بله | کانال راهین سکون
عکس پروفایل راهین سکونر

راهین سکون

۸۸عضو

حدید، جلسه سوم_2.mp3

۱۸:۲۳-۸.۴۲ مگابایت

۵:۴۰

undefinedوَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا:و می‌داند آنچه از آسمان ‌می‌آید.منظور از آسمان هر آن چیزی است که بالای سر ماست؛ شش آسمان و عالمی که روزی شما از آن می‌آید، بهشت و دوزخ، جهان دیگری برتر از این جهان که تابع قواعد مادی نیست.undefined️ کلمه نزول کلید واژه اتصال ملک با ملکوت است و وقتی به کار می رود که پدیده ای از عالم ملکوت به عالم ملک فرو آمده و شکل ملکی پیدا کند.خداوند شکل اولیه ملکوتی را تنزل می‌دهد تا در قالب زمینی قرار گرفته و برای ما قابل فهم و استفاده باشد. undefined هر چه در این ملک هست ریشه آن در ملکوت وجود دارد و تنها شکل این جهانی گرفته است.undefined خداوند آنچه در آسمان می‌آید را می‌داند که سرآمد آنها آموزه‌های الهی است. undefinedدر مقابل نزول، بالا رفتن است؛ عروج.undefined️ چه چیزی از زمین و از سمت شما بالا می‌رود و شما را بالا می برد؟ عصاره همه تعالیم پیامبران الهی در دو کلمه خلاصه می‌شود:"إلیه یَصْعد الکَلِم الطَیِبْ و العَمَل الصالح یرفَعُه"۱.کلمه طیب: باور پاکیزه و شایسته۲.عمل صالح: اعمال درست و شایستهundefinedو هو مَعَکُم أیْنَما کُنْتُم: این آیه از قله‌های رفیع قرآن است.«او با شماست، هرکجا و در هر حالی که باشید.»undefinedهو: اویی که اول و آخر و ظاهر و باطن است؛ با تمام اسما و صفات، با تمام ظاهریت و باطنیت...undefinedچهار معنا از آیه‌ی شریفه و چهار صورت برای معیت استفاده می‌شود:معیت و همراهی خداوند با همه هی و انسان۱.معیت بالایجاد یا بالقیمومیه:همراهی خدا با ایجاد و وجود ما؛ ما در عدم بودیم که خداوند ما را ایجاد کرد به همین خاطر کل هستی ذیل فرمان اوست و تمام وجود قیام به خداوند دارد زیرا او قائم به ذات است در حالی که انسان ممکن الوجود است. آن به آن وجود ما با معیت الهی است که اگر لحظه‌ای نباشد، آن پدیده معدوم است. برای هیچ وجودی بودن معنا ندارد مگر با معیت بالقیمومیت. undefined "الله لا اله الا هو الحی القیوم"انگیزه‌ای که میتواند ما را در قیل و قال زندگی نگه دارد این است که تک‌تک نفس‌ها، حیات و زندگی ما، جزء جزء‌اش، تابش صفت الحی است و هر حرکتی از ما جلوه القیوم. ما، مدام در حال استمداد و در حال ارتزاق و ارتباط با اللَّهُ هستیم.من هستم به خاطر الحی و حرکت می‌کنم به خاطر القیوم.

#حدید_جلسه۳_قسمت۲
https://t.me/+LO1CMptIDGQ4NGU0https://ble.ir/rahin_sokoun

۵:۴۱

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
با سلام
تاریخ: ۱۴۰۴/٨/۱۷
undefinedسوره‌ مبارکه‌ «حدید»
جلسه سومقسمت سوم: ۲۰ دقیقه

التماس دعا undefinedundefined

۴:۲۸

حدید، جلسه سوم_3.mp3

۲۰:۳۹-۹.۴۵ مگابایت

۴:۲۸

۲.معیت بالعلم و الاشراف:لحظه لحظه هستی ما در رصد الهی است. "ألَمْ یعلَم بأن الله یَرا"هیچ جزئی از زمان و مکان را در این هستی نمی‌توان تصور کرد که از نظاره مستقیم، علم و اشراف پروردگارمان خارج باشد. "هو معکم" آنی وجود ندارد که ما زیر اشراف علم الهی نباشیم. این موضوع اشتیاق ایجاد می‌کند، چون دیده شدن را در دل خود دارد. خداوند آن به آن ما را می‌بیند و لحظه‌ای نیست که ما از نگاه او خارج باشیم.
۳.معیت بالشهود و القرب:برای تبیین این نزدیکی، خداوند بُعد جسمی و فراجسمی را می‌گوید:"نحن اقرب الیه من حبل الورید"ما از شاهرگ اصلی به شما نزدیک‌تریم. "إعْلموا أن الله یَحول بین المرء و قَلْبه"خداوند بین وجود شما و خود شماست. خدا از شما به خودتان نزدیک‌تر است. مگر او کجاست که بخواهیم به او نزدیک شویم؟ undefined️نزدیکی خودش حاصل است. چیزی که ما باید درک کنیم، درک این قرب و نزدیکی است. آب آسیاب وجود ما، حی و قیوم ما، حیات و قیام ما، به قرب صفات الهی است. أنا جلیس و جالسنی… و أنیس من آنسنی
۴. معیت بالرحمه و النصرة:نصرت الهی هر آن با ماست."إن معی ربی سیهدین""لاتحزن إن الله معنا""إن الله یدافع عن الذین آمنوا"undefined کسی که اعتقاد به این توحید الهی داشته باشد که خداوند با تمام اولیت و آخریت، ظاهریت و باطنیت، عالم و قدیر به همه چیز، رئوف و ودود و حکیم، ستار و غفار، با تمام عظمت اسماء و صفات، ناصر و قریب ماست، آیا جایی برای احساس تنهایی در فراز و نشیب‌های زندگی می‌ماند؟ غم و افسردگی؟ بی کسی؟ وقتی تمام قدرت و عظمت، علم، جمال و جلال آن به آن همراه توست… و این راز موفقیت الیاء الهی و سید الشهداست.

#حدید_جلسه۳_قسمت۳
https://t.me/+LO1CMptIDGQ4NGU0https://ble.ir/rahin_sokoun

۴:۲۸

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
با سلام
تاریخ: ۱۴۰۴/٨/۱۹
undefinedسوره‌ مبارکه‌ «حدید»
جلسه سومقسمت چهارم: ۲۲ دقیقه

التماس دعا undefinedundefined

۴:۲۷

حدید، جلسه سوم_4.mp3

۲۲:۲۳-۱۰.۲۵ مگابایت

۴:۲۷

undefinedوالله بما تعملون بصیرundefined«و خداوند به آنچه انجام می‌دهید بصیر است.»undefinedبصیر: اشراف و حضور، دیدن.
undefinedلَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُundefined«فرمانروايى [مطلق] آسمانها و زمين از آن اوست و كارها به سوى خدا بازگردانيده مى ‏شود»undefined در این آیه، مالکیت خدا را با اتمام کار بیان می‌کند. انتهای قصه آفرینش، با رسیدن به حضرت جانان است؛ رجوع یا به رحمت الهی است و یا رجوع به قهر الهی.
undefinedيُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَهُوَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِundefined«شب را در روز درمى ‏آورد و روز را [نيز] در شب درمى ‏آورد و او به راز دلها داناست»undefined قابلیت حیات در کره زمین به خاطر تنظیم نور و دمای مناسب زیست است؛ پدیده شب و روز، ۲۴ ساعت شبانه روز، فصول چهارگانه و حرکت وضعی و انتقالی. خداوند به این دو حرکت در قرآن اهمیت بسیار داده و آنها را از نشانه‌های خود می‌داند. اگر همیشه شب بود، زمین سرد و منجمد می‌شد و اگر همیشه روز بود به کره مذاب تبدیل می‌شد، که در هیچ کدام قابلیت زندگی وجود نداشت. همین امر کافیست که ایمان بیاورید.undefinedیولج:فرورفته، ولوج: هماهنگی روح و جسم. undefinedصدور: جمع صدر، جان ها.او علم به حقیقت و درون جان انسان دارد. undefined اگر این معیت الهی را باور کنیم، دیگر نه نیازی به پلیس و قانون داریم، نه مباحث انگیزشی و تشویق و نه پاداش، اگر به حقیقت معیت برسیم نه تنبیه و مجازات نیاز است، نه یاور و یار…می‌دانیم تمام هستی و وجود با ماست اگر به سرّ توحید دست یابیم.

#حدید_جلسه۳_قسمت۴
https://t.me/+LO1CMptIDGQ4NGU0https://ble.ir/rahin_sokoun

۴:۲۷

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
با سلام
تاریخ: ۱۴۰۴/٨/۲۶
undefinedسوره‌ مبارکه‌ «حدید»
جلسه چهارمقسمت اول: ۱۸ دقیقه

التماس دعا undefinedundefined

۵:۴۹

حدید، جلسه چهارم_1.mp3

۱۸:۰۹-۸.۳۲ مگابایت

۵:۴۹

undefinedآیات ابتدایی با تسبیح شروع و با علم الهی به حقیقت وجود انسان، پایان رسید. به بیست ویژگی خداوند اشاره شد. بعد از بیان این ویژگی‌ها به عنوان نتیجه‌گیری می‌گوید:
undefinedآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌundefined«به خدا و پيامبر او ايمان آوريد و انفاق كنيد از آنچه خدا شما را در آن جانشین قرار داده است. پس كسانى از شما كه ايمان آورده و انفاق كرده باشند پاداش بزرگى خواهند داشت»undefined ایمان اگر بدون حرف جاره باشد، به معنای امان و امنیت است، از اسامی پروردگار مومن است؛ یعنی بندگان امنیت را از خداوند بگیرند و به یکدیگر بدهند.اگر با حرف جاره باشد، به معنای باور است؛ این که معتقد باشید که او اول و آخر و ظاهر و باطن است و به حقیقت ما آگاهی دارد. undefined گاهی خطاب به این است که اگر تا کنون ایمان نیاورده اید، ایمان بیاورید، ایمان تأسیسی.و گاهی خطاب به مومنان است که این ایمان کافی نیست، باید آن را ارتقا دهید و متوقف نباشید. undefined️ علم، ایمان، باور و عمل، رشته اتصالی است که پشت سر هم می‌آیند. undefined ایمان به خدا لاینفک از ایمان به رسول است زیرا خداوند خود را ازطریق دین و وحی معرفی می‌کند، پس لازمه ایمان به خدا، ایمان به رسول است. undefined در ادامه مسئله انفاق عنوان می‌شود. انفاق نمادی از عمل است. اساساً دیانت با دو جزء محقق می‌شود: عقیده و عمل. ایمانی قابل اثبات و پذیرش است که چهره عملی به خود بگیرد. انفاق یعنی، به حرکت و جریان انداختن مال و سرمایه، هزینه کردن.انفاق در قرآن همیشه یک دنباله هایی دارد:"ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ"هزینه کردن در مسیری که مورد رضای خداست و با چهارچوب‌های الهی تطابق دارد. این موضوع در دو امر معنا پیدا می‌کند؛از کجا آوردی؟ در کجا هزینه می‌کنی؟undefinedدر قیامت هیچ انسانی قدم از قدم برنمی‌دارد مگر این‌که از چهار چیز سوال می‌شود:عمرت را کجا فنا کردی؟جوانی به کجا بودی؟مال خو را از کجا بدست آوردی؟مال خود را در کجا صرف کردی؟

#حدید_جلسه۴_قسمت۱
https://t.me/+LO1CMptIDGQ4NGU0https://ble.ir/rahin_sokoun

۵:۴۹

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
با سلام
تاریخ: ۱۴۰۴/٨/۲۸
undefinedسوره‌ مبارکه‌ «حدید»
جلسه چهارمقسمت دوم: ۱۸ دقیقه

التماس دعا undefinedundefined

۵:۲۲

حدید،جلسه چهارم_2.mp3

۱۸:۵۷-۸.۶۸ مگابایت

۵:۲۲

undefinedانفاق دو نوع است؛۱. الزامی: در رابطه با خلق: مانند نفقه، خوراک و پوشاک…در رابطه با خالق: خمس و زکاتundefined️بهتریننفقه و بهترین پول ها، پولی است که مرد برای زن و بچه اش هزینه می کند.۲. غیر الزامی:انفاق مستحب، صدقات و دستگیری از نیازمندان…undefinedچرا خدا بعد از ایمان، از میان همه اعمال واجب مثل نماز و حج و خمس و…، به مسئله انفاق اشاره می‌کند؟ به این جهت است که مهم‌ترین ادله حوزه‌های تثبیت ایمان و اثبات ادعای صادقانه ایمان، در حوزه مالی است؛ از کجا آمده و کجا صرف شده است. عامل جدی و جاذبه‌های مالی و زندگی دنیاست که غرور و غفلت ایجاد می‌کند و مانع ایمان انسان‌ها می‌شود. در حقیقت مسائل مالی، بزرگترین ابتلا انسان در ایمان و تقواست. لذا فرمود حساب‌های مالی‌تان را درست کنید سپس ادعای ایمان داشته باشید.
undefinedمِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَundefinedانفاق از آنچه خداوند شما را در آن جانشین قرار داده است. undefined در حقیقت شما قائم مقام خدا در تصرف در اموال هستید و مالک حقیقی اوست. حال خدا به جانشینان خود دستورالعمل چگونگی استفاده را داده است؛ اسراف نکنید، بلکه به شیوه‌ای که من می‌گویم انفاق کنید. undefined احتمال دیگر، معنای جانشینی نسبت به همه انسان‌های روی زمین است. اموال گذشتگان به ما رسیده و ما جانشینان پیشینیان هستیم. همان‌گونه که اموال برای پیشینیان ماندگاری نداشت برای ما هم نخواهد داشت! پس، اگر آن ها از این فرصت بهره نبردند، شما بهره ببرید و سیاست‌های اقتصادی خود را مطابق قواعد الهی تنظیم و انفاق کنید در راه خدا و بندگان خدا.

#حدید_جلسه۴_قسمت۲
https://t.me/+LO1CMptIDGQ4NGU0https://ble.ir/rahin_sokoun

۵:۲۳

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
با سلام
تاریخ: ۱۴۰۴/۹/۱
undefinedسوره‌ مبارکه‌ «حدید»
جلسه چهارمقسمت سوم: ۱۵ دقیقه

التماس دعا undefinedundefined

۴:۳۳

حدید، جلسه چهارم_3.mp3

۱۴:۵۳-۶.۸۲ مگابایت

۴:۳۳

undefinedفَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌundefinedکسانی که انفاق می‌کنند اجر بزرگی دارند. در حالیکه در کل بیان می‌کند که؛"قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ"undefined خدایی که تمام دنیا را کم می‌شمارد، اجر مومنان و منفقان موحد را بزرگ می‌گوید. موضوعی که از این دنیا شروع می‌شود و در آخرت، حقیقت آن معلوم خواهد شد.
undefinedوَمَا لَكُمْ لَا تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ لِتُؤْمِنُوا بِرَبِّكُمْ وَقَدْ أَخَذَ مِيثَاقَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَundefined«چه شده است شما را كه به خدا ايمان نمى ‏آوريد؟ و حال آنكه پيامبر(ص) شما را دعوت مى ‏كند تا به پروردگارتان ايمان آوريد، برای ایمان به پروردگارتان و خداوند پیمان قوی و مستحکم از شما گرفته است، اگر می‌خواهید مومن باشید.»undefined جهل و بی‌ایمانی مردم، جان پیامبر را می‌گیرد. او بر هدایت شما حریص است. undefined خداوند دو حجت بر انسان قرار داد و بینه را تمام کرد؛۱.حجت بیرونی: نقل: انبیاء، اولیا و متفکران و اندیشمندان.۲. حجت درونی: عقلپس در قیامت هیچ دلیلی برای ایمان نیاوردن پذیرفته نیست."وَقَالُواْ لَوۡ كُنَّا نَسۡمَعُ أَوۡ نَعۡقِلُ مَا كُنَّا فِيٓ أَصۡحَٰبِ ٱلسَّعِيرِ""أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ"undefinedاین همان عهد درونی عقلانی است که خدا از شما گرفته است. البته بعضی گفته‌اند که مراد عالم ذر است که از ذرات انسان‌ها عهد گرفته شده و ایشان بله، گفتند. در حالیکه این موضوع ثابت نشده است. این که ما زمان ورود به این دنیا، لوح سفید خالی بوده‌ایم یا خدا داشته‌هایی در نفس ما گذاشته است؟!"وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا"هر نفسی که به دنیا می‌آید آموزش داده شده است؛ فجور و تقوا را می‌شناسد. هم دروغ را می‌داند و هم صدق را، هم امانت را می‌شناسد هم خیانت را… تا کدام زمینه و شرایط مهیا باشد و کدام بخش فعال شود.undefined دایره تمدن در خاورمیانه است و خداوند نام پیامبران این منطقه را می‌برد اما انبیاء الهی پراکنده در تمام زمین بوده‌اند. undefinedچرا ایمان به خدا نمی‌آورید؟ همان خدایی که اول و آخر، ظاهر و باطن است. و رسول شما را به فلاح و رستگاری و سعادت می‌خواند. آیا غیر از مسیر ایمان به خدا، راه دیگری می‌شناسید؟مگر جان و وجود به چیزی جز ایمان آرام می‌گیرد؟"ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَطۡمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكۡرِ ٱللَّهِۗ أَلَا بِذِكۡرِ ٱللَّهِ تَطۡمَئِنُّ ٱلۡقُلُوبُ"قدرت، ثروت، جمال و زیبایی، علم مدرسه‌ای… کدامیک می‌تواند عامل آرامش و سعادت روح و روان آدمی باشند؟! undefined️ایمان به خدا مظهر تمام آرامش در هستی است و محبت جوهر اساس زندگی و روابط است. ذات ایمان، محبت است و محبت غیر از مسیر هوس، فریب و منفعت‌طلبی است. محبت از ایمان رشد می کند.

#حدید_جلسه۴_قسمت۳
https://t.me/+LO1CMptIDGQ4NGU0https://ble.ir/rahin_sokoun

۴:۳۴

undefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefined
با سلام
تاریخ: ۱۴۰۴/۹/۱۲
undefinedسوره‌ مبارکه‌ «حدید»
جلسه چهارمقسمت چهارم: ۳۴ دقیقه

التماس دعا undefinedundefined

۴:۳۶

حدید، جلسه چهارم_4.mp3

۳۴:۰۰-۱۵.۵۷ مگابایت

۴:۳۷

undefinedهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ عَلَى عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِكُمْ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌundefined«اوست که بر بنده اش آیات روشنی نازل می کند تا شما را از تاریکی ها به سوی نور بیرون آورد. و یقیناً خدا نسبت به شما رؤوف و مهربان است.»undefined خداوند وحی را به عبد، بنده خود نازل کرد و این خصوصیت حضرت باعث شد سینه‌اش مهبط وحی شود و این مقام عبودیت است. مقام عبودیت یعنی خودباختگی، در قبال حضرت معبود و معشوق و خودیافتگی در قبال غیر از حضرت حق. ذلت در پیشگاه او و عزت در مقابل ماسوی‌الله. آیات بینات بر او نازل شده است برای این‌که شما را از ظلمت‌ها به سوی نور ببرد؛ از ظلمت شرک، کفر، عصیان، جهل و خرافه، ظلمات نفس و شهوات و....undefined️ظلمت ها متعدد و نور واحد و از یک جنس است.undefinedلَرَءُوفٌ:رأفت: رحمت خاص و ویژه است، کاری انجام می‌دهد اما گوش از بینی خبردار نمی‌شود.رحمت: محبتی می‌کند اما مشقت دارد. undefined چرا در راه خدا انفاق نمی‌کنید در حالیکه میراث آسمان‌ها و زمین از آن خداوند است. شیطان ما را از انفاق می‌ترساند، فکر آتیه فرزندت باش. undefinedچهار انفاق قرآنی مطرح است:۱.رویکرد کلامی- توحیدی:اصرار قرآن بر مبنای توحید که او رزاق است.مستلزم این باور است که بدانیم هیچ جنبنده‌ای نیست الا این که تامین رزق او با خداست.با همین نگاه، خدا ربا را محو و صدقه را بزرگ می‌کند.۲.رویکرد عرفانی:اموالمان به جانمان بند است. برخی می گویند جان دادن راحت‌تر است تا مال دادن! کارکرد انفاق رهایی و آزادی از بند مال دنیاست.۳.رویکرد اخلاقی:انفاق محبت، صمیمیت و امنیت ایجاد می‌کند. دوری از انفاق کینه و حسد آورده و جرم زاست.۴.به لحاظ اجتماعی:راهکاری است برای زدودن سطح فقر در جامعه. عدالت اجتماعی آورده و تولید کار می کند.معصوم می‌فرماید اگر مسلمانان به انفاق واجب و مستحب عمل کنند، فقیری در جامعه باقی نمی‌ماند. undefinedاز انفاق نترسید که هر انفاق هفت برابر و هفتصد برابر می‌شود.


#حدید_جلسه۴_قسمت۴
https://t.me/+LO1CMptIDGQ4NGU0https://ble.ir/rahin_sokoun

۴:۳۷