بهروز
راز صندلیهای خالی: حاکمیت سرمایه و سقوط اخلاقی مدرسه (به مؤسسهی فرهنگی روزبه بازگردیم)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ به عنوان یک روزبهی و با شناختی چندین ساله از ظاهر و باطن مؤسسه؛ به دوستان بهروزی پیشنهاد میکنم اگر واقعا به دنبال اصلاح مدرسه هستید به ریشه ها بپردازید نه شاخه ها. به دنبال تغییر افکار باشید نه رفتار. ایجاد این تصور که ریشه مسائل مدرسه ناکارآمدی یا بی توجهی مدیرانش است؛ یک آدرس غلط است. نخیر. مدیریت مدرسه مقتدر و آگاهانه عمل میکند و بعید میدانم مطالب شما خارج از دایره اطلاعاتشان باشد. آنها دقیقا میدانند دارند چه میکنند.
️ مدرسه کاملا در قالب یک بنگاه اقتصادی؛ و بر اساس تفکر سرمایه داری عمل میکند و آشکارا هم دارد این را به نمایش میگذارد. اگر میبینید مدرسه در سال کنکور حاضر میشود یک سوم ظرفیت کلاس ها را خالی کند؛ فقط ناشی از این حقیقت است که در تفکر سرمایه داری حاکم؛ بالابردن درصدی نتایج کنکور برای رقابت با فلان و بهمان مدرسه؛ ارجح است به حفظ و تقویت 10 ها دانش آموز سابقش یا در اختیار گذاشتن این فرصت طلایی آموزشی به کودکانی که خانواده هایشان توان مالی برای پرداخت شهریه 50 میلیونی ندارند. فقط در نگاه ضدانسانی سرمایه داری است که شما حاضر میشوی یک سوم صندلی خالی داشته باشی اما از ترس کاهش رقابت پذیری و سود؛ آن ها را به استعداد های بی شمارِ کمتر برخوردار -چه مالی چه درسی- ندهی و محروم نگهشان داری. چنین ترجیحات آگاهانه ای؛ نمایانگر سقوط اخلاقی مدرسه و استحاله آن از یک مؤسسه فرهنگی به بنگاهی اقتصادی است.
️ اگر شما واقعا میخواهید مدرسه را اصلاح کنید راهش فقط و فقط این است که شجاعانه به حاکمیت سرمایه داران بر آن پایان دهید؛ و این بنگاه اقتصادی را به نام و غایت اصلی اش برگردانید؛ {مؤسسه فرهنگی روزبه}. #کنکور_در_روزبه (۱۰۸) -------------------------------------
#ادمین: شورای بهروز ضمن سپاس از تحلیل نگارندهی محترم، فردا شب پس از جمعبندی، موضع و توضیح خود را خدمت ایشان و اعضای بهروز اعلام خواهد کرد.
استفاده از تعبیر "بنگاه اقتصادی" برای روزبه، به خاطر کاهش تعداد دانشآموزان درست نیست (واکنشی به پیام ۱۰۸)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ یک نگاهی وجود دارد که شهریه بالا و حذف دانش آموزان فقط بخاطر رویکرد تجارتی روزبه به مقوله آموزش است و با تعبیری که در پیامهای قبلی آمده: "بنگاه اقتصادی".
️ من مطمئن نیستم که چقدر این حرف درست است؟ اما به نظر میرسد اتفاقا عدم کاهش دانش آموزان تا پایه دوازدهم با رویکرد اقتصادی بیشتر جور در می آید و یک مثال نقضی به حساب می آید.
️ از جهت حفظ برند مدرسه هم مسئولان میتوانند توجیه کنند که در این مدرسه هر کس مستعد باشد و تلاش کند رتبه قطعی خوب در انتظار اوست و رتبه های فراوان عالی بیانگر آن است و رتبه های متوسط به اصرار خانواده آنها و همراهی مدرسه با درخواست آنها بوده است. احتمال میدهم بچه ها، فارغ التحصیلان و خانواده هایی که این نگاه منفی را دارند تجربه و خاطرات تلخی دارند که چنین برداشتی را سبب شده است ولی شاید اگر میتوانستند خود را جای مدرسه بگذارند قضاوتشان یک طرفه نبود.
️ و البته مدرسه هم وظیفه دارد که پاسخگوی تصمیمهای خود باشد و بداند چه تبعات ناگواری بخاطر کسب نتایج کنکور دامنگیر دانش آموزان حذفی و حتی افراد باقیمانده میشود.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۱)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۱)
۱۱
۱۷:۳۱
مدرسه نباید بچهها را قربانی "سود" و "برند" خود کند
مدت زمان مطالعه = ۴ دقیقه
️ به طور کلی مدرسه یک نهاد غیرانتفاعی است. یعنی قرار بوده با دوری از انواع انتفاعات اعم از ثروت و شهرت و قدرت صرفا به رسالت خود یعنی تعلیم و تربیت بپردازد. یک مدرسه واقعا غیرانتفاعی؛ نباید نتایج احتمالی کنکور دانش آموزان را ملاک نگهداری یا حذف آنها قرار دهد. بلکه باید بدون چشمداشت و منفعت طلبی؛ همه دانش آموزانی که ثبت نام کرده را ارتقا دهد تا هر کدام در حد توانشان بهترین نتایج را کسب کنند.
️ برخی به اشتباه تصور کرده اند که اگر مدرسه نگاه سرمایه داری داشت اتفاقا باید صندلی های خالی دوازدهم را با ثبت نام دانش آموز بیشتری پر میکرد تا سود بیشتری بدست آورد. خیر عزیزان. از منظر مدیریت مالی درآمد سالیانه از ثبت نام برای 20 صندلی خالی در پایه دوازدهم رقم ناچیزی در برابر سود و سرمایه مدرسه است؛ و سرمایه اصلی {برند روزبه} میباشد که هر ساله موجب کسب درآمد بیشتری با ثبت نام 560 دانش آموز از پیش دبستانی تا پایه نهم میشود. این 560 دانش آموز چرا به مدرسه میآیند؟ به امید برند روزبه و نتایج کنکور آن. نتایجی که بیشتر یک ویترین نمایشی و ناقص است. اما این برند چگونه ساخته شده است؟
️ افرادی که تجربه حضور در مدرسه را دارند میدانند که با محاسبه کلیه ثبت نام های یک دوره (پایه) از اول دبستان تا دوازدهم؛ به عدد 120 میرسیم. اما پایه دوازدهم با 40 نفر تشکیل میشود. تمام دانش آموزانی که ممکن است برند مدرسه را مخدوش کنند به راحتی حذف میشوند. شاید همه از مناسبات داخل مدرسه خبر نداشته باشند. اما به عینه دانش آموزانی را میشناسم که اتفاقا سخت تلاش میکردند و درس میخواندند؛ ولی به این دلیل که ممکن بود توانشان کم باشد و نتایج کنکور مدرسه را کمی پایین بکشند؛ اخراج شدند. حتی برخی از آنها یک سال مانده به کنکور اخراج شدند.
️ در مدرسه همه چیز حساب شده است. جذب حداکثری در ابتدا و دفع حداکثری در انتها. تا فقط دانش آموزانی که برند مدرسه را تقویت میکنند به خط پایان برسند. بقیه را ولو اگر ظرفیت خالی وجود داشته باشد؛ به طرق مختلف مرخص میکنند. بیابید از خودمان بپرسیم. نهادی که بهترین امکانات و یک سوم صندلی خالی دارد؛ ولی از ترس کاهش چند رتبه ای میانگین نتایج کنکورش حاضر میشود انسان ها را از فرصت مازاد آموزشی محروم کند نامش چیست؟ مدرسه غیرانتفاعی یا بنگاه اقتصادی؟ اگر این حاکمیت سرمایه نیست؛ پس چیست؟
️ عرض کرده بودم. سیستم مدرسه با حاکمیت چنین سرمایه دارانی دچار سقوط اخلاقی شده است. مسؤولین مدرسه باید با نفس و خدای خود خلوت کنند که چرا روزبه را به این نقطه رسانده اند؟ به خاطر سود بیشتر؟ یا شاید هم اینها به خاطر چیزی بدتر از سود مالی باشد. اینکه همین برند ساختگی موجب تفاخر و تکاثر شده باشد.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۲)-------------------------------------
#ادمین: بهروز ضمن قدردانی بابت مباحثه و تضارب آراء میان نویسندگان پیامهای اخیر، جهت جمعبندی و پایان این بحث فردا در بستر تلگرام یک نظرسنجی عمومی برگزار خواهد کرد.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۲)-------------------------------------
۱۱
۱۷:۳۱
روزبه هیچگاه رویکرد تبلیغاتی نسبت به "کنکور" نداشته و ندارد (نگاهی متفاوت از سوی یک عضو محترم مدرسه)
مدت زمان مطالعه = ۴ دقیقه
️ مطالعه مطالب کانال بهروز، که متأسفانه روز به روز بیشتر به سمت رویکردهای زرد پیش میرود، من را بر آن داشت تا صرفاً به بهانه موضوع کنکور نقدی به نوع نگاه حاکم بر بعضی مطالب کانال داشته باشم.
️ کنکور، مثل تقریباً هر موضوع دیگری در زندگی امروز ما (نظیر مدرسهداری، تعلیم و تربیت و ...)، یک موضوع تخصصی است و نیاز به نگاه دقیق و کارشناسی دارد. بیانصافی است که توان کارشناسی مدرسه که برآمده از تلفیقی از دانش و تجربه است را نادیده انگاشته و دوربین را بر روی برداشتهای شخصی، تجربیات منفرد و کاستیهایی که کسی منکر آنها نیست، زوم کنیم.
️ در خصوص مسئله کنکور و موضوع تغییر مشاور مدرسه، باید دانست که اگرچه بخشی از سرمایه فنی و کارشناسی مدرسه در منابع انسانی مدرسه و کارکنان تجمیع میشود، اما بخش مهم دیگری از آن در فرآیندها و ساختارهای مجموعه حفظ شده و همین موضوع است که مدرسهای مانند روزبه را فارغ از نامها و افراد تبدیل به برند نموده است. آمدن و رفتن افراد و پیوستن و گسستنها، ویژگی طبیعی هر مجموعه پویا است و چه بسیار آمدههایی که بهتر از رفتهها عمل کردهاند.
️ در خصوص موضوع نگاه اقتصادی و توجه به برند روزبه، آنچه برای من و از بررسی رفتار و عملکرد موسسه و مقایسه آن با موسسات مشابه روشن است این است که برخلاف دیدگاههای منعکسشده در کانال، روزبه هیچگاه رویکرد تبلیغاتی نسبت به کنکور نداشته و ندارد و بر خلاف بسیاری از موسسات و مدارس دیگر، علاقهای به نصب پلاکارد و نمایش موفقیتها و قبولیهای خود در کنکور ندارد، که در سالهای نهچندان دور با شفافیتی بینظیر (و شاید هم بیدلیل) و سخاوتی صادقانه (که تقریباً در هیچ یک از موسسات مشابه مشاهده نکردهام) ریز به ریز نتایج فارغالتحصیلان را بر روی وبسایت خود قرار میداد. اتفاقاً و برخلاف آنچه عزیزان دیگر در کانال نگاشتهاند، در رویکردهای تبلیغاتی، نیمه پر لیوان و رتبههای دو رقمی و سهرقمی بزرگنمایی میشوند و تا زمانی که این تعداد کافی باشد، دیگر کسی کاری ندارد که این مدرسه چند رتبه 5 و 6 رقمی کسب کرده است. اما این که دلایل پس سیاست مدرسه در محدود کردن تعداد دانشآموزان در سال دوازدهم چیست، نیاز به بررسیهای دقیقتری دارد.
️ یکی از این دلایل که برای کسانی که با مدرسه و سیاستهای آن اندکی آشنایی داشته باشند آشکار است (و برای من عجیب است که هیچ یک از عزیزان متذکر نشدند،) این است که افرادی که در پایان سالهای دهم و یازدهم رتبههای انتهایی دوره را کسب میکنند، بعضاً اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند و تغییر محیط و همکلاسیها گاهی میتواند و توانسته است ایشان اعتماد به نفس رفته را به ایشان باز گردانده و روند آموزشی آنها را بهبود ببخشد. آری عزیزان، شاید صحیح نباشد نگاه اقتصادی خود را به جای نیّات مدرسه جا بزنیم و تجربه و رویکردهای آموزشی-تربیتی مدرسه را هیچ بپنداریم.
️ در سالهایی که سعادت همراهی با مدرسه و دانشآموزانش را داشتهام، از جمله بزرگترین اخلالها در مسیر کار دانشآموزان پیشدانشگاهی (چهارم دبیرستان / دوازدهم)، دخالتهای گاه و بیگاه اولیای عزیزی بود که قطعاً از سر دلسوزی، نظر خود را نسبت به تجربه و دانش مدرسه – که سرمایه اصلی و اساسی آن است – اولویت داده و عموماً نتایج مطلوبی نیز از این رویکرد کسب نکردهاند. این در حالی است که اعتماد به نفس و آرامش، مهمترین عامل موفقیت دانشآموزان در سال پایانی دبیرستان است و متأسفانه ناسازگاری خانوادهها و مدرسه مهمترین عامل اخلال در این آرامش و اعتماد به نفس است.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۳)-------------------------------------
#ادمین: بهروز به نوبهی خود بابت برخی الفاظ به کار رفته در این پیام از نویسندگان محترم مطالب اخیر پوزش میطلبد. تعهد اخلاقی ما مبنی بر انتشار بدون دخل و تصرفِ پیامهای دریافتی، افزایش شکیبایی و تحمل اعضای فرهیختهی بهروز را اقتضا دارد.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۳)-------------------------------------
۱۱
۱۷:۳۰
مدرسه گرفتار "سنتهای لایتغیر" و "نگاههای مهندسیِ خطتولیدی" است (جداشدن آدمهای ارزشمند صرفاً به مثابهی تعویض چرخدنده فرض میشود)
مدت زمان مطالعه = ۳ دقیقه
️ در خصوص متن ۱۱۳ نکتهای به نظرم رسید که مطلوب دانستم با جمع «بهروز» به اشتراک بگذارم:
️ یکی از گونههای مغالطات این است که به جای نقد و استدلال دقیق و موشکافانه، جریانات و افکار را با برچسبزنی مورد قضاوت قرار دهیم. اینکه مجموعه مقالات منتشر شده در بهروز «به سمت رویکردهای زرد پیش میرود» و یا اینکه «توان کارشناسی مدرسه آنچنانی است»، هر دو گونهای برچسبزنی است. اولی از نوع برچسبزنیهای منفی و دومی از نوع برچسبزنیهای مثبت. بنده در اینجا کاری به زرد بودن بهروز ندارم و خود مسؤولان این کانال، در صورت تمایل، باید جوابگوی این اتهام باشند، اما چند سطری در خصوص توان کارشناسی مدرسه عرض خواهم کرد.
️ امیدوارم نویسندهی محترم متن ۱۱۳ از همکاران نباشند چون در واقع همکاران روزبه (از زاویه نگاه درونی) در مدرسه چندان شاهد نگاههای کارشناسی نیستند. بیشتر سنتهای لایتغیر ، دستورات تحمیلی و بفرمودههای حاجآقا خودنمایی میکنند.
️ اگر بخواهیم تجربه مدرسهداری در روزبه را هم بررسی کنیم، باید بدانیم که تجربههای جدید چندانی در مدرسه شکل نگرفته و عمده ساختار، تصمیمات و مصوبات مدرسه از سال تأسیس تا کنون بدون تغییر است. حتی اگر تغییر ساختاری جدی در آموزش و پرورش رخ دهد، روزبه مسیر خود را ادامه میدهد! (مانند تفکیک چهار دورهی ۳ساله مقاطع تحصیلی که همچنان و در عمل، به روزبه نفوذ نکرده است!) تجربهی اولیهی روزبه در سال ۶۸ هم از تجربهی چند دههی قبلتر مدرسهی علوی گرفته شده است. پس این همه جمود با آزمودن، تجربه کردن و آموختن همخوانی ندارد.
️ از طرف دیگر دانش مدرسهداری در مدرسه روزبه از جانب بزرگوارانی در مجموعه تسری پیدا کرده که یا کلاً مهندس هستند یا حداقل بخشی از تحصیلاتشان مهندسی است. تفاوتی هم نمیکند که مهندسین عمران، برق، صنایع یا حتی مکانیک باشند! نگاه آبجکتیو مهندسین محترم که به دانشآموزان به منزلهی محصولات خط تولید مینگرند، بخشی از اتفاقات ناخوشایند روزبه را رقم زده است. و بورسیه کردن تعدادی از کارکنان مدرسه در رشتههای علوم تربیتی تأثیر چندانی در رویکرد صُلب مدرسه نداشته است.
️ رویکرد افراطی مدیران مدرسه در ساختارگرایی مکانیکی باعث شده است تا زیست ارگانیک در مجموعه شکل نگیرد و جدا شدن آدمهای ارزشمند از مجموعه، اختلالی در حیات مدرسه درنظر گرفته نشود و صرفاً به مثابهی یک تعویض چرخدنده فرض میشود!
#کنکور_در_روزبه #یادداشت_های_آزاد (۱۱۴)
#کنکور_در_روزبه #یادداشت_های_آزاد (۱۱۴)
۱۱
۱۷:۳۰
عید غدیر بر تمام بهروزیها و روزبهیها مبارک باد!
۱۱
۱۷:۵۰
#کنکور_در_روزبه (۱۱۵)
۱۲
۱۷:۳۹
مدرسهی نامرئی: حقایق تلخی که انکار میشوند
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ به تازگی در کانال شما یکی از همکاران گفته بود که در روزبه یک مدرسۀ نامرئی شکل گرفته . به نظر منم این یه مشکل جدیه . چون این مدرسۀ نامرئی داره اعتبار و مرجعیت مدرسۀ واقعی رو از بین میبره . و اینها چیزایی هست که هیچ کس حاضر نیست عمومی درباره شون صحبت کنه . تابوی معلم خصوصی سالهاست که شکسته شده و از پایه هفتم و هشتم یه چیز نسبتا رایجه . فقط رسمی نیست . برای کنکور هم که دیگه هیچ وقت مثل این دو سال اخیر استفاده از معلم خصوصی عمومی و عیان نشده بود . تازه بحث فقط اینا نیست . ماجرا خیلی حادتره .
️ مراجعات بچه ها تو سال کنکور به خارج از مدرسه به شکل عجیبی زیاد شده . در این سالها به عینه چندین دانش آموز مدرسه رو دیدم که به کیس خودکشی تبدیل شدن اما مدرسه خبردار نشده . شایدم خودش نمیخواد که خبردار بشه . یا موارد زیادی رو میشناسم که خانواده ها در پایه دوازدهم برای نتیجه گرفتن دارن بچه ها رو پیش مشاورین کنکوری در خارج از مدرسه میبرن . یا همین طور میزان مراجعات به روانشناس هم تو دبیرستان زیاد شده . و هیچ کدوم از اینها نرمال نیست . اگه ازشون اطلاع داشته باشید خواهید دونست که برای این سن کم بچه ها چقدر وحشتناک اند .
️ چالش اصلی اینجا اینه که مدرسه چشمش رو به این حقایق بسته و انکارشون میکنه . در حالی که تا وقتی این مدرسۀ نامرئی به رسمیت شناخته نشه و بهش فکر نشه نمیشه این مشکلات رو ریشه یابی و حل کرد .
#کنکور_در_روزبه (۱۱۶)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۶)
۱۱
۱۷:۳۰
"چرخدنده" یا "چوبخشک": نگاه مدیر مدرسه به معلمین چیست؟
مدت زمان مطالعه = ۱ دقیقه
️ فراموش نمی کنم وقتی که چند سال پیش آقای فاضلی از روزبه رفت؛ مدیر مدرسه چه واکنش علنی عجیبی نشان داد. آقای [...] چه در جلسه اولیا و چه در جلسه دانش آموزان؛ وقتی با نگرانی ها از خلاء نیرویی مثل جناب آقای فاضلی مواجه شد؛ یک جمله معروف گفت : {ما در مدرسه روزبه به آن چنان سازمانی رسیده ایم که اگر یک چوب خشک را هم معلم راهنما بگذاریم نتیجه می گیریم} 


️ تا قبل از این فرمایش بدیع و نغز !!!! اینجانب ایراد مدرسه را این می دانستم که به خاطر تحصیلات و سابقه کاری آقای مدیر؛ در روزبه {مدیریت صنعتی} به غلط جایگزین {مدیریت آموزشی} شده. چیزی در مایه های همین اصطلاح که معلم و دانش آموز در ذهن آقای [...] به مثابه {چرخ دنده} می باشند. لکن صراحت جناب مدیر در استفاده از کلمه {چوبخشک} برای {نیروی انسانی} اش؛ نشان از این داشت که انگار مشکل اصلی در مدرسه حول {انسانیت} و نگاه به انسان ها است. همین نگاه {غیرانسانی} است که نمی تواند درک کند جایگزین کردن {چوب خشک} به جای {معلم} توسط مدیر در چشم دیگران؛ نتیجه ای جز این نداشته که امروز خانواده و دانش آموز در خارج از مدرسه به دنبال مشاور کنکور و معلم خصوصی رفته اند 
#کنکور_در_روزبه (۱۱۷)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۷)
۱۲
۱۷:۳۰
۱۲
۱۷:۳۱
راهکارهایی برای پدیدهی "مراجعه به معلم خصوصی و مشاور کنکور" در روزبه
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ خیلی وقت بود که رواج معلم خصوصی تو مدرسه رو مخ من رفته بود . و خیلی هم از شما متشکرم که آخر یه کسانی به این موضوع پرداختند . جنس این آفت جوریه که افراد مخفیش میکنند و مدرسه هم چون اتفاقا موجب تقویت نتایجش میشه دیگه اصلا معلم خصوصی رو معضل نمیدونه . در حالی که این قضیه داره مثل موریانه در سکوت مدرسه رو پوک میکنه .
️ اما میشه کارایی کرد که اساسا بساط این داستان جمع شه . اولا در پایه های قبل از دوازدهم باید امتحانات و سطح دروس معقول بشه . چون یکی از دلایل مراجعه به معلم خصوصی فشارهای غیرعادی مدرسه است که گاهی از سطح کلاس و تدریس معلم هم بالاتره . تا قبل از دوازدهم اگه تدریس ها و امتحانات نرمال بشه اصلا نیازی به معلم خصوصی نیست . دوما مدرسه باید نیروها و معلمین خوبش رو نگه داره . هرچی مدرسه کادر خوبش رو از دست داده نیاز به معلمین خارج از مدرسه هم بیشتر شده . سوما برای سال دوازدهم مدرسه باید فقط از بهترین ها استفاده کنه . اگه معلم راهنمای قدیم مدرسه خوب بوده اونو حفظ میکردن تا دیگه کسی مجبور نباشه برای مشاوره کنکور این ور اون ور بره . یا اگه نمیشد با اون کار کرد باید بهترین مشاور رو استخدام میکردن .
️در کل میخوام بگم وقتی مدرسه از بیرون اینقدر شهرت داره و از داخل هم اینقدر شهریه میگیره باید در واقع هم جوری عمل کنه که افراد برای نتیجه گرفتن نیازی به استفاده از معلم خصوصی نداشته باشن . اما خب این جوری نیست و انگار اگه برای بچه اینا رو نگیری فقط از بقیه عقب میفتی .
#کنکور_در_روزبه (۱۱۸)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۸)
۱۶
۱۷:۳۱