بله | کانال قرآن‌پويان
عکس پروفایل قرآن‌پويانق

قرآن‌پويان

۸۴عضو
thumbnail
#آیه‌های‌نور
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
ای اهل ایمان! مراقبِ [ایمان و ارزش های معنویِ] خود باشید؛ اگر شما هدایت یافتید، گمراهی کسی که گمراه شده به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را از آنچه انجام می دادید، آگاه خواهد کرد.
undefinedسوره مائده ، آیه ۱۰۵

undefined@quranpuyan

۲:۱۶

thumbnail
undefined#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
undefined#سورہ_مبارکه_بقره آیات 30 تا 37
undefined#صفحه_6
undefinedundefinedundefined
       undefined@quranpuyan

۲:۱۷

1_6989437397.mp3

۰۲:۴۵-۱.۲۶ مگابایت
undefined#تلاوت_ترتیل_روزانه
undefined#صفحه_6
undefined#سوره_مبارکه_بقره

undefined@quranpuyan

۲:۱۷

4078842776838741761_73494084989080.mp3

۱۶:۵۲-۸.۰۴ مگابایت
undefined#ترجمه_روان
undefined#صفحه_6
undefined#سوره_مبارکه_بقره 
undefined@quranpuyan

۲:۲۲

1_7086332233.m4a

۱۶:۵۲-۸.۰۴ مگابایت
undefined#ترجمه_روان
undefined#صفحه_6
undefined#سوره_مبارکه_بقره 
undefined@quranpuyan

۲:۲۳

1_22497744995.mp3

۲۶:۲۶-۹.۰۸ مگابایت
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏undefinedتفسیر #صفحه_6 سوره #بقره
آیات 30 تا 33
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۲۳

1_22497745927.mp3

۲۵:۴۲-۸.۸۳ مگابایت
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏undefinedتفسیر #صفحه_6 سوره #بقره
آیات 34 تا 35
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۲۴

1_22497747058.mp3

۲۵:۰۷-۸.۶۳ مگابایت
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏undefinedتفسیر #صفحه_6 سوره #بقره
آیات 35 تا 37
undefinedآیت الله جوادی آملی
undefined@quranpuyan

۲:۲۴

thumbnail
.
#گزیده‌_نکات_تفسیری مربوط به #صفحه_6🔻

undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۲۵

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_6
undefined#معلم واقعی خداست!
undefinedوَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ (۳۱/بقره)
undefined‌و خداوند همه‌ی اسما (حقائق و اسرار هستی) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست می‌گوييد، از اسامی اينها به من خبر دهيد؟
undefined(و علم ادم الاسماء کلها):(و خداوند همه اسماء را به آدم (ع )تعلیم داد)،یعنی قدرت و درک حقایق را دراو ایجاد کرد،(ثم عرضهم ):(سپس مصادیق و مسمیات آن اسماء راعرضه کرد)،(علی الملئکه ):(برفرشتگان ) به واسطه سئوالشان ،
undefined(فقال انبئونی باسماء هوءلاء ان کنتم صادقین ):(پس فرمود:خبر دهیدمرا ازاین اسماء ،اگر ازراستگویان هستید) و مسلما این اسماء را نمی دانستند،چون آیه اشعار دارد به اینکه اسماء نامبرده و یا مصادیق و مسماهای آنهاموجوداتی زنده و ذی شعور هستند، که درپس پرده غیب بوده اند ،و علم به آنها نباید ازسنخ علم ما به اسماء موجودات باشد، و علم آدم ، حقیقت علم به اسماء بود،(نوعی علم حضوری و وجدانی نه نظری و کسبی )و ملائکه ازعلم به آنها بی بهره بوده اند و برای آنها غایب بوده و منظور ازتعلیم اسماء ابداع علم درانسان است به حیثی که اگر به راهی هدایت شود برای انسان میسر است که آن را ازقوه به فعل درآوردو این شرافت برای انسان بود،
undefinedلذا اگر علم به آنها ازنوع علم حصولی باشد، این شرافتی برای آدم نبود، چون ملائکه هم می توانستند آن را کسب کنند،پس آدم بواسطه علم حقیقی به اسماء شایسته مقام خلافت شد، نه فقط خبر دادن از آنها و به همین خاطر ملائکه علم خود را نسبت به آن اسماءنفی کردند، پس اسماء معروضه موجودات ،زنده و عاقلی بودند که نزد خدامحفوظ و محبوب بودند و برای آنها مراتب و درجاتی بود(و ان من شیئی الاعندناخزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم )(و هیچ چیز نیست جز آنکه خزائن آن در نزدماست و ما آنرا جز به قدر معین نازل نمی کنیم )، پس خدا آنچه درخزائن غیب بود به آدم تعلیم داد.
undefinedتفسیر المیزان
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۲۵

#گزیده‌_نکات_تفسیری #صفحه_6
undefined#بازگشت_آدم به سوی خدا!
undefinedفَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (۳۷/بقره)
undefined‌پس آدم از سوی پروردگارش كلماتی دريافت كرد، (وبا آن كلمات توبه كرد،) پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبه‌پذير مهربان است.
undefinedبعد از ماجرای وسوسه ابلیس و دستور خروج آدم از بهشت، آدم متوجه شد راستی به خویشتن ستم کرده، در اینجا به فکر جبران خطای خویش افتاد و با تمام جان و دل متوجه پروردگار شد، توجهی آمیخته با کوهی از ندامت و حسرت! لطف خدا نیز در این موقع به یاری او شتافت و چنانکه قرآن در این آیه می‌گوید:«آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت، سخنانی مؤثر و دگرگون کننده، و با آن توبه کرد و خدا نیز توبه او را پذیرفت» (فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ).«چرا که او توّاب و رحیم است» (إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ).
undefined«توبه» در اصل به معنی «بازگشت» است، و در لسان قرآن به معنی بازگشت از گناه می‌آید، زیرا هر گنه کاری در حقیقت از پروردگارش فرار کرده، هنگامی که توبه می‌کند به سوی او باز می‌گردد.خداوند نیز در حالت عصیان بندگان گوئی از آنها روی گردان می‌شود، هنگامی که خداوند به توبه توصیف می‌شود، مفهومش این است که نظر لطف و رحمت و محبتش را به آنها باز می‌گرداند.
undefinedتفسیر نمونه
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۲:۲۵

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

1_22183147530

۵۲:۴۱-۱۲.۰۶ مگابایت
undefinedقرائت قطعه های ناب از تفسیر #المیزان
undefinedایات پایانی سوره حشر و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم
undefinedتفسیر نسيان و تفاوت آن با غفلت undefinedاقسام #نسيان در قرآن undefinedتفاوت آیه سوره حشر و ایات دیگر نسيان خدا هم آنها را فراموش کرد خدا، خودشان را از یادشان بردنسيان خدا در قیامت است یا دنیا؟
undefinedجلسه چهارم ۱۰ آبان ۱۴۰۴
استاد سروش محلاتی@quranpuyan

۹:۳۹

#زندگي_قرآني.
شماره 445
سوره #نساء  #صفحـہ‌_102
undefined#كافرشدن به برخي #رسولان و ايمان به بعضي از انها، #كفر به خداست
undefinedإِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُـولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا نساء:150
كساني كه به خدا و رسولش كفر مي‌ورزند و مي‌خواهند بين خدا و رسولانش جدايي [=گسستگي در جريان نبوّت] قائل شوند مي‌گويند: به بعضي [از پيامبران] باور داريم و بعضي را انكار مي‌كنيم، و [به اين وسيله] مي‌خواهند راهي بينابين [ايمان و كفر] در پيش گيرند
undefinedأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا «151نساء» آنها در حقيقت همان كافران‌اند [=كفر در آنها تحقّق يافته است] و ما براي كافران [در نظام عمل و عكس‌العمل] عذاب خواركننده‌اي آماده كرده‌ايم
undefinedوَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ أُولَئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا «152نساء» و [اما] كساني كه به خدا و رسولانش ايمان آورده و هرگز فرق [و جدايي] ميان رسولانش قائل نمي‌شوند، [خدا] به زودي پاداش آنان را مي‌دهد و خدا همواره آمرزنده و مهربان است.

undefinedundefined"منظور از اين كفار كه به خدا و پيامبران او #كفر مى ورزند، اهل كتاب يعنى يهود و نصارا است كه يهود به موسى ايمان مى آورند ولى به عيسى و محمد (عليهما السلام ) كفر مى ورزند و نصارا به موسى و عيسى (عليهما السلام ) ايمان دارند ولى به محمد (صلى اللّه عليه و آله ) كفر مى ورزند و اين دو طائفه مى پندارند كه به خدا و به بعضى از رسولان او #كفر نورزيده ، تنها به بعضى ديگر از رسولان او كفر ورزيده اند، در حالى كه در آيه مورد بحث بطور مطلق فرموده : اينها به خدا و همه رسولان خدا كفر ورزيده اند و به همين جهت مطلب احتياج پيدا كرده به اينكه منظور از اين اطلاق روشن شود.
undefined به سوى خدا هيچ راهى نيست ، الا يك راه و آن عبارت است از #ايمان آوردن به او و به همه رسولان او، چون رسول بدان جهت كه فرستاده خدا است چيزى از خودش ندارد و اختيارى هم ندارد، پس ايمان به رسول خدا، ايمان به خدا است و كفر به او ، كفر به خداى تعالى است ، كفرى خالص نه آميخته به مقدارى ايمان .
undefinedپس كفر به بعضى و ايمان به بعضى ديگر از رسولان با ايمان به خود خداى تعالى چيزى جز تفرقه انداختن بين خدا و رسولان او و استقلال دادن به رسول نيست و معنايش اين است كه ايمان به آن رسول هيچ ربطى به ايمان به خدا ندارد. كفر به او نيز ربطى به كفر به خداى تعالى ندارد، در نتيجه اين روش ، روشى وسط است و حال آنكه چيزى به جز پندارى باطل نيست
undefinedundefined خداى تعالى بعد از آنكه يهود و نصارا را توصيف كرد به اينكه مى خواهند با ايمان آوردن به بعضى و كفر ورزيدن به بعضى ديگر، بين خدا و رسولان او تفرقه انداخته ، راهى وسط اتخاذ كنند، اين معنا را خاطرنشان مى سازد كه اينها با اين روش خود #كافر حقيقى هستند: undefined(اولئك هم الكافرون حقا)، و سپس تهديدشان كرده و فرموده : (و اعتدنا للكافرين عذابا مهينا). در مقابل آنان نام طائفه اى ديگر را مى برد كه مثل آنان نيستند تا تقسيم اطرافيان بحث تمام شود، و آنها كسانى هستند كه به خدا و همه رسولان او #ايمان دارند و فرقى ميان اين رسول و آن رسول نمى گذارند.
undefinedالمیزان
قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓ undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۱۰:۳۴

thumbnail
undefined#آینده‌ی_دین
undefinedاگر دین‌ این‌گونه‌ پیش‌ رود تنها امیدمان را برای‌ آینده‌ به‌زودی‌ از دست‌ خواهیم‌ داد. بر #علمای‌_دین‌ است‌ که‌ به‌ خود آیند و از خود طاغوت‌هایی نسازند که نسخه برابر اصل حکام باشند و از سیاستمداران و دولتمردان در رفتار‌ها و فخرفروشی‌هایشان پیروی نکنند. بشر از این‌ حکام‌ و #تفرعن و #خودنمایی‌هایشان خسته‌ شده‌ است و از این‌ بزرگان و دربان‌ها و سازمان‌ها و ماشین‌ها و کاخ‌هایشان در عذاب‌ است.
🟢 بشر کسی‌ را می‌خواهد که‌ به‌ او #مهر ورزد، دست بر قلبش‌ بکشد، عرقش‌ را خشک‌ کند و با او زندگی‌ کند.
undefinedاگر برای‌ خود، یعنی‌ #علمای‌_دین، ‌اوضاع و احوالی چون اوضاع و احوال اهل دنیا پدید آوریم، #آخرین‌_امیدِ‌ آینده‌ را نابود کرده‌ایم، آخرین‌ امیدِ‌ باقی‌مانده‌ از زندگی‌ ملت‌ها.
undefinedبرگرفته از کتاب ادیان در خدمت انسان، امام موسی صدر
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━undefinedundefinedundefined━━┓ undefined@quranpuyan ┗━━undefinedundefinedundefined━━┛

۱۴:۵۵

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumbnail
#دعاهای_روزانه
undefinedاللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِیَ إِلَى کِتَابِکَ وَ الْقَائِمَ بِدِینِکَ اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ مَکِّنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئا.
خدایا او را دعوت‌ کننده به کتابت،و قیام ‌کننده به آئینت قرار ده،او را جانشین خود روى زمین گردان،چنان‌که پاکان پیش از او را جانشین خویش‌ قرار دادى،دینى را که برایش پسندیده ‌اى به دست او پابرجا بدار،و ترسش را به امنیت بازگردان،تا با اخلاص کامل‌ تو را بپرستد.
بخشی از دعای افتتاح
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين
undefined @quranpuyan

۱:۵۴

undefinedundefinedundefined

undefinedباسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآنundefined
undefinedundefinedاز آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
undefined روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعاundefined
undefinedundefinedundefined
undefined@quranpuyan

۱:۵۵

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

1_22516469053

۵۶:۵۷-۲۱.۱۲ مگابایت
undefinedگفت #آسان_گير بر خود كارها كز روي طبعسخت مي گردد جهان بر مردمان سخت كوش
undefinedتنها چیزی که جان و روان آدم را افسرده و لگدکوب می کند، فکر و #خیال است
جان همه روز از لگدکوب خیالوز زیان و سود وز خوف زوال
undefinedدر هر جایی که هستیم، کاری که از ما برمیاد را انجام دهیم
undefinedهر لحظه را زندگی کنیم باهمان شرایطی که دارد
undefinedسهره وردي :در نشستن باکسی که خیری نیست، در کلامش هم خیری نیست
undefinedزندگی اولیا الله از جمله حضرت زهرا س با رنج و محنت همراه بوده تا انسانها با ذکر مصائب آنها، رقت قلب پیدا کنند و با خدا ارتباط بهتری پیدا کنند
undefined گفتارهایی از استاد علی بزازی
@quranpuyan

۸:۰۸