@kdnews_net
۲۷۶
۱۳:۰۰
@kdnews_net
۲۶۹
۱۳:۳۳
علی الاصول در این منظومه، استقلال فقط یک امر سیاسی یا سرزمینی نیست، پیش از آن، حقیقتی ذهنی، فرهنگی و روانی است. هرگاه ملتی در برابر تهدید و تحقیر مکرر بیپاسخ بماند، بهتدریج درک او از عزت خویش تضعیف میشود و زمینه برای نقض استقلال سیاسی و حتی سرزمینیاش فراهم میگردد. از همینرو، نباید نسبت به توهین و تهدید دشمن حساسیتزدایی شود؛ چراکه عادیسازی تحقیر، مقدمه عادیسازی سلطه است. فلذا هر آنچه عزت مردم را هدف بگیرد، باید با پاسخی درخور، روشن و بازدارنده مواجه شود.
امروز متأسفانه با سه رویکرد نادرست مواجهیم که در کنار یکدیگر، به عدم پاسخگویی انجامیده تا آنجا که توهین و تهدید نسبت به ایران عزیز ــ از نسبت دادن فقر و گرسنگی به مردم گرفته تا القای ترس، ضعف و فروپاشی توان ملی ــ در حال عادیسازی است و ما با نوعی حساسیتزدایی فرهنگی و سیاسی مواجه شدهایم.
۱) حساسیتزدایی به بهانه «کارکرد داخلی» سخنان ترامپ
نخستین رویکرد غلط آن است که برخی سیاسیون و مذاکرهکنندگان، توییتها و مصاحبههای ترامپ و مقامات کاخ سفید را صرفاً دارای «کارکرد داخلی» میدانند؛ گویی این اظهارات فقط برای رقابتهای حزبی و اقناع افکار عمومی آمریکا مطرح میشود و بنابراین، نباید آن را جدی گرفت یا به آن پاسخ داد. حال آنکه حتی اگر بخشی از این سخنان چنین کارکردی هم داشته باشد، این امر چیزی از اثر روانی، رسانهای و بینالمللی آن علیه ایران کم نمیکند. سخنی که در سطح جهانی منتشر میشود و در آن یک ملت تحقیر میگردد، دیگر صرفاً یک پیام داخلی نیست؛ بلکه بخشی از جنگ ادراکی علیه آن ملت است و بیپاسخ گذاشتن آن، به عادیسازی همان تحقیر میانجامد.
۲) گزاره «ترامپ ارزش پاسخ دادن ندارد»
رویکرد دوم، این ادعاست که «ترامپ ارزش پاسخ دادن ندارد» یا نیازی نیست مقامات اصلی کشور به او واکنش نشان دهند. این گزاره امروز به بهانهای برای عقب نشاندن رئیسجمهور، رئیس تیم مذاکرهکننده و وزیر امور خارجه از پاسخهای همسطح، قاطع و بازدارنده تبدیل شده است. حال آنکه تجربه نشان داده که رهبر شهیدمان نیز در مواقع لازم، با وجود جایگاه رفیع خود، از پاسخ صریح به او پرهیز نداشتند و با ادبیاتی مقتدرانه، چهره متکبر و تحقیرگر او را در هم میشکستند. نادیده گرفتن مکرر این اظهارات از سوی مقامات اصلی کشور، این شبهه را در ذهن مردم ایجاد میکند که یا مسئولان به نام مصلحت، از عزت ملی عبور میکنند، یا آنکه جرأت و اراده کافی برای پاسخگویی ندارند. چنین برداشتی، علاوه بر ایجاد احساس تحقیر و ناراحتی، میتواند به افزایش خشم اجتماعی نیز بینجامد.
۳) انفعال اهالی فرهنگ به بهانه تخصص
رویکرد سوم، انفعال اهالی فرهنگ و رؤسای نهادها و دستگاههای فرهنگی و انقلابی است. این افراد و مجموعهها معمولاً در مواجهه با مسئله مذاکرات، با این استدلال که در این حوزه تخصص ندارند، با احتیاط و محافظهکاری رفتار میکنند. اما غفلت اصلی دقیقاً همینجاست: اتفاقاً سیاسیون و کارشناسان، به سبب تمرکز بر جزئیات مذاکرات، معمولاً از این وجه مهم غفلت میکنند. از اینرو، انتظار میرود شخصیتها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور، با مواضع علنی و مطالبهگری صریح از مسئولان اصلی ــ مشخصاً همان سه نفر ــ در برابر این روند حساسیتزدایانه و عادیسازانه بایستند.
فرجام سخن:
به نظر میرسد این مؤلفه مهم، دیگر در زمره عوامل اثرگذار بر روند مذاکرات و حتی در تصمیم نسبت به توقف یا تداوم آن قرار ندارد. گویی مسئولان مذاکرهکننده ما در برابر هر تحقیر و توهینی که از سوی آمریکا، پیش یا پس از هر مرحله از گفتگو، متوجه ایران میشود، یا اساساً اهمیتی قائل نیستند، یا نهایتاً با واکنشی حداقلی، در حد یک توییت، از کنار آن عبور میکنند. حال آنکه بر مبنای منطق رهبر شهیدمان، حفظ عزت ملی امری تزئینی و حاشیهای نبود، بلکه جزئی از ماهیت دیپلماسی انقلابی به شمار میرفت.```
@kdnews_net
۱.۳K
۱۴:۰۲
@kdnews_net
۱۹۸
۱۴:۲۱
@kdnews_net
۱۸۸
۱۴:۲۹
کف دانشگاه
مقامات رسمی باید در بیان کلامشان دقت کنند
سخنان غیورانه سیدرضا نریمانی در پاسخ به سخنان رئیس جمهور پیرامون اختصاص نفت به نیروی هوافضا
حمایت از هوافضا منتی ندارد، وظیفه دولت حمایت از نیروهای مسلح است است آقای رئیس جمهور. چرا میگویید که اگر ما ۲۰ میلیون بشکه نفت به هوافضا نمیدادیم نمیتوانستند بجنگند! شما باید افتخار کنید که نظامیان ما سلحشورانه مقاومت کردند و ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی را شکست دادند. آقا فرمودند من موافق مذاکره و توافق نیستم، والسلام دیگر حرفی باقی نمیماند. @kdnews_net
@kdnews_net
۱۹۹
۱۴:۴۲
@kdnews_net
۱۵۸
۱۵:۳۶
باحضور:
@kdnews_net
۱۷۸
۱۵:۴۸
@kdnews_net
۱۹۳
۱۶:۱۸
@kdnews_net
۲۰۷
۱۶:۴۸