مصونیت تهدیدگران یعنی جواز ناامنی!
ویدئوی کوتاهی از دکتر پزشکیان دیدم که در آن، فحش دادن افراد به خود را بیاهمیت جلوه داده و آن را سبب تهذیب نفس دانسته بود.من نمیدانم آیا آن سخن در واکنش به تهدید به قتل رئیسجمهور از سوی یکی از مداحان، مطرح شده بود یا اینکه به موضوعی کلی و بیارتباط با آن تهدید اشاره داشت.اگر بحثی کلی در میان بوده باشد، واکنش آقای پزشکیان معقول و مقبول است. به هر حال رئیسجمهور و هر مقام مسئولی از نظر من، نباید چندان خود را درگیر الفاظ زشت مخالفان و ناراضیان از خود کنند و بخصوص نسبت به جماعت فحاش با هر گرایشی، حساسیت بیش از اندازه به خرج دهند. اما اگر آقای پزشکیان اشارهاش به تهدید مداح مذکور باشد، واکنشی نامتناسب و نامقبول نشان داده است. فحش با تحریک به خشونت و تهدید به قتل و آزار، کاملاً متفاوت است و این دو، ماهیت و احکامی از هر جهت متفاوت دارند. در همان بلاد فرنگ که مسئولان دولتی و حتی مردم عادی با فحش و فحشکاری کنار آمدهاند و توهین و ناسزا را به عنوانِ جلوهای از آزادی بیان تحمل میکنند، با تحریک و تهدید به قتل و خشونت و آزار، اصلاً سر سازش ندارند و آن را به عنوان اقدامی مجرمانه مورد پیگرد کیفری قرار میدهند. تهدید علنی به خشونت و بخصوص قتل، جامعه را به لحاظ روانی ناامن میکند و به همین دلیل، بیش از آنکه نوعی تعدی خصوصی باشد جرمی عمومی است و حتماً باید مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد. هیچ شهروندی در هر جایگاه و با هر نوع ادعایی، حق تحریک به خشونت و تهدید علیه دیگر شهروندان را ندارد و در صورت انجام آن، باید مورد پیگرد قرار گیرد و مجازات شود! بدبختانه از همان ابتدای انقلاب عدهای که خود را "حزباللهی" مینامیدند به خود حق میدادند که از ابزار تهدید به قتل و آزار علیه رقبا و مخالفان سیاسی خود استفاده کنند بدون آنکه نگران هر نوع تعقیب قضایی باشند. این نوع تهدید بعدها به منازعات جناحی نیز کشیده شد و به تدریج دامن مقامهای رسمی را هم گرفت تا جایی که امروز یک مداح به خود اجازه میدهد رئیسجمهور کشور را به سربریدن تهدید کند! این فرد چه به ادعای معاون سیاسی وزیر کشور، شوخی کرده باشد و چه به ادعای خودش دچار غلیان احساسات شده باشد، باید به دلیل نوع الفاظی که به کار گرفته، تحت تعقیب قرار گیرد. اگر امثال او در مقابل تحریکات و تهدیدات کلامی خود احساس مصونیت کنند، چنانچه میکنند، جواز خشونتگرایی و بیقانونی و ناامنی رسماً صادر شده است!متأسفانه فضای سیاسی کشور مدتهاست عرصهٔ تاخت و تاز افراد تهدیدگر چه تحت عنوان حمایت از حکومت و چه مخالفت با آن شده است. طرف با بیشرمی و پررویی کامل به خود اجازه میدهد که مخالف سیاسی خود را تهدید به انواع آزارها و حتی قتل کند! این نوع جنگلمحوری باید ریشهکن شود وگرنه سر سالمی در این جامعه به گور نخواهد رفت! اگر دستگاه قضا رأساً وارد موضوع تهدید مداح مذکور نشود، نهاد ریاستجمهوری حتماً باید شکایت کند. این یک موضوع شخصی و فردی نیست. به امنیت روانی و فیزیکی جامعه مربوط است. #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
ویدئوی کوتاهی از دکتر پزشکیان دیدم که در آن، فحش دادن افراد به خود را بیاهمیت جلوه داده و آن را سبب تهذیب نفس دانسته بود.من نمیدانم آیا آن سخن در واکنش به تهدید به قتل رئیسجمهور از سوی یکی از مداحان، مطرح شده بود یا اینکه به موضوعی کلی و بیارتباط با آن تهدید اشاره داشت.اگر بحثی کلی در میان بوده باشد، واکنش آقای پزشکیان معقول و مقبول است. به هر حال رئیسجمهور و هر مقام مسئولی از نظر من، نباید چندان خود را درگیر الفاظ زشت مخالفان و ناراضیان از خود کنند و بخصوص نسبت به جماعت فحاش با هر گرایشی، حساسیت بیش از اندازه به خرج دهند. اما اگر آقای پزشکیان اشارهاش به تهدید مداح مذکور باشد، واکنشی نامتناسب و نامقبول نشان داده است. فحش با تحریک به خشونت و تهدید به قتل و آزار، کاملاً متفاوت است و این دو، ماهیت و احکامی از هر جهت متفاوت دارند. در همان بلاد فرنگ که مسئولان دولتی و حتی مردم عادی با فحش و فحشکاری کنار آمدهاند و توهین و ناسزا را به عنوانِ جلوهای از آزادی بیان تحمل میکنند، با تحریک و تهدید به قتل و خشونت و آزار، اصلاً سر سازش ندارند و آن را به عنوان اقدامی مجرمانه مورد پیگرد کیفری قرار میدهند. تهدید علنی به خشونت و بخصوص قتل، جامعه را به لحاظ روانی ناامن میکند و به همین دلیل، بیش از آنکه نوعی تعدی خصوصی باشد جرمی عمومی است و حتماً باید مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد. هیچ شهروندی در هر جایگاه و با هر نوع ادعایی، حق تحریک به خشونت و تهدید علیه دیگر شهروندان را ندارد و در صورت انجام آن، باید مورد پیگرد قرار گیرد و مجازات شود! بدبختانه از همان ابتدای انقلاب عدهای که خود را "حزباللهی" مینامیدند به خود حق میدادند که از ابزار تهدید به قتل و آزار علیه رقبا و مخالفان سیاسی خود استفاده کنند بدون آنکه نگران هر نوع تعقیب قضایی باشند. این نوع تهدید بعدها به منازعات جناحی نیز کشیده شد و به تدریج دامن مقامهای رسمی را هم گرفت تا جایی که امروز یک مداح به خود اجازه میدهد رئیسجمهور کشور را به سربریدن تهدید کند! این فرد چه به ادعای معاون سیاسی وزیر کشور، شوخی کرده باشد و چه به ادعای خودش دچار غلیان احساسات شده باشد، باید به دلیل نوع الفاظی که به کار گرفته، تحت تعقیب قرار گیرد. اگر امثال او در مقابل تحریکات و تهدیدات کلامی خود احساس مصونیت کنند، چنانچه میکنند، جواز خشونتگرایی و بیقانونی و ناامنی رسماً صادر شده است!متأسفانه فضای سیاسی کشور مدتهاست عرصهٔ تاخت و تاز افراد تهدیدگر چه تحت عنوان حمایت از حکومت و چه مخالفت با آن شده است. طرف با بیشرمی و پررویی کامل به خود اجازه میدهد که مخالف سیاسی خود را تهدید به انواع آزارها و حتی قتل کند! این نوع جنگلمحوری باید ریشهکن شود وگرنه سر سالمی در این جامعه به گور نخواهد رفت! اگر دستگاه قضا رأساً وارد موضوع تهدید مداح مذکور نشود، نهاد ریاستجمهوری حتماً باید شکایت کند. این یک موضوع شخصی و فردی نیست. به امنیت روانی و فیزیکی جامعه مربوط است. #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
۴.۷K
۸:۱۱
مذاکرات و زبان گزندهٔ ترامپ!
ترامپ آدمی است که حتی متحدان قدیمی و قرص و محکم آمریکا هم از گزند زبان او در امان نیستند!عذابی که جورجیا ملونی نخستوزیر ایتالیا از زخم زبان او در هفتهٔ گذشته کشید، نمونهٔ روشنی از وضعیت است.بنابراین اگر قرار باشد هیئت مذاکرهکنندهٔ ایرانی روند مذاکرات را به تُک زبان ترامپ متصل کند، جلسات مذاکره یک خط در میان باید قطع و وصل شود و هرگز روی روال عادی نیفتد.ترامپ آدمی نیست که قدرت کنترل زبانش را داشته باشد. یک خط در میان به چپ و راست میزند. اگر هیئت ایرانی بدون توجه به این واقعیت وارد مذاکره شده است، به نظرم اصلاً لازم نبود هزینهٔ سفر به سوئیس را متحمل شود.#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
ترامپ آدمی است که حتی متحدان قدیمی و قرص و محکم آمریکا هم از گزند زبان او در امان نیستند!عذابی که جورجیا ملونی نخستوزیر ایتالیا از زخم زبان او در هفتهٔ گذشته کشید، نمونهٔ روشنی از وضعیت است.بنابراین اگر قرار باشد هیئت مذاکرهکنندهٔ ایرانی روند مذاکرات را به تُک زبان ترامپ متصل کند، جلسات مذاکره یک خط در میان باید قطع و وصل شود و هرگز روی روال عادی نیفتد.ترامپ آدمی نیست که قدرت کنترل زبانش را داشته باشد. یک خط در میان به چپ و راست میزند. اگر هیئت ایرانی بدون توجه به این واقعیت وارد مذاکره شده است، به نظرم اصلاً لازم نبود هزینهٔ سفر به سوئیس را متحمل شود.#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
۴.۴K
۱۷:۵۷
مجلس متخصصان!
شیخ محمدتقی مصباح یزدی معتقد بود که وجود مجلس شورای اسلامی با وضعیت و کیفیت جاری در جمهوریاسلامی، مخرب است و باید به جای آن جمعی از منتخبان صنوف و گروههای مختلف حرفهای کشور، تحت عنوان مجلس متخصصان شکل گیرد و به رهبر نظام مشورت کارشناسی دهد.حالا که مجلس به این روز افتاده است آیا پیروان آقای مصباح در مجلس، حاضرند به نظر مراد و مرجع فکری و عقیدتی خود تن در دهند و به شکلگیری چنین مجلسی کمک کند؟ #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
شیخ محمدتقی مصباح یزدی معتقد بود که وجود مجلس شورای اسلامی با وضعیت و کیفیت جاری در جمهوریاسلامی، مخرب است و باید به جای آن جمعی از منتخبان صنوف و گروههای مختلف حرفهای کشور، تحت عنوان مجلس متخصصان شکل گیرد و به رهبر نظام مشورت کارشناسی دهد.حالا که مجلس به این روز افتاده است آیا پیروان آقای مصباح در مجلس، حاضرند به نظر مراد و مرجع فکری و عقیدتی خود تن در دهند و به شکلگیری چنین مجلسی کمک کند؟ #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
۳.۱K
۱۰:۱۹
مجلس متخصصان!
شیخ محمدتقی مصباح یزدی معتقد بود که وجود مجلس شورای اسلامی با وضعیت و کیفیت جاری در جمهوریاسلامی، مخرب است و باید به جای آن جمعی از منتخبان صنوف و گروههای مختلف حرفهای کشور، تحت عنوان مجلس متخصصان شکل گیرد و به رهبر نظام مشورت کارشناسی دهد.حالا که مجلس به این روز افتاده است آیا پیروان آقای مصباح در مجلس، حاضرند به نظر مراد و مرجع فکری و عقیدتی خود تن در دهند و به شکلگیری چنین مجلسی کمک کند؟ #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
شیخ محمدتقی مصباح یزدی معتقد بود که وجود مجلس شورای اسلامی با وضعیت و کیفیت جاری در جمهوریاسلامی، مخرب است و باید به جای آن جمعی از منتخبان صنوف و گروههای مختلف حرفهای کشور، تحت عنوان مجلس متخصصان شکل گیرد و به رهبر نظام مشورت کارشناسی دهد.حالا که مجلس به این روز افتاده است آیا پیروان آقای مصباح در مجلس، حاضرند به نظر مراد و مرجع فکری و عقیدتی خود تن در دهند و به شکلگیری چنین مجلسی کمک کند؟ #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
۴K
۱۰:۲۲
اسلام انقلابی و حرکت امام حسین
"اسلام انقلابی" ترکیبی توصیفی است که مرحوم مرتضی مطهری آن را تحریف و انحراف میدانست.این ترکیب توصیفی، در زمان مرحوم مطهری عمدتاً از سوی گروههای مسلمانِ متمایل به مارکسیسم روسی و چینی و برخی از مدعیان افراطی پیروی از مرحوم دکتر شریعتی از قبیل گروه فرقان مورد استفاده قرار میگرفت.در آن زمان نیروهای مذهبی برخاسته از حوزه یا بازار به رغم مشی انقلابی در برابر نظام پهلوی به تأسی از مرحوم مطهری با ترکیب "اسلام انقلابی" سرسختانه مخالفت میکردند.گذشت روزگار اما همه چیز را جابجا کرد!مدعیان نخستینِ اسلام انقلابی به تدریج از این مفهوم فاصله گرفتند و در مقابل، برخی از مخالفانش با تمام وجود جذب آن شدند. مهمترین مشخصهٔ اسلام انقلابی نوعی تفسیر تحریفآمیز از عاشورا و حرکت امام حسین است به طوری که هیج جایی برای طرح سیرهٔ سیاسی دیگر امامان شیعه بخصوص امام حسن و امام سجاد و امام صادق و امام رضا باقی نمیگذارد.در این باره تا عصر امروز ویدئویی بارگذاری میکنم.#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
"اسلام انقلابی" ترکیبی توصیفی است که مرحوم مرتضی مطهری آن را تحریف و انحراف میدانست.این ترکیب توصیفی، در زمان مرحوم مطهری عمدتاً از سوی گروههای مسلمانِ متمایل به مارکسیسم روسی و چینی و برخی از مدعیان افراطی پیروی از مرحوم دکتر شریعتی از قبیل گروه فرقان مورد استفاده قرار میگرفت.در آن زمان نیروهای مذهبی برخاسته از حوزه یا بازار به رغم مشی انقلابی در برابر نظام پهلوی به تأسی از مرحوم مطهری با ترکیب "اسلام انقلابی" سرسختانه مخالفت میکردند.گذشت روزگار اما همه چیز را جابجا کرد!مدعیان نخستینِ اسلام انقلابی به تدریج از این مفهوم فاصله گرفتند و در مقابل، برخی از مخالفانش با تمام وجود جذب آن شدند. مهمترین مشخصهٔ اسلام انقلابی نوعی تفسیر تحریفآمیز از عاشورا و حرکت امام حسین است به طوری که هیج جایی برای طرح سیرهٔ سیاسی دیگر امامان شیعه بخصوص امام حسن و امام سجاد و امام صادق و امام رضا باقی نمیگذارد.در این باره تا عصر امروز ویدئویی بارگذاری میکنم.#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
۲.۶K
۸:۱۹
جلب رضایت تندروها از طریق تکذیب هر نوع پیشرفت در مذاکرات؟
سخنگوی وزارت خارجه ظاهراً مهمترین وظیفهٔ خود را پاسخ به شبهات و اعتراضات جریان تندرو از طریق نفی هر نوع پیشرفت در مذاکرات و طرح ابتکارات تازه میداند! انگار هر نوع پیشرفت در مذاکرات و هر گامی به سوی توافق، نوعی ننگ و شرمساری است که باید بلافاصله تکذیب شود! در این میان، ظاهراً سایر اقشار مردم که خواهان رفع سایهٔ جنگ و تحریمها از سر کشور از راه پیشرفت در مذاکرات و دستیابی به توافقاند، اصلاً هیچ اهمیتی ندارند و نباید یک کلام به آنها پاسخ داده شود!خب اگر جریان تندرو تا این اندازه قوی و متنفذ است که هر ادعا یا اعتراض آنها واکنش فوری تیم مذاکرهکننده را ضروری میسازد، دستیابی به توافق نهایی قرار است با اتکاء به کدام جریان به دست آید؟#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
سخنگوی وزارت خارجه ظاهراً مهمترین وظیفهٔ خود را پاسخ به شبهات و اعتراضات جریان تندرو از طریق نفی هر نوع پیشرفت در مذاکرات و طرح ابتکارات تازه میداند! انگار هر نوع پیشرفت در مذاکرات و هر گامی به سوی توافق، نوعی ننگ و شرمساری است که باید بلافاصله تکذیب شود! در این میان، ظاهراً سایر اقشار مردم که خواهان رفع سایهٔ جنگ و تحریمها از سر کشور از راه پیشرفت در مذاکرات و دستیابی به توافقاند، اصلاً هیچ اهمیتی ندارند و نباید یک کلام به آنها پاسخ داده شود!خب اگر جریان تندرو تا این اندازه قوی و متنفذ است که هر ادعا یا اعتراض آنها واکنش فوری تیم مذاکرهکننده را ضروری میسازد، دستیابی به توافق نهایی قرار است با اتکاء به کدام جریان به دست آید؟#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
۳.۲K
۸:۱۹
عجب خواستگاری موفقی!
در ولایت ما که نه، در یک ولایت دیگر، عدهای از اهالی از روی لج عدهای دیگر، اعلام کردند که خواستگاری امری از هر جهت ذلیلانه است وچه معنا دارد که پای وصلت و مهریه و شیربها به میان آید!چون این عده زورشان بر آن عده چربید، خواستگاری عین ذلت و سرافکندگی و امری ممنوعه معرفی شد. اما از آنجا که بدون خواستگاری، ازدواجی هم صورت نمیگیرد و بدون ازدواج نیز زاد و ولدی انجام نمیشود و نسل رو به انقراض میگذارد و در عین حال، زور طبیعت و غرایز آدمیزاد هم بیش از زور آدميان زورگوست، نهایتاً جمعی هیچ راهی پیش روی خود جز رفتن به خواستگاری ندیدند!مشخص است که شکستن این تابوی مصنوعی چه غوغایی برانگیخت. خواستگاری روندگان در مقابل غوغائیان اما گویی بدهکار بودند و در برابر هر نیش کلام آنها اینطور به دفاع از خود برمیخاستند که:درست است که ما خواستگاری رفتهایم اما مطلقاً حاضر به هیچ بحث و گفتوگویی در بارهٔ مهریه و شیربها و اینگونه مزخرفات نشدیم و فقط از میزان جهیزیهٔ عروس و چگونگی تهیهٔ آن حرف زدیم و تازه چند بار هم تأکید کرديم که از ریخت عروس و کل خانواده و فامیلش از هر جهت بیزاریم! عجب خواستگاری موفقی!این داستانک را به یادداشت قبلی پیوند بزنید!#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
در ولایت ما که نه، در یک ولایت دیگر، عدهای از اهالی از روی لج عدهای دیگر، اعلام کردند که خواستگاری امری از هر جهت ذلیلانه است وچه معنا دارد که پای وصلت و مهریه و شیربها به میان آید!چون این عده زورشان بر آن عده چربید، خواستگاری عین ذلت و سرافکندگی و امری ممنوعه معرفی شد. اما از آنجا که بدون خواستگاری، ازدواجی هم صورت نمیگیرد و بدون ازدواج نیز زاد و ولدی انجام نمیشود و نسل رو به انقراض میگذارد و در عین حال، زور طبیعت و غرایز آدمیزاد هم بیش از زور آدميان زورگوست، نهایتاً جمعی هیچ راهی پیش روی خود جز رفتن به خواستگاری ندیدند!مشخص است که شکستن این تابوی مصنوعی چه غوغایی برانگیخت. خواستگاری روندگان در مقابل غوغائیان اما گویی بدهکار بودند و در برابر هر نیش کلام آنها اینطور به دفاع از خود برمیخاستند که:درست است که ما خواستگاری رفتهایم اما مطلقاً حاضر به هیچ بحث و گفتوگویی در بارهٔ مهریه و شیربها و اینگونه مزخرفات نشدیم و فقط از میزان جهیزیهٔ عروس و چگونگی تهیهٔ آن حرف زدیم و تازه چند بار هم تأکید کرديم که از ریخت عروس و کل خانواده و فامیلش از هر جهت بیزاریم! عجب خواستگاری موفقی!این داستانک را به یادداشت قبلی پیوند بزنید!#احمد_زیدآبادی@ahmadzeidabad
۲.۹K
۱۱:۰۷
از جنس نزاع قدرت نبود!
بزرگترین پرسش در مورد حادثهٔ کربلا همواره این است که چرا در اواسط قرن اول هجری چنان فاجعهای در جهان اسلام و در بین مسلمانان امکان وقوع پیدا کرد؟این پرسش پاسخ سادهای ندارد، اما به آن پاسخهای ساده داده میشود.برخی ناظران بروندینی آن را به نزاع قدرت نسبت میدهند و برخی از باورمندان دروندینی هم همین منطق را با الفاظی دیگر پذیرفتهاند!حسین اما در هیچ مقطعی از زندگیاش وارد بازی قدرت نشد.وقتی برادرش حسن که درود خدا بر او باد، پیمان صلح با معاویه را امضاء کرد و تمامی دستگاه قدرت را به او سپرد، حسین ده سال در کنار حسن و ده سال دیگر پس از وفات برادر به صلحنامه، کاملاً متعهد و پایبند ماند و هیچ تخطی از آن نکرد. بعد از آن هم هیچ گزارشی از تمهید او برای دستیابی به حکومت پس از مرگ معاویه منتشر نشده است. او در مدینه در کمال پاکی و عظمت و وقار میزیست و چندان مورد احترام و علاقهٔ مردم شهر و بزرگان آن بود که وجودش را همچون روشنایی چراغی در محیط زندگی خود میدانستند. این وضع ادامه داشت تا اینکه پیکی از دمشق آمد که او و پسران زبیر و عمر، یا باید به خلاف وجدان خویش و به زور با يزيد بیعت کنند و یا اینکه به قتل برسند. در واقع حسین و خاندان و یارانش قربانی قدرت شدند، قدرتی یکجانبه از طرف امویان که دستگاه خلافت را از ابزاری برای اقامهٔ قسط و عدل و آبادانی و امنیت به وسیلهای برای فرونشاندن شهوات جاهطلبانهٔ خویش از طریق مطیعساختن بزرگان و بردهسازی از تودهٔ مردم تبديل کردند. حسین و خاندانش قربانی این نوع نگاه و رویکرد به قدرت شدند چون تن دادن به مرگ برای آنان آسانتر از بردگی یزید و ابنزیاد بود. او به مظلومانهترین وجه تن به مرگی بینهایت باشکوه داد نه برای اینکه به حکومت بر شهری چون کوفه دست یابد بلکه برای اینکه وجه بیرحم و پلید قدرت و زبونی و حقارت بردگان آن را تا ابدالآباد رسوا سازد. #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
بزرگترین پرسش در مورد حادثهٔ کربلا همواره این است که چرا در اواسط قرن اول هجری چنان فاجعهای در جهان اسلام و در بین مسلمانان امکان وقوع پیدا کرد؟این پرسش پاسخ سادهای ندارد، اما به آن پاسخهای ساده داده میشود.برخی ناظران بروندینی آن را به نزاع قدرت نسبت میدهند و برخی از باورمندان دروندینی هم همین منطق را با الفاظی دیگر پذیرفتهاند!حسین اما در هیچ مقطعی از زندگیاش وارد بازی قدرت نشد.وقتی برادرش حسن که درود خدا بر او باد، پیمان صلح با معاویه را امضاء کرد و تمامی دستگاه قدرت را به او سپرد، حسین ده سال در کنار حسن و ده سال دیگر پس از وفات برادر به صلحنامه، کاملاً متعهد و پایبند ماند و هیچ تخطی از آن نکرد. بعد از آن هم هیچ گزارشی از تمهید او برای دستیابی به حکومت پس از مرگ معاویه منتشر نشده است. او در مدینه در کمال پاکی و عظمت و وقار میزیست و چندان مورد احترام و علاقهٔ مردم شهر و بزرگان آن بود که وجودش را همچون روشنایی چراغی در محیط زندگی خود میدانستند. این وضع ادامه داشت تا اینکه پیکی از دمشق آمد که او و پسران زبیر و عمر، یا باید به خلاف وجدان خویش و به زور با يزيد بیعت کنند و یا اینکه به قتل برسند. در واقع حسین و خاندان و یارانش قربانی قدرت شدند، قدرتی یکجانبه از طرف امویان که دستگاه خلافت را از ابزاری برای اقامهٔ قسط و عدل و آبادانی و امنیت به وسیلهای برای فرونشاندن شهوات جاهطلبانهٔ خویش از طریق مطیعساختن بزرگان و بردهسازی از تودهٔ مردم تبديل کردند. حسین و خاندانش قربانی این نوع نگاه و رویکرد به قدرت شدند چون تن دادن به مرگ برای آنان آسانتر از بردگی یزید و ابنزیاد بود. او به مظلومانهترین وجه تن به مرگی بینهایت باشکوه داد نه برای اینکه به حکومت بر شهری چون کوفه دست یابد بلکه برای اینکه وجه بیرحم و پلید قدرت و زبونی و حقارت بردگان آن را تا ابدالآباد رسوا سازد. #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
۲.۵K
۷:۲۱
کار خودشان است؟
عدهای که اختلال در سیستم چند بانک را به گشایش نسبی اینترنت نسبت میدهند و خواستار مسدود کردن دوبارهٔ آن هستند خود را در معرض اتهام دخالت در ایجاد اختلال مذکور قرار میدهند!در هر واقعهٔ ناگواری، انگشت اتهام معمولاً به سمت افرادی دراز میشود که از آن واقعه یا سود میبرند و یا قصد سود بردن دارند!تأسیسات و بنگاههای بسیاری از کشورهای جهان روزانه مورد حملهٔ سایبری قرار میگیرد و مشکلات و اختلالاتی در روند کارشان ایجاد میکند. در واکنش به این مشکل، آیا در آن کشورها عدهای خواستار قطع اینترنت میشوند یا اینکه تقویت سیستمها برای مقاومت در برابر حملات سایبری مورد تأکید قرار میگیرد؟بدبختانه این فقط در ایران است که عدهای، پاککردن صورت مسئله را تنها راه مقابله با مسئله میدانند و نتیجهاش هم انباشت کوهی از مشکلات و گرفتاریها برای جامعه شده است!این عده که متأسفانه به کوررنگی مبتلا شدهاند حتی حاضر به مشاهدهٔ مشکلات هم نیستند و تصور میکنند با انکار آنها، اصل وجودشان هم غیب میشود! در این انکار و نادیدهانگاری مشکلات، گاه کارد را چنان به استخوان رئیسجمهور میرسانند که او مجبور میشود شمهای از آنها را به اطلاع عموم برساند. از طرفی همینکه آقای پزشکیان به مشکل و معضل و تنگنایی اشاره میکند بلافاصله گریبان او را میگیرند که چرا "پیام ضعف" به جهان خارج صادر میکند!انگار مشکلات اقتصادی یا میزان صدور نفت هم از جمله اموری است که از چشم دیگر کشورها پنهان میماند و یا میتوان از چشم آنها پنهان نگه داشت!در دوران ریاستجمهوری مرحوم رئیسی مقامهای مسئول به طور مرتب از صادرات فزایندهٔ نفت و دسترسی به پول آن و بیاثر کردن تحریمها خبر میدادند. در آن هنگام وقتی من در مواجهه با مردم در کوچه و خیابان و بازار یکی از دلایل مشکلات معیشتی آنها را تحریمهای آمریکا برمیشمردم، همگی معترض میشدند و میگفتند؛ مگر خودشان نمیگویند که هم نفت را به میزان بالا صادر میکنند، هم به پولش دسترسی دارند و هم کل تحریمها را دور زده و خنثی کردهاند؟ با این حال چرا کمیت زندگی ما لنگ است و پیش خانوادههای خود شرمنده هستیم؟ لابد پولها را خودشان بالا میکشند و یا خرج عطینا میکنند که نه فقط هیچ اثری در زندگی ما ندارد بلکه با تورم سنگین و روزافزون، جیبمان بیش از پیش خالی میشود!چنین واکنشی به چنان ادعایی، جواب هم دارد؟ #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
عدهای که اختلال در سیستم چند بانک را به گشایش نسبی اینترنت نسبت میدهند و خواستار مسدود کردن دوبارهٔ آن هستند خود را در معرض اتهام دخالت در ایجاد اختلال مذکور قرار میدهند!در هر واقعهٔ ناگواری، انگشت اتهام معمولاً به سمت افرادی دراز میشود که از آن واقعه یا سود میبرند و یا قصد سود بردن دارند!تأسیسات و بنگاههای بسیاری از کشورهای جهان روزانه مورد حملهٔ سایبری قرار میگیرد و مشکلات و اختلالاتی در روند کارشان ایجاد میکند. در واکنش به این مشکل، آیا در آن کشورها عدهای خواستار قطع اینترنت میشوند یا اینکه تقویت سیستمها برای مقاومت در برابر حملات سایبری مورد تأکید قرار میگیرد؟بدبختانه این فقط در ایران است که عدهای، پاککردن صورت مسئله را تنها راه مقابله با مسئله میدانند و نتیجهاش هم انباشت کوهی از مشکلات و گرفتاریها برای جامعه شده است!این عده که متأسفانه به کوررنگی مبتلا شدهاند حتی حاضر به مشاهدهٔ مشکلات هم نیستند و تصور میکنند با انکار آنها، اصل وجودشان هم غیب میشود! در این انکار و نادیدهانگاری مشکلات، گاه کارد را چنان به استخوان رئیسجمهور میرسانند که او مجبور میشود شمهای از آنها را به اطلاع عموم برساند. از طرفی همینکه آقای پزشکیان به مشکل و معضل و تنگنایی اشاره میکند بلافاصله گریبان او را میگیرند که چرا "پیام ضعف" به جهان خارج صادر میکند!انگار مشکلات اقتصادی یا میزان صدور نفت هم از جمله اموری است که از چشم دیگر کشورها پنهان میماند و یا میتوان از چشم آنها پنهان نگه داشت!در دوران ریاستجمهوری مرحوم رئیسی مقامهای مسئول به طور مرتب از صادرات فزایندهٔ نفت و دسترسی به پول آن و بیاثر کردن تحریمها خبر میدادند. در آن هنگام وقتی من در مواجهه با مردم در کوچه و خیابان و بازار یکی از دلایل مشکلات معیشتی آنها را تحریمهای آمریکا برمیشمردم، همگی معترض میشدند و میگفتند؛ مگر خودشان نمیگویند که هم نفت را به میزان بالا صادر میکنند، هم به پولش دسترسی دارند و هم کل تحریمها را دور زده و خنثی کردهاند؟ با این حال چرا کمیت زندگی ما لنگ است و پیش خانوادههای خود شرمنده هستیم؟ لابد پولها را خودشان بالا میکشند و یا خرج عطینا میکنند که نه فقط هیچ اثری در زندگی ما ندارد بلکه با تورم سنگین و روزافزون، جیبمان بیش از پیش خالی میشود!چنین واکنشی به چنان ادعایی، جواب هم دارد؟ #احمد_زیدآبادی @ahmadzeidabad
۲K
۱۰:۲۱