بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۸:۴۱
غربزدگی ـ یا بهبیانی دقیقتر غربشیفتگی ـ از اصلیترین موانع رشد علمی و مدیریتی کشور است. ریشهدارترین سطح آن نیز در تقلید از روشهای فکری و مسئلهیابی غربی دیده میشود؛ جایی که بسیاری از مدیران و پژوهشگران، بدون توجه به اقتضائات بومی، الگوهای وارداتی را نسخه حل مسائل ایران میپندارند. در حالی که مسائل جامعه ما ترکیبی از واقعیتهای ایرانی، اسلامی و پیامدهای تمدن غربی است و طبیعتاً هیچ مدل غربی نمیتواند این پیچیدگی را تحلیل و هدایت کند.
بر همین اساس، نخستین گام در مسئلهیابی، تشخیص مسائل واقعی از مسائلِ ساختهشده و وارداتی است؛ سپس باید مسائل اصلی را از مسائل فرعی بازشناخت و در نهایت، مسائل گلوگاهی را که بیشترین اثرگذاری را دارند، شناسایی کرد. تنها با چنین نگاه نظاممند و علیـمعلولی است که میتوان فهم درستی از شبکه مسائل ایران بهدست آورد.
کتاب حاضر حاصل تجربههای میدانی فعالان جبهه انقلاب در حوزه مسئلهمحوری است؛ تلاشی برای ارائه یک الگوی بومی، کاربردی و مرحلهبهمرحله در شناخت و حل مسائل. هدف آن نه نظریهپردازی انتزاعی، بلکه ارائه روشی قابلاستفاده برای مدیران، اندیشکدهها، هستههای مسئلهمحور و همه کسانی است که میخواهند با نگاهی علمی و بومی به مسائل کشور ورود کنند. امید است این تلاش، ظرفیت جدیدی برای فهم و حل مسائل پیچیده ایران امروز فراهم سازد.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۸:۴۳
منظور از آنچه تحت عنوان مسئلهمحوری بیان میشود این است که هر کنشگری بتواند مسئلهٔ متناسب با خود را پیدا کند و بداند که در کجای نظام مسائل در حال فعالیت است. پس به عبارتی، مسئلهمحوری در مقابلِ عدمِ شناختِ مسئلهٔ متناسب با اختیارات و توان هر فرد است. و چهبسا اگر کسی که باید به مسائل محلی بپردازد، مشغول مسائل ملی شود یا فردی که باید مسائل آنی را حل کند، به مسائل کلان و بلندمدت مشغول شود، دقیقاً غیرمسئلهمحور عمل کرده باشد.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۶:۱۱
۱۷:۲۸
دروازههـای نفــوذ 
نقش مبادلات آکادمیک در کادر سازی مدیریتی کشورهای جهان
نشانی صفحات مجازی انتشارات سدید
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۸:۳۱
انقلاب اسلامی از ابتدا تحقق تمدن نوین اسلامی بر پایه آموزههای قرآن و مکتب اهلبیت(ع) را هدف گرفته است. رسیدن به چنین تمدنی نیازمند مبانی سختافزاری و نرمافزاری متعددی است که از مهمترین آنها، تربیت مدیران مؤمن، کارآمد و همسو با اهداف تمدنی در جهان اسلام است.
بدیهی است حرکت کشورهای اسلامی به سمت استقلال و تمدنسازی، با منافع قدرتهای غربی ــ که تضعیف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها را دنبال میکنند ــ سازگار نیست. به همین دلیل یکی از راهبردهای اصلی غرب، تربیت مدیران وابسته از طریق مراکز علمی خود است. دانشگاهها نیز بهعنوان اصلیترین محل پرورش نیروهای نخبه، در کانون این برنامهها قرار دارند.
در مقابل، بهرهگیری از ظرفیت دانشگاهها در قالب دیپلماسی آکادمیک برای کشورهایی مانند ایران اهمیت ویژهای دارد. با توجه به بینالمللی شدن آموزش عالی، بسیاری از کشورها از این ظرفیت برای افزایش قدرت نرم و پیشبرد منافع ملی استفاده میکنند.
با رشد روزافزون تمایل دانشجویان ایرانی به دریافت بورسهای تحصیلی غربی، بهویژه از آمریکا، و حتی تشویق این روند از سوی برخی مسئولان، این پژوهش تلاش میکند ضمن مروری کوتاه بر تاریخچه بورس در ایران، برنامههای بورسیه تحت حمایت وزارت خارجه آمریکا را بررسی و تحلیل کند.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۸:۲۵
آژانس توسعه بین المللی آمریکا ()USAIDدر سال1962 و با فرمان جان افکندی رئیس جمهوری وقت آمریکا تأسیس شد. در ابتدا هدف از تأسیس این نهاد "مقابله با نفوذ کمونیسم شوروی" در جهان اعلام شده بود اما فعالیتهای سالهای اخیر و نوع همکاریهای دوجانبه و چندجانبه این سازمان با سازمانهای خصوصی در سایر کشورها نشان داد که هدف از تأسیس چنین نهادی چیزی فراتر از مقابله با نفوذ کمونیسم در جهان بوده است.با فروپاشی شوروی در اوایل دهه 90 میلادی، رویکرد این سازمان نیز تغییر کرد و هدف اصلی خود را پیشبرد اهداف آمریکا و در عین حال ارتقای سطح زندگی در کشورهای در حال توسعه از طریق ریشه کن کردن فقر و تقویت جوامع دموکراتیک اعلام کرد.این سازمان در ادامه فعالیت خود از سال 2009 به عنوان همکار وزراتخانه های امور خارجه و دفاع آمریکا معرفی شد و در سال 2017 تلاش دولت آمریکا برای تغییر ساختار آن و ادغام USAIDدر وزارت خارجه این کشور آغاز شد. دفتر مرکزی آژانس توسعه بین المللی آمریکا در واشنگتن مستقر است و علاوه بر آن، این آژانس 100دفتر در سراسر جهان دارد .....
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۴:۵۶
۱۷:۰۷
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۴:۰۰
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۷:۰۶
این کتاب به معرفی و تبیین نظریۀ «اقتصاد مقاومتی» میپردازد؛ نظریهای که ریشه در اندیشۀ مقام معظم رهبری دارد و در پاسخ به شرایط خاص اقتصادی، سیاسی و بینالمللی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است. اقتصاد مقاومتی با وجود شباهتهای ظاهری با برخی مفاهیم رایج در اقتصاد متعارف، در ماهیت خود مبتنی بر مکتب اقتصادی اسلام و اهداف انقلاب اسلامی است و تلاش میکند الگویی بومی برای اداره اقتصاد در شرایط فشار، تهدید و خصومت ارائه دهد.
در این نگاه، اقتصاد مقاومتی بخشی از یک منظومۀ فکری منسجم در کنار «الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت» و «جهاد اقتصادی» است. به زبان ساده، اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که بتواند حتی در شرایط سخت، مسیر تحقق اهداف خود را حفظ کند. اهدافی که در سطح مبنایی، از مکتب اقتصادی اسلام سرچشمه میگیرند و در سطح عینی، ناظر به استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت کشور هستند. از این رو، اقتصاد مقاومتی را میتوان «نسخۀ معاصر نظام اقتصادی اسلام» دانست؛ نسخهای که متناسب با زمان و مکان کنونی ایران طراحی شده است.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۸:۳۷
کتاب نشان میدهد که ضرورت اقتصاد مقاومتی، هم از ظرفیتهای بزرگ و بالفعلنشده اقتصاد ایران ناشی میشود و هم از خصومتهای اقتصادی بیرونی و درونی. تحریمها، فشارهای ساختاری و ناکارآمدیهای داخلی، بدون طراحی یک نظام اقتصادی منسجم و مقاوم، قابل مدیریت نیستند. در برابر این وضعیت، اقتصاد مقاومتی راهبردی برای فعالسازی توان درونی، تقویت تولید ملی و کاهش آسیبپذیری اقتصاد کشور ارائه میدهد.
در بُعد عملی، اقتصاد مقاومتی یک نظام کامل با سختافزار و نرمافزار مشخص است؛ از اصلاح ساختارها، قوانین و نهادهای اقتصادی گرفته تا تحول در نگرشها و سبک زندگی اقتصادی. سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که در ۲۴ بند ابلاغ شدهاند، چارچوب این تحول را ترسیم میکنند. کتاب با تبیین مبانی نظری، ضرورتها و روششناسی این الگو، تصویری روشن از اقتصاد مقاومتی بهعنوان مسیری واقعبینانه و ریشهدار برای مواجهه با چالشهای امروز و آینده اقتصاد ایران ارائه میدهد.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۶:۱۲
در این قسمت بحث الگوی مصرف مطرح میشود الگوی مصرف یکی از شاخصهای پیشرفت اقتصادی در هر کشور است کشوری که بتواند بدون کاهش کارایی خود مصرف خود را کاهش دهد کشوری است که به عنوان یک کشور پیشرفتهتر یک کشور موفقتر در حوزه اقتصادی شناخته میشود تاسفانه به لحاظ این شاخص ایران وضعیت مطلوبی ندارد و میتوان گفت که وضعیت ،خوب نیست.
چند مورد از حوزههای اصلی را که تبیین کننده الگوی مصرف در کشور هستند بیان میکنیم تا مشخص شود که شرایط به چه سمتی است و قطعاً یکی از تاکیدات اقتصاد مقاومتی ر اصلاح الگوی مصرف به عنوان یکی از حوزههای پیشرفت اقتصادی خواهد بود. در حوزه انرژی به طور کلی آمارها نشان میدهد که چیزی حدود ۱۵۵ میلیون تن انرژی ر کشور در سال مصرف میشود و به لحاظ مجموع مصرف انرژی،ایران رتبه سیزدهم جهان را دارد که نسبتا ضعیت نامطلوبی را نشان میدهد.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۸:۰۰
۱۹:۲۶
«اقتصاد مقاومتی: درآمدی بر مبانی، سیاستها و برنامه عمل(ویرایش دوم)» را از طاقچه دریافت کنیدhttps://taaghche.com/book/8508
۱۸:۰۰
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۹:۲۱
فضیلتبودن عفاف، و به تبع آن پوشش مناسب بانوان، یکی از مسائلی است که در طول تاریخ، بارها مورد خدشه و نقد افرادی قرار گرفتهاست که در پی تحولات آزادیخواهانه، حجاب را نوعی بردگی در سایۀ دین تلقی کردهاند و با انتقادکردن به آموزههای دینی، حجاب را دخالت در امور شخصی افراد برشمردهاند. در واقع چنین افرادی، رعایت حریمها و خویشتنداری جنسی را به عنوان مانعی برای آزادی تلقیکردهاند. در حالی که حجاب و پوشش، عاملی برای صیانت از تعادل روانی جامعۀ بشری محسوب میشود.کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر، تلاشی است با شیوهای جدید تا به جای نقد و مقابله با تعالیم دین اسلام، آنها را وارونه جلوه دهد و مطلوب دین اسلام از حجاب را به شکلی دیگر به تصویر بکشد تا بیشتر مورد پذیرش افراد حقطلب قرار گیرد.در کتاب حاضر، تلاش شده است تا با نقد صحیح آنچه در کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر مطرح شده است، خواننده را بر آن دارد تا با مراجعه به منابع متقن و بیغرض، علاوه بر فهم درست از جایگاه حجاب در اسلام، به بیاساس بودن این شبهات پاسخ دهد.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۹:۳۵
مقصود علمای شیعه از «اجماع»، نه فقط «توافق بین علما»، بلکه «توافقی است که از آن، نظر امام معصوم فهمیده شود» یعنی اجماعی را قبول دارند که اصطلاحاً «کاشف از قول معصوم» باشد؛ یعنی درجایی که میگویند: «این حکم با این حدیث اثبات نمیشود، اما آن را به دلیل اجماع میپذیریم»، معنایش این نیست که چون همه گفتهاند، ما مخالفت نمیکنیم؛ بلکه معنایش این است که با توجه به اجماع، معلوم میشود احادیث دیگری هست که بر اساس آنها این حکم اثبات میشود. اشتباه نویسنده در این بوده که مواردی که فقیهی دلالت حدیثی بر پوشش مثلاً سر و گردن را رد کرده، گمان کرده که او فتوا به نپوشاندن سر و گردن زن میدهد، در حالی که اگر کسی در همان عباراتی که در کتاب خود بدون ترجمه آورده، دقت کند، درمییابد که آن فقیه، با استناد به دلیل اجماع، فتوا به پوشاندن سر و گردن زنان داده است.
بله | ایتا | باسلام | اینستاگرام | سایت
۱۷:۵۶