بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
۶:۳۱
معاونت پژوهشی، دانشکده معارف اسلامی و حقوق
#نشست_علمی: بازدارندگی نظامی از منظر فقه، حقوق و روابط بینالملل با نظر به فتوای حرمت سلاح هستهای مقام معظم رهبری مدظلهالعالی با حضور: دکتر محمدحسین پورامینی پژوهشگر فقه سیاسی و حقوق بینالملل و مدیر حلقه نظامپردازی اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دکتر سیدمحمدصادق کاظمی پژوهشگر فقه سیاسی و مدرس دانشگاه دکتر روحالامین سعیدی عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیهالسلام دکتر طاهر حبیبزاده عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیهالسلام زمان: یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۹:۳۰ مکان: سالن شهید مطهری رَحِمهالله همراه با اعطای گواهی معتبر علمی حضور برای علاقمندان خارج از دانشگاه با رعایت شئونات اسلامی و هماهنگی قبلی بلامانع است. (هماهنگی جهت حضور: ۰۹۱۱۵۴۷۵۰۰۶ @mgh_rad) دانشکده معارف اسلامی و حقوق @isuFacultyOfLaw
آیا فتوی رهبر معظم انقلاب در باب سلاح اتمی، قابل تغییر است/ نیاز است تغییر کند/ می تواند تغییر کند؟
همراه با اعطای گواهی معتبر علمی حضور برای علاقمندان خارج از دانشگاه با رعایت شئونات اسلامی و هماهنگی قبلی بلامانع است. (هماهنگی جهت حضور: ۰۹۱۱۵۴۷۵۰۰۶)
همراه با اعطای گواهی معتبر علمی حضور برای علاقمندان خارج از دانشگاه با رعایت شئونات اسلامی و هماهنگی قبلی بلامانع است. (هماهنگی جهت حضور: ۰۹۱۱۵۴۷۵۰۰۶)
۱۱:۱۹
بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
۱۳:۲۵
بازارسال شده از هسته حقوق ورزش
۱۳:۲۶
بازارسال شده از اداره همکاریهای علمی ملی
۱۷:۳۷
معاونت پژوهشی، دانشکده معارف اسلامی و حقوق
#نشست_علمی: بازدارندگی نظامی از منظر فقه، حقوق و روابط بینالملل با نظر به فتوای حرمت سلاح هستهای مقام معظم رهبری مدظلهالعالی با حضور: دکتر محمدحسین پورامینی پژوهشگر فقه سیاسی و حقوق بینالملل و مدیر حلقه نظامپردازی اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دکتر سیدمحمدصادق کاظمی پژوهشگر فقه سیاسی و مدرس دانشگاه دکتر روحالامین سعیدی عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیهالسلام دکتر طاهر حبیبزاده عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیهالسلام زمان: یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۹:۳۰ مکان: سالن شهید مطهری رَحِمهالله همراه با اعطای گواهی معتبر علمی حضور برای علاقمندان خارج از دانشگاه با رعایت شئونات اسلامی و هماهنگی قبلی بلامانع است. (هماهنگی جهت حضور: ۰۹۱۱۵۴۷۵۰۰۶ @mgh_rad) دانشکده معارف اسلامی و حقوق @isuFacultyOfLaw
#یادآوری #نشست_علمی: بازدارندگی نظامی از منظر فقه، حقوق و روابط بینالملل با نظر به فتوای حرمت سلاح هستهای مقام معظم رهبری مدظلهالعالی
با توجه به شرایط جدید منطقه امکان و احتمال تغییر در فتوا وجود دارد؟
زمان: امشب ۴ آذر - ساعت ۱۹:۳۰ مکان: سالن شهید مطهری رَحِمهالله
همراه با اعطای گواهی معتبر علمی
دانشکده معارف اسلامی و حقوق @isuFacultyOfLaw
با توجه به شرایط جدید منطقه امکان و احتمال تغییر در فتوا وجود دارد؟
زمان: امشب ۴ آذر - ساعت ۱۹:۳۰ مکان: سالن شهید مطهری رَحِمهالله
همراه با اعطای گواهی معتبر علمی
دانشکده معارف اسلامی و حقوق @isuFacultyOfLaw
۱۴:۴۳
بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
۱۷:۰۷
بازارسال شده از پژوهشکده شورای نگهبان
۱۱:۲۰
بازارسال شده از پژوهشکده شورای نگهبان
۱۱:۲۰
بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
۱۱:۳۰
🛖 آیا هوش مصنوعی قدرت خلق داده دارد: تست طاهر
طاهر حبیب زاده
یکی از سوالات پرتکرار در زمینه هوش مصنوعی، تعیین مالک داده هایی است که هوش مصنوعی تولید می کند، آیا مالکیت داده ها متعلق به هوش مصنوعی است یا سازنده آن یا کاربری که سوال می کند؟ اینکه هوش مصنوعی می تواند دارای فکر باشد یا نه، یک بحث مبنایی است که در نشست تخصصی پژوهشکده شورای نگهبان (۵ آذر ۱۴۰۳) عرض کردم و پاسخ منفی بود، هوش مصنوعی نه فکر دارد و نه عقل و نه جان و نه قلب و نه فهم! هوش مصنوعی هیچ کدام از این اوصاف را ندارد. بحث این در جلسه به تفصیل گذشت.
اما یک زوایه بسیار دقیق و ظریف این است که آیا اساسا هوش مصنوعی داده های جدید و مبتکرانه خلق می کند یا صرفا یک حسابگر بسیار سریع است که مبتنی بر داده هایی که در اختیار دارد، عمل می کند، مانند یک ماشین حساب پرقدرت؟ برای این منظور می توان یک آزمایشی را طراحی کرد، اسم این آزمایش را تست طاهر می گذارم (محصول ارائه تخصصی در پژوهشکده شورای نگهبان)، همانطور که آلن تورینگ (پیشگام حوزه هوش مصنوعی در دهه ۱۹۶۰ میلادی در انگستان برای اطلاق وصف هوش مصنوعی به یک حسابگر رایانه ای، یک آزمایشی را ابداع کرد که امروزه به تست تورینگ (به نام مبدع آن) معروف است.
این تست به دو طریق قابل انجام است و برای محک دقیق، روش اول آزمایش شود:
۱ - یک سوال را به هوش مصنوعی بدهیم و پاسخ آن را در جا بگیریم و ثبت کنیم (چرا که ممکن است هوش مصنوعی در زمان های بعدی به دلیل افزایش داده هایش و یادگیری های بعدی، به همان سوال، پاسخ دیگری بدهد، حتی پاسخ متفاوت.) همان سوال را همان زمان، همزمان به ده متخصص انسانی بدهیم (هر چقدر تعداد متخصص بیشتر، بهتر) با یک فرصت یک ساله برای پاسخ گویی. و از متخصصین انسانی بخواهیم که مبتنی بر داده های موجود در فضای مجازی تا همان تاریخی که هوش مصنوعی پاسخ داده است، جواب پیشنهادی شان را بنویسند، و از خلاقیت و قدرت آفرینش فکری شخصی شان استفاده نکنند، بلکه فقط مبتنی بر داده ها پاسخ را استنباط کنند (ای بسا خودشان نظریه و پاسخ های خاصی داشته باشند که سابقا منتشر نشده است). بعد پاسخ هوش مصنوعی را با پاسخ متخصصین انسانی که مبتنی بر داده های یکسان داده شده است، باهم مقایسه کنیم، آنگاه خواهیم دید که آیا هوش مصنوعی فقط با استفاده از داده های موجود یک پاسخ مونتاژی می دهد (گردآوری داده) یا حقیقتا دست به خلاقیت و آفرینش زده و حقیقتا داده جدید تولید می کند؟
۲- یک سوال را به هوش مصنوعی بدهیم و پاسخ آن را در جا بگیریم و همان سوال را به ده متخصص بدهیم و بدون اینکه بگوییم این پاسخ از طریق هوش مصنوعی حاصل شده است، از آنها بخواهیم اظهار نظر کنند که آیا پاسخ داده شده به سوال، یک پاسخ مونتاژي است از داده های موجود در حوزه تخصصی آنها، یا یک پاسخ خلاقانه و ابداعی است؟
در حالت اول، هوش مصنوعی یک حسابگر سریع است، فضیلت خاصی ندارد و سخن از مالکیت داده ها توسط هوش مصنوعی بی معناست، چرا که اساسا داده ای تولید نمی کند و فقط می توان گفت: گردآوردی شده توسط هوش مصنوعی؛ و سطح آن را به یک حسابگر سریع تقلیل می دهد و در نهایت وصف «هوش» بالاترین درجه از وصف انسانی است که می توان به هوش مصنوعی داد. اما اگر در مقایسه پاسخ ها به این نتیجه برسیم که هوش مصنوعی دست به خلق پاسخ های ابتکاری و نو می زند، در این صورت است که می توان گفت هوش مصنوعی، داده تولید می کند و سخن از مالکیت داده ها محل بحث خواهد بود.
آنچه امروزه از هوش مصنوعی های رایج می بینیم، به حالت اول بسیار شبیه است. هر متخصصی در حوزه تخصصی خود می تواند امتحان کنید. حال در ادامه، این فناوری تا کجا پیش برود و خلاقانه عمل کند، می بایست صبر کرد.
طاهر حبیب زاده
یکی از سوالات پرتکرار در زمینه هوش مصنوعی، تعیین مالک داده هایی است که هوش مصنوعی تولید می کند، آیا مالکیت داده ها متعلق به هوش مصنوعی است یا سازنده آن یا کاربری که سوال می کند؟ اینکه هوش مصنوعی می تواند دارای فکر باشد یا نه، یک بحث مبنایی است که در نشست تخصصی پژوهشکده شورای نگهبان (۵ آذر ۱۴۰۳) عرض کردم و پاسخ منفی بود، هوش مصنوعی نه فکر دارد و نه عقل و نه جان و نه قلب و نه فهم! هوش مصنوعی هیچ کدام از این اوصاف را ندارد. بحث این در جلسه به تفصیل گذشت.
اما یک زوایه بسیار دقیق و ظریف این است که آیا اساسا هوش مصنوعی داده های جدید و مبتکرانه خلق می کند یا صرفا یک حسابگر بسیار سریع است که مبتنی بر داده هایی که در اختیار دارد، عمل می کند، مانند یک ماشین حساب پرقدرت؟ برای این منظور می توان یک آزمایشی را طراحی کرد، اسم این آزمایش را تست طاهر می گذارم (محصول ارائه تخصصی در پژوهشکده شورای نگهبان)، همانطور که آلن تورینگ (پیشگام حوزه هوش مصنوعی در دهه ۱۹۶۰ میلادی در انگستان برای اطلاق وصف هوش مصنوعی به یک حسابگر رایانه ای، یک آزمایشی را ابداع کرد که امروزه به تست تورینگ (به نام مبدع آن) معروف است.
این تست به دو طریق قابل انجام است و برای محک دقیق، روش اول آزمایش شود:
۱ - یک سوال را به هوش مصنوعی بدهیم و پاسخ آن را در جا بگیریم و ثبت کنیم (چرا که ممکن است هوش مصنوعی در زمان های بعدی به دلیل افزایش داده هایش و یادگیری های بعدی، به همان سوال، پاسخ دیگری بدهد، حتی پاسخ متفاوت.) همان سوال را همان زمان، همزمان به ده متخصص انسانی بدهیم (هر چقدر تعداد متخصص بیشتر، بهتر) با یک فرصت یک ساله برای پاسخ گویی. و از متخصصین انسانی بخواهیم که مبتنی بر داده های موجود در فضای مجازی تا همان تاریخی که هوش مصنوعی پاسخ داده است، جواب پیشنهادی شان را بنویسند، و از خلاقیت و قدرت آفرینش فکری شخصی شان استفاده نکنند، بلکه فقط مبتنی بر داده ها پاسخ را استنباط کنند (ای بسا خودشان نظریه و پاسخ های خاصی داشته باشند که سابقا منتشر نشده است). بعد پاسخ هوش مصنوعی را با پاسخ متخصصین انسانی که مبتنی بر داده های یکسان داده شده است، باهم مقایسه کنیم، آنگاه خواهیم دید که آیا هوش مصنوعی فقط با استفاده از داده های موجود یک پاسخ مونتاژی می دهد (گردآوری داده) یا حقیقتا دست به خلاقیت و آفرینش زده و حقیقتا داده جدید تولید می کند؟
۲- یک سوال را به هوش مصنوعی بدهیم و پاسخ آن را در جا بگیریم و همان سوال را به ده متخصص بدهیم و بدون اینکه بگوییم این پاسخ از طریق هوش مصنوعی حاصل شده است، از آنها بخواهیم اظهار نظر کنند که آیا پاسخ داده شده به سوال، یک پاسخ مونتاژي است از داده های موجود در حوزه تخصصی آنها، یا یک پاسخ خلاقانه و ابداعی است؟
در حالت اول، هوش مصنوعی یک حسابگر سریع است، فضیلت خاصی ندارد و سخن از مالکیت داده ها توسط هوش مصنوعی بی معناست، چرا که اساسا داده ای تولید نمی کند و فقط می توان گفت: گردآوردی شده توسط هوش مصنوعی؛ و سطح آن را به یک حسابگر سریع تقلیل می دهد و در نهایت وصف «هوش» بالاترین درجه از وصف انسانی است که می توان به هوش مصنوعی داد. اما اگر در مقایسه پاسخ ها به این نتیجه برسیم که هوش مصنوعی دست به خلق پاسخ های ابتکاری و نو می زند، در این صورت است که می توان گفت هوش مصنوعی، داده تولید می کند و سخن از مالکیت داده ها محل بحث خواهد بود.
آنچه امروزه از هوش مصنوعی های رایج می بینیم، به حالت اول بسیار شبیه است. هر متخصصی در حوزه تخصصی خود می تواند امتحان کنید. حال در ادامه، این فناوری تا کجا پیش برود و خلاقانه عمل کند، می بایست صبر کرد.
۱۴:۵۱
بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
۱۳:۲۲
شهید حاج قاسم سلیمانی: «یک شب خواب شهید زین الدین را دیدم و هیجانزده پرسیدم: آقا مهدی مگه تو شهید نشدی؟ همین چند وقت پیش، توی جاده سردشت؟حرفم را نیمهتمام گذاشت. اخم كوتاهی كرد و چین به پیشانیاش افتاد. بعد باخنده گفت: من توی جلسههاتون میام. مثل اینكه هنوز باور نكردی شهدا زندن؟عجله داشت. میخواست برود. یک بار دیگر چهره درخشانش را كاویدم. حرف با گریه از گلویم بیرون ریخت: پس حالا كه میخوای بری، لااقل یه پیغامی چیزی بده تا به رزمندهها برسونم.رویم را زمین نزد. گفت: قاسم، من خیلی كار دارم، باید برم. هرچی میگم زود بنویس. هولهولكی گشتم دنبال كاغذ. یک برگه كوچک پیدا كردم. فوری خودكارم را از جیبم درآوردم و گفتم: بفرما برادر! بگو تا بنویسم.گفت: بنویس: سلام، من در جمع شما هستم! همین چند كلمه را بیشتر نگفت. موقع خداحافظی، با لحنی كه چاشنیِ التماس داشت، گفتم: بیزحمت زیر نوشته رو امضا كن. برگه را گرفت و امضا كرد. كنارش نوشت: سید مهدی زینالدین.نگاهی بهتزده به امضا و نوشته زیرش كردم. با تعجب پرسیدم: چی نوشتی آقامهدی؟ تو كه سید نبودی! گفت: اینجا بهم مقام سیادت دادند!از خواب پریدم. موج صدای آقا مهدی هنوز توی گوشم بود؛ سلام، من در جمع شما هستم!»
منبع: کتاب «تنها زیر باران»
هدیه به ارواح مطهرشهداءصلوات
منبع: کتاب «تنها زیر باران»
هدیه به ارواح مطهرشهداءصلوات
۱۹:۳۶
۱۹:۴۴
یک نکته کلیدی از ماده ۲ قانون نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱ و خوانش فنی از ماده ۹۸۹ قانون مدنی
دکتر طاهر حبیب زاده
این روزها که بحث انتصابات در کابینه دولت چهاردهم داغ است، یکی از مباحث جدی، انتصاب افراد مشمول ماده ۲ قانون نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس مصوب ۴۰۱ است. این ماده مقرر می کند:
انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست های حساس ممنوع است:
الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند.
برای تبیین وضعیت موجود چند نکته مقدماتی را عرض می کنم:
نکته ۱: تابعیت مضاعف ممکن است به صورت اکتسابی تحصیل شود، یعنی با درخواست خود فرد از یک کشور دیگر ضمن داشتن تابعیت اصلی خود، و یا به صورت قهری حاصل شود. در روش اخیر، دو سیستم خون یا خاک اعمال می شود. به این معنی که فرزند متولد از والدینی که دولت متبوع آنها سیستم خون را اعطا می کند، به صورت خودکار تابعیت دولت متبوع والدین خود را اخذ می کند، مانند فرزند متولد از پدر ایرانی. به همین صورت، در کشورهایی که سیستم خاک را اعمال می کنند، فرد اگر در خاک آن کشور به دنیا آمده باشد، به صورت خودکار تابعیت آن کشور را به دست می آورد، مانند فرزند متولد در خاک کانادا. در حالت اکتسابی، اراده فرد در تحصیل تابعیت دوم موثر است، اما در حالت قهری، اراده فرد تاثیری ندارد و یک فرآیند خودکار طی می شود. بدیهی است که در حالت اول «منطقا» می بایست ضریب تاثیر دارا بودن تابعیت مضاعف، بیشتر باشد، یعنی زمانی که فرد با اراده خود تابعیت دوم را به دست می آورد، نشان از آن است که به دنبال منافعی است که در تک تابعیتی بودن به دست نمی آورد و لذا دولت متبوع اول وی می بایست برای چنین فردی محدودهای بیشتری مقرر کند، نسبت به کسی که به صورت قهری تابعیت مضاعف بر وی تحمیل شده است.
نکته ۲: در راستای «اصل وحدت تابعیت» یعنی اینکه ترجیح این است هر فردی یک تابعیت داشته باشد، کسب تابعیت مضاعف یعنی تحصیل تابعیت کشور خارجی، در حقوق ایران تابع مقررات قانونی است. اما این تشریفات قانونی کدام است؟ در این باره خود قانون سخنی ندارد! و ایرانیانی که بدون رعایت مقررات قانونی، همزمان تابعیت کشور دیگر را تحصیل می کنند، دست کم نمی توان گفت دیگر ایرانی نیستند، بلکه می توان گفت که به تابعیت خارجی فرد اثر داده نمی شود. همچنین، «منطقا» نمی توان گفت که تابعیت خارجی باطل و کان لم یکن است، چرا که تابعیت خارجی را ما نداده ایم که باطل اعلام کنیم! تابعیت خارجی را دولت خارجی اعطا کرده است و نه ما، و فقط همان دولت می تواند در مورد اعتبار و آثار آن اظهار نظر کند. یعنی فرد با منطق حقوقی همچنان دارای دو تابعیت است. با این حال، در کمال تعجب می بینیم در قانون مدنی ایران، خلاف این منطق حقوقی مقرر شده است. در ماده ۹۸۹ قانون مدنی تابعیت خارجی چنین افرادی کان لم یکن تلقی می شود (!) و محرومیت های اجتماعی وضع شده است. ماده ۹۸۹ قانون مدنی مقرر می کند:
هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کأن لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته میشود ولی در عین حال کلیه اموال غیرمنقوله او با نظارت مدعیالعموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمنهای ایالتی و ولایتی و بلدی و هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود.
تبصره – هیئت وزیران میتواند بنا به مصالحی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تابعیت خارجی مشمولین این ماده را به رسمیت بشناسد.
چند نکته کلیدی برای فهم فنی ماده ۹۸۹ بیان می شود:
ادامه تحلیل در لینک زیر:https://B2n.ir/d48710
دکتر طاهر حبیب زاده
این روزها که بحث انتصابات در کابینه دولت چهاردهم داغ است، یکی از مباحث جدی، انتصاب افراد مشمول ماده ۲ قانون نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس مصوب ۴۰۱ است. این ماده مقرر می کند:
انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست های حساس ممنوع است:
الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند.
برای تبیین وضعیت موجود چند نکته مقدماتی را عرض می کنم:
نکته ۱: تابعیت مضاعف ممکن است به صورت اکتسابی تحصیل شود، یعنی با درخواست خود فرد از یک کشور دیگر ضمن داشتن تابعیت اصلی خود، و یا به صورت قهری حاصل شود. در روش اخیر، دو سیستم خون یا خاک اعمال می شود. به این معنی که فرزند متولد از والدینی که دولت متبوع آنها سیستم خون را اعطا می کند، به صورت خودکار تابعیت دولت متبوع والدین خود را اخذ می کند، مانند فرزند متولد از پدر ایرانی. به همین صورت، در کشورهایی که سیستم خاک را اعمال می کنند، فرد اگر در خاک آن کشور به دنیا آمده باشد، به صورت خودکار تابعیت آن کشور را به دست می آورد، مانند فرزند متولد در خاک کانادا. در حالت اکتسابی، اراده فرد در تحصیل تابعیت دوم موثر است، اما در حالت قهری، اراده فرد تاثیری ندارد و یک فرآیند خودکار طی می شود. بدیهی است که در حالت اول «منطقا» می بایست ضریب تاثیر دارا بودن تابعیت مضاعف، بیشتر باشد، یعنی زمانی که فرد با اراده خود تابعیت دوم را به دست می آورد، نشان از آن است که به دنبال منافعی است که در تک تابعیتی بودن به دست نمی آورد و لذا دولت متبوع اول وی می بایست برای چنین فردی محدودهای بیشتری مقرر کند، نسبت به کسی که به صورت قهری تابعیت مضاعف بر وی تحمیل شده است.
نکته ۲: در راستای «اصل وحدت تابعیت» یعنی اینکه ترجیح این است هر فردی یک تابعیت داشته باشد، کسب تابعیت مضاعف یعنی تحصیل تابعیت کشور خارجی، در حقوق ایران تابع مقررات قانونی است. اما این تشریفات قانونی کدام است؟ در این باره خود قانون سخنی ندارد! و ایرانیانی که بدون رعایت مقررات قانونی، همزمان تابعیت کشور دیگر را تحصیل می کنند، دست کم نمی توان گفت دیگر ایرانی نیستند، بلکه می توان گفت که به تابعیت خارجی فرد اثر داده نمی شود. همچنین، «منطقا» نمی توان گفت که تابعیت خارجی باطل و کان لم یکن است، چرا که تابعیت خارجی را ما نداده ایم که باطل اعلام کنیم! تابعیت خارجی را دولت خارجی اعطا کرده است و نه ما، و فقط همان دولت می تواند در مورد اعتبار و آثار آن اظهار نظر کند. یعنی فرد با منطق حقوقی همچنان دارای دو تابعیت است. با این حال، در کمال تعجب می بینیم در قانون مدنی ایران، خلاف این منطق حقوقی مقرر شده است. در ماده ۹۸۹ قانون مدنی تابعیت خارجی چنین افرادی کان لم یکن تلقی می شود (!) و محرومیت های اجتماعی وضع شده است. ماده ۹۸۹ قانون مدنی مقرر می کند:
هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کأن لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته میشود ولی در عین حال کلیه اموال غیرمنقوله او با نظارت مدعیالعموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمنهای ایالتی و ولایتی و بلدی و هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود.
تبصره – هیئت وزیران میتواند بنا به مصالحی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تابعیت خارجی مشمولین این ماده را به رسمیت بشناسد.
چند نکته کلیدی برای فهم فنی ماده ۹۸۹ بیان می شود:
ادامه تحلیل در لینک زیر:https://B2n.ir/d48710
۱۱:۲۱
سلام استاد فرق کتب ازمونی با کتب مرجع چیست برای اینکه بخواهیم یک حقوقدان موفق شویم آیا باید تک تک ماده ها را حفظ باشیم و استاد بنظرتون در دوران کارشناسی برویم موسسه های اموزشی ازمونی ثبت نام کنیم خوب هست؟
سلام علیکم - کتب آزمونی فاقد محتوی تحلیلی هستند و معمولا فقط نظر آخر و مشهور را درج می کنند و برای همان آزمون ها مناسب اند. لکن کتب مرجع ضمن اینکه نظرات و حالات مختلف را بیان می کنند، مسیر رسیدن به نتیجه را هم استدلال می کنند. بدیهی است که با مطالعه کتب مرجع می توان ذهنیت و اندیشه حقوقی را در خود تقویت کرد.
تفاوت کتب فقهی استدلالی با رساله مراجع تقلید در چیست؟ آیا شما در رساله ها استدلال می بینید یا فقط موضوع و حکم؟ نسبت کتب مرجع با کتب آزمونی هم چنین است.
در کلاس های آزمونی کسانی ثبت نام می کنند که دنبال داده ها و تکنیک هایی هستند که بهتر به تست ها پاسخ دهند. در مقطع کارشناسی فقط باید دقیق و با دقت کتب مرجع را خواند و زمان را جایی دیگر صرف نکرد.
حفظ ماده ها نیز ضرورت ندارد، و البته با تمرین و تکرار جوهره ماده ها در ذهن می ماند.
سلام علیکم - کتب آزمونی فاقد محتوی تحلیلی هستند و معمولا فقط نظر آخر و مشهور را درج می کنند و برای همان آزمون ها مناسب اند. لکن کتب مرجع ضمن اینکه نظرات و حالات مختلف را بیان می کنند، مسیر رسیدن به نتیجه را هم استدلال می کنند. بدیهی است که با مطالعه کتب مرجع می توان ذهنیت و اندیشه حقوقی را در خود تقویت کرد.
تفاوت کتب فقهی استدلالی با رساله مراجع تقلید در چیست؟ آیا شما در رساله ها استدلال می بینید یا فقط موضوع و حکم؟ نسبت کتب مرجع با کتب آزمونی هم چنین است.
در کلاس های آزمونی کسانی ثبت نام می کنند که دنبال داده ها و تکنیک هایی هستند که بهتر به تست ها پاسخ دهند. در مقطع کارشناسی فقط باید دقیق و با دقت کتب مرجع را خواند و زمان را جایی دیگر صرف نکرد.
حفظ ماده ها نیز ضرورت ندارد، و البته با تمرین و تکرار جوهره ماده ها در ذهن می ماند.
۱۴:۱۸
بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
۱۵:۱۱
بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
#یادآوری نشست علمی ارزیابی کیفیت اجرای قانون اساسی در چهار دهه گذشته نشست اول
به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
امشب ۱۱ آذر - ساعت ۱۹:۳۰ مکان: سالن شهید مطهری رَحِمهالله با اعطای گواهی معتبر علمی
دانشکده معارف اسلامی و حقوق @isuFacultyOfLaw
به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
امشب ۱۱ آذر - ساعت ۱۹:۳۰ مکان: سالن شهید مطهری رَحِمهالله با اعطای گواهی معتبر علمی
دانشکده معارف اسلامی و حقوق @isuFacultyOfLaw
۱۵:۰۳
بازارسال شده از دانشکده معارف اسلامی و حقوق
۱۶:۵۳
بازارسال شده از پژوهشکده شورای نگهبان
۱۸:۱۴