۶
۷:۳۳
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
با میلاد حضرت رسول مختصات عالم تغییر کرد. حتی در وضع شیاطین که اجازه ورود به آسمانهای بالاتر را نداشتند.
در آن دوره از طرفی فاصله بسیار زیادی در حوزه ایمان با رسول خدا مشاهده می کنیم و از طرفی باطل تا توانسته باطل خود را به شرایط اجتماعی وارد کرده و دین تنها در سینه معدود افرادی مثل عبدالمطلب مانده.
حضرت رسول این مختصات باطل را بر هم می زند طوریکه در عرض 20 سال شهری چندهزار نفره به ابرقدرتهای جهان نامه می دهد برای ایمان آوردن.هنوز هم آن جریان با وجود همه دشمنی ها و جلوه های باطل جریان دارد و همواره چنین اسلامی خار چشم و مانع گسترش اسلام بوده.به طوریکه در حیات خلوت بزرگترین استکبار جهان، اسلام ناب استکبار را شکست می دهد. البنه تا تحقق آن اسلام ناب رسول الله فاصله بسیاری داریم. اما از زاویه عالم، هیچکس در عالم تأثیرگزار تر از رسول و هیچ دینی مؤثرتر از اسلام نبود. همین جریان شیعه با قرائت درست از اسلام و با تکیه بر قیان را هزاران سال برای خاموش کردنش تلاش جدی کردند و شکست خوردند. این میلاد مبارک، درسش قیام و اصلاح کل دنیاست به طوریکه حاکمیت کل دنیا در اختیار جریان حق باشد.
هرکس هم از یک منظر می تواند این دید جهانی را توسعه دهد. طوریکه حاکمیت دین در جنبه های مختلف در کل دنیا غلبه کند. یک درخواست از پیامبری که آتش خانه ها را خاموش می کند و کنگره های طاق کسری را فرو می ریزد، بهنرین مرجع برای شکست شیاطین درونی ما می شود. غلبه بر انواع تنگ نظریها و شهوات و تنبلی ها و ...
اگر پیامبر برای کسی استغفار کند، می تواند در قصد غلبه بر انواع شیاطین موفق شود. البته دغدغه پیامبر برای برداشتن این موانع بسیار بیشتر از ماست و این درس و درخواست بسیار مهم است. برداشتن موانع برای توفیق یاری دین خدا و حاکم کردن آن در کل عالم.
می توان در ختم قرآن هایی که داریم یک ختم قرآن از منظر رسول خدا داشت به نیت شناخت پیامبر گرامی اسلام.
۶
۷:۳۳
بسم الله الرحمن الرحیمسوره مبارکه جن
قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً (1) يَهْدي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً (2)پیامبر بگو به من وحی شد که جنی کاری کرده...
یک جنی پیامبر که صحیت می کردند قرآن خواندن پیامبر را شنید. برگشتند گفتند: ما قرآنی شنیدیم بسیار عجیب بود. هدایت می کرد به رشد و بهش ایمان آوردیم و ما هرگز به پروردگارمان شرک نخواهیم ورزید. غرض قرآن هم تحقق عبودیت است. سریع متوجه غرض اصلی ماجرا شدند....خدا بری و بزرگوارتر از این است که شریک و فرزندی داشته باشد. این بی عقلان ما هستند که این حرفها را می زنند و ما فکر می کنیم هیچ موجودی نباید خلاف خدا حرفی بزند.
یک چیزی شنیدند و همانند دومینو بقیه باورها و اقرارهای صدق شکل گرفت. همینکه دیدند یهدی الی الرشد تا ته ایمانش را رفتند تا جایی که توبیخ کنند اصلا چرا کسی خلاف این باشد. شروع نکرد بگوید چرا انسان گفته اینها را اصلا رشدش کو و بهانه جویی نکردند...
️می گویند شنیدیم مردانی از انس به جن پناه می برند! این که جز سرگشتگی چیزی درست نمی کمد! این حرفها را از یک انسانی شنیده اند که در دکان هیچ بقالی یافت نمی شود. می گویند ما سراغ آسمان هم رفتیم دیدیم پر از نگهبان است به خاطر وحیی که آمد و ما شنیدیم. قبلا فال گوش می ایستادیم اخباری به ما می رسید اما الان با شهاب می زنند. نمی دانستیم جریان چه بود. قرار است عذابی برسد یا رشدی؟ آنقدر شگفت انگیز و تحول است که تشخیص نمی دهد بعد از شنیدن وحی می فهمد این رشد بوده. یک عده صالح شدند و یک عده نه...البته هرکاری هم بکنند خدایی که ما شناختیم را به عجز در نمی آورند بلکه خوردشان را بدبخت می کنند. ما شنیدیم این وحی دعوت به ایمان می کند و رشد ایمان آوردیم و به نتیجه رسیدیم و دیگر کسی نمی توانست کاری بکند.
اینگونه شد که ما دو گروه مسلمان شدیم و قاسط شدیم.قاسط آنطرف قسط است که نظم اجتماعی جامعه را که به سمت هدایت می برد را بر هم بریزد یا با فساد یا فریب و ...آنکه مسلمان شود رهیده و آنکه قاسط شود می شود آتشی که خود و دیگران را می سوزاند.این مسیر سختی هایی دارد و احتمالا برخی به خاطر سختی های مسیر برگشتند اگر بر این مسیر استقامت می کردند، به نتایج شگفت انگیز میرسیدند.
۶
۷:۳۳
۶
۷:۳۴
۶
۸:۵۰
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهمسوره مبارکه جن
پدیده و حقیقت ایمان بسیار شگفت انگیز است و شاید به خاطر درونی بودنش ناشناخته هم باشد.عواملی بر ایمان اثر دارد، کارکردهایی دارد، موضوعات مختلفی از قبیل خدا و آخرت و .. دارد. و از موضوعات اصلی قرآن است.
ایمان با همه مؤلفههایش تحققش پیچیده نیست با اینکه ریشه در همه مؤلفههای ساختار وجودی انسان دارد اما در عین حال تحققش اصلا پیچیده نیست و بسیار ساده است.
حقی را شنیدن و پذیرفتن و عمل کردن میشود ایمان. به همین سادگی.از طرفی ایمان ساده می گیریم اما در هستی شناسیش بسیار معظم است.
اشکال کار ما اینست که ایمان را در ذاتش ساده و سخیف بپندارد و در عمل معظم و سخت بداند.
جلوه چنین ایمانی را در آیات ابتدایی سوره جن مییابیم. قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً (1) يَهْدي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً (2)جن قران را شنید، فهمید هدایت به رشد میکند و لاجرم پذیرفت بدون فلسفه بافی و بهانه تراشی. تا دید دعوت به هدایت است پذیرفت بدون بهانه اینکه چرا قاری آن از ما جنیان نیست و ....!بعد هم نیاز نبود بار دوم بشنود گفت لن نشرک...، دیگه هرگز شرک نمیورزیم. به این میگویند ایمان.
کار ابلیس اینست که ایمان را برای ما در عمل بسیار پیچیده و مبهم کند. حتی در میدان ابتلا هم انسان حق را می داند اما چون هزینه مؤمن بودن بالا رفته است ممکن است پایش نایستد. مؤمنین دچار ابتلاء می شوند نه دچار فتنه. فتنه یعنی ضعف در تشخیص و به چه کنم چه کنم افتادن که در نتیجه ضعف در ایمان و نادیده گرفتن حق در جاهایی اتفاق میافتد. ایمان به هیچ عنوان ابهام ندارد. به آنچه حق یافتید مؤمن باشید.بیان آیات اول همین است. ایمان آورده و هرگز شرک نمیورزد. مشکل پیچیدگی ایمان نیست بلکه توجیه آوردن برای عمل نکردن است.یحسبون انهم یحسنون صنعاً ... از اول که به اینجا نرسیدند. حتما یک جایی حق را نادیده گرفتند.
۶
۸:۵۱
آیات بعد بسیار جالب است که با شنیدن یک آیه چه باورهایی رو میکند: اصلا مگر می شود جن و انس به خدا دروغ ببندند؟ یکجوری حق را پذیرفته که دیگر طرف مقابلش معنا ندارد.
۶
۸:۵۱
۹
۸:۵۱
خیمه تدبر-آذر98-سوره جن2.MP3
۶۷.۳۴ مگابایت
۱۲
۹:۱۸
۱۰
۲۰:۱۳