بله | کانال قرآن‌پويان
عکس پروفایل قرآن‌پويانق

قرآن‌پويان

۸۴عضو

1_22732171818.mp3

۲۴:۲۸-۸.۴ مگابایت
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏undefinedتفسیر #صفحه_13 سوره #بقره
آیه 84
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۱۳

1_22732171818.mp3

۲۴:۲۸-۸.۴ مگابایت
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌undefinedتفسیر #صفحه_13 سوره #بقره
آیه 86
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۱۳

1_22732172962.mp3

۳۱:۳۴-۱۰.۸۴ مگابایت
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏undefinedتفسیر #صفحه_13 سوره #بقره
آیه 87
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۱۴

thumbnail
.
#گزیده‌_نڪات_تفسیرے مربوط بہ #صفحہ_13🔻

undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۱۴

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_13
undefinedنشانه‌ی #ايمان واقعی، عمل به دستوراتی است كه برخلاف #سليقه‌های_شخصی انسان باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق ميل انسان، نشانی از ميزان ايمان واقعی ندارد
undefinedثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُساری‌ تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلی‌ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (۸۵/بقره)
undefined‌امّا اين شما هستيد كه يكديگر را به قتل می‌رسانيد و جمعی از خودتان را از سرزمينشان (آواره و) بيرون می‌كنيد و بر عليه آنان، به گناه وتجاوز همديگر را پشتيبانی می‌كنيد. ولی اگر همانان به صورت اسيران نزد شما آيند، بازخريدشان می‌كنيد (تا آزادشان سازيد) در حالی كه (نه تنها كشتن، بلكه) بيرون راندن آنها (نيز) بر شما حرام بود. آيا به بعضی از دستورات كتاب آسمانی ايمان می‌آوريد وبه برخی ديگر كافر می‌شويد؟ پس جزای هر كس از شما كه اين عمل را انجام دهد، جز رسوايی در اين جهان، چيزی نخواهد بود و روز قيامت به سخت‌ترين عذاب بازبرده شوند و خداوند از آنچه انجام می‌دهيد، غافل نيست.
undefined(ثم انتم هؤلاء تقتلون انفسکم وتخرجون فریقا منکم من دیارهم ):(سپس شما خودتان یکدیگر را می کشید و طائفه ای از خود را ازدیارشان بیرون می کنید)به این ترتیب با میثاق الهی مخالفت می کنید،(تظاهرون علیهم بالاثم و العدوان ):(و علیه ایشان یکدیگر را پشتیبانی می کنید و مرتکب گناه و تجاوز می شوید) تظاهر به معنای معاونت و مساعدت است ،ظهیر یعنی پشتیبان که از کلمه (ظهر) به معنی پشت گرفته شده ، چون یاور انسان پشت او رامحکم می کند،
undefined(وان یاتوکم اساری تفادوهم ) (و اگر به اسیری نزد شما بیایندازآنان فدیه می گیرید)،(و هو محرم علیکم اخراجهم ):(و اخراج و بیرون کردن آنان بر شما حرام بود)و این هم پیمان شکنی و نقض میثاق بود،(افتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض ):(آیا به بعضی از کتاب ایمان می آورید وبعضی دیگر را کافر می شوید؟)یعنی چه فرقی در حکم فدیه و اخراج بود؟ که حکم فدیه را گرفتید و حکم حرمت اخراج را رها کردید در حالیکه هر دوی این احکام در کتاب خدابود،
undefined(فما جزاء من یفعل ذلک منکم الا خزی فی الحیوه الدنیا):(و جزای کسی که چنین کند جز خواری در زندگی دنیا چیست ؟)خزی به معنای ذلت و پستی و خواری است و خدا در موارد عدیده ای آنها را خوار وذلیل نمود،(و یوم القیمه یردون الی اشد العذاب ): (و روز قیامت بطرف شدیدترین عذاب بر می گردند) به سبب اعمالشان و آنچه کسب کرده اند،(و ماالله بغافل عما تعملون ):(و خدا ازآنچه می کنید غافل نیست )آنها در ضمن اعمال فاسد خویش پیمانهای خدا را نقض کردند و خدا هرگز غافل از اینها نیست .
undefinedتفسیر المیزان
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۱۴

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_13
undefinedهمه در برابر #قانون الهی يكسان هستند
undefined‌أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ فَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ (۸۶/بقره)
undefined‌آنها كسانی هستند كه زندگی دنيا را به بهای (از دست‌دادن) آخرت خريده‌اند، پس در مجازات آنان تخفيفی داده نمی‌شود و آنها ياری نخواهند شد.
undefined‌اين آيه ريشه‌ی پيمان‌شكنی‌ها، قتلِ‌نفس‌ها و عمل‌نكردن به برخی آيات را چنين بيان می‌كند: آنها دنبال زندگی دنيوی هستند وتنها به قوانينی كه منافعشان را تأمين كند، پای‌بند هستند وبه هر قانونی كه ضرری به منافع دنيوی آنان بزند بی‌اعتنايند. پس عذاب الهی برای اين رفاه طلبان دنياپرست، تخفيف ندارد و بر خلاف خيال و گمانشان كه ادّعا می‌كنند؛ يا اصلًا عذاب نخواهند شد و يا چند روزی بيشتر مجازات نمی‌بينند، آنان نيز مثل همه‌ی مجرمان، در برابر اعمال خود مسئولند.
undefinedانسان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. تمام آياتی كه می‌فرمايد: انسان دنيا را خريد و آخرت را فروخت، دليل اين هستند كه انسان مجبور نيست، بلكه اختيار دارد و خود با فكر و مقايسه، می‌سنجد و انتخاب می‌كند. «اشْتَرَوُا»
undefinedهمه در برابر قانون الهی يكسان هستند. «فَلا يُخَفَّفُ» اينكه بنی‌اسرائيل خود را نژادِ برتر، فرزند ومحبوب خدا می‌دانند، گمان و وهمی بيش نيست. قهر الهی برای هيچ انسان و نژادی كه در مسير لجاجت و كفر است، استثنا برنمی‌دارد.
undefinedدنياطلبی، يكی از انگيزه‌های قتل می‌باشد. «تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ ... اشْتَرَوُا الْحَياةَ الدُّنْيا»
undefinedتفسیر نور
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۱۴

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedundefined #قرآن‌فهمی‌برای‌همه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
undefinedundefined تدبر در سوره #انعام
undefinedخلاصه تفسیر ایات ۴۵-۴۱ سوره انعام از تفسیر تسنیمبخش آخر
فرمود: ﴿فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ﴾در بعضي از آيات ديگر مي‌فرمايد راه دفعتاً گيري الهي اين است كه ﴿فَأَتَي اللّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ﴾ يك وقتي انسان در يك اتاقي نشسته است اين اتاق مي‌لرزد خب انسان فرار مي‌كند يا از سقف ويران مي‌شود انسان فرار مي‌كند يا از ديوار خراب مي‌شود فرار مي‌كند يك وقت هيچ كدام ازاين سه, چهار راه نيست بلكه دفعتاً پايه ويران مي‌شود خب اگر چهار تا پايه دارد فرض اين پايه‌ها دفعتاً بريزد خب سقف مي‌ريزد ديگر راه براي فرار نيست كه فرمود دفعتاً اين‌چنين مي‌گيرد ﴿فَأَتَي اللّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ﴾ اينجا هم فرمود: ﴿فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ﴾ بعد ديديم حيف روزگار است كه اينها اينجا عالم را معطل كنند ﴿فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ﴾﴿دابِرُ﴾ هم به معناي اصل تفسير شده است هم به معناي آينده . نسل آينده كه «دَبر» نسل فعلي است اينها را مي‌گويند ﴿دابِرُ﴾ خدا وقتي اصل را قصد مي‌كند نسل را هم قصد مي‌كند .پس ﴿دابِرُ﴾ اگر به معناي اصل باشد «فقطع اصل القوم» اگر به معناي نسل باشد كنايه از آن است كه ما خود اينها را برديم طوري كه نسلي هم از اينها نمانده است.مطلب بعدي هم آن است كه در همهٴ اين موارد ضمير جمع به آنها برگشت اما اينجا كه اسم ظاهر را آورد فرمود: ﴿فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا﴾ اگر مي‌فرمود «دابرهم» مختصرتر بود اما براي تعليق حكم بر وصف ﴿الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا﴾ را هم ذكر فرمود وگرنه در همه آن چند جمله ﴿جَاءَهُمُ ... تَضَرَّعُوا﴾ ،﴿ َعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ﴾، ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ همه جا ضمير جمع آورد و كافي بود فرمود: ﴿فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا﴾ اين مجموعاً يك آيه است و هميشه اين آيه زنده است
نكته بعدي و مطلب بعدي آن است كه فرمود: ﴿وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ﴾ عذاب آن هم عذاب استئصال كه يك گروهي را مستأصل مي‌كند يعني اصلشان را برانداخته مي‌كند و قطع مي‌كند كه چنين عذابي را مي‌گويند عذاب استئصال براي امتهاي اسلامي و همچنين براي جوامع بشري نعمت است. ذات اقدس الهي يك كار مي‌كند در سراسر عالم ﴿وَ ما أَمْرُنا إِلاّ واحِدَةٌ﴾ از آن ذات اقدس الهي كه واحدي است «لا شريك له» يك كار طولاني ﴿وَ ما أَمْرُنا إِلاّ واحِدَةٌ﴾ نشأت مي‌گيرد كه «لا شبيه له» اين كار در هر جا ظهور خاص و اثر مخصوص دارد براي يك عده قهر است براي يك عده مهر. قهر و مهر خدا در حقيقت مهر است خدا نسبت به كل نظام مهر محض دارد براي اينكه براي كل نظام مهر محض را اعمال بكند آنهايي كه احياناً مانع رشد نظام‌اند آنها را براندازي مي‌كند و مي‌فرمايد برانداختن آنها روي مهر ما است قهراً چنين خدايي اگر ظالمين را برداشت گر چه نسبت به ظالمين اعمال جلال و قهر است ولي نسبت به انبيا, مرسلين, اوليا, مؤمنين و نسبت به كل نظام مهر است و لطف و جمال لذا بعد از اينكه فرمود: ﴿فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا﴾ هم خودش حمد كرد هم به ما حمد آموخت فرمود: ﴿وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ﴾اينجا جاي ﴿أَنَّ اللّهَ شَديدُ الْعِقابِ﴾ ﴿إِنَّ اللّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ﴾ و امثال ذلك نيست مي‌خواهد بفرمايد ما نسبت به كل نظام رحم كرديم ما گفتيم ﴿كَتَبَ اللّهُ َلأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلي﴾ به وعده‌مان وفا كرديم گفتيم ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ﴾ و به عهدمان وفا كرديم گفتيم ﴿لَيَنْصُرَنَّ اللّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ﴾ به وعده مان وفا كرديم گفتيم ﴿وَ أَنْتُمُ اْلأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ﴾ به وعده‌مان وفا كرديم.
﴿وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ﴾ هم خودش حمد كرد هم به ما آئين حمد آموخت چون در مقابل نعمت است بنابراين اين نقمتي كه نسبت به ظالمين هست عين نِعمتي است نسبت به انبيا و مرسلين و اوليا و مؤمنين و مستضعفين است و ما هم در برابر هر پيروزي بايد بگوئيم ﴿الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ﴾ تا اين شكر سبب مزيد همين نعمت بشود اينكه فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ َلأَزيدَنَّكُمْ﴾ تناسب حكم و موضوع احتجاب مي‌كند كه شكر هر نعمتي مايه افزايش همان نعمت است
https://B2n.ir/tr5474
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۸:۱۶

undefined#ظلم، مانع نزول برکات و رحمت الهی است نظام بايد در مسير #اصلاح_مشگلات گام بردارد
undefinedدر روایات هست که اگر یک #قاضی حکمی را میان خود و خدای خود، الهی و درست صادر کند و آلودگی‌های زیرمیزی و رومیزی نداشته باشد، ده‌ها برابر #برکت بر جامعه نازل می‌شود؛
undefinedهمچنین در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که اگر #دستگاه_قضا منحرف شود و #ظلم کند، جلوی نزول #باران و برکات الهی گرفته می‌شود.
undefined دستگاه قضا اگر بین‌الله و بین‌الناس درست عمل کند، برکت فراوان خواهد داشت.
undefinedاین سخنان، بیانی علمی و الهی است و فهم عمیق نظام خلقت و توجه به نشانه‌های الهی، مسئول را از انحراف بازمی‌دارد. بخشی از آسیب‌های قضایی از ناحیه افرادی است که پس از بازنشستگی وارد حوزه وکالت می‌شوند و اگر اهل تقوا و پاکی نباشند، می‌توانند منشأ فساد و مغالطه باشند. قاضی باید «پرونده‌شناس، دقیق و پاکدامن» باشد، قاضی باید بفهمد چه پرونده‌ای در برابر اوست.
undefinedهمه مسئول هستند که مراقب باشند تا خطری کشور را تهدید نکند. وعده الهی تخلف‌ناپذیر است که می‌فرماید ﴿إن تتولّوا یستبدل قوماً غیرکم﴾؛ اگر شما از دین حق رویگردانید، خداوند دیگرانی را جایگزین شما خواهد کرد.
undefinedبا توجه به تجربه‌های تلخ گذشته و آسیب‌هایی که در نتیجه فاصله افتادن میان #روحانیت و #مردم ایجاد شد، هرگاه انسجام میان مردم و مسئولان سست شود، #زمینه_برای_نفوذ و فرصت‌طلبی دشمن فراهم می‌شود.
تجربه‌های گذشته باید همیشه پیش چشم ما باشد و در نظام اسلامی امروز نیز اگر مسئولان از #مسیر_حق فاصله بگیرند، #خطر_انحراف وجود دارد.
undefinedنظام اسلامی باید مشکلات خود را با دقت، صداقت و نگاه درونی ببیند و در مسیر #اصلاح گام بردارد.
undefinedآيت الله جوادي املي در ديدار با رييس قوه قضاييه
قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓ undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۱۷:۵۴

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumbnail
#دعاهای_روزانه
خدای مهربانم…تو که هستی تمام هستی در برابرم کوچک بنظر می‌رسند…و حتی از بیماری و مرگ هم نمی هراسم …وجود تو ، حضور تو را که در کنارم حسی می کنم دیگر حتی از مردن هم نمی هراسم ….چرا که تو خود خود عشقی و معجزه زندگی هستی…و میدانم مردن آخر زندگی نیست بلکه آغاز زندگی جدید است …چون پروانه ی که از پیله جدا شود و به پروانگی رسد ..خدایا…با تمام وجودم فریاد میزنمحضورت را شکر…بودنت را شکر…دوستت دارم
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۰:۱۴

thumbnail
undefined#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
undefined#سورہ_مبارکه_بقره آیات 89 تا 93
undefined#صفحه_14
undefinedundefinedundefined
       undefined@quranpuyan

۰:۱۵

1_7046383947.mp3

۰۲:۲۹-۱.۱۴ مگابایت
undefined#تلاوت_ترتیل_روزانه
undefined#صفحه_14
undefined#سوره_مبارکه_بقره

undefined@quranpuyan

۰:۱۵

1_7248637744.m4a

۰۹:۱۲-۴.۴۷ مگابایت
undefined#ترجمه_روان
undefined#صفحه_14
undefined#سوره_مبارکه_بقره 
undefined@quranpuyan

۰:۱۵

1_22755666660.mp3

۳۲:۰۵-۱۱.۰۲ مگابایت
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏undefinedتفسیر #صفحه_14 سوره #بقره
آیه 89
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۰:۱۶

1_22755666971.mp3

۲۴:۲۴-۸.۳۸ مگابایت
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏undefinedتفسیر #صفحه_14 سوره #بقره
آیه 91
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۰:۱۶

thumbnail
.
#گزیده‌_نکات_تفسیری مربوط به #صفحه_14🔻

undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۰:۱۷

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_14
undefinedمعيار ارزش #دين مردم، به #انگيزه‌های آنان است
undefinedبِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلی‌ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی‌ غَضَبٍ وَ لِلْكافِرِينَ عَذابٌ مُهِينٌ (۹۰/بقره)
undefined‌چه بد است آنچه كه خويشتن را به آن بفروختند كه از روی حسد، به آياتی كه خدا فرستاده بود كافر شدند (و گفتند:) كه چرا خداوند از فضل خويش بر هر كس از بندگانش كه بخواهد، (آياتش را) نازل می‌كند. پس به قهر پی درپی الهی گرفتار شدند وبرای كافران، مجازاتی خوار كننده است
undefinedاين آيه علت كفر يهود را با وجود علمی كه بحقانيت اسلام داشتند، بيان می‌كند، و آن را منحصرا حسد و ستم پيشگی ميداند و بنا بر اين كلمه (بغيا) مفعول مطلق نوعی است، و جمله‌ (أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ) الخ، متعلق بهمان مفعول مطلق است، (فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی‌ غَضَبٍ) حرف باء در كلمه (بغضب) بمعنای مصاحبت و يا تبيين است و معنای جمله اين است كه ايشان با داشتن غضبی بخاطر كفرشان بقرآن، و غضبی بعلت كفرشان بتورات كه از پيش داشتند از طرفداری قرآن برگشتند،
undefinedحاصل معنای آيه اين است كه يهوديان قبل از بعثت رسول خدا (ص) و هجرتش بمدينه پشتيبان آن حضرت بودند، و همواره آرزوی بعثت او و نازل شدن كتاب او را می‌كشيدند، ولی همين كه رسول خدا (ص) مبعوث شد، و به سوی ايشان مهاجرت كرد، و قرآن بر وی نازل شد، و با اينكه او را شناختند، كه همان كسی است كه سالها آرزوی بعثت و هجرتش را می‌كشيدند مع ذلك حسد بر آنان چيره گشت، و استكبار و پلنگ دماغی جلوگيرشان شد، از اينكه بوی ايمان بياورند، لذا بوی كفر ورزيده، گفته‌های سابق خود را انكار كردند، همانطور كه به تورات خود كفر ورزيدند، و كفرشان باسلام، كفری بالای كفر شد.
undefinedتفسیر المیزان
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۰:۱۸

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_14
undefined#ميثاق گرفتن، يكی از عوامل و انگيزه‌های عمل است. 
undefinedوَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُم بِهِ إِيمَانُكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 93/بقره
undefinedو [ياد آر] آنگاه كه پيمان استواري از شما گرفتيم و [كوه] طور را بر فرازتان برافراشتیم، [با اين هشدار كه] آنچه [از احكام تورات] به شما داديم به قوّت [=جدّي] بگيريد و [حقايق الهي را] بشنويد، [اما] گفتند: شنيديم و نافرماني كرديم! و به دليل كفرشان [=دوري از يكتاپرستي] دلشان از [عشق] گوساله سيراب شده است! بگو: اگر [به آنچه ادعا مي‌كنيد] مؤمن هستيد، چه بد است آنچه ايمانتان شما را بدان فرمان مي‌دهد.
undefinedبالا بردن كوه طور در آية 63 نيز عيناً آمده است، با اين تفاوت كه در آنجا پس از ذكر اين واقعه، جملة «وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» آمده بود و در اينجا «وَاسْمَعُوا» [بشنويد و بفهميد]. در اعراف 171 نيز همين هشدار به بني‌اسرائيل آمده است، دو بار هم توصية «با قوّت گرفتن كتاب» به موسي [اعراف 145و يحيي مريم 12 ] در قرآن آمده است. البته بي هيچ نياز هشدار به كساني كه خود شيفته و مشتاق كلام و كتاب خدا بودند.
undefinedاستماع در زبان عربي، بيش از دريافتِ امواج صوتي و شنيدنِ غير ارادي است. استماع واقعي، شنيدنِ ارادي مطلب براي فهم آن، و در مورد سخن حق و كلام الهي، اطاعت و عمل صادقانه به آن است. يهوديان مغرض و متكبّر، كلام پيامبر اسلام را البته مي‌شنيدند، اما با پيشداوري منفي و به قصد مجادله و انكار و عصيان. اين همان اصطلاح با يك گوش شنيدن و با گوش ديگر دركردن است. مؤمنان با استماع سخن حق، آن را به جان جذب و هضم مي‌كنند و مي‌گويند: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» [بقره 285 ، نور 51 ] و بي چون و چرا و مشتاقانه اظهار ايمان مي‌كنند [آل‌عمران 193 ]، اما بني‌اسرائيل مي‌گفتند: شنيديم و نمي‌پذيريم، [به يكديگر توصيه مي‌كردند ظاهراً] بشنو، بدون آنكه بشنوي! خداوند مي‌گويد: اگر آنها مي‌گفتند شنيديم و مي‌پذيريم، تو نيز سخن ما بشنو و به ما نظر كن، حتماً به نفع خودشان بود [نساء 46- ... وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ... وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ]. در همين ارتباط است كه خداوند به مؤمنين توصيه كرده همچون كساني مباشيد كه گفتند شنيديم، ولي [به نيّت و قصد فهميدن] نشنيدند [انفال 21 ].
undefinedيهود خود را قوم برگزيدة خدا و اولياء و احباء او و مؤمن واقعي مي‌دانستند! [مائده 18] اما اين چه ايماني است كه با تنگ‌نظري، تعصّب، حرص به دنيا، حسد به ديگران، دشمني و كينه يا دگرانديشان توأم است!؟
undefinedتفسیر بازرگان
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۰:۱۸

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.