۴۶۳
۷:۱۴
اين خطبه مانند بسيارى از خطبههاى نهج البلاغه با حمد و ستايش پروردگار آغاز مىشود ولى در اين جا انگيزههاى سهگانهاى براى حمد و ستايش الهى بيان شده است: نخست تقاضاى افزايش و تكميل نعمتهاى الهى و ديگر اظهار تسليم در مقابل قدرت و عزّت او و سوّم تقاضاى حفظ و نگهدارى از معاصى به بركت الطاف او مىباشد، مىفرمايد: «حمد و ستايش مىكنم او را به خاطر جلب اتمام نعمتش و اظهار تسليم در برابر عزّتش و تقاضاى حفظ و نگهدارى از معصيت و نافرمانيش» (احمده استتماما لنعمته و استسلاما لعزّته و استعصاما من معصيته) . بايد توجه داشت كه مفهوم حمد چيزى بيشتر از شكر است و به تعبيرى ديگر شكر آميخته با ستايش است و اين از يك سو سبب فزونى نعمتهاى الهى مىشود همان طور كه مىفرمايد: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» و از سوى ديگر انجام وظيفۀ عبوديّت و بندگى است و آن همان تسليم در برابر عزّت پروردگار است و از سوى سوّم موجب جلب عنايات و الطاف و امدادهاى حق، براى حفظ از گناهان استمهروارهـبانور
@mehrvarehbanorr
۲۴۷
۷:۱۹
۲۷۷
۷:۴۳
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.