آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه: در موضوع مذاکرات کار پزشکیان قابل تقدیر است و بیشتر از وی قالیباف، حیثیتش را وسط گذاشته است
از روزی که پزشکیان آمده است، هنیه شهید شد و هر وقت وی را میبینم یاد استخاره آقای محمدی گلپایگانی میافتم، که استخارهاش این بود که وارد جهنم و آتش میشد.
در مذاکره نان و حلوا تقسیم نمیکنند، اگر بردید همه میگویند ما بودیم. در این شرایط که رهبری اجازه دادند و مذاکره را مباح دانسته اند باید کمک کنیم تا به نتیجه برسد.
@Tahlil_Fouri
۲۴۶
۱۹:۰۹
نظر امیرعباس فخرآور درباره کودتای ۱۸ و ۱۹ دی
امیرعباس فخرآور:
در ۱۸ و ۱۹، فاجعهای در ایران رخ داد که این فاجعه بهخاطر شخص رضا پهلوی بود.
رضا پهلوی روزی باید پاسخگوی اتفاقات ۱۸ و ۱۹ دی باشد.
@Tahlil_Fouri
امیرعباس فخرآور:
۲۵۰
۱۹:۱۴
آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه: ما باید از آمریکاییها، به صورت طلبکارانه کنترل رژیم صهیونیستی را بخواهیم
آمریکا و رژیم صهیونیستی جدا شدنی نیستند.
@Tahlil_Fouri
۲۳۹
۱۹:۴۷
مسئولین باید در سطوح عالی به شیطنتهای پاکستان در روند مذاکرات واکنش نشان بدهند تا دیگر شاهد چنین خبر پراکنیهایی نباشیم
@Tahlil_Fouri
۲۴۴
۲۰:۲۵
تهران پشت حزبالله را خالی کرده است؟/ دستمالچیان: پاسخ ایران به نقض آتشبس، اثبات حمایت از لبنان بود /استفاده دشمن از عوامل ناآگاه داخلی برای تفرقه
احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان در خبرآنلاین:
۱. جمهوری اسلامیایران، پس از آنکه توافقنامه با آمریکا را امضا کرد، شاهد آن بود که رژیم صهیونیستی بیش از هر طرف دیگری به آتشبس پایبند نبود. در پی یک تهدید علنی و جدی، جمهوری اسلامیایران اعلام کرد که اگر این عملیات ادامه پیدا کند، رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار خواهد گرفت و چنین نیز شد.
۲. پس از امضای تفاهم، در حالی که در بند نخست آن سه بار نام لبنان ذکر شده بود، جمهوری اسلامیایران بار دیگر تأکید کرد که اگر آتشبس در لبنان نقض شود، کل آتشبس نقض شده تلقی خواهد شد. از اینرو، در آستانه مذاکرات سوئیس و به دلیل نقض آتشبس از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامیایران تنگه هرمز را بست.
۳. در جریان مذاکرات سوئیس نیز یکی از شروط اصلی برای ورود به مذاکرات، توقف جنگ در لبنان بود؛ زیرا مسئله لبنان و توقف آتش در این کشور، از شروط اصلی تفاهمنامه میان جمهوری اسلامیایران و آمریکا به شمار میرود.
با توجه به این سه نکته، جمهوری اسلامیایران در قبال دوستان خود همواره صادقالوعد بوده و از آنان حمایت و پشتیبانی کرده است؛ چه در سالهای گذشته که رژیم صهیونیستی لبنان را اشغال کرده بود و نیروهای مقاومت امکانات محدودی در اختیار داشتند و جمهوری اسلامیایران حمایت همهجانبه خود را از آنان به عمل آورد، و چه امروز که نیروهای مقاومت با رشادت، شجاعت و تجهیزات لازم در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی میکنند.
به نظر میرسد دشمنان میکوشند با ایجاد توهم، توطئه و نفاقافکنی، میان ایران و محور مقاومت فاصله ایجاد کنند؛ در حالی که جمهوری اسلامیایران همواره در قبال این موضوع، مواضعی صریح، روشن و آشکار اتخاذ کرده است. بهویژه آنکه اخیراً مقام معظم رهبری مسئله «وحدت ساحات» را مطرح کردهاند که از اهمیت راهبردی بسیار بالایی برخوردار است. این راهبرد و این انتخاب استراتژیک، اهمیت ویژهای در شرایط کنونی دارد.
@Tahlil_Fouri
احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان در خبرآنلاین:
۱۶۲
۵:۰۳
از جنس نزاع قدرت نبود!

احمد زیدآبادی/ نویسنده و مشاور هممیهن.
بزرگترین پرسش در مورد حادثهٔ کربلا همواره این است که چرا در اواسط قرن اول هجری چنان فاجعهای در جهان اسلام و در بین مسلمانان امکان وقوع پیدا کرد؟
برخی ناظران بروندینی آن را به نزاع قدرت نسبت میدهند و برخی از باورمندان دروندینی هم همین منطق را با الفاظی دیگر پذیرفتهاند!
حسین اما در هیچ مقطعی از زندگیاش وارد بازی قدرت نشد.
حسین و خاندان و یارانش قربانی قدرت شدند، قدرتی یکجانبه از طرف امویان که دستگاه خلافت را از ابزاری برای اقامهٔ قسط و عدل و آبادانی و امنیت به وسیلهای برای فرونشاندن شهوات جاهطلبانهٔ خویش از طریق مطیعساختن بزرگان و بردهسازی از تودهٔ مردم تبدیل کردند.
حسین و خاندانش قربانی این نوع نگاه و رویکرد به قدرت شدند چون تن دادن به مرگ برای آنان آسانتر از بردگی یزید و ابنزیاد بود.
@Tahlil_Fouri
۴۷
۶:۵۸
دستاوردهای مهم مذاکرات ایران و آمریکا به روایت موسویان /یک فرصت طلایی برای ختم چند دهه تخاصم آمریکا و ایران است
سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین ایرانی و استاد دانشگاه پرینستون:
معتقدم مذاکرات جاری یک فرصت طلایی برای ختم چند دهه تخاصم آمریکا و ایران است چون در طول ۴۷ سال گذشته، آمریکا همه سناریوهای تحریم و فشار و جنگ علیه ایران را تجربه کرده و موفق نشده است.
آمریکا و اسرائیل تصور میکردند که با حملات اخیر، ایران سقوط خواهد کرد، نظام فعلی تغییر خواهد کرد، بر منابع نفت ایران همچون ونزوئلا مسلط خواهند شد و حتی ممکن است بتوان ایران را تجزیه کرد؛ هیچکدام از این موارد رخ نداد.
مهمترین بخش توافق پنج موضوع است:
اول توقف مخاصمات مسلحانه؛ دوم احترام به حاکمیت ملی؛ سوم عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر؛ چهارم انجام مذاکرات مستقیم در عالیترین سطح پس از انقلاب و پنجم مذاکرات درباره مسائل هستهای و امنیت منطقهای که برای اولین بار بعد از انقلاب صورت میگیرد.
در مذاکرات اخیر در ژنو مهمترین بخش توافقات:
بازگشایی تنگه هرمز، رفع محاصره دریایی ایران، تعلیق موقت تحریمهای نفت و پتروشیمی، آزادسازی بخشی از اموال ایران و آغاز همکاریهای جدید ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمیاست.
پرزیدنت ترامپ به این نتیجه رسیده که سیاستهای گذشته به جایی نرسیده و نخواهد رسید، لذا فرصت برای دیپلماسی جدی است.
در موضوع هستهای باید توافقی بر اساس تعهد ایران به عدم ساخت بمب و تعهد آمریکا به پذیرش حقوق قانونی ایران شامل غنیسازی طبق معاهده ان.پی.تی صورت گیرد.
توافق هستهای بدون توافق در موضوعات کلان امنیت منطقه پایدار نخواهد ماند؛ حتی اگر در مورد هستهای هم توافق کنند، دو موضوع مهم منطقهای شامل صلح پایدار بین ایران و کشورهای عرب متحد آمریکا در خلیج فارس و ختم تهدیدهای نظامی-امنیتی-موجودیتی بین اسرائیل و ایران است.
اگر در این دو مورد چارهاندیشی نشود، توافق احتمالی هستهای هم پایدار نخواهد ماند.
@Tahlil_Fouri
سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین ایرانی و استاد دانشگاه پرینستون:
مهمترین بخش توافق پنج موضوع است:
در مذاکرات اخیر در ژنو مهمترین بخش توافقات:
۴۱
۷:۰۱
بیش از ۸۵ درصد پاسخگویان بر ضرورت تداوم تجمعات شبانه خیابانی تاکید داشتند
بر اساس تازهترین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما حدود ۸۵ درصد پاسخگویان بر ضرورت تداوم تجمعات شبانه خیابانی تاکید داشتند.
۵۴/۵ درصد پاسخگویان در پاسخ به پرسش این نظرسنجی که «تجمعات شبانه خیابانی تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد»، گفتهاند:
«تا زمانی که رهبری صلاح بداند»
همچنین بر اساس این نظرسنجی که روزهای ۳۱ خرداد و یکم تیر صورت گرفته و جامعه آماری آن، افراد ۱۵ سال و بالاترِ ساکن مناطق شهری و روستایی استان تهران و ۳۰ استان دیگر کشور بوده، ۲۴ /۴ درصد پاسخگویان معتقد بودند تجمعات شبانه خیابانی باید «تا رفع قطعی سایه جنگ از کشور» ادامه یابد و ۵.۹ درصد نیز تداوم این تجمعات را «تا پایان مذاکرات» ضروری میدانستند.
@Tahlil_Fouri
۵۴/۵ درصد پاسخگویان در پاسخ به پرسش این نظرسنجی که «تجمعات شبانه خیابانی تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد»، گفتهاند:
۳۳
۷:۰۹
آجورلو: برخی منبریون در داخل میگویند که برویم برای تاریخ بجنگیم، مهم نیست شکست بخوریم
سعید آجورلو عضو کمیته رسانهای مذاکرات:
برخی منبریون در داخل میگویند که برویم برای تاریخ بجنگیم، مهم نیست شکست بخوریم سرافراز تاریخ هستیم. برخی میگویند ما دم خیمه معاویه بودیم! نباید این تصویر را بسازیم. ما دم خیمه معاویه نبودیم، ولی آمریکا را گرفتار کرده بودیم.
جمهوری اسلامیدولت دینی مستقر است، حق ندارد شکست بخورد. حفظ جمهوری اسلامیاز اوجب واجبات است و این در کلام امام و رهبر شهید بود و سیاستهای رهبر انقلاب است.
این حرفها اثرات وضعی دارد، افکار عمومیرا به یک سمت و سویی میبرد.
@Tahlil_Fouri
سعید آجورلو عضو کمیته رسانهای مذاکرات:
۳۶
۷:۱۶