ص

صدرا مدیریت

۳۹عضو
صدرا مدیریت
undefined #معرفی_استاد undefined دکتر حسن دانایی‌فرد undefined مبحث تدریس: مساله‌شناسی وضعیت خط‌مشی گذاری عمومی در ایران undefined @sadra_modiriat
خلاصه مباحث ارائه شده در کلاس مساله‌شناسی وضعیت خط‌مشی گذاری عمومی در ایران
#دکتر_دانائی‌فرد در مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، کلاس مدیریت:
undefined راهبری یعنی چه کار کنیم افراد یک ملت، صحیح فکر کنند، اگر حکومتی بتواند کاری بکند که مردم و نظامات هر کشور از او پیروی کنند، راهبری اجرا شده است. اگر چنین شد یعنی اینکه حکمرانی موفق بوده است.
undefined سطح اول نظام راهبری، خط‌مشی های کلان یعنی راه حل های کلان برای حل مسائل کلان که توسط رهبری وضع می‌شود. خط‌مشی های کلان، چارچوب و طرحی برای اجرایی شدن سیاست‌ها مطرح می شود.
undefined سطح دوم نظام راهبری، خط مشی گذاری عمومی ((Public policy است. وقتی رهبری خط‌مشی های کلان را ابلاغ فرمودند، قوای سه‌گانه باید قلمروهای خط‌مشی متناظر با آن قوه یا وزارت خانه را تنظیم کنند.
undefined سطح سوم نظام اداری است. کسانی که دارند عملیات اجرایی انجام می¬دهند. نظام اداری باید استراتژی هایی وضع کند که خط‌مشی ها اجرا شود. یعنی طرح عملیاتی می‌دهد.
undefined @sadra_modiriat

۱۷:۳۶

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_استاد undefined دکتر مرتضی جوانعلی‌آذر undefined مبحث تدریس: ۱. بوروکراسی، کنش جهادی و چالش سائق بیرونی ۲. حکومت‌های مردم سالار و چالش سازه‌های اجتماعی undefined @sadra_modiriat
خلاصه‌ای از مباحث کلاس #دکتر_جوانعلی با موضوع بوروکراسی، کنش جهادی و چالش سائق بیرونی :
undefined منظور از غرب، کشورهای غربی نیست بلکه فکر غربی است. ما با چالش های غربی مواجه هستیم. همه چیزمان غربی است. غرب شناسی بخشی از خود شناسی ماست.
undefined تردیدی نیست که مدیریت جهادی بخشی از مدیریت اسلامی است. اما در مواجهه با مدیریت جهادی با مشکل سائق بیرونی مواجه می‌شویم. که برای حل این مشکل باید کار پژوشی و مبنایی صورت گیرد.
undefined وقتی مشوق بیرونی(مانند حقوق) بوجود می‌آید، امکان غلبه بر مشوق درونی بوجود می‌آید. مثلا وقتی کاری را قربت الی الله انجام می دهیم، همین که می‌گویند در ازای کار پول می‌دهیم، دچار تضاد سائق درونی(رضای الهی) و سائق بیرونی(پول) می‌شویم. مثال عینی وقتی جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شدند، جهاد سازندگی از بین رفت.
undefined بوروکراسی در دوگان بین انسان و ساختار، جانب ساختار را گرفته است. بوروکراسی یک سبک نظام اداری است. که جنس محرک آن سائق بیرونی است. بوروکراسی یه کژکارکرد ویژه‌ای پیدا کرده است. افعال ما نیت‌های ما را از بین می‌برد. بوروکراسی بما هو بوروکراسی آنگونه که وبر تصویر کرد، با سائق های بیرونی کار می کند و سائق درونی را می خورد.
undefined حال که گریزی از بوروکراسی نیست پس چگونه کار جهادی انجام دهیم؟ برای فهم این چالش و متد فهم این چالش راه حل این است که روش‌هایی برای حل این موضوع پیدا نمود.
undefined روش‌های پیشنهادی:
undefined راه حل پژوهشی: الف) پژوهش در سیره اهل بیت: اهل بیت در سیستم مدیریتی خود بالاخره تنبیه و تشویق داشتند.مانند: کمیل، زیاد بن ابیه، اشعث ب) سیره شهدا: این راه حل در این چالش خیلی درس آموز نیست، چون فضا ساختارمند نیست. ج) الگو فرماندهانی که در جنگ بودند و بعد از جنگ جهادی ماندند: شهید کاظمی، شهید صیاد شیرازی.
undefined راه حل مبنایی: الف) قانون گریزی: قانون گذاشتن ابزار پر هزینه ای است. قانون باید معتدل باشد. ب) به نحوه قانون گذاری باید دقت کنیم. ج) مشکل سائق درونی: سائق درونی ضعیف است. تقوای ضعف، اجازه نمی دهد فرد کار قربت الی الله بکند.
undefined @sadra_modiriat

۱۷:۳۸

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_استاد undefined دکتر علیرضا افضلی undefined مبحث تدریس: جایگاه سنت‌های الهی در مدیریت اسلامی undefined @sadra_modiriat
خلاصه‌ای از مباحث کلاس #دکتر_افضلی با موضوع جایگاه سنت‌های الهی در مدیریت اسلامی
undefined قوانین الهی در خلقت همان سنن الهی هستند. سنن الهی، «روش‌ها، رویه‌ها و قوانینی هستند که خداوند بر عالم خلقت حاکم فرموده است.ویژگی مشترک همه‌ی سنت‌های الهی را طبق آیات و روایات بدین شکل تقسیم بندی می‌شود: undefined الهی و ربانی بودن سنن undefined عدم تنافی سنن الهی با اختیار و اراده انسانundefined عمومیت داشتن سنن الهی و استمرار آنهاundefined ثابت بودن و تغییر ناپذیر بودن سنن الهیundefined حتمی و قطعی بودن تحقق سنن الهی undefined تحقق سنن الهی در یک چارچوب خاص undefined آموختنی بودن سنن الهی undefined تعامل داشتن سنن الهی با یکدیگر
undefined سنن الهی مجرای تحقق اراده الهی هستند. یعنی امر خداوند از طریق این سنت ها در نظام خلقت جاری و ساری می شود. شناخت این سنن و حرکت مبتنی بر آنها باعث می شود که انسان هماهنگ با نظام خلقت شده و اراده انسان در راستای مدار حق و مشیت الهی قرار گرفته و هماهنگ با اراده خداوند شود. در نتیجه فعالیت و تلاش او از ثمره لازم برخوردار می‌گردد.
undefined برای رزق 2 معنا مطرح می‌شود: undefined به معنای چیزی است که از آن نفع برده می‌شود و مورد انتفاع قرار می‌گیرد. undefined رزق بخششی خاص است که مطابق با حال طرف مقابل و احتیاجات اوست که باعث تداوم زندگی او می‌شود و این به‌صورت مداوم در جریان است.
undefined رزق و درآمد دو مقوله جدا از هم هستند. از هر درآمدی، آن مقدار رزق است كه مورد انتفاع واقع شود. همچنین کثرت مال و تنگی و وسعت روزي نيز دو مقوله جدا از يکديگرند و وسعت روزی و تنگی آن، به زیادی مال و اندک بودن آن ارتباط ندارد.2 نوع رزق مادی و معنوی(مانند عزت، کرامت، علم، نبوت، خلافت، امامت و ولايت، پاداش اخروی) وجود دارد.
undefined @sadra_modiriat

۱۷:۴۶

thumnail
#معرفی_کتاب
undefined کتابی که مختصری از آن در ادامه می‌آید توسط #دکتر_حمزه‌پور معرفی شد.
undefined درآمدی بر رهبری کوانتومیundefined
undefined نویسنده: دکتر مهدی حمزه‌پور
undefined ناشر: انتشارات عصر اطلاعات
undefined معرفی کتاب: نظریه ها و الگوهای مدیریت و رهبری همچون بقیه رشته های دانش، تحت تاثیر و نفوذ پارادایم های علمی قرار دارند. دو پارادایم مهم در علم فیزیک و فلسفه علم؛ یعنی پارادایم نیوتنی و پارادایم کوانتومی، هر یک به نوبه خود، به طور مکمل نه متضاد و متعارض، به طور جدی و شگرف تئوری ها، نظریه ها، الگوها و روش های علوم مختلف از جمله علم بین رشته ای مدیریت و مسائل سازمان از جمله مقوله رهبری، به عنوان یکی از زمینه های تفکر و عمل انسانی، را تحت تاثیر عجیب خود قرار داده اند؛ چراکه تغییرات پارادایمی، تغییرات در باورها، اندیشه ها و در یک معنای کلی تغییرات بنیادین در جهان بنی نظریه پردازان و صاحبان اندیشه در خلق تئوری ها، نظریات، روش ها و تکنیک ها ایجاد می نماید که بصورت ملموس شاهد این تغییرات بنیادین هستیم. اثر حاضر درآمدی مختصر و مقدماتی برای ورود به این بحث است.
undefined @sadra_modiriat

۱۷:۵۴

thumnail
#معرفی_کتاب
undefined کتابی که مختصری از آن در ادامه می‌آید توسط #دکتر_حمزه‌پور معرفی شد.
undefined *رهبری ناب*undefined
undefined نویسنده: دکتر مهدی حمزه‌پور
undefined ناشر: انتشارات عصر اطلاعات
undefined معرفی کتاب: رهبری ناب به عنوان مهمترین عالم در ریسدن به اهداف سازمانی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگارن قرار گرفته است که این نوع تمرکز، بر بهبود مستمر با تمرکز بر حذف موارد بیهوده در جریان ارزش میسر میباشد. تعریف رهبری ناب مشتمل است بر اعتقادات ، رفتارها و توانایی هایی که نشان دهنده احترام برای افراد است، به افراد انگیزه میدهد، شرایط کار را بهبود میبخشد، سیاست های سازمانی را کاهش داده یا حذف میکند، به استفاده موثر از منابع اطمینان می دهد، و سردرگمی و دوباره کاری را از بین میبرد.
undefined @sadra_modiriat

۱۸:۰۳

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_استاد undefined دکتر علی رضائیان، #پدر_علم_مدیریت_ایران undefined مبحث تدریس: مساله‌شناسی وضعیت نظام مدیریتی و اداری ایران undefined @sadra_modiriat
خلاصه‌ای از کلاس #دکتر_رضائیان با موضوع مساله‌شناسی وضعیت نظام مدیریتی و اداری ایران
undefined مسئله هر عاملی که مانع ما برای رسیدن به هدف باشد و یا توان ما را برای رسیدن به هدف کاهش دهد و باید حل شود را مسئله میگویند. تعریف دیگر مسئله اختلاف بین وضع موجود و وضع مطلوب است.
undefined فرصت به عواملی گفته می شود که وقتی از آن عوامل استفاده کنیم می توانیم از اهداف فراتر برویم.برای تشخیص مسئله سه مرحله وجود دارد:undefined در اولین قدم باید دقت نماییم که از منظر چه کسی و از چه زاویه ای میخواهیم به یک رخداد بنگریم.undefined وقتی مرحله اول مشخص شد زمان تعیین هویت رخداد فرا می‌رسد و باید مشخص نماییم که رخداد مسئله است و یا فرصت.undefined در مرحله سوم باید مشخص شود چه عواملی جهت حل مسئله به ما کمک می‌کند.
undefined در فرایند مسئله یابی، هر مدیر از سه روش مستقیم و سه روش غیر مستقیم در سازمان و جامعه می تواند شناسایی مسئله را انجام دهد:undefined شناسایی مستقیم مسئله:الف) انحراف از تجربه ب) انحراف از برنامه ج) سبقت گرفتن رقبا
undefined شناسایی غیر مستقیم مسئله: الف) از طریق کارکنانب) از طریق روسا و مقامات بالاتر ج) مشتری(ارباب رجوع)
undefined @sadra_modiriat

۱۸:۴۴

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_استاد undefined دکتر مهدی حمزه‌پور undefined مبحث تدریس: تولید علم حقیقی در علوم انسانی و اجتماعی undefined @sadra_modiriat
خلاصه‌ای از مباحث کلاس #دکتر_حمزه‌پور با موضوع تولید علم حقیقی در علوم انسانی و اجتماعی
undefined رویکرد نیوتنی در سازمان به مدیریت و رویکرد کوانتومی به رهبری منتهی می‌گردد.
undefined رهبری مدیریتی شامل کاردانی، خبرگی، نقش، کنترل، فرد، آموزش و کارایی مالی است. هر کدام از این ابعاد همزمان برای شکل دهی به شکل و دامنه تجربه ما از رهبری مدیریتی فعالیت می‌کنند.
undefined رهبری کوانتومی بر اساس بهترین تصمیم در شرایط پیچیده بنا نهاده شده و فرایندی است که جستجوی هدف و حرکت در مسیر هدف، از تحقق خود هدف مهم‌تر و ارزشمند‌تر است.
undefined ابعاد کلان رهبری کوانتومی شامل کاشف بودن، قابل اعتماد بودن، سرشار از شور و هیجان بودن، خلاقیت، برقرارکننده ارتباط، پژوهش و زیرکی مالی است.
undefined وظایف رهبران کوانتومی به شرح ذیل می¬باشد: undefined ایجاد زمینه خلاقیت و خودسازمان دهی در سیستم های زنده با داشتن هویتی واضح و روشن undefined ایجاد آشفتگی در سیستم: سیستم های زنده زمانی که میزان زیادی از آشوب و بی نظمی را تجربه می کنند، دارای بیشترین شور و نشاط و خلاقیت هستند. undefined توسعه سازمان: خلاقیت و خودسازمان دهی در سیستم های زنده با داشتن هویت آشکار، میزان بالایی از استقلال در بین عوامل سیستم و باز بودن ارتباط دارد.مسئولیت رهبر کوانتومی کمک به سازمان در ایجاد بهبود احساس مالکیت و پرورش روابط است.
undefined سازمان‌های کوانتومی دارای مؤلفه‌های اعتماد، ارزش‌ها، تفکر با هم، یادگیری، گفت‌و‌گو و روحیه می‌باشند.
undefinedسازمان دایره ای را میتوان سازمانی بدون سلسله مراتب دانست. که در آن روابط، دائم برای هماهنگی در انجام وظایف تغییر می یابند.
undefined در سازمان هرمی کار روی کنترل، تأکید می‌ورزد و انسان‌های بالای سازمان، می‌اندیشند و برنامه می‌ریزند در صورتی که کار را رده‌های پایین‌تر انجام می‌دهند.
undefined @sadra_modiriat

۱۸:۵۸

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_استاد undefined دکتر محمدرضا عطاردی undefined مبحث تدریس: حکمرانی فضای مجازی؛ دغدغه‌های ملی آسیب‌های فراملی undefined @sadra_modiriat
خلاصه‌ای از کلاس #دکتر_عطاردی با موضوع حکمرانی فضای مجازی؛ دغدغه‌های ملی، آسیب‌های فراملی
undefined تا 5 سال آینده، 5 فناوری رایانش ابری، اینترنت اشیاء، بیگ دیتا و نسل پنجم (۵G)، اینترنت و رایانه کوانتومی وجود خواهند داشت.
undefined غایت فضای مجازی انتقال دانش از یک نقطه به نقطه دیگر است. از آن جایی که این انتقال به صورت مستقیم امکان پذیر نیست، لازم است به یک زبان مشترکی میان فرستنده و گیرنده ترجمه شود، آن زبان مشترک در فضای مجازی، صفر و یک است.
undefined فضای مجازی مَعبر انتقال زندگی انسان از دوران مدرنیته به دوران پسا مدرنیته است. از این رو با ظهور فضای مجازی، همه نظامات اجتماعی زندگی انسان، دچار تحولات جدی شده است.
undefined نظام اقتصادی عصر پست مدرن با محوریت مبادله کالای اطلاعاتی و فرهنگی از جمله بازی های رایانه ای، سینما و غیره شکل گرفته است. از مختصات اصلی این نظام خدمت محور (اقتصاد خدماتی)، بهینه سازی تولید، قدرت زدایی از دولت ها، شکل گیری سرمایه داری شرکتی، افزایش تعداد مبادلات و کاهش هزینه مبادله می‌باشند.
undefined @sadra_modiriat

۱۹:۰۴

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_کتاب undefined کتابی که مختصری از آن در ادامه می‌آید توسط #دکتر_حمزه‌پور معرفی شد. undefined درآمدی بر رهبری کوانتومیundefined undefined نویسنده: دکتر مهدی حمزه‌پور undefined ناشر: انتشارات عصر اطلاعات undefined معرفی کتاب: نظریه ها و الگوهای مدیریت و رهبری همچون بقیه رشته های دانش، تحت تاثیر و نفوذ پارادایم های علمی قرار دارند. دو پارادایم مهم در علم فیزیک و فلسفه علم؛ یعنی پارادایم نیوتنی و پارادایم کوانتومی، هر یک به نوبه خود، به طور مکمل نه متضاد و متعارض، به طور جدی و شگرف تئوری ها، نظریه ها، الگوها و روش های علوم مختلف از جمله علم بین رشته ای مدیریت و مسائل سازمان از جمله مقوله رهبری، به عنوان یکی از زمینه های تفکر و عمل انسانی، را تحت تاثیر عجیب خود قرار داده اند؛ چراکه تغییرات پارادایمی، تغییرات در باورها، اندیشه ها و در یک معنای کلی تغییرات بنیادین در جهان بنی نظریه پردازان و صاحبان اندیشه در خلق تئوری ها، نظریات، روش ها و تکنیک ها ایجاد می نماید که بصورت ملموس شاهد این تغییرات بنیادین هستیم. اثر حاضر درآمدی مختصر و مقدماتی برای ورود به این بحث است. undefined @sadra_modiriat

درامدی بر رهبری کوانتومی.pptx

۵.۲۵ مگابایت

#پیشنهاد_مطالعه
خلاصه‌ای از کتاب رهبری کوانتومی اثر #دکتر_حمزه‌پور
undefined @sadra_modiriat

۱۱:۰۵

thumnail
#معرفی_استادundefined دکتر سیدمجتبی امامی
undefined مبحث تدریس: مساله‌شناسی تقلید در مدیریت و خط‌مشی
undefined @sadra_modiriat

۱۱:۲۴

thumnail
undefinedچهارمین روز کلاس های تخصصی مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، رشته مدیریتundefined
undefined کلاس مساله‌شناسی تقلید در مدیریت و خط‌مشی
undefined دکتر امامی
undefined @sadra_modiriat

۱۳:۲۱

thumnail
undefinedچهارمین روز کلاس های تخصصی مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، رشته مدیریتundefined
undefined کلاس مساله‌شناسی تقلید در مدیریت و خط‌مشی
undefined دکتر امامی
undefined @sadra_modiriat

۱۳:۳۸

thumnail
undefinedچهارمین روز کلاس های تخصصی مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، رشته مدیریتundefined
undefined کلاس مساله‌شناسی تقلید در مدیریت و خط‌مشی
undefined دکتر امامی
undefined @sadra_modiriat

۱۳:۳۸

thumnail
undefined عکس یادگاری با دکتر امامی
undefined کلاس مساله‌شناسی تقلید در مدیریت و خط‌مشی
undefined @sadra_modiriat

۱۵:۲۰

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_استاد undefined دکتر سیدمجتبی امامی undefined مبحث تدریس: مساله‌شناسی تقلید در مدیریت و خط‌مشی undefined @sadra_modiriat
خلاصه‌ای از مباحث کلاس #دکتر_امامی با موضوع مساله‌شناسی تقلید در مدیریت و خط‌مشی
undefined در مقایسه علم مدیریت با سایر علوم وقتی میخواهیم در مورد مدیریت صحبت کنیم، اتفاقی بزرگ می افتد و آن اینست که سنخ گزاره‌های دانش مدیریت را با سایر علوم یکسان می‌انگاریم. به مجموع این قضایا، قضایای هست و نیست می گوییم.
undefined یکی از بزرگترین مشکلات ما در مدیریت این است که شیفته علم هستیم و به دنبال هست و نیست ها هستیم در حالی که مدیریت در اصل کاربرد است. که ما آنرا فناوری و فن می‌دانیم. زیرا سنخ گزاره های مدیریت فنی است.
undefined برای نقد یک فناوری از دو روش استفاده می شود:undefined بررسی اینکه ممکن است مبنای علمی آن غلط باشد. undefined آن فناوری نتواند نیازها را برطرف نماید (بزرگترین روش نقد).
undefined یک عده می‌گویند به خاطر فناوری آدم ها را تغییر بدهیم، اما تکنولوژی را باید تغییر دهیم نه افراد را، ما باید تکنیک خودمان را ایجاد کنیم. باید از خوبی های دیگران استفاده کرد و به آن افزود. در نگاه اسلامی ما از مثبت ها شروع می کنیم. فناوری در این جهت است. خصلت منفی عامل مداخله گر می شود.
undefined اگر انسانی با یک مساله مواجه شود. مجبور به اتخاذ راهی در مقابل آن می‌شود. اما چگونه می‌توان از تقلید در اتخاذ اجتناب ورزید؟undefined بعضی اوقات مشکل/ نیاز را نمی بیند. undefined مشکل یا نیاز را می بیند ولی نمی خواهد به آن توجه کند.undefined مشکل یا نیاز را می بیند، می خواهد توجه کند اما مسئله را نمی فهمد.undefined مشکل یا نیاز را می بیند، مسئله را هم می فهمد ولی می خواهد تسلیم شود. تقلید آگاهانه undefined مشکل یا نیاز را می‌بیند، مسئله را می فهمد ولی نمی خواهد تسلیم شود اما نمی تواند(تقلید ناخواسته).undefined مشکل یا نیاز را می بیند، مسئله را می فهمد ولی نمی خواهد تسلیم شود، اما آگاهانه همان طریق را اتخاذ می کند(تقلید ظاهری).undefined مشکل با نیاز را می بیند، مسئله را می فهمد ولی نمی خواهد تسلیم شود، اما آگاهانه راه جدیدی را انتخاب می کند(عدم تقلید).
undefined @sadra_modiriat

۱۷:۵۶

thumnail
#معرفی_استادundefined حجت‌الاسلام دکتر ولی‌الله نقی‌پورفر، پدر مدیریت اسلامی
undefined مبحث تدریس: مساله‌شناسی ولایت‌مداری مدیران جمهوری اسلامی ایران
undefined @sadra_modiriat

۵:۴۶

thumnail
undefined پنجمین روز کلاس های تخصصی مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، رشته مدیریتundefined
undefined کلاس مساله‌شناسی ولایت‌مداری مدیران در جمهوری اسلامی ایران
undefined حجت‌الاسلام دکتر نقی‌پورفر
undefined @sadra_modiriat

۶:۰۹

thumnail
undefined پنجمین روز کلاس های تخصصی مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، رشته مدیریتundefined
undefined کلاس مساله‌شناسی ولایت‌مداری مدیران در جمهوری اسلامی ایران
undefined حجت‌الاسلام دکتر نقی‌پورفر
undefined @sadra_modiriat

۶:۱۰

thumnail
#معرفی_کتاب
undefined اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن*undefined

undefined نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر ولی‌الله نقی‌پورفر

خلاصه قسمت *مستندات اصل بصیرت
از کتاب در ادامه می‌آید.

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined @sadra_modiriat

۶:۴۶

صدرا مدیریت
undefined #معرفی_کتاب undefined اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن*undefined undefined نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر ولی‌الله نقی‌پورفر خلاصه قسمت *مستندات اصل بصیرت از کتاب در ادامه می‌آید. undefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined @sadra_modiriat
الگوهای اعمال مدیریت بر اساس بصیرت نیروها
undefined مدیر الهی، نه میتواند اجبار کند، و نه میتواند بر اساس جهل و تقلید و تحریک، مردم را به اطاعت بکشاند؛ بلکه، مسئول است که افراد تحت فرمانش، با آگاهی و اختیار عمل کنند، نه با جهل و غفلت؛ چراکه، آن اختیاری هم که از روی جهل باشد، ارزش ندارد.
undefined ذات مقدس الهی عین علم است و نسبت به خلایق بصیرت دارد:«اِنَّ الله سمیعٌ بصیرٌ» «همانگونه که خداوند بصیر است مخلوقاتش هم بصیر هستند و خداوند آنها را با این ویژگی خلق کرده ‌است و آنها بر اساس علم و بینایی خداوند را اطاعت می‌کنند.»«کُلُّ قدعَلِمَ صلوَتَهُ وَ تَسبیحَهُ» در مورد قرآن، نیز آمده ‌است: قَد جائَکُم بَصائیرٌ مِنْ رَبِّکُممحتوای قرآن بصیرت است و آمده ‌است تا به مردم بصیرت بدهد و آنان را از جهل وکوری نجات دهد، این نکته اساس محتوای تمام کتب الهی است.«قََدْ جاءَکُم بَصائِرُ مِن رَّبَّکُمْ فََمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَن عَمِیَ فَعَلَیْها وَ ما أَنَا عَلَیکُم بِحَفیظٍ» (سوره انعام آیه 104)«هر کس بصیر باشد و بصیرت قرآنی را بگیرد، پس به نفع خویش کار کرده است؛ و هر کس، کور شود و کلام خدا را نپذیپرد، به ضرر خویش اقدام نموده است؛ و من هیچ سلطه و کنترلی بر شما ندارم (یعنی به زور نمی توانم شما را به راه راست بکشانم).«وَ لَقَدَْ اتَیْنا مُوسی الْکِتَابَ مِنْ بَعدِ مَا أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ الْاُولی بَصائِرَ لِنّاسِ وَهُدَی وَ رَحْمَهَ لَّعلَّهُمْ یَتَذَکَّروُنَ»(سوره قصص آیه 43)«وهمانا ما پس از آن که طوایفی از اُمم گذشته را به کیفر کفر هلاک کردیم به موسی برای بصیرت و رحمت و هدایت خلق، کتاب تورات را عطا کردیم باشد که مردم متذکر شوند و راه خداپرستی را پیش گیرند.»موسی(ع) به فرعون فرمود:«لَقَد عَلِمتَ مَا أَنزَلَ هؤُلاءِ إِلّا رَبُّ السَّمواتِ وَالاَرضِ بَصَائِرَ»(سوره اسراء آیه 102)«فرعون! تو به دو چیز یقین داری: یکی اینکه این کتاب از جانب خداست و دوم اینکه محتوایش بصیرت و بینایی به مردم می‌دهد». ولی تو می‌خواهی مردم را کورکورانه به دنبال خود بکشانی و به همین خاطر است که مانع و سدّ راه شده‌ای.
undefined بصیرت خداوندبصیرت از صفات فعلی خداوند است:«إِنَّ اللهَ سَمیعٌ بَصیرٌَ»(سوره مجادله آیه 1)
undefined بصیرت طبیعتعالم خلقت نیز، بر اساس بصیرت گام بر می دارد:«کُلُّ قَد عَلِمَ صَلوتَهُ و تَسبیحَهُ»(سوره نور آیه 41)
undefined بصیرت کتب آسمانی قرآن و کتب آسمانی دارای محتوایی است که بصیرت آور است:« قَُد جَائکُم بَصائِرٌ»
undefined بصیرت انسان انسان نیز بصیر است و می بایست با بصیرت طی طریق کند:«إِنّا خَلَقنَالإنسانَ مِن نُطفۀٍ أَمشَاجٍ نَبتَلیهِ فَجَعَلناهُ سَمیعاً بَصیراً»(سوره انسان آیه 2)
undefined اساس دین مبتنی بر تفکر آیاتی بسیار، ارزش تفکر و بکار انداختن عقل را مطرح می کند که بیانگر آن است که: اساس دین، مبتنی بر شعور و تفکر و عقل، استوار است.کار اصلی پیامبران (نیز) این بود که می خواستند، مردم را متفکر بارآورند، خداوند می فرماید:«قُل إِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَۀٍ أَن تَقُومُواللهِ مَثنی وَفُرادی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا...»(سوره سبا آیه 46)
undefined دعوت انبیاء بر اساس بصیرتبا توجه به این معانی، شیوه عملکرد مدیریت اسلامی، بسیار امر سنگین و دشواری خواهد بود:«فَاستَفِم کَمَاأُمِرتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ »(هود/112)
undefined تبیین حقایق، قبل از هلاکت اقوام «وَمَا کَانَ اللهُ لِیُفضِلِّ قَوماً بَعدَ إِذهَدیهُم حَتّی یُبَِیَّنَ لَهُم مَا یَتَّقُونَ »(توبه/115)
undefined نفی تقلید undefined مجازات کفار در قضیه ذبح، حضرت ابراهیم (ع) مأمور ذبح فرزند است؛ با این وجود، نمی گوید: به صرف اینکه ما در مِلک خدا هستیم (انالله)، پس لازم نیست از فرزند رأی و نظر بخواهیم که چکار باید بکنیم، حکم خدا که نظرخواهی نمی خواهد! و از این قبیل سخنان، بلکه با زبان ملایمت، به فرزند می گوید: « قَالَ یَا بُنیّ إِنِّی اَری فی المَنَامِ أَنّی أَ ذبَحُکَ فَانظُرمَاذَاتَری » «فرزندم در خواب دیدم که در حال ذبح شما هستم، در این مورد دقت کرده و فکر کن و نظرت را بگو!»
undefined پرچم دفاع از انقلاب را نیروهایی که ویژگی‌های زیر راداشته‌باشند برمی‌دارند:undefined به مسائل بصیرت داشته‌باشند.undefined در برابر عوارضی که این بصیرت و آگاهی می‌آورد و انسان را به رسالت الهی می‌کشاند صبر و تحمل داشته باشد.undefined نه تنها باید معیارها را بدانند بلکه بر تطبیق معیارها بر مصادیقش هم باید علم داشته ‌باشند.
undefined مدیریت اسلامی باید نیروهایش را به این حد از رشد رسانده ‌باشد که با بصیرت و آگاهی و با اراده خودشان تحت فرمان دربیایند. با یک چنین نیروهایی می‌شود از ارزش‌های انقلاب پاسداری کرد.
undefined @sadra_modiriat

۶:۴۷