خبر های به شدت خوبی از خرید چند اسکادران جنگنده j10B به گوش می رسد همچنین قرارداد بلند مدت برای خرید j10C و شاید در آینده ای نه چندان دور j35
ولی به احتمال زیاد خرید j10B قطعی شده و سفارش های لازم داده شدهسلام فرمانده ☫@salam_farmandh
ولی به احتمال زیاد خرید j10B قطعی شده و سفارش های لازم داده شدهسلام فرمانده ☫@salam_farmandh
۳۹
۱۲:۱۶
قبل از هر چیز بیاید داستان ساخت این پدافند رو در کشور بیان کنیم
همون طور که می دونید ناو های ما (البته فکر نمی کنم الان دیگه نامی مونده باشه) سیستم پدافندی قوی نداشتند. به خصوص ناو های کلاسیک ارتش که هدف راحتی برای دشمن هستنداگر ارتش می خواست ناو های خودش رو گسترش بده چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت و این افزایش پایدار بمونه و ناوگان از دست نره باید ناوگان شمال سلول های پرتاب موشک عمودی(VLS) می بود که کار هایی در این زمینه در نیروی دریایی ارتش درحال شکل گیری بود
ولی مسئله بعدی خود سیستم پدافندی بود که قرار بود روی ناو ها به کارگیری بشه که قابلیت عمود پرتابی رو هم داشته باشه.
در خصوص پدافند بردبلند آنچنان مشکلی وجود نداشت چون صیاد۳ درحال تولید بود که بعد از اون در قالب صیاد۳-f به صورت عمودپرتاب در آمدولی در خصوص پدافند میانبرد و کوتاه بردی مثلا در کلاس seesparow کشور دچار خلا بود و ما شاهد سامانه خوبی در کشور نبودیم
در این مورد نیروی دریایی و شخص امیر دریادار سیاری تلاش بسیاری برای انتقال فناوری سامانه های پدافندی مناسب برای به کارگیری روی ناو ها کردند.یکی از کشور ها و سمانه های مورد بررسی قرار گرفته کشور آفریقای جنوبی و سامانهUmkhonto بود که به عنوان یک سیستم کوتاه برد عملکرد بسیار خوبی در درگیری با اهداف در ارتفاع پست داشت
این سامانه می توانست با اهداف در فواصل تا۲۰کیلومتر و ارتفاع پروازی پنج متر و بالاتر درگیر شود که عملکرد بسیار عالی را در دفاع در ارتفاع پست ارائه می داد که تا قبل از آن در کشور وجود نداشت.
به طور مثال پدافند سوم خرداد که پرتیراژ ترین پدافند ساخت داخل نیست هست و همچنین اکثر پدافند های دیگر (به غیر از مجید و آذرخش) دارای حداقل ارتفاع درگیری ۲۰تا۲۵متری از سطح زمین می باشند.این یعنی موشک پدافندی و رادار در برابر اهدافی با ارتفاع پروازی پایین تر یا عملکرد مناسبی ندارند و درصد اصابت پایین است و یا اصلا توانایی تشخیص و منهدم کردن آن هدف توسط سامانه وجود ندارد و این درحالی است که پدافندی مثل Umkhonto این قابلیت را داشت
به طور مثال و در شرایط جنگی درنظر بگیرید که یک موشک تاماهاوک با ارتفاع پروازی بین۱۰تا۱۵متر درحال پرواز است. اوپراتور سامانه سوم خرداد احتمالا اصلا نمی تواند مطلع شود که چنین پرتابه ای درحال نزدیک شدن است ولی پدافند زوبین آن را می بیند و رهگیری می کند و می تواند به راحتی با آن درگیر شود
همین امر باعث که نیروی دریایی به پدافندUmkhontoتمایل نشان داده و برای دریافت فناوری تولید آن با آفریقای جنوبی وارد مذاکره شود که در این امر نقش امیر سیاری بسیار موثر بوده و پس از یک دوره مذاکراتی طرف مقابل قبول کرد که فناوری ساخت آن را به کشور ما بفروشد و این پیش زمینه ای برای تولید زوبین این نیزه ایرانی شد
البته در بخش قبلی برخی از این مزایا گفته شده ولی در این بخش به طور دقیقتر به آن خواهیم پرداخت
1_توانایی تحرک بالا به دلیل اینکه تمام سامانه بر روی یک تل تجمیع شده2_به دلیل همین تحرک پذیری بالا امکان انجام عملیات در شرایط جنگ نامتقارن را دارا می باشد3_ به دلیل دارا بودن رادار آرایه فازی فعالی که توانایی پوشش۳۶۰درجه را دارا می باشد سامانه می تواند به طور دائم کل شعاع اطراف خود را پایش کند و دیگر ضعف سامانه هایی همچون سوم خرداد
۱۷
۲۱:۴۴
۱۱
۲۱:۴۴
گیف
۰۰:۰۳
۱۱
۲۱:۵۴
بسمهالحُزنِ الّذی یَقطَعُ نَفَسَ الروح
علیاکبر…
نامی که وقتی بر زبان میآید،
دل بیهیچ مقدمهای میشکند.
وقتی رفت، حسین نگاهش کرد؛
نه مثل پدری که پسرش را بدرقه میکند،
مثل کسی که میداند جهان دارد عزیزترین تکهٔ وجودش را از او میکَنَد.
قدمهای علیاکبر آرام بود،
اما هر قدمش مثل تیغی بود که بر جانِ پدر کشیده میشد.
و آن لحظهای که صدا زد «اَبتاه…»
دنیا ایستاد،
آسمان گریست،
و پدری ماند که پیر شد، نه در سالها… در یک ثانیه.
بعد از او،
کربلا دیگر هیچوقت رنگِ جوانی ندید.
﴿وَحَزَنَتْ عَلَیْهِ السَّمَاءُ وَمَا فِیهَا﴾
«و آسمان و هر آنچه در آن بود بر او اندوهگین شد.»#طالبسلام فرمانده ☫@salam_farmandh
علیاکبر…
نامی که وقتی بر زبان میآید،
دل بیهیچ مقدمهای میشکند.
وقتی رفت، حسین نگاهش کرد؛
نه مثل پدری که پسرش را بدرقه میکند،
مثل کسی که میداند جهان دارد عزیزترین تکهٔ وجودش را از او میکَنَد.
قدمهای علیاکبر آرام بود،
اما هر قدمش مثل تیغی بود که بر جانِ پدر کشیده میشد.
و آن لحظهای که صدا زد «اَبتاه…»
دنیا ایستاد،
آسمان گریست،
و پدری ماند که پیر شد، نه در سالها… در یک ثانیه.
بعد از او،
کربلا دیگر هیچوقت رنگِ جوانی ندید.
﴿وَحَزَنَتْ عَلَیْهِ السَّمَاءُ وَمَا فِیهَا﴾
«و آسمان و هر آنچه در آن بود بر او اندوهگین شد.»#طالبسلام فرمانده ☫@salam_farmandh
۲۴
۲۲:۱۷
بسمهالحزنِ الّذی یُطفِئُ نورَ القلبِ إذا ذُکِرَ العبّاس
عباس…
نامت که میآید، دل یکباره سنگین میشود؛
انگار تمام دشتِ کربلا
از نو روی سینه آدم مینشیند.
میگویند وقتی تیر به چشمَت نشست،
زمین برای لحظهای نفسش را حبس کرد.
وقتی دستهایت افتاد،
آسمان فهمید که مردانگی هم میتواند بیدست بماند.
عباس…
تو نرفتی آب بیاوری؛
تو رفتی آبرو بیاوری،
و وقتی برگشتی،
نه مشک مانده بود، نه دست، نه توانِ ایستادن…
فقط نگاهی شرمگین
که حسین را نشکند.
و حسین…
وقتی رسید بالای سرت،
صدای گریهاش آنقدر بلند بود
که حتی نیزهها هم سرشان را پایین انداختند.
گفت: «الآن انکسر ظهری»
و این یعنی پشتِ تاریخ شکست.
ای علمدارِ بیدست…
بعد از تو،
باد هم اگر میوزد،
با احتیاط میوزد
که مبادا خاکِ روی چشمت را آزار دهد.
﴿فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴾
«خدا تو را از آنان کفایت خواهد کرد؛
و او شنوا و داناست.»
#طالبسلام فرمانده ☫@salam_farmandh
عباس…
نامت که میآید، دل یکباره سنگین میشود؛
انگار تمام دشتِ کربلا
از نو روی سینه آدم مینشیند.
میگویند وقتی تیر به چشمَت نشست،
زمین برای لحظهای نفسش را حبس کرد.
وقتی دستهایت افتاد،
آسمان فهمید که مردانگی هم میتواند بیدست بماند.
عباس…
تو نرفتی آب بیاوری؛
تو رفتی آبرو بیاوری،
و وقتی برگشتی،
نه مشک مانده بود، نه دست، نه توانِ ایستادن…
فقط نگاهی شرمگین
که حسین را نشکند.
و حسین…
وقتی رسید بالای سرت،
صدای گریهاش آنقدر بلند بود
که حتی نیزهها هم سرشان را پایین انداختند.
گفت: «الآن انکسر ظهری»
و این یعنی پشتِ تاریخ شکست.
ای علمدارِ بیدست…
بعد از تو،
باد هم اگر میوزد،
با احتیاط میوزد
که مبادا خاکِ روی چشمت را آزار دهد.
﴿فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴾
«خدا تو را از آنان کفایت خواهد کرد؛
و او شنوا و داناست.»
#طالبسلام فرمانده ☫@salam_farmandh
۲۱
۲۱:۱۰