لوگوی پیام رسان بلهدانلود «بله»
عکس پروفایل سلام فرمانده☫س
۴۴۳ عضو

سلام فرمانده☫

دل که آشفته رویِ تو نباشد دل نیست‌‌‌آنکه دیوانه خال تو نشد عاقل نیست‌
مشاهده در اپلیکیشن بلهمشاهده در وب بله
۳۰ خرداد
thumbnail
سلام فرمانده ☫@salam_farmandh

۴۰

۱۴:۰۵

۳۱ خرداد
thumbnail
خبر های به شدت خوبی از خرید چند اسکادران جنگنده j10B به گوش می رسد همچنین قرارداد بلند مدت برای خرید j10C و شاید در آینده ای نه چندان دور j35

ولی به احتمال زیاد خرید j10B قطعی شده و سفارش های لازم داده شده
سلام فرمانده ☫@salam_farmandh

۳۹

۱۲:۱۶

۱ تیر
thumbnail
undefinedزوبین؛نیزه مانورپذیر ایران

قبل از هر چیز بیاید داستان ساخت این پدافند رو در کشور بیان کنیم
undefinedداستان ورود نیزه خوش دست
همون طور که می دونید ناو های ما (البته فکر نمی کنم الان دیگه نامی مونده باشه) سیستم پدافندی قوی نداشتند. به خصوص ناو های کلاسیک ارتش که هدف راحتی برای دشمن هستنداگر ارتش می خواست ناو های خودش رو گسترش بده چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت و این افزایش پایدار بمونه و ناوگان از دست نره باید ناوگان شمال سلول های پرتاب موشک عمودی(VLS) می بود که کار هایی در این زمینه در نیروی دریایی ارتش درحال شکل گیری بود
ولی مسئله بعدی خود سیستم پدافندی بود که قرار بود روی ناو ها به کارگیری بشه که قابلیت عمود پرتابی رو هم داشته باشه.
در خصوص پدافند بردبلند آنچنان مشکلی وجود نداشت چون صیاد۳ درحال تولید بود که بعد از اون در قالب صیاد۳-f به صورت عمودپرتاب در آمدولی در خصوص پدافند میان‌برد و کوتاه بردی مثلا در کلاس seesparow کشور دچار خلا بود و ما شاهد سامانه خوبی در کشور نبودیم
در این مورد نیروی دریایی و شخص امیر دریادار سیاری تلاش بسیاری برای انتقال فناوری سامانه های پدافندی مناسب برای به کارگیری روی ناو ها کردند.یکی از کشور ها و سمانه های مورد بررسی قرار گرفته کشور آفریقای جنوبی و سامانهUmkhonto بود که به عنوان یک سیستم کوتاه برد عملکرد بسیار خوبی در درگیری با اهداف در ارتفاع پست داشت
این سامانه می توانست با اهداف در فواصل تا۲۰کیلومتر و ارتفاع پروازی پنج متر و بالاتر درگیر شود که عملکرد بسیار عالی را در دفاع در ارتفاع پست ارائه می داد که تا قبل از آن در کشور وجود نداشت.
به طور مثال پدافند سوم خرداد که پرتیراژ ترین پدافند ساخت داخل نیست هست و همچنین اکثر پدافند های دیگر (به غیر از مجید و آذرخش) دارای حداقل ارتفاع درگیری ۲۰تا۲۵متری از سطح زمین می باشند.این یعنی موشک پدافندی و رادار در برابر اهدافی با ارتفاع پروازی پایین تر یا عملکرد مناسبی ندارند و درصد اصابت پایین است و یا اصلا توانایی تشخیص و منهدم کردن آن هدف توسط سامانه وجود ندارد و این درحالی است که پدافندی مثل Umkhonto این قابلیت را داشت
به طور مثال و در شرایط جنگی درنظر بگیرید که یک موشک تاماهاوک با ارتفاع پروازی بین۱۰تا۱۵متر درحال پرواز است. اوپراتور سامانه سوم خرداد احتمالا اصلا نمی تواند مطلع شود که چنین پرتابه ای درحال نزدیک شدن است ولی پدافند زوبین آن را می بیند و رهگیری می کند و می تواند به راحتی با آن درگیر شود
همین امر باعث که نیروی دریایی به پدافندUmkhontoتمایل نشان داده و برای دریافت فناوری تولید آن با آفریقای جنوبی وارد مذاکره شود که در این امر نقش امیر سیاری بسیار موثر بوده و پس از یک دوره مذاکراتی طرف مقابل قبول کرد که فناوری ساخت آن را به کشور ما بفروشد و این پیش زمینه ای برای تولید زوبین این نیزه ایرانی شد
undefinedنسخه های دریا پایه و زمین پایه این سامانه پدافندی:
undefinedنسخه زمین پایه با نام زوبین در ایران شناخته می شود که متاسفانه فراگیر شده و تعداد سامانه های درخدمت آن قبل از جنگ به تعداد انگشتان دست می رسیده
undefinedنسخه دریا پایه پایه با نام نواب: به طور کلی چون اصلا پدافندUmkhonto به منظور استفاده در نیروی دریایی به خدمت گرفته شده بود، این پدافند به طور گسترده تری به کار گرفته شد ولی به دلیل عدم دریافت رادار در اکثر ناو های که کاربر این سامانه بودند نتوانست کارایی داشته باشد. به طور مثال از سه ناو کلاس سلیمانی که کاربر این سامانه به شمار می رفت تنها یک ناو دارای رادار بود
undefinedمشخصات پدافند زوبین:
undefinedدر نسخه زمین پایه دارای یک راداربا پوشش۳۶۰درجهAESA با برد سرچ ۳۰کیلومتر و برد درگیری۲۰کیلومتر
undefinedموشک این سامانه قابلیت درگیری با اهداف تا شعاع ۲۰ کیلومتر و ارتفاع پرواز پنج متر را دارا می باشد
undefinedکل سامانه یعنی رادار به علاوه مرکز کنترل و فرماندهی و لانچر موشک پدافندی همه و همه به صورت یک تل در آمده و توسط یک کشنده قابل حمل می باشند. همین موضوع نیز باعث تحرک پذیری بسیار مناسب سامانه شده است
undefinedدر نسخه نواب نیز ویژگی های کلی با زوبین تفاوتی ندارد و تفاوت اصلی این نسخه با زوبین در همان بحث دریا پایه بودن می باشد
undefinedمزایا و معایب زوبین:
البته در بخش قبلی برخی از این مزایا گفته شده ولی در این بخش به طور دقیقتر به آن خواهیم پرداخت
1_توانایی تحرک بالا به دلیل اینکه تمام سامانه بر روی یک تل تجمیع شده2_به دلیل همین تحرک پذیری بالا امکان انجام عملیات در شرایط جنگ نامتقارن را دارا می باشد3_ به دلیل دارا بودن رادار آرایه فازی فعالی که توانایی پوشش۳۶۰درجه را دارا می باشد سامانه می تواند به طور دائم کل شعاع اطراف خود را پایش کند و دیگر ضعف سامانه هایی همچون سوم خرداد
undefined۳

۱۷

۲۱:۴۴

۱۲ میلیارد از پول‌های بلوکه شده‌ی ایران آزاد شد.سلام فرمانده ☫@salam_farmandh

۱۱

۲۱:۴۴

thumbnail
تولدت مبارک سید جانسلام فرمانده ☫@salam_farmandh

۱۱

۲۱:۵۳

thumbnail
گیف
۰۰:۰۳

۱۱

۲۱:۵۴

thumbnail
بسمه‌الحُزنِ الّذی یَقطَعُ نَفَسَ الروح

علی‌اکبر…
نامی که وقتی بر زبان می‌آید،
دل بی‌هیچ مقدمه‌ای می‌شکند.

وقتی رفت، حسین نگاهش کرد؛
نه مثل پدری که پسرش را بدرقه می‌کند،
مثل کسی که می‌داند جهان دارد عزیزترین تکهٔ وجودش را از او می‌کَنَد.

قدم‌های علی‌اکبر آرام بود،
اما هر قدمش مثل تیغی بود که بر جانِ پدر کشیده می‌شد.
و آن لحظه‌ای که صدا زد «اَبتاه…»
دنیا ایستاد،
آسمان گریست،
و پدری ماند که پیر شد، نه در سال‌ها… در یک ثانیه.

بعد از او،
کربلا دیگر هیچ‌وقت رنگِ جوانی ندید.

﴿وَحَزَنَتْ عَلَیْهِ السَّمَاءُ وَمَا فِیهَا﴾
«و آسمان و هر آنچه در آن بود بر او اندوهگین شد.»
#طالبسلام فرمانده ☫@salam_farmandh
undefined۵
undefined۱

۲۴

۲۲:۱۷

۲ تیر
thumbnail
بسمه‌الحزنِ الّذی یُطفِئُ نورَ القلبِ إذا ذُکِرَ العبّاس

عباس…
نامت که می‌آید، دل یک‌باره سنگین می‌شود؛
انگار تمام دشتِ کربلا
از نو روی سینه‌ آدم می‌نشیند.

می‌گویند وقتی تیر به چشمَت نشست،
زمین برای لحظه‌ای نفسش را حبس کرد.
وقتی دست‌هایت افتاد،
آسمان فهمید که مردانگی هم می‌تواند بی‌دست بماند.

عباس…
تو نرفتی آب بیاوری؛
تو رفتی آبرو بیاوری،
و وقتی برگشتی،
نه مشک مانده بود، نه دست، نه توانِ ایستادن…
فقط نگاهی شرمگین
که حسین را نشکند.

و حسین…
وقتی رسید بالای سرت،
صدای گریه‌اش آن‌قدر بلند بود
که حتی نیزه‌ها هم سرشان را پایین انداختند.
گفت: «الآن انکسر ظهری»
و این یعنی پشتِ تاریخ شکست.

ای علمدارِ بی‌دست…
بعد از تو،
باد هم اگر می‌وزد،
با احتیاط می‌وزد
که مبادا خاکِ روی چشمت را آزار دهد.

﴿فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴾
«خدا تو را از آنان کفایت خواهد کرد؛
و او شنوا و داناست.»
#طالب
سلام فرمانده ☫@salam_farmandh
undefined۳

۲۱

۲۱:۱۰

thumbnail
undefinedundefined سلام فرمانده ☫@salam_farmandh
undefined۱

۱۸

۲۲:۴۴

thumbnail
undefinedundefined سلام فرمانده ☫@salam_farmandh
undefined۱

۱۸

۲۲:۴۴