بازارسال شده از خانه علوم انسانی حنیف
۶۰
۱۱:۲۵
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۱.۴K
۲:۴۸
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۱.۷K
۹:۱۱
آوردگاه
️ مقایسه ای میان برجام اوباما و آنچه ترامپ پس از شکست در عملیات نظامی خود ناچار به امضای آن شده است. @AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۲.۵K
۹:۳۲
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۱.۱K
۱۳:۱۵
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۱.۳K
۱۵:۴۸
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۱K
۱۳:۴۸
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۸۰۹
۱۴:۱۲
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۸۳۸
۱۴:۲۴
آوردگاه
میدونم احتمالا با انتشار هرخبری عدهای در تلاش هستند تا بدترین تحلیل رو ازش داشته باشند. اما واقعیت اینه: اتفاقی که داره میوفته فروپاشی ساختار ۱۵ ساله تحریم آمریکا علیه ایرانه. ایران تنگه هرمز رو نه فقط با محاصره بلکه با تعلیق تمام تحریمهای مربوط به فروش و صادرات نفت و مشتقات معامله کرده.
پینوشت: واضح و مشخصه که تنگه هرمز ابزار یک بار مصرف برای ایران نیست. گرچه مطابق اخبار و تحلیلهای منابع مستقل «هنوز» تردد چشمگیری از تنگه شروع نشده و ادعای نیروی دریایی سپاه نزدیک به واقعیته؛ اما حتی در صورت بازگشایی تنگه هرمز مطابق همین تفاهم نامه ایران میتونه هر زمان که شاهد بازگشت ساز و کار تحریم یا محاصره قرار گرفت محدودیتها در تردد از تنگه هرمز رو برقرار کنه. @AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۱. هنوز تنگه هرمز باز نشده، مطابق گزارشها به دلیل وجود حداقل ۸۰ مین فرآیند پاکسازی و بازگشایی کامل حداقل یک ماه طول میکشه. در صورت پاکسازی کامل هم نرخ تردد به این زودی به قبل برنمیگرده. در صورت بازگشت تردد هم این حجم از کاهش تولید نفت در کشورهای عربستان، کویت و عراق که از ۵۰ تا ۸۰ درصد بوده به زودی احیا نمیشه.
۲. فرآیند افزایش ذخایر استراتژیک نفتی بسیار زمانبر هستند. برای درک این مساله کافی است نگاهی به تغییرات حجم ذخایر در آمریکا بیاندازید. بخش زیادی از ذخایر که در سال اول جنگ اوکراین مصرف شد سالهای بعد علی رغم کاهش قیمت نفت یه ۶۰ دلار احیا نشد!
۳. نزدیک ۴ ماه انسداد تنگه هرمز بزرگترین خلا نفتی تاریخ را با حجمی نزدیک به ۸۰۰ میلیون بشکه کسری ایجاد کرده. جبران این خلا و بازگشت ذخایر و قیمت نفت به قبل جنگ در دو ماه و سه ماه شدنی نیست!
۴. به گفته تانکر ترکز ایران در یک هفته از فروپاشی محاصره آمریکا نزدیک به ۱۸ میلیون بشکه نفت فروخته که برابر با درآمد ارزی چند ماه ماست. در معامله دوطرفه محاصره در قبال تنگه هرمز قطعا بازیگری که سود بیشتری میبرد ایران است.
۵. فروپاشی نظام تحریمی الزاما به معنای از بین رفتن تحریمها نیست! تا سالهای بعد با توجه به نفوذ قابل توجه لابی اسرائیل در کنگره و در دو حزب این گزینه قابل دسترسی نمیباشد اما ساز و کار فعلی قابل تمدید است.
@AVARDGAH_IRAN | آوردگاه
۱.۱K
۱۴:۳۱