۸ مهر
۱۴ مهر
۱۶ مهر
المپیاد ریاضی پیمثبت
تمرین سری ۰۷.pdf
بهنام خدا
دریافت راهحلهای پیشنهادی شما
سلام به همهی مخاطبان گرامی!از این هفته راهحلهای پیشنهادی شما را برای مسئلههای «مرحلهدومی» دریافت میکنیم. در صورتی که راهتان درست باشد، با اسم خودتان در پاسخنامه منتشر خواهد شد.
راهحلهای پیشنهادیتان را لطفاً بهطور خوانا و ترجیحاً در قالب پیدیاف برای پاسخگوی پیمثبت بفرستید. مهلت ارسال راهحلها برای هر سری تمرین تا قبل از قرارگیری راهنمایی آن است: @pi_mosbat_pasokhgu
منتظر راهحلهای خلاقانه و منحصربهفرد شما هستیم!
@pi_mosbat@pi_mosbat_math
دریافت راهحلهای پیشنهادی شما
سلام به همهی مخاطبان گرامی!از این هفته راهحلهای پیشنهادی شما را برای مسئلههای «مرحلهدومی» دریافت میکنیم. در صورتی که راهتان درست باشد، با اسم خودتان در پاسخنامه منتشر خواهد شد.
راهحلهای پیشنهادیتان را لطفاً بهطور خوانا و ترجیحاً در قالب پیدیاف برای پاسخگوی پیمثبت بفرستید. مهلت ارسال راهحلها برای هر سری تمرین تا قبل از قرارگیری راهنمایی آن است: @pi_mosbat_pasokhgu
منتظر راهحلهای خلاقانه و منحصربهفرد شما هستیم!
@pi_mosbat@pi_mosbat_math
۱۹:۵۸
۲۰ مهر
۲۲ مهر
بازارسال شده از پیمثبت
بهنام خدا
اطلاعیهی مهم دربارهی المپیادهای علمی کشوری در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
به اطلاع کلیهی داوطلبان شرکت در المپیادهای علمی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ میرساند که از امسال در تمامی المپیادهای علمی که توسط باشگاه دانشپژوهان جوان برگزار میگردد (از جمله فیزیک و شیمی و ادبی) امکان شرکت دانشآموزان پایهی دهم علاوه بر دانشآموزان پایهی یازدهم در دورهی تابستانهی باشگاه و کسب مدال وجود دارد.
همچنین، به جهت فرصت بیشتر و کمک به مطالعهی دانشآموزان، آزمونهای کشوری المپیادهای علمی سال جاری همانند روال هر ساله برگزار خواهند شد. این بدان معنی است که مرحلهی اول المپیادهای علمی سال تحصیلی جاری در بهمن۱۴۰۳ و مرحله دوم المپیادهای علمی در فروردین۱۴۰۴ برگزار خواهند شد.
ضمناً از سال جاری، المپیاد «هوش مصنوعی»، به عنوان یک المپیاد جدید به مجموعهی باشگاه دانشپژوهان جوان اضافه شده و همچنین المپیادهای «مدیریت و اقتصاد» و «تفکر و کارآفرینی» ترکیب و در قالب یک المپیاد جدید با عنوان «مدیریت، اقتصاد و حکمرانی» برگزار خواهد شد.
منبع:https://ysc.medu.gov.ir/fa/node/224535
@pi_mosbat
اطلاعیهی مهم دربارهی المپیادهای علمی کشوری در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
به اطلاع کلیهی داوطلبان شرکت در المپیادهای علمی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ میرساند که از امسال در تمامی المپیادهای علمی که توسط باشگاه دانشپژوهان جوان برگزار میگردد (از جمله فیزیک و شیمی و ادبی) امکان شرکت دانشآموزان پایهی دهم علاوه بر دانشآموزان پایهی یازدهم در دورهی تابستانهی باشگاه و کسب مدال وجود دارد.
همچنین، به جهت فرصت بیشتر و کمک به مطالعهی دانشآموزان، آزمونهای کشوری المپیادهای علمی سال جاری همانند روال هر ساله برگزار خواهند شد. این بدان معنی است که مرحلهی اول المپیادهای علمی سال تحصیلی جاری در بهمن۱۴۰۳ و مرحله دوم المپیادهای علمی در فروردین۱۴۰۴ برگزار خواهند شد.
ضمناً از سال جاری، المپیاد «هوش مصنوعی»، به عنوان یک المپیاد جدید به مجموعهی باشگاه دانشپژوهان جوان اضافه شده و همچنین المپیادهای «مدیریت و اقتصاد» و «تفکر و کارآفرینی» ترکیب و در قالب یک المپیاد جدید با عنوان «مدیریت، اقتصاد و حکمرانی» برگزار خواهد شد.
منبع:https://ysc.medu.gov.ir/fa/node/224535
@pi_mosbat
۱۶:۰۵
۲۸ مهر
۲۹ مهر
۱۸:۲۴
المپیاد ریاضی پیمثبت
بهنام خدا دورهی حل مسئلههای ترکیبیات مرحلهی یکم منتشر شد! درس ترکیبیات از مهمترین درسهای المپیاد ریاضی است و در مرحلهی یکم حدود یکسوم از ۲۵ سؤال و در مرحلهی دوم ۲ مسئله از ۶ مسئله به این درس اختصاص مییابد! در این دوره، سؤالهای ترکیبیات ۱۵ سال اخیر مرحلهی یکم المپیاد ریاضی (از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۲) بررسی و راهحلهای آنها شرح داده شده است. همچنین، سؤالهای ترکیبیات هر سال در کنار اولین جلسهی مربوط به آن سال بارگذاری شده است. مشاهدهی جزئیات و نمونه ویدئوهای دوره مشاهدهی سابقهی آقای محمدپارسا شاهمحمدی #ترکیبیات #مرحله_یکم #محمدپارسا_شاهمحمدی @pi_mosbat @pi_mosbat_math
۱۸:۲۷
المپیاد ریاضی پیمثبت
بهنام خدا دورهی حل مسئلههای ترکیبیات مرحلهی یکم منتشر شد! درس ترکیبیات از مهمترین درسهای المپیاد ریاضی است و در مرحلهی یکم حدود یکسوم از ۲۵ سؤال و در مرحلهی دوم ۲ مسئله از ۶ مسئله به این درس اختصاص مییابد! در این دوره، سؤالهای ترکیبیات ۱۵ سال اخیر مرحلهی یکم المپیاد ریاضی (از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۲) بررسی و راهحلهای آنها شرح داده شده است. همچنین، سؤالهای ترکیبیات هر سال در کنار اولین جلسهی مربوط به آن سال بارگذاری شده است. مشاهدهی جزئیات و نمونه ویدئوهای دوره مشاهدهی سابقهی آقای محمدپارسا شاهمحمدی #ترکیبیات #مرحله_یکم #محمدپارسا_شاهمحمدی @pi_mosbat @pi_mosbat_math
۱۸:۲۹
۳۰ مهر
۱۵:۳۱
۲ آبان
۱۱ آبان
۱۴ آبان
۱۲:۰۸
۱۵ آبان
۱۸ آبان
بهنام خدا
بارمبندی در المپیاد ریاضی
علی پرتوفرد
از چند سال قبل کمیتهی علمی تشخیص داد مشکلی در المپیاد ما وجود دارد: در بسیاری از موارد نمرهای که دانشآموزان ایران در سؤالات المپیاد جهانی به دست میآوردند، تفاوتهای اساسی با نمرهای داشت که بعد از آزمون دانشآموزان و حتی سرپرستان ما در ذهن داشتند. در واقع، در آزمونهای داخلی ایران نمرات جزئی بسیار دستودلبازانهتر از المپیاد جهانی داده میشد. چند سالی است کمیته تلاش کرده تا این موضوع را اصلاح کند: تفاوت اصلی در مسابقه باید با حل کامل سوالات ایجاد شود. شهود کمیته این بود که ارزش حل کامل یک سؤال از زخمی کردن دو یا سه سوال بیشتر است؛ چه از لحاظ منطق ریاضی و چه از لحاظ آمادگی برای مسابقات بینالمللی.
یکی از نکاتی که باعث این تفاوت شده بود و حتی بارها باعث پیشبینی غلط سرپرستان با تجربه تیم از نمره دانشآموزان شده بود، نحوهی نمرهدادن به ایدهها در مسابقهی داخلی و جهانی بود. در مسابقهی جهانی تقریباً هیچوقت صرف داشتن یک ایدهی خوب نمرهای تعلق داده نمیشود. یا اگر نمرهای داده شود بسیار حداقلی و در حد یک نمره است. نمره تنها زمانی داده میشود که آن ایده منتج به اثبات یک حقیقت ارزشمند مشخص در راستای حل سوال باشد. دقت کنید اثبات هر حقیقتی هم منجر به کسب نمره نمیشود. بارمهای جهانی هر سال شامل لیستی از حقایق مفید هستند که اثبات آنها نمرهای ندارد. بسیاری از موارد دانشآموز و سرپرستان ما به خاطر ایدههای مثبت انتظار نمره چهار یا پنج برای یک برگه داشتهاند؛ اما چون هیچ حقیقت ارزشمندی به طور کامل توسط این ایدهها ثابت نشده بود در نهایت نمرهی صفر یا یک به برگه داده شد.
دلیل این موضوع کمکردن اثر سلیقه است. این که یک ایده چقدر خوب یا ارزشمند است، موضوعی کاملا سلیقهای میباشد؛ اما در مورد حقایق مشخص بهتر میتوان ارزش مشخص تعیین کرد. سیاست کمیتهی ملی المپیاد ریاضی در تصحیح و بارمبندیها این بوده است که به حقایق مشخص نمره داده شود و از حقایق مشخص نمره کم شود. مصحح باید بتواند هر نمرهای که گرفته شده یا کم شده را به وجود یا عدموجود یک حقیقت مشخص مرتبط کند. صرف بد توضیحدادن دلیلی برای کسر نمره نیست. باید نقص مشخصی در اثبات وجود داشته باشد؛ همان طور که صرف ایدهای که به نظر برخی همکاران ارزشمند به نظر برسد، در مسابقات رسمی دلیلی برای دادن نمره نیست، مگر در موارد خاص و در حد یک نمره.
همین طور باید در نظر گرفت که نقص حتی یکی از گامهای اصلی مسئله باعث میشود که نمرهی برگه از سه یا در شرایط خاص از چهار نمره تجاوز نکند. نمرههای پنج و شش فقط برای اشتباهات جزیی و محاسباتی و گامهایی است که ایدهی خاص جدیدی ندارند و از دید مصحح بدیهی هستند.
در هر صورت تنها راه مطمئن برای نمرهگرفتن در سؤالات حل کامل آنها است. یک ریاضیدان باید بتواند اثبات را بهتمامی و با نهایت اتقان به انجام برساند. اثبات ناقص همانند ساختمان نیمهکارهای است که ارزش چندانی ندارد مگر برای استفادهی معماران بعدی.
@pi_mosbat@pi_mosbat_math
بارمبندی در المپیاد ریاضی
علی پرتوفرد
از چند سال قبل کمیتهی علمی تشخیص داد مشکلی در المپیاد ما وجود دارد: در بسیاری از موارد نمرهای که دانشآموزان ایران در سؤالات المپیاد جهانی به دست میآوردند، تفاوتهای اساسی با نمرهای داشت که بعد از آزمون دانشآموزان و حتی سرپرستان ما در ذهن داشتند. در واقع، در آزمونهای داخلی ایران نمرات جزئی بسیار دستودلبازانهتر از المپیاد جهانی داده میشد. چند سالی است کمیته تلاش کرده تا این موضوع را اصلاح کند: تفاوت اصلی در مسابقه باید با حل کامل سوالات ایجاد شود. شهود کمیته این بود که ارزش حل کامل یک سؤال از زخمی کردن دو یا سه سوال بیشتر است؛ چه از لحاظ منطق ریاضی و چه از لحاظ آمادگی برای مسابقات بینالمللی.
یکی از نکاتی که باعث این تفاوت شده بود و حتی بارها باعث پیشبینی غلط سرپرستان با تجربه تیم از نمره دانشآموزان شده بود، نحوهی نمرهدادن به ایدهها در مسابقهی داخلی و جهانی بود. در مسابقهی جهانی تقریباً هیچوقت صرف داشتن یک ایدهی خوب نمرهای تعلق داده نمیشود. یا اگر نمرهای داده شود بسیار حداقلی و در حد یک نمره است. نمره تنها زمانی داده میشود که آن ایده منتج به اثبات یک حقیقت ارزشمند مشخص در راستای حل سوال باشد. دقت کنید اثبات هر حقیقتی هم منجر به کسب نمره نمیشود. بارمهای جهانی هر سال شامل لیستی از حقایق مفید هستند که اثبات آنها نمرهای ندارد. بسیاری از موارد دانشآموز و سرپرستان ما به خاطر ایدههای مثبت انتظار نمره چهار یا پنج برای یک برگه داشتهاند؛ اما چون هیچ حقیقت ارزشمندی به طور کامل توسط این ایدهها ثابت نشده بود در نهایت نمرهی صفر یا یک به برگه داده شد.
دلیل این موضوع کمکردن اثر سلیقه است. این که یک ایده چقدر خوب یا ارزشمند است، موضوعی کاملا سلیقهای میباشد؛ اما در مورد حقایق مشخص بهتر میتوان ارزش مشخص تعیین کرد. سیاست کمیتهی ملی المپیاد ریاضی در تصحیح و بارمبندیها این بوده است که به حقایق مشخص نمره داده شود و از حقایق مشخص نمره کم شود. مصحح باید بتواند هر نمرهای که گرفته شده یا کم شده را به وجود یا عدموجود یک حقیقت مشخص مرتبط کند. صرف بد توضیحدادن دلیلی برای کسر نمره نیست. باید نقص مشخصی در اثبات وجود داشته باشد؛ همان طور که صرف ایدهای که به نظر برخی همکاران ارزشمند به نظر برسد، در مسابقات رسمی دلیلی برای دادن نمره نیست، مگر در موارد خاص و در حد یک نمره.
همین طور باید در نظر گرفت که نقص حتی یکی از گامهای اصلی مسئله باعث میشود که نمرهی برگه از سه یا در شرایط خاص از چهار نمره تجاوز نکند. نمرههای پنج و شش فقط برای اشتباهات جزیی و محاسباتی و گامهایی است که ایدهی خاص جدیدی ندارند و از دید مصحح بدیهی هستند.
در هر صورت تنها راه مطمئن برای نمرهگرفتن در سؤالات حل کامل آنها است. یک ریاضیدان باید بتواند اثبات را بهتمامی و با نهایت اتقان به انجام برساند. اثبات ناقص همانند ساختمان نیمهکارهای است که ارزش چندانی ندارد مگر برای استفادهی معماران بعدی.
@pi_mosbat@pi_mosbat_math
۵:۴۱
۲۵ آبان