عکس پروفایل «رسم»؛ راهبردهای سیاستی میدان«

«رسم»؛ راهبردهای سیاستی میدان

۲۷۹عضو
عکس پروفایل «رسم»؛ راهبردهای سیاستی میدان«
۲۷۹ عضو

«رسم»؛ راهبردهای سیاستی میدان

undefinedمجله‌ی «رسم»| حلقه‌ی اتصال مدیر و میدان
undefined rasmonline.com
🟠 eitaa.com/rasmonline

۲۹ دی ۱۴۰۱

thumnail
undefined آنچه در دومین شماره «رسم» می‌خوانید:
undefinedروحانیون بلاگر؛ استحاله‌ای برای جامعه‌ی دینی/ علی مومنی
undefinedاز روش تا دانش تبلیغ؛ تاملی در تجربه‌ی جهان مسیحی/ حسین شیخیان
undefinedرمزکلید یکتا (NFT)؛ پیروزی حاشیه بر متن/ علیرضا رودساز
undefinedتاملی بر اهمیت تامین مالی در آموزش و پرورش عمومی/ امیر رجایی
undefinedزیست‌جنبش؛ بررسی ابعاد اجتماعی اعتراضات و اغتشاشات مهر ۱۴۰۱/ موسسه‌ی بینا
undefinedحکمرانی مردمی در تولید محتوای فضای مجازی/ مجتبی فرهنگ
undefinedبازسازی نظام مجوزدهی فعالیت‌های فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ جواد جواهری
undefinedفراتر از سرگرمی؛ افراد در سال ۲۰۲۲ چگونه با بازی‌ها سروکار داشتند؟
undefined @rasmonline

۲۰:۰۰

۸ اسفند ۱۴۰۱

thumnail
undefinedروحانیون بلاگر؛ استحاله‌ای برای جامعه‌ی دینی
undefinedروحانیون فارغ از جایگاه اجتماعی و رسالتی که برای آن‌ها در فرهنگ و سنت اجتماعی-دینی ایران تعریف شده است‌، به‌دنبال برساختِ روحانی به‌مثابه کاربری نظیر دیگر کاربران اینستاگرام، جذبِ دنبال‌کننده و بازدیدِ بیشتر بوده‌اند؛ از این‌رو بسیاری از محتواهای منتشرشده توسط آن‌ها نه معطوف به جایگاه و رسالت دینی‌شان بلکه در جهت بازنمودِ بیشتر خود، به‌منظور کسب توجه بیشتر بوده‌ است؛ لذا برای آنکه بتوانند این برساخت را به نحو احسن انجام دهند، فعالیت‌های گوناگون خود را بازنمود ساخته‌اند...
undefined ادامه‌ی این یادداشت به قلم علی مومنی را در سایت «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/blogger-clericsـa-transubstantiation-for-the-religious-community/
undefined @rasmonline

۲۰:۰۹

۱۱ اسفند ۱۴۰۱

thumnail
undefinedاز روش تبلیغ تا دانش تبلیغ؛ تأملی در تجربه‌ی جهان مسیحی
undefined«روش تبلیغ» سال‌ها در میان جریان‌های دینی و اجتماعی مختلف دستمایه تنوع‌‌ رفتاری و عملکردی در راستای ابلاغ و ترویج پیام­‌های دینی و غیردینی بوده است. در این میان، جریان‌های دینی مسیحی بیش از پنج قرن متمادی است که به‌شکلی خستگی‌ناپذیر و مجدّانه، طلایه‌دار تبلیغ دین خود در سراسر جهان هستند. مسیحیتی که به فرمایش علامه طباطبایی(ره) در مقاله «مسیح و انجیل»، اساس آن بیش از یک خبر واحد نیست؛ آن­ هم از کسی که نه نامش معلوم است و نه احوال و مشخصاتش (منظور نام مترجم انجیل متی به عنوان قدیمی‌ترین انجیل مسیحیان است) و با این احوال، شرق و غرب عالم را فراگرفته است...
undefined ادامه‌ی این یادداشت به قلم حسین شیخیان را در سایت «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/from-propagation-methods-to-propagation-knowledge_a-reflection-on-the-experience-of-the-christian-world
undefined @rasmonline

۱۶:۳۴

۱۵ اسفند ۱۴۰۱

thumnail
undefinedNFT؛ پیروزی حاشیه بر متن
undefinedزنجیره‌ی بستکی مانند نظام بانکی یک کشور عمل کرده و همه‌ی تراکنش‌ها را بر بستر اینترنت ثبت و ضبط می‌کند؛ با این تفاوت که متولی خاصی ندارد و همه اعتبار آن به خدشه‌ناپذیری، غیرقابل نفوذ بودن فرمول‌ها و محاسبات ریاضی پیچیده‌اش است. در بستر این امکانِ جدید، رمزارزها شکل می‌گیرند؛ واحدهای پولی که نحوه‌ی استخراج آن‌ها بر پایه‌ی حل معادلات سنگین ریاضی است اما نحوه‌ی ارزشگذاری‌شان بیشتر بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌پذیرد. اکنون می‌توان گفت که ابهام و عدم شفافیت تا حد زیادی بر ارزشگذاری رمزارزها سایه انداخته است...
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم علیرضا رودساز در سایت «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/nft_predominance-of-margin-over-text
undefined @rasmonline

۱۹:۱۶

۲۲ اسفند ۱۴۰۱

thumnail
undefinedتأمین مالی؛ بزرگترین چالش آموزش و پرورش عمومی
undefinedدر حال حاضر، آموزش و پرورش کشور با مسائل مختلفی مواجه است. عمده‌ترین این مسائل عبارت از عدالت آموزشی، تربیت و جذب معلم، تأمین منابع مالی، به‌روز بودن محتوای آموزشی، نوسازی مدارس، ساخت مدارس جدید، کاهش اعتماد عمومی به آموزش و پرورش و... است. در این میان، «تأمین مالی آموزش و پرورش عمومی» ریشه‌ی بسیاری از مسائل مذکور به‌شمار می‌آید...
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم امیر رجایی در سایت «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/providing-financial-resources_the-biggest-challenge-of-public-education/
undefined @rasmonline

۱۷:۱۱

۶ فروردین ۱۴۰۲

thumnail
undefinedحکمرانی مردمی در تولید محتوای فضای مجازی
undefinedانسان امروزی در دنیای انفجار اطلاعات زندگی می‌کند و درحال طی کردن انقلاب هوش مصنوعی است. به‌واسطه‌ی ایجاد شبکه‌های اجتماعی، حجم انبوهی از محتوا در فضای مجازی درحال تولید و ظرفیتی ایجاد شده است که تمامی کاربران فضای مجازی بتوانند تولیدکننده‌ی محتوا باشند. یکی از استراتژی‌های اثرگذاری در فضای مجازی، تولید انبوه اطلاعات، داده و محتوا در این فضا است. بدین‌معنا، تولیدکنندگان با وایرال‌کردن و ترندسازی یک سوژه رسانه‌ای، ضمن بهره‌گیری از تکنیک‌های عملیات روانی و برجسته‌سازی، القائات شناختی و دانشی موردنظر خود را در جامعه ایجاد می‌کنند...
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم مجتبی فرهنگ در سایت «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/peoples-governance-in-content-production-for-cyberspace/
undefined @rasmonline

۱۶:۱۰

۱۵ فروردین ۱۴۰۲

thumnail
undefinedبازسازی نظام مجوزدهی فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
undefinedحضور فعال گروه‌های خودجوش مردمی و انقلابی در میدان فرهنگ و رسانه، یکی از ضرورت‌های مهم حوزه فرهنگ و رسانه کشور محسوب می‌شود. باوجود این تاکنون بسیاری از ظرفیت‌های موجود در حوزه‌هایی نظیر: صنایع فرهنگی، تولیدات رسانه‌ای و… آن‌گونه که باید بالفعل نشده است. در تبیین این وضعیت، می‌توان دلایل مختلفی را ذکر کرد اما تمرکز این یادداشت، معطوف به یکی از گلوگاه‌های مهم میدان فرهنگ و رسانه، یعنی صدور مجوز برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای است؛ مجوزهایی که داوطلبان راه‌اندازی کسب‌وکارهای فرهنگی و رسانه‌ای باید پیش از شروع کارشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند...
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم جواد جواهری در سایت «رسم» بخوانید:rasmonline.com/reconstruction-of-the-licensing-system-for-cultural-activities-in-the-ministry-of-culture-and-islamic-guidance
undefined @rasmonline

۱۶:۱۰

۲۷ فروردین ۱۴۰۲

thumnail
undefinedگیمینگ؛ اتفاقی فراتر از آنچه تصور می‌کنید!
undefinedمؤسسه‌ی "نیوزو" که یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی در زمینه‌ی مطالعات بازی در دنیا به شمار می‌آید، در پیمایش اخیر خود به تحلیل نحوه‌ی مواجهه و تعامل افراد با بازی‌ها (گیم) در سال ۲۰۲۲ پرداخته که به نتایج جالبی منتج شده است...
undefined ادامه‌ی این مطلب را در سایت «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/gaming_beyond-playing
undefined @rasmonline

۱۶:۵۹

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

thumnail
undefinedسومین شماره از مجله‌ی راهبردی «رسم» منتشر شد
undefined آنچه در شماره‌ی سوم می‌خوانید:
undefinedگیر و دار تنظیم‌گیری در عصر رسانه‌های نوین با تمرکز بر تجربه‌ی اداره‌ی ساترا/ گفت‌وگو با دکتر سید محمد صادق امامیان
undefinedالگوی امام محله؛ یک راهبرد موثر میدانی در زیست‌بوم فرهنگ و تبلیغ/ حجت‌الاسلام مصطفی محجوب‌زاده
undefinedمناسک پرتکرار؛ نگاهی سیاستی به مهم‌ترین پدیده‌ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران/ سیدباقر نبوی
undefinedخاطرات استراتژیک مسافری از بیروت/ سید صادق موسوی
undefinedمعرکه‌گیری برای شهرت؛ حاشیه‌ای بر سیاستگذاری سلبریتی ایرانی/ داوود طالقانی
undefinedبیگانگی حوزه‌های علمیه با دانش‌های روز زبانی/ مهدی صالحی
undefinedهوش مصنوعی، هنر، روزنامه‌نگاری و رسانه؛ تاملی بر ChatGPT/ علیرضا رودساز
undefinedروایت تبلیغ؛ مروری بر یک تجربه‌ی تبلیغی موفق در جزیره‌ی کیش/ حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی
undefinedصنعت شیشه‌ای؛ تحلیلی سیاستی بر گردشگری داخلی/ سید محمد موسوی
undefined rasmonline.comundefined @rasmonline

۱۷:۴۳

۶ خرداد ۱۴۰۲

بازارسال شده از «رسم»؛ راهبردهای سیاستی میدان
thumnail
undefinedتأملی بر الگوی امام محله؛ یک راهبرد میدانی مؤثر در زیست‌بوم فرهنگی تبلیغی کشور
undefinedدر سال‌های اخیر، نقش و جایگاه امام محله آن‌چنان که باید عیان نشده و گاه حتی به فراموشی سپرده شده است. کارکرد امام محله به‌قدری محوری و مهم است که می‌تواند محله‌ و حتی جامعه را در مسیر تعالی و تمدن‌سازی هدایت کند. امام محله الگو و نمونه، امام محله‌ای است که بکوشد به‌سان پیامبر اکرم(ص) عمل کند؛ آن حضرت علاوه بر اینکه به فکر دین و آخرت مردمان عصر خویش بودند، در مسیر رفع مشکلات و مسائل مادی و دنیوی آن‌ها هم می‌کوشیدند. با این مقدمه، می‌توان پرسید که خصوصیات و شاخص‌های امام محله‌ی الگو چه باید باشد؟
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم حجت‌الاسلام مصطفی محجوب‌زاده در پایگاه اینترنتی مجله‌ی «رسم» بخوانید:rasmonline.com/a-contemplation-on-the-model-of-the-neighborhood-imam
undefined @rasmonline

۱۵:۰۳

۹ خرداد ۱۴۰۲

thumnail
undefinedفراخوان دریافت ایده‌ها و تجربیات موفق میدانی فعالان عرصه فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه
undefinedمجله راهبردی «رسم» به عنوان پل تخصصی اتصال کمربسته‌های میدان فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه با مدیران، سیاستگذاران و تصمیم‌گیران حوزه‌های مذکور، از عموم فعالان و دغدغه‌مندان زیست‌بوم فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه دعوت می‌کند تا ایده‌ها و تجربه‌های میدانی موفق خود را در هریک از حوزه‌های فوق‌الذکر، جهت انتشار به تحریریه‌ی مجله ارسال کنند.
undefinedعلاقه‌مندان جهت ارسال چکیده‌ی ایده‌ها، تجربیات و یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند با شماره تماس ۰۹۱۲۳۰۴۵۴۲۱ تماس حاصل کرده یا به شماره‌ی مذکور در پیامرسان‌های بله یا ایتا پیام دهند.
undefined rasmonline.comundefined @rasmonline

۱۶:۵۶

۱۸ خرداد ۱۴۰۲

thumnail
undefinedمعرکه‌گیری برای شهرت: حاشیه‌ای بر سیاست‌گذاری سلبریتی ایرانی
undefinedدر دهه‌ی اخیر، سلبریتی ایرانی بیش از آنکه همبستگی اجتماعی را تقویت و فاصله‌ی ایجادشده میان دولت و ملت را ترمیم کند، خود به عامل جدایی، گسست و ناپایداری اجتماعی بدل شده است. در این میان، بعضی از رندان و زرنگ‌ها نیز با شناخت این فاصله، سرمایه‌ی اجتماعی جدیدی را برای خود ساخته‌اند و با یکی به نعل و یکی به میخ زدن، ضمن حفظ حمایت‌های دولتی، بیشترین بهره را از نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی برده‌اند..
undefined متن کامل این یادداشت را به قلم داوود طالقانی در پایگاه اینترنتی مجله‌ی «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/a-commentary-on-the-policy-making-of-iranian-celebrities
undefined @rasmonline

۱۸:۵۸

۲۵ خرداد ۱۴۰۲

thumnail
undefinedنگاهی سیاستی به مهم‌ترین پدیده‌ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
undefinedجشنواره فیلم فجر هر سال برگزار می‌شود. در تمام سالگردهای انقلاب اسلامی، این جشنواره ملّی طی ۴۱ دوره به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی و حتی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور برگزار شده است. اگرچه برگزاری جشنواره فیلم فجر هنوز به‌ عنوان رویدادی مهم نزد مردم، رسانه‌ها و نهادهای مختلف دنبال می‌شود، اما اهمیت و اعتبار آن طی سالیان گذشته به مرور کاهش یافته است. هرسال هنگام برگزاری جشنواره، دو گروه با دو رویکرد، درباره آن نظر می‌دهند و انتظاراتی از فجر دارند...
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم سید باقر نبوی در وبگاه مجله‌ی «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/how-does-fajr-film-festival-become-fajr-film-festival
undefined @rasmonline

۱۸:۴۰

۱ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefinedفراخوان دریافت ایده‌ها و تجربیات موفق میدانی فعالان عرصه فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه
undefinedمجله راهبردی «رسم» به عنوان پل تخصصی اتصال کمربسته‌های میدان فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه با مدیران، سیاستگذاران و تصمیم‌گیران حوزه‌های مذکور، از عموم فعالان و دغدغه‌مندان زیست‌بوم فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه دعوت می‌کند تا ایده‌ها و تجربه‌های میدانی موفق خود را در هریک از حوزه‌های فوق‌الذکر، جهت انتشار و جلب حمایت به تحریریه‌ی مجله ارسال کنند.
undefinedعلاقه‌مندان جهت ارسال چکیده‌ی ایده‌ها، تجربیات و یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند با شماره تماس ۰۹۱۲۳۰۴۵۴۲۱ تماس حاصل کرده یا به آیدی @mimkhj در پیامرسان‌های بله یا ایتا پیام دهند.
undefined rasmonline.comundefined @rasmonline

۱۶:۱۷

۹ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefinedبیگانگی حوزه‌های علمیه با دانش‌های روز زبانی
undefinedدر حوزه‌های علمیه، محور دانش، زبان است اما از دانش‌‌های روز در حوزۀ زبان و متن غفلت شده است. تمامی رشته‌های علوم انسانی در حوزه قم حضور دارند، اِلا زبان‌شناسی. حتی یک درس دم‌دستی ادبیات را در دو سه واحد می‌گذرانند که آن هم درس ضعیفی است؛ ولی باز زبان‌شناسی نیست. مقصود از زبان‌شناسی، دانش‌های جدید زبانی مانند گفتمان‌شناسی، روایت‌شناسی، نشانه‌شناسی، عصب‌زبان‌شناسی، شناخت‌زبان‌شناسی، جامعه‌شناسی زبان، گویش‌شناسی، کاربردشناسی زبان، نقد ادبی، فناوری‌های زبان و غیره است...
undefined متن کامل این یادداشت را به قلم مهدی صالحی در وبگاه مجله‌ی «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/alienation-of-seminaries-with-todays-linguistic-knowledge
undefined @rasmonline

۱۷:۳۱

۱۷ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefinedمهمانی غدیر؛ فرصتی نو در هنگامه جنگ روایت‌ها
undefined حجت‌الاسلام علی اصغر سهرابیundefined#یادداشت_مهمان
۱. حقیقت جنگی که امروز درگیر آن هستیم، جنگ شناختی است؛ جنگی که در آن، دشمن تلاش می‌کند در نظام محاسباتی ما اختلال ایجاد کند و شناخت ما از خودمان را تحریف کند؛ برآورد ما از وضعیتی که در آن هستیم را به نفع خودش رقم بزند و زاویه دید ما به مسائل را به گونه‌ای تنظیم کند که آنچه می‌بینیم و تحلیل می‌کنیم، در نهایت به نفع او تمام شود.
۲. یکی از مهم‌ترین وجوه این جنگ شناختی، در میدان جنگ روایت‌ها شکل می‌گیرد. امروز، روایت، عاملی بسیار قدرتمند در خلق پیوستگی و انسجام قلمداد شده است که می‌تواند کنش‌های جمعی پردامنه‌ای را در جامعه ایجاد کند. در دنیای امروز، با توسعه ارتباطات، روایت، تبدیل به یک فناوری قدرتمند و سریع برای ایجاد تفاهم، پیوستگی و انسجام؛ و ابزاری کارآمد و پرکاربرد برای خلق کنش‌های اجتماعی شده است. امروز پدیده روایت، مورد توجه دانش‌های مختلف قرار گرفته و موضوعی زنده و بین رشته‌ای است. از وجوه قدرت روایت، این است که ورای استدلال‌ها و واقعیت‌ها، واقعیت منتخب خود را به سرعت، می‌سازد و منتظر گفتگو و استدلال و استناد نمی‌ماند.
۳. قدرتمندترین روایت، روایتی است که در متن یک رویداد اجتماعی با مشارکتی وسیع و مجموعه‌ای متکثر و متراکم از کنش‌ها خلق می‌شود. در چنین پدیده‌ای، روایت، ضمیمه‌ای بر رویداد نیست. مولودی است که در دل رویداد متولد می‌شود و برمی‌آید. چنین روایتی، نه حاصل تجمیع خرده روایت‌ها در ذهن جامعه است و نه برآمده از تصویرسازی‌های وهم‌انگیز دنیای مجازی و نه برساخته از ذهنیت‌ها و تفسیر و تحلیل‌های ناظران.
۴. مهمانی غدیر را می‌توان در همین افق و مستوا تفسیر و تبیین کرد. مهمانی غدیر، رویدادی است بزرگ که در متن آن، بار دیگر روایتی از عظمت و ایمان یک ملت خلق شد و به وضوح، فرادید دوست و دشمن قرار گرفت. مهمانی غدیر، فرصتی نو برای بروز خوبی‌های مردم است و زمینه‌ای تازه برای روایت باوری که در عمق جان آحاد ملت، جاری است. این جشن، ایمان مردم را به صحنه عمل صالح آورد و درست در نقطه تخاصم با دشمنی قرار گرفته که امید و ایمان و اتحاد آنان را نشانه رفته است. مهمانی غدیر، هم دشمنان این مردم را به غیظ آورد، و هم تصویری دل‌انگیز در مقابل دیدگان خود مردم نهاد و بیش از پیش، آنان را به دارایی‌هایشان واقف کرد.
۵. اگر جنگ امروز، جنگ روایت‌هاست، جهاد در این جنگ، مجاهدت در میدان جهاد تبیین است. لذا آنان که در مهمانی غدیر مشارکت کردند؛ چه آنان که خدمت کردند و چه آنان که شرکت کردند، باید خود را مجاهدی در میدان تبیین ببینند. چرا که در این فعل عظیم جمعی، معانی بلند و پیام‌های قدرتمندی خلق شد که همه معطوف به تبیّن حق در صحنه جامعه بود.
آحاد مردم ایران، در مهمانی غدیر، این حقیقت را تبیین و روایت کردند که عمیقاً اهل ایمان و ولایت و اخوت و امیدند.
تا باد، چنین بادا...
undefined @rasmonline

۱۰:۰۳

۲۲ تیر ۱۴۰۲

thumnail
undefinedتحلیلی سیاستی بر صنعت گردشگری؛ صنعت شیشه‌ای
undefinedبسیاری از صاحب­‌نظران گردشگری، از این صنعت به‌عنوان صنعت شیشه‌ای یاد می­‌کنند؛ چراکه به‌شدت تحت تأثیر محیط و عناصر بیرونی اعم از عناصر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار داشته و به‌سرعت در جذب گردشگر دچار آسیب می‌شود. به‌ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران با اعمال فشارهای سیاسی، فرهنگی، رسانه­‌ا‌ی و تحریم‌های اقتصادی و غیرقانونی نظام سلطه مواجه است. از این­‌رو در راستای درونی­‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی صنعت گردشگری به خارج، گردشگری داخلی می‌تواند راهی برای توسعه این صنعت در داخل و کاهش اثر فشارهای خارجی بر اقتصاد کشور محسوب شود. اما واقعیت‌های حوزه گردشگری داخلی چیزهای دیگری را نشان می‌دهند...
undefined متن کامل این یادداشت را به قلم سید محمد موسوی در وبگاه مجله‌ی «رسم» بخوانید: https://rasmonline.com/a-policy-analysis-on-domestic-tourism/
undefined @rasmonline

۱۸:۲۱

۱۲ مرداد ۱۴۰۲

thumnail
undefinedهوش مصنوعی: هنر، روزنامه‌نگاری و رسانه؛ تأملی در ChatGPT
undefinedدر ماه‌های اخیر، برنامه‌ی هوش مصنوعی ChatGPT به یک پدیده‌ی فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای بدل شده است. هرچند در نگاه اول، کاربردهای این پدیده بیشتر سرگرم‌کننده به نظر می‌رسند اما برای هوش مصنوعی و مصادیق آن فرصت‌هایی جدی در عرصه‌ی علم، هنر، رسانه و نظایر آن وجود دارد. الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌هایی که در هسته‌ی ChatGPT قرار دارند، به‌صورت مداوم درحال یادگیری‌اند و هنگام تعامل با کاربران و تحلیل پاسخ‌های آنها، قابلیت‌های خود را بهبود می‌بخشند. بعید نیست که روزی این نرم‌افزار به صورت خاص و هوش مصنوعی به صورت عام، در بسیاری از زمینه‌ها کارکردی مشابه انسان پیدا کنند. اما دامنه‌ی این شباهت تا کجاست و تقابل انسان و ماشین در حوزه‌های خلاقیت‌محوری مانند هنر، رسانه و غیره چگونه خواهد بود؟
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم علیرضا رودساز در وبگاه مجله‌ی «رسم» بخوانید:https://rasmonline.com/ai_art-journalism-medai
undefined @rasmonline

۱۷:۵۸

۲۱ شهریور ۱۴۰۲

thumnail
undefinedچهارمین شماره از مجله‌ی «رسم» منتشر شد
undefined آنچه در شماره‌ی چهارم می‌خوانید:
undefinedغربت در امت اسلامی؛ تازه‌مسلمان‌ها و چالش‌هایی که به رسمیت شناخته نمی‌شودundefined احمد عبدالله‌زاده مهنه
undefined۲۱ خطای محاسباتی در مدیریت فضای مجازی و سکوها؛ فرع‌هایی که جای اصل نشسته‌اندundefined حجت‌الاسلام رضا سامان
undefinedضیافت یک امت؛ تاملی در مهمونی ۱۰ کیلومتریundefined حمیدرضا میررکنی
undefinedبازاریابی فرهنگی؛ پویش‌های بین‌المللی موفق چگونه عمل می‌کنند؟undefined علیرضا رودساز
undefinedعموم و مسئولیت‌ناپذیری در حوزه سکوهای محتوای کاربرپدید؛ دست‌های خالی حکمرانیundefined امین طیب‌طاهر، زینب محمودیان
undefinedچالش‌های صدور انقلاب اسلامی به فراسوی مرزهاundefined محمد قطرانی
undefinedدر جست‌وجوی توازن؛ چند پیشنهاد به مدیر جدید مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنریundefined محمد خاجی
undefinedجستاری در رسانه حلالundefined چت‌جی‌پی‌تی
undefinedنبردی علیه طلوع تاریکی؛ هنرمندان و نویسندگان چگونه در حال مبارزه با هوش مصنوعی هستند؟
undefined rasmonline.comundefined @rasmonline

۱۹:۴۴

۳۰ شهریور ۱۴۰۲

thumnail
undefinedعموم و مسئولیت‌ناپذیری در حوزه سکوهای محتوای کاربرپدید؛ دست‌های خالی حکمرانی
undefinedبا آغاز دهه‌ی ۹۰ میلادی و گسترش شتابان تکنولوژی‌های ارتباطی، نظام‌های حقوقی، سیاسی و برخی سازمان‌های بین‌المللی برای جبران عقب‌ماندگی حقوقی‌ خود از پیشرفت‌های فناورانه و تغییرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، دست‌به‌کار شدند. یکی از اصلی‌ترین علل عقب‌ماندگی، تکثر پیش‌بینی‌ناپذیر بازیگران رسانه‌ای از منظر قوانین پیشین است. بدین‌معنا نظام‌های نظارتی مبتنی بر منافع عمومی (چه تولید‌کنندگان و چه سایر ذی‌نفعان حقیقی و حقوقی) ازجمله قوانینی نظیر مالکیت فکری، مطبوعات و… دچار معضلات جدی در مسیر بسط در فضای جدید شده‌اند. یکی از مصادیق روشن این مسئله، محتوای ویدئویی کاربرپدید یا همان UGC است.
undefined ادامه‌ی این یادداشت را به قلم امین طیب‌طاهر و زینب محمودیان در تارنمای مجله‌ی «رسم» بخوانید:
rasmonline.com/publicity-and-irresponsibility-in-the-field-of-user-generated-content-platforms
undefined @rasmonline

۱۸:۵۸