بله | کانال قرآن و حکمرانی
ق

قرآن و حکمرانی

۱۰عضو
thumbnail
undefined جلسه گروه قرآن و حکمرانی حوزه علمیه مشکات با دکتر امامی معاون پژوهش دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefined دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲
undefinedاین جلسه با حضور اعضای گروه قرآن و حکمرانی مشکات؛ دکتر امامی معاون پژوهش دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و حجت الاسلام زمانیان از اعضای اندیشکده فقه و حکمرانی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.
undefinedدکتر امامی در این جلسه ضمن بیان سیری از شکل گیری دانش حکمرانی به صورت میان رشته ای از بین سایر علوم غرب بیان کردند که دغدغه اصلی در این علم مسئله تبعیت است.
undefinedایشان با اشاره به سه مکانیزم سلسله مراتب- بازار و شبکه که در کتب حکمرانی مطرح می شود پشت صحنه و وجه مشترک همه این مکانیزم ها در غرب را مسئله تبعیت و چگونگی آن و ناخودآگاه کردن آن دانستند.
undefinedدکتر امامی در ادامه مسئله حکمرانی به معنای خاص اصطلاحی آن در غرب را دقیقا نقطه مقابل و معادل مسئله ولایت در قرآن دانستند.
undefinedدکتر امامی در ادامه ضمن اشاره به این که مشکل جدی ما در عرصه مواجه با علوم انسانی غرب عدم مطالعه متون اصلی به زبان اصلی و مواجهه با ترجمه های غیر فنی و ضعیف است؛ توصیه جدی به ورود و کار کردن در عرصه حکمرانی بین الملل و جهانی کردند و مطالعه متن اصلی مقالات اصلی در این زمینه کردند.
undefinedگزارش متن تفصیلی این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۱۴:۳۵

thumbnail
undefinedپیوست: گزارش تفصیلی محتوای جلسه با دکتر امامی بخش اول
undefinedحکمرانی یک دانش فرارشته ای علوم اجتماعی است که از جمع یک دغدغه اصلی در حوزه،حقوق، اقتصاد ،سیاست،مدیریت و جامعه شناسی برای جامعه جدید غرب شکل گرفته است؛ لذا این دانش برای خود غربی ها هم جدید است که یک شاخه جدید علوم اجتماعی است و یک نوع مکتب در آن خوابیده است.
undefinedاین ویژگی و دغدغه در حوزه خط مشی گذاری عمومی و در کل دانش مدیریت هم وجود دارد لذا تا حد زیادی این دانش تنه به تنه فقه می زند از این جهت که آمال و هدف و ماموریت و فلسفه آن جمع بین نظر و عمل است و به همین دلیل که مسئله علم حکمرانی جمع بین نظر و عمل است لذا ویژگی هایی دارد که هنوز هم در غرب بر سر این دانش دعوا است.
undefinedوقتی نظام اقتصادی یا حقوقی درست می کنیم یا قانون می گذاریم مسئله ما این است که یک عده به آن عمل کنند لذا نسبت به قانون مجازات تعیین می کنیم تا به آن عمل شود. در حوزه اقتصاد دعوا این است که مردم را به سمت رفتار های اقتصادی خاص سوغ بدهیم. در مدیریت حرف ما این است که چه کنیم آدم ها کاری را بکنند و نظام انگیزشی آن ها چه باشد، در جامعه شناسی جوامع را از بالا می بینیم که چطور از فرد تبدیل به گروه شدند و دور یک آدمی جمع شدند و جریانات جامعه چطور شکل گرفته است.
undefinedدانش حکمرانی قدمی بالاتر از همه این علوم رفته و می گوید پدیده ای در همه این رشته ها مشترک است که عبارت است از پدیده تبعیت.در واقع مسئله قانون و اقتصاد و حقوق و جامعه شناسی تبعیت است.
undefined در جامعه شناسی نسبت به جریانات جامعه بسیاری از اوقات پدیده تبعیت را توصیف می کنیم؛ مثلا در تمایز جوامع مسئله این است که چرا جامعه روستایی ها از کسی یا چیزی تبعیت می کنند و چگونه تبعیت می کنند؟چگونه تبعیت شکل می گیرد؟تبعیت چهار زیر بخش دارد:‌از کی یا چی تبعیت می شود؟چگونه تبعیت می شود؟چرا تبعیت می شود؟ با چه مکانیزمی تبعیت می شود؟
undefinedغرب با رسیدن به این دغدغه به سراغ مطالعه جوانب آن به خصوص در عرصه اجتماعی رفت{ و تبلور این دغدغه و بررسی مسئله تبعیت دانش حکمرانی است}با توجه به این مسئله است که دو الگوی بازار و شبکه در کنار سلسله مراتب در دانش حکمرانی مطرح می شود و غرب آن را ایجاد می کند چون این دو هم مثل سلسله مراتب تبعیت ایجاد می کنند.
undefinedبازار مکانیزمی به عنوان قیمت دارد که رفتارو تبعیت ایجاد می کند. اقتصاد دان ها با این ادبیات می گویند که قیمت گذاری رفتار ایجاد می کند اما دانشمندان حکمرانی می گویند بازار تبعیت ایجاد می کند.
undefinedاما این تبعیت چگونه اتفاق می افتد؟اندیشمندان مردم شناسی این مطلب را باز کردند و توضیح دادند که چه اتفاقی در مردمی که وارد بازار می شوند شکل می گیرد.لذا نوعی از تبعیت در بازار هم وجود دارد.
undefinedدر بازار به دلیل وجود رقابت همه می دوند در حالی که جایی که یک نفر مسئول است زیاد غر می زنند!لذا غرب به دنبال مدل بازار رفته است چون اگر یک نفر را در نظام سلسله مراتب بالاسر یک مملکت بگذارد علیه او شورش می کنند.
undefinedالگوی سوم تبعیت شبکه است که ویژگی آن این است که خیلی دیر بازده است اما تبعیتی کاملا بدون سر و صدا ایجاد می کند و مخاطب بدون این که بفهمد درگیر می شود. {در اسلام توجه به شبکه ها را مشاهده می کنیم که توصیه هایی از قبیل}‌رفیق فرد را بشناس یا با او مسافرت برو از این قبیل است.
undefinedمکانیزم چهارمی هم برای تبعیت وجود دارد که در کتاب های فارسی نیست:‌حب(لاو) تبعیت ایجاد می کند؛تبعیتی که نه زمان دارد و نه مکان و انسان مرید یک مکتب یا آدم می شود.؛ برخلاف سازمان که تبعیت در آن بر اساس قانون است و زمان و مکان دارد و از آن تخطی ممکن نیست.
undefinedلذا لایه اول در کتاب های حکمرانی سه مکانیزم سلسله مراتب،بازار و شبکه است اما مسئله اصلی تبعیت است. گاهی غرب این مکانیزم ها را ترکیب می کنند که تبعیت را تشدید و سفت تر کنند. مثلا چرا خیلی نخبگان یک ما دوست دارند در فلان دانشگاه خارجی باشند؟تا همنشین چهار تا آدم طراز اول باشد. یعنی می خواهد وارد شبکه شود. همان آدم را یک جور دیگر هم طراحی می کند و در دنیا رنک می کند و رتبه می دهد. آن دانشجو بعد رفتن می گوید آنجا هیچ کس نیست به من دستور بدهد اما اینجا هر روز یک نفر چوب بالا سر من می گیرد!‌راست هم می گوید خودش رام است و دارد تبعیت می کند!
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۱۷:۱۴

undefinedپیوست: گزارش تفصیلی محتوای جلسه با دکتر امامی بخش دوم
undefinedاز این نقطه مباحث اسلامی با حکمرانی خیلی به نظرم مرتبط می شود. علوم اجتماعی و مدیریت هم آخرش همین است. چرا اینطور ساختار ها را میچینیم؟ایجاد نظام های تبعیت است
undefinedمسئله غربی ها خیلی روشن است{اما مسئله ما چطور؟}من میگویم حکمرانی و گاورننس یعنی ولایت؛ دقیقا معادل همان مسئله است که رهبری به آن می گوید ولایت اجتماعی؛ در معانی ولایتر قرآن که می گردیم همین معنا است و می بینیم که هم سلسله مراتب، هم شبکه و هم ... دارد.
undefinedغربی ها شدیدا معتقد به شرد گاورننس هستند یعنی حکمرانی اشتراکی که هیچ کدام در این مدل بالاسر دیگری نیست اما امور را تفکیک کردند.
undefinedبه نظر می رسد در حکمرانی خانواده از منظر اسلام هم این مفاهیم وجود دارد.
undefinedفرمول غربی ها در آن نگاه شیطانی چیست؟حکمرانی کجا رشد می کند؟آن ها شدیدا در پی مخفی کردن اطاعت شونده هستند لذا هر کاری می کنند ناخودآگاهش کنند. مباحث اقتصاد رفتاری و حکمرانی رفتاری به همین دلیل بسط پیدا می کند تا تبعیت هرچقدر ممکن است ناخودآگاه تر شود.
undefinedاما ما در نگاه اسلامی می گوییم خودت به صورت ارادی باید بگویی اطاعت می کنم مثل قصد قربت در عبادات که شرط صحت عمل است. یعنی اسلام اطاعت را می خواهد بالا ببرد {و آگاهانه کند} و دقیقا غرب رکن مقابل آن است.
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۱۷:۲۳

undefinedپیوست: گزارش تفصیلی محتوای جلسه با دکتر امامی بخش سوم
undefinedلذا یک سوال مهم این است که ما چقدر به دنبال ناخودآگاه کردن تبعیت هستیم؟آیا بر خلاف غرب که به دنبال مخفی کردن است ما به دنبال آگاهانه کردن هستیم؟
undefinedخود غربی ها سوال دیگری دارند: کجا سلسله مراتب بهتر است؟در بحران غربی ها می گویند سلسله مراتب باید حاکم باشد و شوخی ندارند. اما وقتی می خواهد یک چیزی اعتمادش خیلی بالا برود مثل حوزه های فرهنگی و علمی شدیدا به سمت شبکه می رود چون در شبکه این پایدار می شود و درون آدم ها می جوشد.
undefinedدر برخی حوزه ها هم بازار به معنای رقابتی می کند چون اطلاعات به سرعت نشر می شود جامعه را در رقابت می اندازد و خیلی سریع جبهه گیری ایجاد می کند و تنش ایجاد می کند لذا غربی ها همه چیز را در رقابت و بازار نمی آورند. مثلا در حوزه علم دانشگاهی اصلا غربی به اندازه ما رقابت ایجاد نمی کند. ما شدیدا چون فکر می کنیم خوب است این مکانیزم را به کار می بریم اما خود او حواسش هست. لذا سوال غربی ها همین است که کدام ترکیب از این مکانیزم ها در کجا باید باشد؟این حکمرانی به معنای اخص است. قرآن به همه این عرصه مربوط است حس می کنم.
undefinedدعوا های معاهده پاریس و جواب دولت که ما اختیارانه پذیرفتیم این معاهده را نشان می دهد فهم از حکمرانی جدید ندارند که چطور شدیدا داوطلبانه تبعیت ایجاد می کند. مکانیزم گلریزون از همین مکانیزم های تبعیت داوطلبانه است که اولین چراغ را یک نفر روشن می کند و همه بعد از آن می خواهند خودشان را نشان بدهند.
undefined{ِغرب مکانیزم داوطلبانه ایجاد می کند و }بعد می گوید من به هیچ کس زور نمی گویم فقط یک سایت دارم که انجام تعهدات همه شما را اعلام می کنم. از چه مکانیزمی استفاده می کند؟ مکانیزم شرم گین سازی (شیمینگ)‌خودشان می گویند. من فقط در سایت اعلام میکنم!هیچ کاری هم نمی کنم!
undefinedحوزه حکمرانی به معنای جدیدش شدیدا در عرصه حکمرانی بین الملل و جهانی در گلوبال گاورننس شکل گرفته است چون هیچ کس بر کسی زور ندارد و باید بدون زور این کار را بکند. در این عرصه غرب زیاد نمی تواند زور بگوید لذا باید همراهی کند{پس به انحاء مختلف مکانیزم هایی را ایجاد می کند مثلا} با هنرمندان {این مدل را}امتحان می کند{یا با مکانیزم} شیمینگ یا ...
undefinedبزرگترین مشکل ما در حوزه تحول علوم انسانی نخواندن و نفهمیدن حرف های اصلی اندیشمندان غرب است. باور من این است که حرف های اصلی های آن ها را از خودشان باید خواند. دومین عامل بزرگ تحریف مترجمین ما است که از قصد هم اتفاق نمی افتد.
undefinedمقالات ناب عرصه حکمرانی به معنی الاخص شدیدا میان رشته ای هستند.؛ لذا مسائل حقوق است مثلا اما از حقوقی ها که می پرسیدیم می گفتند ما چنین مکتبی{در حقوق مرسوم} نداریم یعنی اوج مکاتب حقوقی{در مقالات نوین حکمرانی} است. حقوق و جامعه شناسی و مردم شناسی و اقتصاد همه هست اما ته آن همین بود که گفتم؛ تبعیت ناخودآگاه لذا سراغ علوم شناختی و اقتصاد رفتاری و ... می روند.
undefinedپیشنهاد می کنم در مکانیزم های گلوبال گاورننس بروید. دوستانی که وارد شدند در این عرصه به فوکو یک مقدار نزدیک شدند. فوکو خوب فهمیده و کولاک کرده است در اینجا.
undefinedانقلاب اسلامی برای فوکو جذابیت داشته از این منظر که در دوران مدرن این نوع تبعیت را راه انداخته است چیز هایی که فکر می کردند از بین رفته است. یک نوع مربی گری و دلسوزی مطرح می کند ایشان{در مدل انقلاب اسلامی و نسبت با رهبر} یعنی بالاسری که دلسوز است. نکاتی که ایشان طرح می کند در آن سه گانه{سلسله مراتب،بازار،شبکه} نیست. بالاسری که من حس بالاسری ندارم وانگار همه وجودش برای من است یعنی فوکو خوب فهمیده آن را. لذا خود غربی ها در حال بازتجدید فهم فوکو هستند.
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۱۷:۲۳

undefined جلسه گروه قرآن و حکمرانی حوزه علمیه مشکات با حجت الاسلام ساجدیان
undefined دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲
undefined در این جلسه ضمن مشورت با حجت الاسلام ساجدی در مورد عناوین و سرفصل های دانشی رشته قرآنی و حکمرانی ایشان به بیان نکاتی در مورد حکمرانی بخشی؛ موضوع شناسی مسائل حکمرانی؛ نظریه انتخاب عقلانی و ابتناء دانش های غربی نوین بر آن و ... پرداختند.__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۹:۵۴

undefined برخی نکات مهم مرتبط با دانش حکمرانی که توسط حجت الاسلام ساجدیان در جلسه ۶ آذر ۱۴۰۲ بیان شد:
undefinedاستاد لک زایی معتقدند که ۵ نهاد اساسی داریم که باید حکمرانی در این نهاد ها جریان پیدا کند و پیشنهاد ایشان برای مدرسه حکمرانی هم تشکیل ۵ کارگروه بر همین اساس است. حوزه امنیت، حوزه سلامت، حوزه تعلیم تربیت و ...؛ اخیرا حوزه ششمی با عنوان فضای مجازی هم به این عرصه ها اضافه کرده اند.
undefinedحکمرانی بخشی را برخی از نهاد های فعلی شروع می کنند،‌برخی مثل استاد لک زایی ذهنی شروع می کنند. اگر به حکمرانی به معنای دانش آن پایبند باشیم روی مسائلی حساس می شود که واقعا مسئله است و الا اهالی دانش مدیریت آن را حل می کردند. مسئله ای را مسئله حکمرانی می دانند که قرار است همه دست به دست هم بدهند تا آن را حل کنند و الا یک وزارتخانه آن را حل می کرد. موضوع دانش حکمرانی وقتی متولد می شود که زور یک نفر به حل آن نمی رسد لذا مسئله حکمرانی آب موضوعات ساده مرتبط با آب نیست بلکه نیاز به دست به دست هم دادن دارد.
undefinedدر حکمرانی بخشی رویکرد ها متفاوت است. برخی از نهاد های فعلی شروع می کنند و برخی به صورت ذهنی تحلیل می کنند.
undefined اگر به حکمرانی به معنای دانشی آن پایبند باشیم هر مسئله ای مسئله دانش حکمرانی محسوب نمی شود بلکه روی مسائل خاصی حساس است که واقعا مسئله شده اند. در واقع حکمرانی مسئله ای را مسئله می داند که باید همه دست به دست هم بدهند و مشارکت کنند تا آن مسئله حل شود و الا اهالی دانش مدیریت یا یک وزارتخانه مسئله را حل کرده بود. بنابراین موضوع دانش حکمرانی زمانی متولد می شود که یک نهاد یا یک دانش به تنهایی نمی تواند از پس حل کردن مسئله ای بر بیاید. به همین دلیل برای مثال حکمرانی آب مسائل و موضوعات ساده مرتبط با آب نیست بلکه مسائلی از این حوزه است که نیاز به مشارکت دارد{که همان معادل مسائل بغرنج در ادبیات این علم است}
undefined یا نباید از ادبیات حکمرانی استفاده کنیم یا باید به اقتضائات آن پایبند باشیم. حکمرانی ادبیات اداره و چگونگی نظم دادن به ساختار ها و ... به صورت بین رشته ای است.
undefinedدر بحث حکمرانی خانواده قرآنی غایات حکمرانی مطرح می شود یعنی مقصد است نه فرایند لذا ممکن است اصول کلان فرایندی گفته شود که برای الان نیست بلکه برای همه دوره ها است اما ما باید بگوییم فرایند ها را هم چطور محقق کنیم.
undefinedدر دانش فعلی حکمرانی تا وارد مسئله ها نشده ایم حرف های کلی می زنیم. افرادی که از مسئله ای عینی برگشتند و وارد دانش حکمرانی شدند درک دانشی خیلی متمایزی دارند و این امری روشن است. تقریبا همه کسانی که دارم می بینم چیزی گیرشان آمده است اینطور هستند. خود بنده در دانش تربیت متوجه شدم نسبتی با امری بیرون از سازمان تربیت دارد که نهاد تعلیم و تربیت مصرف کننده نسبت به آن است. وقتی وارد بحث حکمرانی شدم دیدم با تطبیقی می شود درک را کامل کرد.-undefinedرویکرد های جامعه شناسانه در مدیریت پررنگ شده است که حکمرانی متولد شده است. حتی در فرایند ها چرایی این که نرم تر شده است این است که رویکرد علوم اجتماعی به مکانیزم های مدیریتی خیلی پررنگ شده است.
undefined مهم ترین اتفاقی که در ژئوپولیتیک باید بیفتد این است که می فهمیم بالا و پستی های زمین اثرات واقعی دارند و رویکرد حکمرانی جهانی به ما می دهد. فضای جدیدی برای زیست در حال خلق شدن است و آن هم پولیتیکی خواهد داشت که ژئوپولیتیک نیست بلکه سایبرپولیتیک خواهد بود و این بحث لبه دانشی است. درس ژئوپولیتیک بینش ساز است و محیط شناسی می دهد.
undefinedمبناهایی داریم که حکمرانی نوین مبتنی بر آن خودش را توضیح می دهد مثلا نظریه انتخاب عقلانی که می گوید آدم ها بر اساس منفعت خودشان انتخاب می کنند و تصمیم می گیرند و الان نظریه اجتماعی شده است که کل سازمان را توضیح می دهد.
undefinedنظریه اجتماعی مهم است که تمایز نظم های اجتماعی با هم را توضیح می دهد. اجتماع بر محور محبت و اجتماع بر محور منفعت متفاوت است. به جای فلسفه اجتماعی قرآن نظریه اجتماعی قرآن هم می توان گفت.
undefinedتطور اندیشه اجتماعی یا علوم انسانی در غرب یک کارگاه مفصل ۶ جلسه ای حداقل نیاز دارد. اگر اندیشه اجتماعی غرب و مدرنیته مسلط شوید دست همه دانش های تخصصی جلوی شما باز است. در مورد تحولات علم اقتصاد صحبت می کنند اما شما می دانید این تحول یک علم نیست بلکه تحول پارادایم است. این تاریخ بصیرت بی نظیری به شما می دهد.__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۹:۵۷

thumbnail
undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانی با همکاری بسیج مشکات برگزار میکند
سلسله جلسات با موضوع: الگوهای توسعه و پیشرفت
استاد: دکتر محمد خوش چهره
جلسه اول: دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ پلایین، حوزه علمیه مشکات علی بن موسی الرضا (ع)
هزینه ثبت نام ۵۰۰ تومان
به استثنای طلاب مشکات که قصد گذراندن درس را دارند.
جهت ثبت نام با آیدی زیر در ارتباط باشید@ayamahdi313

۱۲:۰۷

thumbnail
#آموزشی
undefined رشته‌ «قرآن و حکمرانی» در نیم‌سال اوّل 1403 - 1404 برگزار می‌کند:
undefined درس تخصّصی | درآمدی بر نظام سازی قرآنیundefined مدرّس: حجت الاسلام و المسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی
undefined از 5 مهرماه، هر هفته پنجشنبه هاundefined ساعت 8 تا 9:30
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۵:۰۵

thumbnail
#آموزشی
undefined رشته‌ «قرآن و حکمرانی» در نیم‌سال اوّل 1403 - 1404 برگزار می‌کند:
undefined درس تخصّصی | حکمرانی جمهوری اسلامی، بر اساس قانون اساسیundefined مدرّس: حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان
undefined از 4 مهرماه، هر هفته چهارشنبه هاundefined ساعت 10:30 تا ظهرundefined پلایین، مدرسه علی بن موسی الرضا ع مشکات
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranohokmrani

۱۷:۰۴

بازارسال شده از موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات شعبه تهران🇵🇸
thumbnail
#گزارش_تصویری#تهران
undefined کلاس مبانی مشروح مذاکرات قانون اساسی و کلاس حکمرانی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسیundefined استاد قنبریانundefined 25 مهر 1403
....................................................
undefined مؤسّسه‌‌ی آموزش عالی حوزوی مشکات

۱۲:۴۲

thumbnail
undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانی برگزار میکند:
undefined نشست تخصصی «جمع بندی نظریه مختار در موضوع روش و نسبت فقه،علم و الگو»
undefined مدعو: حجت الاسلام یحیی عبداللهیundefinedمکان: مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکات قمundefined زمان: دوشنبه ۲۴ شهریور ماه، ساعت ۸ تا ۹:۳۰ صبح
undefinedبرای ثبت نام شرکت در نشست به این آیدی پیام دهید: @ayamahdi313
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranhokmrani

۱۱:۳۰

شجره طیبه.pdf

۵۴۵.۳۳ کیلوبایت

undefinedتوضیح مختصری از جمع‌بندی نظریه مختار در موضوع: روش و نسبت فقه، علم و الگو که ارتباط وحی تا عرصه حکمرانی را مشخص می کند.
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranhokmrani

۱۱:۴۱

thumbnail
#گزارش-تصویریجلسه ارائه حجت الاسلام یحیی عبداللهی با موضوع «نظریه مختار در نسبت مکتب،علم و الگو»
undefined۲۳ شهریور ۱۴۰۴__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranhokmrani

۵:۵۱

thumbnail

۵:۵۱

thumbnail

۵:۵۱

#قرآن
‏این کتاب بزرگ الهی که از عالم غیب الهی و قرب ربوبی نازل شده و برای استفادۀ ما مهجوران و خلاص ما زندانیان سجن طبیعت و مغلولان زنجیرهای پیچ در پیچ هوای نفس و آمال، به صورت لفظ و کلام درآمده، از بزرگترین مظاهر رحمت مطلقة الهیّه است که ما کور و کرها، از آن به هیچ وجه استفاده نکردیم و نمی کنیم‏‏.‏‏(آداب الصلوة، ص66)‏
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranhokmrani

۱۴:۲۱

thumbnail
#گزارش-تصویری
جلسه با حجت الاسلام قاسمیان با موضوع «تفسیر سوره محمد (ص) با نگاه به روش های تفسیر اجتماعی قرآن کریم»
undefined۶ مهرماه ۱۴۰۴__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranhokmrani

۱۵:۳۰

thumbnail

۱۵:۳۰

thumbnail

۱۵:۳۰

thumbnail
undefined سلسله نشست‌های علمی «حکمرانی در دولت‌های اسلامی»undefined موضوع: بررسی تطبیقی نظام حکمرانی در اهل سنت و اندیشه‌های نوسلفی undefined استاد: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیانundefined زمان برگزاری: سه‌شنبه‌ها، ساعت ۸ تا ۱۰ صبح undefined مکان: قم، مدرسه علمیه مشکات undefined هزینه دوره: ۲۵۰ هزار تومان undefined در صورت شرکت کامل و عدم غیبت، هزینه در پایان دوره عودت داده می‌شود‌. undefined حضور برای طلاب حوزه علمیه مشکات رایگان است. undefined ارائه گواهی معتبر شرکت در دوره undefined جهت ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر، به این آیدی پیام دهید: @ayamahdi313
__undefined گروه تخصصی قرآن و حکمرانیundefined @quranhokmrani

۷:۲۴