عکس پروفایل راویان همدلیر

راویان همدلی

۳,۰۰۳عضو
thumbnail

۸:۱۵

undefined#آموزش | در ستایش عمق؛ مقدمه ای بر بحثِ شخصیت پردازیundefined*بخش اول*
undefined به شرط داشتن مخاطب، شعر یا متن بلندی که شخصیت و ماجرا دارد، قدرتمند ترین دستگاه برای جامعه سازی است. مردم به دلایل مختلفی می نویسند. برای مثال کاری که شاهنامه با فرهنگ و تاریخ مملکت ما می کند، برای بازسازی زبان و فرهنگ ایرانِ پس از اسلام بی نظیر است. و کاری که هومر با جامعه غربی می کند نیز از این قبیل است.
undefinedبه نظر روشن است که شاهنامه نوشتن کار هرکسی نیست. اما هریک از ما به فراخور ظرفیتمان موظف هستیم. ( افسوس از آن زمانی که ظرفیتی باشد اما کوته نگری ها ما را به زمین بچسباند.)
undefinedزندگی واقعی سراسر تصمیم های ما انسان های صاحب اراده و مختار است. اما نکته ای دیگر هم در میان است؛ اینکه ما برای آسان شدن تصمیم گیری، به الگو هایی برای ساده سازی و تقلید روی می آوریم و این الگو های مشترک، ما را در فرهنگ مشترک می کنند. یعنی بین مخاطبانشان همبستگی ایجاد می کنند. همانطور که حتی شنیدن اخبار (از یک منبع خبری مشابه)، ذهن ها را به اشتراک و توافق می رسانند.
undefined کارکرد روایت درست، ایجاد همبستگی حول محور حق است. به عبارتی روایتگری ابزار هدایت قلوب به ولایت الله است و اگر این روایتگری در راه باطل استفاده شود اثرش عکس خواهد بود.روایتگری درست یک کار عادی یا پیش پا افتاده نیست بلکه مصداق مجاهده است.
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۹:۴۰

thumbnail
undefined#روایت_دبیرخانه
این روز ها در دبیرخانه راویان همدلی در حال دریافت و بررسی آثار زیبای گروه های جهادی و جهادگرانی هستیم که در ایام عید نوروز در حال عملیات های جهادی بودند.undefinedundefinedشما هم میتونید آثار گروه جهادی یا خودتون رو در قالب های : عکس تیزر فیلم کوتاه شعر کاریکاتورو ... برای ما از بفرستید و در جشنواره راویان همدلی شرکت کنید.undefined

undefinedارسال آثار در بله :@raviyanehamdeli_adminundefinedارسال آثار در پرس‌لاین:https://B2n.ir/hz5598undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۸:۴۸

undefined#آموزش | در ستایش عمق؛ مقدمه ای بر بحثِ شخصیت پردازیundefinedبخش دوم
undefinedانسان سنتی از زبان، اسطوره، شخصیت های مطرح ( مَلَأ ) ، جشن و آیین های بزرگ و ... برای اشتراک در فکر و فرهنگ با سایرین استفاده می کرد و انسان امروزی هم به شکل خودش، و با شیوه های مختلف، از جمله: دنباله روی از تکنولوژی، رسانه های جمعی (سینما، تلوزیون و ...)، سلبریتی و ... برای ایجاد وحدت در اجتماع استفاده می کند.
undefinedما می دانیم انسان مسلمان چارچوب ذهنی روشنگرش را از ایمان و اندیشه می آورد. و بصیرت، انسان خردمند و همراهان او را از ابتذال بیرون می برد و آن ها را وادار به پرسشگری از امور بدیهی می کند. undefinedو منبع تراکم اندیشه، بیان، و در اصل کتاب است و به این دلیل در امر تمدن سازی بالاتر از آن موجود نیست. ( و ما نعمتی به نام قرآن داریم که یک کتاب است.)
undefinedاوج کار روایت گری در مکتب ما، اتفاقی پیامبر گونه است؛ زیرا توجه انسان ها را به سمت درست هدایت می کند و این کار هرکس با هر ابزاری نیست. شرط روایتگری حضور است؛ در وادی عقل و ایمان، تحت ولایت حق.
undefinedمطلبی را به صراحت بگوییم، فرم رسانه ها و خصوصاً شبکه های اجتماعی یا بیماری های فرهنگیِ همگیر در جامعه، نباید به جای ما برای آینده کشورمان تصمیم بگیرند.
undefinedاز هر زاویه دور اندیشانه که نگاه کنیم، ما در زندگی به عمق، به مکتوب سازی و روایت های منسجم نیاز داریم. سطحی گرایی، پراکندگی و آشفتگی اگر به رویه و اصل زندگی تبدیل شود، یا از طرفی، اگر جامعه مبتذل باشد و همینطور بماند؛ راه بر جامعه سازی و رسیدن به تمدن بسته خواهد ماند.
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۱۲:۰۱

thumbnail
undefined#روایت | غزه‌ روایت جاوید تاریخ
undefinedغزه تنها یک نام نیست، یک روایت است. روایتی از مقاومت، از جاودانگی مردمی که در سایه‌ی بمب‌ها و محاصره‌های ظالمانه، هنوز هم ایستاده‌اند و ایمان به خدا را معنا می‌کنند. غزه، خاک عزیزی دارد که هر وجب آن با خون فرزندانش آبیاری شده، اما هرگز تسلیم نشده است. شرافت در زمانه ما در کنار مردمی ایستاده که هم محاصره اند هم کشته می شوند هم زندگی هر روزه زنده هایشان به خاک و خون کشیده شده اما از آرمان دست بر نمی دارند.
undefined ما به غزه بدهکاریم. بدهکار مقاومت بی‌همتایش، بدهکار صبر کودکانش که در تاریکی محاصره، هنوز چشم به آینده دارند. بدهکار مادرانی که فرزندانشان را در آغوش کشیده و به سوی آسمان می‌فرستند، بی آنکه حتی فرصت سوگواری داشته باشند. بدهکار پدرانی که زیر آوار خانه‌های ویران شده، هنوز فریاد «ما زنده‌ایم» سر می‌دهند.
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۱۸:۴۴

thumbnail
undefined#قرارگاه‌نوروزی | قاب های ارسالی گروه جهادی شهید داریوش رضایی نژاد از اردوی جهادی پزشکی در نوروز ۱۴۰۴.
خداقوت خدمت دوستان در بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلامundefined
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

thumbnail

۱۵:۳۱

undefined#آموزش عناصر روایت | شخصیت پردازی (Character Creation)undefinedبخش اول
undefinedیکی از ارکان داستان نویسی، شخصیت پردازی است. شخصیت پردازی آنقدر هویت مهم و مستقلی دارد که حتی ممکن است، مخاطبان به طور ناخودآگاه، شخصیت ها را از داستان ها جدا کرده و در جایی خارج از داستان، درک و (بعضا) ضبط می کنند.
undefinedبعضی از شخصیت ها صرفاً مکمل هستند تا داستان اصلی به جایی برسد. یعنی لزومی ندارد هر شخصیتی که به داستان وارد شد، شخصیت اصلی باشد. البته اهمیت و ارزش هر شخصیت به سلیقه مخاطب و تاکید های شخص راوی بستگی دارد. تصور کنید اگر نویسنده از شخصیت فرعی داستان با عنوان «یک مرد» یا مثلاً «پیرزن همسایه» نام ببرد، این میزان از اهمیت دادن با اینکه آن شخصیت را دقیق وصف کند و نام درست و خاصی به او بدهد یا ماجرای خاصی را در ظرف زندگی آن شخصیت به روایت بگذارد متفاوت است و احتمالاً آن شخصیت توجه کمتری از شخصیت اصلی را به خود جلب خواهد کرد.
undefinedمی توان به نحوی داستان نوشت که به نظر برسد تمام شخصیت ها مکمل هستند، پس ما در کنار آن ها تجربه خاصی نمی کنیم و نهایتاً از احساسات آن ها به طرز منفعل، صرفاً با خبر می شویم به عبارتی دیگر خط اصلی داستان بدون توصیف عمل و باز خورد شخصیت ها، پیش می رود. برای مثال اگر در روایتمان از ساخت مسجد بنویسیم فلان جا 25 نفر کار ساختن یک مسجد را انجام دادند و بعد یک ساعت هم درباره ویژگی های ساخت و ظاهر مسجد شرح و بسط دهیم باز هم هیچ شخصیت اصلی ای نخواهیم داشت. و احتمالاً در نظر مخاطبین هم، تمام این 25 نفر صرفاً شخصیت های مکملی برای روایت ساخت مسجد اند؛ چون ما ساخت مسجد را صرفاً گزارش کرده ایم و این گزارش ارزش روایی چندانی نخواهد داشت. خصوصاً اگر علاوه بر شخصیت، ماجرا هم نداشته باشد.
undefinedدر انتها تاکید می کنم برای گرفتن توجه مخاطب و ثبت شدن شخصیت در ذهن، هر دو طرفِ خواننده و مؤلف اثر گذار هستند. اما کار مولف این است که برای بقای روایت صحیحش تلاش آگاهانه انجام دهد.
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۸:۵۴

thumbnail
undefined#پادکست | خستگی معنی ای برایمان نداشت*...

روایتی دلنشین از اردوی گروه جهادی شهدای روحانی در قالب پادکست توسط خانم *زهرا بشیری

undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۱۷:۴۰

thumbnail
undefined#روایت | بررسی کتاب سلام بر ابراهیم در روز تولد شهید ابراهیم هادی
کتاب «سلام بر ابراهیم» اثر سید مهدی شجاعی، یکی از آثار برجسته ادبیات معاصر ایران است که با استفاده از شیوه‌ای روایی و داستانی، توانسته تأثیرات عمیقی بر خوانندگان خود بگذارد. این کتاب روایت‌گر داستان زندگی ابراهیم، یک نوجوان زیبا و با روحیه، و مبارزات او در دوران سخت دفاع مقدس است.
نحوه روایت این داستان به‌گونه‌ای است که خواننده را به دنیای شخصیت‌های کتاب نزدیک می‌کند. شجاعی با استفاده از زبان ساده و در عین حال پربار، احساسات و تجربیات شخصیت‌ها را به خوبی منتقل می‌کند. این شیوه روایت تماشاگران را همچنین به تفکر در مورد مسائل عمیق انسانی، دوستی، وفاداری و ایثار وا می‌دارد.
از دیگر جنبه‌های تأثیرگذار روایت کتاب، استفاده از نمادها و تمثیل‌هاست که به ابعاد عمیق‌تری از داستان عمق می‌بخشد. شخصیت ابراهیم نمادی از ایثارگری، عشق به وطن و روحیه مقاومت است و مواجهه او با چالش‌ها و مشکلات زندگی، همگان را به تفکر وامی‌دارد.
*در نهایت، موفقیت کتاب «سلام بر ابراهیم» به خاطر قدرت روایت آن است*. تقابل واقعیات زندگی با جاذبه‌ای داستانی، این کتاب را به یکی از آثار ماندگار جامعه تبدیل کرده است. خوانندگان نه تنها داستانی جذاب را تجربه می‌کنند، بلکه با داستان زندگی قهرمانانه، روحیه ملی و انسانی را نیز در خود تقویت می‌کنند.
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۲۰:۱۰

undefined#آموزش عناصر روایت | عنصر درگیریundefinedاین عنصر می‌تواند به دو نوع اصلی تقسیم شود:
undefined*درگیری داخلی*: این نوع درگیری درون شخصیت‌ها رخ می‌دهد و شامل احساسات، انتخاب‌ها و چالش‌های درونی آن‌هاست. برای مثال، شخصیت ممکن است بین دو تصمیم متضاد دچار تردید شود. این درگیری‌ها به عمق و پیچیدگی شخصیت‌ها افزوده و به رشد آن‌ها کمک می‌کند.
undefined*درگیری خارجی*: این نوع درگیری به مشکلاتی اشاره دارد که شخصیت‌ها با دیگران یا محیط اطراف خود مواجه می‌شوند. این می‌تواند شامل تضاد با دیگر شخصیت‌ها، اجتماعی یا فرهنگی باشد.
undefinedدرگیری‌ها معمولاً محور داستان را شکل می‌دهند و حرکت داستان را تسریع می‌کنند. شخصیت‌ها در تلاش برای غلبه بر این درگیری‌ها، با موانع و چالش‌های جدید روبرو می‌شوند. به‌طور کلی، درگیری‌ها عمیق‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های یک روایت را می‌سازند.
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۹:۴۰

thumbnail
undefined#روایت | سپاه از اول زیر نظر مرکزیت انقلاب بود...
undefinedبه بهانه‌ی سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بشنوید روایت رهبر انقلاب از سپاه و تشکیل آن در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی...
undefined"راویان همدلی حکایت لحظه های ماندگار..."┄┄┄❅✾❅┄┄┄undefinedundefined دبیرخانه راویان همدلیundefined @raviyanehamdeli

۱۵:۵۸