دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال کتابخوانی بشرط آگاهی دعوت کنید و در نشر آگاهی فعال باشیم ble.ir/join/3XsVV7TnTh
۳۰
۱۴:۵۳
سلام به همراهانِ عزیز و پویندهی مسیر... 
مدتی است که در کنار هم هستیم و در مسیرِ یادگیری و شناخت، همسفر شدهایم. در این مدت، احساس کردم که نامِ فعلیِ این فضا، کمی سنگین و محدودکننده است. من نمیخواهم برای رسیدن به آگاهی، «شرطی» بگذارم؛ من میخواهم برای شما «دریچهای» باز کنم.
میخواهم این کانال، پنجرهای باشد که از طریق آن، به درونِ خودمان، به روابطمان و به جهانِ پیرامونمان با نگاهی روشنتر و آگاهانهتر بنگریم.
از امروز، نام این فضا به «پنجرهی آگاهی» تغییر میکند. ما اینجا هستیم تا با هم، دیدِ خود را گسترش دهیم.از همراهی شما سپاسگزارم.
»
مدتی است که در کنار هم هستیم و در مسیرِ یادگیری و شناخت، همسفر شدهایم. در این مدت، احساس کردم که نامِ فعلیِ این فضا، کمی سنگین و محدودکننده است. من نمیخواهم برای رسیدن به آگاهی، «شرطی» بگذارم؛ من میخواهم برای شما «دریچهای» باز کنم.
میخواهم این کانال، پنجرهای باشد که از طریق آن، به درونِ خودمان، به روابطمان و به جهانِ پیرامونمان با نگاهی روشنتر و آگاهانهتر بنگریم.
از امروز، نام این فضا به «پنجرهی آگاهی» تغییر میکند. ما اینجا هستیم تا با هم، دیدِ خود را گسترش دهیم.از همراهی شما سپاسگزارم.
۳۰
۱۷:۱۲
یاد بگیر گاهی آرام و متین تو چشمهای طرفت نگاه کنی و بگویی: نه! نمیروم، نه نمیخواهم، نمیکنم، نمیخورم و...نه گفتن موهبت بزرگیست که جهان را امنتر میکند و روانت را آسودهتر.
#نیکلای_گوگول
#یادداشت_های_یک_دیوانه۱۰ راهکار برای یاد گرفتنِ هنرِ «نه» گفتن
🟠 ۱. به خودت حق انتخاب بدهلازم نیست برای هر درخواستی در دسترس باشی. وقت، انرژی و آرامش تو نیز ارزشمندند.
🟠 ۲. فوری جواب ندهبه جای پاسخ لحظهای بگو:«اجازه بده فکر کنم.»فاصله گرفتن از فشارِ لحظه، تصمیمگیری را آسانتر میکند.
🟠 ۳. کوتاه و شفاف صحبت کن«نه، نمیتوانم.»گاهی توضیحهای طولانی فقط راه را برای چانهزنی باز میکنند.
🟠 ۴. بین مهربانی و فداکاری افراطی تفاوت بگذارکمک کردن فضیلت است؛ اما نادیده گرفتنِ خودت فضیلت نیست.
🟠 ۵. از احساس گناه نترساحساس گناه همیشه نشانه اشتباه بودنِ تصمیم نیست؛ گاهی نشانه شکستن یک عادت قدیمی است.
🟠 ۶. اولویتهایت را بشناسوقتی بدانی چه چیزی برایت مهم است، گفتنِ «نه» به چیزهای کماهمیت آسانتر میشود.
🟠 ۷. نه گفتن را تمرین کناز موقعیتهای کوچک شروع کن؛مثلاً رد کردن یک دعوت یا درخواستی که واقعاً تمایلی به آن نداری.
🟠 ۸. به واکنش دیگران مسئول نباشتو مسئولِ تصمیم خودت هستی، نه احساسات و برداشتهای دیگران از آن.
🟠 ۹. مرزهایت را از قبل مشخص کنوقتی حدود خودت را میشناسی، هنگام مواجهه با درخواستها کمتر دچار تردید میشوی.
🟠 ۱۰. به یاد داشته باش: هر «نه» به دیگران، یک «بله» به خودت استهر بار که از مرزهای سالمت محافظت میکنی، به عزتنفس و آرامش روانت نیرو میبخشی.
«نه» گفتن یک مهارت ارتباطی نیست؛بیانیهای است که نشان میدهد برای زندگی، زمان و روانِ خود ارزش قائلی.
🟠 ۱. به خودت حق انتخاب بدهلازم نیست برای هر درخواستی در دسترس باشی. وقت، انرژی و آرامش تو نیز ارزشمندند.
🟠 ۲. فوری جواب ندهبه جای پاسخ لحظهای بگو:«اجازه بده فکر کنم.»فاصله گرفتن از فشارِ لحظه، تصمیمگیری را آسانتر میکند.
🟠 ۳. کوتاه و شفاف صحبت کن«نه، نمیتوانم.»گاهی توضیحهای طولانی فقط راه را برای چانهزنی باز میکنند.
🟠 ۴. بین مهربانی و فداکاری افراطی تفاوت بگذارکمک کردن فضیلت است؛ اما نادیده گرفتنِ خودت فضیلت نیست.
🟠 ۵. از احساس گناه نترساحساس گناه همیشه نشانه اشتباه بودنِ تصمیم نیست؛ گاهی نشانه شکستن یک عادت قدیمی است.
🟠 ۶. اولویتهایت را بشناسوقتی بدانی چه چیزی برایت مهم است، گفتنِ «نه» به چیزهای کماهمیت آسانتر میشود.
🟠 ۷. نه گفتن را تمرین کناز موقعیتهای کوچک شروع کن؛مثلاً رد کردن یک دعوت یا درخواستی که واقعاً تمایلی به آن نداری.
🟠 ۸. به واکنش دیگران مسئول نباشتو مسئولِ تصمیم خودت هستی، نه احساسات و برداشتهای دیگران از آن.
🟠 ۹. مرزهایت را از قبل مشخص کنوقتی حدود خودت را میشناسی، هنگام مواجهه با درخواستها کمتر دچار تردید میشوی.
🟠 ۱۰. به یاد داشته باش: هر «نه» به دیگران، یک «بله» به خودت استهر بار که از مرزهای سالمت محافظت میکنی، به عزتنفس و آرامش روانت نیرو میبخشی.
«نه» گفتن یک مهارت ارتباطی نیست؛بیانیهای است که نشان میدهد برای زندگی، زمان و روانِ خود ارزش قائلی.
۳۴
۱۸:۲۲
#گوشه_ای_از_اتاق_درمانخانمی مراجعه کرده بود که تو اتاق درمان روی مبل نشسته و در حالی که کیفش را محکم بغل کرده (نشانه گارد دفاعی و اضطراب)میگه:
«خانم دکتر، ده ساله داریم با هم زندگی میکنیم. یعنی واقعاً سخته بفهمه وقتی من با شدت ظرفها رو میشورم، یعنی عصبانیام؟باید حتماً به زبون بیارم که “عزیزم، من الان از دستت شاکیام”؟»
گفتم:«یعنی داری میگی توقع داری همسرت مدرک فوقدکتریِ “تعبیرِ صدای برخوردِ قاشق با بشقاب” داشته باشه؟»
مراجع با ناراحتی گفت:
خب معلومه دیگه ناراحتم.
باید از رفتارم… از سکوتهام… بفهمه.
بهش گفتم:
واقعیت این است که بیشتر اختلافهای رابطه، نه از بدخواهی،
بلکه از نگفته ماندنِ احساسها به وجود میآید.
ارتباط مؤثر از یک جمله ساده شروع میشود:
«من الان ناراحتم، چون…»
نه از سکوت،نه از قهر،و نه از صدای ظرفهایی که محکم به هم میخورند.
جمله طلایی برای توئی که این متنو میخونی

عشق قدرت تلهپاتی نمیدهد؛
اما به ما جرأت میدهد واضحتر حرف بزنیم.

«خانم دکتر، ده ساله داریم با هم زندگی میکنیم. یعنی واقعاً سخته بفهمه وقتی من با شدت ظرفها رو میشورم، یعنی عصبانیام؟باید حتماً به زبون بیارم که “عزیزم، من الان از دستت شاکیام”؟»
گفتم:«یعنی داری میگی توقع داری همسرت مدرک فوقدکتریِ “تعبیرِ صدای برخوردِ قاشق با بشقاب” داشته باشه؟»
مراجع با ناراحتی گفت:
خب معلومه دیگه ناراحتم.
باید از رفتارم… از سکوتهام… بفهمه.
بهش گفتم:
واقعیت این است که بیشتر اختلافهای رابطه، نه از بدخواهی،
بلکه از نگفته ماندنِ احساسها به وجود میآید.
ارتباط مؤثر از یک جمله ساده شروع میشود:
«من الان ناراحتم، چون…»
نه از سکوت،نه از قهر،و نه از صدای ظرفهایی که محکم به هم میخورند.
جمله طلایی برای توئی که این متنو میخونی
اما به ما جرأت میدهد واضحتر حرف بزنیم.
۴۳
۱:۳۰
«آنیموس» به جنبه مردانه روان زن اشاره دارد؛ بخشی که با ویژگیهایی همچون قدرت تصمیمگیری، تفکر منطقی، استقلال، اراده، هدفمندی، قاطعیت و توانایی حضور مؤثر در جهان بیرونی ارتباط دارد.
رشد سالم شخصیت زمانی رخ میدهد که زن بتواند رابطهای آگاهانه و متعادل با این بخش از روان خود برقرار کند. اما همانند بسیاری از نیروهای روانی، دو حالت افراط و تفریط میتوانند مشکلاتی را ایجاد کنند.
اگر زنی بیش از حد با آنیموس خود همانندسازی کند، ممکن است به تدریج انعطافپذیری روانی خود را از دست بدهد و رفتارهایی سلطهجویانه، کنترلگر، سرسخت و اقتدارطلب از خود نشان دهد. در چنین وضعیتی، فرد بیش از آنکه گفتوگو کند، حکم صادر میکند؛ بیش از آنکه گوش دهد، قضاوت میکند؛ و بیش از آنکه ارتباط برقرار کند، تلاش میکند دیگران را تحت کنترل خود درآورد.
این زنان معمولاً به دشواری اشتباهات خود را میپذیرند، نیاز شدیدی به حقبهجانب بودن دارند و ممکن است در روابط عاطفی یا خانوادگی فضای سنگین و پرتنشی ایجاد کنند. آنها گاه بدون آگاهی تصور میکنند که قدرت، تنها راه حفظ امنیت و جلوگیری از آسیب دیدن است.
از سوی دیگر، اگر آنیموس در روان زن به اندازه کافی رشد نکرده باشد، مشکلات متفاوتی پدید میآید. در این حالت، زن ممکن است در تصمیمگیریهای مهم زندگی دچار تردید مزمن شود، نتواند از حقوق و خواستههای خود دفاع کند، بیش از اندازه به تأیید دیگران وابسته باشد یا برای انتخاب مسیر زندگی خود همواره به دیگران تکیه کند.
برای مثال:
ممکن است در یک رابطه ناسالم باقی بماند، زیرا جرئت «نه» گفتن ندارد.
ممکن است سالها استعدادها و تواناییهای خود را نادیده بگیرد، چون به تواناییهایش اعتماد ندارد.
ممکن است همواره منتظر باشد دیگران برای او تصمیم بگیرند.
ممکن است از بیان عقاید واقعی خود بترسد تا مبادا مورد قضاوت یا طرد قرار گیرد.
ممکن است در برابر بیعدالتی سکوت کند، حتی زمانی که در درون خود ناراضی است.
هیچیک از این دو وضعیت نشانه رشد روانی نیستند. نه سلطهگری و سختگیری افراطی بیانگر آنیموس سالم است و نه وابستگی و ناتوانی در ابراز وجود.
آنیموسِ رشدیافته به زن کمک میکند تا بدون پرخاشگری قاطع باشد، بدون سلطهجویی قدرتمند باشد، بدون وابستگی مستقل باشد و بدون از دست دادن احساسات و عواطف خود، از منطق و خرد بهره ببرد.
در واقع، آنیموسِ بالغ پلی میان دنیای درون و بیرون است. این بخش به زن کمک میکند رؤیاها و استعدادهای خود را به عمل تبدیل کند، از مرزهای روانی خود محافظت نماید، مسئولیت زندگی خویش را بپذیرد و با اعتماد بیشتری در مسیر فردیت گام بردارد.
هدف رشد روانی حذف جنبه زنانه یا مردانه نیست، بلکه ایجاد تعادل و گفتوگوی سازنده میان نیروهای مختلف روان است. هرچه این تعادل بیشتر شود، شخصیت یکپارچهتر، پختهتر و آگاهتر خواهد شد.
مهدی_شفیعی
رشد سالم شخصیت زمانی رخ میدهد که زن بتواند رابطهای آگاهانه و متعادل با این بخش از روان خود برقرار کند. اما همانند بسیاری از نیروهای روانی، دو حالت افراط و تفریط میتوانند مشکلاتی را ایجاد کنند.
اگر زنی بیش از حد با آنیموس خود همانندسازی کند، ممکن است به تدریج انعطافپذیری روانی خود را از دست بدهد و رفتارهایی سلطهجویانه، کنترلگر، سرسخت و اقتدارطلب از خود نشان دهد. در چنین وضعیتی، فرد بیش از آنکه گفتوگو کند، حکم صادر میکند؛ بیش از آنکه گوش دهد، قضاوت میکند؛ و بیش از آنکه ارتباط برقرار کند، تلاش میکند دیگران را تحت کنترل خود درآورد.
این زنان معمولاً به دشواری اشتباهات خود را میپذیرند، نیاز شدیدی به حقبهجانب بودن دارند و ممکن است در روابط عاطفی یا خانوادگی فضای سنگین و پرتنشی ایجاد کنند. آنها گاه بدون آگاهی تصور میکنند که قدرت، تنها راه حفظ امنیت و جلوگیری از آسیب دیدن است.
از سوی دیگر، اگر آنیموس در روان زن به اندازه کافی رشد نکرده باشد، مشکلات متفاوتی پدید میآید. در این حالت، زن ممکن است در تصمیمگیریهای مهم زندگی دچار تردید مزمن شود، نتواند از حقوق و خواستههای خود دفاع کند، بیش از اندازه به تأیید دیگران وابسته باشد یا برای انتخاب مسیر زندگی خود همواره به دیگران تکیه کند.
برای مثال:
هیچیک از این دو وضعیت نشانه رشد روانی نیستند. نه سلطهگری و سختگیری افراطی بیانگر آنیموس سالم است و نه وابستگی و ناتوانی در ابراز وجود.
آنیموسِ رشدیافته به زن کمک میکند تا بدون پرخاشگری قاطع باشد، بدون سلطهجویی قدرتمند باشد، بدون وابستگی مستقل باشد و بدون از دست دادن احساسات و عواطف خود، از منطق و خرد بهره ببرد.
در واقع، آنیموسِ بالغ پلی میان دنیای درون و بیرون است. این بخش به زن کمک میکند رؤیاها و استعدادهای خود را به عمل تبدیل کند، از مرزهای روانی خود محافظت نماید، مسئولیت زندگی خویش را بپذیرد و با اعتماد بیشتری در مسیر فردیت گام بردارد.
هدف رشد روانی حذف جنبه زنانه یا مردانه نیست، بلکه ایجاد تعادل و گفتوگوی سازنده میان نیروهای مختلف روان است. هرچه این تعادل بیشتر شود، شخصیت یکپارچهتر، پختهتر و آگاهتر خواهد شد.
۲۴
۱۹:۵۵
۲۸
۱۹:۵۵
طرحواره محرومیت هیجانی
بعضی آدمها از بچگی یاد گرفتن چیزی نخوان🥺 نه چون نیازی نداشتن، چون کسی نبود که نیازشون رو ببینه
یاد گرفتن قوی باشن...
گریه نکنن... 🥹روی پای خودشون بایستن...اما تهِ دلشون هنوز یه کودک کوچولو نشسته که آرزوش فقط اینه:«یه نفر منو بفهمه... بدون اینکه مجبور باشم همهچیزو توضیح بدم...»
وقتی این طرحواره فعاله، بزرگسالِ امروز به سختی محبت میپذیره...
صمیمیت رو پس میزنه... و ته دلش باور داره که هیچکس واقعاً برای درک کردنش نمیمونه... 

اما واقعیت اینه که زخم محرومیت هیجانی با دریافت از بیرون التیام پیدا نمیکنه...
با برگردوندن محبت به درون خودت شفا میگیره
این درد، دردِ نداشتن آدمها نیست... دردِ اینه که هیچوقت اون طور که نیاز داشتی، دیده و درک نشدی...
و شفا از جایی شروع میشه که خودت برای خودت همون آغوشی بشی که سالها منتظرش بودی...

کیا آماده این زخم رو التیام ببخشن و آغوششونو از امروز برای خودشونباز کنن؟؟؟
🩹لایک کنین و نظرتونو بنویسین برام
️
بعضی آدمها از بچگی یاد گرفتن چیزی نخوان🥺 نه چون نیازی نداشتن، چون کسی نبود که نیازشون رو ببینه
یاد گرفتن قوی باشن...
وقتی این طرحواره فعاله، بزرگسالِ امروز به سختی محبت میپذیره...
اما واقعیت اینه که زخم محرومیت هیجانی با دریافت از بیرون التیام پیدا نمیکنه...
این درد، دردِ نداشتن آدمها نیست... دردِ اینه که هیچوقت اون طور که نیاز داشتی، دیده و درک نشدی...
و شفا از جایی شروع میشه که خودت برای خودت همون آغوشی بشی که سالها منتظرش بودی...
کیا آماده این زخم رو التیام ببخشن و آغوششونو از امروز برای خودشونباز کنن؟؟؟
۲۲
۱۷:۲۶
🟢 همیشه میخوای همه رو راضی نگه داری
اشتباه رایج: به همه «آره» میگی، حتی وقتی خستهای.
انرژی زنانه یعنی: مرز داشتن بدون احساس گناه.
بگو: «الان توانش رو ندارم.»
🤍 نه گفتن، بیاحترامی نیست؛ احترام به خودته
🤍 نه گفتن، بیاحترامی نیست؛ احترام به خودته
۲۳
۱۷:۲۷
بعضی زخمها اینجوری نیستن که بگیببخشید، اشتباه کردم و همهچیز برگرده سر جاش...
بعضی اشتباهات کاری باهات میکنن کهنمیتونی آدم قبلی بشی
اعتمادت میره، آرامشت میره...و میشی یه آدم عصبی
و همون کسی که این زخمها رو زده، بعد از یه مدت خسته میشه که چرا اینجوری رفتار میکنی؟!
آدمها عوض نشدن... فقط از یه جایی به بعد، دیگه نتونستن همون آدم سابق بمونن
کاش اینو ادم ها قبل از اشتباه کردن میفهمیدن که بعضی اتفاقات فقط یه دلخوری ساده نمیسازنیه بخشی از ادم رو تا همیشه تغییر میدن...

چقد حسش کردی؟ برام بنویس
بعضی اشتباهات کاری باهات میکنن کهنمیتونی آدم قبلی بشی
اعتمادت میره، آرامشت میره...و میشی یه آدم عصبی
آدمها عوض نشدن... فقط از یه جایی به بعد، دیگه نتونستن همون آدم سابق بمونن
کاش اینو ادم ها قبل از اشتباه کردن میفهمیدن که بعضی اتفاقات فقط یه دلخوری ساده نمیسازنیه بخشی از ادم رو تا همیشه تغییر میدن...
چقد حسش کردی؟ برام بنویس
۲۴
۱۷:۲۸