در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
1_2300406881.mp3
۰۳:۲۳-۳.۱۳ مگابایت
۵:۵۲
اهمیت و ضرورت عزت نفس
وَتَوِّجْني بِالْكِفايَة.
خدایا تاج و زینت رضایت مندی درونی بر سر من بگذار. ( #صحیفه_سجادیه ، دعای ۲۰)
کفایه: یعنی #استغنای_نفس، رضایت مندی درونینفس انسان باید #خط_کش مشخص داشته باشد️و بداند اگر نفس انسان به #استغنا نرسد ، عزت نفس نداشته باشد، مبتلا به #حرص و #طمع و... می شود مدام سرش جلوی #صاحبان_مکنت پایین و دستش جلوی دیگران دراز است
اما اگر #نفس او تربیت شده باشد به استغنا رسیده باشد به آنچه را که دارد، پسندیده بداند و چشمش دنبال مال و جاه دیگران نباشد که از این جهت ذلت و حقارتی بر او وارد شود این فرد به استغنا و #عزت_نفس می رسد او را از دیگران متمایز و عزیز می کند.
#صدای_مشاور🎙
☜کانال همگام با صحیفه تا ظهور#ایتا #بله
@sahifehsajjadieh1
وَتَوِّجْني بِالْكِفايَة.
خدایا تاج و زینت رضایت مندی درونی بر سر من بگذار. ( #صحیفه_سجادیه ، دعای ۲۰)
کفایه: یعنی #استغنای_نفس، رضایت مندی درونینفس انسان باید #خط_کش مشخص داشته باشد️و بداند اگر نفس انسان به #استغنا نرسد ، عزت نفس نداشته باشد، مبتلا به #حرص و #طمع و... می شود مدام سرش جلوی #صاحبان_مکنت پایین و دستش جلوی دیگران دراز است
اما اگر #نفس او تربیت شده باشد به استغنا رسیده باشد به آنچه را که دارد، پسندیده بداند و چشمش دنبال مال و جاه دیگران نباشد که از این جهت ذلت و حقارتی بر او وارد شود این فرد به استغنا و #عزت_نفس می رسد او را از دیگران متمایز و عزیز می کند.
#صدای_مشاور🎙
☜کانال همگام با صحیفه تا ظهور#ایتا #بله
@sahifehsajjadieh1
۱۴:۰۲
۳:۴۴
۴:۲۷
کارگاه همراه با مرزبانان(دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه)
#جلسه_چهارم:
مروری بر مطالب جلسه سوم آموزش مقابه با دشمنانفلسفه جهاد و راههای رسیدن به اهداف جهادویژگی های مرزبانان راه حقوظایف هفتگانه یاری رساند به مرزبانانپاسخ به شبهات موجود امروز در جامعه از کلام سیدالساجدین علیه السلام
#ویژه_بانوان
زمان: پنج شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ ساعت 15:45
هزینه کلاس ۱۴ شاخه گل محمدی صلوات نذر ظهور مهدی فاطمه علیها السلام#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
آدرس: قزوین ،پونک ، بلوار امیر کبیر ، مسجد حضرت امیر علیه السلام
☜کانال همگام با صحیفه تا ظهور#ایتا #بله
@sahifehsajjadieh1
#جلسه_چهارم:
مروری بر مطالب جلسه سوم آموزش مقابه با دشمنانفلسفه جهاد و راههای رسیدن به اهداف جهادویژگی های مرزبانان راه حقوظایف هفتگانه یاری رساند به مرزبانانپاسخ به شبهات موجود امروز در جامعه از کلام سیدالساجدین علیه السلام
#ویژه_بانوان
زمان: پنج شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ ساعت 15:45
هزینه کلاس ۱۴ شاخه گل محمدی صلوات نذر ظهور مهدی فاطمه علیها السلام#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
آدرس: قزوین ،پونک ، بلوار امیر کبیر ، مسجد حضرت امیر علیه السلام
☜کانال همگام با صحیفه تا ظهور#ایتا #بله
@sahifehsajjadieh1
۱۷:۴۹
۵:۰۸
#صحیفه_سجادیه#دعای_14
دعا برای ستم و ستمدیده و مظلوم
فراز 1 از دعای 14( علم نامحدود الهی )
يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَانتخاب ترجمه استاد حسین انصاریانای آنکه اخبار شاکیانِ از ستم، بر او پنهان نیست!انتخاب شرح ديار عاشقان - حسین انصاریان
همه در محضر الهىحقيقت و مفهوم جمله بالا براى تمام خداپرستان روشن است؛ زيرا آنان خداوندى را مىپرستند كه قرآن مجيد و فرمايشهاى انبيا و ائمه معصومين (عليهم السلام) او را معرفى نموده است.
خداى قرآن، خداوندى است كه در تمام اسما و صفات وجودى، بى نهايت در بى نهايت است. خداى قرآن خداوندى است كه ملك و ملكوت هستى در دست قدرتش همچون ذرّهاى بيش نيست.
خداى قرآن، خداوندى است كه علم و دانش و آگاهيش نسبت به ظاهر و باطن موجودات علم تفصيلى است و هيچ چيزى از نظر حضرتش پنهان نيست.
خداى غير قرآن و معارف اسلامى، مخلوق ذهن محدود و عقل ناقص بشرى است و نمىتواند به عنوان معبود حق و معشوق حقيقى مورد توجه قرار بگيرد.
خداىِ غير قرآن از اسما و صفاتى برخوردار نيست كه انسان از عظمت و هيبتش سر تعظيم به خاك تواضع بسايد و به خاطر علم فراگيرش از گناه و معصيت و ظلم و ستم بپرهيزد و از مقام و مرتبهاش و عذاب و انتقامش بترسد.
خداى تورات و انجيل تحريف شده، خداى اوستا و زند و پازند كتاب زرتشتيان، خداى بودا و بوداييان، خدايى ساختگى، قلابى، خيالى، وهمى، ضعيف، بى قدرت، بدون علم فراگير، كنار كشيده از خلقت و بدون قاعده و قانون مهربان و سازگار با هر ظلم و ستم و پشتيبان ظالم و خائن و تكيه گاه عاصى و فاسد است.
به خاطر ايمان به چنين خدايى است كه يهوديان و مسيحيان و خلاصه هر ملّت و جامعهاى كه آن چنان خدايى را باور دارد، به انواع مفاسد، مظالم، خيانت، جنايت، پستى، آلودگى، پوكى، پوچى، گناه، معصيت، گرفتار و دچار است و تمام اين دردهايش درد بى درمان و امراض فكرى و روحيش امراض غير قابل علاج است.
مدرسهها، دبيرستانها، دانشگاهها، علوم گوناگون نفسى و روانى، تاكنون نتوانستهاند بشر لجام گسيخته جداى از خداى حقيقى را در جناياتى كه دارد، كنترل كنند و راهى هم براى كنترل اين افسار گسيختگان وحشىتر از تمام حيوانات وحشى، جز تابش نور توحيد ناب قرآنى در قلبشان وجود ندارد.
چون نور توحيد ناب قرآنى و اسلام ناب محمدى بر قلوب بتابد و انسان با ذات و فطرت و عمق دلش اين معنا را لمس كند كه در تمام امور در دست قدرتى بى نهايت در بى نهايت و در كنار خدايى عادل و عالم به همه چيز و وجود مقدسى كه نسبت به اهل طاعت و عبادت رحيم و نسبت به عاصى و پليد و ظالم و ستمكار اشد المعاقبين قرار دارد، از دايره عصيان و غفلت و گناه و معصيت و ظلم و ستم به درآمده، به عرصه گاه تقوا و كرامت و درستى و انسانيت قدم نهد و مصداق حقيقى خليفة اللَّه گردد و وجودش تبديل به منبع كرامت و شرف و فضيلت شده، تمام روى زمين از پى ايمان و اخلاق و عمل صالحش بهشت عنبر سرشت گردد.
آياتى در جهت آگاهى و فراگيرى حق نسبت به ظاهر و باطن و ملك وملكوت تمام اجزاى هستى اشاره مىرود تا براى مظلوم روشنتر شود كه ظلمى كه بر او رفته در برابر ربّ بصير رفته و نالهاش در كنار خداى سميع است و براى ظالم معلوم گردد كه حضرت جبّار از جنايات و ستم او بر مردم ضعيف آگاه است و به وقت لازم انتقام مظلوم را از ظالم خواهد گرفت و جزاى ستم ستمكار را در دنيا و آخرت به ستمكار خواهد رساند. @sahifehsajjadieh1
دعا برای ستم و ستمدیده و مظلوم
فراز 1 از دعای 14( علم نامحدود الهی )
يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَانتخاب ترجمه استاد حسین انصاریانای آنکه اخبار شاکیانِ از ستم، بر او پنهان نیست!انتخاب شرح ديار عاشقان - حسین انصاریان
همه در محضر الهىحقيقت و مفهوم جمله بالا براى تمام خداپرستان روشن است؛ زيرا آنان خداوندى را مىپرستند كه قرآن مجيد و فرمايشهاى انبيا و ائمه معصومين (عليهم السلام) او را معرفى نموده است.
خداى قرآن، خداوندى است كه در تمام اسما و صفات وجودى، بى نهايت در بى نهايت است. خداى قرآن خداوندى است كه ملك و ملكوت هستى در دست قدرتش همچون ذرّهاى بيش نيست.
خداى قرآن، خداوندى است كه علم و دانش و آگاهيش نسبت به ظاهر و باطن موجودات علم تفصيلى است و هيچ چيزى از نظر حضرتش پنهان نيست.
خداى غير قرآن و معارف اسلامى، مخلوق ذهن محدود و عقل ناقص بشرى است و نمىتواند به عنوان معبود حق و معشوق حقيقى مورد توجه قرار بگيرد.
خداىِ غير قرآن از اسما و صفاتى برخوردار نيست كه انسان از عظمت و هيبتش سر تعظيم به خاك تواضع بسايد و به خاطر علم فراگيرش از گناه و معصيت و ظلم و ستم بپرهيزد و از مقام و مرتبهاش و عذاب و انتقامش بترسد.
خداى تورات و انجيل تحريف شده، خداى اوستا و زند و پازند كتاب زرتشتيان، خداى بودا و بوداييان، خدايى ساختگى، قلابى، خيالى، وهمى، ضعيف، بى قدرت، بدون علم فراگير، كنار كشيده از خلقت و بدون قاعده و قانون مهربان و سازگار با هر ظلم و ستم و پشتيبان ظالم و خائن و تكيه گاه عاصى و فاسد است.
به خاطر ايمان به چنين خدايى است كه يهوديان و مسيحيان و خلاصه هر ملّت و جامعهاى كه آن چنان خدايى را باور دارد، به انواع مفاسد، مظالم، خيانت، جنايت، پستى، آلودگى، پوكى، پوچى، گناه، معصيت، گرفتار و دچار است و تمام اين دردهايش درد بى درمان و امراض فكرى و روحيش امراض غير قابل علاج است.
مدرسهها، دبيرستانها، دانشگاهها، علوم گوناگون نفسى و روانى، تاكنون نتوانستهاند بشر لجام گسيخته جداى از خداى حقيقى را در جناياتى كه دارد، كنترل كنند و راهى هم براى كنترل اين افسار گسيختگان وحشىتر از تمام حيوانات وحشى، جز تابش نور توحيد ناب قرآنى در قلبشان وجود ندارد.
چون نور توحيد ناب قرآنى و اسلام ناب محمدى بر قلوب بتابد و انسان با ذات و فطرت و عمق دلش اين معنا را لمس كند كه در تمام امور در دست قدرتى بى نهايت در بى نهايت و در كنار خدايى عادل و عالم به همه چيز و وجود مقدسى كه نسبت به اهل طاعت و عبادت رحيم و نسبت به عاصى و پليد و ظالم و ستمكار اشد المعاقبين قرار دارد، از دايره عصيان و غفلت و گناه و معصيت و ظلم و ستم به درآمده، به عرصه گاه تقوا و كرامت و درستى و انسانيت قدم نهد و مصداق حقيقى خليفة اللَّه گردد و وجودش تبديل به منبع كرامت و شرف و فضيلت شده، تمام روى زمين از پى ايمان و اخلاق و عمل صالحش بهشت عنبر سرشت گردد.
آياتى در جهت آگاهى و فراگيرى حق نسبت به ظاهر و باطن و ملك وملكوت تمام اجزاى هستى اشاره مىرود تا براى مظلوم روشنتر شود كه ظلمى كه بر او رفته در برابر ربّ بصير رفته و نالهاش در كنار خداى سميع است و براى ظالم معلوم گردد كه حضرت جبّار از جنايات و ستم او بر مردم ضعيف آگاه است و به وقت لازم انتقام مظلوم را از ظالم خواهد گرفت و جزاى ستم ستمكار را در دنيا و آخرت به ستمكار خواهد رساند. @sahifehsajjadieh1
۵:۱۶
ادامه
حكومت خدا در بيان قرآن
﴿وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لايَعْلَمُها الّا هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ الّا يَعْلَمُها وَلا حَبَّةٍ فى ظُلُماتِ الْارْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يابِسٍ الّا فى كِتابٍ مُبينٍ﴾«1»
و كليدهاى غيب فقط نزد اوست، و كسى آنها را جز او نمىداند. و به آنچه در خشكى و درياست، آگاه است، و هيچ برگى نمىافتد، مگر آن كه آن را مىداند، و هيچ دانهاى در تاريكىهاى زمين، و هيچ تر و خشكى نيست مگر آن كه در كتابى روشن [ثبت] است.
﴿إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَىٰ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ﴾«2»
يقيناً چيزى در زمين و در آسمان بر خدا پوشيده نيست.
﴿رَبَّنَا إِنَّكَ تَعْلَمُ مَا نُخْفِي وَمَا نُعْلِنُ ۗ وَمَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ﴾«3»
پروردگارا! يقيناً تو آنچه را ما پنهان مىداريم و آنچه را آشكار مىكنيم، مىدانى و هيچ چيز در زمين و آسمان بر خدا پنهان نيست.
﴿يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ ۖ لَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ ۚ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ۖ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ﴾«4»
روزى كه همه آنان آشكار مىشوند، [و] چيزى از آنان بر خدا پوشيده نمىماند. [و ندا آيد:] امروز فرمانروايى ويژه كيست؟ ويژه خداى يكتاى قهّار است.
﴿إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آيَاتِنَا لَا يَخْفَوْنَ عَلَيْنَا ۗ أَفَمَنْ يُلْقَىٰ فِي النَّارِ خَيْرٌ أَمْ مَنْ يَأْتِي آمِنًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ ۖ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾«5»
مسلماً كسانى كه معانى و مفاهيم آيات ما را از جايگاه واقعىاش تغيير مىدهند [و به تفسير و تأويلى نادرست متوسل مىشوند] بر ما پوشيده نيستند. آيا كسى را كه در آتش مىافكنند، بهتر است يا كسى كه روز قيامت در حال ايمنى مىآيد؟ هر چه مىخواهيد انجام دهيد، بىترديد او به آنچه انجام مىدهيد، بيناست.
﴿وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ﴾«6»
من به آنچه پنهان مىداشتيد و آنچه آشكار كرديد؛ داناترم.
﴿قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾«7»
بگو: اگر آنچه [از نيّتهاى فاسد و افكار باطل] در سينههاى شماست، پنهان داريد يا آشكار كنيد، خدا آن را مىداند. و نيز آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است، مىداند و خدا بر هر چيز تواناست.
امير المؤمنين (عليه السلام) مىفرمايد:
الْحَمْدُلِلّهِ الَّذى بَطَنَ خَفِيّاتِ الْامورِ، وَ دَلَّتْ عَلَيْهِ اعْلامُ الظُّهُورِ.«8»
سپاس خداوندى را كه به همه امور پنهانى داناست و نشانههاى آشكار بر وجودش دلالت دارد.
و نيز مىفرمايد:
كُلُّ عَزيزٍ غَيْرُهُ ذَليلٌ، وَ كُلُّ قَوِىٍّ غَيْرُهُ ضَعيفٌ، وَكُلُّ مالِكٍ غَيْرُهُ مَمْلُوكٌ، وَ كُلُّ عالِمٍ غَيْرُهُ مُتَعَلِّمٌ، وَ كُلُّ قادِرٍ غَيْرُهُ يَقْدِرُ وَ يَعْجُزُ، وَ كُلُّ سَميعٍ غَيْرُهُ يَصَمُّ عَنْ لَطيفِ الْاصْواتِ وَ يُصِمُّهُ كَبيرُها وَ يَذْهَبُ عَنْهُ ما بَعُدَ مِنْها، وَ كُلُّ بَصيرٍ غَيْرُهُ يَعْمى عَنْ خَفِىِّ الْالْوانِ وَ لَطيفِ الْاجْسامِ.«9»
و هر عزيزى غير از او خوار و هر قويّى غير او زبون و هر مالكى غير او مملوك و هر عالمى غير او نيازمند به فراگيرى و هر صاحب قدرتى غير او گاه توانا و گاه ضعيف و هر شنوندهاى غير او از شنيدن صداهاى آهسته ناشنوا و از شنيدن آوازهاى بلند كر و از شنيدن صداهاى دور محروم است. و هر بينندهاى غير او از ديدن رنگهاى پنهان و اجسام لطيف كور.
براساس آيات و روايات انبيا و ائمه طاهرين (عليهم السلام) اين معنا بايد در قلب انسان يقينى باشد كه ظاهر و باطن هستى در پيشگاه حضرت حق حاضر و ريز و درشتى از نظر او مخفى نيست.
او بر تمام امور آگاه و نسبت به هر صدايى و نالهاى شنواست، پس از ظلم و ستم بر مردم ضعيف و بر هر موجود زندهاى بپرهيزيد كه ستم و ظلم شما، در معرض علم و آگاهى او و ناله دادخواهى و شكايت مظلوم در كنار شنوايى حضرت اوست.@sahifehsajjadieh1
حكومت خدا در بيان قرآن
﴿وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لايَعْلَمُها الّا هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ الّا يَعْلَمُها وَلا حَبَّةٍ فى ظُلُماتِ الْارْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يابِسٍ الّا فى كِتابٍ مُبينٍ﴾«1»
و كليدهاى غيب فقط نزد اوست، و كسى آنها را جز او نمىداند. و به آنچه در خشكى و درياست، آگاه است، و هيچ برگى نمىافتد، مگر آن كه آن را مىداند، و هيچ دانهاى در تاريكىهاى زمين، و هيچ تر و خشكى نيست مگر آن كه در كتابى روشن [ثبت] است.
﴿إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَىٰ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ﴾«2»
يقيناً چيزى در زمين و در آسمان بر خدا پوشيده نيست.
﴿رَبَّنَا إِنَّكَ تَعْلَمُ مَا نُخْفِي وَمَا نُعْلِنُ ۗ وَمَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ﴾«3»
پروردگارا! يقيناً تو آنچه را ما پنهان مىداريم و آنچه را آشكار مىكنيم، مىدانى و هيچ چيز در زمين و آسمان بر خدا پنهان نيست.
﴿يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ ۖ لَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ ۚ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ۖ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ﴾«4»
روزى كه همه آنان آشكار مىشوند، [و] چيزى از آنان بر خدا پوشيده نمىماند. [و ندا آيد:] امروز فرمانروايى ويژه كيست؟ ويژه خداى يكتاى قهّار است.
﴿إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آيَاتِنَا لَا يَخْفَوْنَ عَلَيْنَا ۗ أَفَمَنْ يُلْقَىٰ فِي النَّارِ خَيْرٌ أَمْ مَنْ يَأْتِي آمِنًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ ۖ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾«5»
مسلماً كسانى كه معانى و مفاهيم آيات ما را از جايگاه واقعىاش تغيير مىدهند [و به تفسير و تأويلى نادرست متوسل مىشوند] بر ما پوشيده نيستند. آيا كسى را كه در آتش مىافكنند، بهتر است يا كسى كه روز قيامت در حال ايمنى مىآيد؟ هر چه مىخواهيد انجام دهيد، بىترديد او به آنچه انجام مىدهيد، بيناست.
﴿وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ﴾«6»
من به آنچه پنهان مىداشتيد و آنچه آشكار كرديد؛ داناترم.
﴿قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾«7»
بگو: اگر آنچه [از نيّتهاى فاسد و افكار باطل] در سينههاى شماست، پنهان داريد يا آشكار كنيد، خدا آن را مىداند. و نيز آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است، مىداند و خدا بر هر چيز تواناست.
امير المؤمنين (عليه السلام) مىفرمايد:
الْحَمْدُلِلّهِ الَّذى بَطَنَ خَفِيّاتِ الْامورِ، وَ دَلَّتْ عَلَيْهِ اعْلامُ الظُّهُورِ.«8»
سپاس خداوندى را كه به همه امور پنهانى داناست و نشانههاى آشكار بر وجودش دلالت دارد.
و نيز مىفرمايد:
كُلُّ عَزيزٍ غَيْرُهُ ذَليلٌ، وَ كُلُّ قَوِىٍّ غَيْرُهُ ضَعيفٌ، وَكُلُّ مالِكٍ غَيْرُهُ مَمْلُوكٌ، وَ كُلُّ عالِمٍ غَيْرُهُ مُتَعَلِّمٌ، وَ كُلُّ قادِرٍ غَيْرُهُ يَقْدِرُ وَ يَعْجُزُ، وَ كُلُّ سَميعٍ غَيْرُهُ يَصَمُّ عَنْ لَطيفِ الْاصْواتِ وَ يُصِمُّهُ كَبيرُها وَ يَذْهَبُ عَنْهُ ما بَعُدَ مِنْها، وَ كُلُّ بَصيرٍ غَيْرُهُ يَعْمى عَنْ خَفِىِّ الْالْوانِ وَ لَطيفِ الْاجْسامِ.«9»
و هر عزيزى غير از او خوار و هر قويّى غير او زبون و هر مالكى غير او مملوك و هر عالمى غير او نيازمند به فراگيرى و هر صاحب قدرتى غير او گاه توانا و گاه ضعيف و هر شنوندهاى غير او از شنيدن صداهاى آهسته ناشنوا و از شنيدن آوازهاى بلند كر و از شنيدن صداهاى دور محروم است. و هر بينندهاى غير او از ديدن رنگهاى پنهان و اجسام لطيف كور.
براساس آيات و روايات انبيا و ائمه طاهرين (عليهم السلام) اين معنا بايد در قلب انسان يقينى باشد كه ظاهر و باطن هستى در پيشگاه حضرت حق حاضر و ريز و درشتى از نظر او مخفى نيست.
او بر تمام امور آگاه و نسبت به هر صدايى و نالهاى شنواست، پس از ظلم و ستم بر مردم ضعيف و بر هر موجود زندهاى بپرهيزيد كه ستم و ظلم شما، در معرض علم و آگاهى او و ناله دادخواهى و شكايت مظلوم در كنار شنوايى حضرت اوست.@sahifehsajjadieh1
۸:۳۵
1_2107323318.mp3
۰۸:۲۶-۷.۸ مگابایت
۴:۰۰
#صحیفه_سجادیه #دعای_14
دعای 14 - دعا برای ستم و ستمدیده و مظلوم
فراز 1 از دعای 14 ( علم نامحدود الهی )يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَانتخاب ترجمه محمد مهدی رضايیاى آن كه از رنج مردم جفاديده آگاهىانتخاب شرح شرحي بر دعاهاي صحيفه سجاديه، شهود و شناخت - حسن ممدوحی کرمانشاهی (فارسی)
دعا به هنگام مظلوم واقع شدن و مشاهدهى كردار ستمگران
يا من لا يخفى عليه أنباء المتظلمين ، و يا من لا يحتاج فى قصصهم الى شهادات الشاهدين ؛اى خدايى كه اخبار ستمكشيدگان بر او پوشيده نيست و در دادرسى به سرگذشت مظلومان ، به گواهى شاهدان نيازمند نيست !گسترهى صحيفهى علم الهىامام سجاد عليهالسلام در اين فراز به درگاه خداوند عرضه مىدارد : خدايا ! تو بر مجموعهى جريان زندگى من آگاهى . پس نه من محتاج بازگو كردن قصهى خود هستم و نه رسيدگى تو به دادخواهى من نيازمند اقامهى دعوى و تكشيل جلسهى دادرسى و حضور شهود است ، بلكه علم ربوبى حضرتت شامل تمام وقايع است ؛ آن چنان كه تو از فاعل مباشر آگاهتر و به زمينه و علتهاى كار او بيناتر هستى ؛ يعنى ممكن است خود فاعل مباشر نداند كه چرا فلان كار از او صادر شد و چه بسا پس از عمل و ارتكاب جرم ، در حيرت است كه چگونه آن عمل اتفاق افتاد ، اما علم مطلق تو به ظاهر و باطن ذره ذرهى هستى قطعى و حتمى است .از اين رو ، خدا به تمام آن چه در خشكى و دريا رخ دهد و حتى از سقوط يك برگ يا وجود كوچكترين دانهى خردل در ظلمات زمين آگاه است و خداوند متعال داراى كتابى است كه هر خرد و كلانى در آن حساب شده و ترتيب يافته است و آن كتاب ، صحيفهى علم او است كه چيزى جز گسترهى هستى نيست و چون هيچ چيز از پهنهى وجود خارج نمىباشد ، پس ذره ذرهى كائنات در قلمرو ديد مستقيم حضرت حق است .بدين جهت امام عليهالسلام مىفرمايد : خداوند متعال به آگاه شدن يا شهادت شهود نيازى ندارد و يارى او به مظلومان بس نزديك است ، چه در منظر حق قرار دارند .راز تشويق به حاجت خواهىعلت اين كه خداوند به عرض حاجت تشويق نموده و فرموده است :(تدعونه تضرعا و خفية)؛پيوسته او را با تضرع و به آرامى مىخوانند .نيز فرموده است :(ما يعبؤا بكم ربى لولا دعاؤكم)؛اگر دعاى شما نباشد ، خداوند به شما اعتنايى نخواهد داشت .براى آن است كه عرض حاجت به منظور جلب عنايت ربوبى شكل مىگيرد ؛ به عبارت ديگر مىتوان گفت : اظهار نياز همانا توجه عبد به خالق است و غرض از تمامى عبادتها هم ، همين توجه و برقرارى چنين ارتباطى مىباشد و از آن جا كه ابزار نياز در قالب دعا از نيازهاى ملموس بندگان ناشى مىشود ، طبعا موجب توجهى عميقتر خواهد بود و دعا با حضور قلب شديدترى توأم مىگردد ، بر خلاف ميزان توجه در نماز و ساير عبادتها كه مشتمل بر حاجت ملموسى نيستند و از اين رو ، توجه عميق و حضور قلب جدى در آنها تحقق نمىيابد ، مگر در مورد تعداد اندكى از اولياى كامل كه به اسرار عبادتها و سرانجام آدمى در قيامت آگاهى كامل دارند . @sahifehsajjadieh1
دعای 14 - دعا برای ستم و ستمدیده و مظلوم
فراز 1 از دعای 14 ( علم نامحدود الهی )يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَانتخاب ترجمه محمد مهدی رضايیاى آن كه از رنج مردم جفاديده آگاهىانتخاب شرح شرحي بر دعاهاي صحيفه سجاديه، شهود و شناخت - حسن ممدوحی کرمانشاهی (فارسی)
دعا به هنگام مظلوم واقع شدن و مشاهدهى كردار ستمگران
يا من لا يخفى عليه أنباء المتظلمين ، و يا من لا يحتاج فى قصصهم الى شهادات الشاهدين ؛اى خدايى كه اخبار ستمكشيدگان بر او پوشيده نيست و در دادرسى به سرگذشت مظلومان ، به گواهى شاهدان نيازمند نيست !گسترهى صحيفهى علم الهىامام سجاد عليهالسلام در اين فراز به درگاه خداوند عرضه مىدارد : خدايا ! تو بر مجموعهى جريان زندگى من آگاهى . پس نه من محتاج بازگو كردن قصهى خود هستم و نه رسيدگى تو به دادخواهى من نيازمند اقامهى دعوى و تكشيل جلسهى دادرسى و حضور شهود است ، بلكه علم ربوبى حضرتت شامل تمام وقايع است ؛ آن چنان كه تو از فاعل مباشر آگاهتر و به زمينه و علتهاى كار او بيناتر هستى ؛ يعنى ممكن است خود فاعل مباشر نداند كه چرا فلان كار از او صادر شد و چه بسا پس از عمل و ارتكاب جرم ، در حيرت است كه چگونه آن عمل اتفاق افتاد ، اما علم مطلق تو به ظاهر و باطن ذره ذرهى هستى قطعى و حتمى است .از اين رو ، خدا به تمام آن چه در خشكى و دريا رخ دهد و حتى از سقوط يك برگ يا وجود كوچكترين دانهى خردل در ظلمات زمين آگاه است و خداوند متعال داراى كتابى است كه هر خرد و كلانى در آن حساب شده و ترتيب يافته است و آن كتاب ، صحيفهى علم او است كه چيزى جز گسترهى هستى نيست و چون هيچ چيز از پهنهى وجود خارج نمىباشد ، پس ذره ذرهى كائنات در قلمرو ديد مستقيم حضرت حق است .بدين جهت امام عليهالسلام مىفرمايد : خداوند متعال به آگاه شدن يا شهادت شهود نيازى ندارد و يارى او به مظلومان بس نزديك است ، چه در منظر حق قرار دارند .راز تشويق به حاجت خواهىعلت اين كه خداوند به عرض حاجت تشويق نموده و فرموده است :(تدعونه تضرعا و خفية)؛پيوسته او را با تضرع و به آرامى مىخوانند .نيز فرموده است :(ما يعبؤا بكم ربى لولا دعاؤكم)؛اگر دعاى شما نباشد ، خداوند به شما اعتنايى نخواهد داشت .براى آن است كه عرض حاجت به منظور جلب عنايت ربوبى شكل مىگيرد ؛ به عبارت ديگر مىتوان گفت : اظهار نياز همانا توجه عبد به خالق است و غرض از تمامى عبادتها هم ، همين توجه و برقرارى چنين ارتباطى مىباشد و از آن جا كه ابزار نياز در قالب دعا از نيازهاى ملموس بندگان ناشى مىشود ، طبعا موجب توجهى عميقتر خواهد بود و دعا با حضور قلب شديدترى توأم مىگردد ، بر خلاف ميزان توجه در نماز و ساير عبادتها كه مشتمل بر حاجت ملموسى نيستند و از اين رو ، توجه عميق و حضور قلب جدى در آنها تحقق نمىيابد ، مگر در مورد تعداد اندكى از اولياى كامل كه به اسرار عبادتها و سرانجام آدمى در قيامت آگاهى كامل دارند . @sahifehsajjadieh1
۴:۳۵
۱۲:۳۹
۴:۴۵
۲۱:۰۵
۲۱:۰۷
۴:۲۳
1_15028536748.mp3
۱۵:۳۵-۱۰.۷۱ مگابایت
۱۲:۰۳
1_2250504753.mp3
۰۳:۳۱-۳.۲۴ مگابایت
۵:۴۸
۴:۲۸
۵:۱۹