رویش و جوانه، گروه آموزشی پژوهشی است که برای ایجاد تفکر توحیدی با تکیه بر شناخت و عقلورزی کودکان و نوجوانان کار میکند. اینجا دغدغهها و روزانههای من، نقد و بررسیها در تربیت دینی و معرفی محصولات و دستآوردها را خواهید دید.راه ارتباط: @zahra_azizian
انیمیشن «فرار مرغی دوران ناگتی» -مامان، ایران رو هم میزنن! (با صدایی آرام و کش دار)-با چی؟ (با صدایی محکم)-با موشک، بمب، مثل غزه!-با اینا که گفتی جرئت نمیکنن بزنن، به خاطر شهید تهرانیمقدمها و حاج قاسممون و مثل این شیرمردها جرئتش رو ندارن! ایران از لحاظ جنگی خیلی قوی شده (با صدایی خیلی محکم و غرورآمیز. البته حواسم هست طوری این مطلب را بگویم که او بپرسد ...)-پس با چی میزنن؟-قبلا که دربارهاش حرف زدیم، هنوز نمیدونی که ایران رو با چی میزنن؟! (با لحنی که یعنی، از شما توقع دارم بدونین.میخواهم خودش فکر کند و بار دیگر در بین داشتههایش دنبال جواب بگردد و خودش بر زبان بیاورد. اگر چیزی بگویم تمام اینها را از دست میدهم و او فقط نظر من را خواهد شنید)-میدونم، میدونم (با صدایی خیلی آرام و کاهنده)-خب برام بگــــو که چی میدونی. (با صدایی همراه با محبت و افتخار آمیز)-(با صدایی ناراحت از وضع موجود و دردمند) ایران رو با #جنگ_نرم میزنن! -تو جنگ نرم به کجا شلیک میکنن؟-به فکر آدما !!-آفرین! کسی که بدونه جنگ کجاست و تیر از کدوم طرف داره میاد، بهتر میتونه از خودش و خانوادهاش و مردمش دفاع کنه!نگاهم میکند.حالا وقتش است! بستر به خوبی آماده شده تا چیزی که چند روز است آماده کردهام که پیش بکشم، را بگویم. -اون کارتونه رو یادت میاد؟ با هم دیدیم، همون که دور گردن مرغها یه چیزی گذاشته بودن که فکر نکنن و همیشه خوشحال باشن،یادته اون آقاهه چی گفت؟-گفت: مرغهای خوشحال خوشمزهترن! جملاتی که کلیدی هستند را به نحوی برای کودک پررنگ کنید تا در خاطرش بماند. مثلا، وقتی فیلم را از دور زیر نظر داشتم، به محض شنیدن این جمله از کنار تلویزیون رد شدم و گفتم: اوف، عجب جملهای گفت! و همین باعث شد بعد از فیلم یا همان موقع، ما کمی روی مفهوم آن درنگ کنیم. -بعد چی کار کرد؟-یه کاری کرد فقط بازی کنند! تازه مامان، وقتی یه دقیقه گردنبند خاموش شد، سریع مرغه گفت من کیم؟ چرا اینجام؟ اینجا چیکار میکنم؟-خب این دقیقا همون جنگ نرمه!و ...پسرک سکوت میکند. دیگر لازم نیست برایش مسئله را بیش از این بشکافم، او باید خودش تحلیل کند. حواسم هست زمانی دیگر باز این گفتگو را به میان بکشم و زمینه شنیدن تحلیلهایش را باز کنم.تحلیل اتفاقهای اطرافمان، تحلیل مسیر رشد خودمان و برنامههای زندگیمان.الهی آمین در پویانمایی «فرار مرغی و دوران ناگتی» نشان میدهد که چون مرغها قبل از کشته شدن میترسند، اندامشان سفت میشود. پس برای اینکه خوشمزه باشند باید موقع کشته شدن، خوشحال باشند! برای همین باید کاری کرد که از کشته شدن خوششان بیاید. خلاصه گردنبندی برای مرغها اختراع میکنند تا با امواجش فکر آنها را عوض کنند. تا فقط به فکر بازی باشند و از رفتن به سمت کشته شدن خوشحال بشوند. به اینصورت ناگتهای خوشمزه تری درست میشود و مشتریهای بیشتری خواهند داشت. نکتهی قبل توجه دیگر این پویانمایی جمله «ممنونم علم» است که سه بار تکرار میشود. و میتواند بستر صحبت درباره انواع علم و اقتضائات علم و رابطهی دین و علم و ... را به وسیلهی آن فراهم کرد. دربارهی آن هم خواهم نوشت. این پویانمایی یک فروردین از شبکه نهال پخش شده و میتوانید از تلوبیون آن را ببینید. پیشنهاد اکید دارم که #شبکه_نهال بعد از پخش انیمیشنها یک جلسه واقعی گفتگو محور همراه با حضور کودکان، برای نقد آن پویا نمایی تهیه کند. کمترین اثرش این است که کودک میفهمد که فکرهایی در کارتون دیده و دریافت کرده که نیاز به بازبینی و توجه داردو این دقیقا معنا «فَلۡيَنظُرِ ٱلۡإِنسَٰنُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» است.در این باره حرفهایی هست که در فرصت دیگر خواهم نوشت.انشاالله. #تحلیل_انیمیش#تربیت_دینی#تربیت_کشف_محور#جنگ_نرم اینجا از یادداشتهای من در مادری و معلمی و گروهی که در فکرورزی دینی فعال است، خواهید شنید.https://ble.ir/rooyesh_javaneh