#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
ای اهل ایمان! مراقبِ [ایمان و ارزش های معنویِ] خود باشید؛ اگر شما هدایت یافتید، گمراهی کسی که گمراه شده به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را از آنچه انجام می دادید، آگاه خواهد کرد.
سوره مائده ، آیه ۱۰۵
️ @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
ای اهل ایمان! مراقبِ [ایمان و ارزش های معنویِ] خود باشید؛ اگر شما هدایت یافتید، گمراهی کسی که گمراه شده به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را از آنچه انجام می دادید، آگاه خواهد کرد.
۲:۱۶
༻
۲:۱۷
1_6989437397.mp3
۰۲:۴۵-۱.۲۶ مگابایت
۲:۱۷
4078842776838741761_73494084989080.mp3
۱۶:۵۲-۸.۰۴ مگابایت
۲:۲۲
1_7086332233.m4a
۱۶:۵۲-۸.۰۴ مگابایت
۲:۲۳
1_22497744995.mp3
۲۶:۲۶-۹.۰۸ مگابایت
تفسیر #صفحه_6 سوره #بقره
آیات 30 تا 33
آیت الله جوادی آملی
@quranpuyan
آیات 30 تا 33
۲:۲۳
1_22497745927.mp3
۲۵:۴۲-۸.۸۳ مگابایت
تفسیر #صفحه_6 سوره #بقره
آیات 34 تا 35
آیت الله جوادی آملی
@quranpuyan
آیات 34 تا 35
۲:۲۴
1_22497747058.mp3
۲۵:۰۷-۸.۶۳ مگابایت
تفسیر #صفحه_6 سوره #بقره
آیات 35 تا 37
آیت الله جوادی آملی
@quranpuyan
آیات 35 تا 37
۲:۲۴
.
#گزیده_نکات_تفسیری مربوط به #صفحه_6🔻
༻

༺
@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری مربوط به #صفحه_6🔻
༻
۲:۲۵
#گزیده_نکات_تفسیری #صفحه_6
#معلم واقعی خداست!
وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ (۳۱/بقره)
و خداوند همهی اسما (حقائق و اسرار هستی) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست میگوييد، از اسامی اينها به من خبر دهيد؟
(و علم ادم الاسماء کلها):(و خداوند همه اسماء را به آدم (ع )تعلیم داد)،یعنی قدرت و درک حقایق را دراو ایجاد کرد،(ثم عرضهم ):(سپس مصادیق و مسمیات آن اسماء راعرضه کرد)،(علی الملئکه ):(برفرشتگان ) به واسطه سئوالشان ،
(فقال انبئونی باسماء هوءلاء ان کنتم صادقین ):(پس فرمود:خبر دهیدمرا ازاین اسماء ،اگر ازراستگویان هستید) و مسلما این اسماء را نمی دانستند،چون آیه اشعار دارد به اینکه اسماء نامبرده و یا مصادیق و مسماهای آنهاموجوداتی زنده و ذی شعور هستند، که درپس پرده غیب بوده اند ،و علم به آنها نباید ازسنخ علم ما به اسماء موجودات باشد، و علم آدم ، حقیقت علم به اسماء بود،(نوعی علم حضوری و وجدانی نه نظری و کسبی )و ملائکه ازعلم به آنها بی بهره بوده اند و برای آنها غایب بوده و منظور ازتعلیم اسماء ابداع علم درانسان است به حیثی که اگر به راهی هدایت شود برای انسان میسر است که آن را ازقوه به فعل درآوردو این شرافت برای انسان بود،
لذا اگر علم به آنها ازنوع علم حصولی باشد، این شرافتی برای آدم نبود، چون ملائکه هم می توانستند آن را کسب کنند،پس آدم بواسطه علم حقیقی به اسماء شایسته مقام خلافت شد، نه فقط خبر دادن از آنها و به همین خاطر ملائکه علم خود را نسبت به آن اسماءنفی کردند، پس اسماء معروضه موجودات ،زنده و عاقلی بودند که نزد خدامحفوظ و محبوب بودند و برای آنها مراتب و درجاتی بود(و ان من شیئی الاعندناخزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم )(و هیچ چیز نیست جز آنکه خزائن آن در نزدماست و ما آنرا جز به قدر معین نازل نمی کنیم )، پس خدا آنچه درخزائن غیب بود به آدم تعلیم داد.
تفسیر المیزان
༻

༺
@quranpuyan
༻
۲:۲۵
#گزیده_نکات_تفسیری #صفحه_6
#بازگشت_آدم به سوی خدا!
فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (۳۷/بقره)
پس آدم از سوی پروردگارش كلماتی دريافت كرد، (وبا آن كلمات توبه كرد،) پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبهپذير مهربان است.
بعد از ماجرای وسوسه ابلیس و دستور خروج آدم از بهشت، آدم متوجه شد راستی به خویشتن ستم کرده، در اینجا به فکر جبران خطای خویش افتاد و با تمام جان و دل متوجه پروردگار شد، توجهی آمیخته با کوهی از ندامت و حسرت! لطف خدا نیز در این موقع به یاری او شتافت و چنانکه قرآن در این آیه میگوید:«آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت، سخنانی مؤثر و دگرگون کننده، و با آن توبه کرد و خدا نیز توبه او را پذیرفت» (فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ).«چرا که او توّاب و رحیم است» (إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ).
«توبه» در اصل به معنی «بازگشت» است، و در لسان قرآن به معنی بازگشت از گناه میآید، زیرا هر گنه کاری در حقیقت از پروردگارش فرار کرده، هنگامی که توبه میکند به سوی او باز میگردد.خداوند نیز در حالت عصیان بندگان گوئی از آنها روی گردان میشود، هنگامی که خداوند به توبه توصیف میشود، مفهومش این است که نظر لطف و رحمت و محبتش را به آنها باز میگرداند.
تفسیر نمونه
༻

༺
@quranpuyan
༻
۲:۲۵
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
1_22183147530
۵۲:۴۱-۱۲.۰۶ مگابایت
استاد سروش محلاتی@quranpuyan
۹:۳۹
﷽#زندگي_قرآني.
شماره 445
سوره #نساء #صفحـہ_102
️ #كافرشدن به برخي #رسولان و ايمان به بعضي از انها، #كفر به خداست
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُـولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا نساء:150
كساني كه به خدا و رسولش كفر ميورزند و ميخواهند بين خدا و رسولانش جدايي [=گسستگي در جريان نبوّت] قائل شوند ميگويند: به بعضي [از پيامبران] باور داريم و بعضي را انكار ميكنيم، و [به اين وسيله] ميخواهند راهي بينابين [ايمان و كفر] در پيش گيرند
أُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا «151نساء» آنها در حقيقت همان كافراناند [=كفر در آنها تحقّق يافته است] و ما براي كافران [در نظام عمل و عكسالعمل] عذاب خواركنندهاي آماده كردهايم
وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ أُولَئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا «152نساء» و [اما] كساني كه به خدا و رسولانش ايمان آورده و هرگز فرق [و جدايي] ميان رسولانش قائل نميشوند، [خدا] به زودي پاداش آنان را ميدهد و خدا همواره آمرزنده و مهربان است.

"منظور از اين كفار كه به خدا و پيامبران او #كفر مى ورزند، اهل كتاب يعنى يهود و نصارا است كه يهود به موسى ايمان مى آورند ولى به عيسى و محمد (عليهما السلام ) كفر مى ورزند و نصارا به موسى و عيسى (عليهما السلام ) ايمان دارند ولى به محمد (صلى اللّه عليه و آله ) كفر مى ورزند و اين دو طائفه مى پندارند كه به خدا و به بعضى از رسولان او #كفر نورزيده ، تنها به بعضى ديگر از رسولان او كفر ورزيده اند، در حالى كه در آيه مورد بحث بطور مطلق فرموده : اينها به خدا و همه رسولان خدا كفر ورزيده اند و به همين جهت مطلب احتياج پيدا كرده به اينكه منظور از اين اطلاق روشن شود.
به سوى خدا هيچ راهى نيست ، الا يك راه و آن عبارت است از #ايمان آوردن به او و به همه رسولان او، چون رسول بدان جهت كه فرستاده خدا است چيزى از خودش ندارد و اختيارى هم ندارد، پس ايمان به رسول خدا، ايمان به خدا است و كفر به او ، كفر به خداى تعالى است ، كفرى خالص نه آميخته به مقدارى ايمان .
پس كفر به بعضى و ايمان به بعضى ديگر از رسولان با ايمان به خود خداى تعالى چيزى جز تفرقه انداختن بين خدا و رسولان او و استقلال دادن به رسول نيست و معنايش اين است كه ايمان به آن رسول هيچ ربطى به ايمان به خدا ندارد. كفر به او نيز ربطى به كفر به خداى تعالى ندارد، در نتيجه اين روش ، روشى وسط است و حال آنكه چيزى به جز پندارى باطل نيست

خداى تعالى بعد از آنكه يهود و نصارا را توصيف كرد به اينكه مى خواهند با ايمان آوردن به بعضى و كفر ورزيدن به بعضى ديگر، بين خدا و رسولان او تفرقه انداخته ، راهى وسط اتخاذ كنند، اين معنا را خاطرنشان مى سازد كه اينها با اين روش خود #كافر حقيقى هستند:
(اولئك هم الكافرون حقا)، و سپس تهديدشان كرده و فرموده : (و اعتدنا للكافرين عذابا مهينا). در مقابل آنان نام طائفه اى ديگر را مى برد كه مثل آنان نيستند تا تقسيم اطرافيان بحث تمام شود، و آنها كسانى هستند كه به خدا و همه رسولان او #ايمان دارند و فرقى ميان اين رسول و آن رسول نمى گذارند.
المیزان
قرآنپویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━

━━┓
@quranpuyan ┗━━

━━┛
شماره 445
سوره #نساء #صفحـہ_102
كساني كه به خدا و رسولش كفر ميورزند و ميخواهند بين خدا و رسولانش جدايي [=گسستگي در جريان نبوّت] قائل شوند ميگويند: به بعضي [از پيامبران] باور داريم و بعضي را انكار ميكنيم، و [به اين وسيله] ميخواهند راهي بينابين [ايمان و كفر] در پيش گيرند
قرآنپویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━
۱۰:۳۴
🟢 بشر کسی را میخواهد که به او #مهر ورزد، دست بر قلبش بکشد، عرقش را خشک کند و با او زندگی کند.
کانالِ قرآنپویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━
۱۴:۵۵
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِیَ إِلَى کِتَابِکَ وَ الْقَائِمَ بِدِینِکَ اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ مَکِّنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئا.
خدایا او را دعوت کننده به کتابت،و قیام کننده به آئینت قرار ده،او را جانشین خود روى زمین گردان،چنانکه پاکان پیش از او را جانشین خویش قرار دادى،دینى را که برایش پسندیده اى به دست او پابرجا بدار،و ترسش را به امنیت بازگردان،تا با اخلاص کامل تو را بپرستد.
بخشی از دعای افتتاح
کانالِ قرآنپویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
خدایا او را دعوت کننده به کتابت،و قیام کننده به آئینت قرار ده،او را جانشین خود روى زمین گردان،چنانکه پاکان پیش از او را جانشین خویش قرار دادى،دینى را که برایش پسندیده اى به دست او پابرجا بدار،و ترسش را به امنیت بازگردان،تا با اخلاص کامل تو را بپرستد.
بخشی از دعای افتتاح
کانالِ قرآنپویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
۱:۵۴
༻

༺
باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن

از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا
༻

༺
@quranpuyan
التماس دعا
༻
۱:۵۵
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
1_22516469053
۵۶:۵۷-۲۱.۱۲ مگابایت
جان همه روز از لگدکوب خیالوز زیان و سود وز خوف زوال
@quranpuyan
۸:۰۸