ به‌ویژه بسیج سازندگی هم در کانسپت تفکر دینی، یک حرکت جذاب و بسیار انسان‌پرور است که با وجود گسترش فوق‌العاده‌ی آن تا امروز، اما در حیث کلی سطح تماس ناچیزی با جمعیت جوان کشور دارد. به تصور حقیر باید مسئولین دست از دیدن نوک بینی‌شان بردارند و برای راحتی و فراغت امروزشان، تشکّل‌های عمومی و به‌خصوص دانش‌جویی را تضعیف نکنند. امروز روزی است که باید صِرف فعال بودن‌ و رونق گرفتن تشکل‌ها - صَرف نظر از اثرگذاری‌شان – یک اولویت اجرایی در حوزه‌ی فرهنگ عمومی شود. حتی اگر هم‌سو با ایده‌ی نظام اسلامی نباشند...
#ابوسلمان_متولیانhttps://ble.ir/pasdarfarhang

۱۰:۱۳

۵ اردیبهشت

سیب‌های درخت کاکتوس!/ ما کجای تاریخ هستیم؟
باز هم عزیزان انقلابی و مذهبی برای بار هزارم تجمع دیگری برای حمایت از حجاب راه انداختند. یک تجمع تکراری، کم‌تعداد، بی‌فایده، مثل تجمع‌های پیشین... معلوم نیست این کار بی‌فایده و بی‌قاعده تا چند سال دیگر قرار است تکرار شود؟
فرض بگیرید در اوان ظهور اسلام، در شرایطی که مسلمانان یک اقلیت تحت فشار و در محاصره‌ی مشرکین هستند، به جای تلاش برای ترویج کلمه‌ی لا اله الا الله، به زنانی که هنوز به اسلام نگرویده‌اند و هنوز چیزی از اسلام و مبانی اعتقادات آن نمی‌دانند، در مورد حجاب بگویند و آن‌ها را امر به معروف کنند! در شرایطی که هنوز اساس اسلام به‌درستی و کامل در بین مردم شناخته نشده، اگر نومسلمانان چنین روشی را در پیش می‌گرفتند، فکر می‌کنید کار اسلام به کجا می‌کشید؟شاید بگویید اگر منظورت قیاس با وضع فعلی است، قیاست مع‌الفارق است. آن روز حکومت اسلامی تشکیل نشده بود و امروز ما در متن یک حکومت اسلامی هستیم... اما آیا دولت‌مان هم اسلامی شده است؟ آیا جامعه‌مان هم اسلامی است؟ آیا ما از این مراحل عبور کرده‌ایم؟ آیا انتظارات ما متناسب با مراحل تاریخی انقلاب اسلامی است؟
طلعت انقلاب اسلامی و رجعت دوباره‌ی انسان به دین و ایمان، در دل عالم جدید غربی و در جهان جاهلیت مدرن که دیگر هیچ جایی برای معنویت باقی نگذاشته بود ظاهر شد. در اصل آن‌هایی که امروز دم از حکومت احکام خدا می‌زنند، نسبت به عرف و هنجار این عالم، عجیب و ناهنجارند. این انقلابیون هستند که هنجارها و سنت تمدن کنونی را شکسته‌اند و حرف تازه می‌زنند، نه بالعکس. هرچند که انقلاب ما ریشه در تاریخ دارد، اما در واقع ایده‌ای از تاریخ انبیا است که توانسته از لای درزهای تاریخ تمدن، سالم عبور کند و به امروز برسد. این بعث دوباره‌ی انسان در عصر جاهلیت مدرن است. چرا طوری رفتار می‌کنیم که انگار دنیا همیشه مؤمن بوده و حالا چند جوان ناهنجار آمده‌اند و آرامش عرف و آداب جامعه را بر هم زده‌اند؟! شاید که ما در عادات و تعلقات مذهبی خود غرق شده‌ باشیم و متوجه موقعیت و جایگاه تاریخی‌مان نباشیم.زنان محجبه و عفیفند که در این عالم جاهلیت، ناهنجار و غیر عادی هستند، نه آن دخترانی که ذیل ساختار و سازوکار تمدن مادی، مرغ مقلد فرهنگ منحط مدرنیسم هستند و داد آزادی و برهنه‌گی سر می‌دهند. آن‌ها بر وفق این عالم هستند و در جهت جریان آب شنا می‌کنند و ما بر خلاف جریان. آن‌ها حتی آن نظام ارزشی که بی‌حجابی را فساد می‌انگارد، نمی‌شناسند و باور ندارند.
از کوزه همان برون تراود که در اوست. مگر می‌شود مراحل رسیدن به جامعه‌ی اسلامی را طی نکنیم، ولی انتظار اجرای همه‌جانبه و تمام و کمال احکام اسلام را داشته باشیم؟ مگر می‌شود نظام تربیت و آموزش و محیط اجتماعی ما خالی از معارف اسلام و مبانی اعتقادات باشند، اما نسل‌های جدید جامعه یک‌سره مؤمن و باخدا و عفیف و محجوب بار بیایند؟! اصلاً خود ما کجای ایمان هستیم؟!پس نباید برآشفته شد و حتی با وجود بروز مفسده‌های این بی‌حجابی، می‌بایست صبورانه ابتدا مقدمات یک جامعه‌ی توحیدی را فراهم آورد... آن هم که قربان سرتان، اصلاً و ابداً به فکر نیستید.
شما که کم‌ترین تلاشی برای اسلامی کردن دانش‌گاه، تحول در علوم انسانی، تحول در آموزش و پرورش، دست‌یابی به رسانه‌ی دینی، هنر اسلامی، توسعه و عمق‌بخشی به معارف اسلام در فرهنگ عامه نمی‌کنید و اجازه می‌دهید مبانی علمی و تربیتی غرب در این جامعه‌ی اسلامی هم‌چنان ترک‌تازی کند، و حتی کم‌ترین مطالبه‌ای برای این تحولات از مسئولین مربوطه ندارید و به تزیین‌ها و ظاهرسازی‌های دین‌مآبانه قانع و خوش‌دل هستید، شما که سمعاً و طاعتا به هرچه سوغات تکنولوژیک است رو می‌آورید و ذوق‌زده، بی هیچ تأمل و تعللی، هیولای خوف‌ناک و وحشی هوش مصنوعی را به حریم دین و قرآن و... راه می‌دهید و از عوارض و تبعات آن غفلت می‌ورزید، واقعاً چه انتظاری دارید؟ چرا باید باید همه‌ی زنان و دختران باحجاب باشند؟!! و اصلاً گیرم که همه باحجاب هم شدند، چه فایده؟!
برادران و خواهران مؤمن! حضرات متشرع و متدین نازنین! این درختی که از آن انتظار دارید سیب سرخِ آب‌دار و شیرین ثمر بدهد، فی‌الواقع کاکتوس است... فتأمل!
#ابوسلمان_متولیانhttps://ble.ir/pasdarfarhang

۱۹:۲۲