۲۷ تیر
۱۰:۰۵
۱۰ مرداد
۱۰:۵۰
۲۲ مرداد
بازارسال شده از حسن صفرزاده تهرانی
۵:۰۶
۲۷ مرداد
علامه مجلسى با سند خویش از عطیه عوفى نقل مىکند: همراه جابر بن عبدالله انصارى به قصد زیارت قبر حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام از مدینه بیرون شدیم. چون به کربلا وارد شدیم جابر بن عبدالله انصارى نزدیک فرات غسل کرد، جامهی تمیز پوشید پس از آن که خود را معطر نمود، به سوی مضجع حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام حرکت کردیم. جابر بن عبدالله انصارى هر قدم را آرام و کوتاه برمیداشت و ذکر مىگفت. نزدیک قبر حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام که رسیدیم جابر بن عبدالله انصارى گفت: دست مرا بر قبر بگذار، دستش را بر قبر گذاشتم، روى قبر افتاد و از هوش رفت، بر او آب پاشیدم تا به هوش آمد. آنگاه جابر بن عبدالله انصارى سه بار گفت: یا حسین، سپس گفت: حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ دوست، پاسخ دوستش را نمىدهد؟!
بعد جابر بن عبدالله انصارى گفت: وأنّى لَکَ بِالجَوابِ وقَد شُحِطَت أوداجُکَ عَلى أثباجِک، وفُرِّقَ بَینَ بَدَنِکَ ورَأسِک، فَأَشهَدُ أنَّکَ ابنُ خاتَمِ النَّبِیّین وَابنُ سَیِّدِ المُؤمِنین وَابنُ حَلیفِ التَّقوى وسَلیلِ الهُدى وخامِسُ أصحابِ الکِساءِ وَابنُ سَیِّدِ النُّقَباءِ وَابنُ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ النِّساءِ وما لَکَ لا تَکونُ هکَذا وقَد غَذَّتکَ کَفُّ سَیِّدِ المُرسَلین ورُبّیتَ فی حِجرِ المُتَّقین ورُضِعتَ مِن ثَدیِ الإِیمانِ وفُطِمتَ بِالإِسلام فَطِبتَ حَیّا وطِبتَ مَیِّتا غَیرَ أنَّ قُلوبَ المُؤمِنینَ غَیرُ طَیِّبَةٍ لِفِراقِک ولا شاکَّةٍ فِی الخِیَرَةِ لَکَ فَعَلَیکَ سَلامُ اللّه و رِضوانُهُ وأشهَدُ أنَّکَ مَضَیتَ عَلى ما مَضى عَلَیهِ أخوکَ یَحیَى بنُ زَکَرِیّا؛ چگونه جواب دهى که رگهایت بریده و میان سر و پیکرت جدایى افتاده است. شهادت مىدهم که تو زاده پیامبران و پسر سرور مومنان و پنجمین نفر از اصحاب کسایى، سلام و رضوان خدا بر تو باد، گواهى مىدهم تو همان راهی را رفتى که برادرت یحیى بن زکریا پیمود.
آنگاه جابر بن عبدالله انصارى نگاهى به اطراف قبر افکند و گفت: السَّلامُ عَلَیکُم أیَّتُهَا الأَرواحُ الَّتی حَلَّت بِفِناءِ الحُسَینِ وأناخَت بِرَحلِهِ وأشهَدُ أنَّکُم أقَمتُمُ الصَّلاةَ وآتَیتُمُ الزَّکاةَ ، وأمَرتُم بِالمَعروفِ ونَهَیتُم عَنِ المُنکَرِ وجاهَدتُمُ المُلحِدین وعَبَدتُمُ اللّه َ حَتّى أتاکُمُ الیَقینُ؛ سلام بر شما اى جانهاى پاک که در آستان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام فرود آمدید! گواهى مى دهم که شما نماز را بر پا داشته، زکات پرداختند، امر به معروف و نهى از منکر کردید و با ملحدان جهاد نمودید تا آنکه به رتبه و مقام یقین نائل شدید.
سپس ادامه داد و گفت: وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکنا کُم فیما دَخَلتُم فیهِ؛ سوگند به خدایى که محمد را به حق فرستاد، ما در راهى که شما رفتید شریک شماییم.
عطیه میگوید: به جابر بن عبدالله انصارى گفتم: چگونه با آنان شریکیم که نه دشتى پیمودیم و نه از بلندى و کوه بالا رفتیم و نه شمشیر زدیم، در حالى که اینان سر از پیکرهایشان جدا شد، فرزندانشان یتیم گشتند و همسرانشان بیوه شدند؟
جابر بن عبدالله انصارى گفت: یا عَطِیَّةُ! سَمِعتُ حَبیبی رَسولَ اللّه صَلى الله علیه و آله یَقولُ: مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم و مَن أحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِکَ فی عَمَلِهِم وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا إنَّ نِیَّتی ونِیَّةَ أصحابی عَلى ما مَضى عَلَیهِ الحُسَینُ علیه السلام وأصحابُهُ؛ اى عطیه از حبیبم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که مى فرمود: هر کس گروهى را دوست بدارد با آنان محشور مىشود و هر کس کار عدهاى را دوست بدارد در عمل آنان شریک است.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000701-2/#زیارت_اربعین_جابر
@safarzadeh_tehrani
بعد جابر بن عبدالله انصارى گفت: وأنّى لَکَ بِالجَوابِ وقَد شُحِطَت أوداجُکَ عَلى أثباجِک، وفُرِّقَ بَینَ بَدَنِکَ ورَأسِک، فَأَشهَدُ أنَّکَ ابنُ خاتَمِ النَّبِیّین وَابنُ سَیِّدِ المُؤمِنین وَابنُ حَلیفِ التَّقوى وسَلیلِ الهُدى وخامِسُ أصحابِ الکِساءِ وَابنُ سَیِّدِ النُّقَباءِ وَابنُ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ النِّساءِ وما لَکَ لا تَکونُ هکَذا وقَد غَذَّتکَ کَفُّ سَیِّدِ المُرسَلین ورُبّیتَ فی حِجرِ المُتَّقین ورُضِعتَ مِن ثَدیِ الإِیمانِ وفُطِمتَ بِالإِسلام فَطِبتَ حَیّا وطِبتَ مَیِّتا غَیرَ أنَّ قُلوبَ المُؤمِنینَ غَیرُ طَیِّبَةٍ لِفِراقِک ولا شاکَّةٍ فِی الخِیَرَةِ لَکَ فَعَلَیکَ سَلامُ اللّه و رِضوانُهُ وأشهَدُ أنَّکَ مَضَیتَ عَلى ما مَضى عَلَیهِ أخوکَ یَحیَى بنُ زَکَرِیّا؛ چگونه جواب دهى که رگهایت بریده و میان سر و پیکرت جدایى افتاده است. شهادت مىدهم که تو زاده پیامبران و پسر سرور مومنان و پنجمین نفر از اصحاب کسایى، سلام و رضوان خدا بر تو باد، گواهى مىدهم تو همان راهی را رفتى که برادرت یحیى بن زکریا پیمود.
آنگاه جابر بن عبدالله انصارى نگاهى به اطراف قبر افکند و گفت: السَّلامُ عَلَیکُم أیَّتُهَا الأَرواحُ الَّتی حَلَّت بِفِناءِ الحُسَینِ وأناخَت بِرَحلِهِ وأشهَدُ أنَّکُم أقَمتُمُ الصَّلاةَ وآتَیتُمُ الزَّکاةَ ، وأمَرتُم بِالمَعروفِ ونَهَیتُم عَنِ المُنکَرِ وجاهَدتُمُ المُلحِدین وعَبَدتُمُ اللّه َ حَتّى أتاکُمُ الیَقینُ؛ سلام بر شما اى جانهاى پاک که در آستان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام فرود آمدید! گواهى مى دهم که شما نماز را بر پا داشته، زکات پرداختند، امر به معروف و نهى از منکر کردید و با ملحدان جهاد نمودید تا آنکه به رتبه و مقام یقین نائل شدید.
سپس ادامه داد و گفت: وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکنا کُم فیما دَخَلتُم فیهِ؛ سوگند به خدایى که محمد را به حق فرستاد، ما در راهى که شما رفتید شریک شماییم.
عطیه میگوید: به جابر بن عبدالله انصارى گفتم: چگونه با آنان شریکیم که نه دشتى پیمودیم و نه از بلندى و کوه بالا رفتیم و نه شمشیر زدیم، در حالى که اینان سر از پیکرهایشان جدا شد، فرزندانشان یتیم گشتند و همسرانشان بیوه شدند؟
جابر بن عبدالله انصارى گفت: یا عَطِیَّةُ! سَمِعتُ حَبیبی رَسولَ اللّه صَلى الله علیه و آله یَقولُ: مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم و مَن أحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِکَ فی عَمَلِهِم وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا إنَّ نِیَّتی ونِیَّةَ أصحابی عَلى ما مَضى عَلَیهِ الحُسَینُ علیه السلام وأصحابُهُ؛ اى عطیه از حبیبم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که مى فرمود: هر کس گروهى را دوست بدارد با آنان محشور مىشود و هر کس کار عدهاى را دوست بدارد در عمل آنان شریک است.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000701-2/#زیارت_اربعین_جابر
@safarzadeh_tehrani
۶:۴۳
۲۸ مرداد
منشور اخلاقى راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ
1. تحقق اهداف و فلسفه قیام امام حسین عَلَیه السَّلامزائر اربعین حسینى در طول راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به اهداف و فلسفه قیام سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام توجه داشته و با رفتار، کردار و گفتار شایسته؛ نهایت تلاش خود را برای تحقق آن اهداف بکار میگیرد.
2. حفظ شکوه و عظمت راهپیماییزائر اربعین حسینى با انجام اعمال مستند و مأثور، رعایت دقیق و صحیح احکام، آداب سفر، آداب زیارت، رعایت شأن زائر، رعایت منزلت ایرانی؛ جایگاه راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی که متعلق به جهان اسلام است را حفظ میکند و بر شکوه و عظمت آن میافزاید و با پرهیز از رفتارهای بدعتآمیز، اعمال بدون سند، حرکاتهای افراطی و تفریطی، رفتارهای خرافی، دونشأن، ﺗﻔﺮﻗﻪآمیز، اختلافاﻓﻜﻨﺎنه و تعصبهای ﻗﻮﻣی؛ از طعن شیعه و وهن اسلام و از بهانه دادن به دست دشمن و سوء استفاده بدخواهان جلوگیری میکند و راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی که متعلق به جهان اسلام است را با عظمت و شکوه، از هرگونه آسیب و آفت حفظ مینماید.
3. حفظ شأن و منزلتزائر اربعین حسینى در تعامل با زائران بزرگوار به ویژه زائران غیرایرانى؛ در گفتار، رفتار و برخورد؛ شایسته، وزین و اخلاقی عمل کرده و از هر نوع رفتار خلاف شأن، خلاف ادب و خلاف اخلاق به شدت پرهیز مینماید و بر ارزش خود، ارزش راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و ارزش راهی که انتخاب کرده است میافزاید.
4. توجه به واجباتزائر اربعین حسینى با اهتمام به واجبات؛ شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل میکند و از هر عملی که در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به واجبات بیتوجهی شود یا ضربه بزند یا سبب ترویج مکروهات شود یا مقدمه ارتکاب حرام گردد؛ به شدت پرهیز مینماید. توجه بیش از حد به مستحبات و بیتوجهی به واجبات یکی از آسیبهای رائج این گونه مراسمات است.
5. برادری و اخوتزائر اربعین حسینى با توجه به آیه إِنَّ أَکرَمَکم عِندَ اللَّهِ أَتقاکم ملاک برتری را تقوا دانسته و تفاوتهای نژادی و ملیّتی را در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، نادیده گرفته و با رفتار شایسته، فرهنگ برادری و اخوت اسلامی که ضروریترین موضوع جهان اسلام است را بین ملت عراق و دیگر ملتها گسترش میدهد.
6. غنیمت شمردن فرصت اربعینزائر اربعین حسینى با ارتباط معنوى با خالق هستی و توسل به اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام؛ در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، تمام توجه خود را در تقویت باورهاى دینى و بهره بردارى حداکثرى از ﻣﺮاﺳﻢ معنوی ارﺑﻌﻴﻦ و استفاده کامل از این فرصت به وجود آمده، بکار میگیرد و از هرگونه فعالیت منافى معنویت از قبیل شب نشینى و گعدههای بیمحتوا پرهیز می کند.
7. سعه صدرزائر اربعین حسینى با درک درست شرایط، سنگینی موضوع، پیچیدگی کار، حساسیت موقعیت و عظمت راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، با سعه صدر و بردبارى، در طول سفر سختیها و کمبودها را تحمل کرده و از بىتابى و گلایه پرهیزد مینماید.
8. سپاسگزاریزائر اربعین حسینى با نادیده گرفتن کمبودها و نواقص، از همه کسانى که به نحوى به زائران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام خالصانه و عاشقانه، در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، خدمت مىکنند، سپاسگزاری کرده و از همه خدمتگزاران قدردانی مینماید.
9. ایثار و فداکاریزائر اربعین حسینى با تأسى به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام و یاران با وفایش؛ با مقدم داشتن دیگران در صفهاى نماز جماعت، در صفهاى توزیع غذا، در سوار شدن بر وسایل نقلیه و در انتخاب مکانهاى عبادت، زیارت، استراحت؛ جلوههاى ایثار و فداکاری را در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به نمایش مىگذارد.
10. پرهیز از اسراف و زیاده روى در خوردنى ها و آشامیدنى هازائر اربعین حسینى ایثار و مهمان نوازى سخاوتمندانه مردم عراق که با انواع خوردنىها و آشامیدنیها، با اشتیاق و گاه با اصرار و التماس از زائران اربعین پذیرایى مىکنند را با استفاده مناسب از امکانات، پاسخ داده و از هر نوع اسراف در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به شدت پرهیز مینماید.
11. رعایت بهداشت و نظافت فردى، اجتماعی و محیطیزائر اربعین حسینى بر اساس آموزههای دینی، بهداشت فردى و اجتماعی، محیطی و پیرامونی را رعایت کرده و دیگران را نیز به رعایت آن سفارش میکند و با توجه به کثرت جمعیت و محدودیت خدمات بهداشتى؛ از هرگونه اقدامى که موجب آلودگى محیط پیرامون در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی شود پرهیز میکند.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000704-2/#منشور_اخلاقی_راهپیمایی_اربعین
@safarzadeh_tehrani
1. تحقق اهداف و فلسفه قیام امام حسین عَلَیه السَّلامزائر اربعین حسینى در طول راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به اهداف و فلسفه قیام سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام توجه داشته و با رفتار، کردار و گفتار شایسته؛ نهایت تلاش خود را برای تحقق آن اهداف بکار میگیرد.
2. حفظ شکوه و عظمت راهپیماییزائر اربعین حسینى با انجام اعمال مستند و مأثور، رعایت دقیق و صحیح احکام، آداب سفر، آداب زیارت، رعایت شأن زائر، رعایت منزلت ایرانی؛ جایگاه راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی که متعلق به جهان اسلام است را حفظ میکند و بر شکوه و عظمت آن میافزاید و با پرهیز از رفتارهای بدعتآمیز، اعمال بدون سند، حرکاتهای افراطی و تفریطی، رفتارهای خرافی، دونشأن، ﺗﻔﺮﻗﻪآمیز، اختلافاﻓﻜﻨﺎنه و تعصبهای ﻗﻮﻣی؛ از طعن شیعه و وهن اسلام و از بهانه دادن به دست دشمن و سوء استفاده بدخواهان جلوگیری میکند و راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی که متعلق به جهان اسلام است را با عظمت و شکوه، از هرگونه آسیب و آفت حفظ مینماید.
3. حفظ شأن و منزلتزائر اربعین حسینى در تعامل با زائران بزرگوار به ویژه زائران غیرایرانى؛ در گفتار، رفتار و برخورد؛ شایسته، وزین و اخلاقی عمل کرده و از هر نوع رفتار خلاف شأن، خلاف ادب و خلاف اخلاق به شدت پرهیز مینماید و بر ارزش خود، ارزش راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و ارزش راهی که انتخاب کرده است میافزاید.
4. توجه به واجباتزائر اربعین حسینى با اهتمام به واجبات؛ شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل میکند و از هر عملی که در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به واجبات بیتوجهی شود یا ضربه بزند یا سبب ترویج مکروهات شود یا مقدمه ارتکاب حرام گردد؛ به شدت پرهیز مینماید. توجه بیش از حد به مستحبات و بیتوجهی به واجبات یکی از آسیبهای رائج این گونه مراسمات است.
5. برادری و اخوتزائر اربعین حسینى با توجه به آیه إِنَّ أَکرَمَکم عِندَ اللَّهِ أَتقاکم ملاک برتری را تقوا دانسته و تفاوتهای نژادی و ملیّتی را در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، نادیده گرفته و با رفتار شایسته، فرهنگ برادری و اخوت اسلامی که ضروریترین موضوع جهان اسلام است را بین ملت عراق و دیگر ملتها گسترش میدهد.
6. غنیمت شمردن فرصت اربعینزائر اربعین حسینى با ارتباط معنوى با خالق هستی و توسل به اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام؛ در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، تمام توجه خود را در تقویت باورهاى دینى و بهره بردارى حداکثرى از ﻣﺮاﺳﻢ معنوی ارﺑﻌﻴﻦ و استفاده کامل از این فرصت به وجود آمده، بکار میگیرد و از هرگونه فعالیت منافى معنویت از قبیل شب نشینى و گعدههای بیمحتوا پرهیز می کند.
7. سعه صدرزائر اربعین حسینى با درک درست شرایط، سنگینی موضوع، پیچیدگی کار، حساسیت موقعیت و عظمت راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، با سعه صدر و بردبارى، در طول سفر سختیها و کمبودها را تحمل کرده و از بىتابى و گلایه پرهیزد مینماید.
8. سپاسگزاریزائر اربعین حسینى با نادیده گرفتن کمبودها و نواقص، از همه کسانى که به نحوى به زائران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام خالصانه و عاشقانه، در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، خدمت مىکنند، سپاسگزاری کرده و از همه خدمتگزاران قدردانی مینماید.
9. ایثار و فداکاریزائر اربعین حسینى با تأسى به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام و یاران با وفایش؛ با مقدم داشتن دیگران در صفهاى نماز جماعت، در صفهاى توزیع غذا، در سوار شدن بر وسایل نقلیه و در انتخاب مکانهاى عبادت، زیارت، استراحت؛ جلوههاى ایثار و فداکاری را در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به نمایش مىگذارد.
10. پرهیز از اسراف و زیاده روى در خوردنى ها و آشامیدنى هازائر اربعین حسینى ایثار و مهمان نوازى سخاوتمندانه مردم عراق که با انواع خوردنىها و آشامیدنیها، با اشتیاق و گاه با اصرار و التماس از زائران اربعین پذیرایى مىکنند را با استفاده مناسب از امکانات، پاسخ داده و از هر نوع اسراف در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، به شدت پرهیز مینماید.
11. رعایت بهداشت و نظافت فردى، اجتماعی و محیطیزائر اربعین حسینى بر اساس آموزههای دینی، بهداشت فردى و اجتماعی، محیطی و پیرامونی را رعایت کرده و دیگران را نیز به رعایت آن سفارش میکند و با توجه به کثرت جمعیت و محدودیت خدمات بهداشتى؛ از هرگونه اقدامى که موجب آلودگى محیط پیرامون در راهپیمایی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی شود پرهیز میکند.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000704-2/#منشور_اخلاقی_راهپیمایی_اربعین
@safarzadeh_tehrani
۱۲:۵۶
۱۳:۳۷
۳۱ مرداد
زیارت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام از اهمیت والائی برخوردار است و به حدی اهمیت دارد که در اکثر مناسبتهای دینی از جمله شب و روز جمعه، روز عرفه، اول و نیمه ماه رجب، دوم شعبان شب و روز نیمه شعبان، شب اول و شب آخر ماه رمضان، شبهای قدر، شب عید فطر و قربان، روز مباهله، روز نزول سوره هل أتی و ... آن بزرگوار وارد شده است.
در این میان زیارت روز اربعین، از جایگاه ویژهای برخوردار است و اهل بیت عصمت و طهارت بر زیارت آن بزرگوار در روز اربعین، بسیار تأکید کرده و در فضیلت آن احادیث بسیار و ثواب فراوان ذکر نمودهاند، به حدی که حضرت امام سجاد عَلَیه السَّلام به سرپرست کاروان اسرا فرمود: مُرُّ بِنا عَلی طَریقِ کَرْبَلاءَ؛ ما را از راه كربلا ببر.
آن چه سبب شده است که اهل بیت عصمت و طهارت، بر زیارت اربعین تأکید کنند و امام صادق به یکی از صحابه زیارت اربعین را آموزش دهد و امام حسن عسکری، آن را جزء علامت مؤمن بشمارد؛ بخاطر محتوای زیارت اربـعین است.
زیارت اربعین با نابترین مفاهیم و عمیقترین مضامین؛ معرفتزا و بصیرت افزا است. زیارت اربعین در عین ایجاز و اختصار، کاملترین و جامعترین زیارت امام حسین است. زیارت اربعین دربردارنده گزارش جامعی از حادثه دلخراش و در عین حال حماسی کربلا است. زیارت اربعین دربردارنده هدف قیام، معرفی شخصیت و نوع عملکرد خالق حماسه عاشورا است. زیارت اربعین نقش تربیتی و معنوی گرانبهائی در زندگی شیفتگان آن بزرگوار دارد. زیارت اربعین ستون ولایت است همان گونه که نماز ستون دین است. زیارت اربعین به چرائی حماسه عاشورا پرداخته و شور عاشورایی را به شعور اربعینی تبدیل کرده است.
نقش تربیتی زیارت اربعین در زندگی شیفتگان سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام به حدی است که اهل بیت عصمت و طهارت برای هر گام آن، آثار معنوی گرانبهائی ذکر کردهاند.
بر همین اساس زیارت اربعین در طول تاریخ، سیره مستمر شیعه قرار گرفته و علمای شیعه مانند شیخ انصاری، محدث نوری، قاضی طباطبایی، امام موسی صدر، علامه امینی، سید محسن امین عاملی، آیة الله میرزا محمدحسین نائینی، شهید آیة الله مدنی، آیة الله العظمی ملکوتی، آیة الله ملکی تبریزی و ... در هدایت و ترغیب شیفتگان حسینی به زیارت اربعین، خاصه به صورت پیاده، نقش اساسی داشتهاند و ضمن ارائه رهنمود، خود در کنار مردم در مراسم پیاده روی روز اربعین شرکت کردهاند.
امروز که دشمنی ﺑﺎ اﺳﻼم و ﺗﺸﻴﻊ اﺑﻌﺎد ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺧﻄﺮﻧﺎکﺗﺮ و ﻛﺸﻨﺪهﺗﺮی را ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻪ و دﺷﻤﻦ ﺑﺎ اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﺮهنگی، ﺳﻴﺎسی و ﻧﻈﺎمی درﺻﺪد ﺗﺨﺮﻳﺐ ﭼﻬﺮه ﺷﻴﻌﻴﺎن و ﻧﺎﺑﻮدی ﻣﻜﺘﺐ ﺗﺸﻴﻊ و ﺧﺎﻣﻮش ﻛﺮدن ﭼﺮاغ اهل بیت عصمت و طهارت برآمدهاند؛ راهپیمائی اربعین اهمیت بیشتری به خود گرفته است چرا که اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﻤﻪ اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﺸﺮوعی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻫﻮﻳﺖ دینی و ﺗﺤﻜﻴﻢ اﻧﺴﺠﺎم ﻣﺬهبی و ﻧﻤﺎﻳﺶ اﻗﺘﺪار و ﺻﻼﺑﺖ ﺷﻴﻌﻪ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﺪرتﻫﺎی ﻇﺎﻟﻢ ﺟﻬﺎن ﻣﺪد می رﺳﺎﻧﺪ؛ وﻇﻴﻔﻪای ﻣﻬﻢ و ﺿﺮوری به نظر میرسد و یکی از آن ابزار ﻣﺮاﺳﻢ ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ راهپیمائی ﺑﺰرگ ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و ﺣﻀﻮر ﺧﻴﺮه ﻛﻨﻨﺪه ﻣﻴﻠﻴﻮنی ﺷﻴﻌﻴﺎن و ﻣﺤﺒﺎن وﻻﻳﺖ است که نمایشگر وحدت، قدرت، عظمت و صلابت شیعه میباشد.
بنابر این لازم است شرکت کنندگان ﻣﺮاﺳﻢ ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ راهپیمائی ﺑﺰرگ ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، نسبت به وظائف خطیر خود آشنا شده و بر شکوه و عظمت مراسم بیفزایند و از آنچه سبب وهن و طعن شکوه و عظمت مراسم را از بین میبرد به شدت پرهیز نمایند.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000705-2/#اهمیت_زیارت_اربعین_حسینی
@safarzadeh_tehrani
در این میان زیارت روز اربعین، از جایگاه ویژهای برخوردار است و اهل بیت عصمت و طهارت بر زیارت آن بزرگوار در روز اربعین، بسیار تأکید کرده و در فضیلت آن احادیث بسیار و ثواب فراوان ذکر نمودهاند، به حدی که حضرت امام سجاد عَلَیه السَّلام به سرپرست کاروان اسرا فرمود: مُرُّ بِنا عَلی طَریقِ کَرْبَلاءَ؛ ما را از راه كربلا ببر.
آن چه سبب شده است که اهل بیت عصمت و طهارت، بر زیارت اربعین تأکید کنند و امام صادق به یکی از صحابه زیارت اربعین را آموزش دهد و امام حسن عسکری، آن را جزء علامت مؤمن بشمارد؛ بخاطر محتوای زیارت اربـعین است.
زیارت اربعین با نابترین مفاهیم و عمیقترین مضامین؛ معرفتزا و بصیرت افزا است. زیارت اربعین در عین ایجاز و اختصار، کاملترین و جامعترین زیارت امام حسین است. زیارت اربعین دربردارنده گزارش جامعی از حادثه دلخراش و در عین حال حماسی کربلا است. زیارت اربعین دربردارنده هدف قیام، معرفی شخصیت و نوع عملکرد خالق حماسه عاشورا است. زیارت اربعین نقش تربیتی و معنوی گرانبهائی در زندگی شیفتگان آن بزرگوار دارد. زیارت اربعین ستون ولایت است همان گونه که نماز ستون دین است. زیارت اربعین به چرائی حماسه عاشورا پرداخته و شور عاشورایی را به شعور اربعینی تبدیل کرده است.
نقش تربیتی زیارت اربعین در زندگی شیفتگان سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیه السَّلام به حدی است که اهل بیت عصمت و طهارت برای هر گام آن، آثار معنوی گرانبهائی ذکر کردهاند.
بر همین اساس زیارت اربعین در طول تاریخ، سیره مستمر شیعه قرار گرفته و علمای شیعه مانند شیخ انصاری، محدث نوری، قاضی طباطبایی، امام موسی صدر، علامه امینی، سید محسن امین عاملی، آیة الله میرزا محمدحسین نائینی، شهید آیة الله مدنی، آیة الله العظمی ملکوتی، آیة الله ملکی تبریزی و ... در هدایت و ترغیب شیفتگان حسینی به زیارت اربعین، خاصه به صورت پیاده، نقش اساسی داشتهاند و ضمن ارائه رهنمود، خود در کنار مردم در مراسم پیاده روی روز اربعین شرکت کردهاند.
امروز که دشمنی ﺑﺎ اﺳﻼم و ﺗﺸﻴﻊ اﺑﻌﺎد ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺧﻄﺮﻧﺎکﺗﺮ و ﻛﺸﻨﺪهﺗﺮی را ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻪ و دﺷﻤﻦ ﺑﺎ اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﺮهنگی، ﺳﻴﺎسی و ﻧﻈﺎمی درﺻﺪد ﺗﺨﺮﻳﺐ ﭼﻬﺮه ﺷﻴﻌﻴﺎن و ﻧﺎﺑﻮدی ﻣﻜﺘﺐ ﺗﺸﻴﻊ و ﺧﺎﻣﻮش ﻛﺮدن ﭼﺮاغ اهل بیت عصمت و طهارت برآمدهاند؛ راهپیمائی اربعین اهمیت بیشتری به خود گرفته است چرا که اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﻤﻪ اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﺸﺮوعی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻫﻮﻳﺖ دینی و ﺗﺤﻜﻴﻢ اﻧﺴﺠﺎم ﻣﺬهبی و ﻧﻤﺎﻳﺶ اﻗﺘﺪار و ﺻﻼﺑﺖ ﺷﻴﻌﻪ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﺪرتﻫﺎی ﻇﺎﻟﻢ ﺟﻬﺎن ﻣﺪد می رﺳﺎﻧﺪ؛ وﻇﻴﻔﻪای ﻣﻬﻢ و ﺿﺮوری به نظر میرسد و یکی از آن ابزار ﻣﺮاﺳﻢ ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ راهپیمائی ﺑﺰرگ ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و ﺣﻀﻮر ﺧﻴﺮه ﻛﻨﻨﺪه ﻣﻴﻠﻴﻮنی ﺷﻴﻌﻴﺎن و ﻣﺤﺒﺎن وﻻﻳﺖ است که نمایشگر وحدت، قدرت، عظمت و صلابت شیعه میباشد.
بنابر این لازم است شرکت کنندگان ﻣﺮاﺳﻢ ﺷﻜﻮﻫﻤﻨﺪ راهپیمائی ﺑﺰرگ ارﺑﻌﻴﻦ حسینی، نسبت به وظائف خطیر خود آشنا شده و بر شکوه و عظمت مراسم بیفزایند و از آنچه سبب وهن و طعن شکوه و عظمت مراسم را از بین میبرد به شدت پرهیز نمایند.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000705-2/#اهمیت_زیارت_اربعین_حسینی
@safarzadeh_tehrani
۸:۱۰
۸:۱۲
۲ شهریور
یکی از ارزشهای والای راهپیمائی باشکوه و حماسی اربعین حسینی، پیوند آن با حکومت مصلح جهانی و منجی بشریت حضرت مهدی موعود عجالله فرجه الشریف است. راهپیمائی باشکوه و حماسی اربعین حسینی با ویژهگیهایی که دارد؛ زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود است.
آن شخصیت والا و آن رهبر بزرگوار عاشورا، که با حرکت مقدسش اسلام را حفظ کرد؛ زیارت اربعینش، مقدمات ظهور مصلح جهانی و منجی بشریت را نیز فراهم کرده است، و به تعبیر دیگر حکومت مصلح جهانی به مقدماتی نیاز دارد که همه آن مقدمات در راهپیمائی اربعین وجود دارد که به بعضی از آن اشاره می شود.
1. سرمایههای انسانیقیام و ظهور مصلح جهانی در حلقههای متعدد نیاز به نیروی میلیونی مؤمن، آموزش دیده، خبره، کارکشته، آزموده و با تجربه دارد. این سرمایههای انسانی در کجا باید آموزش ببیند؟ کجا باید آمادگیش را تمرین کند؟ این جمعیت میلیونی برای تمرین در کدام مکان، در چه زمان، در کدام رزمایش، در کدام اردوگاه باید اردو بزند؟ آیا اردوگاهی بهتر، وسیعتر و جامعتر از راهپیمائی باشکوه و حماسی اربعین حسینی وجود دارد؟
2. هم صدائیمرکزیت حکومت منجی بشریت، غرب قاره آسیا یعنی ایران، عراق، شامات است، ملتهای این کشورها برای حکومت یک پارچه جهانی منجی عالم بشریت باید یک دل و یک جهت شوند و وحدت و برادری، همدلی و همراهی خود را به اوج برسانند، تفاوت های کاذب را رها کند، برتریهای نژادی را کنار بگذارد، از دشمنیها و حرکتهای تفرقهانگیز و اختلافافکن پرهیز نمایند و یکپارچه خود را برای حکومت مصلح جهانی و منجی بشریت آماده کنند و در برابر دشمن واقعی آماده باشند. آیا برای شروع و تمرین وحدت و هم دلی؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
3. زندگی مسالمت آمیزملل مسلمان از نظر فرهنگ، آداب و رسوم تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند و این درحالی است که برای حکومت منجی بشریت، ملل مسلمان، با تمامی تفاوتهای فرهنگی که دارند، در راه هدف مقدسشان؛ زودتر و بهتر از دیگر ملل، باید زبان یکدیگر را بفهمند، همدیگر را درک کنند، آداب و رسوم یکدیگر را تحمل کنند و بتوانند در یک حکومت واحد جهانی با همکاری، تعاون و تعامل پیوسته؛ زندگی مسالمتآمیز داشته باشند. آیا برای شروع و تمرین زندگی مسالمت آمیز؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
4. آشنائی با چهره واقعی شیعههمه دشمنان اسلام با همکاری مزدورانشان مانند گروههای تکفیری القاعده، داعش و آلسعود، یک چهره ناپسند از شیعه به دنیا نشان دادهاند و این در حالی است که هنگامه ظهور؛ تمامی بشریت باید با چهره ارزشمند و صلح طلب اسلام آشنا باشند، از اهداف و آرمانهای حکومت جهانی مطلع باشند، مذهب تشیع را به عنوانی مذهب نجات بخش بشری بشناسند، نسبت به شیعه به عنوان کارگزاران حکومت جهانی، ذهنیت خوب داشته باشند تا ملتها، قیام و ظهور مصلح جهانی را به راحتی همراهی کنند. آیا برای آشنائی با چهره واقعی شیعه و صلح طلبی دین مبین اسلام و اهداف و آرمانهای حکومت جهانی؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
5. آشنائی با رهبریهنگامه ظهور همه جهانیان باید با رهبری قیام یعنی مصلح جهانی به خوبی آشنا باشند و اصل و نسب و اجداد طاهرین و کمالات و فضائل بیبدیل آن حضرت را به خوبی بشناسند تا به راحتی قیام آن بزرگوار را همراهی کنند. آیا برای آشنائی ملل جهان با رهبری قیام و اصل و نسب آن بزرگوار؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
6. نمونه قابل ارائهحکومت مصلح جهانی و منجی بشریت؛ حکومت یکپارچه و وحدتآفرین بین تمام ملتها است و ملتها در اوج برادری و تعاون برای زندگی شرافتمند؛ همکاری و تعامل پیوسته خواهند داشت. آیا برای نشان دادن یک نمونه قابل ارائه به جهان، بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/1400070301-2/#راهپیمایی_باشکوه_اربعین
@safarzadeh_tehrani
آن شخصیت والا و آن رهبر بزرگوار عاشورا، که با حرکت مقدسش اسلام را حفظ کرد؛ زیارت اربعینش، مقدمات ظهور مصلح جهانی و منجی بشریت را نیز فراهم کرده است، و به تعبیر دیگر حکومت مصلح جهانی به مقدماتی نیاز دارد که همه آن مقدمات در راهپیمائی اربعین وجود دارد که به بعضی از آن اشاره می شود.
1. سرمایههای انسانیقیام و ظهور مصلح جهانی در حلقههای متعدد نیاز به نیروی میلیونی مؤمن، آموزش دیده، خبره، کارکشته، آزموده و با تجربه دارد. این سرمایههای انسانی در کجا باید آموزش ببیند؟ کجا باید آمادگیش را تمرین کند؟ این جمعیت میلیونی برای تمرین در کدام مکان، در چه زمان، در کدام رزمایش، در کدام اردوگاه باید اردو بزند؟ آیا اردوگاهی بهتر، وسیعتر و جامعتر از راهپیمائی باشکوه و حماسی اربعین حسینی وجود دارد؟
2. هم صدائیمرکزیت حکومت منجی بشریت، غرب قاره آسیا یعنی ایران، عراق، شامات است، ملتهای این کشورها برای حکومت یک پارچه جهانی منجی عالم بشریت باید یک دل و یک جهت شوند و وحدت و برادری، همدلی و همراهی خود را به اوج برسانند، تفاوت های کاذب را رها کند، برتریهای نژادی را کنار بگذارد، از دشمنیها و حرکتهای تفرقهانگیز و اختلافافکن پرهیز نمایند و یکپارچه خود را برای حکومت مصلح جهانی و منجی بشریت آماده کنند و در برابر دشمن واقعی آماده باشند. آیا برای شروع و تمرین وحدت و هم دلی؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
3. زندگی مسالمت آمیزملل مسلمان از نظر فرهنگ، آداب و رسوم تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند و این درحالی است که برای حکومت منجی بشریت، ملل مسلمان، با تمامی تفاوتهای فرهنگی که دارند، در راه هدف مقدسشان؛ زودتر و بهتر از دیگر ملل، باید زبان یکدیگر را بفهمند، همدیگر را درک کنند، آداب و رسوم یکدیگر را تحمل کنند و بتوانند در یک حکومت واحد جهانی با همکاری، تعاون و تعامل پیوسته؛ زندگی مسالمتآمیز داشته باشند. آیا برای شروع و تمرین زندگی مسالمت آمیز؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
4. آشنائی با چهره واقعی شیعههمه دشمنان اسلام با همکاری مزدورانشان مانند گروههای تکفیری القاعده، داعش و آلسعود، یک چهره ناپسند از شیعه به دنیا نشان دادهاند و این در حالی است که هنگامه ظهور؛ تمامی بشریت باید با چهره ارزشمند و صلح طلب اسلام آشنا باشند، از اهداف و آرمانهای حکومت جهانی مطلع باشند، مذهب تشیع را به عنوانی مذهب نجات بخش بشری بشناسند، نسبت به شیعه به عنوان کارگزاران حکومت جهانی، ذهنیت خوب داشته باشند تا ملتها، قیام و ظهور مصلح جهانی را به راحتی همراهی کنند. آیا برای آشنائی با چهره واقعی شیعه و صلح طلبی دین مبین اسلام و اهداف و آرمانهای حکومت جهانی؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
5. آشنائی با رهبریهنگامه ظهور همه جهانیان باید با رهبری قیام یعنی مصلح جهانی به خوبی آشنا باشند و اصل و نسب و اجداد طاهرین و کمالات و فضائل بیبدیل آن حضرت را به خوبی بشناسند تا به راحتی قیام آن بزرگوار را همراهی کنند. آیا برای آشنائی ملل جهان با رهبری قیام و اصل و نسب آن بزرگوار؛ بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
6. نمونه قابل ارائهحکومت مصلح جهانی و منجی بشریت؛ حکومت یکپارچه و وحدتآفرین بین تمام ملتها است و ملتها در اوج برادری و تعاون برای زندگی شرافتمند؛ همکاری و تعامل پیوسته خواهند داشت. آیا برای نشان دادن یک نمونه قابل ارائه به جهان، بهتر از راهپیمائی اربعین وجود دارد؟
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/1400070301-2/#راهپیمایی_باشکوه_اربعین
@safarzadeh_tehrani
۷:۱۲
۱۶:۰۳
۱۶:۰۳
۴ شهریور
۹:۰۴
۱۱ شهریور
ابعاد شخصیت پیامبر گرامی اسلام
سخن از شخصیت پیامبری است که درة التاج آفرینش، گوهر یگانهی عالم وجود، باعث و بانی هستی، صدر سلسله اولیا، خاتم انبیا، اشرف سفرا، سرآمد رسولان و پیامبر سراسر نور و پاکى است.
عمر هیچ انسانی به اندازه پیامبر گرامی اسلام با برکت نبوده است، مقام معظم رهبری در این زمینه میفرماید: از جمله شگفتیهای زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، یک لحظه را هدر نداد و همه حرکات و سکنات آن بزرگوار درس بود، عجب برکتی در چنین عمری وجود داشت.
هیچ انسانی به اندازه پیامبر گرامی اسلام، ابعاد شخصیتی بالا، والا، عالی، عظیم و ارزشمند ندارد. ابعاد شخصیتی آن بزرگوار در هستی و در تاریخ بشر ممتاز، فوق العاده، بینظیر، بیمانند و یگانه است.
پیامبر گرامی اسلام از نظر درجات نورانی، مراتب معنوی، هدایت و رهبری، مدیریت و فرماندهی، اراده و پشتکار، تلاش و کوشش، استقامت و پایداری؛ بسیار ممتاز و یگانه بود، در عین حال از نظر شخصیت انسانی، سجایای اخلاقی، تواضع و فروتنی، صداقت و راستی، اخلاق پسندیده، رفتار دلنشین، کردار نیکو، برخورد شایسته و مردم داری؛ فوقالعاده، بینظیر و بیمانند بود.
پیامبر گرامی اسلام قهرمان قهرمانان، مصلح مصلحان، دانشمند دانشمندان، مجاهد مجاهدان، انقلابی انقلابیان، عارف عارفان و عصمت الله الکامل است و دعوتش عالیترین دعوتها، رسالتش عالیترین رسالتها، دینش عالیترین دینها و کتابش عالیترین و کاملترین کتابهای آسمانی است.
یکی از سرنوشت سازترین مقاطع تاریخ بشر، تاریخ زندگانی پیامبر گرامی اسلام است. در میان کسانی که در تاریخ بشر برای اصلاحات اجتماعی یا انقلابات بنیادی قیام کردهاند، دعوتی عالیتر، مکتبی جامعتر و رسالتی انقلابیتر از رسالت پیامبر اسلام نبوده است. آن بزرگوار بسیاری از واژهها و مفاهیمی که قرنهای اخیر برای بشریت تقدس پیدا کرد؛ مثل مفهوم مساوات، برادری، عدالت و مردمسالاری، را در جامعه آن روز پیاده کرد.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000801-2/
#پیامبر_اسلام #پیامبر_اکرم
@safarzadeh_tehrani
سخن از شخصیت پیامبری است که درة التاج آفرینش، گوهر یگانهی عالم وجود، باعث و بانی هستی، صدر سلسله اولیا، خاتم انبیا، اشرف سفرا، سرآمد رسولان و پیامبر سراسر نور و پاکى است.
عمر هیچ انسانی به اندازه پیامبر گرامی اسلام با برکت نبوده است، مقام معظم رهبری در این زمینه میفرماید: از جمله شگفتیهای زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، یک لحظه را هدر نداد و همه حرکات و سکنات آن بزرگوار درس بود، عجب برکتی در چنین عمری وجود داشت.
هیچ انسانی به اندازه پیامبر گرامی اسلام، ابعاد شخصیتی بالا، والا، عالی، عظیم و ارزشمند ندارد. ابعاد شخصیتی آن بزرگوار در هستی و در تاریخ بشر ممتاز، فوق العاده، بینظیر، بیمانند و یگانه است.
پیامبر گرامی اسلام از نظر درجات نورانی، مراتب معنوی، هدایت و رهبری، مدیریت و فرماندهی، اراده و پشتکار، تلاش و کوشش، استقامت و پایداری؛ بسیار ممتاز و یگانه بود، در عین حال از نظر شخصیت انسانی، سجایای اخلاقی، تواضع و فروتنی، صداقت و راستی، اخلاق پسندیده، رفتار دلنشین، کردار نیکو، برخورد شایسته و مردم داری؛ فوقالعاده، بینظیر و بیمانند بود.
پیامبر گرامی اسلام قهرمان قهرمانان، مصلح مصلحان، دانشمند دانشمندان، مجاهد مجاهدان، انقلابی انقلابیان، عارف عارفان و عصمت الله الکامل است و دعوتش عالیترین دعوتها، رسالتش عالیترین رسالتها، دینش عالیترین دینها و کتابش عالیترین و کاملترین کتابهای آسمانی است.
یکی از سرنوشت سازترین مقاطع تاریخ بشر، تاریخ زندگانی پیامبر گرامی اسلام است. در میان کسانی که در تاریخ بشر برای اصلاحات اجتماعی یا انقلابات بنیادی قیام کردهاند، دعوتی عالیتر، مکتبی جامعتر و رسالتی انقلابیتر از رسالت پیامبر اسلام نبوده است. آن بزرگوار بسیاری از واژهها و مفاهیمی که قرنهای اخیر برای بشریت تقدس پیدا کرد؛ مثل مفهوم مساوات، برادری، عدالت و مردمسالاری، را در جامعه آن روز پیاده کرد.
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000801-2/
#پیامبر_اسلام #پیامبر_اکرم
@safarzadeh_tehrani
۱۳:۵۲
۱۳:۵۳
۱۲ شهریور
بخشی از فضائل حضرت امام حسن مجتبی عَلَیه السَّلام از زبان پیامبر گرامی اسلام
حدود هفت سال از زندگی امام حسن مجتبی عَلَیهالسَّلام با پیامبر گرامی اسلام گذشت. پدر بزرگِ مهربان، او را سخت دوست میداشت و نهایت علاقه و احترام را نسبت به آن بزرگوار داشت.
پیامبر گرامی اسلام صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ در وصف امام حسن مجتبی عَلَیه السَّلام میفرمود: لَوْ كانَ العَقْلُ رَجُلا لَكانَ الْحَسَن؛ اگر عقل به صورت انسانی مجسم شود، همانا به صورت حسن جلوه میكند.
پیامبر گرامی اسلام در روایت دیگری در وصف امام حسن مجتبی میفرمود: وَ لَوْ کَانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکَانَ الْحَسَنَ؛ اگر فضل و بخشش به صورت انسانی مجسم شود، همانا به صورت حسن جلوه میكند.
پیامبر گرامی اسلام امام حسن مجتبی و امام حسین عَلَيْهِمَاالْسَّلام را سرور جوانان بهشت معرفی میکند و میفرمود: مَنْ سَرَّهُ أَنْ ینْظُرَ إِلَى سَیدِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَلْینْظُرْ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِی؛ هر کس دوست دارد به آقای جوانان اهل بهشت نظر کند باید به حسن بن علی نظر نماید.
پیامبر گرامی اسلام در روایت دیگری، امام حسن مجتبی و امام حسین را سرور جوانان بهشت معرفی میکند و میفرمودند: الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ حسن و حسین، سرور جوانان بهشتند.
پیامبر گرامی اسلام در روایتی برای دوستداران امام حسن مجتبی دعا میکرد و میفرمود: اللّهُمَّ إنَّ هذا ابْنی وَ اَنَا اُحِبُّهُ فَاَحِبَّهُ وَ اَحِبَّ مَنْ یحِبُّهُ؛ بار خدایا همانا این فرزند من است و او را دوست دارم، پس تو نیز او را دوست دار و هر کس که او را دوست دارد دوست بدار.بسیار اتّفاق میافتاد كه پیامبر گرامی اسلام، دو فرزندش امام حسن مجتبی و امام حسین را بر شانههای خود میگذاشت و میبرد. روزی یکی از اصحاب به امام حسن مجتبی و امام حسین که بر شانه پیامبر قرار داشتند گفت چه مركب خوبی دارید شما، در این هنگام پیامبر گرامی اسلام فرمود: “چه سواران خوبی دارم من”
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000712-2/#فضائل_امام_حسن_مجتبی
@safarzadeh_tehrani
حدود هفت سال از زندگی امام حسن مجتبی عَلَیهالسَّلام با پیامبر گرامی اسلام گذشت. پدر بزرگِ مهربان، او را سخت دوست میداشت و نهایت علاقه و احترام را نسبت به آن بزرگوار داشت.
پیامبر گرامی اسلام صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ در وصف امام حسن مجتبی عَلَیه السَّلام میفرمود: لَوْ كانَ العَقْلُ رَجُلا لَكانَ الْحَسَن؛ اگر عقل به صورت انسانی مجسم شود، همانا به صورت حسن جلوه میكند.
پیامبر گرامی اسلام در روایت دیگری در وصف امام حسن مجتبی میفرمود: وَ لَوْ کَانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکَانَ الْحَسَنَ؛ اگر فضل و بخشش به صورت انسانی مجسم شود، همانا به صورت حسن جلوه میكند.
پیامبر گرامی اسلام امام حسن مجتبی و امام حسین عَلَيْهِمَاالْسَّلام را سرور جوانان بهشت معرفی میکند و میفرمود: مَنْ سَرَّهُ أَنْ ینْظُرَ إِلَى سَیدِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَلْینْظُرْ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِی؛ هر کس دوست دارد به آقای جوانان اهل بهشت نظر کند باید به حسن بن علی نظر نماید.
پیامبر گرامی اسلام در روایت دیگری، امام حسن مجتبی و امام حسین را سرور جوانان بهشت معرفی میکند و میفرمودند: الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ حسن و حسین، سرور جوانان بهشتند.
پیامبر گرامی اسلام در روایتی برای دوستداران امام حسن مجتبی دعا میکرد و میفرمود: اللّهُمَّ إنَّ هذا ابْنی وَ اَنَا اُحِبُّهُ فَاَحِبَّهُ وَ اَحِبَّ مَنْ یحِبُّهُ؛ بار خدایا همانا این فرزند من است و او را دوست دارم، پس تو نیز او را دوست دار و هر کس که او را دوست دارد دوست بدار.بسیار اتّفاق میافتاد كه پیامبر گرامی اسلام، دو فرزندش امام حسن مجتبی و امام حسین را بر شانههای خود میگذاشت و میبرد. روزی یکی از اصحاب به امام حسن مجتبی و امام حسین که بر شانه پیامبر قرار داشتند گفت چه مركب خوبی دارید شما، در این هنگام پیامبر گرامی اسلام فرمود: “چه سواران خوبی دارم من”
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000712-2/#فضائل_امام_حسن_مجتبی
@safarzadeh_tehrani
۶:۵۹
۷:۰۷
۷:۳۹
۷:۵۲
۱۳ شهریور
ولیعهدی ثامن الحجج
مأمون با این حقیقت روبه رو بود که بنی امیه و بنی عباس علی رقم به شهادت رساندن ائمه اطهار، نتوانستند مبارزات و جهاد تشیع بر علیه خلفای غاصب را از بین ببرند و هرچه شدت عمل به خرج میدادند عکس نتیجه میگرفتند و مأمون میدید که ناتوانى دستگاههاى خلافت در ریشهکن کردن تشیع، سبب قدرت و وسعت روزافزون تشیع شده است.
بر این اساس مأمون میخواست به شیوه ای نوین، ابتکار عمل را به دست بگیرد تا به خیال واهی خود، بدون نیاز به کشتن امامان معصوم، نهضت و مبارزهی تشیع را به راحتی از بین ببرد.از این رو ماجراى دعوت امام هشتم از مدینه به خراسان را طراحی کرد.
مأمون در این نقشهی شوم هشت هدف عمده را از دعوت ثامن الحجج حضرت امام رضا عَلَیهِالسَّلام به خراسان دنبال میکرد که با تدبیرى الهى و شایستهی آن بزرگوار، مأمون در بازی قمار و میدان نبرد سیاسى که خود به وجود آورده بود به طور کامل شکست خورد و طرح همه جانبهی او بر علیه امامت و رهبری و بر علیه شیعه، به حرکتى بیاثر و بازیچهاى کودکانه و سیاستى بر ضد او بدل شد.
حضرت امام رضا عَلَیهِالسَّلام علی رقم زیرکى شیطنت آمیز مأمون، مبارزه را چنان زیبا و عالی مدیریت کرد که در میان ناباوری؛
پیچیده ترین نقشهی سیاسی تاریخ اسلام را به فرصت بالندگی جهان تشیع تبدیل کرد،
موفقیت بسیار ارزشمندی برای تشیع و جهان اسلام به ارمغان آورد،
سال ولایتعهدى را به یکى از پربرکتترین سالهای تاریخ تشیع قرار داد،
نفس تازه به مبارزات دمید، تمدن اسلامی را وارد ایران کرد، و دائرهی جغرافیای تشیع را گسترش داد......
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000714-2/
#ثامن_الحجج #امام_رضا
@safarzadeh_tehrani
مأمون با این حقیقت روبه رو بود که بنی امیه و بنی عباس علی رقم به شهادت رساندن ائمه اطهار، نتوانستند مبارزات و جهاد تشیع بر علیه خلفای غاصب را از بین ببرند و هرچه شدت عمل به خرج میدادند عکس نتیجه میگرفتند و مأمون میدید که ناتوانى دستگاههاى خلافت در ریشهکن کردن تشیع، سبب قدرت و وسعت روزافزون تشیع شده است.
بر این اساس مأمون میخواست به شیوه ای نوین، ابتکار عمل را به دست بگیرد تا به خیال واهی خود، بدون نیاز به کشتن امامان معصوم، نهضت و مبارزهی تشیع را به راحتی از بین ببرد.از این رو ماجراى دعوت امام هشتم از مدینه به خراسان را طراحی کرد.
مأمون در این نقشهی شوم هشت هدف عمده را از دعوت ثامن الحجج حضرت امام رضا عَلَیهِالسَّلام به خراسان دنبال میکرد که با تدبیرى الهى و شایستهی آن بزرگوار، مأمون در بازی قمار و میدان نبرد سیاسى که خود به وجود آورده بود به طور کامل شکست خورد و طرح همه جانبهی او بر علیه امامت و رهبری و بر علیه شیعه، به حرکتى بیاثر و بازیچهاى کودکانه و سیاستى بر ضد او بدل شد.
حضرت امام رضا عَلَیهِالسَّلام علی رقم زیرکى شیطنت آمیز مأمون، مبارزه را چنان زیبا و عالی مدیریت کرد که در میان ناباوری؛
پیچیده ترین نقشهی سیاسی تاریخ اسلام را به فرصت بالندگی جهان تشیع تبدیل کرد،
موفقیت بسیار ارزشمندی برای تشیع و جهان اسلام به ارمغان آورد،
سال ولایتعهدى را به یکى از پربرکتترین سالهای تاریخ تشیع قرار داد،
نفس تازه به مبارزات دمید، تمدن اسلامی را وارد ایران کرد، و دائرهی جغرافیای تشیع را گسترش داد......
ادامه مطلب در آدرس زیر https://dla.ir/14000714-2/
#ثامن_الحجج #امام_رضا
@safarzadeh_tehrani
۱۰:۴۱
۱۰:۴۳