معایب و مزایای زه کشی یک تکه یا همان دو گره
مزایا:۱- استفاده از زه کمتر نسبت به چهار گره بخاطر تعداد گره کمتر۲- افت تنشن کمتر: با مرور زمان روی هر گره افت تنشن خواهیم داشت۳- بستر زه سفت تر
معایب:۱- مقدار زهی که از پین ها عبور میکند بیشتر است که میتواند برای زه و پین آسیب زا باشد۲- برای برخی راکت ها نیاز به تکنیک های خاص زه کشی است تا کراس حتما از سر راکت به سمت گلوی راکت کشیده شود، که کار را دشوار و احتمال اشتباه را بالا میبرد۳- عدم گارانتی راکت در برخی شرکت ها مانند هد و یونکس در صورت آسیب دیدن راکت با زه کشی یک تکه
در کل زه کشی بصورت یک تکه نیازمند رعایت تکنیک ها و نکات کلیدی و جزئی بیشتری است که نیاز به دانش و تجربه بالا دارد.
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
@tennisiha
مزایا:۱- استفاده از زه کمتر نسبت به چهار گره بخاطر تعداد گره کمتر۲- افت تنشن کمتر: با مرور زمان روی هر گره افت تنشن خواهیم داشت۳- بستر زه سفت تر
معایب:۱- مقدار زهی که از پین ها عبور میکند بیشتر است که میتواند برای زه و پین آسیب زا باشد۲- برای برخی راکت ها نیاز به تکنیک های خاص زه کشی است تا کراس حتما از سر راکت به سمت گلوی راکت کشیده شود، که کار را دشوار و احتمال اشتباه را بالا میبرد۳- عدم گارانتی راکت در برخی شرکت ها مانند هد و یونکس در صورت آسیب دیدن راکت با زه کشی یک تکه
در کل زه کشی بصورت یک تکه نیازمند رعایت تکنیک ها و نکات کلیدی و جزئی بیشتری است که نیاز به دانش و تجربه بالا دارد.
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
۲۹۸
۳:۲۹
معایب و مزایای زه کشی چهار گره یا دو تکه
مزایا:۱- پیچیدگی تکنیک کمتر۲- آسیب به زه و پین کمتر۳- سرعت بالاتر در برخی از راکت ها
معایب:۱- مصرف بیشتر زه۲- افت تنشن کلی بستر زه نسبت به دو گره بخاطر وجود گره های بیشتر(این مورد به علت بوجود آمدن تقارن محل بحث میباشد) ۳- عدم کارایی برای تمام راکت ها بویژه راکت های نیمه حرفه ای بخاطر عدم وجود تعداد کافی پین های گره
در کل زه کشی دو تکه یا چهار گره، پیچیدگی کمتری دارد و در بین بازیکنان حرفه ای بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد.ضمن اینکه برای زه کشی بصورت هیبرید مجبور به زه کشی با چهار گره هستیم.
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
@tennisiha
مزایا:۱- پیچیدگی تکنیک کمتر۲- آسیب به زه و پین کمتر۳- سرعت بالاتر در برخی از راکت ها
معایب:۱- مصرف بیشتر زه۲- افت تنشن کلی بستر زه نسبت به دو گره بخاطر وجود گره های بیشتر(این مورد به علت بوجود آمدن تقارن محل بحث میباشد) ۳- عدم کارایی برای تمام راکت ها بویژه راکت های نیمه حرفه ای بخاطر عدم وجود تعداد کافی پین های گره
در کل زه کشی دو تکه یا چهار گره، پیچیدگی کمتری دارد و در بین بازیکنان حرفه ای بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد.ضمن اینکه برای زه کشی بصورت هیبرید مجبور به زه کشی با چهار گره هستیم.
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
۲۶۲
۸:۰۶
تنیس جنسیتی نیست!!!!
متأسفانه بسیار دیده میشود که بعضی از مربی ها یا فروشنده ها سایز گریپ یا وزن راکت رو بر اساس جنسیت پیشنهاد میدن.بطور مثال برای خانم ها وزن های خیلی پایین یا گریپ سایز پایین پیشنهاد میدهند…در حالیکه گریپ بایستی با توجه به کشیدگی انگشتان و بزرگی دست، و وزن راکت با توجه به وزن بدن و قدرت بدنی بازیکن انتخاب شود.همین انتخاب های اشتباه میتوانند آسیب های زیادی به بازیکنان، به ویژه به مچ و آرنج آنها وارد کنند…
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
@tennisiha
متأسفانه بسیار دیده میشود که بعضی از مربی ها یا فروشنده ها سایز گریپ یا وزن راکت رو بر اساس جنسیت پیشنهاد میدن.بطور مثال برای خانم ها وزن های خیلی پایین یا گریپ سایز پایین پیشنهاد میدهند…در حالیکه گریپ بایستی با توجه به کشیدگی انگشتان و بزرگی دست، و وزن راکت با توجه به وزن بدن و قدرت بدنی بازیکن انتخاب شود.همین انتخاب های اشتباه میتوانند آسیب های زیادی به بازیکنان، به ویژه به مچ و آرنج آنها وارد کنند…
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
۲۶۰
۱۴:۰۴
زه ها با ما صحبت میکنند!!!
به صدای این زه گوش کنید…
خشن، ضمخت و عصبانی…
برای کشیدن این مدل از زه ها بایستی سرعت کار به حداقل برسد تا هم پین ها آسیب نبینند، هم خاصیت زه در اثر اصطکاک از بین نرود…چیزی که بایستی در اثر ضربه به توپ و به مرور زمان از بین برود را در هنگام زه کشی نابود نکنیم…
شاید صبر و حوصله مهمترین پارامتر در زه کشی باشد…
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
@tennisiha
به صدای این زه گوش کنید…
خشن، ضمخت و عصبانی…
برای کشیدن این مدل از زه ها بایستی سرعت کار به حداقل برسد تا هم پین ها آسیب نبینند، هم خاصیت زه در اثر اصطکاک از بین نرود…چیزی که بایستی در اثر ضربه به توپ و به مرور زمان از بین برود را در هنگام زه کشی نابود نکنیم…
شاید صبر و حوصله مهمترین پارامتر در زه کشی باشد…
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
۲۴۳
۱۲:۱۱
تنیسی ها
به لطف حق و با حمایت های شما دوستان عزیز، ان شالله نام کشور عزیزمون به زودی به این لیست اضافه خواهد شد… فصلی نو در زمینه زه کشی در ایران شروع شده و امیدوارم نتیجه آن برای جامعه تنیس مفید باشد… @tennisiha
این هم نام زیبای ایران…مفتخرم که به عنوان اولین و تنها ایرانی تونستم در انجمن بین المللی ورزش های راکتی، بعد از گذراندن دوره های مربوطه و قبولی در آزمون های تئوری و عملی زه کشی حرفه ای، مورد تأیید این سازمان قرار بگیرم.خدمت به جامعه تنیس کشور باعث افتخار بندست و امیدوارم شاهد پیشرفت در زمینه های مختلف این رشته ورزشی باشیم…🫶
🫶
🫶
۲۴۱
۱۵:۰۳
چرا زه کشی نامتقارن به راکت آسیب وارد میکند؟!
زه کشی نامتقارن که متأسفانه بسیار مرسوم است(شروع زه کشی از یک سمت راکت)، فشار زیادی را به راکت وارد میکند که میتواند باعث دفرمه شدن راکت و آسیب به ساختار فریم شود.
تصور کنید وقتی یک راکت ۳۰۰ گرمی را با تنشن ۵۰ پوند معادل ۲۲.۶۸ کیلوگرم زه کشی میکنیم، حدود ۷۵ برابر وزن راکت به ازای هر ردیف از زه، به راکت فشار وارد میشود.حال اگر بدون توجه به ساختار فریم راکت زه کشی را انجام دهیم، راکت را در معرض آسیب های جدی قرار میدهیم که با چشم قابل دیدن نیستند…دقیقا مانند وقتیکه یک کوله پشتی بسیار سنگین را با یکطرف شانه حمل میکنیم، فشاری بسیار زیاد به بدن وارد میشود که میتواند بسیار آسیب زا باشد…
زه کشی با تکنیک های جدید که با توجه به جنس و طراحی راکت ها انجام میشود، ضمن حفظ سلامت راکت، توزیع تنشن یکنواخت در بستر زه را نیز به همراه دارد…
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
@tennisiha
زه کشی نامتقارن که متأسفانه بسیار مرسوم است(شروع زه کشی از یک سمت راکت)، فشار زیادی را به راکت وارد میکند که میتواند باعث دفرمه شدن راکت و آسیب به ساختار فریم شود.
تصور کنید وقتی یک راکت ۳۰۰ گرمی را با تنشن ۵۰ پوند معادل ۲۲.۶۸ کیلوگرم زه کشی میکنیم، حدود ۷۵ برابر وزن راکت به ازای هر ردیف از زه، به راکت فشار وارد میشود.حال اگر بدون توجه به ساختار فریم راکت زه کشی را انجام دهیم، راکت را در معرض آسیب های جدی قرار میدهیم که با چشم قابل دیدن نیستند…دقیقا مانند وقتیکه یک کوله پشتی بسیار سنگین را با یکطرف شانه حمل میکنیم، فشاری بسیار زیاد به بدن وارد میشود که میتواند بسیار آسیب زا باشد…
زه کشی با تکنیک های جدید که با توجه به جنس و طراحی راکت ها انجام میشود، ضمن حفظ سلامت راکت، توزیع تنشن یکنواخت در بستر زه را نیز به همراه دارد…
انتشار مطالب با ذکر منبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
۲۵۹
۱۳:۲۸
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
عمر زه چقدر است؟!
عمر زه به عوامل بسیار زیادی بستگیدارد و نمیتوان یک فرمول واحد را برای تمام زه ها استفاده کرد.(موردی که در بین یوتیوبرهای تنیسی و بعضی مربیان بسیار دیده میشود)…مواد استفاده شده، پروسه ساخت، شدت ضربات، تکنیکبازیکن، تکنیک زه کشی، آب و هوا و غیره، روی عمر زه ها تأثیر بسیار دارند.زه های نچرال گات(روده طبیعی) عمر بسیار کمتری نسبت به سایر زه ها دارند و مونوفیلامنت ها عمرشان بیشتر است…مونوفیلامنت ها که بیشتر مورد استفاده بازیکنان باشگاهی قرار میگیرند، عمری بین ۵ تا ۳۰ ساعت( بر اساس بازخورد بازیکنان) دارند و پس از آن بستر زه کاملا مرده میشود…بعضی از عوامل مانند قطر بیشتر زه، تنشن پایین تر، ضربات نرم تر، زه کشی صحیح و با سرعت متناسب، در عمر بیشتر زه بسیار تأثیرگذار هستند…هنگامیکه بستر زه به اصطلاح مرده میشود، در واقع خاصیت ارتجاعی زه از بین رفته، و شوک ضربات کاملا به فریم و دست وارد میشود که در بلند میتواند باعث ایجاد عارضه تنیس البو و یا درد در مچ و سرشانه شود…
انتشار مطالب کانال با ذکرمنبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
@tennisiha
عمر زه به عوامل بسیار زیادی بستگیدارد و نمیتوان یک فرمول واحد را برای تمام زه ها استفاده کرد.(موردی که در بین یوتیوبرهای تنیسی و بعضی مربیان بسیار دیده میشود)…مواد استفاده شده، پروسه ساخت، شدت ضربات، تکنیکبازیکن، تکنیک زه کشی، آب و هوا و غیره، روی عمر زه ها تأثیر بسیار دارند.زه های نچرال گات(روده طبیعی) عمر بسیار کمتری نسبت به سایر زه ها دارند و مونوفیلامنت ها عمرشان بیشتر است…مونوفیلامنت ها که بیشتر مورد استفاده بازیکنان باشگاهی قرار میگیرند، عمری بین ۵ تا ۳۰ ساعت( بر اساس بازخورد بازیکنان) دارند و پس از آن بستر زه کاملا مرده میشود…بعضی از عوامل مانند قطر بیشتر زه، تنشن پایین تر، ضربات نرم تر، زه کشی صحیح و با سرعت متناسب، در عمر بیشتر زه بسیار تأثیرگذار هستند…هنگامیکه بستر زه به اصطلاح مرده میشود، در واقع خاصیت ارتجاعی زه از بین رفته، و شوک ضربات کاملا به فریم و دست وارد میشود که در بلند میتواند باعث ایجاد عارضه تنیس البو و یا درد در مچ و سرشانه شود…
انتشار مطالب کانال با ذکرمنبع نه تنها بلامانع است بلکه ثواب هم دارد
۲۹۵
۹:۳۲
چه زمانی زه را باید عوض کنیم؟!
اصطلاح Dead stringbed یا بستر زه مرده، به حالتی گفته میشود که زه خاصیت اولیه خود را کامل از دست داده و نیاز به تعویض دارد.
چند علامت مهم میتواند در تشخیص زمان تعویض زه به بازیکن کمک کند.
۱- عدم اسنپ بک(بازگشت به جای اولیه) در زه های مین۲- تغییر صدای برخورد توپ به زه۳- احساس لرزش در دست هنگام برخورد توپ به زه۴- کم فشار شدم ضربات۵- سر خوردن توپ روی زه و تولید اسپین کمتر ۶- تغییر شکل ظاهری زه به ویژه در وسط راکت
@tennisiha
اصطلاح Dead stringbed یا بستر زه مرده، به حالتی گفته میشود که زه خاصیت اولیه خود را کامل از دست داده و نیاز به تعویض دارد.
چند علامت مهم میتواند در تشخیص زمان تعویض زه به بازیکن کمک کند.
۱- عدم اسنپ بک(بازگشت به جای اولیه) در زه های مین۲- تغییر صدای برخورد توپ به زه۳- احساس لرزش در دست هنگام برخورد توپ به زه۴- کم فشار شدم ضربات۵- سر خوردن توپ روی زه و تولید اسپین کمتر ۶- تغییر شکل ظاهری زه به ویژه در وسط راکت
@tennisiha
۱۴۰
۹:۴۳
نکات کاربردی و مهم درباره راکت، زه و اکسسوری های تنیس رو در اینستاگرام منتشر میکنم، حضور شما در پیج اینستاگرام بنده، باعث افتخارم هست...
https://www.instagram.com/reel/DZkrRUMCc-r/?igsh=YnR5cThsemZleHk4
@tennisiha
https://www.instagram.com/reel/DZkrRUMCc-r/?igsh=YnR5cThsemZleHk4
@tennisiha
۷۵
۱۸:۲۴