#بیشتر_بدانیم
«تکلیف قانونی بیمه کردن ساختمان
در برابر حوادث آتش سوزی»
مطابق ماده (۲۰) آیین نامه اجرائی قانون تملک آپارتمانها یکی از تکالیف مدیر ساختمان، بیمه کردن ساختمان در برابر حوادث آتشسوزی است. بر این اساس، مدیر یا مدیران مشمول قانون مزبور مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتشسوزی بیمه نمایند. سهم هریک از مالکان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آنها (متراژ) به وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمهگر پرداخت خواهد شد.
در صورت عدم توجه مدیر نسبت به این تکلیف قانونی و بروز آتشسوزی، وی از باب تقصیر و به استناد مواد (۱) و (۲) قانون مسئولیت مدنی مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.لذا اگرچه ترک فعل مدیر ساختمان به لحاظ قانونی جرم نیست ولی مسئولیت مدنی (جبران خسارت) وی همچنان پابرجاست.
بهطور کلی، ساکنین آپارتمانها این حق را دارند تا از مدیری که در بیمه کردن ساختمان خودداری کرده و این کوتاهی منجر به وارد آوردن خسارت به ساختمان شده باشد، در مراجع قضایی صالح طرح دعوی کنند.
باید توجه داشت که درخواست بیمه کردن آتشسوزی ساختمان نیاز به اخذ رضایت از مالکین ندارد.
چنانچه احدی از مالکین ساختمان از پرداخت حق بیمه سهم خود امتناع نماید این امر موجب سلب مسئولیت از مدیر ساختمان برای بیمه کردن نیست ولی وی میتواند با ارسال اظهارنامه و در صورت عدم نتیجه، با طرح دعوی به طرفیت واحد یا واحدهایی که نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام نکردهاند، سهم حق بیمه واحد مستنکف را از مرجع قضایی مطالبه نماید.
پرداخت حق بیمه هر واحد برای بیمه کلی ساختمان بر عهده مالک است و مستاجر در این خصوص مسئولیتی ندارد.
دکتر مسلم میری وکیل پایه یک دادگستری
بیمه ایران نمایندگی صادقی 
🟠 روبیکا : http://rubika.ir/bimeh_sadeghi
🟢 بله : https://ble.ir/bimeh_iran_sadeghi
🟡 ایتا : https://eitaa.com/bimeh_sadeghi
09305217344
در برابر حوادث آتش سوزی»
مطابق ماده (۲۰) آیین نامه اجرائی قانون تملک آپارتمانها یکی از تکالیف مدیر ساختمان، بیمه کردن ساختمان در برابر حوادث آتشسوزی است. بر این اساس، مدیر یا مدیران مشمول قانون مزبور مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتشسوزی بیمه نمایند. سهم هریک از مالکان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آنها (متراژ) به وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمهگر پرداخت خواهد شد.
در صورت عدم توجه مدیر نسبت به این تکلیف قانونی و بروز آتشسوزی، وی از باب تقصیر و به استناد مواد (۱) و (۲) قانون مسئولیت مدنی مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.لذا اگرچه ترک فعل مدیر ساختمان به لحاظ قانونی جرم نیست ولی مسئولیت مدنی (جبران خسارت) وی همچنان پابرجاست.
بهطور کلی، ساکنین آپارتمانها این حق را دارند تا از مدیری که در بیمه کردن ساختمان خودداری کرده و این کوتاهی منجر به وارد آوردن خسارت به ساختمان شده باشد، در مراجع قضایی صالح طرح دعوی کنند.
باید توجه داشت که درخواست بیمه کردن آتشسوزی ساختمان نیاز به اخذ رضایت از مالکین ندارد.
چنانچه احدی از مالکین ساختمان از پرداخت حق بیمه سهم خود امتناع نماید این امر موجب سلب مسئولیت از مدیر ساختمان برای بیمه کردن نیست ولی وی میتواند با ارسال اظهارنامه و در صورت عدم نتیجه، با طرح دعوی به طرفیت واحد یا واحدهایی که نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام نکردهاند، سهم حق بیمه واحد مستنکف را از مرجع قضایی مطالبه نماید.
پرداخت حق بیمه هر واحد برای بیمه کلی ساختمان بر عهده مالک است و مستاجر در این خصوص مسئولیتی ندارد.
🟠 روبیکا : http://rubika.ir/bimeh_sadeghi
🟢 بله : https://ble.ir/bimeh_iran_sadeghi
🟡 ایتا : https://eitaa.com/bimeh_sadeghi
۳۰
۸:۴۰
۳۱
۸:۴۳
۳۲
۱۵:۰۳
با توجه به مثال و جدول پیوست شده، برای این فرد داریم:1- دوره پرداخت حق بیمه برابر است با 20سال یعنی از 35 سالگی تا 55 سالگی (سال 1405 الی 1425 جدول)2- دوره انتظار پس از پرداخت حق بیمه برابر است با 5 سال یعنی از 55 سالگی تا 60 سالگی (سال 1425 الی جدول1430). (دوره انتظار اختیاری است و می توانست صفر باشد)3- دوره انباشت بیمه نامه برابر است با 25 سال که مجموع دوره پرداخت حق بیمه و انتظار میباشد. یعنی دوره انباشت از 35 سالگی تا 60 سالگی می باشد (از سال 1405 الی 1430 جدول)4- در صورتی که بیمه شده در طول دوره انباشت فوت کند ارزش بازخرید بیمه نامه بلافاصله پس از فوت به ذینفع پرداخت میگردد. مثلا اگر در انتهای سال 1429 فوت کند مطابق نرخ پیش بینی جدول، تقریبا مبلغ 48 میلیارد تومان بلافاصله به ذینفع پرداخت می شود.5- دوره دریافت مستمری از 60 سالگی فرد شروع می شود تا 110 سالگی (از سال 1430 شروع می شود الی سال 1479). در سال 1430 مبلغ پرداختی در هر ماه مطابق با نرخ پیش بینی تقریبا برابر با 397 میلیون تومان خواهد بود. در سال 1440 مبلغ مستمری ماهانه تقریبا برابر با 800 میلیون تومان خواهد بود. 6- دوره تضمین برابر است با 30 سال یعنی در صورتی که بین 60 سالگی الی 90 سالگی فرد( از سال 1430 الی 1459 جدول) فوت کند ارزش بازخرید بلافاصله پس از فوت به به ذینفع پرداخت می شود. مثلا اگر در انتهای سال 1440 فوت کند، تقریبا مبلغ 107 میلیارد تومان به ذینفع بلافاصله پرداخت می شود. اگر در انتهای سال 1459 فوت کند تقریبا مبلغ 222 میلیارد تومان به ذینفع پرداخت می شود. 7- پس از دوره تضمین یعنی از 90 سالگی الی 110 سالگی فرد (سال 1460 الی سال 1479 جدول) مستمری به شرط حیات فرد قابل پرداخت است. در صورتی که بیمه شده در طول این مدت فوت کند بازخرید غیر قابل پرداخت و بیمه نامه خاتمه پیدا می کند.8- در این جدول، از 90 الی 95 سالگی (سال 1460 الی 1465) فرد در قید حیات باشد می تواند نسبت به بازخرید بیمه نامه اقدام نماید. پس از 95 سالگی (سال 1465) ارزش بازخرید صفر می شود. به این نکنته دقت شود زمانی ارزش بازخرید صفر می شود که بیمه شده چند صد برابر پول پرداختی خود را به شکل مستمری دریافت کرده است.9- اگر بیمه شده سن 110 سالگی رو پشت سر بگذارد و در قید حیات باشد، پس از 110 سالگی مستمری پرداخت نشده و بیمه نامه خاتمه پیدا می کند.
http://rubika.ir/bimeh_sadeghi
۳۸
۱۵:۰۳
۴۴
۱۵:۲۳
http://rubika.ir/bimeh_sadeghi
۵۲
۶:۱۰
۳۵
۱۸:۵۰
۳۴
۸:۰۷
http://rubika.ir/bimeh_sadeghi
۴۶
۸:۱۵
http://rubika.ir/bimeh_sadeghi
۴۴
۸:۲۲