لوگوی پیام رسان بلهدانلود «بله»
عکس پروفایل Civil808_AdminC
۲۵۸ عضو

Civil808_Admin

در اینجا یک نسخه از یادداشت هایی که در گروه Civil808 مینویسم را درج میکنم تا دسترسی مستقیم برای مخاطبان راحت تر فراهم شود.
فعالیتم در گروه است:ble.ir/join/FHJnJMchmd
مجتبی اصغری@Civil_808نمایشنامه نویس، محقق اقتصاد مسکن و مدیر عامل 808Civil808.com
مشاهده در اپلیکیشن بلهمشاهده در وب بله
۲۳ خرداد
بازارسال شده از مجتبی اصغری
امروز صفحات شبکه های اجتماعی پر شده از طرفداران جنگ که توافق را ننگ میدانند اما هیچکدام اصلا نمیدانند یکی از مفاد تفاهم نامه و به عبارتی مهمترین بند آن همین صندوق سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری در ساخت ساز مسکن در شهر تهران است و حالا چه برسد به اثرات آن در اقتصاد زندگی مردم.و جالب اینکه در این یک مورد تفاهم مشترکی بین دو قطب مخالف هم وجود دارد که در یک اتحاد عجیب سعی در نادیده گرفتن خبر به این مهمی دارند.حق هم دارند چرا که در ظاهر به هیچیک از آنها مربوط نمیشود.
یک سمت وزیر خارج اشان را با لقب غرب زده به تصور خودشان به فحش می کشند و سمت دیگر کلا یک چیز میگوید آن هم اینکه آقا شما شکست خورده اید سریعتر تسلیم کامل شوید و جمع کنید بروید از این کشور که بیشتر از این مردم را گرفتار حماقت خودتان نکنید.
جالب اینکه این خبر را حتی هیچیک از رسانه های بین المللی هم پوشش نداده اند. اگر بار اول نیویورک تایمز و بعد دیروز لیندزی گراهام این را فاش نمیکردند هیچیک از ما امروز در داخل ایران نمیدانستیم.حتی نیامدند در رسانه های خود یک کارشناس اقتصاد مسکن دعوت کنند ببینید موضوع چیست. به نظرتان چرا؟
خلاصه گیر دو دسته آدم یکی یک سمت بی سواد و وقیح که در تخیلات خود به سر میبرد و همچنان تصور میکند که جنگ را برده و طرف دیگر که کاری به سرنوشت مردم زنده ولو مخالف عقایدش در داخل ایران ندارد و غرق در دام چرخه خشونت تنها اولویتش را غلبه به هر قیمت ممکن میداند.اولی فقط بلد است به آنیکی بگوید غرب زده و اونیکی هم فقط بلد است سواد مالی و این حرف های خودش را به رخ او بکشد.در حالیکه این وسط مثل همیشه این کارگرهای مستاجر هستند که وسط دعوا طبق معمول از آنها بیگاری کشیده میشود.
زندان بان کر و کور ما در داخل کشور هم حرف هایم را نمیخواهد که بفهمدکشتار دی ماه 1404 به دست خود شما رخ داد. همچنین تمام این فلاکت اقتصادی امروز تماما به دست خود شما در این 47 سال حکومت اتان شکل گرفت. نمیتوانید همه را مقصر دشمن خارجی بدانید.حتی همین تریبون ندادن به امثال من در رسانه هایتان هم باز به دست خود شما رخ داده است تا هژمونی کوته فکرانه اتان در جامعه در اولویت باشد.
در چنین فضای دو قطبی ذکر شده، رفراندوم تنها راه چاره با کمترین خشونت برای برون رفت از بن بست کنونی کشورمان است که در آن همه مردم حتی همین دو قطب روبروی هم در آن حق شرکت در انتخابات آزاد را داشته باشند.
اگر نه باید بگویم متاسفانه روزهای بسیار سختی در پیش روی تاریخ معاصر کشورمان قرار دارد.
مجتبی اصغری@Civil808_Admin

۱

۲۱:۳۴

۲۴ خرداد
فیلمنامه ای از یک فیلم کوتاه از حال و هوای امروز جامعه امان:
مکان: یک فروشگاه زنجیره ای-صف تسویه حساب خریدزمان: یکی از همین روزهای جهنمی ایران جنگ زده خودمان
صدای آواز پسری جوان از ته صف شنیده می شود، مردی جوان به همراه پیرمرد و مادر و بچه ای درون صف به پسر جوان زل میزنند، با خود میگویند که لابد او دیوانه است. مادر از ترس بچه اش را از جلوی او کنار میکشد تا مبادا دیوانه به او نزدیک شود.
مرد جوان رو به مادر:هه ،تابجال دیده بودید روی آب معدنی تخفیف بذارن؟ 15% تخفیف روی آب معدنی! داریم به قله نزدیک میشیم. اونام با این مملکتشون
پیرمرد: همینه دیگه حقوقتونم زیاد شده دیگه غر چرا میزنین
مرد: حقوق زیاد شده؟ آره دیگه بایست هم اینو بگید، مملکت شما هاست دیگه. بایستم اینو بگید
پیرمرد با عصبانیت حرف او را قطع میکند:یعنی چی هی میگید مملکت ما مملکت اون ها، این چه حرف زشتیه که میزنید. مملکت شما ها یعنی چی؟
مرد: منظورم شمای نوعیه
پیرمرد: اصلا غلط میکنی که این رو به زبون میاری
مادر رو به صندوق دار:آقا میشه حسابمو زودتر راه بندازی بریم؟
صندوق دار:چهار رقم کد کالابرگتونو بگید تا ثبت کنم.
مادر:همیشه همین وضعه ، آدم رو با این کالابرگتون اسیر کردید، اصلا نخواستم آقا نخواستم. چندرغاز دارن تخفیف میدن این همه منت و صف ایستادن
مرد رو به پیرمرد: همینه دیگه، اصلا ما ها رو چه به کالابرگ، میگیرید ملت رو اسیر خودتون میکنید اونوقت از اینکه میگیم مملکت شما عصبانی هم میشید
صندوقدار: میفهمم خانم محترم، بگذارید چشم همین الان سریع کارتونو راه میندازم
دیوانه همچنان در حال آواز خواندن است و هیچکسی به او توجهی نمیکند:فردا جام جهانیه،کی میبره؟ ها ؟ کی میبره؟ من میدونم، من میدونم میخوای برات شرط ببندم؟اصلا آهنگشو بخونم شاد شیم.
پیرمرد رو به دیوانه:تو خفه شو طوله سگ، اینجا که جای این قر و اطوار نیستد گورتو گم کن حیوون. گمشو برو از اینجا، اینجا زن و بچه است گمشو برو
مرد رو به صندوق دار:مملکت که نیست، دیوونه خونستآب معدنی تخفیف دارهمیفهمی؟آب معدنی.اونوقت میگیم مملکت ما مملکت شما بهشونم برمیخورهزندگی برامون نذاشتن
---
داستان نبود، فیلمنامه یا نمایشنامه هم نبود. بخشی از زندگی روزمره این روز های مردم داخل ایران بود. عین ضبط صوت این مکالمه رو که امروز تو فروشگاه جلوی روم اتفاق افتاد رو ضبط کردم اینجا بگم.
به شماهایی که از یک فضا-زمان دیگه دارید مارو میبینید:لطفا زندگی خودتان را با اینی که الان ملت ایران دارن در داخل کشور تجربه اش میکنند مقایسه نکنید
اینخودخودکابوسه
__منتشر شده در:instagram.com/mojtaba808
undefined۱
undefined۱

۴۹۹

۳:۳۳

Play=Friend's House Address-v.2.pdf

۸۴۵.۲۱ کیلوبایت

نمایشنامه «آدرس خانه دوست»
سال ها پیش وقتی داشتم کار مصاحبه های رادیو 808 را پیش میبردم یکبار بهم پیشنهاد ساخت مستندی عجیب شد. فردی انبوه ساز پیشنهاد داده بود که از او به عنوان مدل یک فرد موفق، مستند مصاحبه ای در قالب مصاحبه های با افراد موفق صنعت ساختمان در رادیو 808 آن هم با همان شرطی که خودش تعیین میکند ضبط کنم و ایشان هم در مقابل با پاداشی قابل توجه جبران کند!برایم موضوع قدری مشکوک بود که در این اوضاع که همه تلاش به چراغ خاموش حرکت کردند دارند این چرا علنا میخواهد از این طریق جلب توجه کند!گفتم بگذارم اول جلسه ای با خود این شخص داشته باشم از خود قضیه بیشتر سر در بیاورم. موضوع را آلوده به دست های پنهان سیاست دیدم. نپذیرفتم. از جلسه خارج شدم اما موضوع جلسه چند سالی در ذهنم ماند.از لابلای حواشی این جلسه و نیز قدری تخیلات مرتبط با موضوع خودم سال ها بعد یک نمایشنامه ای با نام «آدرس خانه دوست» در آوردم که در آن فرد انبوه ساز درواقع با فرار مالیاتی از طریق خرید مجتمع های مسکونی در اسپانیا بک جورایی از بی ثباتی و عدم قانون گذاری داخلی در مالیات سود میبرد و این وسط برای لاپوشانی ظاهر اش را به شکل دیگری وانمود میکند.
گذشت تا اینکه دقیقا در بهمن سال گذشته موضوع مالکیت مجتمع های مسکونی متعدد توسط بانکدار ایرانی در اسپانیا و دبی در خبرگزاری های جهان سر زبان ها افتاد که ابعاد پروژه فساد چای دبش را پر رنگ میکرد.
جالب است که گاهی تخیل ها (که اشاره ای از واقعیت هم در داخل خودش دارد) میتوانند دقیقا همان چیزی باشد که در واقعیت رخ داده است.از نمایشنامه ها به سادگی نگذرید. در دل همین تخیلات است که واقعیت معنی میپذیرد. آن هم وقتی واقعیت چند بعدی اقتصاد مسکن مدنظر باشد که به انواع معادلات انسانی و روانشناسی و جامعه شناسانه مرتبط است.
--فایل نمایشنامه را به پیوست میتوانید دانلود و مطالعه بفرمایید. (گروهی هم در یکی از شهرستان ها هم اکنون در حال تمرین برای اجرای آن هستند.)ضمنا آنچه نمایشنامه نویسی برای من داشت این بود که زندگی ام را به روتین نمایشی تبدیل کرد که سناریوی هر سکانس آنرا از قبل نوشته بوده ام. شاید با خواندن سرگذشت اشکان در این نمایشنامه، قدری فعالیت حال حاضر من در اینجا هم بیشتر برایتان معنا پیدا کرد!
--این موضوع از این جهت مربوط به بحث های پیشینم است که دوستان بدانند اگر دغدغه جذب سرمایه آن هم به هر نحو و از هر شخص را داشته ایم تاکنون گزینه های فراوانی برای این راه در زندگی ام داشتم.خیرموضوع چیز دیگریستافرادی که این سال ها از انبوه سازی در کشور از حماقت مسئولین ما سوء استفاده میبرند و در جای دیگر با ژست فیلانتروپیست بودن ادای آدم خیر ها را در می آوردند در 808 حداقل جایی ندارند. اینجا فضایی برای پولشویی و روشویی این قبیل آدم ها نیست.تا همین الان این دسته افراد از دست یادداشت های من حسابی عصبانی شده اند. خوب است. اما بدانند که زندگی پوچ و بی معنای خود را که در ظاهر ایدئولوژی اسلامی سعی در مخفی نگه داشتن آن هستند را هرگز با مشارکت در استارتاپ های تاثیرگذاری چون 808 نمیتوانند هدفمند کنند.
مجتبی اصغری@Civil808_Admin

۲.۵K

۱۸:۱۱

Civil808_Admin
undefined یادداشت دهم: شهری شدن سرمایه و مشکلات محیط زیستی این سال ها در اخبار بین المللی نگرانی های بیشماری در ارتباط با افزایش گرمای زمین و مشکلات محیطی زیستی مرتبط با آن میشنویم. ریشه این معضل افزایش دما زمین به افزایش جمعیت زمین و شهری شدن urbanization بر میگردد. به گونه ای که با افزایش جمعیت زمین حالا ساخت و ساز افزایش می یابد. درخت ها بیشتر قطع می شوند. از مصالح شن و ماسه بیشتری استفاده میشود که به بافت رودخانه ها آسیب وارد میکند و در نهایت این افزایش جمعیت شهری شده حالا به غذا و مصرف پوشاک بیشتری نیاز دارند. برای تولید لباس از پلیمر ها و مواد نفتی بیشتری استفاده میشود. و برای غذا از سم زدایی که خود به افزایش دی اکسید کربن بیشتری منجر می شود. در نهایت در یک چرخه شرارت و معیوب برای آنکه انسان ها زمین هایشان را برای کشت اضافه جمعیت بارورتر کنند نیاز به آب شیرین دارند و برای آنکه آب شیرین کن داشته باشند انرژی فسیلی بیشتری میسوزانند و خلاصه در این چرخه معیوب گیر افتاده اند. از آن طرف برای آنکه استفاده بیشتری از خاک زمین بکنند با تراکتور به جان آن می افتند که به فرسایش خاک و امکان سیلاب در آینده می انجامد و از آن طرف با چریدن بیش از اندازه گاو ها هم باز بافت زمین آسیب می بیند. خلاصه اینکه این موضوع تماما به یک چیز مربوط است: معضلات نئولیبرالیسم در سودآوری هرچه بیشتر از زمین راه حل چیست؟ یک راه این است که همه چیز را خصوصی کنند و هر شرکتی که بیشتر به محیط زیست آسیب میزند بهایش را با مالیات بیشتر بپردازد. اما وقتی این راه انجامش سلیقه ای است و تازه اگر مالیاتی بپردازند چه فایده ای دارد. با این کربن پرینت هایی که آمازون و غیره می پردازند مگر چند درصد میشود جبران خسارت این همه آسیب را کرد. اما راهکار دوم شاید این باشد که مردم را از زندگی در شهر منصرف کنیم و کوچ معکوس به روستا داشته باشیم که البته در رویا ایدئال خوبی است اما آیا مگر میشود مردم را در قرن 21 از شهری شدن منصرف کرد؟ بله شدنیست اما راه حل این نیست. گرچه مثلا مدل آمریکا و شهرک های حاشیه شهر یک گزینه است اما موضوع اصلی کاهش این روند دیوانه وار ساخت و ساز و تراکم فروشی است که دیروز در پستی مربوط به گودبرداری خانه همسایه به آن اشاره داشتم. https://ble.ir/civil808_admin/6610358196210576485/1781100127537 این معضل به تمام دنیا مربوط است و البته ماکه فعلا انرژی فسیلی را مثل ارث مادرزادی تمام نشدنی خودمان میدونیم و فعلا اهمیتی برامون ندارد که هوا داره گرم تر میشه یا از فرط گرانی مسکن مردم فقیر در حاشیه شهر ها رو به حلبی آباد ها آورده اند. اصلا به درک که نسل آینده به مشکل میخورند. فعلا کلنگ رو بردار و تا میتونی برای اینکه از سودت عقب نیفتی بگیر بساز بفروشی کن اون هم از نوع انبوه سازی. این همه شرکت سرمایه گذاری انبوه سازی مسکن داریم و این همه ادعا. اما واقعا چند نفر آنها این سواد را از دور اندیشی آسیبی که به محیط زیست می زنند دارند؟ اصلا در درون کشورمان الان با این همه مشکلات و فقر کدام مسئول اصلا حالیش میشود از این بحث ها که بیاییم با او دو کلمه از این حرف ها صحبت کنیم؟ یکی دیگر از ایدئال های رویاپردازانه که میتواند این معضل را تاحدودی رفع کنه اینه که با هوش مصنوعی میزان آسیب به محیط زیست در حین ساخت و ساز به حداقل رسانده شود. سال ها پیش وقتی داشتم روی هوش مصنوعی تحقیق میکردم چنین فکری به سرم زد NVIDIA Earth یک قابلیت API داره با اون میشه مکان های برداشت مصالح ساختمانی مثل شن و ماسه و سیمان را با محل ساخت و ساز به صورت اپلیکیشنی در بیاریم که هوش مصنوعی به سازنده ها بگه از اینجا مصالح تهیه کن و به محیط زیست اطرافت هم آسیب بیشتری نزنند. بنابراین تمام موضوع ریشه اش به یک چیز مربوط است همانurbanization که من تو تحقیقاتم در کتاب «زلزله مسکن» به اثرات همزمان آن در شکاف طبقاتی اجتماعی هم پرداختم. در این یادداشت می توانید ربط این معضل با پروپوزال طرح 808 برای این روزهای کشورمان را مشاهده بفرمایید: https://ble.ir/civil808_admin/-7558094782136300960/1779364333405 نویسنده: مجتبی اصغری @Civil808_Admin
تو این یادداشت من از گوگل ارث اسم بردم که اصلاحش میکنم منظورم NVIDIA Earth است. ایده بدی نیست که دوستانی که دنبال این قبیل کار ها هستند از اینجور API های هوش مصنوعی استفاده ببرند. (شاید من هم بعد تو استارتاپ جدید 808 اگر اندازه کافی بودجه اش بود روی این قسمت هم یک بخش ویژه باز کنم که با هوش مصنوعی تیممان رویش داخل 808 کار کنند.)توضیحات تکمیلی را دعوت میکنم از خود سایت مربوطه دنبال کنید:
NVIDIA EarthThis shift from resource-intensive physics models to an end-to-end AI pipeline lets researchers, startups, and government agencies run, fine-tune, and deploy sophisticated forecasting systems on their own infrastructure with unprecedented speed and cost-efficiency:
https://www.nvidia.com/en-us/high-performance-computing/earth-2/

--حالا که صحبت از هوش مصنوعی شد یک موضوعی را خواستم بگم که برام عجیبه که این جو دیوانه وار هوش مصنوعی که افتاده تو کشور مثل اکثر نقاط جهان دارم میبینم که تمرکزشون را اکثرا گذاشتند تنها روی این مساله که وای الان انسان ها کلا به هیچ دردی نمیخورن و هیچ ایده استارتاپی دیگه فایده ای نداره چون هوش مصنوعی الان همه چی رو جارو کرده و خلاصه این نوع استراتژی ها
ببینید دوستان هوش مصنوعی قرار نیست حالا حالا ها جای استارتاپ هایی که خود انسان ها میتوانند ایجاد کنند را بگیرند. چرا؟خلاصه بگم چون شیوه آزمون و خطا کردن انسان های دیوانه موسس استارتاپ ها همینه که خارج از هر نوع ماشین از قبل برنامه ریزی شده ای و به صورت کاملا تصادفی منطبق با تغییرات شرایط محیطی اشان کار میکنن و اینو نمیشه با هیچ دیتای از قبل برنامه نویسی شده ای عینا بازسازی کردبه علاوهفراتر از اسم دهن پرکنی به نام هوش مصنوعی اینه که بفهمیم کلا داستان زندگی خود انسان روی کره زمین چیهیعنی چی؟یعنی بدونیم برای چی زنده ایم. قبلا انسان ها چه غلطی میکردند روی کره زمین و الان دارن با محیط زیست اطرافشون و اقتصاد خودشون چه غلطی میکنن و خلاصه اینکه به خودآگاهی تاریخی برسیم.این هم باز ربات هوش مصنوعی مثل انسان نمیتونه. اینجا یک سلیقه انسانی هم در کاره که ربات نمیتونه به ربات کارگر همان حس اتحادی داشته باشه که انسان میتونه
خلاصه موضوع بسیار عمیق تر از چهار تا کد پایتون نوشتن و مهارت کار با API های چت جی بی تی و این جور چیزهای دم دستیه که امثال این اپلیکیشن های داخلی مثل بله بیان با اجاره این API ها پز اینو بدن که مثلا هوش مصنوعی دارن!خیرقبل از اینکه وارد موضوع هوش مصنوعی شوید اول لازم دارید خود انسان را مطالعه کنید از ادبیات-تاریخ-سینما-تئاتر-شعر- فلسفه و خلاصه از هرچیز در دسترسی که بشر از گذشته تاکنون از خود به جا گذاشته تا بعد ببینید با استفاده از ابزار ماشین چه تغییری در سرنوشت انسان میتوانید ایجاد کنید.خود یادداشت را از اینجا میتوانید مطالعه کنید:https://ble.ir/civil808_admin/3004290508228466267/1781277444136
مجتبی اصغری

۳۹۳

۱۹:۱۱

Civil808_Admin
undefined یادداشت یازدهم: چه کسانی بهای غرامت جنگ اخیر را میپردازند؟ در یادداشت دهم در ارتباط با نرخ بهره وری صحبت کردم. از تصویر پیوست که از کتاب «زلزله مسکن» آورده ام میتوانید با تعریف کلاسیک نرخ بهره وری Exploitation rate آشنا شوید. خلاصه اش این است که سرمایه داری برای افزایش سود و انباشت سرمایه شهری نیاز دارد تا جای ممکن مخرج کسر نرخ بهره وری یعنی V یا همان نیروهای متغیر را کاهش و در عوض S یا همان اضافه سرمایه را افزایش دهد. برای اینکه این نرخ افزایش یابد به طور خلاصه میبایست از هر فرد کارگر به مقدار بیشتری کار گرفت تا با پایین نگه داشتن افزایش نرخ دستمزد نسبت به تورم سالانه این نرخ بهره وری به میزان رو به رشدی کنترل شود. در تاریخ این موضوع از قرن نوزدهم با مسکن کارگری شروع شده بود جاییکه انگلس در مساله مسکن از آن صحبت کرد که هرچقدر کارخانه دار کاری کند که کارگر هزینه اجاره مسکن کمتری بدهد از آن طرف در تلاش است تا نرخ دستمزدش را کمتر کند تا در نهایت نرخ بهره وری را افزایش دهد. با این توضیح خلاصه به این سوال بر میگردیم که چرا ترامپ و ویتکاف از بین همه گزینه ها که ایدئال ترین آن سرمایه گذاری در بخش انرژی و زیرساخت های کشور بود، گزینه سرمایه گذاری در بخش مسکن تهران را برای پرداخت غرامت جنگی پیشنهاد دادند؟ جواب این است: استفاده از نرخ بهره وری مازادی که در کشور ایران نهفته است. چطوری؟ وقتی صندوق سرمایه گذاری وامی را به صورت اوراق بهادار رهن مسکن می پردازد در ازای بازپرداخت آن با توجه به مدیریت ریسک تضمین افزایش ارزش Asset مالکیت خود را میخواهد که یعنی متناسب با قیمت دلاری میبایست قیمت مسکن هم افزایش یابد(این همان بیماری است که چند دهه است کل دنیا را از جمله ایران را درگیر خود کرده است) در نهایت این موضوع باعث افزایش شکاف طبقاتی در جامعه می شود چراکه آنها که هم اینک مستاجر هستند خود را در مقابل شرایط کار بیشتر برای پرداخت نرخ اجاره بهای افزایش یافته اشان میبینند. در غیاب کارآفرینی و صنعت آنچه باقی میماند تنها نیروی کار کارگرانی است که شب و روز بایستی جان بکنند که هزینه اضافه بهای نرخ اجاره اشان را بپردازند. این یعنی همان استفاده از نرخ بهره روری نیروی کار نهفته در ایران که به انباشت مداوم سرمایه شهری می انجامد. بنابراین پاسخ سوال اینجاست: این کارگران هستند که قرار است بهای غرامت جنگ اخیر را بپردازند. مجتبی اصغری نویسنده کتاب «زلزله مسکن» @Civil808_Admin
دوستان عزیزوقتتان بخیربه طور کلی از فعالیت جدیدم در تلگرام و بله در قالب گروه و به خصوص کانال شخصی ام سه هدف را دنبال میکنم که یکی از آنها اطلاع رسانی موارد تحقیقات قبلی و جاری ام در زمینه تخصصی اقتصاد مسکن است
به خصوص خبری که اخیرا خیلی داغ شده یعنی یکی از بند های تفاهم نامه ایران و آمریکا که در آن موضوع صندوق سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری در ساخت و ساز شهر تهران آمده است و این بحث ها که در کانالم برای آن یادداشت هایی قرار دادماما ظرفیت خود اطلاع رسانی 808 الان همینه و برای اینکه این قبیل اخبار که مربوط به کل مردم سرزمینمان میشود تا جای ممکن به دست افراد بیشتری رسانده شود نیاز است افراد با تجربه ای مثل شما یا مستقیما این قبیل اخبار را در کانال های خود که این دسته ژورنالیست های خبرگزاری های مختلف در آنها حضور دارند بازنشر کنند یا اگر فرد یا گروه خاصی را میشناسند در داخل یا خارج از کشور که میتوانند در رسانه های خود آنها را اطلاع رسانی کنند زمینه آشنایی و ارتباط مستقیم ما بین من با آنها را فراهم کنند.
با این توضیح خلاصه خواستم از شما درخواست کنم به هر نحو ممکن در اطلاع رسانی بیشتر این قبیل یادداشت هایی که در کانالم میگذارم کمک بفرمایید تا بتواند در مدت زمان کوتاهی حداقل تاثیری در جامعه داشته باشد. همینکه حداقل صدای من بتواند رسانده شود کافی است حالا اینکه بعد چه نتیجه ای خواهد داشت اصلا برایم اهمیتی الان ندارد.
خصوصا سه پستی که لازم است بر آنها تاکید بیشتری شود عبارتند از:تحلیلم بر خبر اولیه نیویورک تایمز:https://ble.ir/civil808_admin/2571566097876090120/1780056353806و در ادامه خبر چند روز اخیر لیندزی گراهام:https://ble.ir/civil808_admin/-4202011407157926280/1781286962364و در نهایت یادداشت یازدهم: چه کسانی بهای غرامت جنگ اخیر را میپردازند؟https://ble.ir/civil808_admin/6420418418750470107/1781314978978
متشکر از همکاری شماundefinedمجتبی اصغری@Civil808_Admin
undefined۲

۳۹۴

۲۰:۵۲

Civil808_Admin
دوستان عزیز وقتتان بخیر به طور کلی از فعالیت جدیدم در تلگرام و بله در قالب گروه و به خصوص کانال شخصی ام سه هدف را دنبال میکنم که یکی از آنها اطلاع رسانی موارد تحقیقات قبلی و جاری ام در زمینه تخصصی اقتصاد مسکن است به خصوص خبری که اخیرا خیلی داغ شده یعنی یکی از بند های تفاهم نامه ایران و آمریکا که در آن موضوع صندوق سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری در ساخت و ساز شهر تهران آمده است و این بحث ها که در کانالم برای آن یادداشت هایی قرار دادم اما ظرفیت خود اطلاع رسانی 808 الان همینه و برای اینکه این قبیل اخبار که مربوط به کل مردم سرزمینمان میشود تا جای ممکن به دست افراد بیشتری رسانده شود نیاز است افراد با تجربه ای مثل شما یا مستقیما این قبیل اخبار را در کانال های خود که این دسته ژورنالیست های خبرگزاری های مختلف در آنها حضور دارند بازنشر کنند یا اگر فرد یا گروه خاصی را میشناسند در داخل یا خارج از کشور که میتوانند در رسانه های خود آنها را اطلاع رسانی کنند زمینه آشنایی و ارتباط مستقیم ما بین من با آنها را فراهم کنند. با این توضیح خلاصه خواستم از شما درخواست کنم به هر نحو ممکن در اطلاع رسانی بیشتر این قبیل یادداشت هایی که در کانالم میگذارم کمک بفرمایید تا بتواند در مدت زمان کوتاهی حداقل تاثیری در جامعه داشته باشد. همینکه حداقل صدای من بتواند رسانده شود کافی است حالا اینکه بعد چه نتیجه ای خواهد داشت اصلا برایم اهمیتی الان ندارد. خصوصا سه پستی که لازم است بر آنها تاکید بیشتری شود عبارتند از: تحلیلم بر خبر اولیه نیویورک تایمز: https://ble.ir/civil808_admin/2571566097876090120/1780056353806 و در ادامه خبر چند روز اخیر لیندزی گراهام: https://ble.ir/civil808_admin/-4202011407157926280/1781286962364 و در نهایت یادداشت یازدهم: چه کسانی بهای غرامت جنگ اخیر را میپردازند؟ https://ble.ir/civil808_admin/6420418418750470107/1781314978978 متشکر از همکاری شماundefined مجتبی اصغری @Civil808_Admin
دوستان سلامحتما خبر توافق ایران و آمریکا را شنیده ایدخبر خوبی است، هر آنچه به هر نوع جنگی خاتمه دهد خبر خوبی استاما یک بند در این تفاهم نامه است که نه تنها جمهوری اسلامی بلکه خبرگزاری های دنیا هم خیلی تمایلی ندارند به آن بپردازندآنهم اینکه ترامپ در ازای تمایل ایران به دریافت غرامت جنگی پیشنهاد تاسیس صندوق سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری برای ساخت و ساز در شهر تهران را داده استقبلا در کانالم به این موضوع پرداختم:https://ble.ir/civil808_admin/6420418418750470107/1781314978978
به هر حال بایست منتظر بود تا طرف ایرانی از این خجالت و شرمندگی در بیاید و بالاخره این بند را عمومی کند و با مدل همیشگی خودش در به رو نیاوردن تاثیرات آن در اقتصاد ایران به اطلاع مردم ایران برساند.
هرچه که هست از امروز ما با شرایط عجیب تری نسبت به قبل (نه جنگ نه صلح) روبرو هستیم. سناریو های عجیبی در پیش رو است که هیچیک در کوتاه مدت روزگار خوشی برای وضع زندگی مردم ایران در پی نخواهد داشت.هرچه است بیشتر شاید یک آغازی باشد به یک پایان...
مجتبی اصغریمحقق اقتصاد مسکن@Civil808_Admin

۱۹۰

۲۳:۳۲

۲۵ خرداد
Civil808_Admin
دوستان سلام حتما خبر توافق ایران و آمریکا را شنیده اید خبر خوبی است، هر آنچه به هر نوع جنگی خاتمه دهد خبر خوبی است اما یک بند در این تفاهم نامه است که نه تنها جمهوری اسلامی بلکه خبرگزاری های دنیا هم خیلی تمایلی ندارند به آن بپردازند آنهم اینکه ترامپ در ازای تمایل ایران به دریافت غرامت جنگی پیشنهاد تاسیس صندوق سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری برای ساخت و ساز در شهر تهران را داده است قبلا در کانالم به این موضوع پرداختم: https://ble.ir/civil808_admin/6420418418750470107/1781314978978 به هر حال بایست منتظر بود تا طرف ایرانی از این خجالت و شرمندگی در بیاید و بالاخره این بند را عمومی کند و با مدل همیشگی خودش در به رو نیاوردن تاثیرات آن در اقتصاد ایران به اطلاع مردم ایران برساند. هرچه که هست از امروز ما با شرایط عجیب تری نسبت به قبل (نه جنگ نه صلح) روبرو هستیم. سناریو های عجیبی در پیش رو است که هیچیک در کوتاه مدت روزگار خوشی برای وضع زندگی مردم ایران در پی نخواهد داشت. هرچه است بیشتر شاید یک آغازی باشد به یک پایان... مجتبی اصغری محقق اقتصاد مسکن @Civil808_Admin
توافقی که در آن همزمان همه طرف های درگیر باختند!
در پست قبلی ام اشاره کردم که هر توافقی که منجر به پایان هر نوع جنگی باشد خوب است. حتی اگر مفاد تفاهم نامه در بلند مدت به قیمت هزینه مستاجران کارگر آن سرزمین تمام شود. در جنگی که دو طرف شر هستند و هیچ خیری بینشان نیست اولین کار این است که خود این جنگ سریعتر تمام شود.
اما در ارتباط با خود توافق اول از همه بایست مرور کرد که در چه شرایطی ایجاد شده است:از این طرف مسئولین جمهوری اسلامی زنده بودن خود و خانواده اشان را در گرو این توافق میدیدند تا با فدا کردن قدرت خرید قشر متوسط به پایین(مستاجران مسکن) ، هر طور شده به این جنگ خاتمه دهند و با توجیه خریدن زمان در این جنگ نابرابر که تنها شهادت نصیبشان می شده است فعلا به صلح رضایت دهند تا بعد بتوانند تجدید قوا کنند. و از طرف دیگر ترامپ در برابر فشار کشورهای عربی برای باز کردن تنگه هرمز چاره ای جز امتیاز دادن نداشت به علاوه قدرت واقعی خود را در عمل در برابر شراکت چین و روسیه در نبرد غیر مستقیم با خودش در زمین ایران را دید. بنابراین قدری سر عقل آمد و تصمیم به توقف این جنگ گرفت.
اما اینکه در روز تولد ترامپ آن هم وقتی خود او با واسطه گرفتن عاجزانه او از چین و روسیه برای رسیدن به این توافق، هر دو طرف همزمان فریاد شادی از پیروزی سر میدهند خود نشانه ایست از این شکست مفتضحانه هر دو در واقعیت میدان.
اما پیروز جنگ که بود؟هیچ. شکسپیر 500 سال پیش سرنوشت همه نبردهای تراژیک تاریخ را به خوبی تصویر کرد چه هانری چهارم باشد چه ریچارد سوم.این بازی همیشگی تاریخ است که قبل ما بوده و بعد ما هم خواهد بود.
همچنین اپوزوسیون جنگ طلب خارج از کشور که تمام امید خود را به ترامپ سپرده بود هم با یک شوک عجیب روبرو شده است. همان شوکی که دقیقا افراطی های مبعوث شده کف میدانی در داخل ایران این روز ها با آن درگیر هستند.
آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی دارد هزینه تمامی کشتارهای سال های گذشته و بی رحمی هایش نسبت به مردم خودش را میدهد. اگر کشتار دی ماه رخ نداده بود بهانه ای هم برای جنگ اسفند نبود. اگر این همه سال حماقت و نادانی در اداره کشور نبود الان وضع اقتصاد کشورمان اینطور وابسته به نفت نبود که با تحریم آمریکا چنین دست و پا بسته برای توافق به غلط کردن بیفتید.خلاصه این اشتباهات گذشته همچنان باقی است و اگر خودشان به دست خود راهی برای اصلاح باقی نگذارند چاره ای نیست که متاسفانه کشور در این دام چرخه خشونت بیشتر غرق خواهد شد.
این وسط اما بازی نتانیاهو و واکنشش به این توافق طی روزهای آینده همچنین واکنش نیابتی های ایران به این توافق شاید مهمترین عواملی است که احتمالا سرنوشت این توافق را در دستان خود دارد.
بنابراین اینکه در پست قبلی ام گفتم که ما از الان با یک شرایط بسیار عجیب و احتمالا سخت تر از گذشته طی روز های آینده روبرو خواهیم بود که شاید آغازی باشد بر یک پایان بی راه نگفته ام طوریکه هیچ جام جهانی و مسابقه فوتبالی نمیتواند این سرنوشت را متاسفانه تغییر دهد.آنچه در این جنگ به وضوح دیده ایم این است که سرنوشت این ملت با هیچ قدرت خارجی قابل تغییر نیست. همچون ننه دلاور برشت این جنگ نتیجه اش به چشم مردان ستم دیده می رود که در این دایره گچی قفقازی در انتخاب بین دوراهی مادر واقعی و مادری که او را بزرگ کرده است و به او محبت کرده است سرگردانند.
شاید بهتر است در میان این همه خشم و هیاهوی داخلی و خارجی بگردید ببینید کدام دسته از آدم ها بودند که به جای نفرت پراکنی جنگ طلبانه در عوض با منطق و استدلال های تاریخی علمی اشان دلسوزانه سعی در تفسیر جامعه شناسانه شرایط حال حاضر کشور را داشته اند.اگر این دسته افراد را دور و اطراف خود پیدا کرده اید. قدرشان را بدانید که میان این همه گاو خشمگین ایدئولژی زده تنها راه چاره عبور مسالمت آمیز ایران به سمت دموکراسی آینده خواهند بود، حتی اگر این راه نه از راه به دست گرفتن قدرت مرکزی یک دولت بلکه در قرن21 تنها از مسیر یک استارتاپ بگذرد.
مجتبی اصغری@Civil808_Admin
undefined۱۴
undefined۷
undefined۷

۶.۳K

۱۴:۳۶

۲۶ خرداد
thumbnail
دوستان همین چند دقیقه پیش الجزیره مفاد این تفاهم نامه ایران و آمریکا را منتشر کرد و رسما شایعات اخیر تایید شد
اما موضوع نوع واکنش طرفین به این صندوق سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری برای ساخت و ساز در شهر تهران است:
ترامپ که رسما میگه 300 میلیون خبر جعلی من در آوردی دموکرات هاست (در حالیکه اشاره نمیکنه 300 میلیارد چطور؟!)
از آن طرف ونس میگه نه بابا ما که پولشو نمیدیم این اتحادیه کشورهای عربی خلیج فارس است که مبلغ سرمایه گذاری را تامین میکند (در آن اشاره اولیه خبرگزاری نیویورک تایمز به نوع این سرمایه گذاری در بخش ساختمان هم کلا کتمان می شود)
در داخل هم یک عده مسئول که چیزی از اقتصاد مسکن نمیدانند برعکس تصورم که الان از خجالت و شرمندگی کلا این را گردن نگیرند بلکه دقیقا برعکس اتفاقا پز این رو میدهند که تازه ما 300 میلیارد سرمایه هم داریم جذب میکنیم!
یک عده هم که داخل و خارج از ایران از این موضوع سر در می آورند ترجیح میدهند سکوت کنند یا شاید هم اصلا ریشه اقتصادی مساله را نمیدانند.
یکی از همکاران قدیمی بنده که الان چندین دهه است در آمریکا سکونت دارند و پروفسوری هستند برای خودشان و هر چند ماهی به ایران برای سخنرانی در این مجامع حکومتی رژیم دعوت می شوند چند روز پیش پیامی برایم فرستاد که آره فلانی منکه چند دهه اینجا ساکن هستم مطلع ام که اصلا دغدغه مسکن دیگر اینجا مطرح نیست و این موضوعات اهمیتی ندارد
بله پروفسور برای شما و افرادی که این سال ها ذینفع بوده اید هیچ اهمیتی ندارد. لابد این همه کتاب و مستند و تحقیقات از بعد بحران مسکن 2008 رخ داده است را شما میبایست تائید میفرمودید که اهمیت دارد یا خیر.
خیر دوستان.راحت بگممن در مدت چند دهه اخیر فردی که از ریشه های این مساله که مهمترین مساله قرن 21 است که امثال دیوید هاروی سال ها است از دهه 70 میلادی سر آن تحقیق میکردند و فریادش را می زدند را در بین متخصصین فارس زبان ندیدم
و متاسفانه روشنفکر های ما هم درگیر ادبیات و فیلم و کتاب نویسی خود هستند و به ابعاد مختلف زندگی دیگر مثل قبل کمتر توجه دارند
در این میان رسانه های بین المللی هم بی تفاوت اند.دوستان مطلع در شبکه های فارسی زبان خارجی از جمله بی بی سی بهتر است برنامه ای ویژه تنها همین یک بند و سازکار اجرایی شدن آن و پیشبینی از عواقب آن راه بیندازند.منکه نه کتابم را شما میخوانید نه اصلا دیوید هاروی ، یانیس واروفاکیس و توما پیکتی احتمالا برای شما اهمیتی دارند که لااقل از بحث اقتصاد مسکن به خودتان بیایید و دست از این سکوت خبری اتان بر دارید.
مجتبی اصغری
@Civil808_Admin
مطلب مرتبط: یادداشت یازدهم: چه کسانی بهای غرامت جنگ اخیر را میپردازند؟https://ble.ir/civil808_admin/6420418418750470107/1781314978978

۴۷۶

۱۷:۳۳

۳ تیر
thumbnail
بلبل و گل رز سرخ: (یادداشت موقت به مناسبت عاشورا تاسوعای امسال)

داستان Nightingales and the rose را لابد به خاطر دارید.اصل آن از اشعار حافظ است اما اسکار وایلد در داستان کوتاهی در سال 1888 به زیبایی آنرا بازسرایی میکند.
خلاصه اش این است:پسرکی کارگر عاشق دختری می شود و در رقابت با پسر ثروتمند دیگر، برای دلربایی از دختر به دنبال چیدن گل رز سرخی می رود. در این راه بلبل به او کمک میکند اما به دلیل خارهای به جا مانده از بوته گل، بدنش زخمی می شود اما به هر زحمتی که شده گل رز را به دست پسر کارگر می رساند. پسر گل را به دختر می دهد اما میبیند که قبل او دختر دل خود را به دست پسر ثروتمند میدهد چراکه ثروت او از هر گل رز سرخی برایش جذاب تر بوده است. پسر کارگر که این واقعیت تلخ را نمیپذیرد با عصبانیت گل رز سرخ را به زمین پرت میکند و بی اعتنا به زخمی که بلبل برای چیدن این گل رز با تحمل تمام خارهای بوته درخت تحمل کرده است از کنار آن می گذرد. پسرک می رود و بلبل نیمه شب از زخم به جا مانده جان می دهد.

طی یکسال گذشته ملت ما با دوره های 60 روزه متعددی روبرو بوده است. دوره های برزخ گونه اصطلاحا Limbo که در آن همه چیز تنها در ظاهر متوقف شده است تا بلکه راهی جز جنگ برای برون رفت از بن بست پیدا شود.
ما نیز در این 60 روز سکوت میکنیم تا ببینیم نتیجه مذاکرات چه می شود و بلکه راهی برای برون رفت از این تنگنای اقتصادی پیش راه مردم ایران گذاشته شوداما همچنین این سکوت به معنای فراموشی نیست
فراموشی تمامی ستم هایی که به گروهی از هم وطنانمان طی دهه های اخیر وارد شده استفراموشی رنج آزادسازی حجاب دخترانمان-رفع تبعیض اقلیت های مذهبی-رفع نابرابری و فقر و بیکاری و سر دادن فریاد مشکلات اقتصاد مسکن و...و البته فراموشی رنج زخم بلبلانی که در مسیر چیدن گل رز سرخ جان دادند
در شرایطی که امروز پسر ثروتمند با کیسه های ذرت و گندم صادراتی اش دل معشوق را میرباید و ما اصلا نمیدانیم شخص اول مملکت زنده است یا نه، شاید این پسر ثروتمند است که اینبار موقتا بنا به جبر ماتریالیسم در حال دلربایی است.اما آیا این ماه عسل بعد این 60 روز هم ادامه خواهد داشت؟
در وضعیتی که در آن فعلا هنوز هیچ تغییر و اصلاحی در کل سیستم چه از بدنه حاکمیتی، نظامی آن و چه دولتی نمیبینیم لازم است حداقل در این روز عزیز صدای کشته شدگان عاشورا تاسوعای اخیرمان باشیم تا به این مناسبت بگوییم:خیر ما یادمان نرفته است و اگر هنوز فرصتی برای اصلاح میدهیم برای آن است به راهی جز جنگیدن می اندیشیم.
یادشان زنده ۱۸ و ۱۹ دی 1404
مجتبی اصغری@Civil808_Admin
undefined۱۸
undefined۱۲
undefined۴

۱.۸K

۱۵:۴۷

۴ تیر
Who is going to pay Iran-US war compensation?
These days we are hearing lots of news about war compensation between Iran and the U.S.. Although The U.S. accepts to pay this compensation only just to persuade Iran to give its Uranium, but, there is one big disagreement about how the source of this compensation would be supplied?
In 19 century, Friedrish Engels wrote an essay about the "Housing Question" and in that essay he watched how capitalists are increasing its exploitation rate by providing housing for workers. This could control their monthly wage as previously Emile Zola had shown in his masterpiece "Germinal" novel.As we know the formula of capital is: C+S+VC is the constant price i.e. factory's building and utility's price.S is the surplus value.V is the variable price i.e. workers wage.
The rate of S/V is the classic definition of exploitation rate, and if every government could control this rate by paying less to workers than increasing inflation rate, they could provide more accumulated wealth for the factory's owners that is not bad originally because it could lead to building another factory and expanding the whole industry that could lead to employing more workers and increasing the welfare state for all of the citizens.
In 21 century by changes in the new economy, globalization and other changes, and by research that we are familiar with, especially after the 2008 house crisis, we know that this accumulated wealth is buried in house marketing instead of factories and every company that could use a higher exploitation rate by its house assets, could eventually make more profit.
So when Trump instead of investing on infrastructures (although some sources are spreading some fake news about investing on Iranian infrastructures), is suggesting about opening a fund trust to invest 300 billion dollars on Tehran's real estate, he is trying to use this exploiting rate that was virginal before. he alleged that the source of this trust fund is supporting by Gulf cooperation countries.Accepting this assertion seems irrational and we don't have any other answer for it except knowing how the capitalist is working on 21 century behind the scenes.
What are the consequences of this investing plan?As any other country in 21 century, this would lead to a higher rate of house price inside of the free international market, because house price would be linked with RMBS, which is "Residential mortgage-backed security" that is the ultimate goal of this funding trust for their investors. By risk management in these last decades the countries are forced to keep growing their house prices in their countries because one of the important rules of this kind of investment is getting its refund from the price of this real estate's selling price. also in its final circle it could expand the class gap between renters and owners inside of Iran.
So the answer to our question is the renters who belong to the worker class are going to pay the war compensation in Iran.
After World war II, the allies pay something like this as Marshal law to renovate the West Germany, but the big differences between that time and now is in 1945 the Nazi was gone from the Germany and also this renovation was not about commodification of house and sell it as RMBS.In 1966, Ken Loach showed the house problem in Britain with comparison of west Germany in his film "Cathy Come Home". We know that it was a genre in the 1960s in Britain that its name "Kitchen Sink" was from the news of workers houses that were bombed during Nazi air forces Blitz in WWII.
So we are confronting the same problem in Iran like Germany and Britain after WWII, but the answer to this war compensation is not constructing houses that are planned for selling as RMBS. This 300 billion dollar investing fund is not a helping package for at least Iranian worker renters, This could lead to another calamity for people who have nothing to lose except their exploitation rate.

Mojtaba AsghariThe author of book "House Earthquake"Tehran, IranJune ,2026
@Civil808_Admin
undefined۱

۲۶

۱۹:۱۱