عکس پروفایل 💠 راسخ 🇮🇷

💠 راسخ 🇮🇷

۱,۷۸۱عضو
thumnail

۱۸:۳۸

thumnail

۱۸:۳۹

بازارسال شده از دوره تربیت استراتژیست‌های جوان قرآنی
thumnail
undefined جلسه پنجم دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان
undefinedموضوع:استراتژی آمریکا در نظم در حال تغییر جهانی
undefinedمحورهای جلسه:undefined مولفه های افول قدرت آمریکاundefined ورود آمریکا به دوره رقابت قدرت های بزرگundefined دلالت های رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران
undefinedاستاد:دکتر محمدی رمضانی
undefined زمان: سه شنبه ۱۱ بهمن ماه از ساعت ۱۸:۲۰undefined مکان: سازمان دارالقرآن کریم، واقع در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه امیرکبیر)
undefined لینک شرکت مجازی در جلسه در اختیار کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار خواهد گرفت.
undefinedخانواده مرکز راهبری برهانble.ir/join/ZTUxMmMzODundefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۱۸:۴۰

بازارسال شده از تبیان تا تبیین
thumnail
undefinedتیزر معرفی دوره تبیان تا تبیینطرح ملی تربیت طلبه قرآنی
undefinedطلبه ای که قرآنی نباشد، طلبه نیستundefinedاهمیت و ضرورت فهم قرآن در جنگ تبلیغاتی و جنگ نرمundefinedنگاه ویژه امام خمینی و رهبر انقلاب به قرآن در دوران مسئولیت
undefinedمهلت ثبت نام، تمدید شد.undefinedفرصت تکمیل ظرفیت «فقط تا ۱۰ بهمن»
undefined ثبت نامundefined اطلاعات بیشتر
با ما در اطلاع رسانی این دوره همراه باشید.
undefined @tebyan_ta_tabyin

۱۴:۱۶

بازارسال شده از دوره تربیت استراتژیست‌های جوان قرآنی
thumnail
undefined جلسه ششم دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان
undefinedموضوع:معضلات طراحی راهبرد بازیگر نامتعارف در ارتباط با چین و روسیه
undefinedمحورهای جلسه:undefinedراهبرد «رفع تحریم» محورundefinedراهبرد کریدورمحورundefinedراهبرد سوم
undefinedاستاد:حجه الاسلام محمد خلیلی
undefined زمان: سه شنبه ۱۸ بهمن ماه از ساعت ۱۸:۲۰undefined مکان: سازمان دارالقرآن کریم، واقع در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه امیرکبیر)
undefined لینک شرکت مجازی در جلسه در اختیار کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار خواهد گرفت.
undefinedخانواده مرکز راهبری برهانble.ir/join/ZTUxMmMzODundefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۱۶:۰۷

بازارسال شده از دوره تربیت استراتژیست‌های جوان قرآنی
thumnail
undefined جلسه هفتم دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان
undefinedموضوع:جایگاه روسیه در جهان چند قطبی
undefinedمحورهای جلسه:undefinedجنگ اوکراین، تله آمریکا یا طراحی روسیه؟undefinedچشم انداز مناقشه اوکراینundefinedچشم انداز روابط ایران و روسیه در نظم جدید جهانی
undefinedاستاد:دکتر شعیب بهمن
undefined زمان: سه شنبه ۲۵ بهمن ماه از ساعت ۱۸:۳۰undefined مکان: سازمان دارالقرآن کریم، واقع در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه امیرکبیر)
undefined لینک شرکت مجازی در جلسه در اختیار کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار خواهد گرفت.
undefinedخانواده مرکز راهبری برهانble.ir/join/ZTUxMmMzODundefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۵:۲۵

بازارسال شده از دوره تربیت استراتژیست‌های جوان قرآنی
thumnail
undefined جلسه هشتم دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان
undefinedموضوع:راهبردهای سیاست خارجی قرآنی
undefinedمحورهای جلسه:undefined نظامی امنیتیundefined فرهنگی گفتمانیundefinedجذب نیروی انسانی
undefinedاستاد:حجه الاسلام علی تقی زاده
undefined زمان: سه شنبه ۲ اسفند ماه از ساعت ۱۸:۴۰undefined مکان: سازمان دارالقرآن کریم، واقع در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه امیرکبیر)
undefined لینک شرکت مجازی در جلسه در اختیار کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار خواهد گرفت.
undefinedخانواده مرکز راهبری برهانble.ir/join/ZTUxMmMzODundefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۱۰:۴۱

بازارسال شده از جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران
thumnail
undefined جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران
undefined تشکلی حاصل از پیوند جمعی از دانشجویان و جوانان انقلابی و ولایتمدار ایرانی و افغانستانی پیرو خط امام و رهبری در راستای پیگیری حقوق مهاجرین افغانستانی

undefined کمک به رفع مشکلات مهاجرین افغانستانی داخل ایرانundefined دریافت‌ تازه‌ترین خبرهای حوزه مهاجرینundefined پیگیری‌های میدانی و مطالبات حقوق مهاجرین در حوزه‌های مختلف

undefined در کانال‌ها و گروه‌های ما عضو شوید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | توئیتر | گروه تلگرام | گروه بله | گروه ایتا | گروه واتساپ ۱ | گروه واتساپ ۲
#جمعیت_افغانستانی‌های_مقیم_ایران
@iranafg_ir
ble.ir/join/ZGM1N2M1OT

۱۰:۰۰

thumnail
undefined جلسه نهم دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان با موضوع (تلاشی در مصداق یابی نصوص در سیاست خارجی جمهوری اسلامی) در روز سه شنبه با ارائه حجه الاسلام خلیلی برگزار شد.

undefinedخانواده مرکز راهبری برهانble.ir/join/ZTUxMmMzODundefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۷:۰۱

بازارسال شده از دوره تربیت استراتژیست‌های جوان قرآنی
thumnail
undefined جلسه دهم دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان
undefined موضوع:مباحثه ای حول طراحی جایگاه راهبردی جدید برای جمهوری اسلامی ایران
undefinedبا حضور:حجت الاسلام محمد خلیلیدکتر محمدی رمضانی
undefined زمان: چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه از ساعت ۱۹undefined مکان: سازمان دارالقرآن کریم، واقع در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه امیرکبیر)
undefined لینک شرکت مجازی در جلسه در اختیار کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار خواهد گرفت.
undefinedخانواده مرکز راهبری برهانble.ir/join/ZTUxMmMzODundefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۱۱:۲۷

بازارسال شده از مرکز راهبری برهان
thumnail
undefined گروه تعلیم و تربیت مرکز راهبری برهان با حمایت سازمان دارالقرآن الکریم و همکاری دانشگاه فرهنگیان برگزار می کند:
undefined دوره آرمان معلم
undefined ویژه دانشجو معلمان، معلمان و مربیان کانون های تربیتی
undefined در ماه مبارک رمضان به صورت مجازی و آفلاین
undefined توضیحات:undefined بررسی ایده ی محوری قرآن برای تربیت undefined ماموریت محوری در هویت سازی قرآنیundefined بررسی تفاوت نگاه قرآن به تربیت با نگرش های سنتی تربیت اسلامی و رویکردهای غربی

undefined محور روایت ها:undefined روایت خلقت حضرت آدم ع به عنوان نقطه شروع تقابل جبهه حق و باطل undefined روایت قوم یهود و حضرت موسی ع به عنوان اولین قوم برگزیده undefined روایت هایی از حوادث صدر اسلام و جنگ های پیامبر ص به عنوان امت نهایی

undefined با ارائه حجت الاسلام اعلایی
undefined جهت ثبت نام و شرکت در دوره undefined https://lms.telavat.ir/addon/anbia.aspx
------------------------------------------------------------ گروه تعلیم و تربیت مرکز راهبری برهانundefined @tt_mrbundefined www.mrborhan.com

۵:۲۷

بازارسال شده از کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
thumnail
undefinedمقام معظم رهبری:«جهاد تبیین» یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می‌تواند (باید اقدام کند)»

undefinedبه مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، کتاب #تبیین_با_تبیان با رویکرد #جهاد_تبیین با آیات روشنگر قرآن کریم با محوریت ۳۰ بحث تبیینی از ۳۰ جزء قرآن، برگرفته از مباحث #حجت_الاسلام_راجی توسط سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری اندیشکده راهبردی سعداء در ۴۰۸ صفحه تدوین و منتشر شد.
undefinedجهت خرید #نسخه_الکترونیکی با تخفیف ویژه به لینک زیر مراجعه بفرمایید.
https://soada.ir/shop/product/tabeinbatebyan-pdf/

----------------------------------undefined کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
undefined @telaavatt

۱۹:۴۰

💠 راسخ 🇮🇷
چند تفاوت سیاستگذاری اسلامی3: مثال سوم: سیاستِ فروش و علنی کردنِ تسلیحات جمع آوری سلاح در سیاستگذاری قرآنی به طور عجیبی صرفاً از باب وظیفه است. یعنی: از ما کاری «مطابق پیشنهاد محاسبه عقلایی» در ذخیره سازی تسلیحات خواسته شده (60انفال)، ولی بدون اعتماد به خودِ تسلیحات! لذاست که خداوند عمل مطابق با محاسبه را نیز در صورت اعتماد به خودِ تسلیحات، برای فرد و جامعه مؤمن از کار می اندازد و تمام تجهیزات را بدون هیچ پیروزی در معرض نابودی و هزیمت قرار می دهد!! undefinedلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ في‏ مَواطِنَ كَثيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرينَ (25توبه) در مقابل نیز، در صورت اعتماد به وعده الهی، آن را با نصرت خود ترکیب می کند و اثرش را از باب «من حیث لایحتسب» و فراتر از حد محاسبه (با برکت) قرار می دهد: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ «لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ» وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (60انفال). undefinedتا جایی که عدم درک کفار نسبت به این منطق، و حمل این نتایج بر قدرت مسلمین (و ترسشان از قدرت مسلمین و تجهیزاتشان (60انفال) )! «نفهمیدن» معنا می شود: لانتم اشد رهبة فی صدورهم لانهم لا یفقهون!(13حشر). «حقیقتاً» عامل پیروزی اسلام، تنها خداست و نه تجهیزات. undefinedمسئلة تسلیحات، یکی از اوجهای فاصله گیریِ سیاستگذاری غیب باور، از غیر آن است. چون خداوند تصمیم گرفته رفتار غیب را در این مسئله تندتر از بسیاری مسائل دیگر تنظیم نماید و هرگونه تکیه به طریق را در سیاستگذاری، کنار بزند. کنار هم قراردادن 60انفال و تجربة جنگ حنین در 25توبه، احتمالاًُ چنین نتیجه می دهد که در مسئلة خاص تسلیحات، سیاستگذاری اسلامی «تسلیحات را صرفاً طریق به ایجاد هیبت ذهنی در ذهن ناظران» می داند و نه «حتی طریق اثرگذاری در نتیجة نبرد اسلام با دشمن» . این گزاره، ملازمات سیاستیِ بسیاری دارد که سیاستگذاری تسلیحاتی را متفاوت از سیاستگذاری مادی می نماید. مثلاً: undefinedازآنجا که کارکرد اصلی تسلیحات در سیاستگذاری اسلامی، ترساندن طرف مقابل، و نه هیچ گونه تکیه به آن در نبرد خواهد بود، می‌توان «تمام داشته‌های تسلیحاتی را برای ترساندن دشمنان، رونمایی کرد» ، البته در صورتی که کسی از این سیاست بویی نبرَد و احساس کند هنوز داشته‌هایی در پس پرده است. توضیح اینکه: در سیاستگذاری تسلیحاتی عموماً داشته‌هایی از تکنیک و همچنین حجم تسلیحات، پنهان مانده و برای روز نبرد به عنوان «فنّ نهایی» ذخیره می شود. حال اگر ناظران – که به دلیل نگاه مادی، «لایفقهون» هستند و نگاهشان تنها عوامل تاثیرگذار مادی را می بیند(13حشر)- همین تصور را از سیاستگذار مؤمن نیز داشته باشند کافی است تا اهداف سیاستیِ تسلیحات برآورده شود و برای به حداکثر رساندنِ آن، باید تمام تسلیحات به نمایش گذاشته شود. «چون در جنگ، به هیچ وجه تکیه بر تجهیزات نیست» حتی در حدّ اسباب پیروزی. البته این حد از تفاوت سیاستی در مورد خصوص سیاستگذاری تسلیحات جنگی به وجود می آید که خداوند خواسته اوج تفاوت دو نگاه در آن به نمایش گذاشته شود. undefinedهمچنین در دیگر ملازمات سیاستی نیز این تفاوت نگاه اثرگذار است. همچون «کمک تسلیحاتی به همپیمان» یا طرف ثالثی که نبردش همسو با طرح الهیِ کشور اسلامی برای نجات جهان -و لذا کشته‌های کمتر- است. (در کمک پهپادی به حزب الله و روسیه این مطرح بود). در اینجا نیز غیب‌ناباوران، لزوماً داشته‌هایی از حجم یا تکنیک تسلیحات را ذخیره نگه می‌دارند و به همپیمان عرضه نمی‌کنند تا برای روز مبادا به کار آید. اما در اینجا، کارکرد تسلیحات صرفاً برای ایجاد هیبت در نگاه نظار است و اتفاقاً در صورت محرمانه ماندن سیاست اسلامی، این هدف با کمک حداکثریِ تسلیحاتی به اوج می‌رسد. آن هم طیّ کمکی رسمی که تغییر نتایج نبرد را به نام تسلیحات و تجهیزات حاکمیت اسلامی فاکتور نماید و هدف «هیبت» تسلیحات را هرچه بیشتر فراهم آورَد. پ.ن. بدیهی است این مخالف «استفاده از تجهیزات در جنگ» نیست. چون تجهیزات را در جنگ بدون تکیة روانی بر اثرِ آن می توان به کار برد. اما در مثال های سیاستیِ فوق، خودِ سیاست مذکور در میان غیب ناباوران، در اثرِ «تکیه روانی بر اثرِ تسلیحات در نبرد» به وجود آمده و با حذف این تکیه روانی، سیاست نیز تغییر خواهد کرد. undefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید: ble.ir/join/MmIyMGEyMD
ادامه این سلسه یادداشت هاundefined

۲۰:۵۴

چند تفاوت سیاستگذاری اسلامی4:
وقتی می‌خواهیم مسئله‌ای را حل کنیم، معمولاً همان راه‌های دیگران به ذهنمان می‌رسد. خلاقیت‌هایی می زنیم و محاسباتی را توضیح می‌دهیم. با این فرق که ما همان خلاقیت و محاسبات را برای جمهوری اسلامی انجام می‌دهیم، دیگران برای کشور و مسائل خودشان.
undefinedتهش این است که هر کسی چیزی که به ذهنش رسیده را نظمی می‌دهد و آخرش می‌گوید حرف اسلام هم همین بود. در حالت بدتر، حرف را از غربی‌ها گرفته، در حالت بهتر خودش به آن فکر کرده و خلاقیت زده است. ولی آخرش اسلام باعث تغییر «نسخه و راه‌حل» (نه تغییر هدف) برای او نمی‌شود.
اما واقعاً اسلام روی زمین هیچ تفاوتی ندارد؟
undefinedاسلام متفاوت است. مخصوصاً در سیاست های جنگ و قتال، اوج تفاوتش با منطق ظاهری است. یاری‌های الهی آنجا ظاهر است و کارساز: وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنِّي جارٌ لَكُمْ فَلَمَّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَكَصَ عَلى‏ عَقِبَيْهِ وَ قالَ إِنِّي بَري‏ءٌ مِنْكُمْ إِنِّي أَرى‏ ما لا تَرَوْنَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ وَ اللَّهُ شَديدُ الْعِقابِ (48انفال): تا قبل از جنگ شیطان جای جولان دارد، ولی وقت جنگ دیگر شیطان هم فهمیده که خدا در یاری رساندنش شوخی ندارد. (کلاً یاری‌های مذکوردرسوره انفال).
undefinedمثلاً مسئلة تسلیحات، اوج فاصله‌گیریِ سیاستگذاری غیب باور از غیر آن است، چون خداوند تصمیم گرفته رفتار غیب را در این مسئله تندتر از بسیاری مسائل دیگر تنظیم نماید و هرگونه تکیه به طریق را در سیاستگذاری، کنار بزند درحالی که اصلِ خودِ تسلیحات را کنار نمی‌زند و مؤمن، به دستور خدا گسترشش می‌دهد؛ که بررسی شد.
undefinedاسلام واقعاً معجزه است. حکم هایش معجزه است، یعنی دست روی نقاط خاصی گذاشته که به ذهن دیگران نرسیده و متناسب با «شناخت کاملش از جهان» روی همان «نقاط اهرمی» حکم داده است. این حکم‌ها را که عصیان کنیم، با هزاران مسئله روبرو می‌شویم که حل کردنش عقل جنّ می خواهد و علمِ عالَم و عمر نوح(ع).
undefinedمثلاً قرآن می‌گوید در سیاست خارجی‌ات فلان جور با موحدین عالَم حرف بزن. این حرف زدن در عمق جانشان می‌نشیند ولو نشان ندهند؛ و هر مقدار که قرار است جذب بشوند را جذب می‌کند. هویت ابراهیمی را طرح می کند و به شدت تفصیل می دهد و تاکید می کند. این را که اجرا کنیم تازه زمین بازی، شکل درستِ خودش را می گیرد.
undefined اسلام قرار بوده راه زندگی را به ما نشان بدهد. معما که نمی خواسته طرح کند پس قاعدتاً حل مسئله طبق اسلام باید راحت تر از حل مسئله با دانش غیر وحیانی باشد. مشکل این است که نمی خواهیم به چیزی که اسلام دستور می دهد عمل کنیم.
undefinedمثلاً این همه بر سرِ راهبرد سیاست خارجی در نظم جهانی سخن می‌گوییم. اسلام اصرار دارد که «هدف» این راهبرد «به هم ریختن نظم ظالمانه موجود» است بدون هیچ شائبه و تسامحی. همه کشورها در طراحی راهبردی‌شان به دنبال جایگاه و موازنه ای در نظم موجود می گردند، اما کشور اسلامی پاسخ به این سوال را در نظمی متفاوت می دهد. نظمی که «رژیم حقوقی اسلام» در آن اجرا می شود و کسی کدخدا نیست.
این هدف، مسیرش چیست؟ نقشه‌راه قرآنی توضیح داده؛ مگر بخواهیم عصیان کنیم. نقشه‌راهِ قرآنی یعنی یک چیز واقعی، که باید به آن رجوع کرد و همین طوری خودبه‌خود از معارف کلیِ دین معلوم نیست. کارهای دیوانه‌وار -از نظر عقل و مصلحت و... غیر الهی- هم در بعضی جاها ندارد و در بعضی جاها دارد؛ در هر کدام باید رجوع کرد. خدا راهِ رسیدن به آن نقطة هدف را واضح نشان داده.
undefinedحال وقتی خود را با آن تطبیق دادیم، دیگر در خود نقشه‌راه صلح و کوتاه‌آمدن و سازش از سر خستگی نداریم. وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (139). ذره‌ای کوتاه نمی آید. به قدر سر سوزنی عقب نمیکشد مگر جامعه‌ی خودی بخواهد عصیان کند و عواقبش را هم ببیند.
undefinedاسلام جوّگیر نیست. مجموعه‌ای از احساسات و شعارهای کلیشه‌ای نیست که «فقط» به درد کف راهپیمایی‌ها بخورد. این هم هست، ولی حرف واقعی است.
undefinedمثلاً می‌گوید تکلیفِ حمایت از مستضعفین عالَم بر اساس «موضع آنان نسبت به هجرت» تعیین می‌شود. اگر شعار می‌دهد که وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصيراً (75نساء)

۲۱:۰۳

در کنارش این را هم می گوید که: إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً (97)إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً (98)فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً (99)وَ مَنْ يُهاجِرْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (100نساء)
undefinedیا مثلاً وقتی با امریکا درگیر می شود، حواسش هست که یک وقت همپیمانان از فرصت استفاده نکنند و کشور اسلامی را غافلگیر نکنند. با هر پیمان شکنی برخورد پشیمان کننده و «عبرت آموز» برای دیگران می کند: فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (57انفال)
undefinedاسلام به معنای واقعی واقع‌گراست. پس وقتی روی یاری الهی می‌بندد و دستوری می‌دهد، «واقعیت همین است».
undefinedمثلاً اسلام دیدِ کاملاً واقع‌گرایانه به سیاست‌گذاران جهان نسبت به انقلاب اسلامی دارد. ما يَوَدُّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِكينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ اللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ (105). هیچ کدام‌شان نمی‌خواهند هیچ خیری به ما برسد. چون هر کسی که حاکم باشد و به هرحال کشورش جایی در نظم موجود پیدا کرده باشد از برهم ریختن نظم گریزان خواهد بود.
undefinedیا مثلاً وقتی حاج قاسم را زدند، این در منطق هر کسی که بخواهد واقعی ببیند جنگ است. زدن نیروی نظامی است به صورت رسمی. اینجا خدا وعده داده حرکت کن و برخورد کن و در «نگاه واقع‌بینانه» اگرنه کلاهت پسِ معرکه خواهد بود.
می ماند سوال آخر؛ و این که چنین نقشه‌راهِ واضحی کو؟ مسیر کدام است؟
undefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۲۱:۰۳

بازارسال شده از کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
thumnail
undefined پویش مسابقه «#حال_خوب» می خواد با الهام از «سوره محمد، پیامبر خوبی ها»، حال شما و جامعه رو بهتر کنه.
undefined هر شب قرعه‌کشی داریم و کلی جایزه...
undefined ما رو در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دنبال کنید و هر روز در ماه مبارک رمضان منتظر برنامه های جذاب این پویش باشید
undefinedکانال ویژه دانش آموزان در شبکه شاد:undefinedundefinedundefinedundefinedhttps://shad.ir/hale_khoob_quran
undefined کانال ویژه جوانان و بزرگسالان در پیام رسان ایتا:undefinedundefinedundefinedundefinedhttps://eitaa.com/joinchat/417988956C8ec5e56452
undefined پایگاه اطلاع رسانی:undefinedundefinedundefinedundefinedhttp://pooyeshtelavat.ir

#حال_خوب#نشر_حد_اکثری

undefined @telaavatt

۱۲:۴۶

آیاتی درباره جنگ کریدورها3:
تعامل ایجابی یا سلبی با همپیمان؟

undefinedدرباره نگاه جدید به همپیمانی توضیح دادیم. ولی در نگاه بعضی، ارتباط ایران و چین از این منظر زیادی امنیتی دیده شده است. چه آن طرفی ها که به امریکا هم نگاه امنیتی ندارند و می گویند امتیاز اقتصادی تعریف کنیم تا همه چیز گل و بلبل شود! و چه این طرفی ها که ارتباطات اقتصادی با امریکا و اروپا را ذیل جنبة سیاسی و امنیتی آن می دانند، ولی در مورد چین اینگونه نیستند.
undefinedبدیهی است ادعای ما نیز اینجا آن نبود که بی‌خود حاشیه سازی کنیم و یا از هرگونه افزایش ارتباط و اشتراک منافعی استقبال ننماییم. بلکه هدف، نگاهی واقع‌بینانه بود که تا چه مقدار می توان به این ارتباطات امید بست و تا چه نقطه ای از آن را در برنامه ریزیِ اقدامات آتی، وارد نمود. چنانکه مذاکره را نیز می‌توان با طرف غربی ادامه داد اما باید واقع بینانه، کارها را معطلِ آن نکرد و امیدی نداشت، در همکاری‌ها با دیگران نیز باید «امید را مطابق واقع» تنظیم نمود و نه بیشتر. با رعایت این شرایط، راهبردی طراحی کنیم و بدانیم که به کجا می خواهیم برسیم، دیگر هر مقدار می توانیم از هر یک از ابزارهای مذاکره یا همکاری استفاده کنیم.
undefinedاولاً مدیریت ارتباط با ایران در چین، ذیل نهادهای امنیتی چین است و نه شرکت های اقتصادیِ صرف. چیزی که در مورد ارتباط چین با بسیاری از کشورها حتی متحدین امریکا و خودِ امریکا هم صادق نیست. این یعنی فرصت، که موانع اقتصادی مانع رابطه حداقلی نیست، و یعنی تهدید، که مزایای اقتصادی موجب رابطه حداکثری نیست.
undefinedثانیاً بر فرض که چنین باشد و جذابیت اقتصادی به تنهایی ذواثر باشد، متاسفانه موعد جذابیت ایران برای چین -در مقام صرفا اقتصادی- گذشته است و اینجا هم امریکا با چالاکی از کم‌کاری ایران -در ایجاد جذابیت یا ایجاد اضطرار و تهدید، فرقی نمی کند- استفاده نموده و به ناگهان می بینیم همپیمانان امریکا ارتباط خود با چین را بسیار گسترش می دهند. از سعودی گرفته تا ترکیه، و از امارات تا اسرائیل. این در راستای فهم طرف از جایگاه «اضطرار» در تعریف ارتباطات پایدار میان کشورها است، که می توانست ارتباط چین با ایران را همیشه مسئله ای تازه و پرطراوت نگه دارد. اما با وجود رقبای جدید، ایران به همان جایگاه «ذخیرة اضطراری» باز خواهد گشت.
undefinedثالثاً باید توجه کنیم جذابیت های اقتصادی ایران، حداقل به صورت بالفعل چندان نیست. جمعیت پایین (زیر صد میلیون) در مقایسه با پاکستان و ترکیه و...، اقتصادی غیر صنعتی و عدم توان تصمیم‌گیری متمرکز و پیشبرد راهبردِ واحد صنعتی یا اقتصادی در بلند مدت، ایران را در رقابت اقتصادی فرصت ها ضعیف کرده است. آن هم در مقابل رقبای تازه نفس منطقه ای. هرچند منابع و کیفیت نیروی انسانی ایرانی قابل رقابت است.
undefinedرابعاً ادعا فقط نیاز به اضافه کردن وجه امنیتی و تهدیدی و اضطراری -ولو در اقتصاد- به ماجراست، بدون هیچ انکاری نسبت به مطلوبیت افزایش منافع مشترک . حتماً با وجود موادّ لازم در حیطة تهدید و اضطرار، نیاز هرچه بیشتری به موادّ کافی در زمینه هماهنگی اقتصادی و افزایش ایجابیِ منافع مشترکِ دوطرفه خواهد بود. از تامین کننده منابع اولیه بگیر، تا استراتژی های متلائم صنعتی و تولید ارزش افزوده در مسیر اقتصادیِ کریدورها که در فرایندی هوشمندانه، اقتصادها را به یکدیگر گره بزند. اساساً این خود مسیری ذیل همان راهبردِ همپیمانی تهدید محور است، برای گسترش سطح اضطرار و تهدیدهای مشترک، و افزایش هزینة دشمن غربی برای هرگونه فشار.
چنان که در تجربة موفق گاز و برق عراق مشاهده کردیم و به همین سادگی به معافیت های تحریمی عراق در این زمینه رسیدیم.
و چنانکه حتی در راهبرد مذاکره با غرب -نه مذاکره مستقیم با امریکا که جز زیان ندارد- نیز می توان با افزایش سطح «تهدید و اضطرار»، به داشته هایی موقت رسید: «علت تحریم رفتار ایران نیست که با تغییر رفتار یا مذاکره قابل حل باشد. [ولی] منکر نیستم که تغییراتی در روابط قدرتهای بزرگ ممکن است موقتا شعاع عمل تاکتیکی ایران را زیاد کند، اما این تخفیف ها موقت (ولی مهم) هستند. چنانکه جنگ کریمه [با ایجاد اضطراری نسبت به تحرک تهران] منجر به برجام شد و جنگ اکراین ممکن بود به یک توافق موقت حداکثر دوساله با امریکا منجر شود. جمهوری اسلامی ایران باید یاد بگیرد مجموعه ای از بسته‌های کوتاه‌مدت رسمی با دولت‌های بزرگی که ایران حالا یک بخش جانبی از روابط آنها است تدوین، امضا و اجرا کند. مثلا با چین، امریکا، روسیه، هند و فرانسه. تصور این که بدون تغییر شکل پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تحریم با آمد و رفت آدمها و رؤسای جمهور و نشست و برخاست روسای قوا این مسیر سریع به سمت اوکراین شدن متوقف خواهد شد، تصور غلطی است». (مجید شاکری، توییت).

۱۱:۱۷

و چنانکه پیش از این نیز در معادلة اضطراریِ «ثبات جهانی نفت، در برابر زندگی آرام جمهوری اسلامی پس از جنگ تحمیلی» ایران توانست به صورت موقت، به معادله ای نانوشته دست پیدا کند.
undefinedخامساً با این حال، طبیعی است در نگاه تهدید محور، با مشکلی در توسعه روابط روبروییم. این که «ارتباط های اضطراری، همواره محدود به دایره آن اضطرار تعریف می شوند». به تعبیر دیگر، چون عامل ارتباط‌گیری سلبی است، همواره ارتباط در سطح حداقلهای ممکن تعریف می شود و نه حداکثرها. چین آنگاه که ایران در حال تضعیف شدن است و احساس فروپاشی در فشار حداکثری دوران ترامپ به طرف دست می دهد، راضی می‌شود خرید نفتش را «افزایش دهد». یک میلیون بشکه نفت از ایران می خرد چون افتادنِ ایران به معنای اضطرار چین در مواجهه با امریکاست. ایران، دیواری است بلند در برابر سیاست های امریکا در منطقه، و البته مانع از تمرکز بیشتر امریکا بر شرق. در ادامه نیز این مقدار را برای چانه زنی با رقیب عربستانی و برای اضطرار «روز مبادا» ادامه خواهد داد.
اما به همین صورت، ایرانِ قوی در منطقه چالش زاست. ایرانِ درگیر با امریکا نیز. هرگونه بر هم خوردن موازنة قوا و تهدید امنیت، به ضرر کشوری است که می خواهد اینجا کار تجاری و اقتصادی کند و به امنیت نیاز دارد. چنان که ائتلاف روسیه و چین به نفع چین بود، و جنگ روسیه با اوکراین به ضرر او؛ از جمله با تهدید مسیر شمالیِ کمربند، در طرح کمربند و جاده. و جالب آن که پس از شروع جنگ، شکست روسیه باز هم به ضرر چین خواهد بود.
در این راستا نیاز به نشان دادنِ آن است که دامنه اضطرار و تهدیدات مشترک درحال افزایش است. یکی از تجربه های نسبتاً موفق مشابه، آوردنِ روسیه به آوردگاه سوریه توسط ایران بود، که با نشان دادن تهدید مشترک و افزایش دامنة آن اتفاق افتاد. روسیه راضی شد که با کنار نشستن و فریاد لنگش کن، و حتی با کمک های سیاسی و خرج کردن حق وتو برای سوریه و حتی تر، کمک اقتصادی قرار نیست این تهدید برطرف گردد. پس «مجبور» به همکاری با ایران در سوریه شد، هرچند در ادامه منفعتش را هم برد.
اساساً در دین، ایجاد تهدید بالقوه از سمت خودِ حاکمیت اسلامی برای همپیمانان، عمدتاً پس از گشوده شدن همپیمانی و برای ترساندن از پیمان شکنی است که توصیه می شود: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (55)الَّذينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ في‏ كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ (56)فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (57)وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنينَ (58)وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لا يُعْجِزُونَ (59انفال). قبل از آن، ترسِ طرف از تهدیدات مشترک امروز یا آینده؛ یا ترس از زمانِ قدرت‌گیریِ‌اسلام کافی است. چگونه؟ در شماره بعد خواهیم دید.
یادداشت های حجه الاسلام خلیلی
undefined به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:ble.ir/join/MmIyMGEyMD

۱۱:۱۹

thumnail
undefined قرآن را نمی‌شود سرسری خواند و گذشت، قرآن احتیاج دارد به تدبر...مقام معظم رهبری(۱۳۹۱/۴/۳۱)
undefined سلسله جلسات #تدبر_در_قرآن_کریم
با بیان حجت‌الاسلام و المسلمین تقی‌زاده
(رئیس محترم سازمان دارالقرآن الکریم)

undefined سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۷:۴۵ الی ۱۹:۱۵
undefined شروع از ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
undefined مجموعه فرهنگی میقات ظهور، شهرک شهید بروجردی، بلوار امام رضا(ع) پشت بلوک ۱۲۹
undefined ثبت‌نام: ارسال نام و نام خانوادگی + کلمه برهان به:۰۹۲۱۴۵۴۳۹۱۰
undefined ثبت‌نام برای عموم علاقمندان آزاد می‌باشد.
undefined به ما بپیوندید:* ایتا | بله
@rasekh_g#گروه_سیاست_خارجی#مرکز_راهبری_برهان#استراتژیست_های_جوان

۸:۰۵

بازارسال شده از کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
thumnail
undefined نشست فعالیت‌های قرآنی در انصارالله یمن؛ تفکرات سید حسین الحوثی محور کارهاست
undefined برش هایی از متن undefinedدر این نشست که به همت سازمان دارالقرآن الکریم و پایگاه شعوبا برگزار شد، آقای احمد حاج صادقیان شرایط فعالیت­های قرآنی در یمن را بیان کردند. جریان‌های قرآنی در یمن در این نشست در سه شاخه انصارالله، اخوان المسلمین و صوفیه تقسیم گشته که این جلسه اختصاص به دسته اول داشته است.
undefined باید گفت انصارالله و زیدی ها در همین زمان کم با توجه به جنگ، محاصره و مشکلات دیگر در مضیقه بوده اند و نباید توقع و انتظار ساختارهای قرآنی مانند آنچه در دیگر کشورهای قرآنی وجود دارد را از آنها داشته باشیم.
undefinedجنبش انصارالله به عنوان حرکتی سیاسی و اجتماعی برپایه عقاید زیدی خود را از اساس مدعی قرآن دانسته و حرکتی را نیز که آغاز کردند، کاملا قرآنی بنا نهادند. دلیل این مساله هم به بنیانگذار این جنبش یعنی سید حسین الحوثی بر می گردد.
#یمن #قرآن #سید_حسین_الحوثی
undefined ادامه مطلب در:https://zaya.io/قرآن_یمن
-------------------------------undefined کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریمundefined @telaavatt

۱۷:۵۲