۲۴۲
۱۹:۲۳
دکتر پرویز امینی (استاد دانشگاه): مهمترین ویژگی مدرن شدن ایران در دورهی رضاشاه، حوزهی نظامی بود و این امر برای اولین بار شهریور ۱۳۲۰ در جریان جنگجهانی دوم آزموده شد!
در زمان رضاشاه نزدیک به پنجاهدرصد بودجه کشور صرف امور نظامی میشد؛ اما سازمان ارتش او در مواجهه با قوای روس و انگلیس در همان ساعات اول سرنگون و فرمان انحلال ارتش صادر شد!
ساختار جامعهی ایران که همیشه نسبت به اشغالگری و تجاوز بیگانه حساس بود؛ در شهریور ۱۳۲۰ واکنشی نداشت و کمترین مقاومت را کرد و این در حالی است که حکومت پهلوی برای جامعه و نظام سازی ۲۰ سال فرصت داشت!
۳۷
۱۷:۰۳