بله | کانال فصلنامه رهیافت اندیشه
عکس پروفایل فصلنامه رهیافت اندیشهف

فصلنامه رهیافت اندیشه

۱,۶۹۰عضو
thumbnail
undefined اهمیت بحث شایستگی در سطح گروهی
undefined دکتر میثم لطیفی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedدر سازمان به یک تیم نیاز داریم، نه گروهی همفکر. مانند تیم فوتبال که متشکل از دروازه‌بان، هافبک و مدافع است و این تنوع است که باعث رشد می‌شود. من معتقدم برای تحقق شایسته‌سالاری، به نگاه نقادانه در سازمان نیاز داریم. اگر همۀ اعضای تیم مهاجم باشند، ممکن است بتوانیم ۱۰ گل بزنیم؛ اما ۱۰۰ گل هم خواهیم خورد. یا اگر فقط مدافعان را انتخاب کنیم، ممکن است کمتر گل بخوریم؛ اما در گل‌زنی موفق نخواهیم بود. پس تفاوت نقش‌ها ضروری است.
undefined شایستگی فقط یک مفهوم فردی نیست؛ بلکه در سطح گروهی نیز اهمیت دارد. ممکن است فردی به‌تنهایی عملکرد خوبی داشته باشد؛ اما عملکردش در تیم افت کند. بنابراین نباید فقط به توانایی‌های فردی توجه کرد. ارزیابی تک‌بعدی افراد می‌تواند به مشکلاتی منجر شود؛ مانند اینکه مدیری در جایگاه فعلی موفق باشد، اما پس از ارتقا در مسئولیت‌های جدید ناکام بماند. یکی از مشکلات سیستم مدیریتی ما این است که افراد بر‌اساس موفقیت در سطوح پایین‌تر ارتقا می‌یابند؛ اما در سطوح بالاتر موفق نمی‌شوند.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید.
undefined https://fidibo.com/book/176618undefined https://taaghche.com/book/217708
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#میثم_لطیفی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۵۵

thumbnail
undefined ارتباط طلبکارانه در زندگی امروز
undefined دکتر کوثر دهدست در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined در یافته‌های تحقیقی و تجارب میدانی و واقعی در زندگی نشان می‌دهد که ارتباطات در زندگی اغلب سهم‌گیرانه و طلبکارانه است. ارتباطات در زندگی اغلب تأییدطلبانه است. ارتباطات در زندگی اغلب رقابت‌جویانه است. درخواست‌ها در زندگی اغلب ناشی از ناکامی‌های تجربه‌شده در گذشته و جبران‌طلبانه است. عملکردها در زندگی اغلب کودکانه است (مثلاً قهر‌کردن، خشونت، ترک‌کردن و انکار‌کردن)‌
undefined نتیجۀ جمع‌بندی این نوع رفتارها پیامد منطقی نوع آموزش‌های مدرسه است که والدین هم در آن مشارکت می‌کنند و باید سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌دهی‌های تغییرات برای کاهش آمار طلاق به‌خصوص رو به آینده به این سمت‌و‌سو تغییر مسیر داده و حرکت کند.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید.
undefined https://fidibo.com/book/176618undefined https://taaghche.com/book/217708
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#کوثر_دهدست
undefined @rahyaft_andisheh

۱۳:۱۴

thumbnail
undefined مفهوم عدالت در استخدام
undefined دکتر علیرضا علیخانزاده در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined اساساً نیروی انسانی ما بر مبنای مسیر شغلی (career base) است. برای مثال، در بانک‌ها همیشه آزمون‌ها برای شغلی مشخص، یعنی بانکداری برگزار می‌شود. فرقی نمی‌کند فرد چه تحصیلاتی دارد یا چه کاری کرده است؛ همه از بانکداری پشت باجه شروع می‌کنند و به‌تدریج رشد می‌کنند، از کارشناس تسهیلات تا رئیس شعبه و درنهایت به سمت‌های بالاتر. این سیستم کاملاً مبتنی‌بر مسیر شغلی است و در تمامی سازمان‌های ما اعمال می‌شود.
undefined فرایند طراحی آزمون‌های استخدامی نیز مشکلات خاص خود را دارد. سازمان سنجش، آزمون‌ها را طراحی می‌کند و طراحان آزمون از شغل مربوطه آگاهی درستی ندارند. آن‌ها سؤالات را براساس منابع مختلف طراحی می‌کنند و افراد دیگری آن‌ها را انتخاب کرده و درنهایت به قرنطینه برده می‌شود. این سؤالات 70درصد از نمرۀ نهایی آزمون را تشکیل می‌دهد و مصاحبه که 30درصد است، عملاً تأثیر چندانی ندارد. درنتیجه، آزمون کتبی عامل تعیین‌کنندۀ اصلی است. درنهایت، مفهومی به نام عدالت نیز مطرح است. عدالت به این معناست که بررسی کنیم هر فرد برای چه کاری مناسب است و شایسته‌ترین افراد را برای هر شغل انتخاب کنیم که این موضوع به شایسته‌سالاری نزدیک‌تر است. این، مفهوم عدالت در استخدام است.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید.
undefined https://fidibo.com/book/176618undefined https://taaghche.com/book/217708
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#علیرضا_علیخانزاده
undefined @rahyaft_andisheh

۱۳:۰۹

thumbnail
undefined نسل امروز و چالش‌های وابستگی به فضای مجازی
undefined دکتر فاطمه فیاض در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined نسل امروز، وابستگی شدید به فضای مجازی دارد. حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و تلگرام، باعث شده وقت زیادی را در این فضا سپری کنند. در‌نتیجه، مهارت‌های اجتماعی و تعاملات بین فردی آن‌ها کاهش یافته و ادب و توانایی رفتار مناسب با دیگران را از دست داده‌اند. این فقدان فرصت‌ها برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی، به ضعف در تعاملات مؤثر و پرثمر منجر شده است.
undefined تحقیقات نشان می‌دهد استفادۀ مکرر و زیاد از شبکه‌های اجتماعی در دورۀ نوجوانی می‌تواند به ظاهرگرایی، لذت‌طلبی و حتی اضطراب بدشکلی بدنی منجر شود. درنتیجه، این نوجوانان اضطراب، دلهره و وسواس داشته و سلامت روان آن‌ها کاهش می‌یابد. این فضای غیرواقعی و تصویر نادرست از خود و دیگران، به منبع آسیب‌های روانی زیادی تبدیل شده که نوجوانان ما اکنون با آن درگیر هستند.
undefined علاوه‌بر‌این، استفاده از ماهواره و پیگیری اخبار از منابع غیرمعتبر و غرض‌ورزانه علیه ایران و ایرانیان، فضای ناامیدانه‌ای در بین نوجوانان ما ایجاد می‌کند. این نسل اغلب بی‌انگیزه و ناامید به‌نظر می‌رسد و بخشی از این مسئله به پرورش‌نیافتن مسئولیت‌پذیری در آنها برمی‌گردد.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید.
undefined https://fidibo.com/book/176618undefined https://taaghche.com/book/217708
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#فاطمه_فیاض
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۵۸

thumbnail
undefined چالش ساختار توزیع قدرت در خانواده
undefined دکتر کوثر دهدست در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined یکی از موضوعاتی که تعارض دائمی را در فضای خانواده به‌دنبال دارد، موضوع ساختار توزیع قدرت در خانواده است. معنای عام قدرت، توانایی کنترل بر رفتار سایر افراد به‌رغم میل آن‌هاست؛ اما قدرت در خانواده به قدرت در تصمیم‌گیری‌ها هم معطوف است؛ به این معنا که هنگام تصمیم‌گیری دربارۀ امور اجتماعی، اقتصادی، تربیت فرزندان و... چه کسی حرف آخر را می‌زند.
undefined بر‌این‌اساس ساختار توزیع قدرت در خانواده را بر‌مبنای اینکه چه کسی تصمیم‌های اساسی و مهم را می‌گیرد، به سه الگو می‌توانیم تقسیم کنیم؛ حاکمیت مرد یا مردسالار، حاکمیت زن یا زن‌‌سالار و مشارکتی که در جوامع توسعه‌یافته مفهوم مردسالاری در ساختار اجتماعی به چیزی شبیه عدم‌ تساوی زن و مرد و برتری مرد تعبیر شده است.
undefined از این دیدگاه، مردسالاری، مردان را در موضع قدرت، اختیار و تحکم و زنان را در موضع فرمان‌برداری و اطاعت قرار می‌دهد. ایجاد چنین دیدگاه منفی دربارۀ مردسالاری این ساختار را دگرگون کرده است. وقتی مردان جایگاه تاریخی خود را از دست می‌دهند، بیش‌‌از‌پیش نگران جایگاه خود می‌شوند که این امر گاهی اوقات به مقاومت آنان منجر می‌شود. همین امر است که تعارض‌هایی میان زن و مرد ایجاد می‌کند.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید.
undefined https://fidibo.com/book/176618undefined https://taaghche.com/book/217708
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#کوثر_دهدست
undefined @rahyaft_andisheh

۱۴:۴۰

thumbnail
undefined ساختار بانکی و مبانی مالی اسلامی
undefined دکتر حسن سبحانی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined در اسلام چیزی به نام بانک یا حتی موضوعی مشخص دربارۀ پول وجود ندارد. این‌ها مسائلی هستند که به‌صورت عرفی شکل گرفته‌ و در طول زمان، هرگاه ضرورت ایجاب کرده، فقها صرفاً از منظر فقه به این مسائل پرداخته‌اند؛ یعنی مشخص کرده‌اند که در موقعیت‌های خاص چه باید کرد.
undefined از این منظر، اصول مشخص و تعریف‌شده‌ای به نام بانکداری اسلامی یا اقتصاد اسلامی وجود ندارد که بخواهیم ساختار فعلی نظام بانکی را با آن تطبیق دهیم. در عوض، آنچه مدنظر است، تصور یا برداشتی از مناسبات مطلوب در میان مسلمانان است که انتظار می‌رود براساس اصول دینی شکل بگیرد.
undefined برای مثال، در تعالیم اسلامی گفته شده است که اگر قرضی داده شود و در آن شرط شود که قرض‌گیرنده مازادی پرداخت کند، آن مازاد ربا محسوب می‌شود. بنابراین، تعریف ربا را می‌توان همین قرضی دانست که به شرط بازپرداخت مازاد صورت می‌گیرد.
undefined با این تعریف، روشن است که ساختار سیستم بانکی با مناسباتی که ما بر اساس دین از روابط پولی و مالی می‌فهمیم، در تناقض است.

#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#حسن_سبحانی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۳۵

thumbnail
undefined مهارت‌های زندگی و چیستی آن
undefined دکتر زهرا‌سادات پورسیدآقایی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined وقتی می‌خواهیم دربارۀ مهارت‌های زندگی صحبت کنیم، باید یک قدم به عقب برگردیم و ابتدا سبک زندگی را تعریف کنیم؛ زیرا مهارت‌های زندگی ارتباط نزدیکی با سبکی دارند که ما برای زندگی خود انتخاب و تعریف می‌کنیم.
undefined سبک زندگی به‌معنای آن عقاید و فرض‌های اساسی است که فرد از طریق آن‌ها واقعیت زندگی خود را سازمان‌دهی می‌کند. این سبک شامل ارزش‌ها و برداشت‌های فرد در ارتباط با خود، خدا، دیگران و جهان پیرامون است. به بیان دیگر، سبک زندگی، روش خاصی است که انسان برای دستیابی به اهداف زندگی و غلبه‌بر مشکلات انتخاب می‌کند. به‌طور خلاصه، سبک زندگی الگویی نظام‌مند از کنش‌ها و ترجیحات ماست.
undefined هر مکتب یا مذهبی، براساس جهان‌بینی خود، سبک خاصی از زندگی را به انسان و بشر ارائه می‌دهد. وقتی دربارۀ جهان‌بینی صحبت می‌کنیم، منظور برداشت یا تفسیر هر فرد یا مکتب از جهان است؛ به‌عبارت‌دیگر، نوع نگاه و تفسیر آن‌ها از انسان و جایگاه او در هستی. این جهان‌بینی یا هستی‌شناسی می‌تواند دو نوع باشد: الحادی یا همان مادی و الهی. در هستی‌شناسی الحادی، کل هستی در نشئۀ طبیعت خلاصه می‌شود و حیات انسان نیز به همین عالم ماده و طبیعت محدود است.

#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#زهراسادات_پورسیدآقایی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۳۵

thumbnail
undefined شرایط مناسب برای انتخاب درست و دوطرفه در انتخابات
undefined دکتر محمد صالحی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedیکی از مسائل مهم در انتخابات، انتخاب درست و دوطرفه است. این انتخاب نیازمند رعایت چند اصل است.
undefinedاول اینکه افرادی که برای نامزدی ثبت‌نام می‌کنند، باید شایستگی و توانایی لازم را برای مسئولیتی که می‌خواهند بر‌عهده بگیرند، داشته باشند. قانون‌گذار نیز معیارهایی برای احراز این صلاحیت‌ها تعیین کرده است؛ هرچند ممکن است این معیارها در برخی موارد ناکافی یا نیازمند اصلاح باشند. اگر این معیارها به‌درستی تدوین و اجرا شوند، درنهایت نامزدهای شایسته‌ای برای رقابت باقی خواهند ماند. در این مرحله، نقش مردم در انتخاب دقیق و آگاهانه بسیار مهم است.
undefinedمتأسفانه در برخی مناطق، به‌ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران، فرهنگ رأی‌دهی فهرستی رایج شده است و طبیعتاً در این‌گونه رأی‌دهی مردم معمولاً همۀ نامزدها را نمی‌شناسند و به اعتبار افراد سرشناس یا معرفی‌کنندگان و معتمدان به این فهرست‌ها رأی می‌دهند. در شهرستان‌ها نیز با وجود جمعیت کمتر، تعداد بالای نامزدها باعث می‌شود مردم شناخت کافی از همۀ گزینه‌ها نداشته باشند.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#محمد_صالحی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۵۵

thumbnail
undefined تنقیح قوانین؛ فعالیتی عالمانه در راستای شناخت و بیان اعتبار و انسجام قوانین
undefinedدکتر محمود حکمت‌نیا در گفت‌وگو با فصلنامه رهیافت اندیشه؛
undefined وقتی از تنقیح قوانین صحبت می‌کنیم، باید به سابقۀ قانون‌گذاری در کشور توجه کنیم. اگر قانون‌گذاری را از سال 1285 به بعد، یعنی بیش از 120 یا 130 سال گذشته، درنظر بگیریم، می‌بینیم که طی این سال‌ها قوانین متعددی تصویب شده است. این قوانین گاه در موضوعات مشترک یا مرتبط به یکدیگر نظارت دارند اما در عین حال وجوه دیگری نیز دارند که بر همان موضوع تأثیر می‌گذارند. بنابراین، می‌توان گفت قوانین به‌نوعی منظومه‌ای را تشکیل می‌دهند.
undefined از دیدگاه فلسفی کسانی که در حوزۀ قانون‌گذاری کار کرده‌اند، بر این باورند که اقدام قانونی یا مجموعه‌ای از گزاره‌هایی که رفتارها را تنظیم می‌کنند، باید چند ویژگی اصلی داشته باشد. اولاً قانون باید ثبات داشته باشد که این مسئله به‌عهدۀ قانون‌گذار است و مستلزم توجه به حکمت در وضع قانون، اصول قانونی و مبانی آن است. ثانیاً، قوانین باید هماهنگ باشند؛ این هماهنگی باید هم در اهداف، هم در موضوعات و هم در احکام قوانین وجود داشته باشد.
undefined با توجه به اینکه قوانین متعدد و متکثری داریم، ایجاد انسجام و اعتبار در این قوانین نیازمند فعالیتی تخصصی و دقیق است. در اینجا است که تنقیح معنا پیدا می‌کند. تنقیح درواقع فعالیتی عالمانه است که با هدف شناخت اعتبار قوانین و بیان انسجام آن‌ها انجام می‌شود.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه #محمود_حکمت_نیا
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۲۴

thumbnail
undefined رویکردهای مدیریتی در میان مدیران عامل هلدینگ‌ها
undefinedدکتر عطاءالله هرندی در گفت‌وگو با فصلنامه رهیافت اندیشه؛
undefinedهنگامی که بنگاهی اقتصادی رشد می‌کند و در سطح هلدینگ یا شرکت مادر فعالیت می‌کند، با دو مسئلۀ اساسی مواجه می‌شود.
undefined مسئلۀ نخست این است که تا چه میزان می‌تواند در امور شرکت‌های زیرمجموعۀ خود مداخله کند. اینکه در چه حوزه‌هایی ورود کند و در چه زمینه‌هایی از مداخله بپرهیزد، از چالش‌های کلیدی هلدینگ‌های ایرانی است. متأسفانه در بسیاری از هلدینگ‌های کشور، متدولوژی و سبک مدیریتی مشخصی برای معماری روابط با شرکت‌های زیرمجموعه وجود ندارد و این موضوع اغلب به سلیقه و سبک رهبری مدیرعامل هلدینگ وابسته است.
undefined به‌طور کلی، دو رویکرد مدیریتی در میان مدیران عامل هلدینگ‌ها مشاهده می‌شود:1. رویکرد تفویضی: در این مدل، مدیران عامل اعتقاد دارند که شرکت‌های زیرمجموعه شخصیت حقوقی مستقل، هیئت‌مدیره و مدیرعامل دارند؛ بنابراین، نباید در امور آن‌ها دخالت کرد و مدیریت آن‌ها باید به‌صورت کاملاً مستقل انجام شود.2. رویکرد تمرکزگرا: در این مدل، تمامی فرایندها و تصمیم‌گیری‌های کلیدی باید از طریق هلدینگ هدایت شود.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه #عطاءالله_هرندی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۱۰

thumbnail
undefined وصف اسلامی صرفاً به علوم انسانی محدود نمی‌شود
undefinedدکتر محمدهادی همایون در گفت‌وگو با فصلنامه رهیافت اندیشه؛
undefinedارزیابی من از وضعیت علوم انسانی در کشور دوگانه است. از یک سو، تصور مشترکی که میان ما وجود دارد این است که وضعیت علوم انسانی بسیار بحرانی است. علوم انسانی به‌دلیل آلودگی به مبانی غربی، ناتوانی در حل مسائل و فاصله‌داشتن از نیازهای جامعه، متهم است و عملاً شاهد دوران افول و سقوط آن هستیم.
undefined اما اگر از زاویۀ دیگری نگاه کنیم، علوم انسانی در مقایسه با سایر علوم جلوتر است. این مسئله به نوع نگاه ما به علوم بستگی دارد. ممکن است گفته شود در علوم غیرانسانی، پیشرفت‌های شایان توجهی داشته‌ایم؛ به فناوری رسیده‌ایم، مسائل را حل کرده‌ایم، پژوهشگر تربیت کرده‌ایم و حتی امور کشور را با همین علوم اداره می‌کنیم. با‌این‌حال، من معتقدم علوم انسانی از این منظر جلوتر است.
undefinedدیدگاه من این است که وصف اسلامی صرفاً به علوم انسانی محدود نمی‌شود؛ بلکه سایر علوم نیز می‌توانند به وصف اسلامی متصف شوند. به‌نظر من، علوم انسانی آن‌قدر رشد کرده که اکنون نیاز به اسلامی‌شدن آن را درک کرده‌ایم؛ اما دربارۀ سایر علوم هنوز به این درک نرسیده‌ایم.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه #محمدهادی_همایون
undefined @rahyaft_andisheh

۱۰:۴۳

thumbnail
undefined نظام ارزی و قواعد فقهی
undefined حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined دربارۀ نظام ارزی، چون نص صریحی در منابع دینی نداریم، باید از قواعد کلی بهره بگیریم. قطعاً قواعد فقهی نقش کلیدی و محوری دارند و لازم است مجموعۀ قواعد مرتبط را مرور و ارزیابی کنیم.
undefined اگر کسی مجموعۀ قواعدی را که در کتب فقهی ذکر شده، بررسی کند و آن‌ها را براساس اولویت دسته‌بندی نماید، می‌تواند انتخاب‌های دقیق‌تری انجام دهد. به این ترتیب، قواعدی که در اولویت استفاده قرار دارند، مشخص خواهند شد. البته ممکن است از تمامی قواعد انتخاب‌شده بهره برده شود؛ اما برخی از آن‌ها اهمیت و اولویت بیشتری دارند.
undefined مثلاً قاعدۀ «نفی سبیل» از جمله قواعدی است که در موضوعات ارزی می‌تواند بسیار مهم باشد. از سوی دیگر، استفاده از مبانی اعتقادی یا اخلاقی نیز ممکن است مفید باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد این موارد بیشتر جنبۀ تکمیلی دارند و اساس حکمرانی نمی‌توانند صرفاً بر آن‌ها استوار باشد.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#غلامرضا_مصباحی‌مقدم
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۴۵

thumbnail
undefined مجلس، نمایندگان و چالش‌های سیاست‌گذاری
undefined دکتر حسین باغگلی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedمتأسفانه، مجلس ما بیشتر به «مجلس عوام» شباهت دارد؛ یعنی نمی‌توانیم ادعا کنیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجموعه‌ای از متخصصان در حوزه‌های مختلف هستند که به انجام ریل‌گذاری‌های جدی و تخصصی در سیاست‌گذاری‌ها قادر باشند. این دیدگاه کلی من دربارۀ عملکرد مجلس در حوزه‌های مختلف است.
undefined در حوزۀ آموزش‌وپرورش، مسئله پیچیده‌تر است. یکی از چالش‌های جدی، مناسبات سیاسی و فضای فردی رأی‌آوری نمایندگان است. با توجه به نبود احزاب منسجم، شاهد تشکیل کلونی‌های غیررسمی برای جمع‌آوری رأی هستیم. این ساختار باعث می‌شود نمایندگان مجلس به گروه‌هایی که در رأی‌آوری‌شان کمک کرده‌اند، بدهکار شوند.
undefined در چنین وضعیتی ازآنجاکه امکان تسویه‌حساب با کانون رأی‌آوری (در شرایطی که نمایندگان از طریق حزب موفق به کسب کرسی می‌شوند) از مسیر نوع سیاست‌گذاری مقدور نیست؛ بنابراین تسویه‌حساب‌ها باید به صورت فردی و در قالب تلاش برای به‌کارگماری افراد در پست‌های دولتی (با استفاده از ابزار فشار جایگاه نظارتی) صورت پذیرد. با این توضیح، عملکرد نمایندگان در تعامل با دولت و وزارتخانه‌های مختلف تحت‌تأثیر این شرایط قرار می‌گیرد.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#حسین_باغگلی
undefined @rahyaft_andisheh

۹:۱۵

thumbnail
undefined آزادی بیان و مصادرۀ آن در دست قدرت‌های رسانه‌ای
undefined دکتر علی‌مراد حیدری در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedآزادی بیان، اگرچه ازنظر حقوقی حقی است که برای همۀ افراد و گروه‌ها به رسمیت شناخته شده است، در عمل چالش‌هایی وجود دارد که واقعیت آن را مشخص‌تر می‌کند.
undefined برای مثال، در تاریخ تحولات بین‌المللی، زمانی بحث آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد مطرح بود. دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت؛ برخی معتقد بودند که کشورها باید بر‌اساس میزان خطوط ساحلی‌شان از دریا بهره‌مند شوند یا رژیمی تعیین شود که دسترسی برابر را تضمین کند. اما قدرت‌های بزرگ آن زمان مانند انگلستان، آمریکا، اسپانیا، پرتغال و فرانسه معتقد بودند که دریاها باید برای همه آزاد باشند.
undefined این ایده، در ظاهر بسیار جذاب بود؛ اما در عمل فقط کشورهایی توانستند از این آزادی بهره‌مند شوند که ناوگان‌های دریایی پیشرفته داشتند؛ در‌حالی که بسیاری از کشورها حتی با داشتن سواحل گسترده عملاً بهره‌ای نبردند.
undefined در فضای رسانه‌ای امروز نیز وضعیت مشابهی حاکم است. آزادی بیان به‌طور نظری محترم است و کسی آن را انکار نمی‌کند؛ اما در عمل، این حق توسط جریان‌ها، تفکرات و کشورهایی استفاده می‌شود که قدرت رسانه‌ای دارند؛ یعنی دسترسی به مخاطبان گسترده و امکانات پیشرفتۀ رسانه‌ای.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#علی‌مراد_حیدری
undefined @rahyaft_andisheh

۱۴:۱۶

thumbnail
undefined آیات قرآن، نظریات علمی؛ تطبیق و سازگاری
undefined دکتر سیدپیمان شریعت‌پناهی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined در طول تاریخ اسلام در هزار‌و‌چهارصد سال گذشته، بسیاری از تلاش‌ها در زمینۀ رویکردهای مختلف مرتبط با علوم تجربی در مواجهه با آیات قرآن، بر تطبیق آیات قرآن با نظریات علمی متمرکز بوده است. این تطبیق، در اغلب موارد بر‌اساس دانسته‌های علمی زمانه و عمدتاً از منابع علمی غربی صورت گرفته است.
undefined از همان ابتدا بسیاری از دانشمندان اسلامی تلاش کرده‌اند گزاره‌های علمی آن دوران را با قرآن تطبیق دهند. در زمان گذشته، این گزاره‌ها شامل نظریات بطلمیوسی بود و امروز ممکن است به موضوعاتی مانند نظریۀ بیگ‌بنگ یا مباحث دیگر کیهان‌شناسی بپردازند.
undefined ما به همراه جمعی، چندین سال است که تلاش می‌کنیم به این موضوع از زاویه‌ای دیگر نگاه کنیم. رویکرد ما این است که بدون تطبیق‌‌دادن آیات قرآن با علوم موجود، ببینیم خود قرآن چه می‌گوید. به عبارت دیگر، هدف این است که بدون پیش‌فرض‌های علمی و مستقل از نظریات موجود، قرآن را بررسی کنیم و از آنچه در متن قرآن وجود دارد، به فهمی از موضوعات علمی برسیم. این شیوه به ما اجازه می‌دهد تا دریابیم که آیا قرآن اساساً دربارۀ موضوعات علمی صحبت می‌کند و اگر چنین است، این گزاره‌ها چیست. سپس می‌توانیم بررسی کنیم که آیا این گزاره‌ها با مشاهدات علمی سازگار هستند یا خیر.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#سیدپیمان_شریعت‌پناهی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۰۱

thumbnail
undefined سلامت روان؛ حق عمومی، وظیفۀ جمعی
undefined دکتر حامد مصلحی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined سلامت روان، مسئولیتی همگانی است. همان‌طور که حقی عمومی محسوب می‌شود، وظیفه‌ای جمعی نیز به‌شمار می‌آید. مردم تعامل شبانه‌روزی باهم دارند. اگر مردم مسئولیت‌های خود در تأمین سلامت روان خود، خانواده و جامعه را به‌درستی ایفا کنند، نقش محافظت‌کننده دارند و اگر غیرمسئولانه برخورد کنند، برای دیگران عامل خطر خواهند بود.
undefined زمانی که بتوانیم سواد سلامت روانی مردم را افزایش دهیم، آن‌ها را با اختلالات روانی آشنا کنیم، سبک زندگی سالم را به آن‌ها آموزش دهیم و هویت‌یابی سالم و مراحل رشد را به روش صحیح برایشان تسهیل کنیم، درحقیقت پیش‌آگهی مثبتی در بهداشت و سلامت روان جامعه ایجاد کرده‌ایم.
undefined وقتی سواد سلامت افزایش پیدا کند، حساسیت به اشتباهات نیز بیشتر می‌شود. این ترکیب سواد و حساسیت باعث می‌شود مردم بدانند دقیقاً در مواقع نیاز به چه کسی مراجعه کنند و با چه کسی صحبت کنند. چنین آگاهی‌ و دانشی به مردم کمک می‌کند نقش خود را در این حوزه به‌درستی ایفا کنند. این همان کاری است که در وزارت بهداشت و سایر نهادها باید انجام شود.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#حامد_مصلحی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۴۰

thumbnail
undefined چهاردهمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
undefined این شماره با موضوع «جنگ دوازده‌روزه و روایت فتح»، نگاهی تحلیلی به این رخداد مهم داشته و گامی در مسیر تبیین و روایت آن برداشته است.
undefined آنچه در این شماره می‌خوانید:
undefined پرونده‌هایی با عناوین:
undefined علم و دین/ تاب‌آوری اقتصادی در وضعیت جنگی/ روایت مقاومت؛ از مدیریت تا مردم/ جامعۀ مقاومتی؛ از تربیت تا فرهنگ/ همبستگی اجتماعی و مقاومت سیاسی/ خانواده در خط مقدم تمدن.
undefined گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان:
undefined دکتر عبدالله معتمدی، دکتر محمدهادی همایون، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، دکتر میثم لطیفی، دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها، دکتر علی انتظاری، دکتر فواد ایزدی، دکتر صادق کوشکی، حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمدصادق کاظمی، سیداحمد عبودتیان، دکتر سیامک طهماسبی، دکتر ابوالفضل اقبالی، دکتر حمیدرضا مقصودی، دکتر میثم صداقت‌زاده.
undefined یادداشت‌های تحلیلی

undefined با ما همراه باشیدundefined @rahyaft_andisheh

۱۰:۴۵

thumbnail
undefined «روایت فتح؛ روایتی از جنگ دوازده‌روزه»
undefined نسخۀ دیجیتال چهاردهمین شمارۀ فصلنامه رهیافت اندیشه هم‌اکنون در پلتفرم‌های طاقچه و فیدیبو منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک‌های زیر، این شماره را تهیه و مطالعه کنند.
undefinedطاقچه: undefinedundefined https://taaghche.com/book/242915
undefinedفیدیبو: undefinedundefined https://fidibo.com/book/185909
undefined با ما همراه باشیدundefined @rahyaft_andisheh

۸:۱۰

thumbnail
undefined جنگ دوازده‌روزه و انسجام ملی؛ تقویت قدرت نرم ایران
undefined دکتر محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined رخدادهای مربوط به جنگ تحمیلی دوازده‌روزۀ اخیر، بر بستری شکل گرفت که زمینۀ آن تقریباً دو سال پیش آغاز شده بود. جبهۀ مقاومت متحمل ازدست‌دادن بسیاری از عناصر کلیدی، رهبران اصلی و حتی بخشی از پشتوانه‌های دولتی خود گردید.
undefined تحلیل میدانی دشمن این بود که به دلیل وضعیت داخلی ایران، انسجام ملی آسیب دیده و نارضایتی‌های حاکمیتی افزایش یافته است. آنان انتظار داشتند که با حملۀ غافلگیرانه، جامعۀ ایران دچار تفرقه و بی‌نظمی شود.
undefined اما حوادث جنگ نشان داد که جامعۀ ایران در مواجهه با چنین وضعیتی، انسجامی جدی‌تر از پیش یافت. ترکیب «عِرق ملی» و «پایبندی دینی» نیرویی قدرتمند می‌سازد و هنگامی که تهدیدی سرزمینی پدید آید، نیروهای پراکنده را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این امر از مزایای مهم «قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران» به‌شمار می‌رود.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#محمدمهدی_اسماعیلی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۲۲

thumbnail
undefined اشتباهات محاسباتی دشمن در جنگ دوازده‌روزه
undefined دکتر فواد ایزدی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedدر جنگ دوازده‌روزه طرف غربی سه اشتباه محاسباتی اساسی مرتکب شد. اولین اشتباه مربوط به سرعت واکنش ایران بود. آن‌ها تصور می‌کردند با کشته‌شدن فرماندهان ارشد، ساختار فرماندهی مختل شده و ایران تا یکی‌دو هفته قادر به پاسخ نخواهد بود؛ اما ایران همان شب واکنش نشان داد و این محاسبه را به‌کلی باطل کرد.
undefined اشتباه دوم مربوط به واکنش مردم بود. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند پس از حمله، آشوبی مشابه سال ۱۳۵۷ رخ دهد؛ اما برعکس، انسجام ملی تقویت شد. کارشناسان اسرائیلی برای سقوط فوری جمهوری اسلامی نهایتاً ۲۰ درصد احتمال در‌نظر گرفته بودند و این پیش‌بینی کاملاً خطا از آب درآمد.
undefined اشتباه سوم مربوط به توان پدافندی خودشان بود. تصور می‌کردند پدافندشان قدرتمند است؛ اما موشک‌های ایران نفوذ کردند و ضربات جدی وارد کردند. ما پیروز شدیم؛ زیرا دو رژیم هسته‌ای به کشوری غیرهسته‌ای حمله کردند و خودشان درخواست آتش‌بس دادند.
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#فواد_ایزدی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۲۸