بله | کانال دکتر سعید جلیلی
عکس پروفایل دکتر سعید جلیلید

دکتر سعید جلیلی

۳۰,۸۴۳عضو
thumbnail

undefined#گزارش_تصویری| صد و بیست و سومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن


undefined @saeedjalily

۱۹:۴۸

سخنرانی دکتر جلیلی حکمت 123~3.mp3

۴۹:۲۹-۱۱.۳۴ مگابایت

undefined#نسخه_صوتی | صد و بیست و سومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن با سخنرانی دکتر سعید جلیلی با موضوع جدال دو اسلام


undefined @saeedjalily

۸:۰۲

thumbnail

undefined#کلیپ| خسته نشو


undefined حاشیه‌های حضور دکتر جلیلی در جمع مردم روستای پر ارومیه
undefinedروز یکشنبه نهم آذرماه، دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، در جریان سفری یک‌روزه به استان آذربایجان غربی، با حضور در جمع مردم شریف روستای «پر» از توابع شهرستان ارومیه، مورد استقبال گرم اهالی قرار گرفت.
undefined @saeedjalily

۹:۲۲

thumbnail

undefined#کلیپ| روایتی از رفتارهای متزلزل جریان غربگرا در برابر تجاوز و تهدید دشمن


undefinedطرف مقابل در میانه‌ی گفت‌وگو و مسیر مذاکره، اقدام به جنگ و حمله می‌کند؛ پس از آن نیز روند تهدیدها را تشدید می‌کند اما دوباره شنیده می‌شود که حالا باید دوباره با او نشست و مذاکره می‌کند و نتیجه می‌شود توافق قاهره. با این استدلال که این توافق برای آن است که «ماشه» اجرا نشود و هیچ اقدام خصمانه‌ای علیه ایران انجام نگیرد. اما بعد از مدتی، همان طرف «ماشه» را اجرا می‌کند و گفته می‌شود توافق قاهره دیگر بی‌معنی است.
undefinedبعد از آن، طرف مقابل دوباره قطعنامه صادر می‌شود باز هم می‌گویند پس دیگر توافق قاهره بی‌معنی است. اینجاست که مسئله‌ی «ثبات در موضع» معنا پیدا می‌کند؛ یعنی ایستادن در جایگاه خود، بدون عقب‌نشینی در برابر رفتار غلط دشمن. لازمه ایستادن درست، عمل صحیح و اقدام منطقی در برابر رفتار خصمانه دشمن این است که این مسیر را قدم‌به‌قدم و با دقت دنبال کنی نه با رفتارهای متزلزل و متناقض.
undefined @saeedjalily

۱۰:۵۹

thumbnail

undefined#فیلم| ترامپ با ادبیاتی به‌ظاهر مدرن همان منطق جاهلی را بازتولید می‌‌کند


undefinedاین منطق «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً» از همان منطق‌های کهن است؛ همان منطق استکبار. شما می‌بینید که مستکبران حق را برنمی‌تابند، آن را تکذیب می‌کنند، اما استدلالشان چیست؟ دقیقاً همین است که «قدرت ما بیشتر است». امروز هم وقتی برخی به رفتارهای افرادی مانند ترامپ یا هر فرد X و Y استناد می‌کنند و گمان می‌کنند این نوع استدلال، استدلالی جدید و مدرن است، در واقع همان منطق کهنه را بازتولید می‌کنند.
undefinedاین همان ادعای قدیمی است که «ما زورمان بیشتر است، پس حق با ماست و ما باید تعیین‌کننده باشیم»؛ همان منطق «اَنَا أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً» که هزاران سال پیش نیز وجود داشته و امروز فقط با ظاهری جدید و با ادبیاتی به‌ظاهر مدرن تکرار می‌شود، اما در ماهیت، هیچ تفاوتی نکرده است.
undefinedگزیده‌ای از صد و بیست و سومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن
undefined @saeedjalily

۱۲:۱۵

thumbnail

undefined#فیلم| در منطق غرب، معیار حق و باطل نه حقیقت بلکه «داشتن» و «برخورداری» است


undefinedدر نگاه غربی، همه چیز در داشتن امکانات مادی خلاصه می‌شود؛ گویی معیار سنجش انسان فقط این است که بتواند از نظر ظاهری و مادی «داشته باشد». در این نگاه، برای انسان هیچ شأن و حقیقت دیگری قائل نیستند. دیگر مهم نیست که فرد در روابط خود با دیگران اهل کار و تلاش باشد یا نه، راست بگوید یا دروغ، بر حق باشد یا بر باطل؛ این مسائل اصولاً موضوعیت ندارد. آنچه اهمیت دارد فقط این است که فرد بتواند «داشته باشد». این همان حرف‌هایی است که این روزها از برخی افراد شنیده می‌شود.
undefinedنباید تصور کرد این نوع استدلال‌ها حرف‌های تازه و جدیدی است. این اندیشه، نه متعلق به امروز است، نه دستاورد مدرنیته و نه محصول قرن‌های اخیر. این دقیقاً همان منطقی است که قرآن کریم آن را از اقوام گذشته، از جمله قوم حضرت نوح(ع)، نقل می‌کند. همان منطقی که معیار حق و باطل را نه حقیقت، بلکه «داشتن» و «برخورداری» می‌دانست.
undefinedگزیده‌ای از صد و بیست و سومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن
undefined @saeedjalily

۱۴:۰۸

undefined#خبر| سیاست دروغ‌بندان


undefined مسیر تدریجی یک افول
undefinedنبرد آنجا گُر می‌گیرد که باطل با سیاست تکذیب به میدان می‌آید؛ یا دروغ می‌بندد، یا دروغ می‌نامد. مثل انقلاب ایران و دروغ‌هایی که به آن بستند، مثل هابرماس که نسل‌کشی در روز روشن را از بیخ منکر می‌شود، مثل برخی‌ها در همین روزها که علیه سیاست حق، برای تبعیض علیه مستضعفین نظریه می‌پردازند تا انحصار قدرت در دست چند محفل را توجیه کنند. این جان جلسۀ 123 حکمت سیاسی بود و سعید جلیلی از عاقبت سیاست جحد و تکذیب گفت؛ از مسیر تدریجی یک انحطاط.
undefinedجلیلی از انتهای جلسۀ پیش آغاز کرد؛ از جدال جحد و تصدیق. آنجا که مسئله از حرف صدق و کذب یا رفتار صادقانه و منافقانه فراتر می‌رود و به میانۀ میدان می‌آید؛ آنجا که به حق دروغ می‌بندند یا حق را دروغ می‌خوانند «وَمَن أَظلَمُ مِمَّنِ افتَرىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَو كَذَّبَ بِالحَقِّ لَمّا جاءَهُ». اینجا دیگر تنها نگاه صدق و رفتار صادقانه کافی نیست، باید برای تصدیق حق در برابر تکذیبها و دروغ‌دانستن‌ها به میدان آمد و نقش آفرید «فَأَرسِلهُ مَعِيَ رِدءًا يُصَدِّقُني ۖ إِنّي أَخافُ أَن يُكَذِّبونِ». نبرد اینجا شکل می‌گیرد، آن هم در نبردی که می‌دانند و می‌بندند، می‌بینند و نمی‌پذیرند. «وَجَحَدوا بِها وَاستَيقَنَتها أَنفُسُهُم»
undefinedجلیلی به انگیزه و عاقبت جحد پرداخت. چه می‌شود که می‌فهمند و نمی‌پذیرند؟ مسئله ندانستن نیست، مسئله «نخواستن» است: می‌فهمند ولی «نمی‌خواهند» که بپذیرند چون «خواهش‌های» نفسانی‌شان آن‌ها را وامی‌دارد که برتری بخواهند و نپذیرند: «أَفَكُلَّما جاءَكُم رَسولٌ بِما لا تَهوىٰ أَنفُسُكُمُ استَكبَرتُم فَفَريقًا كَذَّبتُم». با همان علمی که می‌توانست آن‌ها را بالا ببرد، انتخاب می‌کنند که از «خواهش‌ها» پیروی کنند؛ خدا آنان را مانند سگ می‌داند: «وَلَو شِئنا لَرَفَعناهُ بِها وَلـٰكِنَّهُ أَخلَدَ إِلَى الأَرضِ وَاتَّبَعَ هَواهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الكَلبِ» این مثال اهل تکذیب است: « ذٰلِكَ مَثَلُ القَومِ الَّذينَ كَذَّبوا بِآياتِنا »
undefinedجلیلی از عاقبت جحد نیز گفت؛ از روند انحطاطی استدراج: «وَالَّذينَ كَذَّبوا بِآياتِنا سَنَستَدرِجُهُم مِن حَيثُ لا يَعلَمونَ» استدراج یک روند تدریجی است؛ ذره ذره با همین پیروی از هوا وارد وادی تکذیب و جحد حق می‌شوند تا کار خود را در این جهان راه بیندازند ولی نمی‌بینند در چه کژراهه‌ای دارند می‌تازند. همین است که می‌بینید ناگهان نویسنده‌ای که چند دهه پیش از حق دفاع می‌کرد، ذره ذره زاویه می‌گیرد تا این که امروز در دفاع از رژیم صهیونیستی قلم می‌زند. همین است که ناگهان می‌بینید تا دیروز شرم می‌کردند، ولی امروز پرده می‌درند و صریحا علیه مستضعفان به نفع تبعیض نظریه می‌بافند.
undefinedجلیلی گریزی به صحنۀ تکذیب و تصدیق در این روزها زد. اسلام آمده تا نگذارد ثروت در انحصار چند محفل دست به دست شود «كَي لا يَكونَ دولَةً بَينَ الأَغنِياءِ مِنكُم» حالا امروز صاف می‌گویند قدرت اتفاقاً باید دست ما باشد، نه پاپتی‌ها! با همان منطق انسان چندهزار سال پیش: «وَقالوا نَحنُ أَكثَرُ أَموالًا وَأَولادًا». وزیر اقتصاد از طبقات بالا باید باشد! «كَلّا إِنَّ الإِنسانَ لَيَطغىٰ أَن رَآهُ استَغنىٰ» اتفاقا همین احساس توانگری است که طغیانگری می‌آورد. با دستور و مداخله بازار را به هم می‌ریزند تا سودهای کلان ببرند؛ اما به تدبیر به‌نفع مردم که می‌رسد، ناگهان نگران «دستور» می‌شوند تا بازار ول بماند.
undefinedاین هم منطق هزاران سال پیش قوم شعیب است: دینت را نمی‌پذیریم، چون نمی‌گذارد هر غلطی بخواهیم در اقتصاد بکنیم: « قالوا يا شُعَيبُ أَصَلاتُكَ تَأمُرُكَ أَن نَترُكَ ما يَعبُدُ آباؤُنا أَو أَن نَفعَلَ في أَموالِنا ما نَشاءُ» به همین روشنی حق را می‌دانند، ولی سیاست‌های نفسانی‌شان نمی‌گذارد. این نبرد ما در همۀ صحنۀ جهانی است. انحصارها در قدرت و ثروت و دانش و فناوری و هسته‌ای و هوش مصنوعی را همین گونه برای خود می‌خواهند و نظریه می‌پردازند تا اصلا توجیه کنند همین هم باید باشد. نه که ندانند این حق ملت‌هاست، نه که ندانند دارند ظلم می‌کنند؛ میفهمند و نمیخواهند بپذیرند، میفهمند و جحد می‌کنند.
undefined @saeedjalily

۱۴:۱۳

thumbnail

undefined#فیلم| جدال دو اسلام


undefinedحضرت امام خمینی(ره) در سال‌های پایانی حیات مبارک خود، بر نبرد فقر و غنا تأکید ویژه داشتند. غنایی که امام از آن سخن می‌گویند، صرفاً برخورداری مالی نیست، بلکه غنای متکی بر استکبار، زورگویی و سلطه‌طلبی است.
undefinedدر طول تاریخ، همواره گروه‌هایی بوده‌اند که برای زیاده‌خواهی، انحصارطلبی و حفظ منافع نامشروع خود حاضر نبوده‌اند بپذیرند که دیگران نیز حق زندگی شرافتمندانه، رشد، پیشرفت و حتی پذیرش مسئولیت در جامعه را داشته باشند.

undefinedگزیده‌ای از صد و بیست و سومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن
undefined @saeedjalily

۱۸:۳۰

thumbnail

undefined#فیلم| اقتصاد دستوری بد است؛ مگر به نفع ما باشد


undefinedبعضی‌ها می‌گویند اقتصاد دستوری نباید وجود داشته باشد؛ می‌گویند بازار را رها کنید، دولت نباید در قیمت ارز دخالت کند، دولت نباید در قیمت فلان کالا دخالت کند. می‌گویند بگذارید بازار خودش تعیین کند. اما همین‌ها وقتی خودشان می‌نشینند قیمت فلان کالا را تعیین کند، نمی‌گذارند کسی به آن‌ها ایراد بگیرد. اگر بنشینند چند روز در بازار اخلال ایجاد کنند، قیمت را بالا ببرند، اینجا دیگر کسی حق اعتراض ندارد که چرا دارید دستوری عمل می‌کنید.
undefinedاگر کسی بخواهد در جهت عدالت، در جهت حق مردم کاری انجام دهد، فوری می‌گویند این حرف‌ها چیست چرا؟ چون زورِ اموال ما بیشتر است، ما قدرت بیشتری داریم. چرا تو باید حرف بزنی؟
undefinedآمریکا رسماً می‌گوید تا صد سال آینده باید رهبری دنیا دست ما باشد. چرا؟ چون زور ما بیشتر است. حالا اگر کسی بخواهد این وضعیت را به هم بزند، می‌گویند بیخود می‌کند، باید با او مقابله کنیم.
undefinedدر امتدادش، در داخل هم دقیقاً همین منطق حاکم است. چرا باید مستضعفین بیایند مسئول اقتصاد شوند؟ مثلاً کسی که در کودکی‌اش فلان بوده، کسی که در فلان جا بوده، چرا باید بیاید عهده‌دار اقتصاد خارج شود؟ نه، این باید ما باشیم. این‌ها امتداد همان منطق است. این منطق را باید تبیین کرد.
undefinedگزیده‌ای از صد و بیست و سومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن
undefined @saeedjalily

۷:۳۱

thumbnail

undefined#فیلم| مردم ضامن بقای انقلاب‌اند نه اشرافیت


undefinedروز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه، محمدصادق شهبازی، پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر میهمان ویژه صد و بیست و سومین جلسه از سلسله جلسات «حکمت سیاسی اسلام در قرآن» بود. وی در این جلسه با بازخوانی تاریخ نهضت اسلامی تأکید کرد که از ۱۵ خرداد ۴۲ تا امروز، این مردم بوده‌اند که بار انقلاب را بر دوش کشیده‌اند، نه اشرافیت و نخبگان بریده از جامعه؛ او با اشاره به ایستادگی امام خمینی در برابر تحقیر مردم از سوی روشنفکران و محافظه‌کاران گفت امام صریحاً می‌گفت ضامن بقای اسلام و انقلاب، توده‌های مؤمن و مستضعف‌اند، نه چهره‌ها و طبقات مرفه، و هر جا بحران و تهدیدی پیش آمده همین مردم سینه سپر کرده‌اند.
undefinedشهبازی هشدار داد امروز نیز همان گفتمان تحقیر مردم و دل بستن به قدرت‌های خارجی با ادبیاتی جدید بازتولید شده و اگر اصل «مردم ضامن بقای انقلاب‌اند نه اشرافیت» فراموش شود، انحراف از درون و در سکوت رقم خواهد خورد.
undefined نسخه کامل فیلم سخنرانی در آپارات:https://aparat.com/v/vez07go
undefined @saeedjalily

۸:۵۹

thumbnail

undefined#کلیپ| سنگ تمام مردم ارومیه علی‌رغم گلایه‌مندی از مشکلات


undefined نگاهی کوتاه به سفر دکتر جلیلی به ارومیه
undefinedدکتر جلیلی این‌بار در سفری یک روزه، یک‌شنبه نهم آذرماه، به استان آذربایجان غربی رفت. در این سفر جلیلی با حضور در دانشگاه، مسجد لطفعلی‌خان و روستای پر شهرستان ارومیه، در سایه مشکلات اقتصادی، با استقبال اقشار مختلف مردم روبه‌رو شد و در سخنرانی خود به تبیین ابعاد مختلف مسائل روز پرداخت.
undefined @saeedjalily

۱۳:۰۸

thumbnail

۶:۵۹

thumbnail

۶:۵۹

thumbnail

۶:۵۹

thumbnail

۶:۵۹

thumbnail

۶:۵۹

thumbnail

۶:۵۹

thumbnail

undefined#گزارش_تصویری| تماشای نمایش آئینی «تنها نمی‌توانم؟»


undefinedنمایش آئینی «تنها نمی‌توانم؟» روز سه‌شنبه یازدهم آذرماه، پس از برگزاری یکصد و بیست و سومین جلسه حکمت سیاسی با حضور سعید جلیلی به روی صحنه رفت. پس از پایان این اجرای هنری، دکتر جلیلی با عوامل و بازیگران نمایش دیدار و درباره مضمون و کیفیت اثر به گفت‌وگو پرداخت.
undefinedاین نمایش، تولیدی از گروه هنری مصباح از فعالان فرهنگی مسجد قائم نارمک است که از نهم تا پانزدهم آذرماه در سالن سورهء حوزه هنریِ انقلاب اسلامی برای عموم علاقه‌مندان اجرا می‌شود.
undefined @saeedjalily

۶:۵۹

thumbnail

undefined#کلیپ| هنوز هم گفتن از گوساله سامری هزینه دارد!


undefined دیدار و گفتگوی دکتر جلیلی با عوامل و بازیگران تئاتر آئینی "تنها نمی‌توانم"
undefinedدکتر سعید جلیلی روز سه‌شنبه یازدهم آذرماه، پس از سخنرانی در جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن، به تماشای اثر هنری و فاخر "تنها نمی‌توانم؟" نشست و در پایان با عوامل تولید این اثر فاخر دیدار و گفتگو کرد.
undefinedاین اثر روایت فتح حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که به همت فعالان فرهنگی مسجد قائم نارمک در قالب گروه هنری مصباح در سالن سوره در حوزه هنری انقلاب اسلامی به روی صحنه رفت.
undefined @saeedjalily

۸:۴۰

صوت حکمت 115 (1).mp3

۵۰:۴۲-۱۱.۷۶ مگابایت

undefined #نسخه_صوتی | نسخه‌ی صوتی صد و پانزدهمین جلسه‌ی حکمت سیاسی اسلام در قرآن


undefined @saeedjalily

۱۳:۰۱