عکس پروفایل فصلنامه رهیافت اندیشهف

فصلنامه رهیافت اندیشه

۱,۸۲۷عضو
عکس پروفایل فصلنامه رهیافت اندیشهف
۱.۸هزار عضو

فصلنامه رهیافت اندیشه

undefined فصلنامه رهیافت اندیشه
undefinedتحلیل و پاسخ‌یابی مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و... در چهارچوب اندیشه اسلامی
undefinedگفت‌وگوهای چالشی با اساتید و صاحب‌نظران
undefinedبهره‌گیری از یادداشت‌های مسئله‌محور پژوهشگران و نویسندگان
ارتباط با ادمین: @admin_rahyaftandisheh

۷ شهریور

thumnail
undefined احزاب و نقش آنها
undefined دکتر پیام تیرانداز در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedاحزاب نقش شبکه‌سازی را ایجاد می‌کنند. احزاب در مرحلۀ بعد از رسانه هستند. ما رسانه را محل ترویج اندیشه و فکر می‌دانیم و احزاب هم دقیقاً بعد از اینجا قرار می‌گیرند. احزاب باید پشتوانۀ مبنایی و علمی داشته باشند. که مبنایش را از پژوهشگاه می‌گیرد و علمی‌اش را از اندیشکده.
undefined یعنی حزب می‌گوید من برای فلان موضوع مبتنی‌بر نگاه مبنایی راهکار دارم. حزب انگار مانند رسانه‌ای که تبلیغ می‌کند و شبکه ایجاد می‌کند، عمل می‌کند. یک سمتش در اندیشکده است، یک سمت دیگرش در مردم است؛ یعنی حلقۀ واسط را دنبال می‌کند.
undefined بنابراین اینجا احزاب هر اندازه که بتوانند به خروجی‌های ملموس برسند و شبکه‌های مبتنی‌بر نگاه‌های فکری و علمی‌شان را ایجاد کنند، قدرت بیشتری پیدا می‌کنند. لذا امکان موفقیتشان در مدل حکمرانی بیشتر می‌شود. حال یا در جای نهادهای تنظیم‌گر یا نهادهایی که قانون‌گذاری می‌کنند یا در حوزه‌های اجرایی که کلان‌تر هستند، قرار می‌گیرند.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#پیام_تیرانداز
undefined @rahyaft_andisheh

۱۴:۰۵

۱۰ شهریور

thumnail
undefined دولت و مفهوم بهره‌وری
undefined دکتر میرسامان پیشوایی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedبرای بررسی اینکه آیا بهره‌وری در دولت معنا دارند یا نه؟ اولاً باید دولت را معنی کنیم. ما اگر دولت را در جامعۀ خودمان به معنای حاکمیت اسلامی بگیریم، بعید است که این مفهوم در آن بی‌معنی باشد. یعنی اگر این مفهوم در آن بی‌معنی است، باید بامعنی‌اش کنیم.
undefined شهید مطهری در مقابل افرادی که فلسفه را رد می‌کردند، می‌گفتند اگر فلسفه غلط است، باز هم باید فیلسوفی کرد؛ یعنی شما اصلاً برای اینکه نشان بدهید چنین چیزی غلط است، باید فیلسوفی کنید. لذا این بی‌معنی است که شما بگویید اصلاً بهره‌وری معنا ندارد؛ زیرا اساساً دولت منابعی را از کشور مصرف می‌کند و یکی از معیارهای جدی موفقیت هر حاکمیت، معیار بهره‌وری است.
undefined نه‌تنها در اندیشۀ اسلامی و حاکمیت اسلامی، بلکه در دنیا هم وقتی می‌خواهند معیارهایی برای حکومت‌های موفق نام ببرند، می‌گویند چهار، پنج معیار اصلی دارد؛ کیفیت زندگی‌اش در آن حکومت چگونه است؟ مشارکت مردمی کجاست؟ بهره‌وری کجاست؟ میزان عدالت در چه وضعی است؟ لذا چه در تفکر و تمدن غربی و چه در تفکر و تمدن اسلامی همین معنا را دارد.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#میرسامان_پیشوایی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۲۰

۱۱ شهریور

thumnail
undefined چالش‌های جریان مقاومت در مواجهه با حاکمیت‌ها
undefined دکتر جبار شجاعی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedشایان ذکر است در‌حال حاضر جریان رسمی مانند دولت و پارلمان در کشورهای حوزۀ مقاومت چندان با گروه‌های مقاومت همراه و همدل نیستند. این همراه‌نبودن پیش از عملیات طوفان‌الاقصی به‌صورت پراکنده و موردی و پس از اجرای این عملیات به‌صورت پرتکرار انجام و مشاهده شده است.
undefined برای مثال در لبنان، حزب‌الله با سه جریان معارض، رقیب و غیرهم‌سو مواجه است. منافع رقبای ایدئولوژیک، سیاسی و فرهنگی حزب‌الله در این نکته نهفته است که به‌هیچ‌عنوان حزب‌الله به‌عنوان نیروی کارآمدی در جامعۀ لبنان به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی شناخته نشود؛ چراکه سنخ فعالیت‌های حزب‌الله در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به ایجاد پایگاه اجتماعی در جامعۀ لبنان برای حزب‌الله منجر می‌شود. در چنین فضایی حزب‌الله نمی‌تواند ناجی اقتصادی لبنان باشد.
undefined در این زمینه جریان خارجی همچون سفارتخانه‌های کشورهای خارجی به‌ویژه ایالات متحده و عربستان سعوی و نفوذ لابی صهیونیستی در فضای رسمی داخلی و خارجی لبنان، اساساً اجازه نمی‌دهد حزب‌الله به عنوان ناجی اقتصادی لبنان معرفی شود. به‌نظر می‌رسد چالش‌های این‌چنینی در کوتاه‌مدت و به‌راحتی برطرف نخواهد شد.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#جبار_شجاعی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۰۲

۱۷ شهریور

thumnail
undefined مسئلۀ زنانه‌ساختن کنش اقتصادی
undefined دکتر کمیل قیدرلو در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined مسئله کنش اقتصادی زنان درغرب به کندی پیش رفت و در قرن بیستم طلیعۀ کنش سیاسی اقتصادی زنانه عملاً به‌نوعی پذیرفته شد؛ یعنی فرض کنید در همان دوره‌ای که ما می‌گفتیم زنان باید بیایند در جامعه، در غرب بعد از دورۀ 400 ساله‌ای در همان زمان یعنی اواخر قرن هجده و اوایل نوزده بود که عملاً زنان در محیط کار می‌آیند و آن هم به‌خاطر نقشی است که تکنولوژی و صنعت در زنانه‌کردن فناوری‌ها داشت.
undefined زنانه‌کردن یعنی قبل از آن، کارها فیزیکی و مبتنی‌بر توان جسمانی بود و توان جسمانی هم مزیتی مردانه حساب می‌شد و منطقاً باید مردان بیرون کار می‌کردند که در آن توان جسمانی بالاتر مزیت محسوب می‌شد و زنان داخل خانه. ولی وقتی تولید صنعتی شد، دیگر نیاز نبود که عضله داشته باشی. لذا محیط کار برای حضور زنان عملاً فراهم شد و زن در بیرون می‌توانست کار کند؛ یعنی تکنولوژی صنعتی آن مزیت مردانه را از جهان اجتماعی یا جهان اقتصادی گرفت.
undefined اما در ایران اصلاً این‌گونه نبود. در ایران اول انتظارش ایجاد شد. تلاش شد حرفش زده شود، توقعش ایجاد شود. نه اینکه جامعه آمادگی آن را داشته باشد و تکنولوژی و زیرساختش را در طی سالیان گذشته فراهم کرده باشد، بعد به‌تدریج این فرایند اقتصادی‌شدگی محیط زنان به آن اضافه شود.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#کمیل_قیدرلو
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۲۲

۱۸ شهریور

thumnail
[ Photo ]undefined چالش‌های پیش روی مردمی‌سازی نظام ارزی
undefined دکتر عبدالمحمد کاشیان در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined در اقتصاد ایران به‌واسطۀ اینکه دولت بخش زیادی از ارز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند یا به تعبیری شرکت‌های شبه‌دولتی آن را تأمین می‌کنند و تنها بخش کوچکی از این ارز توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود، صحبت دربارۀ مردمی‌سازی نظام ارزی کمی سخت است و این شاید مقداری مسئلۀ ما را پیچیده می‌کند.
undefined اما نکته این است که حتی در بازارهای بین‌المللی یعنی در سطح بین‌الملل هم در خیلی از کشورهای دنیا در بازار ارز الزاماً اجازۀ مبادله به خود مردم داده نمی‌شود. در خیلی از کشورها مانند کرۀ جنوبی بازار بین بانکی متشکل از بانک‌های آن کشور و به تعبیری بانک‌های خارجی حضور دارند و نرخ ارز در آن بازار تعیین می‌شود و بقیۀ صرافی‌ها و بانک‌های دیگر که تأمین‌کنندۀ ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی و مردم هستند، از آن نرخ تبعیت می‌کنند.
undefined به همین دلیل تا حد زیادی در خیلی از کشورهای دنیا مردم تعیین‌کنندۀ قیمت ارز نیستند یا در‌واقع نظام ارزی بر این اساس طراحی نشده است، بلکه بیشتر صحبت بر سر حضور بنگاه‌های خصوصی و بانک‌های خصوصی در این بازار است و شاید شرکت‌های حقوقی که بعضاً خریدار و فروشندۀ ارز هستند، در این بازار فعالیت می‌کنند و به تبعیت از آن، مردم هم از این بازار پیروی می‌کنند.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#عبدالمحمد_کاشیان
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۴۷

۱۹ شهریور

thumnail
undefined اخلاق و فطریات
undefined دکتر محسن ایمانی نائینی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedیکی از ویژگی‌های اخلاقی، تواضع است. مثلاً وقتی پیامبر(ص) در مسجد حضور داشتند، با اصحاب دایره‌وار می‌نشستند و کسی که از راه می‌رسید و ایشان را نمی‌شناخت، سؤال می‌کرد کدام‌یک از شما پیامبر خدا هستید؟ و اصحاب می‌گفتند: ایشان است. در نقطۀ مقابل تواضع، تکبر بوده که مذمت شده است. قرآن کریم می‌فرماید: «الیس فی جهنم مثویً للمتکبرین»؛ مگر نه این است که جهنم جای متکبران است؟
undefined این‌ها صفات اخلاقی خوب و بد هستند؛ ولی در وجود انسان الهام شده‌اند. من معتقدم اخلاقیات جبنه‌های فطری دارند؛ «فالهامها فجورها و تقواها» ما فجور و تقوا را الهام کردیم. برای مثال وقتی پدر یا مادری بچۀ سه‌سالۀ خود را بغل کرده‌ است و بچۀ یک‌ساله‌ای دارد که روی زمین است، بچه دستش را بالا می‌آورد که او را نیز بغل کند و وقتی به او توجهی نمی‌کند، او شروع می‌کند به مشت‌زدن به پای پدر یا مادر که او را بغل کند و وقتی بغل می‌کند، عدالت برقرار می‌شود.
undefined اگر ما بخواهیم معنای کلمۀ تبعیض را به بچه‌ها یاد بدهیم‌، اول یا دوم دبستان می‌توان این کار را کرد. ولی برای بچۀ یک‌ساله که آن‌گونه برای تبعیض عکس‌العمل نشان می‌دهد، می‌توان دریافت که این مفاهیم اخلاقی را خداوند در فطرت انسان قرار داده است.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#محسن_ایمانی_نائینی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۴۰

۲۰ شهریور

thumnail
undefined شناخت مسئله؛ چالش مهم در ارزیابی
undefined دکتر امید ابراهیمی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedمهم‌ترین چالش در ارزیابی، شناخت مسئله است؛ شناخت مسئله برای تدوین شاخص و شناخت عملکرد برای ارزیابی عملکرد شاخص. این شناخت در دولت کار بسیار سختی است. ما اصلاً تعبیری به نام نظامِ فریب داریم که فقط مال ایران هم نیست؛ اصلاً ارزیابی عملکرد در دولت، شامل نظام فریب می‌شود. معلوم است وقتی حیثیت وزیری به ارزیابی عملکردش وصل می‌شود‌، طبیعتاً نمی‌گذارد موضوعات برای شما شفاف شود. این است که شما باید شاخص را درست بگذاری و درست بتوانی عملکرد را احصا کنی و این سخت‌ترین کار ماست و ما با ایدئال فاصله داریم.
undefined تعبیری هم که از آن می‌شود، کنترل اجتماعی است و ما تا رسیدن به حد ایدئال کنترل اجتماعی خیلی فاصله داریم. یعنی هر کسی می‌تواند هم دسترسی داشته باشد و هم این‌قدر نظام انگیزشی را درست طراحی کرده باشیم که او خود‌به‌خود به ما کمک کند و داده‌ها را بدهد و ما از آن داده‌ها استفاده کنیم و آن داده‌ها در عملکرد دستگاه‌ها ورود کند. به‌نظرم این شناسایی سخت‌ترین کار است.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#امید_ابراهیمی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۵۱

۲۱ شهریور

thumnail
undefined اولویت‌های زن الگوی سوم
undefined دکتر فریبا علاسوند در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined الگوی سوم پهنه‌ای دارد، کَفَش این زن است؛ زنی که مادری، همسری و ازدواج به‌هنگام برایش معنا دارد و در اولویت است.
undefined چرا در اولویت است؟ منشأ اولویتش هم امور طبیعی‌اند. یعنی صرفاً امور شریعتی نیستند و اصولاً طبیعت زنانه با این سازگار است. لذا علت شکست الگوی غربی همین است. چون در تمام ابعاد، مخالف امر طبیعی حرکت می‌کند. بنابراین آن سعادت چندجانبه را نتوانسته برای زنان فراهم کند.
undefined با توجه به این مسئله بخش خیلی مهم این الگوی سوم، اعتنای زن، مرد، خانواده، جامعه و ساختار به جایگاه همسری، مادری و ازدواج بهنگام است که طبیعتاً اینجا این الگو نمی‌تواند بی‌توجه به امر مردانه باشد؛ یعنی پدران، همسران و افراد ذکوری که در اطراف زن هستند، باید به او این ارزش را بدهند که اگر همسر شد، بداند همسری مایۀ سرکوب نیست. اگر مادر شد، مادری مایۀ سرکوب نیست.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#فریبا_علاسوند
undefined @rahyaft_andisheh

۱۳:۳۲

۲۴ شهریور

thumnail
undefined چالش‌آفرینی‌های آمریکا در مواجهه با گروه‌های مقاومت
undefined دکتر جبار شجاعی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedاز چالش‌آفرینی‌های آمریکا در منطقه میان گروه‌های مقاومت، القای این مسئله است که مقاومت هستۀ شیعی دارد. مقاومت گروهی فرقه‌ای است و حامیان آن نیز فقط شیعیان معتقد به عقاید هستۀ مرکزی هستند.
undefined این چالش و شبهه با فراگیری ایدۀ مقاومت و جهانی‌سازی آن کاملاً در تضاد است. القا و دامن‌زدن به اختلافات شیعه و سنی در محور مقاومت باعث می‌شود کشورهایی که مذهب و ایدئولوژی خود را مبتنی‌بر فرهنگ و مذاهب سنی تعریف نموده‌اند و اکثریت جمعیت اهل‌سنت را در خود جای داده‌اند، خود را در زمرۀ حامیان مقاومت لحاظ نکنند؛ هرچند در مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مخالف آمریکا و متحدان آن باشند.
undefined اگر تحریم اقتصادی آمریکا و متحدان آن علیه گروه‌ها و کشورهای حوزۀ مقاومت کارساز نیفتد، گزینه‌های دیگر در دستورکار ایشان قرار خواهد گرفت. ازجملۀ این گزینه‌ها ایجاد ناامنی و راه‌اندازی آشوب و اغتشاش داخلی است.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#جبار_شجاعی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۳:۰۱

۲۶ شهریور

thumnail
undefined تناسب‌نداشتن تحصیلات بانوان با نیازها
undefined دکتر کمیل قیدرلو در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined الان به زنان گفته می‌شود که در بسیاری از موارد نفْس زن‌بودن سرمایه است. لذا اتفاقاً به‌طور تئوریک ما باید این ایده را داشته باشیم که آمار اشتغال زنان نسبت‌به گذشته، باید فزاینده باشد. البته نرخ تحصیلاتمان دارد از نرخ فعالیت‌های اقتصادی‌مان گسترش بیشتری پیدا می‌کند.
undefinedدر توسعۀ تحصیلات و در بخش تحصیلات تکمیلی ناگهان دوسوم از دانشجوهایمان خانم‌ها شده‌اند. بسیاری از آنها دروس مهندسی، معماری، فضای سبز، معدن و دریا خوانده‌اند. حال برای این‌ها باید چه کار کنیم؟ این‌ها را در ساختار اقتصادی موجود نمی‌توانیم جذبشان کنیم؛ زیرا طراحی تحصیلی ما برای این جنس از تحصیلات و بانوان اشتباه بوده ‌است.
undefined جمهوری اسلامی دارد پولش را دور می‌ریزد و می‌گوید اشکالی ندارد که دختران مثلاً رشتۀ معدن بخوانند. سؤال این است که چرا باید معدن بخوانند؟ چرا باید مثلاً مهندسی نفت بخوانند؟ آماری وجود دارد که از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، از هر صدنفر، پنج‌نفرشان حاضرند بروند معدن کار کنند. شش‌نفرشان حاضرند بروند روی دکل نفتی. چند نفر از آن‌هایی که دریانوردی خوانده‌اند، حاضرند بروند دریا؟ پس یکی از بخش‌ها می‌شود تناسب‌نداشتن تحصیلات با نیازها.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#کمیل_قیدرلو
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۲۲

۲۷ شهریور

thumnail
undefined پیش‌نیازهایی برای مبادلات ارزی آزاد در بازار
undefined دکتر عبدالمحمد کاشیان در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined برای اینکه ما بازاری داشته باشیم که به‌صورت کاملاً آزاد بتوان مبادلات ارزی را در آن انجام داد، پیش‌نیازهایی می‌خواهد؛ از جمله اینکه شما توان مدیریت انتظارات در بازار را داشته باشید. بازار متشکل ارزی را بتوانید به‌صورت یکپارچه ایجاد کنید و خیلی از زیرساخت‌هایی را فراهم کنید که برای این بازار لازم است تا به‌واسطۀ آن بتوانید بازار را مدیریت کنید و درواقع با نرخ ارز بتوانید به کل اقتصاد خدمت برسانید و همۀ کسانی که در این بازارها عرضه‌کنندۀ ارز یا متقاضی ارز هستند، بتوانند نیازهای خودشان را تأمین کنند.
undefinedاما آنچه که ما باید در اقتصاد ایران انجام دهیم و به بازار ارز توجه داشته باشیم، این است که با تعیین سازوکارهایی به بازار غیررسمی ارز رسمیت ببخشیم. به‌جای اینکه قیمت‌گذاری غیررسمی ارز در بازاری صورت گیرد که خارج از کنترل دولت و بانک مرکزی است و شاید کمترین مداخله را بتوان در این بازار داشت، این بازارها از حالت بنچمارک خارج شوند و معیار قیمت نباشند و بازاری ایجاد کنیم که معیار قیمت‌گذاری دلار بازار آزاد باشد که در آن، قیمت‌ها به‌عنوان بنچمارک و معیار تعیین شود و حتماً تحت نظارت دولت باشد.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#عبدالمحمد_کاشیان
undefined @rahyaft_andisheh

۱۱:۳۴

۲ مهر

thumnail
undefined سواد رسانه‌‎ای و اهمیت آن
undefined دکتر محسن ایمانی نائینی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedدر دوره‌ای این سؤال مطرح بود که چه موقع می‌توان موبایل را در اختیار بچه‌ها قرار داد، می‌گفتند زمانی که فرد بتواند از این وسیله خوب استفاده کند؛ ولی وقتی کرونا آمد، بچه‌ها خیلی راحت توانستند کارهایی مانند دانلود‌کردن و رفتن در اینترنت و... را یاد بگیرند. لذا فکر می‌کنم یکی از آسیب‌های جدی که امروز برای بچه‌ها به‌ویژه در دورۀ نوجوانی و حتی جوانی وجود دارد، فضای مجازی است.
undefined ما فقط موبایل را به دست بچه‌ها داده‌ایم و این را که به لحاظ اخلاقی چه مشکلاتی دارد و به لحاظ حقوقی چه تبعاتی دارد، توجه نکرده‌ایم و بچه‌ها بدون آشنایی با این خطرات وارد فضای مجازی می‌شوند و ممکن است مرتکب جرایم سایبری و... شوند.
undefinedالان در کشورمان اینترنت کودکان را مطرح می‌کنند؛ اما در عمل شاهدیم که کودکان از همان اینترنتی استفاده می‌کنند که بزرگ‌ترها استفاده می‌کنند. حال در کشورهایی که سازندۀ این‌گونه رسانه‌ها هستند، بحث رژیم رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای مطرح است. بچه‌ها در فضای مجازی بدون محدودیتی وارد می‌شوند و همین باعث می‌شود که در دوران نوجوانی غرایزشان تحریک شده و حتی به ارتباطات نامناسب و روابط باز منجر گردد. لذا استفادۀ نامناسب و غلط از فضای مجازی آسیبی جدی است که ما باید برای آن‌ها آموزش داشته باشیم.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#محسن_ایمانی_نائینی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۳۰

۳ مهر

thumnail
undefined مدل مطلوب در ارزیابی عملکرد دولت
undefined دکتر امید ابراهیمی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedمدل مطلوب در ارزیابی عملکرد دولت این است که هرگاه می‌خواهیم دولت را ارزیابی کنیم، حتماً باید شبکه‌ای فراهم کنیم که در این شبکه همه امکان ورود داشته باشند و علاقه و انگیزۀ ورود نیز وجود داشته باشد؛ یعنی به‌کارگیری مردم و خبرگان.
undefined در این ورودها برخی افراد علمی و آکادمیک بحثی را مطرح می‌کنند که مدلتان چیست؟ ما در ارزیابی عملکرد مدل پیچیده‌ای نداریم. همۀ ما که دانشگاهی هستیم، مدل‌سازی را می‌فهمیم؛ ولی واقعاً مسئله مدل نیست. یعنی ده سال دیگر هم صحبت کنیم، همین را می‌گویم که مسئلۀ ما شناخت موضوع و ارزیابی موضوع است و این هم فقط با نظارت اجتماعی و کنترل اجتماعی محقق می‌شود.
undefined ما همۀ تلاش خود را می‌کنیم که این اتفاق بیفتد و داریم شبکۀ حلقۀ اول خودمان و شبکۀ خبرگانی خودمان را توسعه می‌دهیم. از آن طرف تلاشمان را می‌کنیم نظرات هرکسی را هم که می‌تواند به ما کمک کند، بگیریم.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#امید_ابراهیمی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۳:۱۵

۴ مهر

thumnail
undefined اولویت‌بندی‌های زن الگوی سوم
undefined دکتر فریبا علاسوند در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedالگوی زن سوم اولویت‌بندی دارد. آن زنی که ما به او می‌گوییم الگوی سوم، سطح اعتقادی‌اش روشن است، سطح ارزشی و نظام دستوری زندگی‌اش مشخص است و در‌نتیجه اتفاقاً بر‌اساس آن غث و سمین می‌کند؛ یعنی مثلاً اولویت این است که من امسال بچه بیاورم، بچه‌ام را خودم بزرگ کنم، با این نقشه می‌توانم بگذارم مهد و... . در‌واقع با کلیدهای اصلی معرفتی که دارد، زندگی اجتماعی و حتی سیاسی خود را مدیریت می‌کند. این ممکن است از سطح ساده‌ای باشد تا سطحی پیچیده.
undefined وقتی می‌گویم مدیریت می‌کند، فکر نکنید مثلاً دورۀ مطالعات زنان اسلامی خوانده است. تشبیهش می‌کنم به آن پیرزنی که پیغمبر(ص) به او فرمود دلیلی بر خداشناسی داری؟ دلیل پیرزن چرخ نخ‌ریسی‌اش بود و برهان علیت را در آن می‌فهیمد. ممکن است بانویی باشد در این حد و استعدادش این‌قدر باشد؛ ولی استدلال دارد، انتخاب می‌کند و مدیریت می‌کند.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#فریبا_علاسوند
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۵۱

۷ مهر

thumnail
undefined و بشّر الصّابرین الّذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انّا للّه و انا الیه راجعون...
undefined شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله را به پیشگاه حضرت صاحب‌ا‌لزمان (عج)، رهبر انقلاب و تمامی آزادگان جهان تسلیت عرض می‌نماییم.
#شهید_سیدحسن_نصرالله
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۵۹

۹ مهر

thumnail
undefined گروه‌های مقاومت و دامنۀ تحریم
undefined دکتر جبار شجاعی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedتا زمانی که گروه‌های مقاومت در پی برهم‌زدن بازی آمریکا و کشورهای غربی در منطقۀ غرب آسیا باشند و به‌صورت مکرر منافع ایشان را در منطقه به خطر بیندازند، استفاده از ابزار تحریم ادامه دارد.
undefined به تعبیر دقیق‌تر از آنجا که مخالفت با منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدین منطقه‌ای آنان در غرب آسیا جزو فلسفۀ وجودی گروه‌های مقاومت است، لذا تا زمانی که گروه‌های مقاومت دست از مبارزه نکشیده و خلع سلاح نشوند، ابزار تحریم همچنان علیه آنان و کشورهای میزبان ایشان ادامه دارد.
undefined استفاده از ابزار تحریم در اوضاعی ادامه دارد که پروپاگاندا و دستگاه تبلیغات غرب همچنان هجمۀ رسانه‌ای خود را علیه جمهوری اسلامی مبتنی‌بر اینکه ایران در حال شکل‌دهی امپراطوری شیعی است، حفظ نماید. اوضاع تحریم تا زمانی که امنیت رژیم صهیونیستی در غرب آسیا به‌صورت حداکثری تأمین نشود، ادامه دارد. تا زمانی که تمام کشورهای عربی در جبهۀ معارضین محور مقاومت قرار نگیرند، تحریم تداوم خواهد داشت.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#جبار_شجاعی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۳:۲۸

۱۱ مهر

thumnail
undefined اشتغال زنان، مخالفت‌ها و مسئلۀ حاکمیت
undefined دکتر کمیل قیدرلو در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedاز نظر فرهنگی جامعۀ فرهنگی‌سیاسی ما دربارۀ موجِ مُنشی‌‌شدن زنان قطعاً مخالفت دارد. اینکه زن به‌عنوان ابزار و بخشی از دکوراسیون در محیط مردانه و محیط کاری دیده شود، قطعاً مطلوب نیست. بنابراین بخشی از اشتغال زنان و نقش‌های زنانگی که در آن به نحوی جنسی‌شده حضور دارند آفات فراوانی نمایان می‌شود که جامعه با آن مخالف است.
undefinedولی عموماً با حضور کارشناسی، تخصصی و فعال زنان در حاکمیت ما هیچ تعارض ساختاری وجود ندارد. البته ممکن است گروه‌های سیاسی باشند که با ارزش‌های فرهنگی خود با این امر مخالفت کنند. مثلاً ممکن است در مجلس کارگروهی باشد و عده‌ای مذهبی با رویکرد خاص اجتماعی باشند که مخالف استخدام بانوان در محیط‌های مختلف باشند. این کنشی درون‌گروهی از بخشی از نمایندگان جامعه در بخشی از حاکمیت است.
undefinedاین نتیجۀ باور به دموکراسی است. اینکه گروهی بتواند آرای بخشی از جامعه را نمایندگی کند و وارد نظام قانون‌گذاری شود و آن را در فرایند معتبر قانونی به قانون تبدیل کند؛ ولی این نظر لزوماً نظر حاکمیت نیست.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#کمیل_قیدرلو
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۱۹

۱۴ مهر

thumnail
undefined لزوم توجه به مدیریت فضای مجازی و رسانه‌
undefined دکتر محسن ایمانی نائینی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedفضای مجازی و رسانه، ابزاری قوی است و می‌تواند آدمی را که در بهترین امکانات زندگی می‌کند، به‌ فردی معترض تبدیل کند که از وضعیتش بسیار ناراضی است و همین رسانه در کشوری دیگر فردی فقیر را چنان دلخوش کند که با اینکه چیزی ندارد، احساس کند همه‌چیز دارد.
undefinedمثلاً شخصی که از آمریکا آمده بود، از او پرسیدم در جنگ‌های 33‌روزه که اتفاق افتاد، رسانه‌های آمریکایی راجع‌به این موضوع چه چیزی پخش می‌کردند. گفت در کانال‌های تلویزیونی برای دختری که گم شده بود، میزگردی می‌گذاشتند و از وضعیت او صحبت می‌کردند و همۀ ذهن‌ها را به این معطوف کرده بودند که این دختر در چه وضعیتی به‌سر می‌برد و هیچ‌خبری از جنگ‌های 33‌روزه نبود.
undefined به‌نظرم اگر امروز فضای مجازی نبود و فقط همان رسانه‌های قبلی که در اختیار گروه‌های خاص صهیونیستی هست، وجود داشت، کسی از اخبار غزه با‌خبر نمی‌شد. الان شاهدیم که بسیاری از دانشجوهای آمریکایی و اروپایی و... به صحنه آمده‌اند. پس می‌توان گفت که فضای رسانه‌ای، تیغ دولبه‌ای است که می‌تواند هم جنبۀ خوب داشته باشد و هم بد؛ ولی مسلّماً این فضای رسانه‌ای باید مدیریت شود.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#محسن_ایمانی_نائینی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۳:۰۸

۱۶ مهر

thumnail
undefined اهمیت توجه و مساعدت حکومت به جایگاه زنان در اجتماع
undefined دکتر فریبا علاسوند در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefinedاصلی در قانون اساسی داریم که مادری را نقش بااهمیتی می‌داند. حکومت که می‌گوید مادری نقش بی‌بدیل است، می‌خواهد برای مادری یارانه بدهد.
undefinedنمی‌توانید توقع داشته باشید که بخشی از امورات کشور را زن‌ها اداره کنند و این امکان را با تحصیلات، امکان‌یابی‌های شغلی و... ایحاد کرده‌اید، آنگاه از دادن مهد‌کودک خوب که نگرانی‌های مادرانه را کاهش دهد، خودداری کنید. نمی‌توانید به ساعت کار کمتر زنان فکر نکنید. نمی‌توانید به مرخصی‌های متفاوت زنان فکر نکنید.
undefined می‌خواهید زنان در آن کف مثلاً کنشی اجتماعی داشته باشند، بعد نمی‌شود بهترین قسمت مساجد و مصلاها در اختیار آقایان باشد و بدترینش در اختیار خانم‌ها. نمی‌شود آقایان زیر سقف و خانم‌ها در آفتاب باشند و مثال‌های دیگر. بنابراین ساختار باید مساعدت کند؛ یعنی برای خانواده یارانه بدهد؛ برای خانواده‌گرایی زن، برای ازدواج زنان.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#فریبا_علاسوند
undefined @rahyaft_andisheh

۱۲:۲۱

۱۸ مهر

thumnail
undefined طوفان‌الاقصی و اهمیت تبلیغ و اشاعۀ آن
undefined دکتر جبار شجاعی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
undefined پدیدۀ طوفان‌الاقصی و تبعات پس از آن که موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه جنایات صهیونیست‌ها را در کل جهان برانگیخت و ندای آزادی فلسطین را به‌صورت فراگیر در مجامع بین‌المللی و میان افکار عمومی جهان طنین‌انداز کرد، پیام امیدبخشی برای جهانی‌شدن فکر و ایدۀ مقاومت به همراه دارد. مقاومت و شاخص‌های آن می‌تواند در آینده به‌عنوان سبک زندگی جدیدی برای مردم جهان باشد.
undefined البته این شاخص‌ها همواره تحت عنوان «محور مقاومت» قرار نمی‌گیرند. این امکان وجود دارد که شاخص‌های مقاومت همراه با جنبه‌ها و مفاهیم انسانی آن، متناسب با هر اقلیم و جغرافیا در سراسر دنیا گسترش پیدا کند. دستگاه‌های متولی امر مقاومت باید آمادگی این پدیده را داشته و برای تقویت و شکوفایی آن بکوشند. این فرصت را نباید به‌مثابه فرصت‌های زیادی انگاشت که در گذشته به دلایل مختلف از بین رفته؛ مانند تحولات بیداری اسلامی. این دستگاه‌ها باید همت خود را بر اشاعۀ آرمان‌ها و شاخص‌های مقاومت در جهان قرار دهند.
undefinedبرای مطالعۀ متن کامل مصاحبه، به نشانی‌های زیر مراجعه نمایید:
undefined https://fidibo.com/book/173674undefined https://taaghche.com/book/210271
#فصلنامه#رهیافت_اندیشه#جبار_شجاعی
undefined @rahyaft_andisheh

۱۰:۵۰