عکس پروفایل دوستان خیریه رضواند

دوستان خیریه رضوان

۱۵۰عضو
عکس پروفایل دوستان خیریه رضواند
۱۵۰ عضو

دوستان خیریه رضوان

گروه خیریه رضوان، یک جمع دوستانه و غیر رسمی است که با همفکری و کمک هم ، در زمینه های فرهنگی ، مذهبی ، درمانی و اقتصادی ، به یاری نیازمندان(با تمرکز بر مناطق محروم)می‌شتابد.امید است که باقدم های خیر کوچک ولی مستمر ،روحمان جلا بگیرد.حامدعسکریانیا علی مدد

۱۷ مهر

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۲:۴۷

thumnail
undefined ۴۷ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۱۷ سوره آل عمران
undefined نشانه‌های متقین


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q



نکته ها: افراد با تقوى داراى ویژگى هاى ذیل هستند:
- صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترك گناهان و صبر بر انجام واجبات.
- صداقت در گفتار و رفتار.
- خضوع وفروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربینى.
- انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است.
- مناجات هاى سحرى و آمرزش خواهى از خداوند. آرى! سحر مناسب ترین زمان براى دعاست.[24]
در برخى روایات آمده است: اگر كسى یكسال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار كند، مشمول این آیه مى شود.[25]
ابى بصیر از امام صادق علیه السلام درباره ى «المستغفرین بالسحار» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خداصلى الله علیه وآله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى كرد.[26]
مفضل بن عمر مى گوید به امام صادق علیه السلام عرض كردم: نماز شب من فوت مى شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى كنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد، ولى آن را براى خانواده ات آشكار نكن، چون آن را سنّت مى پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «المستغفرین بالاسحار» را ابطال مى كند.[27]
-----
24) امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از استغفار در سحر، نماز در آن وقت است. تفسیر مجمع البیان.
25) تفسیر اطیب البیان ؛ من لایحضر، ج 1، ص 309.
26) تهذیب الاحكام، ج 2، ص 120.
27) مستدرك، حدیث 3259.
**پیام ها: - هم رسیدگى به خلق، هم عبادت خالق. «والمنفقین و المستغفرین بالاسحار»
- تقوا به معناى انزوا، بى خبرى و گوشه گیرى نیست، متقّى باید جامع كمالات باشد. «الصابرین والصادقین و...»

۳:۰۳

۱۸ مهر

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۲:۴۰

thumnail
undefined ۵۲ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۱۰ سوره آل عمران
undefined به مال و فرزند نناز


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q



نکته ها: «وَقود» به معناى مادّه ى سوختنى است. وسیله ى آتش زایى دوزخ دو چیز است: سنگ ها و انسان ها؛ «وقودها الناس و الحجارة»[14] خصلت ها و افكار و اعمال، هویّت انسان را دگرگون مى كند و انسان به سوخت آتش تبدیل و خود عامل سوختن خود مى شود.
غیر او هیچ كس، نه در دنیا و نه در آخرت، نیازهاى واقعى انسان را تأمین نمى كند و انسان در هر حال به او نیازمند است.
-----
14) بقره، 24.
**پیام ها: - به مال و فرزند مغرور نشوید. دلبستگى به غیر خدا هر چه باشد، محكوم است. «لن تغنى عنهم اموالهم ولا اولادهم»
- كفر، انسان را از مدار انسانیّت خارج و در حدّ اشیاى مادّى و طبیعى پایین مى آورد. «اولئك هم وقود النّار»

۲:۵۰

۱۹ مهر

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۱:۵۵

thumnail
undefined ۶۳ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۲۷۱ سوره بقره
undefined خدا می‌داند


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q


نکته ها: امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. [749] شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد.
-----
749) تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 289.
**پیام ها: - انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى»
- شرط رسیدگى به فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء»
- با اینكه صدقات و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء»
- شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء»
- انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیك است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم»
- انسان، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه هاى خیر را براى انسان بیان كرده اند. «فهو خیر لكم»
- كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود.
- آن [750] چه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «واللّه بما تعملون خبیر»
-----
750) ان تجتنبوا كبائر ما تنهون... نكفّر عنكم سیئاتكم...« نساء، 31.

۵:۰۹

thumnail
شب جمعهشب زیارتی اباعبدالله الحسین علیه السلام دست ادب بر سینه می گذاریم و عرضه می داریم
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسینصلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۱۶:۰۵

۲۰ مهر

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۲:۵۸

thumnail
undefined ۴۵ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۱۷۲ سوره بقره
undefined بخورید ، اما از پاکیزه‌ها و با شکرگزاری


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q


نکته ها: از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه خداوند مى فرماید: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غیر مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى نمایند. [507]
قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى كند. چون مى خواهد در آیات بعد، مردم را از یك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راههاى حلال را بازگو نموده است.
شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است.
هدف اصلى از آفرینش نعمت هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى فرماید: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها ودرختانِ میوه است، گرچه علف هاى هرز وتیغها نیز به نوایى مى رسند.
از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان» [508] ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... واشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [509]
-----
507) تفسیر صافى.
508) بقره، 168.
509) مؤمنون، 51.
**پیام ها: - خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات»
- در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه ى معنویات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون»
- اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم»
- قبل از تأمین زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... واشكروا»
- شكر، نشانه ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون»
- شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون»
- شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه»
- خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون»

۳:۳۷

thumnail
جمعه ها کار ساخت مدرسه سرعت می‌گیرد.

روستای محروم همت‌آبادِ ده‌رضا جاده بم ایرانشهردبستان عشایری مرحوم اخوان



.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۱۲:۴۱

۲۱ مهر

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۲:۲۹

۲۲ مهر

thumnail
undefined ۶۴ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۷۷ سوره آل‌عمران
undefined محافظت از عهد و پیمان


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q


نکته ها: این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.[81]
در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است.
مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مى شوند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84]
حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85]
-----
81) تفسیر مراغى و نورالثقلین.
82) یس، 58.
83) مؤمنون، 108.
84) تفسیر نورالثقلین.
85) تفسیربرهان، ج 1، ص 293.
**پیام ها: - امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه ى «عهداللّه» بكار رفته است.
- پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
- سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى شود. «یشترون... ایمانهم»
- دنیاپرستى، ریشه ى پیمان شكنى است. «ثمناً»
- بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
- كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم»
- عذاب هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم»

۲:۴۴

۲۳ مهر

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۲:۳۱

thumnail
undefined ۵۳ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۴۰ سوره نبا
undefined قیامت نزدیک است


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q



پیام ها:

- براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم»
- دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مى پندارند. «عذاباً قریباً»
- پشیمانى، دلیل بر اختیار انسان است. «یا لیتنى كنت تراباً»
- در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- خاك یك دانه مى گیرد، یك خوشه مى دهد، ولى كفّار صدها دلیل و برهان مى شنوند ولى یكى را نمى پذیرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كنت تراباً»

۲:۳۸

۲۴ مهر

thumnail
undefined ۴۶ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۱۰ سوره حجرات
undefined صلح و صفا، مقدّمه ى نزول رحمت الهى


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q



نکته ها: این آیه، رابطه ى مؤمنان با یكدیگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در این تعبیر نكاتى نهفته است، از جمله:
الف) دوستى دو برادر، عمیق و پایدار است.
ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه یك سویه.
ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنیوى.
د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند وبازوى یكدیگر.
ه) اصل و ریشه دو برادر یكى است.
و) توجّه به برادرى مایه ى گذشت و چشم پوشى است.
ز) در شادى او شاد و در غم او غمگین است.
امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفیق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عمیق ترین واژه هاست.
در حدیث، دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده اند كه یكدیگر را شستشو مى دهند.(74)
در این آیه و آیه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى میان افراد جامعه است.
در آیه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنید و این آیه مى فرماید: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجى پذیرفتند، خدا را در نظر بگیرید و حكم دهید، نه آنكه اصلاح شما، مایه ى ظلم و ستم به یكى از طرفین گردد.
اخوّت و برادرى
از امتیازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ریشه شروع مى كند. مثلا مى فرماید: «اِنّ العِزّة لِلّه جَمیعاً»(75) تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ این و آن مى روید؟ یا مى فرماید: «انّ القوّة لِلّه جَمیعاً»(76) تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتى دور یك نفر مى چرخید!؟ در این آیه نیز مى فرماید: همه ى مؤمنان با یكدیگر برادرند، بعد مى فرماید: اكنون كه همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید.
بنابراین براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد.
طرح برادرى واُخوّت وبكارگیرى این واژه، از ابتكارات اسلام است.
در صدر اسلام پیامبرصلى الله علیه وآله به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ى «نخیله» حضور داشتند كه جبرئیل نازل شد و فرمود: خداوند میان فرشتگان عقد برادرى بسته است، حضرت نیز میان اصحابش عقد اُخوّت بست و هر كس با كسى برادر مى شد. مثلاً:
ابوبكر با عمر، عثمان با عبدالرّحمن، سلمان با ابوذر، طلحه با زبیر، مصعب با ابوایّوب انصارى، حمزه با
**پیام ها: - رابطه برادرى، در گرو ایمان است. (مسائل اقتصادى، سیاسى، نژادى، جغرافیایى، تاریخى و... نمى تواند در مردم روح برادرى به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة»
جانِ گرگان و سگان از هم جداست
متّحد، جان هاى شیران خداست
- برادرى بر اساس ایمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نیست. «انما المؤمنون اخوة»
- هیچ كس، خود را برتر از دیگران نداند. «اخوة» (آرى، میان والدین و فرزند برترى است، ولى میان برادران، برابرى است.)
- براى برقرارى صلح وآشتى، از كلمات محبّت آمیز و انگیزه آور استفاده كنیم. «اخوة فاصلحوا»
- جلوگیرى از نزاع و اقدام براى اصلاح و برقرارى صلح، وظیفه ى همه است، نه گروهى خاص. «فاصلحوا»
- اصلاح كننده نیز خود را برادر طرفین درگیر بداند. «فاصلحوا بین أخویكم»
- اصلاح و آشتى دادن، آفاتى دارد كه باید مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه»
- صلح و صفا، مقدّمه ى نزول رحمت الهى است. «فاصلحوا... ترحمون»
- جامعه بى تقوا، از دریافت رحمت الهى محروم است. «اتقوا اللّه لعلّكم ترحمون»

۲:۲۸

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۸:۰۳

۲۵ مهر

thumnail

۲:۳۰

دوستان مهربان و خیّر گروه سلام و درود ان‌شالله قصد داریم به چند نیازمند از روستاهای ریگان ، برای امور درمانی کمک کنیم.۱. جوان ۱۷ ساله برای عمل قلب۲. دختر ۹ ساله برای عمل قلب۳. آقای میانسال برای پیوند مغز استخوانو دو سه مورد دیگر
فعلا بحث مالی نداریم و کمک برای پیگیری و هماهنگی با بیمارستان و دکتر ، لازم داریم.
اگر کسی وقت و تمایل داشت در حدّتوانش قدمی بردارد ، به بنده اطلاع بدهد.
۰۹۱۲۲۳۴۷۶۹۹
الهی سالم و تندرست باشید عسکریان


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۲:۳۶

thumnail
.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q

۲:۳۸

thumnail
undefined ۶۷ ثانیه در محضر قرآن
undefined آیه ۹۶ سوره اعراف
undefined ایمان و تقوای جامعه = نزول نعمت ها و برکات


.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄ undefinedکانال دوستان خیریه رضوان undefinedبله:https://ble.ir/rezvaancharityایتا:https://eitaa.com/rezvaancharityتلگرام:https://t.me/rezvaancharityواتس‌آپ:https://chat.whatsapp.com/GjmTHxkAlPz3onp3kDMP1Q



نکته ها: «بركات» جمع «بركت»، به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مى شود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركت هاى مادّى و معنوى مى شود، مثل بركت در عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟
پاسخ: اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشكلات فراوانى دارند.
ثانیاً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاكم نمى باشد.
به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى فرماید: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شى ء» (186) چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شى ء»، زیرا چه بسا نعمت ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیله ى مهلت و پرشدن پیمانه ى آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى نباید دل خوش كرد، زیرا اگر این نعمت ها براى مؤمنین باشد، مایه ى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپایدار و وسیله ى قهر الهى است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهى بنده اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى كند و مقرّر مى شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود. (187)
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته ى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر مى شود. (188)
-----
186) انعام، 44
187) تفسیر اثنى عشرى
188) تفسیر نورالثقلین
**پیام ها: - ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه ى كار بسیار سخت و نشدنى است)
- براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (189) «أهل القرى آمنوا واتّقوا»
- ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
- سرمایه گذارى روى فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
- وعده هاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا»)
- بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
- ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
- انسان به طور غریزى به دریافت بركات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى كردند. «لفتحنا علیهم بركات»
- آنچه از بركات دریافت مى كنیم، گوشه اى از بركات الهى است. «بركات» (كلمه ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت ها نمى شود)
- زمین و آسمان، سرچشمه ى بركات اند. «بركات من السماء و الارض»
- نقش آسمان در بركت رسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
- ایمان و تقوا سبب نزول بركات مى شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... بركات»
- عامل محرومیّت ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
- لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»

۲:۴۹