معاون وزیر امور خارجه امریکا: هیچ برنامهای برای رفع قانون قیصر نداریم «جوی هود»، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک، تأکید کرد که دولتش هیچ برنامهای برای بهبود روابط با سوریه یا رفع تحریمهای موسوم به «قانون قیصر» ندارد. هود در مصاحبه با نشریه «الشرق الاوسط» تأکید کرد که تعهدات امریکا در قبال خاورمیانه عمیق و طولانیمدت است و امریکا توافقنامههای اقتصادی و همکاریهای مهمی با کشورهای منطقه دارد. او راه تحقق ثبات در سوریه را روند سیاسیای دانست که عوامل بروز مشکلات و بحرانها در سوریه را برطرف کند و افزود که راه آن شکست داعش و اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت برای حل بحران سوریه است. وی تأکید کرد که دولت امریکا هیچ برنامهای برای رفع قانون تحریمهای موسوم به «قانون قیصر» ندارد و مدعی شد که اجرای این قانون شامل بازرگانی یا کمکهای انساندوستانِ به مردم سوریه نمیشود و افزود که امریکا هیچ برنامهای برای بهبود روابط با حکومت فعلی سوریه ندارد و تا وقتی شاهد تغییر چشمگیر در عملکرد دولت سوریه نباشیم روابطی میان امریکا و سوریه برقرار نخواهد شد. این سخنان در حالی است که آمریکا با اعمال قانون قیصر از سال 2020 علاوه بر محاصره اقتصادی این کشور، منابع نفتی آن را نیز به یغما میبرد. mdeast.news/2021/09/07/معاون-وزیر-امور-خارجه-امریکا-هیچ-برنا@syriarasad
۱۰:۴۸
وزیر برق سوریه: 12 میلیارد لیر هزینه بازسازی خط انتقال برق از اردن به لبنان از طریق سوریه غسانالزمیل، وزیر برق سوریه اعلام کرد که بازسازی خط انتقال برق اردن از سوریه به لبنان که منطقه الدیرعلی در حومه دمشق به میزان 87 کیلومتر تخریب شده است و هزینه بازسازی آن 12 میلیارد لیر سوریه است. طول خط انتقال برق از پایتخت اردن به منطقه الدیرعلی در جنوب دمشق 144.5 کیلومتر است. sensyria.com/12-مليار-كلفة-إعادة-تأهيل-خط-الكهرباء-ال@syriarasad
۱۳:۱۰
توافق بر سر انتقال گاز مصر به لبنان از خاک سوریه در نشست چهارجانبه امان* بنابر گزارش خبرگزاری اردن (پترا)، در این نشست چهارجانبه که امروز (19 شهریور 1400) به میزبانی امان برگزار شد، «هاله زواتی» وزیر انرژی و منابع معدنی اردن، «طارق الملا» وزیر نفت و منابع معدنی مصر، «بسام طعمه» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه و «ریمون غجر» وزیر انرژی و آب لبنان حضور داشتند. پسازاین نشست، وزیر انرژی و منابع معدنی اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه خط عربی برای آمادهسازی جهت انتقال گاز مصر به لبنان به اصلاحات فنی نیاز دارد، افزود: بر اساس توافق حاصل شده هر کشوری در قلمرو خود مسئولیت و هزینههای تعمیر زیرساختها برای خط گاز و شبکه برق را بر عهده خواهد داشت. خط حملونقل عربی که در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد و در سال ۲۰۰۳ اولین محموله گاز از طریق آن صادر شد از شهر «العریش» مصر شروع میشود و سپس با عبور از شهر «العقبه» اردن در دریای سرخ و سرزمینهای سوریه تا «طرابلس» لبنان ادامه مییابد. fa.alalam.ir/news/5789908@syriarasad
۴:۴۷
مهندس عرنوس و سفیر هند در دمشق راههای توسعه روابط دو کشور را بررسی کردند مهندس حسین عرنوس نخستوزیر سوریه با ماهیندر سینغ کانیال، سفیر هند در دمشق دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار راههای تقویت روابط دوجانبه در زمینههای تکنولوژیکی، صنعتی، علمی، فرهنگی و بهداشتی را بررسی کردند. همچنین افزایش ظرفیتها، منابع انسانی و کمکهزینههای تحصیلی، علاوه بر همکاری در زمینه انرژیهای تجدید پذیر و فناوریهای اطلاعاتی نیز در این دیدار بررسی شد. مهندس عرنوس بر اهمیت فعال کردن کار کمیته مشترک سوریه و هند، اجرای تفاهمنامهها و توافقنامههای دوجانبه و تکمیل پروژههای همکاری به نفع دو کشور تأکید کرد. سفیر هند نیز گفت: هند متعهد است تا به حمایت فنی و بشردوستانه از سوریه ادامه دهد و به افزایش ظرفیتها و توسعه منابع انسانی مطابق با الزامات و نیازهای آن کمک کند. sana.sy/fa/?p=282599@syriarasad
۵:۰۰
صادرات محصولات غذایی سوریه به اروپا از طریق لبنان نایبرئیس کمیته صادرات فدراسیون اتاق بازرگانی سوریه فاش کرد که مواد غذایی شامل ( کنسرو، ماکدوس و ترشی ) از سوریه به کشورهای اروپایی صادر میشود. وی توضیح داد که صادرات به اروپا از طریق حمل بار هوایی از سوریه به بیروت و ازآنجا به کشورهای اروپایی از طریق دریا انجام میشود. به گفته نائب رئیس کمیته صادرات فدراسیون اتاق بازرگانی، روزانه تقریباً 1000 تن سبزی و میوه از سوریه به کشورهای حوزه خلیجفارس صادر میشود. وی افزود: 60 درصد از تولیدات میوه و سبزیجات سوریه صادر میشود که 30 درصد آن به کشورهای خلیجفارس و مابقی نیز به کشورهای مصر و اردن صادر میشود. sensyria.com/المكدوس-السوري-والمخلل-نحو-أوروبا@syriarasad
۵:۲۶
تعیین قیمت پنبه در سوریه حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه، پیشنهاد کمیته اقتصادی دولت را مبنی بر تعیین قیمت پنبه به ازای هر کیلو 2500 لیر (0.7 دلار)موافقت و آن را به مراکز سازمان عمومی تولید و بازرگانی پنبه ابلاغ کرد. sensyria.com/تحديد-سعر-كيلو-القطن-2500-ليرة-سورية-2@syriarasad
۵:۲۷
وزیر نفت سوریه: خط لوله برای انتقال گاز مصر به لبنان آماده است بسام طعمه، وزیر نفت و معدن سوریه اعلام کرد خط گاز عربی در داخل سوریه برای انتقال گاز مصر به لبنان آماده است. طعمه اظهار داشت: سوریه در برابر عبور خط لوله و گاز مصر از اراضی این کشور بهموجب توافقات امضا شده، حجمی از گاز دریافت خواهد کرد و این توافق تأثیر مثبتی در تولید انرژی برق خواهد داشت. وی گفت: خط انتقال گاز مصر به لبنان در سوریه که بخشی از شبکه گاز داخلی است مورد تعمیر قرار گرفته است چراکه تاکنون دهها بار موردحمله تروریستی و قرارگرفته و تجهیزات ایستگاهها در مرز اردن به سرقت رفته بود. به گفته وزیر نفت سوریه، خط لوله گاز عربی از مرز اردن تا منطقه الریان در مرکز سوریه 320 کیلومتر طول و 36 اینچ قُطر دارد و میتواند سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز را از مصر به لبنان انتقال دهد همچنین طول خط لوله از الریان تا الدبوسیه 65 کیلومتر و 24 اینچ قطر دارد و از داخل اراضی لبنان تا نیروگاه دیرعمار 36 کیلومتر طول دارد. این مقام سوری گفت: توافقی که پیشتر برای انتقال سوخت میان شرکت گاز سوریه و سازمان منابع گاز طبیعی مصر امضا شده بود بر پرداخت هزینه انتقال گاز مصر به لبنان از طریق اراضی سوریه بهصورت نقدی یا معادل گازی آن تصریح داشت. وی گفت: این خط انتقال گاز تا آغاز سال 2009 فعال بود اما به دلیل افت گاز تولیدی در مصر در سال 2012 متوقف شد. وزیر نفت سوریه تأکید کرد: این همکاری با کشورهای عربی گامی در مسیر بازیابی مناسبات در راستای کمک به اقتصاد سوریه و کاستن از پیامدهای محاصره امریکاست. mdeast.news/2021/09/12/وزیر-نفت-سوریه-خط-لوله-برای-انتقال-گاز@syriarasad
۴:۱۵
صادارت 398 میلیون یورویی سوریه در 7 ماهه سال 2021 معاون وزیر اقتصاد سوریه اعلام کرد که این کشور در 7 ماهه سال 2021 398.2 میلیون یورو صادرات داشته است. این صادرات به 110 کشور صورت گرفته که مهمترین آنها کشورهای عراق، لبنان، اردن و عربستان سعودی است. مهمترین اقلام صادر شده نیز پوشاک و لوازم جانبی آن، میوهها و سبزیجات، صنایع غذایی، کفش، کاغذ و مقوا، مواد شوینده و داروها هستند. همچنین روغنزیتون، پسته، لبنیات، ادویهجات و ترشیجات، محصولات پلاستیکی و پارچه از دیگر محصولات صادر شده هستند. میزان صادرات سوریه در سال 2019، 523.3 میلیون یورو و در سال 2020، 618.08 میلیون بوده است. همچنین به گفته این مقام دولت سوریه، 987 قلم کالا از 4000 قلم کالای وارداتی در سال 2021 از لیست واردت حذف شدند و تلاش شده تا در داخل تأمین شوند. sensyria.com/حوالي-400-مليون-يورو-صادرات-سوريا-في-7-أشه@syriarasad
۵:۰۰
بشار اسد و پوتین در کاخ کرملین دیدار کردند بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه در مسکو با بشار اسد رئیسجمهور سوریه دیدار کرد. به گزارش این رسانه، بشار اسد در سفری از قبل اعلام نشده به مسکو سفر کرد. بنا بر روایت این رسانه روس، رئیسجمهور روسیه در ابتدای دیدار با بشار اسد گفت: «من خیلی خوشحالم که یکبار دیگر در مسکو از شما استقبال میکنم. مهمتر از هر چیز دیگر من دوست دارم به شما به خاطر روز تولدتان که اخیراً بود، تبریک بگویم». ولادیمیر پوتین همچنین با تبریک پیروزی بشار اسد در انتخابات سوریه افزود: «اینیک نتیجه خیلی خوب در انتخابات ریاست جمهوری بود. نتایج (این انتخابات) نشان میدهد که مردم به شما اعتماد دارند، بهرغم همه مشکلات سالهای گذشته و فجایع سالهای گذشته، آنها (مردم سوریه) هنوز روند بهبود و بازگشت به یک زندگی عادی را با شما مرتبط میدانند». ولادیمیر پوتین در دیدار با بشار اسد درباره ادامه حضور گروههای تروریستی در سوریه و خطر تروریسم در این کشور صحبت کرد. به گفته پوتین، در نتیجه تلاشهای مشترک روسیه و سوریه ضرباتی شدید به تروریستها زده شد و دولت سوریه اکنون بر بیش از ۹۰ درصد از سرزمین این کشور کنترل دارد. طبق گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین با بشار اسد درباره حضور غیرقانونی نیروهای مسلح کشورهای خارجی در سوریه همصحبت کرد. fa.alalam.ir/news/5798848@syriarasad
۵:۳۸
نشست کمیته مشترک بین دولتی میان سوریه و روسیه در مسکو بهموازات نشست بشار اسد و ولادیمیر پوتین، نشست کمیته مشترک همکاریهای اقتصادی بین دولتی میان سوریه و روسیه به ریاست منصور اعظم، وزیر امور ریاست جمهوری و رئیس کمیته از طرف سوری و یوری بوریسوف، معاون نخستوزیر و رئیس کمیته از طرف روسی برگزار شد. در این نشست، ارزیابی عمیقی از فرمولها و پروژههای همکاری اقتصادی بین دو کشور دوست و همچنین بحث در مورد تعدادی از توافقنامهها و پروژههای مشترک در زمینههای کشاورزی، صنعت، انرژی، آب و فناوری اطلاعات انجام شد. همچنین اقدامات انجام شده برای تسهیل و افزایش مبادلات تجاری بین سوریه و روسیه در این نشست بررسی و بر نقش محوری بخش تجارت دو کشور در این زمینه تأکید شد. sana.sy/fa/?p=283380@syriarasad
۶:۱۷
اولین هواپیمای پاکستانی پس از ده سال در فرودگاه دمشق به زمین نشست خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که اولین پرواز خط هوایی پاکستان (PIA)، امروز (جمعه) برای اولین بار از ده سال پیش تاکنون وارد فرودگاه بینالمللی دمشق شده است. طبق این گزارش، با ورود این هواپیما به سوریه زمینه برای بازگشت حملونقل هوایی میان دو کشور حالت اولیه که از ده سال پیش تاکنون متوقف شده بود، فراهم خواهد شد. این گزارش در حالی منتشر شده است که وزارت حملونقل سوریه نیز در بیانیهای در این ارتباط خبر داد که پروازها از فرودگاههای کراچی، لاهور و اسلامآباد به دمشق و بالعکس از سرگرفته خواهد شد. fa.alalam.ir/news/5804288@syriarasad
۴:۵۳
قطع سراسری یکساعته برق در سوریه به دلیل انفجار جمعهشب برق مناطق مختلف سوریه ازجمله پایتخت این کشور بهطور کامل قطع شد. به گزارش الاخباریه، «غسان الزامل» وزیر برق سوریه گفت که حمله به یکی از خطوط گازی در ایستگاه دیر علی باعث شد تا کل سیستم برق کشور عملاً از کار بیفتد. وی تأکید کرد که در کمتر از یک ساعت، برق دمشق و دیگر مناطق مختلف کشور وصل خواهد شد. fa.alalam.ir/news/5805118@syriarasad
۴:۵۷
پوتین و اردوغان برای بررسی تحولات ادلب دیدار میکنند دو مقام ترکیهای خبر دادند که «رجب طیب اردوغان»، رئیسجمهوری ترکیه تا پایان ماه جاری میلادی در سفر به سوچی با «ولادیمیر پوتین»، رئیسجمهوری روسیه، دیدار خواهد کرد. به گزارش «رویترز»، این مقامات گفتهاند که موضوع اصلی مذاکرات اردوغان و پوتین پرونده سوریه و بهطور خاص موضوع ادلب خواهد بود و افزودهاند که برخی مفاد توافق ادلب بهطور کامل اجرا نشده است. روسیه و ترکیه در مارس 2020 درحالیکه به آستانه درگیری مستقیم نظامی رسیده بودند به توافقی برای آتشبس در ادلب دست یافتند. در ماههای اخیر، نقض مکرر آتشبس در ادلب مورد اعتراض هردوی آنها قرار گرفت. یک مقام ترکیهای تأکید کرد که باید مراقب باشیم که تنش تازهای در سوریه رخ ندهد. به گفته این مقامات این دیدار در شهر ساحلی سوچی روسیه انجام خواهد شد. mdeast.news/2021/09/17/پوتین-و-اردوغان-برای-بررسی-تحولات-ادلب@syriarasad
۵:۱۰
مذاکرات سوریه و ایران برای تسریع اجرای توافقنامههای همکاری اقتصادی و مبادله تجاری «عمرو سالم»، وزیر تجارت داخلی و حمایت از مصرفکننده سوریه، با «مصطفی اثباتی»، مشاور وزیر دفاع ایران و رئیس شورای همکاریهای اقتصادی با محور مقاومت و هیات همراه وی دیدار کرد. دو طرف، تقویت روابط همکاری اقتصادی و مبادله تجاری بین دو کشور و تسریع اجرای قراردادهای منعقد شده را بحث و بررسی کردند. وزیر تجارت داخلی سوریه گفت: یک هیات از وزارت تجارت داخلی و حمایت از مصرفکننده سوریه با هیات ایرانی برای بررسی راهکارهای تسریع اجرای توافقنامهها، یادداشتها و تفاهمنامههای قبلی ازجمله تأسیس فروشگاه مشترک مواد غذایی در مجمع امویین در دمشق همکاری میکند. از طرفی دیگر مشاور وزیر دفاع ایران نیز بیان کرد: تا زمان دستیابی به توافق برای اجرای قراردادهای قبلی و استفاده از آنها به نفع هر دو کشور است. mdeast.news/2021/09/20/مذاکرات-سوریه-و-ایران-برای-تسریع-اجرای@syriarasad
۴:۳۲
سرمایهگذاری 15 میلیارد لیر سوریه برای تولید داروهای سرطانی مدیرکل سازمان سرمایهگذاری سوریه اعلام کرد که شورای عالی سرمایهگذاری، پروژه تولید داروهای سرطانی در شهر صنعتی آدرا را با هزینه تقریبی ماشینآلات و تجهیزات 15 میلیارد پوند سوریه تصویب کرد. به گفته این مقام دولت سوریه، هدف اصلی این پروژه پوشش نیاز داخل و در مرحله بعد نیز صادرات است. sensyria.com/15-مليار-ليرة-تكلفة-معمل-لصناعة-أدوية-ال@syriarasad
۶:۱۶
آمار رسمی سازمان ملل درباره شمار قربانیان یک دهه جنگ در سوریه: 350 هزار و 209 جان باخته کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تازهترین گزارش خود آمار تازهای از شمار قربانیان جنگ در سوریه اعلام کرد. در این گزارش که برای اولین بار پس از 2014 منتشر میشود اعلام شده که شمار قربانیان جنگ در سوریه از آغاز ناآرامیها در این کشور در سال 2011 تاکنون دستکم 350 هزار و 209 است. کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد که آمار واقعی بیش از این است اما این عدد براساس روششناسی دقیق و به شرط وجود اسم کامل فرد قربانی و تاریخ و محل فوت وی به دست آمده است. «میشل باشله»، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش خود تأکید کرده که پس از تهیه لیست قربانیان دارای این شرایط به عدد 350 هزار و 209 نفر رسیده که همگی میان مارس 2011 تا مارس 2021 جان خود را از دست دادهاند. این گزارش افزوده که از هر 13 نفر از این قربانیان یکی زن یا کودک است. به لحاظ تفکیک استانی بیشتر آمار مربوط به استان حلب است که تا مدتی طولانی در کنترل مخالفان دولت سوریه ماند. در این استان 51 هزار و 731 نفر جان خود را از دست دادهاند. حران سوریه همچنین بزرگترین بحران پناهجویان در جهان را رقم زد و دستکم 5.6 میلیون شهروند سوریهای را در کشورهای همسایه و بیش از یک میلیون تن دیگر را در اروپا پناهنده ساخت. در آمار سال اوت 2014، شمار قربانیان جنگ در سوریه 191 هزار و 369 تن اعلام شده بود. mdeast.news/2021/09/24/آمار-رسمی-سازمان-ملل-درباره-شمار-قربان@syriarasad
۵:۵۲
نشست سوریه و امارات با هدف افزایش همکاریها در حوزه آب و انرژی دکتر تمام رعد، وزیر منابع آبی سوریه با سهیل المزروعی وزیر نیرو و زیرساختهای امارات متحده عربی دیدار و راههای افزایش همکاری مشترک بین دو کشور در حوزههای مختلف بهویژه آب و انرژی، را بررسی کرد. رعد در این دیدار تأکید کرد که دولت سوریه، علیرغم جنگ ظالمانه، اقدامات اجباری و یکجانبه و تخریب سیستماتیک زیرساختها توسط سازمانهای تروریستی، همچنان از پروژههای آبیاری حمایت کرده و نیز طرحهای آبیاری رایگان در اختیار کشاورزان قرار میدهد. وزیر منابع آبی همچنین تمایل سوریه به گسترش و فعال کردن همکاریها با امارات متحده عربی اعلام کرد. المزروعی نیز در این دیدار اظهار داشت: امارات متحده عربی به کار عربی مشترک بهویژه در بخش آب اعتقاد دارد و نیز از انتقال تجربیات امارات درزمینه خصوصیسازی بخشهای حیاتی و تبادل تجربیات و حمایت از سرمایهگذاری در سوریه استقبال میکند. وی تأکید کرد: سوریه یکی از زیباترین کشورهای جهان و مقصد مهم گردشگری است و امارات متحده عربی آمادگی دارد تا با هدف ارتقای توسعه در سوریه و بازگرداندن آن به وضعیت قبل از بحران، در بازسازی این کشور سهیم باشد. sana.sy/fa/?p=284472@syriarasad
۶:۲۲
رصد شبکه اجتماعی توییتر عربی در خصوص برخی اقدامات اقتصادی ایران در سالهای گذشته، جمهوری اسلامی ایران با توسعه حضور و نفوذ خود در کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و لبنان به یک قدرت مهم در ابعاد سیاسی و نظامی در سطح منطقه تبدیل شده است که برای حفظ این قدرت، لازم است تا در کنار این ابعاد، در بعد اقتصادی نیز نقشآفرین باشد. در عین حال توسعه نقشآفرینی اقتصادی نیازمند تعامل با بدنه مردم بهویژه جامعه نخبگانی است تا ذائقه و نگاه مردم آن کشور با اقدامات اقتصادی ایران همسو باشد. با این حال، بررسی وضعیت افکار عمومی در کشورهای عربی نشان میدهد که اتخاذ تصمیم و اجرای اقداماتی موثر برای اقناع و هدایت افکار عمومی در خصوص فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه ضرورتی اجتنابناپذیر و نیازمند توجهی مضاعف است.امروزه با گسترش فناوریهای ارتباطجمعی و توسعه حضور شبکههای اجتماعی در متن زندگی مردم، هر خبری در کوتاهترین زمان به اطلاع جامعه میرسد و محل بحث و نزاع گروهها، رسانهها و مقامهای مسئول کشورها میشود؛ لذا عدم توجه به چالشهای موجود در بستر شبکههای اجتماعی نهتنها اقدامات ایران در کشورهای منطقه را بیاثر میکند، که ممکن است موجب بروز جهتگیریهایی منفی علیه جمهوری اسلامی ایران شود. یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی در سطح جهان توییتر است که موردتوجه خبرنگاران، نخبگان، اساتید و فعالان فرهنگی، هنری، سیاسی و اقتصادی در سطح جهان بوده و صدها میلیون کاربر را به خود جذب کرده است. علاوه بر جریانسازی این رسانه اجتماعی، اخبار و محتواهای تولیدی در آن به سایر بسترهای مجازی از جمله فیسبوک و اینستاگرام نیز منتقل میشود و در آنها جریانسازی میکند. برایناساس، رصد شبکه اجتماعی توییتر در موضوعات اقتصادی میتواند بیانگر نگرش خواص جامعه هدف در آن زمینه باشد و ازاینجهت رهیافتهای قابلتوجهی را برای مسئولین و نخبگان بهویژه در سطح تصمیمسازی و اندیشکدهای به همراه آورد.در این گزارش دادههای موجود در شبکه اجتماعی توییتر عربی در مورد دو اقدام مهم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران یعنی صادرات برق ایران به عراق در نیمه سال 2021 میلادی و ارسال سوخت ایران به لبنان در اواخر همان سال بررسی میشود:1) سنجش افکار عمومی در توییتر عربی در خصوص صادرات برق ایران به عراق:جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر نسبت به صادرات برق و گاز به عراق اقدام کرده است و در مجموع 22 درصد از برق عراق بر پایه برق وارداتی از ایران یا برق حاصل از مصرف گاز طبیعی ایران در نیروگاههای عراق تأمین میشود. بااینحال برخی مواقع به علت اوج مصرف برق در ایران یا مشکلات فنی، صادرات برق به این کشور بهصورت موقت متوقف میشود که این امر موجب شکلگیری اعتراضاتی در عراق در سالهای اخیر شده است. این اعتراضات حول دو محور شکلگرفته است. محور اول آن اعتراض به دخالتهای آمریکا در جلوگیری از عقد قرارداد با شرکتهای اروپایی مانند زیمنس و رویکرد دولتهای مختلف این کشور در واردات برق از ایران در طی سالهای گذشته بوده است. محور دوم نیز مربوط به انفجار دکلهای انتقال برق در عراق و اغراض پشت پرده این اقدامات است. بررسیها نشان میدهد که میزان حجم محتوای منتشرشده در مورد اول، بیشتر از مورد دوم است. این تفاوت حجم محتوایی، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما اصلیترین دلیلی که میتوان ذکر نمود این است که موضوع دخالتهای آمریکا و وابستگی به واردات برق از ایران، به نسبت انفجار دکلها، افکار عمومی مردم را بیشتر به خود درگیر کرده که ناشی از قطعیهای مکرر خصوصاً در سالهای اخیر است. بررسی نظرات کارشناسی و محتواهای تولیدشده در بستر توییتر، نشان میدهد که در قطعی برق عراق، عوامل مختلفی نقش دارند. افزایش بدهیهای عراق به ایران به دلیل تحریمهای آمریکا یکی از این عواملی است که باعث میشود با افزایش مطالبات و کاهش صادرات انرژی به عراق، برخی اعتراضات چه در ایران و چه در عراق به وجود آید. از طرفی دخالتهای آمریکا در عراق بهعنوان عاملی دیگر، روند توسعه زیرساختی را در این کشور کند کرده و هزینه توسعه عراق را افزایش داده است. آمریکا با اجازه ندادن به شرکتهای غیرآمریکایی برای حضور در پروژههای برق عراق و همچنین تعلل شرکتهای آمریکایی برای توسعه شبکه برق این کشور، عراق را در تأمین برق همواره وابسته میکند. به نظر میرسد برنامه آمریکا برای برق عراق وابسته کردن شبکه برق این کشور به کشورهای عربی است تا نفوذ و حضور ایران در بخش انرژی این کشور را کاهش دهد. همچنین وجود داعش در عراق، همواره یک تهدید برای توسعه زیرساختهای این کشور بهحساب میآید و حمله داعش به دکلهای انتقال برق، باعث بخشی از قطعیها، در این کشور است. یکی از نکات مهمی که در این بررسی مشاهده گردید، موضع رسانههای سعودی و فعالان توییتری سعودی در تغییر واقعیتهای میدانی و تبدیل عربستان بهعنوان ناجی اوضاع بحرانی عراق است. کاربران سعودی در تغییر واقعیتهای میدانی تلاش میکردند ایران را مسبب انفجار دکلهای برق معرفی کنند زیرا ایران نمیخواهد برق عربستان به عراق برسد. همچنین اوضاع کنونی عراق را ناشی از حضور جریانهای موافق جمهوری اسلامی در سالهای مختلف نشان دهند. با وجود این جریان رسانهای سعودی اما افکار عمومی مردم عراق، قطعی برق را ناشی از فساد، وابستگی و بیخبری مسئولان از وضعیت مردم میدانند و انتظار دارند باتوجهبه اینکه عراق یک کشور ثروتمند از حیث منابع نفتی بهحساب میآید این کشور در تأمین برق مانند دیگر کشورها مستقل شود.2) سنجش افکار عمومی در توییتر عربی در خصوص ارسال سوخت از ایران به لبنان: بحران سوخت و انرژی در دو سال اخیر، بهعنوان یک معضل برای کشورهای محور مقاومت بهویژه لبنان و سوریه تبدیل شده و این کشورها را در وضعیت دشواری قرار داده است. بحران انرژی در لبنان یکی از پیامدهای بحران گسترده اقتصادی و مالی در این کشور از سال ۲۰۱۹ است که باعث سقوط پول ملی این کشور شد و بیش از سهچهارم مردم را به فقر کشاند. به دلیل کاهش ارزش پولی ملی و ازبینرفتن ذخایر ارزی لبنان، این کشور قادر نیست سوخت موردنیاز خود را تأمین کند. همچنین بحران اقتصادی و مالی در لبنان طی دو سال اخیر باعث بروز حوادث امنیتی و اعتراضات گسترده در این کشور شده است. برایناساس حزبالله لبنان برای کاهش تبعات اجتماعی و امنیتی این بحران، اقدام به واردات سوخت از ایران توسط تجار لبنانی کرد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله، در سخنرانی عاشورای خود در سپتامبر سال 2021 خبر از ارسال اولین محموله سوخت ایران کرد و این را آغازی برای شکستن تحریم و احتکار جریانهای غربی در این کشور عنوان کرد. همچنین برای جلوگیری از تحریم بنادر لبنان، نفتکشهای ایرانی محموله خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کردند و این محمولهها از طریق کامیون به لبنان انتقال پیدا کرد. در آن مقطع زمانی سه محموله شامل مازوت، بنزین و گازوئیل در 25 شهریور و 3 و 14 مهر امسال به لبنان رسید.اقدام حزبالله در واردات سوخت ایران از طریق سوریه توانست یک پیروزی اقتصادی در صحنه مبارزه با آمریکا و کشورهای اروپایی همراه این کشور نظیر فرانسه و انگلیس در ناکام گذاشتن تحریمهای این کشورها و کاهش بحران در لبنان به همراه آورد. ایران نیز بهعنوان کارگردان و هدایتگر این معامله اقتصادی و امنیتی سودمند، بار دیگر اثبات کرد که از دو عنصر ابتکار و قدرت در دورزدن تحریمهای یکجانبه آمریکا بهرهمند است و این اقدام فصل جدیدی از مناسبات اقتصادی را در محور مقاومت ایجاد کرد.در عین حال این اقدام باعث شد تا تحریم کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات بی اثر شود و این کشورها نسبت به از سرگیری صادرات فرآورده¬های نفتی به لبنان اقدام کنند تا از نفوذ بیشتر ایران در لبنان جلوگیری به عمل آورند. این اقدام در شبکه اجتماعی توییتر بازتاب پیدا کرد که در این قسمت به بررسی محتواهای تولیدی در این شبکه اجتماعی پرداخته شد. از جمله هشتگهایی که در این موضوع به طور ویژه با رسیدن اولین محموله سوخت ایران به لبنان ایجاد شد میتوان به #سيد_من_وعد_ووفى، قافلة_الوعد_الصادق، #قلوب_مليانة_عتمة و #سفينتنا_هزمت_قيص اشاره کرد که ناظر به تحقق وعده سید حسن نصرالله و شکست تحریمهای آمریکا است. اندیشکده سحاب لینک دانلود فایل گزارشhttp://www.sahabinstitute.ir/index.php/page/index/36
۹:۰۲
بررسی ابعاد ریسک سیاسی در تعامل اقتصادی با کشورهای منطقه و ضرورت پوشش آنکشورهای منطقه غرب آسیا ازجمله عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و یمن دارای اهمیت راهبردی در زمینههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی– اجتماعی برای جمهوری اسلامی ایران هستند. اما وجود بحرانهای نظامی و سیاسی – امنیتی در این کشورها توسعه روابط اقتصادی را با ریسکهای سیاسی مواجه میکند. یکی از اصلیترین پیشنیازهای حضور بخش غیردولتی برای سرمایهگذاری در کشورهای منطقه اطمینان از پوشش ریسکهای سیاسی است. این ریسکهای سیاسی که مرتبط با جنبههای کیفی اقتصاد هستند به دلیل بیثباتی عوامل مرتبط با نهاد حاکمیت یا درگیری بین دو کشور به وجود میآید و بهموجب آن، بازدهی سرمایهگذاری در فعالیتهای اقتصادی مختل میشود و سطح اطمینان سرمایهگذاری کاهش مییابد. کشورهای توسعهیافته در ساماندهی مناسبات اقتصادی بینالمللی خود مواردی نظیر توسعه هژمونی سیاسی و امنیتی، ارتقای امنیت ملی، توسعه نفوذ فرهنگی و سیاسی و اثرگذاری در مناسبات حاکمیتی کشورها را دنبال میکنند، این کشورها پوشش ریسکهای سیاسی را نیز در تعامل اقتصادی با کشورهای هدف مد نظر قرار میدهند. در سراسر جهان دولتها برای پوشش ریسک سیاسی از محل منابع و ذخایر ملی خود، نسبت به ایجاد بانکها، صندوقها، شرکتها یا تامین منابعی اقدام میکنند که از طریق صدور ضمانتها و بیمهنامههای مختلف، ریسک سیاسی حضور در بازار دیگر کشورها را برای بخش خصوصی خود پوشش دهند. در کشورهای دنیا دو طراحی نهادی برای پوشش ریسک سیاسی وجود دارد:الف) برخی کشورها مانند ایالاتمتحده نهادی مستقل را برای انجام این ماموریت تاسیس کردهاند. در آمریکا بانک صادرات و واردات (EX-IM Bank) و شرکت بینالمللی تأمین مالی توسعهای آمریکا (DFC) وظیفه پوشش ریسک سیاسی را عهدهدار هستند. بانک صادرات و واردات آمریکا آژانس اعتبار صادراتی این کشور محسوب میشود و توسعه صادرات این کشور را دنبال میکند. اما DFC نهادی است که تقویت حضور اقتصادی جهت تأمین منافع راهبردی آمریکا را دنبال میکند. ازاینرو پروژههایی را در اولویت قرار میدهد که در راستای اهداف سیاست خارجه آمریکا نیز باشند.ب) برخی کشورها نیز مانند آلمان، فرانسه کانادا، ایتالیا، استرالیا، اندونزی و هندوستان، دولت با ایجاد حساب منافع ملی و تخصیص منابع دولتی به این حساب، عملیات اجرایی آن را به نهادهای موجود مانند آژانسهای اعتبار صادراتی و بانکها سپردهاند.صندوق ضمانت صادرات ایران نیز سعی در پوشش ریسک سیاسی دارد؛ اما ارتباط ارزیابیهای این صندوق به نهادهای اعتبارسنجی بینالمللی موجب محدودیت در دسترسی به اطلاعات موجود دررابطهبا کشورهایی نظیر سوریه ازیکطرف و بیشبرآورد ریسک تعامل با آنها از سوی دیگر میشود. همچنین محدودیتهای این نهاد بهعنوان یک شرکت دولتی که ملزم به شناسایی سود و زیان است موجب گردیده است تا نتواند به نحو شایسته خدمات موردنیاز فعالین اقتصادی بخش غیردولتی را برای حضور در بازار اقتصادی کشورهای منطقه ارائه کند.روش تعیین سقف پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران متناسب با فعالیتهای معمول اقتصادی و جریانهای متعارف تجاری در بستر یکنواخت و روال عادی مسائل سیاسی و حاکمیتی است؛ لذا کشورهای منطقه که عمدتاً درگیر تنشهای نظامی-امنیتی و بحرانهای اقتصادی هستند نسبت به سایر کشورها، فاقد اولویت شناخته میشوند. بهعلاوه محدودیت منابع مالی صندوق نیز باعث میشود این صندوق نتواند از فرصتهای موجود در بازار کشورهای منطقه استفاده کند.ازاینرو نیاز است برای بهرهبرداری از فرصتهای اقتصادی به وجود آمده در منطقه، بازیابی و بازتعریف موقعیت ایران در اقتصاد جهانی، تقویت و تثبیت موقعیت ایران در مناسبات منطقهای و توانمندسازی بخش غیردولتی ایران در فعالیتهای برونمرزی، حساب منافع ملی نزد صندوق ضمانت صادرات ایران ایجاد و اعتباری از صندوق توسعه ملی به آن تخصیص داده شود. صندوق ضمانت صادرات بر اساس اعتبار این حساب به صدور ضمانتنامه پوشش ریسک سیاسی برای پوشش ریسکهای سیاسی برای فعالیت اقتصادی بخش غیردولتی در کشورهای منطقه و همسو اقدام نماید. درآمدهای ناشی از این حساب متعلق به صندوق توسعه ملی است و در صورت بیشتر بودن هزینهها از درآمدها، این هزینهها به عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی قلمداد میشود. این کار موجب حمایت و پشتیبانی از بخش غیردولتی برای انجام فعالیت تجاری و سرمایهگذاری برونمرزی در کشورهای کمتر توسعهیافته و دارای مشکلات سیاسی میشود. ویژگیهایی که لازم است در صدور ضمانتنامه از این حساب در نظر گرفته شود عبارتند از:• ارزیابی عملکرد بر اساس هزینه – کارایی باشد.• مکمل ضمانتنامههای صندوق ضمانت صادرات ایران باشد.• دارای الگوی بومی ارزیابی برای کشورها و شرکتها باشد.• اهداف راهبردی جمهوری اسلامی در نظام اولویتبندی کشورها برای فعالیت بهصورت درونزا تعریف شود.• تأمین منابع مالی آن حاکمیتی باشد.• فقط به فعالیتهایی ضمانتنامه ارائه شود که نهادیهای دیگر پوشش ریسک آن را عهدهدار نشدهاند.استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای انجام چنین ماموریتی علاوه بر اینکه منابع بلوکهشده در صندوق را در محلی مؤثر به کار میبندد تناقض عملکردی این صندوق را در ایجاد توسعه داخلی کشور بر مبنای منابع ارزی نیز برطرف میکند. اندیشکده سحابلینک دانلود فایل گزارشhttp://sahabinstitute.ir/index.php/page/index/37