۲۴
۰:۰۱
قضیهی کابلهای زیر دریا چیه!؟
۲۴
۰:۰۱
قضیهی کابل های زیرِ دریا چیه که این روزا انقدر راجبشون صحبت میشه؟!
بیشتر از ۹۵ درصد ترافیک بین المللی اینترنت، از طریق کابلهای زیر دریایی منتقل میشه!!!
ساختار این کابلها درواقع فیبرهای نوریه که توی اونها نور در شیشه حرکت میکنه (۳۰٪ کمتر از سرعت نور در خلاء) و اطلاعات رو با سرعت سرسام آوری منتقل میکنه! جالبه بدونین که قطر این سیمها حتی کمتر از قطر تارموهاتونه:)! در کنار این ساختار برای مقابله با فشار اعماق اقیانوس، حملهی کوسهها (که گاهی میدان مغناطیسی، این کابلهارو با ماهی اشتباه میگیرن
) و لنگر کشتیهاو...لایههای ضخیمی از فولاد، مس دورش رو گرفتن! و همچنین در هر ۸۰-۱۰۰ کیلومتر هم یه سری تقویت کننده وجود دارن (به نام EDFA) که سیگنال ها رو بدون تبدیل به الکتریسته دوباره تقویت میکنن!
۲۱
۰:۰۲
سوال: وا خب ما این همه ماهواره و تکنولوژی خفن داریم، چرا مثل این قدیمیها بیایم سیم از تو اقیانوس رد کنیم!؟
مسئله اینه که در فضای آزاد (ماهواره و وایفای)، نویز محیط خیلیی زیاده و پهنای باند فرکانسی محدوده و شلوغ. اما توی یه فیبر نوری، ما یک محیط کاملاً ایزوله داریم. طیف نوری که استفاده میکنیم (در حدود ۱۵۵۰ نانومتر) یه پهنای باند عجیب و زیاد بهمون میده که هیچ موج رادیویی به گرد پاش هم نمیرسه!! یک جفت تار فیبر نوری میتونه ترافیکی رو جابهجا کنه که کل ماهوارههای دنیا با هم نمیتونن!علاوه بر همهی اینا، اتلاف انرژی فیبرهای نوری خیلیی کمتره و از نظر محیط زیستی و بازدهی انرژی خیلی خیلی بهتر از ماهوارهان!
نکتهی عجیبیب : طول کابلهای زیر آب یه چیزی حدود ۱.۴ میلیون کیلومتر هستش (تقریباً ۳.۵ برابر فاصله زمین تا ماه!)!!!!!!!
۲۱
۰:۰۳
۲۱
۰:۰۶
دریای سرخ و تنگه هرمز، شاهراه اینترنت جهانی!
️
۲۱
۰:۱۰
#اطلاعات_عمومی#کابلهایدریایی
۲۵
۰:۱۰
۲۵
۰:۱۰
راستی!اگر حرفی، سخنی، انتقاد یا سوالی راجب مطالب داشتید، یا مطلبی براتون سواله و دوست دارید که راجبش صحبت بشه حتما در ناشناسمون بهمون بگین^-^
ble.ir/mediasenderbot?start=lDB2LY9yMxVHr6wxeopWMhKSs
۲۸
۹:۱۱
ایران نامه
قضیهی کابلهای زیر دریا چیه!؟
مطلب مربوط به فیبرهای نوری زیر دریا رو میتونین از اینجا دنبال کنین
۲۸
۹:۱۶