۲۰ مهر
#هر_شب_یک_صفحه_با_قرآن#صفحه_۴۱۹
وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً (۷) لِيَسْئَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرِينَ عَذاباً أَلِيماً (۸) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ كانَ اللَّـهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيراً (۹) إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّـهِ الظُّنُونَا (۱۰) هُنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِيداً (۱۱) وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّـهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً (۱۲) وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلاَّ فِراراً (۱۳) وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاَّ يَسِيراً (۱۴) وَ لَقَدْ كانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ كانَ عَهْدُ اللَّـهِ مَسْؤُلاً (۱۵)
زمانی را یاد کن که از پیامبران پیمانِ (خاصِ) آنان را گرفتیم؛ (بهویژه) از تو و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی پسر مریم. (آری،) از آنان پیمانی محکم گرفتیم؛ (۷) تا (خدا) از راستگویان در مورد صداقتشان سؤال کند، و برای کافران، عذابی دردناک آماده کرده است. (۸) ای مسلمانان، نعمت خدا به خود را به یاد آورید؛ آنگاه که سپاهیانی (از قبایل عرب) سراغ شما آمدند. پس ما (نیز) بهسوی آنان بادی (عجیب و هولناک) و سپاهیانی که آنان را نمیدیدید، فرستادیم و بر ایشان مسلط کردیم. (آری،) خدا به کارهایتان بیناست. (۹) آنگاه که از بالا و پایینِ (شهرِ) شما بهسوی شما آمدند، و آن زمان که (از شدت ترس،) چشمها چیزی را درست نمیدید و جانها به گلو رسید و به خدا گمانها(ی ناروایی) بردید، (۱۰) آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و بهسختی دچار اضطراب شدند. (۱۱) آنگاه که منافقان و کسانی که در دلهایشان مرضی (از شک و تردید) بود، گفتند: «خدا و پیامبرش به ما فقط وعدهی دروغ دادند.» (۱۲) آنگاه که گروهی از آنان گفتند: «ای مردم مدینه، اینجا، جای ماندن شما نیست. پس (به خانههایتان) بازگردید.» و گروهی از آنان، از پیامبر اجازهی (بازگشت) میخواستند (و) میگفتند: «خانههای ما بیحفاظ است.»؛ در حالی که بیحفاظ نبود؛ بلکه فقط قصد فرار داشتند. (۱۳) اگر (مردم مدینه از سوی مشرکان) از هر طرف مورد هجوم قرار میگرفتند، و پس از آن، از منافقان و افراد بیماردل خواسته میشد که به شرک و بیایمانی بازگردند، قطعاً به آن (درخواست) عمل میکردند، و فقط اندکی درنگ میکردند (و بهسرعت آن را میپذیرفتند)؛ (۱۴) (حال آنکه) بیگمان پیش از این، با خدا عهد بسته بودند که (در میدان جنگ، به دشمن) پشت نکرده، فرار نکنند. و (در قیامت،) در مورد (وفای به) عهد خدا سؤال خواهد شد. (۱۵)
أحزاب [۷-۱۵]
•┈┈••✾••✾••┈┈•@pedarraneh
وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً (۷) لِيَسْئَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرِينَ عَذاباً أَلِيماً (۸) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ كانَ اللَّـهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيراً (۹) إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّـهِ الظُّنُونَا (۱۰) هُنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِيداً (۱۱) وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّـهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً (۱۲) وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلاَّ فِراراً (۱۳) وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاَّ يَسِيراً (۱۴) وَ لَقَدْ كانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ كانَ عَهْدُ اللَّـهِ مَسْؤُلاً (۱۵)
زمانی را یاد کن که از پیامبران پیمانِ (خاصِ) آنان را گرفتیم؛ (بهویژه) از تو و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی پسر مریم. (آری،) از آنان پیمانی محکم گرفتیم؛ (۷) تا (خدا) از راستگویان در مورد صداقتشان سؤال کند، و برای کافران، عذابی دردناک آماده کرده است. (۸) ای مسلمانان، نعمت خدا به خود را به یاد آورید؛ آنگاه که سپاهیانی (از قبایل عرب) سراغ شما آمدند. پس ما (نیز) بهسوی آنان بادی (عجیب و هولناک) و سپاهیانی که آنان را نمیدیدید، فرستادیم و بر ایشان مسلط کردیم. (آری،) خدا به کارهایتان بیناست. (۹) آنگاه که از بالا و پایینِ (شهرِ) شما بهسوی شما آمدند، و آن زمان که (از شدت ترس،) چشمها چیزی را درست نمیدید و جانها به گلو رسید و به خدا گمانها(ی ناروایی) بردید، (۱۰) آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و بهسختی دچار اضطراب شدند. (۱۱) آنگاه که منافقان و کسانی که در دلهایشان مرضی (از شک و تردید) بود، گفتند: «خدا و پیامبرش به ما فقط وعدهی دروغ دادند.» (۱۲) آنگاه که گروهی از آنان گفتند: «ای مردم مدینه، اینجا، جای ماندن شما نیست. پس (به خانههایتان) بازگردید.» و گروهی از آنان، از پیامبر اجازهی (بازگشت) میخواستند (و) میگفتند: «خانههای ما بیحفاظ است.»؛ در حالی که بیحفاظ نبود؛ بلکه فقط قصد فرار داشتند. (۱۳) اگر (مردم مدینه از سوی مشرکان) از هر طرف مورد هجوم قرار میگرفتند، و پس از آن، از منافقان و افراد بیماردل خواسته میشد که به شرک و بیایمانی بازگردند، قطعاً به آن (درخواست) عمل میکردند، و فقط اندکی درنگ میکردند (و بهسرعت آن را میپذیرفتند)؛ (۱۴) (حال آنکه) بیگمان پیش از این، با خدا عهد بسته بودند که (در میدان جنگ، به دشمن) پشت نکرده، فرار نکنند. و (در قیامت،) در مورد (وفای به) عهد خدا سؤال خواهد شد. (۱۵)
أحزاب [۷-۱۵]
•┈┈••✾••✾••┈┈•@pedarraneh
۱۸:۰۲
۱۸:۰۳
۲۱ مهر
سلام صبح بخیر
روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علویتقدیم به عزیزان@pedarraneh
۲:۰۸
پدرانه:هر صبح یک آیه:
اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ»
سپس به وسیله آن باغهایی از درختان نخل و انگور برای شما ایجاد کردیم؛ باغهایی که در آن میوههای بسیار است؛ و از آن میخورید!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۹)@pedarraneh
تفسیر:
و به دنبال نعمت پر برکت باران، به محصولاتى که از آن مى روید اشاره کرده مى گوید: ما به وسیله این آب، باغ هائى از درخت نخل و انگور براى شما ایجاد کردیم، باغ هائى که در آن میوه هاى بسیار است و از آن مى خورید (فَأَنْشَأْنا لَکُمْ بِهِ جَنّات مِنْ نَخِیل وَ أَعْناب لَکُمْ فِیها فَواکِهُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ).خرما و انگور تنها محصول آنها نیست بلکه، این دو، محصول عمده و پر ارزش آنها است و گرنه انواع مختلفى از دیگر میوهها در آن یافت مى شود.جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ: از آن مى خورید ممکن است اشاره به این باشد که محصول این باغ هاى پر برکت، تنها میوه هاى آنها نیست، بلکه خوردنى، بخشى از آن است.این باغ ها (از جمله نخلستان ها) استفاده هاى فراوان دیگرى براى زندگى انسان دارد، از برگ هاى آن، فرش، و گاهى لباس درست مى کنند، از چوب هاى آن خانه مى سازند، از ریشه ها و برگ ها و میوه هاى بعضى از این درختان مواد داروئى مى گیرند، و نیز از بسیارى از آنها علوفه براى دام ها، و از چوب آنها براى سوخت استفاده مى کنند.فخر رازى در تفسیر خود، این احتمال را نیز داده که: منظور از مِنْها تَأْکُلُون این است که زندگى و روزى شما از این باغ ها اداره مى شود، درست همانند این که در فارسى مى گوئیم: فلان کس از فلان کسب و کار نان مى خورد (یعنى گذران زندگى او از آن است).این نکته نیز قابل توجه است که در آیات فوق، مبدأ حیات انسانى آب نطفه شمرده شده، و مبدأ حیات گیاهى آب باران، در واقع این دو نمونه برجسته حیات، هر دو از آب سرچشمه مى گیرند، آرى قانون خداوند، قانون واحد و گسترده اى در همه جا است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ سوره مبارکه مؤمنون)
@pedarraneh
نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور آب، سرچشمه ى حيات گياهان ونباتات است. «فاَنشأنا لكم به»- درختان و گياهان، براى استفاده ى انسان ها آفريده شده اند. (كلمه ى «لكم» دو بار در آيه ى 19 به كار رفته است).- در ميان ميوه ها، بعضى مثل خرما وانگور حساب ديگرى دارد. «نَخيل واَعناب»- خداوند حكيم، نيازهاى مادّى انسان را تأمين كرده است. «نَخيل واَعناب»- توليد خداوند بيش از مصرف انسان هاست. «فَواكِهُ كثيرةٌ و منها تأكلون»- آنچه را كه خداوند آفريده، مفيد ومبارك است. «فَواكهُ كثيرة - تَأكلون - صِبغٍ» (ولى آن جا كه زيان و خرابى است، كار انسان است، چنانكه در آيه 67 سوره نحل مى خوانيم: «تتّخذون منه سكراً» شما از آن شراب درست مى كنيد
لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ»
سپس به وسیله آن باغهایی از درختان نخل و انگور برای شما ایجاد کردیم؛ باغهایی که در آن میوههای بسیار است؛ و از آن میخورید!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۹)@pedarraneh
تفسیر:
و به دنبال نعمت پر برکت باران، به محصولاتى که از آن مى روید اشاره کرده مى گوید: ما به وسیله این آب، باغ هائى از درخت نخل و انگور براى شما ایجاد کردیم، باغ هائى که در آن میوه هاى بسیار است و از آن مى خورید (فَأَنْشَأْنا لَکُمْ بِهِ جَنّات مِنْ نَخِیل وَ أَعْناب لَکُمْ فِیها فَواکِهُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ).خرما و انگور تنها محصول آنها نیست بلکه، این دو، محصول عمده و پر ارزش آنها است و گرنه انواع مختلفى از دیگر میوهها در آن یافت مى شود.جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ: از آن مى خورید ممکن است اشاره به این باشد که محصول این باغ هاى پر برکت، تنها میوه هاى آنها نیست، بلکه خوردنى، بخشى از آن است.این باغ ها (از جمله نخلستان ها) استفاده هاى فراوان دیگرى براى زندگى انسان دارد، از برگ هاى آن، فرش، و گاهى لباس درست مى کنند، از چوب هاى آن خانه مى سازند، از ریشه ها و برگ ها و میوه هاى بعضى از این درختان مواد داروئى مى گیرند، و نیز از بسیارى از آنها علوفه براى دام ها، و از چوب آنها براى سوخت استفاده مى کنند.فخر رازى در تفسیر خود، این احتمال را نیز داده که: منظور از مِنْها تَأْکُلُون این است که زندگى و روزى شما از این باغ ها اداره مى شود، درست همانند این که در فارسى مى گوئیم: فلان کس از فلان کسب و کار نان مى خورد (یعنى گذران زندگى او از آن است).این نکته نیز قابل توجه است که در آیات فوق، مبدأ حیات انسانى آب نطفه شمرده شده، و مبدأ حیات گیاهى آب باران، در واقع این دو نمونه برجسته حیات، هر دو از آب سرچشمه مى گیرند، آرى قانون خداوند، قانون واحد و گسترده اى در همه جا است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ سوره مبارکه مؤمنون)
@pedarraneh
نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور آب، سرچشمه ى حيات گياهان ونباتات است. «فاَنشأنا لكم به»- درختان و گياهان، براى استفاده ى انسان ها آفريده شده اند. (كلمه ى «لكم» دو بار در آيه ى 19 به كار رفته است).- در ميان ميوه ها، بعضى مثل خرما وانگور حساب ديگرى دارد. «نَخيل واَعناب»- خداوند حكيم، نيازهاى مادّى انسان را تأمين كرده است. «نَخيل واَعناب»- توليد خداوند بيش از مصرف انسان هاست. «فَواكِهُ كثيرةٌ و منها تأكلون»- آنچه را كه خداوند آفريده، مفيد ومبارك است. «فَواكهُ كثيرة - تَأكلون - صِبغٍ» (ولى آن جا كه زيان و خرابى است، كار انسان است، چنانكه در آيه 67 سوره نحل مى خوانيم: «تتّخذون منه سكراً» شما از آن شراب درست مى كنيد
لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
۲:۰۸
پدرانه:نهج الفصاحه :أشدّ النّاس بلاء الأنبياء ثمّ الأمثل فالأمثل يبتلي الرّجل على حسب دينه فإن كان في دينه صلبا اشتدّ بلاؤه و إن كان في دينه رقّة ابتلى على قدر دينه فما يبرح البلاء بالعبد حتّى يتركه يمشي على الأرض و ما عليه خطيئة.
ابتلاى پيغمبران از همه مردم سخت تر است و پس از آن هر كه بآنها نزديكتر باشد، مرد باندازه قوت دين خود بلا مى بيند اگر دين او محكم باشد ابتلاى او سخت است و اگر دين او سست باشد باندازه دين خود بلا مى بيند بلا بر بنده فرو مى آيد تا همه گناهان او را پاك كند.
@pedarraneh
حکمت ۵۹على (ع) فرمود: آن كه تو را از گزندى ترساند چون كسى است كه تو را مژده رساند. الحکمة ۵۹قال عليه السلام : مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ. saying 59Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: One who warns you is like one who gives you good tidings. لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
ابتلاى پيغمبران از همه مردم سخت تر است و پس از آن هر كه بآنها نزديكتر باشد، مرد باندازه قوت دين خود بلا مى بيند اگر دين او محكم باشد ابتلاى او سخت است و اگر دين او سست باشد باندازه دين خود بلا مى بيند بلا بر بنده فرو مى آيد تا همه گناهان او را پاك كند.
@pedarraneh
حکمت ۵۹على (ع) فرمود: آن كه تو را از گزندى ترساند چون كسى است كه تو را مژده رساند. الحکمة ۵۹قال عليه السلام : مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ. saying 59Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: One who warns you is like one who gives you good tidings. لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
۲:۰۹
زمزمه های عاشقانه :
سلام حضرت دوست ، مهدی جان
هفته از نو و یاد تو از نو ، روز از نو و دوست داشتنت از نو ، صبح از نو و محبت بهشتی ات از نو ...
انگار صبح با عطر زلف مشکبار تو چشم می گشاید و روز در حریم دلنشین و اهورایی یاد تو بخیر می شود ...هر کس تو را ندارد ، چه دارد ؟ ...
اللهم عجل لولیک الفرج@pedarraneh
سلام حضرت دوست ، مهدی جان
هفته از نو و یاد تو از نو ، روز از نو و دوست داشتنت از نو ، صبح از نو و محبت بهشتی ات از نو ...
انگار صبح با عطر زلف مشکبار تو چشم می گشاید و روز در حریم دلنشین و اهورایی یاد تو بخیر می شود ...هر کس تو را ندارد ، چه دارد ؟ ...
اللهم عجل لولیک الفرج@pedarraneh
۲:۱۰
۲:۱۵
ذکرانه :
⚘️میلاد خجسته ی امام حسن عسکری مبارک باد ⚘️۱۴ صلوات به نیابت از امام عصر علیه السلام تقدیم به پیشگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله. امام حسن عسکری علیه السلام:آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد ودر رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است .منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۶۰
@pedarraneh
⚘️میلاد خجسته ی امام حسن عسکری مبارک باد ⚘️۱۴ صلوات به نیابت از امام عصر علیه السلام تقدیم به پیشگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله. امام حسن عسکری علیه السلام:آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد ودر رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است .منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۶۰
@pedarraneh
۷:۱۲
آیه ی روز :
أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَىَ عَلَىَ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَزمر-56(این دستورها برای آن است که) مبادا کسی روز قیامت بگوید: «افسوس بر من از کوتاهیهایی که در اطاعت فرمان خدا کردم و از مسخرهکنندگان (آیات او) بودم!»
🪷🪷🪷نکته ها: «حسرت» به معناى پشیمانى شدید و «تفریط» به معناى كوتاهى كردن و «جَنب» به معناى جهت و ناحیه است.
در روایات مى خوانیم كه: امامان معصوم علیهم السلام «جنب اللّه» هستند و در بیش از ده حدیث آمده كه كوتاهى در جنب اللّه، حمایت نكردن از امیرالمؤمنین علیه السلام است.(65)
امام باقر علیه السلام مى فرماید: شدیدترین حسرت در قیامت براى علمایى است كه به علم خود عمل نكردند.65) تفسیر اطیب البیان.
🪷🪷🪷پیام ها: - قیامت، روز حسرت است. «یا حسرتى »
- ترك انابه و تسلیم و پیروى از وحى، كوتاهى كردن است. «فَرَّطْتُ»
- از آن چه در كنار خداست باید پیروى كرد. «جنب اللّه» (كتاب خدا، اولیاى خدا، پیامبر خدا)
- نتیجه ى تمسخر حقّ در دنیا، تحقیر خویش در قیامت است. «یا حسرتى - ساخرین»
- قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «فرّطت - كنت لمن الساخرین»
- ریشه ى كوتاهى ها، سبك شمردن دستورات الهى و بدتر از آن مسخره كردن آنهاست. «لمن الساخرین»
لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَىَ عَلَىَ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَزمر-56(این دستورها برای آن است که) مبادا کسی روز قیامت بگوید: «افسوس بر من از کوتاهیهایی که در اطاعت فرمان خدا کردم و از مسخرهکنندگان (آیات او) بودم!»
🪷🪷🪷نکته ها: «حسرت» به معناى پشیمانى شدید و «تفریط» به معناى كوتاهى كردن و «جَنب» به معناى جهت و ناحیه است.
در روایات مى خوانیم كه: امامان معصوم علیهم السلام «جنب اللّه» هستند و در بیش از ده حدیث آمده كه كوتاهى در جنب اللّه، حمایت نكردن از امیرالمؤمنین علیه السلام است.(65)
امام باقر علیه السلام مى فرماید: شدیدترین حسرت در قیامت براى علمایى است كه به علم خود عمل نكردند.65) تفسیر اطیب البیان.
🪷🪷🪷پیام ها: - قیامت، روز حسرت است. «یا حسرتى »
- ترك انابه و تسلیم و پیروى از وحى، كوتاهى كردن است. «فَرَّطْتُ»
- از آن چه در كنار خداست باید پیروى كرد. «جنب اللّه» (كتاب خدا، اولیاى خدا، پیامبر خدا)
- نتیجه ى تمسخر حقّ در دنیا، تحقیر خویش در قیامت است. «یا حسرتى - ساخرین»
- قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «فرّطت - كنت لمن الساخرین»
- ریشه ى كوتاهى ها، سبك شمردن دستورات الهى و بدتر از آن مسخره كردن آنهاست. «لمن الساخرین»
لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
۸:۵۱
حکیمانه:
فرق بین عالم و جاهل
#نهج_البلاغه
فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْم کَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيق. فَلاَ يَزِيدُهُ بَعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلاَّ بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ. وَالْعَامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ
️زيرا آن کس که بدون آگاهى (و مطالعه کافى) به انجام دادن کار پردازد همچون کسى است که از بى راهه مى رود و چنين کسى هر قدر جلوتر مى رود از منزل مقصود فاصله بيشترى مى گيرد ولى آن کس که از روى آگاهى عمل مى کند همچون رهروى است که در جاده روشن گام بر مى دارد (و به زودى به مقصد مى رسد)
چه تشبيه جالبى! افراد دانا و نادان هر دو در تلاشند; ولى دانا چون در جاده اصلى حرکت مى کند لحظه به لحظه به مقصد نزديک تر مى شود; ولى نادان چون در بى راهه گام بر مى دارد لحظه به لحظه از مقصد دورتر مى شود و به تعبير ديگر تلاش هاى او نتيجه معکوس دارد.
#خطبه_154@pedarraneh
فرق بین عالم و جاهل
#نهج_البلاغه
فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْم کَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيق. فَلاَ يَزِيدُهُ بَعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلاَّ بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ. وَالْعَامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ
️زيرا آن کس که بدون آگاهى (و مطالعه کافى) به انجام دادن کار پردازد همچون کسى است که از بى راهه مى رود و چنين کسى هر قدر جلوتر مى رود از منزل مقصود فاصله بيشترى مى گيرد ولى آن کس که از روى آگاهى عمل مى کند همچون رهروى است که در جاده روشن گام بر مى دارد (و به زودى به مقصد مى رسد)
چه تشبيه جالبى! افراد دانا و نادان هر دو در تلاشند; ولى دانا چون در جاده اصلى حرکت مى کند لحظه به لحظه به مقصد نزديک تر مى شود; ولى نادان چون در بى راهه گام بر مى دارد لحظه به لحظه از مقصد دورتر مى شود و به تعبير ديگر تلاش هاى او نتيجه معکوس دارد.
#خطبه_154@pedarraneh
۱۲:۵۶
پندانه :
به نام خدا❅سلام بر مهدی، منجی انسانها❅ ┄┄┅┅┅❅❅┅┅┅┄┄امام شناسی (۱۰)در ادامۀ کلام گهربار حضرت رضا علیه السلام (پست «۹») دربارۀ امامت، چنین میخوانیم:«...إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الدِّينِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِينَ وَ صَلَاحُ الدُّنْيَا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّ الْإِمَامَةَ أُسُّ الْإِسْلَامِ النَّامِي وَ فَرْعُهُ السَّامِي بِالْإِمَامِ تَمَامُ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ وَ تَوْفِيرُ الْفَيْءِ وَ الصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ الْحُدُودِ وَ الْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ الثُّغُورِ وَ الْأَطْرَافِ...».(۱)امامت، زمام دين و نظام مسلمانان و صلاح دنيا و عزّت مؤمنين است. امامت، اساس اسلام پیشرو و شاخۀ بلند اين دين است.با امام است که نماز و زكات و روزه و حج و جهاد تامّ مىشود و غنائم و صدقات فراوان میشود و حدود و احكام امضا و اجرا مىشود و مرزها و گوشه و کنارها حفظ میگردد.༻⃘⃕࿇○༅•━┅┄ برای شناخت بیشتر امام و حجّت خدا در پستهای بعدی با ما همراه باشید. ┄┄┅┅┅❅❅┅┅┅┄┄۱. کافی ۱: ۲۰۰.«اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیّکَ الفَرَج»@pedarraneh
به نام خدا❅سلام بر مهدی، منجی انسانها❅ ┄┄┅┅┅❅❅┅┅┅┄┄امام شناسی (۱۰)در ادامۀ کلام گهربار حضرت رضا علیه السلام (پست «۹») دربارۀ امامت، چنین میخوانیم:«...إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الدِّينِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِينَ وَ صَلَاحُ الدُّنْيَا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّ الْإِمَامَةَ أُسُّ الْإِسْلَامِ النَّامِي وَ فَرْعُهُ السَّامِي بِالْإِمَامِ تَمَامُ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ وَ تَوْفِيرُ الْفَيْءِ وَ الصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ الْحُدُودِ وَ الْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ الثُّغُورِ وَ الْأَطْرَافِ...».(۱)امامت، زمام دين و نظام مسلمانان و صلاح دنيا و عزّت مؤمنين است. امامت، اساس اسلام پیشرو و شاخۀ بلند اين دين است.با امام است که نماز و زكات و روزه و حج و جهاد تامّ مىشود و غنائم و صدقات فراوان میشود و حدود و احكام امضا و اجرا مىشود و مرزها و گوشه و کنارها حفظ میگردد.༻⃘⃕࿇○༅•━┅┄ برای شناخت بیشتر امام و حجّت خدا در پستهای بعدی با ما همراه باشید. ┄┄┅┅┅❅❅┅┅┅┄┄۱. کافی ۱: ۲۰۰.«اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیّکَ الفَرَج»@pedarraneh
۱۳:۳۷
پند شبانه : امام عسکری (علیهالسلام) :
زیاد به یاد خدا باشید ، زیاد به یاد مرگ باشید زیاد قرآن بخوانید و زیاد صلوات بفرستید که هر صلوات ده حسنه دارد. به این سفارشها ملزم باشید.
أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلیاللهعلیهوآله فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِه
تحف العقول ، ص ۴۸۷
به ما بپیوندید @pedarraneh
زیاد به یاد خدا باشید ، زیاد به یاد مرگ باشید زیاد قرآن بخوانید و زیاد صلوات بفرستید که هر صلوات ده حسنه دارد. به این سفارشها ملزم باشید.
أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلیاللهعلیهوآله فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِه
تحف العقول ، ص ۴۸۷
به ما بپیوندید @pedarraneh
۱۷:۴۷
#هر_شب_یک_صفحه_با_قرآن#صفحه_ ۴۲۰قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَلِيلاً (۱۶) قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّـهِ إِنْ أَرادَ بِكُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّـهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً (۱۷) قَدْ يَعْلَمُ اللَّـهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَ الْقائِلِينَ لِإِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنا وَ لا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلاَّ قَلِيلاً (۱۸) أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ فَإِذا جاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشى عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَإِذا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُولئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّـهُ أَعْمالَهُمْ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّـهِ يَسِيراً (۱۹) يَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ وَ لَوْ كانُوا فِيكُمْ ما قاتَلُوا إِلاَّ قَلِيلاً (۲۰) لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً (۲۱) وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّـهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّـهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إِيماناً وَ تَسْلِيماً (۲۲)
بگو: اگر از مرگ یا کشته شدن بگریزید، فرار، سودی به حالتان ندارد، و در آن صورت فقط اندکی (از زندگی) بهرهمند خواهید شد. (۱۶) بگو: اگر خدا برای شما بدی بخواهد، یا خواستار رحمتی برایتان باشد، چه کسی شما را در برابر (خواست) او نگه میدارد؟ آنان، غیر از خدا، هیچ سرپرست و یاوری برای خود نمییابند. (۱۷) قطعاً خداوند کسانی از شما را که (مردم را از جهاد) باز میدارند و کسانی را که به برادرانشان میگویند «نزد ما بیایید»، میشناسد. (آنان، افرادی بزدل و بیایمان هستند) و فقط (زمان) اندکی در جنگ حضور دارند؛ (۱۸) در حالی که از (هر نوع یاری رساندن به) شما دریغ میورزند. پس هنگامی که ترسِ (جنگ) فرا میرسد، میبینی در حالی به تو نگاه میکنند که چشمانشان (از ترس در حدقه) میچرخد؛ همچون کسی که به سبب (فرا رسیدن) مرگ بیهوش میشود. پس هنگامی که ترس برطرف میشود، با حرص به مال (و غنایمی که به دست آوردهاید)، با زبانهایی تند، به شما طعنه میزنند. آنان ایمان نیاوردند، و به همین سبب، خداوند اعمالشان را تباه کرد، و این (کار) همواره بر خدا آسان است. (۱۹) (منافقان) میپندارند که سپاهیانِ (کافر، هنوز از اطراف مدینه) نرفتهاند، و اگر (دوباره) آن سپاهیان بیایند، (منافقان) آرزو میکنند که ایکاش (بیرون از مدینه و) در بیابان، همراه بادیهنشینان بودند، و در آن حال، (از دیگران) دربارهی اخبار شما سؤال میکردند. و اگر در میانتان بودند، فقط کمی (، آن هم از روی ناچاری) میجنگیدند. (۲۰) بیشک برای شما، در (راه و روش) پیامبر، سرمشق نیکویی وجود دارد؛ برای کسی که به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را بسیار یاد میکند. (۲۱) هنگامی که مؤمنان، سپاهیان (کفر) را دیدند، گفتند: «این همان است که خدا و پیامبرش به ما وعده دادند، و خدا و پیامبرش راست گفتند.» و (دیدن آن لشکریان،) فقط بر ایمان و تسلیم آنان افزود. (۲۲)
أحزاب [۱۶-۲۲]
•┈┈••✾••✾••┈┈•@pedarraneh
بگو: اگر از مرگ یا کشته شدن بگریزید، فرار، سودی به حالتان ندارد، و در آن صورت فقط اندکی (از زندگی) بهرهمند خواهید شد. (۱۶) بگو: اگر خدا برای شما بدی بخواهد، یا خواستار رحمتی برایتان باشد، چه کسی شما را در برابر (خواست) او نگه میدارد؟ آنان، غیر از خدا، هیچ سرپرست و یاوری برای خود نمییابند. (۱۷) قطعاً خداوند کسانی از شما را که (مردم را از جهاد) باز میدارند و کسانی را که به برادرانشان میگویند «نزد ما بیایید»، میشناسد. (آنان، افرادی بزدل و بیایمان هستند) و فقط (زمان) اندکی در جنگ حضور دارند؛ (۱۸) در حالی که از (هر نوع یاری رساندن به) شما دریغ میورزند. پس هنگامی که ترسِ (جنگ) فرا میرسد، میبینی در حالی به تو نگاه میکنند که چشمانشان (از ترس در حدقه) میچرخد؛ همچون کسی که به سبب (فرا رسیدن) مرگ بیهوش میشود. پس هنگامی که ترس برطرف میشود، با حرص به مال (و غنایمی که به دست آوردهاید)، با زبانهایی تند، به شما طعنه میزنند. آنان ایمان نیاوردند، و به همین سبب، خداوند اعمالشان را تباه کرد، و این (کار) همواره بر خدا آسان است. (۱۹) (منافقان) میپندارند که سپاهیانِ (کافر، هنوز از اطراف مدینه) نرفتهاند، و اگر (دوباره) آن سپاهیان بیایند، (منافقان) آرزو میکنند که ایکاش (بیرون از مدینه و) در بیابان، همراه بادیهنشینان بودند، و در آن حال، (از دیگران) دربارهی اخبار شما سؤال میکردند. و اگر در میانتان بودند، فقط کمی (، آن هم از روی ناچاری) میجنگیدند. (۲۰) بیشک برای شما، در (راه و روش) پیامبر، سرمشق نیکویی وجود دارد؛ برای کسی که به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را بسیار یاد میکند. (۲۱) هنگامی که مؤمنان، سپاهیان (کفر) را دیدند، گفتند: «این همان است که خدا و پیامبرش به ما وعده دادند، و خدا و پیامبرش راست گفتند.» و (دیدن آن لشکریان،) فقط بر ایمان و تسلیم آنان افزود. (۲۲)
أحزاب [۱۶-۲۲]
•┈┈••✾••✾••┈┈•@pedarraneh
۱۷:۵۱
۱۷:۵۴
۲۲ مهر
سلام صبح بخیر
روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علویتقدیم به عزیزان@pedarraneh
۲:۰۵
پدرانه:هر صبح یک آیه:
اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاءَ تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ»
و (نیز) درختی را که از طور سینا میروید [= درخت زیتون]، و از آن روغن و «نان خورش» برای خورندگان فراهم میگردد (آفریدیم)!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۰)@pedarraneh
تفسیر:
آن گاه به یکى دیگر از درختان پر برکتى که از همین آب باران پرورش مى یابد اشاره کرده مى گوید: علاوه بر این باغ هاى نخل و انگور و میوه هاى دیگر درختى ایجاد کردیم که از طور سیناء مى روید و از آن روغن و نان خورش براى خورندگان به دست مى آید (وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغ لِلآکِلِینَ).در این که منظور از طور سیناء چیست؟ مفسران دو احتمال عمده داده اند:نخست این که اشاره به همان کوه طور معروف است که در صحراى سینا قرار دارد، و اگر مى بینیم قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختى که از کوه طور مى روید توصیف کرده به خاطر آن است که عربهاى حجاز هنگامى که از بیابانهاى خشک این منطقه مى گذشتند و به شمال رو مى آوردند نخستین منطقه اى که در آن به درختهاى پر بار زیتون بر خورد مى کردند، منطقه طور در جنوب صحراى سیناء بوده است، مشاهده نقشه جغرافیائى این مطلب را به خوبى روشن مى کند.احتمال دیگر این که: طور سیناء جنبه توصیفى دارد و به معنى کوه پر برکت یا کوه پر درخت یا کوه زیبا است (چون طور به معنى کوه و سیناء به معنى پر برکت و زیبا و مشجّر است).واژه صِبْغ در اصل، به معنى رنگ است، ولى از آنجا که انسان به هنگام خوردن غذا معمولاً نان خود را با خورشى که مى خورد رنگین مى کند، به تمام انواع نان خورش ها، صِبْغ گفته شده است.به هر حال، کلمه صِبْغ ، ممکن است اشاره به همان روغن زیتون باشد که با نان مى خوردند، و یا انواع نان خورش ها که از درختان دیگر استفاده مى کردند.در اینجا سؤالى پیش مى آید که چرا در میان انواع میوه ها بالخصوص روى این سه میوه تکیه شده است: خرما، انگور و زیتون؟در پاسخ باید به این نکته توجه داشت که از نظر تحقیقات علمى غذاشناسان، کمتر میوه اى وجود دارد که براى بدن انسان به اندازه این سه میوه مفید و مؤثر باشد...
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۰ سوره مبارکه مؤمنون)
@pedarraneh
نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نورهر منطقه اى براى درخت وگياه مخصوصى مناسب است. «تخرج من طورسيناء»- بعضى زمين ها از نظر معنوى و مادّى مباركند. (طور سينا محل نزول وحى و محل رويش درختان زيتون است). «من طور سيناء»- روغن زيتون، يكى از نعمت هاى الهى است. «تَنبُتُ بالدُّهن»
لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاءَ تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ»
و (نیز) درختی را که از طور سینا میروید [= درخت زیتون]، و از آن روغن و «نان خورش» برای خورندگان فراهم میگردد (آفریدیم)!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۰)@pedarraneh
تفسیر:
آن گاه به یکى دیگر از درختان پر برکتى که از همین آب باران پرورش مى یابد اشاره کرده مى گوید: علاوه بر این باغ هاى نخل و انگور و میوه هاى دیگر درختى ایجاد کردیم که از طور سیناء مى روید و از آن روغن و نان خورش براى خورندگان به دست مى آید (وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغ لِلآکِلِینَ).در این که منظور از طور سیناء چیست؟ مفسران دو احتمال عمده داده اند:نخست این که اشاره به همان کوه طور معروف است که در صحراى سینا قرار دارد، و اگر مى بینیم قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختى که از کوه طور مى روید توصیف کرده به خاطر آن است که عربهاى حجاز هنگامى که از بیابانهاى خشک این منطقه مى گذشتند و به شمال رو مى آوردند نخستین منطقه اى که در آن به درختهاى پر بار زیتون بر خورد مى کردند، منطقه طور در جنوب صحراى سیناء بوده است، مشاهده نقشه جغرافیائى این مطلب را به خوبى روشن مى کند.احتمال دیگر این که: طور سیناء جنبه توصیفى دارد و به معنى کوه پر برکت یا کوه پر درخت یا کوه زیبا است (چون طور به معنى کوه و سیناء به معنى پر برکت و زیبا و مشجّر است).واژه صِبْغ در اصل، به معنى رنگ است، ولى از آنجا که انسان به هنگام خوردن غذا معمولاً نان خود را با خورشى که مى خورد رنگین مى کند، به تمام انواع نان خورش ها، صِبْغ گفته شده است.به هر حال، کلمه صِبْغ ، ممکن است اشاره به همان روغن زیتون باشد که با نان مى خوردند، و یا انواع نان خورش ها که از درختان دیگر استفاده مى کردند.در اینجا سؤالى پیش مى آید که چرا در میان انواع میوه ها بالخصوص روى این سه میوه تکیه شده است: خرما، انگور و زیتون؟در پاسخ باید به این نکته توجه داشت که از نظر تحقیقات علمى غذاشناسان، کمتر میوه اى وجود دارد که براى بدن انسان به اندازه این سه میوه مفید و مؤثر باشد...
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۰ سوره مبارکه مؤمنون)
@pedarraneh
نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نورهر منطقه اى براى درخت وگياه مخصوصى مناسب است. «تخرج من طورسيناء»- بعضى زمين ها از نظر معنوى و مادّى مباركند. (طور سينا محل نزول وحى و محل رويش درختان زيتون است). «من طور سيناء»- روغن زيتون، يكى از نعمت هاى الهى است. «تَنبُتُ بالدُّهن»
لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
۲:۰۵
پدرانه:نهج الفصاحه :أشدّ النّاس عذابا للنّاس في الدّنيا أشدّ النّاس عذابا عند اللَّه يوم القيامة.
آنكه در دنيا مردم را بيشتر آزار كند در روز رستاخيز پيش خدا از همه مردم عذاب وى سخت تر است.@pedarraneh
حکمت ۶۰على (ع) فرمود: زبان درنده ای است چون رهایش کنی میگزد الحکمة ۶۰قال عليه السلام : الِّلسَانُ سَبُعٌ، إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ. saying 60Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The tongue is a beast; when it is let loose, it devours لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
آنكه در دنيا مردم را بيشتر آزار كند در روز رستاخيز پيش خدا از همه مردم عذاب وى سخت تر است.@pedarraneh
حکمت ۶۰على (ع) فرمود: زبان درنده ای است چون رهایش کنی میگزد الحکمة ۶۰قال عليه السلام : الِّلسَانُ سَبُعٌ، إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ. saying 60Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The tongue is a beast; when it is let loose, it devours لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید.@pedarraneh
۲:۰۹
۲۳ مهر
پند شبانه : امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) :
مَنِ اشتَغَلَ بما لا يَعنيهِ فاتَهُ ما يَعنيهِ
هر کس به امور بیهوده بپردازد ، امور سودمند را از دست بدهد.
غررالحکم ، حدیث ۸۵۲۰
به ما بپیوندید @pedarraneh
مَنِ اشتَغَلَ بما لا يَعنيهِ فاتَهُ ما يَعنيهِ
هر کس به امور بیهوده بپردازد ، امور سودمند را از دست بدهد.
غررالحکم ، حدیث ۸۵۲۰
به ما بپیوندید @pedarraneh
۱۷:۴۱
#هر_شب_یک_صفحه_با_قرآن#صفحه_۴۲۱
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلاً (۲۳) لِيَجْزِيَ اللَّـهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقِينَ إِنْ شاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً (۲۴) وَ رَدَّ اللَّـهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنالُوا خَيْراً وَ كَفَى اللَّـهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتالَ وَ كانَ اللَّـهُ قَوِيًّا عَزِيزاً (۲۵) وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً (۲۶) وَ أَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِيارَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ أَرْضاً لَمْ تَطَؤُها وَ كانَ اللَّـهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيراً (۲۷) يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلاً (۲۸) وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِيماً (۲۹) يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّـهِ يَسِيراً (۳۰)
برخی از مؤمنان، (بزرگ)مردانی هستند که بر سر پیمانی که با خدا بستند، صادقانه ایستادند. پس بعضی از آنان، (در راه وفای به عهد و پیمان خود،) جان به جانآفرین تقدیم کردند، و برخی از آنان، در انتظار (شهادت) هستند و به هیچ وجه (عهدشان را با خدا) تغییر ندادند؛ (۲۳) تا سرانجام خداوند به راستگویان به سبب صداقتشان پاداش دهد، و اگر بخواهد، منافقان را عذاب کند، یا (اگر توبه کنند،) توبهشان را بپذیرد؛ زیرا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۴) خدا، کافران را در حالی که سراسر وجودشان را خشم فرا گرفته بود، بی آنکه به هیچ (هدفِ) خوبی (که آرزویش را داشتند،) برسند، بازگرداند. خداوند، زحمت جنگیدن (با کافران) را از سر مؤمنان برداشت، و همواره خدا، نیرومند و شکستناپذیر است. (۲۵) و کسانی که مشرکان را یاری کردند، یعنی اهل کتاب را، از قلعههایشان پایین کشید و در دلهایشان ترس افکند؛ (بهطوری که) گروهی (از آنان) را کشتید و گروهی را اسیر کردید. (۲۶) و شما را وارث سرزمین و خانهها و اموال آنان و سرزمینی که (اصلاً برای فتح آن) به آن قدم نگذاشته بودید، قرار داد. (آری،) خداوند همواره بر هر کاری تواناست. (۲۷) ای پیامبر، به همسرانت بگو: اگر خواهان زندگی دنیا و زینت آن هستید، بیایید تا (با مالی) شما را بهرهمند کنم و به نیکویی رهایتان کنم؛ (۲۸) و اگر خدا و پیامبرش و سرای آخرت را میخواهید، خدا (نیز) برای کسانی از شما که نیکوکار هستند، پاداشی بزرگ آماده کرده است. (۲۹) ای زنان پیامبر، هر یک از شما که مرتکب کار بسیار زشتی که (زشتیاش) آشکار است، شود، عذاب برای او چندین برابر میشود. این (کار) همواره برای خدا آسان است. (۳۰)
أحزاب [۲۳-۳۰]•┈┈••✾••✾••┈┈•@pedarraneh
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلاً (۲۳) لِيَجْزِيَ اللَّـهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقِينَ إِنْ شاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً (۲۴) وَ رَدَّ اللَّـهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنالُوا خَيْراً وَ كَفَى اللَّـهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتالَ وَ كانَ اللَّـهُ قَوِيًّا عَزِيزاً (۲۵) وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً (۲۶) وَ أَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِيارَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ أَرْضاً لَمْ تَطَؤُها وَ كانَ اللَّـهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيراً (۲۷) يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلاً (۲۸) وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِيماً (۲۹) يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّـهِ يَسِيراً (۳۰)
برخی از مؤمنان، (بزرگ)مردانی هستند که بر سر پیمانی که با خدا بستند، صادقانه ایستادند. پس بعضی از آنان، (در راه وفای به عهد و پیمان خود،) جان به جانآفرین تقدیم کردند، و برخی از آنان، در انتظار (شهادت) هستند و به هیچ وجه (عهدشان را با خدا) تغییر ندادند؛ (۲۳) تا سرانجام خداوند به راستگویان به سبب صداقتشان پاداش دهد، و اگر بخواهد، منافقان را عذاب کند، یا (اگر توبه کنند،) توبهشان را بپذیرد؛ زیرا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۴) خدا، کافران را در حالی که سراسر وجودشان را خشم فرا گرفته بود، بی آنکه به هیچ (هدفِ) خوبی (که آرزویش را داشتند،) برسند، بازگرداند. خداوند، زحمت جنگیدن (با کافران) را از سر مؤمنان برداشت، و همواره خدا، نیرومند و شکستناپذیر است. (۲۵) و کسانی که مشرکان را یاری کردند، یعنی اهل کتاب را، از قلعههایشان پایین کشید و در دلهایشان ترس افکند؛ (بهطوری که) گروهی (از آنان) را کشتید و گروهی را اسیر کردید. (۲۶) و شما را وارث سرزمین و خانهها و اموال آنان و سرزمینی که (اصلاً برای فتح آن) به آن قدم نگذاشته بودید، قرار داد. (آری،) خداوند همواره بر هر کاری تواناست. (۲۷) ای پیامبر، به همسرانت بگو: اگر خواهان زندگی دنیا و زینت آن هستید، بیایید تا (با مالی) شما را بهرهمند کنم و به نیکویی رهایتان کنم؛ (۲۸) و اگر خدا و پیامبرش و سرای آخرت را میخواهید، خدا (نیز) برای کسانی از شما که نیکوکار هستند، پاداشی بزرگ آماده کرده است. (۲۹) ای زنان پیامبر، هر یک از شما که مرتکب کار بسیار زشتی که (زشتیاش) آشکار است، شود، عذاب برای او چندین برابر میشود. این (کار) همواره برای خدا آسان است. (۳۰)
أحزاب [۲۳-۳۰]•┈┈••✾••✾••┈┈•@pedarraneh
۱۷:۴۵
۱۸:۰۲