☫ بیست و ششم فروردین ماه ۱۴۰۵ ☫
۱.۵K
۱۵:۰۳
☫ بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۵ ☫
۱۶۲
۱۲:۴۴
مواضع اهل سنت ایران در جنگ رمضان
به قلم: مهدی فرمانیان
با بررسی بیانیه ها و سخنان رهبران و علمای اهل سنت ایران می توان به این نتیجه رسید که همراهی این عزیزان با دیگر پیروان و اقوام در ایران در جنگ تحمیلی چهل روزه رمضان، ستودنی است و لازم است از همه کسانی که بیانیه دادند و در سخنرانی های خود از تمامیت ارضی ایران حمایت کرده و علیه تجاوز آمریکا و اسرائیل موضع گرفته و آن را محکوم کرده و نسبت به شهادت رهبر شهید و انتخاب رهبر جدید تسلیت و بیعت نمودند، تشکر کنیم.
خیلی از امامان جمعه و جماعت به صورت فردی بیانیه داده و یا مطالب بسیار خوبی را بیان کردند. برخی از استان ها به صورت جمعی بیانیه داده و گاه چند بیانیه از رهبران دینی یک استان دیده شد. برخی با تعداد مشخص و برخی بدون تعداد امضاء کنندگان بود. استان گلستان در بیانیه نخست خود با ۹۴۵ امضاء و در بیانیه دوم با ۲۴۰۰ امضاء حمایت خود را نشان دادند. استان هرمزگان در بیانیه اول با ۱۱۷۰ نفر و در بیانیه دوم با ۲۵۲۰ نفر و استان کردستان در بیانیه اول با ۱۴۳۴ نفر و در بیانیه دوم با ۱۸۰۰ نفر حمایت خود را اعلام کردند. استان آذربایجان غربی با ۱۲۰۰ نفر، استان سیستان و بلوچستان با ۶۶۰ نفر، استان خرسان رضوی با ۷۵۵ نفر، استان خراسان شمالی با ۶۰۰ نفر، استان کرمانشاه با ۳۹۰ نفر، استان بوشهر با ۳۰۰ نفر از دیگر استان هایی بودند که همراهی خود را اعلام نمودند. علمای اهل سنت استان های فارس، گیلان و خراسان جنوبی هم بیانیه های متعددی دادند، اما تعداد آنان، حداقل برای نویسنده، مشخص نیست و یقینا کمتر از دیگر استان ها نبوده است.
ان شاء الله با پیروزی هرچه زودتر جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی، عرصه انسجام ملی و دینی و زندگی مسالمت آمیز و تقریب میان مذاهب و اقوام در این کشور، نمایان تر شود. ان شاء الله تعالی.بیست و نهم فروردین ۱۴۰۵
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله، روبیکا: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ https://eitaa.com/muslimnair➣https://ble.ir/muslimnair ➣https://rubika.ir/Muslimnair
۶۷۹
۱۷:۵۲
فَقُطِعَ دَابِرُ أَمْرِيكا وَ إِسْرَائِيلَ، وَ الْحَمْدُلله رب العالمین
☫ یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ ☫
۶۹۸
۲۰:۰۲
MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
️ آینده پژوهی فرجامِ جنگِ تحمیلی اسرائیل و آمریکا علیه ایران (۱)
از شعلههای نفت تا سایه صلح
به قلم: سید علی بطحایی
در هفتههای آغازین این جنگ، خاورمیانه شاهد یکی از پیچیدهترین درگیریهای بعد از ج. ج. دوم بود. شهادت قائد امت و رهبر مقاومت، واکنش سریع موشکی ایران و شوک نفت تصویری از بحرانی را ترسیم کردهاند که نهتنها سیاست بلکه اقتصاد جهانی را لرزاند. افرایش نرخ سوخت اروپای نگران و بازار نفت آشفته یادآور روزهای نخست جنگ عراق در دهه ۲۰۰۰ میلادی است. در این میان، نگاه آیندهپژوهانهای به پایان این جنگ میتواند سناریوهای محتمل را شفافتر کند.
یکم: این جنگ، برخلاف نبردهای کلاسیک، بر سه عامل تعیینکننده شکل گرفت: مولفه فشار اقتصادی داخلی در غرب که از تورم انرژی و کمبود منابع تغذیه میشود؛ دومین مولفه ملاحظات ژئوپلیتیک اروپا در برابر روسیه که باعث حساسیت بیشتر نسبت به امنیت خاورمیانه شده است؛ و آخرین شاخصه وضعیت داخلی آمریکا که ترامپ در آن تلاش میکند تصویر «قدرت قاطع» را در آستانه انتخابات بازیابی کند. همین پارامترهای سه گانه باعث شده تصمیمگیری در واشنگتن و تلآویو میان گزینههای نظامی پرهزینه و راهبردهای دیپلماتیک کمهزینه در چرخش باشد.
دوم: در سناریوهای «خوشبینانه» برای ایران، فشارهای اقتصادی غرب بهویژه تورم ناشی از افزایش بهای نفت، رهبران آمریکا و متحدانشان را به سمت مصالحه و پایان کنترلشده جنگ سوق میدهد. توافقی موسوم به «نفت در برابر صلح» احتمال شکل گرفتن دارد که در آن ایران اجازه صادرات محدود نفت در قبال کاهش فعالیتهای نظامی منطقهای پیدا میکند. همچنین محتمل است سناریویی دیگر بعذ از یک نمایش محدود نطامی از سوی ترامپ، طرحی با عنوان «صلح سرد خاورمیانه» اعلام شود که بر تثیبت نسبی منظقه تکیه دارد. در این رویکرد، آمریکا تمرکزش را از خلیجفارس به رقابت با چین منتقل میکند و اسرائیل و عربستان نقش مهارکننده و واسط میان تهران و واشنگتن را بر عهده میگیرند. در سناریوی خوشبینانهتر و بعید، بحران داخلی اسرائیل و سقوط احتمالی دولت نتانیاهو میتواند راه را برای گفتوگوهای غیرمستقیم میان تهران و دولت جدید تلآویو از مسیر ترکیه و امارات باز کند؛ وضعیتی که خاورمیانه را از لبه پرتگاه به مسیر ثبات میکشاند.
سوم: در سوی مقابل، احتمال بروز «سناریوهای بدبینانه و پرریسک» همچنان وجود دارد. یکی از محتملترین آنها، حمله هوایی گسترده آمریکا و اسرائیل به مراکز هستهای ایران از طریق پایگاههای قبرس است؛ اقدامی نمایشی اما پرخطر که هدفش بیشتر تبلیغاتی است تا راهبردی. چنین حملهای ممکن است ضمن تخریب محدود زیرساختها، ایران را به واکنش موشکی و افزایش قیمت جهانی نفت سوق دهد و خاورمیانه را به دوران جدیدی از جنگ سرد نیابتی میان محور «تهران-مسکو-پکن» با واشنگتن بکشاند. سناریوی بد بینانه دوم، استمرار و تشدید جنگهای نیابتی در سوریه، عراق و یمن است که هدف آن فرسایش تدریجی اقتصاد و نفوذ ایران در منطقه خواهد بود؛ رویکردی که به بیثباتی چندساله بازار انرژی منجر خواهد شد. نهایتاً، در سومین و «بدبینانهترین گرینه»، حمله محدود به تأسیسات هستهای میتواند منجر به نشت مواد رادیواکتیو یا واکنش هستهای شود و بحران جدیدی در سطح جهانی بهوجود آورد که نه ایران و نه غرب از پیامدهای آن مصون نخواهند بود.
چهارم: با توجه به روند چند هفته گذشته، محتملترین سناریو پایان جنگ، شکلگیری یک «صلح سرد» است؛ یعنی توقف درگیریها بدون امضای توافق رسمی اما با کاهش تدریجی تنش. فشار افکار عمومی آمریکا در برابر تورم و هرینههای جنگ، و درک تازهٔ رهبران غرب از قدرت بازدارندگی ایران، زمینه را برای چنین پایان هوشمندی فراهم میکند. ترامپ احتمالاً پس از یک اقدام نمایشی محدود، جنگ را پیروزی تبلیغاتی خود معرفی خواهد کرد و تمرکز را بر رقابت با چین قرار میدهد. به این ترتیب، هرچند خاورمیانه در ظاهر آرام میشود، اما زیر سطح این آرامش، رقابتهای انرژی و سایبری میان قدرتهای بزرگ آغاز خواهد شد.
النهایه: جنگ ترامپ و نتانیاهو علیه ایران، بیش از آنکه محصول تصمیم نطامی باشد، بازتابی از تلاطم جهانی انرژی و اقتصاد است. در میان خطوط پرخطر و گزینههای تند، نشانههایی از عقلانیت راهبردی در حال شکلگیری است؛ عقلانیتی که میتواند مسیر را از «آتش نفت» به «سیاست اعتدال» تغییر دهد. آینده نزدیک خاورمیانه احتمالاً نه صحنهٔ فروپاشی که میدان بازآفرینی نظم جدید انرژی خواهد بود؛ نطمی که در آن قدرت نه از جنگ بلکه از توان مدیریت هوشمند منابع و دادههای جهانی برمیخیزد. ☫ بیست و دوم اسفند ۱۴۰۴ ☫
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله، روبیکا: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣https://ble.ir/muslimnair ➣https://rubika.ir/Muslimnair
این سناریو خوشبینانهترین وضعیت است. نخست وزیر و رئیس ستاد ارتش پاکستان در اسلامآباد مشغول رایزنی هستند. انتظار میرود که این رایزنی ها به جای توافق نهایی، به یک «تفاهم اولیه» منجر شود که آتشبس را تثبیت کرده و چارچوبی برای تبادل گامهای هستهای در ازای رفع تحریمها ایجاد میکند.
حتی اگر مذاکرات به بنبست بخورد، دو طرف ممکن است با «تمدید موقت» آتشبس موافقت کنند تا فضا برای دیپلماسی بیشتر باز بماند. با این حال، آمریکا علناً اعلام کرده که تمدید آتشبس بدون حصول توافق «بسیار بعید» است و آن را صرفاً «خرید زمان» میداند، نه ایجاد ثبات پایدار.
مطابق قانون «اختیارات جنگ» آمریکا، رئیسجمهور موظف است ظرف شصت روز از شروع درگیریها (حداکثر تا ۱ می ۲۰۲۶)، برای ادامه عملیات از کنگره مجوز رسمی دریافت کند. برخی سناتورهای جمهوریخواه مانند تام تیلیس تأکید کردهاند که بدون این مجوز، عملیات نظامی نمیتواند ادامه یابد. در این سناریو، کاخ سفید مجبور خواهد شد لایحه «مجوز استفاده از نیروی نظامی» را به کنگره ارائه دهد.
شکست کامل مذاکرات و عدم تمدید آتشبس، بدبینانهترین سناریو است. ترامپ به صراحت هشدار داده که در صورت عدم توافق، دستور «نابودی تمام نیروگاهها و پلهای ایران» را صادر خواهد کرد. در مقابل، ایران نیز اعلام کرده «کارتهای جدیدی در میدان نبرد» رو خواهد کرد. کارشناسان هشدار میدهند که در این مرحله، پاسخ ایران بسیار قویتر و خونینتر از دور قبلی خواهد بود.قرائن تا به امروز حکایت از تحقق سناریوی چهارم بر اساس تلقی و پیشبینی سیاستمداران ایران و تحقق سناریوی اول از طرف ترامپ بازگو می شود.
☫ پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ ☫
۲۳۴
۲۰:۱۸
چهارشنبه: نهم اردیبهشت ۱۴۰۵
ساعت: ۲۱ تا ۲۲
پیوند ورود به نشست:
https://panel.webinarplus.online/join/b9aliuw9sv
۱۶۴
۴:۴۸
☫ بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ ☫
۱۲۳
۱۱:۴۸
☫ سیزدهم خرداد ماه ۱۴۰۵ ☫
۶۸
۱۴:۰۶
☫ چهاردهم خرداد ماه ۱۴۰۵ ☫
۶۰
۷:۰۰
➣ https://eitaa.com/muslimnair➣https://ble.ir/muslimnair ➣https://rubika.ir/Muslimnair➣ https://t.me/Muslimair1
۵۶۵
۸:۵۸