عکس پروفایل سلسبیل(چشمه جوشان نهج‌البلاغه)س

سلسبیل(چشمه جوشان نهج‌البلاغه)

۲۳۳عضو
عکس پروفایل سلسبیل(چشمه جوشان نهج‌البلاغه)س
۲۳۳ عضو

سلسبیل(چشمه جوشان نهج‌البلاغه)

چشمه جوشان نهج‌البلاغه

۲۱ اردیبهشت

thumnail
undefined پای منبر خود حضرت امیر علیه السلام !@sal3abilundefinedآیت الله بهجت ره :
undefinedبــه آقــایــان منبری گفته ام که این خطب مـختصر نـهـج‌الـبـلاغـه را در مــنــبــر بـرای مــردم بـخــوانـنـد. با آن مختصری اش خــیـلی جامعیت دارد. اگر منبری این خـطـب را بخواند و ترجمه ی ساده ای بکند، کانه مردم پای مــنـبــر خود حضرت امیر علیه السلام نشسته اند؛ واقعا همین طور است.
رحمت واسعه ص ٢٩٦
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefinedundefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
@sal3abilundefined #چشمه_جوشان_نهج_البلاغه
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۷:۱۳

۲۲ اردیبهشت

thumnail
undefined️ این وصیت‌نامه را بیست‌بار بخوانید!
undefined رهبر معظم انقلاب: یک جوانِ پُرشورِ مؤمنِ ازجان‌گذشته‌ی سبزواری، شهید ناصر باغانی، وصیّت‌نامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود بیست سال است. جا دارد که انسان آن وصیّت‌نامه‌اش را ده بار بخواند، بیست بار بخواند! بنده مکرّر خوانده‌ام.
undefined گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید ۱۹ ساله، ناصرالدین باغانی
undefinedاینجانب ناصرالدین باغانی بنده‌ی حقیر در درگاه خداوندم. چند جمله‌ای را به رسم وصیت می‌نگارم:
undefinedسخنم را درباره‌ی عشق آغاز می‌کنم.ما را به جرم عشق موأخذه می‌کنند‌. گویا نمی‌دانند که عشق گناه نیست! امّا کدام عشق؟
undefinedخداوندا، معبودا، عاشقا، مرا که آفریدی عشق به پستان مادر را به من یاد دادی، امّا بزرگتر شدم و دیگر عشق اولیه مرا ارضاء نمی‌کرد، پس عشق به پدر ومادر را در من به ودیعت نهادی. مدتی گذشت، دیگر عشق را آموخته بودم امّا به چه چیز عشق ورزیدن را نه!@sal3abilundefinedبه دنیا عشق ورزیدم به مال و منال دنیا عشق ورزیدم. به مدرسه عشق ورزیدم. به دانشگاه عشق ورزیدم، امّا همه‌ی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو. (یَومَ لا یَنْفَعُ مال وَلا بَنُون ) فهمیدم که وقتی شرایط عوض شود یَفِرّالْمرءَ مِنْ اَخیهِ و صاحِبَتهِ و بَنیهِ و اُمّهِ وَاَبیهِ، پس به عشق تو دل بستم.
undefinedبعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم و دیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری.
undefinedفهمیدم در این مدت که فکر می‌کردم عاشق تو هستم اشتباه می‌کرده‌ام، این تو بودی که عاشق من بوده‌ای و من را می‌کشانده‌ای!
undefinedاگر من عاشق تو بودم باید یکسره به دنبال تو می‌آمدم. ولیکن وقتی توجه می‌کنم می‌بینم که گاهی اوقات در دام شیطان افتاده‌ام ولی باز مستقیم آمده‌ام؛ حال می‌فهمم که این تو بوده‌ای که به دنبال بنده‌ات بوده‌ای، و هرگاه او صید شیطان شده، تو دام شیطان را پاره کرده‌ای و هر شب به انتظار او نشسته‌ای تا بلکه یک شب او را ببینی.
undefinedحالا می‌فهمم که تو عاشق صادق بنده‌ات هستی، بنده را چه، که عاشق تو بشود؛ عَنقا شکار کرکس نشود دام باز گیر.
undefinedآری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار می‌کردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوق می‌نشستی. اما من بدبخت ناز می‌کردم و شب خلوت را از دست می‌دادم و می‌خوابیدم! اما تو دست بر نداشتی و آنقدر به این کار ادامه دادی تا بالاخره منِ گریز پای را به چنگ آوردی و من فکر می‌کردم که با پای خود آمده‌ام
undefinedوه چه خیال باطلی! این کمند عشق تو بود که به گردن من افتاده بود. مرا که به چنگ آوردی به صحنه‌ی جهادم آوردی، تا به دور از هر گونه هیاهو با من نرد عشق ببازی. من در کار تو حیران بودم و از کرم تو تعجب می‌کردم.
undefinedآخر تو بزرگ بودی و من کوچک؛ تو کریم بودی و من ل‍ئیم؛ تو جمیل بودی و من قبیح؛ تو مولا بودی و من شرمنده از این همه احسان تو بودم...@sal3abilundefinedامّا شهادت چیست؟
undefinedآن هنگام که رزمنده‌ای مجاهد، بسوی دشمن حق می‌رود و ملائک به تماشای رزم او می‌نشینند و شیطان ناله بر می‌آورد و پای به فرار می‌گذارد و ناگهان غنچه‌ای می‌شکفد، آن هنگام را جز شهادت چه نام می‌توانیم داد؟
undefinedشهادت خلوت عاشق و معشوق است .شهادت تفسیر بردار نیست. ای آنانی که در زندان تن اسیرید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصۀ شهادت عاجزید. فقط شهید می‌تواند شهادت را درک کند.
undefinedشهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد. شهید در این دنیا قبل از این که به خون بتپد، شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمی‌توانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصل‌شان نیز نمی‌توانید درکشان کنید. شهید را شهید درک می‌کند. اگر شهید باشید شهید را می‌شناسید و گرنه آئینۀ زنگار گرفته، چیزی را منکعس نمی‌کند که نمی‌کند.
undefinedبرخیزید و فکری به حال خود بکنید که شهید به وصال رسیده است و غصه ندارد. شهیدان به حال شما غصه می‌خورند، و از این در عجبند و حیرت می‌کنند که چرا به فکر خود نیستید!
undefinedبه خود آیید و زندان تن را بشکنید. قفس را بشکنید و تا سر کوی یار پرواز کنید و بدانید که برای پرواز ساخته شده‌اید نه برای ماندن در قفس! این منزل ویران را رها کنید و به ملک سلیمان در آیید...
undefinedوصیت نامه شهید ناصرالدین باغانی undefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedشهدا شرمنده ایمundefined
undefinedشادی روح همه شهدا مخصوصا این شهید عزیزصلواتی تقدیم کنیم
undefined《اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدً وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم》undefined@sal3abil#چشمه_جوشان_نهج‌البلاغه

۱۴:۵۴

۲۳ اردیبهشت

بسم‌الله الرحمن الرحیم
undefined نمازیکشنبه ماه ذیقعده @sal3abilسیدبن طاووس رحمت الله تعالی علیه دریکشنبه ماه ذیقعده نمازی با فضیلت بسیار از رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم روایت کرده که خلاصه اش آن است که هر که آن رابجا آورد
توبه اش پذیرفته شده، گناهانش آمرزیده مى گردد

روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى می شوند

با ایمان از دنیا مى رود ودینش گرفته نشود

قبرش براى او وسیع و نورانى گردد

پدرومادرش ازاو راضی شوند*
پدر و مادر و ذریّه او نیز بخشیده شده مورد مغفرت خداوند قرار گیرند*
توسعه ی رزق پیدا کند*
فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند، و به آسانى جان دهد*@sal3abil
undefined کیفیت نماز :
undefined در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو تا نماز دورکعتی یعنی درهردو رکعت بعد از تشهد سلام دهد)*
در هر رکعت ،سوره «حمد» یک مرتبه
+ سوره توحید «قل هو الله احد» سه
مرتبه + سوره ی فلق «قل اعوذ برب
الفلق» یک مرتبه وسوره ی ناس «
قل اعوذ برب الناس » یک مرتبه بخواند*
و بعد از تمام شدنِ چهار رکعت نماز هفتاد مرتبه
استغفار کند《 مثلا 70مرتبه
بگوید:أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ربّی وَ أَتُوبُ
إِلَیْهِ 》سپس یک مرتبه بگوید: لا
حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ .
ودر پایان بگوید:undefined یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ
ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ،
فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.

undefined مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ،و العن اعدائهم من الاولین و الآخرین و اهلک عدوهم من الجنة والناس اجمعین، وفرّج عنّا وعن کل مکروب، یا أرحم الراحمين، آمين یا ربّ العالمین *@sal3abil#چشمه جوشان نهج‌البلاغه
undefinedالّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم والعن عدوهمundefined
التماس دعا

۲:۲۱

thumnail
امام على عليه السلام:
قَليلٌ تَدومُ عَلَيهِ، أرجى مِن كَثيرٍ مَملولٍ مِنهُ عمل اندك كه بر آن مداومت ورزى، از عمل بسيار كه از آن خسته شوى اميدوار كننده تر است
نهج البلاغه حکمت278
@sal3abil#چشمه_جوشان_نهج_البلاغه
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۵:۱۴

1073815298_-1256845288.mp3

۰۰:۵۵-۱.۲۹ مگابایت

۱۷:۰۶

سلسبیل(چشمه جوشان نهج‌البلاغه)
undefined موسیقی
حضرت علی (علیه‌السّلام) در نامه‌اش به عثمان بن حنیف فرماندار بصره می‌نویسد: «در ناز و نعمت زیستن و از سختی‌ها دوری گزیدن موجب ضعف و ناتوانی می‌گردد و بر عکس زندگی کردن در شرایط دشوار و ناهموار، آدمی را نیرومند و چابک می‌سازد و جوهر هستی او را آب دیده و توانا می‌گرداند»نهج‌البلاغه نامه ۴۵Ble.ir/maarefi_irچشمه جوشان نهج‌البلاغه@sal3abilundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۷:۰۹

۲۴ اردیبهشت

thumnail
بسم الله
🟣#ترفندهای_رسانه_های_نفاق @sal3abilدر خطبه 185 درباره #منافقان فرموده است: «لهم... الی کل قلبٍ شفیعٌ: منافقان برای #نفوذ در هر قلبی یک چیز را وسیله قرار می‌دهند»!
#رسانه‌های نفاق برای منحرف کردن هر قلبی، یک «وسیله‌ی مؤثر بر همان قلب» را به کار می‌گیرند.
undefinedمعاویه در آوردگاه صفین وقتی برق شمشیر علویان را بر روی خیمه‌اش دید، برای نفوذ در قلب هر یک از سپاهیان علی علیه السلام از یک ترفند خاص استفاده کرد؛@sal3abilundefinedبرای نفوذ در قلب قرّاء کوفه، قرآنها را بر سر نیزه کرد،
undefinedبرای نفوذ در قلب عربهای قومیت‌گرای کوفه، این سخن را ترویج کرد که این جنگ باعث میشود مردانمان همگی کشته شوند و زنانمان به ازدواج ایرانیها (موالی، برده ها) دربیایند (توضیح: از زمان خلیفه دوم ازدواج زنان عرب با مردان ایرانی ممنوع شده بود و این قوم‌گرایی جاهلی رنگ و بوی دینی هم به خودش گرفته بود)
undefinedبرای نفوذ در قلب کسانی که اهل اخلاق بودند، عبدالله پسر عمروعاص را، که به زهد شهره بود، به وسط میدان فرستاد تا از اخلاق و صلح و همزیستی سخن بگوید!
undefinedحالا دو سوال:
الف) بر بال خیالت بنشین، خودت را به جای یاران علی ع بگذار و بیندیش که اگر در معرکه صفین بودی، معاویه برای قرار دادن تو در برابر علی ع، از چه عاملی بهره می‌گرفت؟
ب) امروز در کجای منازعه حق و باطل ایستاده‌ای؟ رسانه‌های نفاق، تو را با کدام عامل در برابر جبهه حق قرار می‌دهند؟
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ #با_معارف_نهج البلاغه 280
@sal3abil#چشمه_جوشان_نهج_البلاغهundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۷:۳۵

بازارسال شده از کانال معارف و تربیت اسلامی
thumnail
undefined#دوره_معرفتی(فرزندم این چنین باید بود)
undefined#شرح_نامه ۳۱ #نهج_البلاغه
undefined#دوشنبه ها بعد از نماز ظهر
undefinedپردیس امیر کبیردانشگاه فرهنگیان استان البرز
undefinedتوسط حجه الاسلام دکتر خوش باور(عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان)Ble.ir/sal3abil#چشمه_جوشان_نهج‌البلاغهوBle.ir/maarefi_ir
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۳:۱۱

thumnail
undefined فتوایی که یک امپراطوری را شکست داد
undefined يكى از قدرت‌هايى كه احراز كردند بايد شكسته بشود، قدرت روحانيت بود...
undefinedقضيه #تنباكو، در زمان مرحوم #ميرزای_شیرازی به اين‌ها فهماند كه با یك فتواى يك آقايى، كه در يك ده در عراق سكونت دارد، يك امپراتورى را شكست داد و سلطان وقت هم با همه كوششى كه كرد براى اينكه حفظ كند آن قرارداد را نتوانست حفظ بكند و مردم ايران قيام كردند و شكستند آن پيمانى كه آن‌ها داشتند.
undefinedاين يك تجربه‌‏اى شد براى آن‌ها كه ببينند يك آقايى در يك ده وقتى يك كلمه مى‏‌نويسد كه «امروز استعمال تنباكو در حكم محاربه با امام زمان است» و اين موجش مى‌‏آيد همه ايران را فرا مى‌‏گيرد، به طورى كه شاه مستبدّ با آن قدرت را مى‌‏كوبد، قلم اين آقا مى‌‏كوبد آن سرنيزه‌‏هاى آن روز را...
undefined صحیفه امام، ج ۸، ص: ۴۵۲#فتوای_تمدن_ساز
خُذ الحكمة أنّى كانت نهج‌البلاغه، حکمت ۱۸۲
undefined Ble.ir/maarefi_irوBle.ir/sal3abil#چشمه_جوشان_نهج_البلاغه.

۱۷:۲۹

۲۵ اردیبهشت

thumnail
کاری زیبای #هنرمند اندونزیایی#رهبر_معظم_انقلاب@sal3abilچشمه جوشان نهج‌البلاغه

۵:۲۸

thumnail
undefinedنهج البلاغهundefined
undefinedوَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُالصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ، وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ، نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ.
صدقه (کمک به نيازمندان) داروى شفابخشى است، و اعمال بندگان در اين جهانِ زودگذر در برابر چشمان آن ها در آن جهان (پايدار) است.
undefinedنهج البلاغه، حکمت ۷

undefined @sal3abilچشمه جوشان نهج‌البلاغه

۵:۳۰

thumnail
undefinedساختن جامعه‌ای با امید و موفقیتundefined با عمل به درس‌های نهج‌البلاغه
undefinedمقام معظم رهبری حفظه الله: اگر بخواهیم جامعه‌اى را که شایسته‌ى انسانیّت و شایسته‌ى انسان است بسازیم، جامعه‌اى سر تا پا #عدل، سر تا پا حق، با #امید، با #جهاد، با تلاش، با پیروزى، با موفّقیّت و بر مبناى یک فلسفه‌ى عالمانه و درست، همه‌ى این درسها در خودسازى و جامعه‌سازى از نهج‌البلاغه به دست مى‌آید؛ #نهج_البلاغه یک چنین کتاب کاملى است. ۱۳۶۵/۰۵/۳۰
‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefinedundefined #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال چشمه جوشان #نهج‌البلاغه خوش آمدیدundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined@sal3abil
برای استفاده ، درک و عمل حداکثریبه کتاب شریف نهج‌البلاغهامیرالمومنین (ع)با شمائیمundefinedundefinedundefinedundefined@sal3abil#چشمه_جوشان_نهج_البلاغه

۵:۵۷

thumnail
undefined قیامت را دور مدان که اگر چنین کنی، به درازای زمان پیش رو دلگرم میشوی. به یاد پس از مرگ باش چراکه تو پس از محشور شدن تفاوتی بین هزار سال و یک ساعت مقدار زندگی در دنیا احساس نمیکنی
undefined شرح نهج البلاغه
undefined @sal3abilچشمه جوشان نهج‌البلاغهundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۴:۲۸

۲۶ اردیبهشت

thumnail
undefinedالصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ
صبر و شکیبایی دو گونه است: یکی بر آنچه که دوست نداری، دیگری بر آنچه که دوست داری.@sal3abilشکیب و صبر می دان بر دو قسم استکه صابر رهرو اندر آن دو رسم استیکی بر آنچه مکروهش شماریکنی صبر و به سویش رو نیاریدوم بر آنچه آن را داریش دوستکه آنجا صبر و طاقت سخت نیکوست
undefinedغرر الحكم و درر الكلم، ص: 103
#حدیث_روز #امیرالمؤمنین
@sal3abilundefined چشمه جوشان نهج‌البلاغه

۱۸:۳۳

thumnail
undefined کتاب «گنجینه‌ی بی‌پایان»بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در مورد نهج‌البلاغه@sal3abilundefined حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از دوران جوانی با کتاب شریف نهج‌البلاغه انس داشته و از گذشته به شرح خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های آن در محافل مختلف خصوصاً در حضور جوانان طلبه و دانشجو پرداخته‌اند.ایشان همواره بر اهمّیّت انس با این کتاب شریف و تعمیق و گسترش معارف آن در جامعه تأکید نموده‌اند؛ تا آنجا که در خلال یکی از جلسات شرح نهج‌البلاغه این گوهر ارزنده را به عنوان آیین‌نامه‌ی انقلاب اسلامی معرّفی نموده‌اند.کتاب «گنجینه‌ی بی‌پایان» دربرگیرنده‌ی ۶ گفتار از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای میباشد، که به طور مشخّص به مسئله‌ی شناخت و بررسی جایگاه، اهمّیّت و ویژگی‌های نهج‌البلاغه پرداخته است.
undefined نشانی غرفه‌ی #انتشارات_انقلاب_اسلامی در نمایشگاه کتاب تهرانشبستان اصلی ورودی ۱۸ راهروی ۶

undefined @sal3abil#چشمه_جوشان_نهج‌البلاغه

۱۸:۴۲

۲۷ اردیبهشت

thumnail
undefined چهار سرمایه زندگی
undefined امیرالمؤمنین علیه السلام:
undefined يَا بُنَيَّ، احْفَظْ عَنِّي ...أَرْبَعاً، لَايَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ: إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَكْبَرُ الْفَقْرِ الْحُمْقُ وَ أَوْحَشُ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ وَ أَكْرَمُ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلْقِ .
undefined فرزندم! ... چهار چيز را از من داشته باش! كه با آن هر كارى بكنى به تو زيان نخواهد رسيد:بالاترين سرمايه ها عقل است، بزرگترين فقر حماقت است، بدترين تنهايى و وحشت، خودبينى است و برترين حسب و نسب، اخلاق نيک است.
undefined نهج البلاغه #حکمت_38
@sal3abil#چشمه جوشان نهج‌البلاغه

۱۰:۰۳

بازارسال شده از کانال معارف و تربیت اسلامی
thumnail
ضرر کردمundefined به غیر از کربلا هر جا سفر کردم، ضرر کردمundefined
#شب_جمعه_است_هوایت_نکنم_میمیرمundefined#یا_حسینBle.ir/maarefi_irundefinedمعارف و تربیت اسلامی دانشگاهیانوBle.ir/sal3abilundefined#چشمه جوشان نهج‌البلاغه
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۸:۴۱

thumnail
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / عقل و قلب ما از بردگی، بداخلاقی و خودفروشی منزجر است@sal3abilundefined کلام امیرالمومنین علی علیه السلام این است که «الدُّنْیا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ..»؛ فرمود دنیا جای عبور است نه جای قرار. قرارگاه یوم القیامه است که #دار_القرار است. مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا خودشان را فروختند و به هلاکت رساندند یا خودشان را خریدند و آزاد کردند. این ترجمه ظاهری این بیان نورانی است... .
undefined ذات اقدس الهی یک #محرک_درونی به انسان داد بنام عقل و فطرت و امثال ذلک. یک سلسله رهبران الهی فرستاد که راه را تشخیص بدهند و مردم را به راه هدایت کنند. #عقل سراج روشنی است، در قبال این سراج، #صراط و راه آفرید بنام انبیاء و اولیاء و پیغمبر و اهل بیت. اینها صراط مستقیم اند. سراج و چراغ کارش آن است که صراط را ببیند، از خود چراغ کاری ساخته نیست. چراغ راه نیست، قانون گذار نیست، قانون شناس است. قانون و قانون گذاری به وسیله صراط است. در زیارت این ذوات قدسی عرض می کنیم سلام بر شما ای کسانی که #صراط_مستقیم هستید، میزان اعمالید.@sal3abilundefined مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا کوشش کردند مالی تهیه کردند خودشان را آزاد کردند. یا رفاه طلب بودند کاری نکردند خودشان را فروختند و از پول خودشان لذت بردند. آنهایی که خودشان را فروختند به هلاکت رسیدند، آنها که کوشیدند خودشان را خریدند آزاد شدند و راحت شدند؛ خداوند در قرآن می فرماید شما #به_اندازه_بهشت_می_ارزید. کمتر از بهشت خودتان را نفروشید که مغبون می شوید.
#حکمت_133undefined @sal3abilچشمه جوشان نهج‌البلاغه

۲۰:۵۳

۲۸ اردیبهشت

thumnail
ترجمه و شرح مختصر برنامه ۴۵ #نهج_البلاغه
undefined به عثمان بن حُنَیف انصاری‌، کارگزارش در بصره، وقتی‌ به حضرت خبر رسید او را به مهمانی‌ دعوت کرده‌اند و او به آنجا رفته.
undefinedاما بعد، ای‌ پسر حنیف، به من خبر رسیده که مردی‌ از جوانان اهل بصره تو را به مهمانی‌ خوانده و تو هم به آن مهمانی‌ شتافته‌ای‌، با غذاهای‌ رنگارنگ، و ظرفهایی‌ پر از طعام که به سویت آورده می‌شده پذیرائیت کرده‌اند
undefined خیال نمی‌کردم مهمان شدن به سفره قومی‌ را قبول کنی‌ که محتاجشان را به جفا می‌رانند، و توانگرشان را به مهمانی‌ می‌خوانند!
undefinedبه لقمه‌ای‌ که بر آن دندان می‌گذاری‌دقت کن، لقمه‌ای‌ را که حلال و حرامش بر تو روشن نیست بیرون افکن، و آنچه را می‌دانی‌ از راه های‌ حلال به دست آمده بخور.
undefinedمعلومت باد که هر مأمومی‌ را امامی‌ است که به او اقتدا می‌کند، و از نور علمش بهره می‌گیرد.undefined@sal3abil
undefined آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه کهنه، و از خوراکش به دو قرص نان قناعت نموده.
undefinedمعلومتان باد که شما تن دادن به چنین روشی‌ را قدرت ندارید، ولی‌ مرا با ورع و کوشش در عبادت، و پاکدامنی‌ و درستی‌ یاری‌ کنید.
undefinedبه خدا قسم من از دنیای‌ شما طلایی‌ نیندوخته، و از غنائم فراوان آن ذخیره‌ای‌ برنداشته، و عوض این جامه کهنه‌ام جامه کهنه دیگری‌ آماده نکرده‌ام!
undefinedآری‌ از آنچه آسمان بر آن سایه انداخته، فقط فدک در دست ما بود، که گروهی‌ از اینکه در دست ما باشد بر آن بخل ورزیدند، و ما هم به سخاوت از آن دست برداشتیم، و خداوند نیکوترین حاکم است.
undefinedمرا با فدک و غیر فدک چه کار؟ که در فردا جای‌ شخص در گور است، که آثار آدمی‌ در تاریکی‌ آن از بین می‌رود، و اخبارش پنهان می‌گردد،
undefinedگودالی‌ که اگر به گشادگی‌ آن بیفزایند، و دستهای‌ گورکن به وسیع کردن آن اقدام نماید باز هم سنگ و کلوخ زمین آن را به هم فشارد، و خاک روی‌ هم انباشته رخنه‌هایش را ببندد!
🟢 این است نفس من که آن را به پرهیزکاری‌ ریاضت می‌دهم تا با امنیت وارد روز خوف اکبر گردد، و در اطراف لغزشگاه ثابت بماند.
@sal3abilundefined #چشمه جوشان نهج البلاغه.

۸:۱۶

thumnail
undefined امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ ظَهَرَ الفَسادُ فلا مُنكِرٌ مُغيِّرٌ، و لا زاجِرٌ مُزدَجِرٌ.
#فساد و تباهى زمانی آشكار میگردد ، اما نه كسى پيدا مى‌شود كه #اعتراض كند و در صدد تغييرش بر آيد و نه كسى كه #نهى كند و مردم را از آن باز دارد.
بدین معنا‌ که عدم اعتراض و یا عدم امر به معروف و نهی از منکر موجب فساد و تباهی بیشتری میگردد و در این زمان همگان مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.
undefined نهج البلاغة#خطبه_129
undefined @sal3abilچشمه جوشان نهج‌البلاغه.

۲۱:۳۹