۲۶ اردیبهشت
۴:۳۰
۴:۳۰
۶:۵۳
۱۰:۵۰
۱۰:۵۱
۱۰:۵۱
۲۷ اردیبهشت
۹:۱۶
مرکز داوری معدن و صنعت صمتا
مهمترین مباحث طرح شده در دوره معدن DBA،کلاس مدیریت فرآیند کسب و کارها استاد دوره:دکتر مهرداد کرمانی فرآیند یا پروسه چیست؟ به مجموعه ای از اعمال ساختاریافته و مرتبط ایجادکننده یک خدمت یا محصول گفته میشود. یک کار مشخص، چارچوب و روند و تعریف شفافی دارد و همواره باید بر اساس یک مسیر از پیش تعیین شده، انجام شود.برای یک فرایند میتوان نقطهی آغاز و پایان مشخص تعریف کرد. مهمترین اجزای یک فرایند به شرح زیر هستند: • ورودی (Input) • دستاورد / خروجی (Outcome / Output) • فعالیتها (Tasks/Activities) • رویدادها (Events) • نقاط تصمیمگیری (Decision Points) فرایندهای کسب و کار مجموعهای از فعالیتها هستند که یک یا چند ورودی دارند و خروجی آنها برای مشتری فرایند، ارزش ایجاد میکند. فرایندهای کسب و کار مجموعهای از فعالیتهایی هستند که با یکدیگر ارتباط منطقی دارند و برای دستیابی به یک دستاورد مشخص در کسب و کار، انجام میشوند.
مجموعهای از فرایندها در کنار یکدیگر، یک سیستم کسب و کار را میسازند.
فرایندها دو ویژگی مهم دارند:
• هر فرایندی، مشتری یا مشتریانی دارد که خروجی فرایند در اختیار آنها قرار میگیرد (یا از آن خروجی منتفع میشوند). این مشتریان میتوانند درون سازمانی یا برون سازمانی باشند.
• فرایندها معمولاً مستقل از چارت رسمی و ساختار سازمانی هستند و به مرزهای دپارتمانهای مختلف محدود نمیشوند [به عبارت دیگر، هر بخش از یک فرایند ممکن است در زیرمجموعه یا دپارتمان متفاوتی از سازمان، اجرا و پیگیری شود.]
BPMوBPRچیست؟
مدیریت فرایندهای کسب و کار (Business Process Management)وقتی نگاه فرایندی به سازمان و کسب و کار داریم، میتوانیم مکانیزمهایی را برای کنترل اجرای صحیح هر فرایند تعریف و تعبیه کنیم.
همچنین میتوانیم کارایی و اثربخشی فرایندها را بررسی کرده و برای بهبود فرایندها (Process Improvement) برنامهریزی کنیم.مشاوران کسب و کار، با نگاه فرایندی، میتوانند عارضه یابی یک کسب و کار را به شکلی دقیقتر انجام دهند و مدیران میتوانند پروژه های تحول سازمانی را در قالب مهندسی مجدد فرایندها (Business Process Re-engineering یا BPR) طراحی و اجرا کنند.
نگاه فرایندی میتواند به شما کمک کند تا شاخصهای درست و مناسب را تشخیص داده و آنها را در گلوگاهها و نقاط کلیدی فرایندهای مختلف ثبت و اندازه گیری کنید.
اتوماسیون بازاریابی و فروش،زمانی میتواند برای ما مفید باشد که ابتدا بدانیم فرایندهایمان چه هستند و سپس بخواهیم آنها را اتوماتیک کنیم.
در استراتژی و ارزش آفرینی میبینیم که مایکل #پورتر با نگاه فرایندی ابزاری مثل زنجیره ارزش خلق میکند که پس از سالها، هنوز هم برای تحلیل کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد.
نگاه فرایندی به ما کمک میکند که در حوزههای مختلف مدیریتی، مسئلهها و چالشها را از زاویهی متفاوتی ببینیم و راهکارهای اثربخشتری هم کشف و خلق کنیم.
مفهوم فرایند در هر شاخهای از مدیریت که وارد شود، ظرفیتهای جدیدی را برای تفکر و تحلیل در اختیار ما قرار میدهد.
نگاه فرآیندی به نوعی مرتبط به تفکر سیستمیست، طوری که ما در یک سیستم نیز علاوه بر اجزا به روابط بین آنها نیز توجه داریم.هر فرایند شیوهی پاسخ به یک نیاز یا مسئله را شرح میدهد. مثلا قلب به عنوان جزئی از سیستم بدن انسان با همکاری دیگر اجزا مثل ریه، عروق و ... برای پاسخ به نیازِ اکسیژن رسانی در حال انجام یک فرایند از پیش تعیین شده هستند. طوری که باید ریه اکسیژن را جذب و قلب آن را توسط عروق به اندامها برسانند.
کسب و کارها نیز مانند بدن انسان، نیازها و مسائل مختلفی دارند، با این تفاوت که فرآیندهای از پیش تعیین شدهای به آنها پاسخ نمیدهد و یک مدیر بایستی با پیشبینی مسائل احتمالی، فرایندهای بهینهای برای پاسخ به آنها تعریف کند. حال این مسائل میتوانند استاندارد ( رایج ) باشند که فرآیندهای آنها را میتوان با مطالعه و تحقیق به راحتی به دست آورد و یا میتوانند غیراستاندارد ( غیر رایج ) باشند که در این صورت مدیری با تجربه را طلب میکند.
تفاوت BPM و BPA
BPM و BPA شبیه به هم نیستند
BPM :روشی برای مدیریت فرآیند است
در حالیکه :BPA (Business process automation: اتوماسیون فرآیندهای کسبوکار) یک ابزار اتوماسیونسازی برای استفاده در مدیریت فرآیندهای کسب و کاری است. تفاوت اصلی این دو در این است که BPM بر بهبود فرآیندهای موجود تمرکز میکند، اما BPA فرآیندهای دستی موجود را اتوماتیک کرده و با اعمال اصلاحات باعث کارآمدتر شدن آنها میشود.ابزارهای BPM شامل سیستمهای مدیریت گردش کار یا نرم افزار تسکمنیجر (برنامه نظارت سیستمی) است که به شما در سازماندهی گردش کار کمک کرده و آن را کارآمدتر، پربازدهتر و آسانتر میکند. برای مثال، اگر شما پروژهای دارید که چندین نفر همزمان روی آن کار میکنند (مثلا دو طراح همزمان روی یک پروژه کار میکنند)، استفاده از ابزاری مانند ترلو (Trello) به هر دو طراح این امکان را میدهد تا از روند کار یکدیگر مطلع باشند، بدون اینکه مشکلی در ارتباط میان آنها ایجاد شود. استفاده از چنین ابزارهایی از هرگونه تاخیر غیرضروری در روند تکمیل پروژه جلوگیری میکند، چون تمام افراد حاضر در پروژه دقیقا میدانند که در مرحله بعدی پروژه چه کاری باید انجام دهند.
فرایندها دو ویژگی مهم دارند:
• هر فرایندی، مشتری یا مشتریانی دارد که خروجی فرایند در اختیار آنها قرار میگیرد (یا از آن خروجی منتفع میشوند). این مشتریان میتوانند درون سازمانی یا برون سازمانی باشند.
• فرایندها معمولاً مستقل از چارت رسمی و ساختار سازمانی هستند و به مرزهای دپارتمانهای مختلف محدود نمیشوند [به عبارت دیگر، هر بخش از یک فرایند ممکن است در زیرمجموعه یا دپارتمان متفاوتی از سازمان، اجرا و پیگیری شود.]
BPMوBPRچیست؟
مدیریت فرایندهای کسب و کار (Business Process Management)وقتی نگاه فرایندی به سازمان و کسب و کار داریم، میتوانیم مکانیزمهایی را برای کنترل اجرای صحیح هر فرایند تعریف و تعبیه کنیم.
همچنین میتوانیم کارایی و اثربخشی فرایندها را بررسی کرده و برای بهبود فرایندها (Process Improvement) برنامهریزی کنیم.مشاوران کسب و کار، با نگاه فرایندی، میتوانند عارضه یابی یک کسب و کار را به شکلی دقیقتر انجام دهند و مدیران میتوانند پروژه های تحول سازمانی را در قالب مهندسی مجدد فرایندها (Business Process Re-engineering یا BPR) طراحی و اجرا کنند.
نگاه فرایندی میتواند به شما کمک کند تا شاخصهای درست و مناسب را تشخیص داده و آنها را در گلوگاهها و نقاط کلیدی فرایندهای مختلف ثبت و اندازه گیری کنید.
اتوماسیون بازاریابی و فروش،زمانی میتواند برای ما مفید باشد که ابتدا بدانیم فرایندهایمان چه هستند و سپس بخواهیم آنها را اتوماتیک کنیم.
در استراتژی و ارزش آفرینی میبینیم که مایکل #پورتر با نگاه فرایندی ابزاری مثل زنجیره ارزش خلق میکند که پس از سالها، هنوز هم برای تحلیل کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد.
نگاه فرایندی به ما کمک میکند که در حوزههای مختلف مدیریتی، مسئلهها و چالشها را از زاویهی متفاوتی ببینیم و راهکارهای اثربخشتری هم کشف و خلق کنیم.
مفهوم فرایند در هر شاخهای از مدیریت که وارد شود، ظرفیتهای جدیدی را برای تفکر و تحلیل در اختیار ما قرار میدهد.
نگاه فرآیندی به نوعی مرتبط به تفکر سیستمیست، طوری که ما در یک سیستم نیز علاوه بر اجزا به روابط بین آنها نیز توجه داریم.هر فرایند شیوهی پاسخ به یک نیاز یا مسئله را شرح میدهد. مثلا قلب به عنوان جزئی از سیستم بدن انسان با همکاری دیگر اجزا مثل ریه، عروق و ... برای پاسخ به نیازِ اکسیژن رسانی در حال انجام یک فرایند از پیش تعیین شده هستند. طوری که باید ریه اکسیژن را جذب و قلب آن را توسط عروق به اندامها برسانند.
کسب و کارها نیز مانند بدن انسان، نیازها و مسائل مختلفی دارند، با این تفاوت که فرآیندهای از پیش تعیین شدهای به آنها پاسخ نمیدهد و یک مدیر بایستی با پیشبینی مسائل احتمالی، فرایندهای بهینهای برای پاسخ به آنها تعریف کند. حال این مسائل میتوانند استاندارد ( رایج ) باشند که فرآیندهای آنها را میتوان با مطالعه و تحقیق به راحتی به دست آورد و یا میتوانند غیراستاندارد ( غیر رایج ) باشند که در این صورت مدیری با تجربه را طلب میکند.
تفاوت BPM و BPA
BPM و BPA شبیه به هم نیستند
BPM :روشی برای مدیریت فرآیند است
در حالیکه :BPA (Business process automation: اتوماسیون فرآیندهای کسبوکار) یک ابزار اتوماسیونسازی برای استفاده در مدیریت فرآیندهای کسب و کاری است. تفاوت اصلی این دو در این است که BPM بر بهبود فرآیندهای موجود تمرکز میکند، اما BPA فرآیندهای دستی موجود را اتوماتیک کرده و با اعمال اصلاحات باعث کارآمدتر شدن آنها میشود.ابزارهای BPM شامل سیستمهای مدیریت گردش کار یا نرم افزار تسکمنیجر (برنامه نظارت سیستمی) است که به شما در سازماندهی گردش کار کمک کرده و آن را کارآمدتر، پربازدهتر و آسانتر میکند. برای مثال، اگر شما پروژهای دارید که چندین نفر همزمان روی آن کار میکنند (مثلا دو طراح همزمان روی یک پروژه کار میکنند)، استفاده از ابزاری مانند ترلو (Trello) به هر دو طراح این امکان را میدهد تا از روند کار یکدیگر مطلع باشند، بدون اینکه مشکلی در ارتباط میان آنها ایجاد شود. استفاده از چنین ابزارهایی از هرگونه تاخیر غیرضروری در روند تکمیل پروژه جلوگیری میکند، چون تمام افراد حاضر در پروژه دقیقا میدانند که در مرحله بعدی پروژه چه کاری باید انجام دهند.
۹:۱۶
مرکز داوری معدن و صنعت صمتا
مجموعهای از فرایندها در کنار یکدیگر، یک سیستم کسب و کار را میسازند. فرایندها دو ویژگی مهم دارند: • هر فرایندی، مشتری یا مشتریانی دارد که خروجی فرایند در اختیار آنها قرار میگیرد (یا از آن خروجی منتفع میشوند). این مشتریان میتوانند درون سازمانی یا برون سازمانی باشند. • فرایندها معمولاً مستقل از چارت رسمی و ساختار سازمانی هستند و به مرزهای دپارتمانهای مختلف محدود نمیشوند [به عبارت دیگر، هر بخش از یک فرایند ممکن است در زیرمجموعه یا دپارتمان متفاوتی از سازمان، اجرا و پیگیری شود.] BPMوBPRچیست؟ مدیریت فرایندهای کسب و کار (Business Process Management) وقتی نگاه فرایندی به سازمان و کسب و کار داریم، میتوانیم مکانیزمهایی را برای کنترل اجرای صحیح هر فرایند تعریف و تعبیه کنیم. همچنین میتوانیم کارایی و اثربخشی فرایندها را بررسی کرده و برای بهبود فرایندها (Process Improvement) برنامهریزی کنیم. مشاوران کسب و کار، با نگاه فرایندی، میتوانند عارضه یابی یک کسب و کار را به شکلی دقیقتر انجام دهند و مدیران میتوانند پروژه های تحول سازمانی را در قالب مهندسی مجدد فرایندها (Business Process Re-engineering یا BPR) طراحی و اجرا کنند. نگاه فرایندی میتواند به شما کمک کند تا شاخصهای درست و مناسب را تشخیص داده و آنها را در گلوگاهها و نقاط کلیدی فرایندهای مختلف ثبت و اندازه گیری کنید. اتوماسیون بازاریابی و فروش،زمانی میتواند برای ما مفید باشد که ابتدا بدانیم فرایندهایمان چه هستند و سپس بخواهیم آنها را اتوماتیک کنیم. در استراتژی و ارزش آفرینی میبینیم که مایکل #پورتر با نگاه فرایندی ابزاری مثل زنجیره ارزش خلق میکند که پس از سالها، هنوز هم برای تحلیل کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد. نگاه فرایندی به ما کمک میکند که در حوزههای مختلف مدیریتی، مسئلهها و چالشها را از زاویهی متفاوتی ببینیم و راهکارهای اثربخشتری هم کشف و خلق کنیم. مفهوم فرایند در هر شاخهای از مدیریت که وارد شود، ظرفیتهای جدیدی را برای تفکر و تحلیل در اختیار ما قرار میدهد. نگاه فرآیندی به نوعی مرتبط به تفکر سیستمیست، طوری که ما در یک سیستم نیز علاوه بر اجزا به روابط بین آنها نیز توجه داریم. هر فرایند شیوهی پاسخ به یک نیاز یا مسئله را شرح میدهد. مثلا قلب به عنوان جزئی از سیستم بدن انسان با همکاری دیگر اجزا مثل ریه، عروق و ... برای پاسخ به نیازِ اکسیژن رسانی در حال انجام یک فرایند از پیش تعیین شده هستند. طوری که باید ریه اکسیژن را جذب و قلب آن را توسط عروق به اندامها برسانند. کسب و کارها نیز مانند بدن انسان، نیازها و مسائل مختلفی دارند، با این تفاوت که فرآیندهای از پیش تعیین شدهای به آنها پاسخ نمیدهد و یک مدیر بایستی با پیشبینی مسائل احتمالی، فرایندهای بهینهای برای پاسخ به آنها تعریف کند. حال این مسائل میتوانند استاندارد ( رایج ) باشند که فرآیندهای آنها را میتوان با مطالعه و تحقیق به راحتی به دست آورد و یا میتوانند غیراستاندارد ( غیر رایج ) باشند که در این صورت مدیری با تجربه را طلب میکند. تفاوت BPM و BPA BPM و BPA شبیه به هم نیستند BPM : روشی برای مدیریت فرآیند است در حالیکه : BPA (Business process automation: اتوماسیون فرآیندهای کسبوکار) یک ابزار اتوماسیونسازی برای استفاده در مدیریت فرآیندهای کسب و کاری است. تفاوت اصلی این دو در این است که BPM بر بهبود فرآیندهای موجود تمرکز میکند، اما BPA فرآیندهای دستی موجود را اتوماتیک کرده و با اعمال اصلاحات باعث کارآمدتر شدن آنها میشود. ابزارهای BPM شامل سیستمهای مدیریت گردش کار یا نرم افزار تسکمنیجر (برنامه نظارت سیستمی) است که به شما در سازماندهی گردش کار کمک کرده و آن را کارآمدتر، پربازدهتر و آسانتر میکند. برای مثال، اگر شما پروژهای دارید که چندین نفر همزمان روی آن کار میکنند (مثلا دو طراح همزمان روی یک پروژه کار میکنند)، استفاده از ابزاری مانند ترلو (Trello) به هر دو طراح این امکان را میدهد تا از روند کار یکدیگر مطلع باشند، بدون اینکه مشکلی در ارتباط میان آنها ایجاد شود. استفاده از چنین ابزارهایی از هرگونه تاخیر غیرضروری در روند تکمیل پروژه جلوگیری میکند، چون تمام افراد حاضر در پروژه دقیقا میدانند که در مرحله بعدی پروژه چه کاری باید انجام دهند.
BPMS چیست و چه کاربردی دارد؟
نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) به شرکتها کمک میکند تا مجموعهای از فعالیتها و وظایف را طراحی، مدلسازی، اجرا، اتوماتیکسازی و بهبود ببخشند تا به یک هدف سازمانی مشترک دست پیدا کنند. BPMS یک محصول فناوری است که از مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) پشتیبانی میکند؛ تخصصی که هدفش بهبود فرآیندهای کسب و کار end to end است.BPMS مجموعهای از فناوریها است که شامل موارد زیر میشود:
• ابزارهای استخراج فرآیند برای کشف، نمایش و تحلیل وظایفی که فرآیندهای کسب و کار را هدایت میکنند،
• مدل سازی فرآیند کسب و کار برای نمودارسازی فرآیندهای کسب و کاری،
• موتورهای گردش کار برای اتوماتیکسازی جریان کارهایی که یک فرآیند کسب و کاری را تکمیل میکنند،
• موتورهای قانون کسب و کار (BREs) که کاربران نهایی را قادر میسازد تا خودشان قوانین کسب و کار را بدون نیاز به برنامهنویس تغییر دهند،
• ابزارهای شبیهسازی و تست: برای مشاهده نحوه عملکرد فرآیندها بدون نیاز به کدنویسی اولیه.
در سالهای اخیر شاهد ظهور سیستم هوشمند فرآیندهای کسب و کار (iBPMS) در بازار بودهایم. iBPMS درواقع اصطلاحی است که گارتنر برای اشاره به فناوریهای پیچیدهای مانند تحلیل بلادرنگ، پردازش رویدادهای پیچیده (CEP)، نظارت بر فعالیتهای کسب و کاری (BAM) و هوش مصنوعی (AI) معرفی کرده است. این فناوریها، اتوماتیک کردن فرآیندها را پویاتر و مبتنی بر داده کرده است. استفاده روزافزون BPMS از فناوریهای کمکد/بدون کد (LCNC) بدان معنا است که دیگر کسبوکارها برای بهینهسازی فرآیندهای کسب و کاری خود به کدنویسان حرفهای وابسته نیستند.تحلیلگران کسب و کار و حتی کاربران کسبوکارها میتوانند با استفاده از BPMS با توسعهدهندگان فرآیند و کارشناسان فناوری اطلاعات جهت پیدا کردن، بهبود و تغییر فرآیندهای کسبوکاری خود همکاری کنند.
مزایای استفاده از BPMS در برنامههای بهبود فرآیندبراساس تحقیقات موسسه BPMInstitute.org، پیادهسازی یک برنامه موفق BPM به شرکتها کمک میکند تا در موارد زیر به موفقیت دست پیدا کنند: • تسریع زمان ورود به بازار • بهبود هزینه، بهرهوری و کیفیت • بهبود سطح خدمات و رضایت مشتری • سادهسازی فرآیندهای کسب و کاری • مدیریت ریسک و تبعیت قانونی • معرفی سریعتر طرحهای ساختاری در فرآیندهای جدید • کاهش هزینهها و افزایش درآمدابزارهای BPMS با ایجاد یک محیط عملیاتی، اهداف و مزایای BPM را که در بالا شرح داده شد، فعال میکند.این ابزارها به شرکتها کمک میکنند تا استراتژیهای کسبوکاری خود را، با هماهنگی تغییر و بهبود فرآیندهای کسبوکار در بخشهای مختلف سازمان و حتی با شرکای خارجی، پیادهسازی کنند. این ابزارها باعث ایجاد یکپارچگی در سیستمهای سازمان و برنامههای کاربردی سازمانی، مانند برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میشوند. ابزارهای BPMS با جمعآوری دادهها و تحلیل آنها به شرکتها، در فهم اینکه کدام بخش از فرآیندهای کسب و کار نیاز به اتوماسیون یا تغییر دارند، کمک میکند.اگر ابزارهای BMPS به درستی اجرا شوند، میتوان با اتوماسیون فرآیندهای دستی و حل مشکلات موجود در فرآیندها و ارائه یک دید گستردهتر به کارکنان درباره نحوه انطباق کار آنها در یک فرآیند بزرگتر، بهرهوری و روحیه کاری آنها را بهبود بخشید.BPMS یکی از فناوریهایی است که به شرکتها کمک میکند تا با فراهم آوردن ابزارهایی که باعث بهینهسازی فرآیندهای کسبوکاری موجود و ایجاد فرآیندهای جدید میشوند، به اهداف تحول دیجیتال خود دست یابند.
زنجیره ارزش #پورتر ( Porter's Value Chain ) مدلی ست برای ارزیابی، تعیین و طبقه بندی حوزههای کسب و کار در سازمانهای مختلف. نتیجه ی این طبقهبندی در تحلیل دقیقتر ارتباط میان بخشهای مختلف سازمان کاربرد دارد، تا درنهایت بیشترین سود ممکن به تمام افراد و بخش های زنجیره برسد. البته منظور از “ارزش” تنها ارزش های مالی نیست.
نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) به شرکتها کمک میکند تا مجموعهای از فعالیتها و وظایف را طراحی، مدلسازی، اجرا، اتوماتیکسازی و بهبود ببخشند تا به یک هدف سازمانی مشترک دست پیدا کنند. BPMS یک محصول فناوری است که از مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) پشتیبانی میکند؛ تخصصی که هدفش بهبود فرآیندهای کسب و کار end to end است.BPMS مجموعهای از فناوریها است که شامل موارد زیر میشود:
• ابزارهای استخراج فرآیند برای کشف، نمایش و تحلیل وظایفی که فرآیندهای کسب و کار را هدایت میکنند،
• مدل سازی فرآیند کسب و کار برای نمودارسازی فرآیندهای کسب و کاری،
• موتورهای گردش کار برای اتوماتیکسازی جریان کارهایی که یک فرآیند کسب و کاری را تکمیل میکنند،
• موتورهای قانون کسب و کار (BREs) که کاربران نهایی را قادر میسازد تا خودشان قوانین کسب و کار را بدون نیاز به برنامهنویس تغییر دهند،
• ابزارهای شبیهسازی و تست: برای مشاهده نحوه عملکرد فرآیندها بدون نیاز به کدنویسی اولیه.
در سالهای اخیر شاهد ظهور سیستم هوشمند فرآیندهای کسب و کار (iBPMS) در بازار بودهایم. iBPMS درواقع اصطلاحی است که گارتنر برای اشاره به فناوریهای پیچیدهای مانند تحلیل بلادرنگ، پردازش رویدادهای پیچیده (CEP)، نظارت بر فعالیتهای کسب و کاری (BAM) و هوش مصنوعی (AI) معرفی کرده است. این فناوریها، اتوماتیک کردن فرآیندها را پویاتر و مبتنی بر داده کرده است. استفاده روزافزون BPMS از فناوریهای کمکد/بدون کد (LCNC) بدان معنا است که دیگر کسبوکارها برای بهینهسازی فرآیندهای کسب و کاری خود به کدنویسان حرفهای وابسته نیستند.تحلیلگران کسب و کار و حتی کاربران کسبوکارها میتوانند با استفاده از BPMS با توسعهدهندگان فرآیند و کارشناسان فناوری اطلاعات جهت پیدا کردن، بهبود و تغییر فرآیندهای کسبوکاری خود همکاری کنند.
مزایای استفاده از BPMS در برنامههای بهبود فرآیندبراساس تحقیقات موسسه BPMInstitute.org، پیادهسازی یک برنامه موفق BPM به شرکتها کمک میکند تا در موارد زیر به موفقیت دست پیدا کنند: • تسریع زمان ورود به بازار • بهبود هزینه، بهرهوری و کیفیت • بهبود سطح خدمات و رضایت مشتری • سادهسازی فرآیندهای کسب و کاری • مدیریت ریسک و تبعیت قانونی • معرفی سریعتر طرحهای ساختاری در فرآیندهای جدید • کاهش هزینهها و افزایش درآمدابزارهای BPMS با ایجاد یک محیط عملیاتی، اهداف و مزایای BPM را که در بالا شرح داده شد، فعال میکند.این ابزارها به شرکتها کمک میکنند تا استراتژیهای کسبوکاری خود را، با هماهنگی تغییر و بهبود فرآیندهای کسبوکار در بخشهای مختلف سازمان و حتی با شرکای خارجی، پیادهسازی کنند. این ابزارها باعث ایجاد یکپارچگی در سیستمهای سازمان و برنامههای کاربردی سازمانی، مانند برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میشوند. ابزارهای BPMS با جمعآوری دادهها و تحلیل آنها به شرکتها، در فهم اینکه کدام بخش از فرآیندهای کسب و کار نیاز به اتوماسیون یا تغییر دارند، کمک میکند.اگر ابزارهای BMPS به درستی اجرا شوند، میتوان با اتوماسیون فرآیندهای دستی و حل مشکلات موجود در فرآیندها و ارائه یک دید گستردهتر به کارکنان درباره نحوه انطباق کار آنها در یک فرآیند بزرگتر، بهرهوری و روحیه کاری آنها را بهبود بخشید.BPMS یکی از فناوریهایی است که به شرکتها کمک میکند تا با فراهم آوردن ابزارهایی که باعث بهینهسازی فرآیندهای کسبوکاری موجود و ایجاد فرآیندهای جدید میشوند، به اهداف تحول دیجیتال خود دست یابند.
زنجیره ارزش #پورتر ( Porter's Value Chain ) مدلی ست برای ارزیابی، تعیین و طبقه بندی حوزههای کسب و کار در سازمانهای مختلف. نتیجه ی این طبقهبندی در تحلیل دقیقتر ارتباط میان بخشهای مختلف سازمان کاربرد دارد، تا درنهایت بیشترین سود ممکن به تمام افراد و بخش های زنجیره برسد. البته منظور از “ارزش” تنها ارزش های مالی نیست.
۹:۱۶
مرکز داوری معدن و صنعت صمتا
مجموعهای از فرایندها در کنار یکدیگر، یک سیستم کسب و کار را میسازند. فرایندها دو ویژگی مهم دارند: • هر فرایندی، مشتری یا مشتریانی دارد که خروجی فرایند در اختیار آنها قرار میگیرد (یا از آن خروجی منتفع میشوند). این مشتریان میتوانند درون سازمانی یا برون سازمانی باشند. • فرایندها معمولاً مستقل از چارت رسمی و ساختار سازمانی هستند و به مرزهای دپارتمانهای مختلف محدود نمیشوند [به عبارت دیگر، هر بخش از یک فرایند ممکن است در زیرمجموعه یا دپارتمان متفاوتی از سازمان، اجرا و پیگیری شود.] BPMوBPRچیست؟ مدیریت فرایندهای کسب و کار (Business Process Management) وقتی نگاه فرایندی به سازمان و کسب و کار داریم، میتوانیم مکانیزمهایی را برای کنترل اجرای صحیح هر فرایند تعریف و تعبیه کنیم. همچنین میتوانیم کارایی و اثربخشی فرایندها را بررسی کرده و برای بهبود فرایندها (Process Improvement) برنامهریزی کنیم. مشاوران کسب و کار، با نگاه فرایندی، میتوانند عارضه یابی یک کسب و کار را به شکلی دقیقتر انجام دهند و مدیران میتوانند پروژه های تحول سازمانی را در قالب مهندسی مجدد فرایندها (Business Process Re-engineering یا BPR) طراحی و اجرا کنند. نگاه فرایندی میتواند به شما کمک کند تا شاخصهای درست و مناسب را تشخیص داده و آنها را در گلوگاهها و نقاط کلیدی فرایندهای مختلف ثبت و اندازه گیری کنید. اتوماسیون بازاریابی و فروش،زمانی میتواند برای ما مفید باشد که ابتدا بدانیم فرایندهایمان چه هستند و سپس بخواهیم آنها را اتوماتیک کنیم. در استراتژی و ارزش آفرینی میبینیم که مایکل #پورتر با نگاه فرایندی ابزاری مثل زنجیره ارزش خلق میکند که پس از سالها، هنوز هم برای تحلیل کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد. نگاه فرایندی به ما کمک میکند که در حوزههای مختلف مدیریتی، مسئلهها و چالشها را از زاویهی متفاوتی ببینیم و راهکارهای اثربخشتری هم کشف و خلق کنیم. مفهوم فرایند در هر شاخهای از مدیریت که وارد شود، ظرفیتهای جدیدی را برای تفکر و تحلیل در اختیار ما قرار میدهد. نگاه فرآیندی به نوعی مرتبط به تفکر سیستمیست، طوری که ما در یک سیستم نیز علاوه بر اجزا به روابط بین آنها نیز توجه داریم. هر فرایند شیوهی پاسخ به یک نیاز یا مسئله را شرح میدهد. مثلا قلب به عنوان جزئی از سیستم بدن انسان با همکاری دیگر اجزا مثل ریه، عروق و ... برای پاسخ به نیازِ اکسیژن رسانی در حال انجام یک فرایند از پیش تعیین شده هستند. طوری که باید ریه اکسیژن را جذب و قلب آن را توسط عروق به اندامها برسانند. کسب و کارها نیز مانند بدن انسان، نیازها و مسائل مختلفی دارند، با این تفاوت که فرآیندهای از پیش تعیین شدهای به آنها پاسخ نمیدهد و یک مدیر بایستی با پیشبینی مسائل احتمالی، فرایندهای بهینهای برای پاسخ به آنها تعریف کند. حال این مسائل میتوانند استاندارد ( رایج ) باشند که فرآیندهای آنها را میتوان با مطالعه و تحقیق به راحتی به دست آورد و یا میتوانند غیراستاندارد ( غیر رایج ) باشند که در این صورت مدیری با تجربه را طلب میکند. تفاوت BPM و BPA BPM و BPA شبیه به هم نیستند BPM : روشی برای مدیریت فرآیند است در حالیکه : BPA (Business process automation: اتوماسیون فرآیندهای کسبوکار) یک ابزار اتوماسیونسازی برای استفاده در مدیریت فرآیندهای کسب و کاری است. تفاوت اصلی این دو در این است که BPM بر بهبود فرآیندهای موجود تمرکز میکند، اما BPA فرآیندهای دستی موجود را اتوماتیک کرده و با اعمال اصلاحات باعث کارآمدتر شدن آنها میشود. ابزارهای BPM شامل سیستمهای مدیریت گردش کار یا نرم افزار تسکمنیجر (برنامه نظارت سیستمی) است که به شما در سازماندهی گردش کار کمک کرده و آن را کارآمدتر، پربازدهتر و آسانتر میکند. برای مثال، اگر شما پروژهای دارید که چندین نفر همزمان روی آن کار میکنند (مثلا دو طراح همزمان روی یک پروژه کار میکنند)، استفاده از ابزاری مانند ترلو (Trello) به هر دو طراح این امکان را میدهد تا از روند کار یکدیگر مطلع باشند، بدون اینکه مشکلی در ارتباط میان آنها ایجاد شود. استفاده از چنین ابزارهایی از هرگونه تاخیر غیرضروری در روند تکمیل پروژه جلوگیری میکند، چون تمام افراد حاضر در پروژه دقیقا میدانند که در مرحله بعدی پروژه چه کاری باید انجام دهند.
طبق نظر پورتر، تعریف زنجیره ارزش (Value Chain) یعنی مجموعه اقداماتی که سازمان انجام میدهد تا برای مشتریان خود ارزش خلق کند. مایکل پورتر، مفهوم زنجیره ارزش را در سال ۱۹۸۵ در کتاب خود با عنوان مزیت رقابتی مطرح کرد.زنجیره ارزش سازمانی برای هر کسب وکاری متفاوت است، بنابراین مجموعه حوزههای کاری تشکیلدهنده زنجیره ارزش در شرکتهای مختلف تاثیرات متفاوتی بر ارزش و توان رقابتی و اجرایی ایجاد شده بهجا میگذارند. حوزههای کاری یک کسب و کار به دو گروه تقسیم میشود: ماموریتهای اصلی شرکت ماموریتهای پشتیبانیبخش اول ماموریتهای اصلی شرکت و حوزه دیگر مربوط به ماموریتهای پشتیبانی است. این دو حوزه همراه با یکدیگر فعالیت میکنند و از طریق آن کسب و کار ارزش اقتصادی ایجاد میکند. به همین دلیل به آن زنجیره ارزش گفته میشود. برای موفقیت باید این دو حوزه هماهنگ با هم و در چارچوب ماموریت و استراتژیهای کسب و کار فعالیت کنند تا از این طریق، ارزش اقتصادی برای مشتریان، جامعه، کارکنان و صاحب کسب و کار ایجاد شود.
بلوغ فرایند کسب و کار چیست؟ (Business Process Management Maturity)،
توصیف مسیر بهبود تکاملی سازمان است که باعث میشود سازمان از فرآیندهای متناقض و نابالغ به سمت فرآیندهای منظم و هماهنگ حرکت کند. به صورتی که پیشرفت در هر مرحله، بهبود انجام کار در مراحل بعدی را به دنبال داشته باشد.
در سازمان هایی که رویکرد فرآیند محوری را دنبال می کنند، باید به صورت دوره ای، وضعیت بلوغ فرآیند ها پایش شده تا برنامه های افزایش سطح بلوغ برای آن ها تدوین گردد. ممیزی فرآیند های کسب و کار روشی است که می تواند وضعیت فرآیند های سازمان را از منظر مدیریت آن ها گزارشکند تا بتوان بر مبنای نتایج آن تصمیم گیری نمود.
این مدل شامل پنج سطح بلوغ است که از شرایط ابتدایی فرآیند ها که صرفا بدون هیچ سند اجرایی، در سازمان پیاده می شوند تا حالت ایدهآل که بهبود فرآیند و بهبود مستمر فرآیندی در سازمان میباشد را شامل میشود.پنج سطح فوق در ادامه یک به یک تشریح خواهد شد. این پنج سطح به نحوی طراحی شده است که مسائل مختلف که مرتبط با فرآیند ها هستند هم چون قابل پیش بینی بودن فرآیند، میزان اثر بخشی فرآیند و میزان کنتزل بر فرآیند را پوشش دهند.سطح ابتدایی : حالتی که فرآیند صرفا در سازمان اجرا میشود.سطح تکرارپذیر: حالتی که فرآیند ها دارای مستندات پشتیبان باشندسطح تعریف شده: فرآیند به عنوان یک فرآیند استانداردکسبوکاری، تعریف/ تایید شده است.سطح مدیریت شده: فرآیند بر اساس شاخصهای توافق شده مدیریت میشود.سطح بهینهسازی: فرآیند هایی که براساس نتایج اندازه گیری شاخص های ارزیابی عملکرد و عارضه یابی صورت گرفته، بهبود مییابند
با اجرای مدل سنجش بلوغ فرآیندی، حدود 25 درصد از سازمان در سطح 2 و 3 قرار دارند. درصد کمی از سازمان ها در سطح 4 و 5 قرار می گیرند چرا که تعریف، اندازه گیری شاخص ها و نیز بهبود مستمر فرآیندها همواره دشوار بوده و امکان قرار گرفتن سازمان ها در این مراحل را دشوار می کند. این مسئله از سویی دیگر به رویکرد سازمان ها که صرفا متوجه تعیین و بکارگیری سیستم های مدیریت فرآیند ها می باشد مرتبط است. هنگامی که سازمانها به این مسئله دچار میشوند، در اولین اقدام، مسئله را متوجه واحد مدیریت فرآیند و عدم اجرای صحیح ممیزی فرآیند می دانند درحالی که با اجرای چندباره ممیزی نتیجه یکسان حاصل می گردد. در مرحله بعد اقدام به تغییر سیستمهای خود کرده تا از این سطح خارج شده و به سطح بالاتری از بلوغ دست یابند. راهکارهای صحیح خروج از این سطوح، ممیزی همه جانبه فرآیندها شامل: اسناد فرآیندی، اجرایی شدن فرآیندها، ذی نفعان فرآیندی، سیستمهای فرآیندی، اهداف و ارکان جهت ساز مرتبط با فرآیندها، ارتباطات فرآیندی و … است که تعیین کننده دقیق و درست سطح بلوغ فرآیند می باشد.
CMMI – مدل بلوغ قابلیت یکپارچه چیست؟
مدل بلوغ قابلیت یکپارچه – Capability Maturity Model Integration مخفف (CMMI) یک مدل فرآیندی و رفتاری است که به سازمانها کمک میکند تا بهبود فرآیند را سادهسازی کنند و رفتارهای مولد و کارآمدی را تشویق کنند که خطرات را در توسعه نرمافزار، محصول و خدمات کاهش میدهد.
CMMI برای کمک به بهبود عملکرد با ارائه هر آنچه کسبوکارها برای توسعه مداوم محصولات و خدمات بهتر نیاز دارند، طراحی شده است. CMMI چیزی بیش از یک مدل فرآیندی است و همچنین یک مدل رفتاری است. کسبوکارها می توانند از CMMI برای مقابله با تدارکات بهبود عملکرد با توسعه معیارهای قابل سنجش استفاده کنند. CMMI همچنین میتواند به ایجاد ساختاری برای تشویق رفتار مولد و کارآمد در سراسر سازمان کمک کند.
بلوغ فرایند کسب و کار چیست؟ (Business Process Management Maturity)،
توصیف مسیر بهبود تکاملی سازمان است که باعث میشود سازمان از فرآیندهای متناقض و نابالغ به سمت فرآیندهای منظم و هماهنگ حرکت کند. به صورتی که پیشرفت در هر مرحله، بهبود انجام کار در مراحل بعدی را به دنبال داشته باشد.
در سازمان هایی که رویکرد فرآیند محوری را دنبال می کنند، باید به صورت دوره ای، وضعیت بلوغ فرآیند ها پایش شده تا برنامه های افزایش سطح بلوغ برای آن ها تدوین گردد. ممیزی فرآیند های کسب و کار روشی است که می تواند وضعیت فرآیند های سازمان را از منظر مدیریت آن ها گزارشکند تا بتوان بر مبنای نتایج آن تصمیم گیری نمود.
این مدل شامل پنج سطح بلوغ است که از شرایط ابتدایی فرآیند ها که صرفا بدون هیچ سند اجرایی، در سازمان پیاده می شوند تا حالت ایدهآل که بهبود فرآیند و بهبود مستمر فرآیندی در سازمان میباشد را شامل میشود.پنج سطح فوق در ادامه یک به یک تشریح خواهد شد. این پنج سطح به نحوی طراحی شده است که مسائل مختلف که مرتبط با فرآیند ها هستند هم چون قابل پیش بینی بودن فرآیند، میزان اثر بخشی فرآیند و میزان کنتزل بر فرآیند را پوشش دهند.سطح ابتدایی : حالتی که فرآیند صرفا در سازمان اجرا میشود.سطح تکرارپذیر: حالتی که فرآیند ها دارای مستندات پشتیبان باشندسطح تعریف شده: فرآیند به عنوان یک فرآیند استانداردکسبوکاری، تعریف/ تایید شده است.سطح مدیریت شده: فرآیند بر اساس شاخصهای توافق شده مدیریت میشود.سطح بهینهسازی: فرآیند هایی که براساس نتایج اندازه گیری شاخص های ارزیابی عملکرد و عارضه یابی صورت گرفته، بهبود مییابند
با اجرای مدل سنجش بلوغ فرآیندی، حدود 25 درصد از سازمان در سطح 2 و 3 قرار دارند. درصد کمی از سازمان ها در سطح 4 و 5 قرار می گیرند چرا که تعریف، اندازه گیری شاخص ها و نیز بهبود مستمر فرآیندها همواره دشوار بوده و امکان قرار گرفتن سازمان ها در این مراحل را دشوار می کند. این مسئله از سویی دیگر به رویکرد سازمان ها که صرفا متوجه تعیین و بکارگیری سیستم های مدیریت فرآیند ها می باشد مرتبط است. هنگامی که سازمانها به این مسئله دچار میشوند، در اولین اقدام، مسئله را متوجه واحد مدیریت فرآیند و عدم اجرای صحیح ممیزی فرآیند می دانند درحالی که با اجرای چندباره ممیزی نتیجه یکسان حاصل می گردد. در مرحله بعد اقدام به تغییر سیستمهای خود کرده تا از این سطح خارج شده و به سطح بالاتری از بلوغ دست یابند. راهکارهای صحیح خروج از این سطوح، ممیزی همه جانبه فرآیندها شامل: اسناد فرآیندی، اجرایی شدن فرآیندها، ذی نفعان فرآیندی، سیستمهای فرآیندی، اهداف و ارکان جهت ساز مرتبط با فرآیندها، ارتباطات فرآیندی و … است که تعیین کننده دقیق و درست سطح بلوغ فرآیند می باشد.
CMMI – مدل بلوغ قابلیت یکپارچه چیست؟
مدل بلوغ قابلیت یکپارچه – Capability Maturity Model Integration مخفف (CMMI) یک مدل فرآیندی و رفتاری است که به سازمانها کمک میکند تا بهبود فرآیند را سادهسازی کنند و رفتارهای مولد و کارآمدی را تشویق کنند که خطرات را در توسعه نرمافزار، محصول و خدمات کاهش میدهد.
CMMI برای کمک به بهبود عملکرد با ارائه هر آنچه کسبوکارها برای توسعه مداوم محصولات و خدمات بهتر نیاز دارند، طراحی شده است. CMMI چیزی بیش از یک مدل فرآیندی است و همچنین یک مدل رفتاری است. کسبوکارها می توانند از CMMI برای مقابله با تدارکات بهبود عملکرد با توسعه معیارهای قابل سنجش استفاده کنند. CMMI همچنین میتواند به ایجاد ساختاری برای تشویق رفتار مولد و کارآمد در سراسر سازمان کمک کند.
۹:۱۷
مرکز داوری معدن و صنعت صمتا
طبق نظر پورتر، تعریف زنجیره ارزش (Value Chain) یعنی مجموعه اقداماتی که سازمان انجام میدهد تا برای مشتریان خود ارزش خلق کند. مایکل پورتر، مفهوم زنجیره ارزش را در سال ۱۹۸۵ در کتاب خود با عنوان مزیت رقابتی مطرح کرد. زنجیره ارزش سازمانی برای هر کسب وکاری متفاوت است، بنابراین مجموعه حوزههای کاری تشکیلدهنده زنجیره ارزش در شرکتهای مختلف تاثیرات متفاوتی بر ارزش و توان رقابتی و اجرایی ایجاد شده بهجا میگذارند. حوزههای کاری یک کسب و کار به دو گروه تقسیم میشود: ماموریتهای اصلی شرکت ماموریتهای پشتیبانی بخش اول ماموریتهای اصلی شرکت و حوزه دیگر مربوط به ماموریتهای پشتیبانی است. این دو حوزه همراه با یکدیگر فعالیت میکنند و از طریق آن کسب و کار ارزش اقتصادی ایجاد میکند. به همین دلیل به آن زنجیره ارزش گفته میشود. برای موفقیت باید این دو حوزه هماهنگ با هم و در چارچوب ماموریت و استراتژیهای کسب و کار فعالیت کنند تا از این طریق، ارزش اقتصادی برای مشتریان، جامعه، کارکنان و صاحب کسب و کار ایجاد شود. بلوغ فرایند کسب و کار چیست؟ (Business Process Management Maturity)، توصیف مسیر بهبود تکاملی سازمان است که باعث میشود سازمان از فرآیندهای متناقض و نابالغ به سمت فرآیندهای منظم و هماهنگ حرکت کند. به صورتی که پیشرفت در هر مرحله، بهبود انجام کار در مراحل بعدی را به دنبال داشته باشد. در سازمان هایی که رویکرد فرآیند محوری را دنبال می کنند، باید به صورت دوره ای، وضعیت بلوغ فرآیند ها پایش شده تا برنامه های افزایش سطح بلوغ برای آن ها تدوین گردد. ممیزی فرآیند های کسب و کار روشی است که می تواند وضعیت فرآیند های سازمان را از منظر مدیریت آن ها گزارشکند تا بتوان بر مبنای نتایج آن تصمیم گیری نمود. این مدل شامل پنج سطح بلوغ است که از شرایط ابتدایی فرآیند ها که صرفا بدون هیچ سند اجرایی، در سازمان پیاده می شوند تا حالت ایدهآل که بهبود فرآیند و بهبود مستمر فرآیندی در سازمان میباشد را شامل میشود. پنج سطح فوق در ادامه یک به یک تشریح خواهد شد. این پنج سطح به نحوی طراحی شده است که مسائل مختلف که مرتبط با فرآیند ها هستند هم چون قابل پیش بینی بودن فرآیند، میزان اثر بخشی فرآیند و میزان کنتزل بر فرآیند را پوشش دهند. سطح ابتدایی : حالتی که فرآیند صرفا در سازمان اجرا میشود. سطح تکرارپذیر: حالتی که فرآیند ها دارای مستندات پشتیبان باشند سطح تعریف شده: فرآیند به عنوان یک فرآیند استانداردکسبوکاری، تعریف/ تایید شده است. سطح مدیریت شده: فرآیند بر اساس شاخصهای توافق شده مدیریت میشود. سطح بهینهسازی: فرآیند هایی که براساس نتایج اندازه گیری شاخص های ارزیابی عملکرد و عارضه یابی صورت گرفته، بهبود مییابند با اجرای مدل سنجش بلوغ فرآیندی، حدود 25 درصد از سازمان در سطح 2 و 3 قرار دارند. درصد کمی از سازمان ها در سطح 4 و 5 قرار می گیرند چرا که تعریف، اندازه گیری شاخص ها و نیز بهبود مستمر فرآیندها همواره دشوار بوده و امکان قرار گرفتن سازمان ها در این مراحل را دشوار می کند. این مسئله از سویی دیگر به رویکرد سازمان ها که صرفا متوجه تعیین و بکارگیری سیستم های مدیریت فرآیند ها می باشد مرتبط است. هنگامی که سازمانها به این مسئله دچار میشوند، در اولین اقدام، مسئله را متوجه واحد مدیریت فرآیند و عدم اجرای صحیح ممیزی فرآیند می دانند درحالی که با اجرای چندباره ممیزی نتیجه یکسان حاصل می گردد. در مرحله بعد اقدام به تغییر سیستمهای خود کرده تا از این سطح خارج شده و به سطح بالاتری از بلوغ دست یابند. راهکارهای صحیح خروج از این سطوح، ممیزی همه جانبه فرآیندها شامل: اسناد فرآیندی، اجرایی شدن فرآیندها، ذی نفعان فرآیندی، سیستمهای فرآیندی، اهداف و ارکان جهت ساز مرتبط با فرآیندها، ارتباطات فرآیندی و … است که تعیین کننده دقیق و درست سطح بلوغ فرآیند می باشد. CMMI – مدل بلوغ قابلیت یکپارچه چیست؟ مدل بلوغ قابلیت یکپارچه – Capability Maturity Model Integration مخفف (CMMI) یک مدل فرآیندی و رفتاری است که به سازمانها کمک میکند تا بهبود فرآیند را سادهسازی کنند و رفتارهای مولد و کارآمدی را تشویق کنند که خطرات را در توسعه نرمافزار، محصول و خدمات کاهش میدهد. CMMI برای کمک به بهبود عملکرد با ارائه هر آنچه کسبوکارها برای توسعه مداوم محصولات و خدمات بهتر نیاز دارند، طراحی شده است. CMMI چیزی بیش از یک مدل فرآیندی است و همچنین یک مدل رفتاری است. کسبوکارها می توانند از CMMI برای مقابله با تدارکات بهبود عملکرد با توسعه معیارهای قابل سنجش استفاده کنند. CMMI همچنین میتواند به ایجاد ساختاری برای تشویق رفتار مولد و کارآمد در سراسر سازمان کمک کند.
چرخه بابا یا چرخه دمینگ (به انگلیسی: Deming circle ) مخفف «برنامهریزی-انجام-بررسی-اقدام» است.
این چرخه در انگلیسی با نام PDCA شناخته میشود که مخفف کلمات (plan–do–check–act یا plan–do–check–adjust) می باشد، این چرخه بیانگر یک فرآیند مدیریتی است که در چهار مرحله انجام و دوباره از نو چرخه آغاز میشود
رویکرد چرخه دمینگ (PDCA) را دکتر ویلیام دمینگ (William Deming) معرفی کردهاست؛چرخهی کوچکی به نام چرخه PDCA یا چرخه دمینگ (Plan, Do, Check, Act) است. چرخه دمینگ ابزار متداولی برای دستیابی به بهبود مستمر در کسبوکار شماست.
او ترجیح میداد که به جای بررسی، بیشتر بر مطالعهی نوآوریها و پیگیری برنامهی اولیه تمرکز داشتهباشد
چرخه دمینگ چرخهی پیوستهای از برنامه، عمل، بررسی (مطالعه) و اجراست.
چرخه PDCA رویکرد ساده و مؤثری را برای حل مسائل و مدیریت تغییرات ارائه میدهد. این مدل برای آزمایش سنجش پیشرفت در مقیاس کوچک و قبل از بهروزرسانی روالها و عملیات کار بسیار سودمند است؛
رویکرد با مرحلهی «برنامه ریزی» شروع میشود که در آن مسائل به صورت روشنی شناسایی و درک شدهاند و نظریهای برای پیشرفت نیز تعریف شدهاست. راهحلهای احتمالی در مقیاس کوچکی در مرحلهی «عمل» آزمایش میشوند و سپس نتیجه «مطالعه و بررسی» میشود؛ پیش از اینکه راهحل کامل و بینقص نهایی پیادهسازی شود، هرچقدر که لازم باشد، مراحل عمل و بررسی در گام «اجرا» چرخه دمینگ انجام میشوند.
در سازمانهای فرآیندگرا، هر شخص فرآیندهای سازمان را درک کرده و همه میدانند چه چیزی درست است و از همه مهمتر مشتری چه میخواهد. همه توسط فرآیندها ارزیابی شده و رضایت مشتری نگرانی تمام کارمندان میباشد. در واقع رضایت مشتری اقدامی سازمانی است که اجزای فرآیند را به هم متصل میکند
پنجشنبه،۲۷اردیبهشت ۱۴۰۳@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
این چرخه در انگلیسی با نام PDCA شناخته میشود که مخفف کلمات (plan–do–check–act یا plan–do–check–adjust) می باشد، این چرخه بیانگر یک فرآیند مدیریتی است که در چهار مرحله انجام و دوباره از نو چرخه آغاز میشود
رویکرد چرخه دمینگ (PDCA) را دکتر ویلیام دمینگ (William Deming) معرفی کردهاست؛چرخهی کوچکی به نام چرخه PDCA یا چرخه دمینگ (Plan, Do, Check, Act) است. چرخه دمینگ ابزار متداولی برای دستیابی به بهبود مستمر در کسبوکار شماست.
او ترجیح میداد که به جای بررسی، بیشتر بر مطالعهی نوآوریها و پیگیری برنامهی اولیه تمرکز داشتهباشد
چرخه دمینگ چرخهی پیوستهای از برنامه، عمل، بررسی (مطالعه) و اجراست.
چرخه PDCA رویکرد ساده و مؤثری را برای حل مسائل و مدیریت تغییرات ارائه میدهد. این مدل برای آزمایش سنجش پیشرفت در مقیاس کوچک و قبل از بهروزرسانی روالها و عملیات کار بسیار سودمند است؛
رویکرد با مرحلهی «برنامه ریزی» شروع میشود که در آن مسائل به صورت روشنی شناسایی و درک شدهاند و نظریهای برای پیشرفت نیز تعریف شدهاست. راهحلهای احتمالی در مقیاس کوچکی در مرحلهی «عمل» آزمایش میشوند و سپس نتیجه «مطالعه و بررسی» میشود؛ پیش از اینکه راهحل کامل و بینقص نهایی پیادهسازی شود، هرچقدر که لازم باشد، مراحل عمل و بررسی در گام «اجرا» چرخه دمینگ انجام میشوند.
در سازمانهای فرآیندگرا، هر شخص فرآیندهای سازمان را درک کرده و همه میدانند چه چیزی درست است و از همه مهمتر مشتری چه میخواهد. همه توسط فرآیندها ارزیابی شده و رضایت مشتری نگرانی تمام کارمندان میباشد. در واقع رضایت مشتری اقدامی سازمانی است که اجزای فرآیند را به هم متصل میکند
پنجشنبه،۲۷اردیبهشت ۱۴۰۳@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
۹:۱۷
۱۰:۰۲
مرکز داوری معدن و صنعت صمتا
پیشنهاد گمرک به تولیدکنندگان کالاهای صادراتی برای جبران کمبود نقدینگی/ با ورود موقت مواد اولیه برای صادرات بدون پرداخت قطعی حقوق ورودی کالا ترخیص کنید واحدهای تولید می توانند با بهرهگیری از ظرفیت قانونی ماده ۵۱ قانون امورگمرکی، بدون پرداخت قطعی حقوق ورودی، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات صادراتی را به شیوه ورود موقت وارد کنند. علیاکبر شامانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران، با اعلام این خبر گفت: بر اساس ماده ۵۱ قانون امور گمرکی و مواد ۸۱ تا ۸۸ آییننامه اجرایی آن، واحدهای تولیدی و بازرگانی (طرف قرارداد با واحد تولیدی) امکان ورود موقت مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز در تولید محصول برای صادرات (ورود موقت برای پردازش) را دارند.
شامانی در خصوص عمدهترین مزایای رویه ورود موقت برای پردازش کالا و محصولات برای صادرات اظهار داشت: امکان استفاده واحدهای تولیدی از ظرفیتهای خالی خود، عدم محدودیت در ورود موقت مواداولیه و اقلام مورد نیاز، عدم نیاز به پرداخت حقوق ورودی و سایر مبالغ متعلقه در زمان ورود موقت و امکان تودیع یکی از تضامین موضوع بند ح ماده ۱ قانون مزبور برای مهلت حداقل یک سال و امکان تمدید مهلت اعتبار پروانهها و تضامین از جمله این مزایا است.
وی با اشاره به اینکه ارزش ورود موقت مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز برای تولید محصولات برای صادرات در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۵ میلیون دلار رسید، افزود: در این مدت ۴۱۶ فقره مجوز ورود موقت برای پردازش به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار صادر شده که ۲۴۵ میلیون دلار آن از سوی متقاضیان استفاده شده است.
به گفته وی، ارزش کالاهای ورود موقت شده برای پردازش در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ارزش کل واردات کالا در این سال و تعداد واحدهای تولیدی استفادهکننده از این رویه، نشان دهنده این است که کمتر از این ظرفیت قانونی برای افزایش صادرات غیرنفتی استفاده شده است.
مدیر کل دفتر صادرات گمرک، با اشاره با اینکه بیشترین کالاهای ورود موقت برای پردازش به لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات زنجان، شهید رجایی بندرعباس، باشماق، سرو و اصفهان وارد کشور شده است، بیان کرد: در میان کالاهای ورود موقت برای پردازش، اقلام خاک روی، باتری مستعمل، انواع نخ اکریلیک، کنسانتره مس و روی به ترتیب بیشترین سهم ارزشی را به خود اختصاص دادند.
وی گفت: شرکتهای کانه آرای آریا، پاسارگاد فلز خاورمیانه، نوین پژوهان شمس زنگان، بابک مس ایرانیان و ذوب روی سدید به ترتیب بیشترین سهم ارزشی از کالاهای ورود موقت شده را در این مدت دارا بودند.
شامانی افزود: استفاده از این ظرفیت قانونی و ورود موقت کالا برای پردازش از سوی فعالان اقتصادی و صادرات آن، نقش مهمی در کاهش هزینه تولید محصولات صادراتی و افزایش قدرت رقابت در بازارهای بینالمللی، افزایش اشتغال، تولید و صادرات غیرنفتی خواهد داشت.
@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
وی با اشاره به اینکه ارزش ورود موقت مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز برای تولید محصولات برای صادرات در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۵ میلیون دلار رسید، افزود: در این مدت ۴۱۶ فقره مجوز ورود موقت برای پردازش به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار صادر شده که ۲۴۵ میلیون دلار آن از سوی متقاضیان استفاده شده است.
به گفته وی، ارزش کالاهای ورود موقت شده برای پردازش در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ارزش کل واردات کالا در این سال و تعداد واحدهای تولیدی استفادهکننده از این رویه، نشان دهنده این است که کمتر از این ظرفیت قانونی برای افزایش صادرات غیرنفتی استفاده شده است.
مدیر کل دفتر صادرات گمرک، با اشاره با اینکه بیشترین کالاهای ورود موقت برای پردازش به لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات زنجان، شهید رجایی بندرعباس، باشماق، سرو و اصفهان وارد کشور شده است، بیان کرد: در میان کالاهای ورود موقت برای پردازش، اقلام خاک روی، باتری مستعمل، انواع نخ اکریلیک، کنسانتره مس و روی به ترتیب بیشترین سهم ارزشی را به خود اختصاص دادند.
وی گفت: شرکتهای کانه آرای آریا، پاسارگاد فلز خاورمیانه، نوین پژوهان شمس زنگان، بابک مس ایرانیان و ذوب روی سدید به ترتیب بیشترین سهم ارزشی از کالاهای ورود موقت شده را در این مدت دارا بودند.
شامانی افزود: استفاده از این ظرفیت قانونی و ورود موقت کالا برای پردازش از سوی فعالان اقتصادی و صادرات آن، نقش مهمی در کاهش هزینه تولید محصولات صادراتی و افزایش قدرت رقابت در بازارهای بینالمللی، افزایش اشتغال، تولید و صادرات غیرنفتی خواهد داشت.
@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
۱۰:۰۳
رفع ممنوعیت (2).xlsx
۱۳.۸ کیلوبایت
فهرست اقلام رفع ممنوعیت شده از گروه کالایی 4
با عنایت به اینکه بند سوم مصوبه هفتادمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورخ ١٤٠١/٠٢/٢٨ تا پایان سال ١٤٠٢ معتبر بوده و وزارت صنعت معدن و تجارت درخواست حذف برخی کالاها از لیست کالاهای ممنوعه را جهت تصویب به شورای مذکور ارسال نموده است، از این رو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالاهای لیست پیوست که در پیشنهاد ارائه شده وزارت متبوع به عنوان کالای ممنوعه اعلام نگردیده اند لغو می گردد.
@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
با عنایت به اینکه بند سوم مصوبه هفتادمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورخ ١٤٠١/٠٢/٢٨ تا پایان سال ١٤٠٢ معتبر بوده و وزارت صنعت معدن و تجارت درخواست حذف برخی کالاها از لیست کالاهای ممنوعه را جهت تصویب به شورای مذکور ارسال نموده است، از این رو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالاهای لیست پیوست که در پیشنهاد ارائه شده وزارت متبوع به عنوان کالای ممنوعه اعلام نگردیده اند لغو می گردد.
@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
۱۰:۰۳
۱۰:۰۳
۲۸ اردیبهشت
1403-02-26 - بحرینیان- داغ خام فروشی.pdf
۴۱۸.۱۲ کیلوبایت
محمد بحرینیان، صنعتگر و پژوهشگر توسعه در گفتوگو با «شرق» ابعاد تکاندهنده تجارت ایران را واکاوی میکند
داغ خامفروشی
چیزی نزدیک به 85 درصد صادرات ایران بر پایه نفت و مواد معدنی است. این گزارشی است که اینبار از سوی یکی از متولیان تجاری کشور اعلام شده است. موضوعی که محمد بحرینیان، صنعتگر و پژوهشگر توسعه، آن را بیشتر میشکافد و با استناد به آمارهای رسمی توضیح میدهد که چگونه ایران بازارهای تجاری را به خامفروشی باخته است. براساس توضیحات این پژوهشگر در سالهای 1385 تا سال 1399 متوسط ارزش هر تن صادرات کالای محصولات شیمیایی ایران 551 دلار بوده، درحالیکه در مقابل در همین مدت متوسط ارزش واردات هر تن کالا و محصولات شیمیایی با شکافی چشمگیر سه هزارو 414 دلار بوده است. بحرینیان میگوید پس از این بانک مرکزی در اقدامی پرسشبرانگیز انتشار ترازنامههای تجاری را متوقف کرده است.
ما متولی واقعی برای تولید و توسعه در کشور نداریم و متأسفانه برخی با بازی واژگان و آمار در کشور به دنبال «جلوهگریهای غیرواقعی» هستند تا نشان دهند که ما در مسیر توسعه حرکت میکنیم،
داغ خامفروشی
چیزی نزدیک به 85 درصد صادرات ایران بر پایه نفت و مواد معدنی است. این گزارشی است که اینبار از سوی یکی از متولیان تجاری کشور اعلام شده است. موضوعی که محمد بحرینیان، صنعتگر و پژوهشگر توسعه، آن را بیشتر میشکافد و با استناد به آمارهای رسمی توضیح میدهد که چگونه ایران بازارهای تجاری را به خامفروشی باخته است. براساس توضیحات این پژوهشگر در سالهای 1385 تا سال 1399 متوسط ارزش هر تن صادرات کالای محصولات شیمیایی ایران 551 دلار بوده، درحالیکه در مقابل در همین مدت متوسط ارزش واردات هر تن کالا و محصولات شیمیایی با شکافی چشمگیر سه هزارو 414 دلار بوده است. بحرینیان میگوید پس از این بانک مرکزی در اقدامی پرسشبرانگیز انتشار ترازنامههای تجاری را متوقف کرده است.
ما متولی واقعی برای تولید و توسعه در کشور نداریم و متأسفانه برخی با بازی واژگان و آمار در کشور به دنبال «جلوهگریهای غیرواقعی» هستند تا نشان دهند که ما در مسیر توسعه حرکت میکنیم،
۱۱:۱۰
آیا درحالحاضر آنچه ما به لحاظ باطن و ظاهر توسعه از آنها یاد میکنیم، در مقایسه با پیشرفت جهانی قابل مقایسه و دفاع هستند یا خیر؟ امروز میبینیم که ما نه در ظواهر توسعه توانستهایم موفقیت کسب کنیم و نه در باطن توسعه و افزایش عمق فناوری در کشور».
بسیاری از استانهای مرزی ما در امکانات اولیه زندگی اعم از آب آشامیدنی، توسعه شهری مناسب، مدارس استاندارد، وضعیت بهداشت و درمان و... دچار مشکل هستند. اینها ظواهر توسعه هستند. چگونه میشود که ما در تأمین نیازهای اولیه و ابتدایی این کشور با مشکل روبهرو باشیم، اما ادعا کنیم که در حال طیکردن مسیر توسعه با یک نمره قابل قبول هستیم؟!
وقتی به آمار و شاخصهای کشوری مثل امارات توجه میکنیم، مشخص میشود که این کشور منابع نفتی خود را خرج کرده و در ازای آن ظواهر توسعه را به یک شیوه بسیار عالی در کشور خود به کار گرفته است. ولی باید بگویم که امارات دارای عمق تکنولوژی نیست و همین موضوع میتواند در آینده برای این کشور دردسر ایجاد کند، زیرا کشوری که عمق تکنولوژی ندارد، در عرصههای اقتصاد و سیاست در دنیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت و این موضوع میتواند مانند یک سیاهچاله، منابع ارزی این کشور را برای واردات کالاها ببلعد و دست نیاز این کشور همواره باید به سوی کشورهای دارای عمق تکنولوژی دراز باشد و این موضوع میتواند اقتدار سیاسی این کشور را به چالش بکشاند
این نکته را گوشزد کنم که به هر حال نحوه عملکرد کشوری مثل امارات از ما بسیار بهتر بوده که حداقل توانسته ظواهر توسعه را با منابع نفتیاش به بهترین شکل در کشور خود پیادهسازی کند، نه اینکه درصد بالایی از مردم این کشور مثل کشور ما در محرومیت و فقر و نبود امکانات اولیه زندگی کنند! ما نیز مانند آنها و عربستان منابع نفتی داریم، اما واقعا با این منابع چه کردهایم؟
بین 30 تا 40 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق زندگی میکنند که به نظرم با این حجم از منابع مالی و فروش ثروتهای این کشور، این رقم فاجعه است! ما نه در کسب ظواهر توسعه موفق عمل کردهایم و نه در باطن توسعه و کسب عمق فناوری و من از این حجم از جلوهگریهای غیرواقعی در جهت حمایت از توسعه و تولید در کشور حیرانم!».
در ناباوری تمام، گمرک ایران کار بسیار ارزندهای انجام داده که پس از زمان زندهیاد دکتر مصدق این دومینباری بود که چنین کاری صورت گرفت. آن زمان نام افراد و میزان صادرات و واردات هرکدام را به طور شفاف منتشر کردند و اتفاقا تنها دورانی هم بود که بهطور واقعی تراز تجاری مثبت در ایران داشتیم. اکنون جا دارد از ریاست کل گمرک ایران تشکر کنم که شجاعت به خرج داده و آمار 100 واردکننده و 100 صادرکننده اول را منتشر کردند. البته کاش مابقی هم منتشر میشد
برای اینکه کیفیت صادرات کشور مشخص شود، میتوانید از آمارهای بانک مرکزی استفاده کرده و هر تن صادرات سالهای گذشته را از نظر ارزش دلاری با هر تن واردات مقایسه کنید. باید از این رویه تصمیمگیران اقتصادی کشور تأسف خورد.
از سال 1399 بانک مرکزی گزارش اقتصادی و ترازنامه خودش را هنوز برخلاف دیگر بانکهای مرکزی جهان منتشر نکرده است. بیم آن دارم که تمام این دستکاریها با این هدف باشد که محققان نتوانند از طریق آمار دقیقا بدانند چه میگذرد!»
برای اداره اقتصاد کشور، معمولا تصمیمگیران انتخابی باید حداقل سه ویژگی اهلیت سیاسی، اهلیت امنیتی و بهویژه اهلیت حرفهای را همزمان داشته باشند. ما در 117 سال گذشته، بهجز دورههای خاصی، کسانی را که اهلیت حرفهای داشته باشند، در مسندهای تصمیمگیریهای اقتصادی کشور نگذاشتیم و آنها هم اصولا بدون برنامه، اقتصاد کشور را به امان خدا رها کردند و امروز شاهد چنان وضعی در اقتصاد هستیم که بههیچوجه شایسته این کشور تمدنساز نیست.
از سال 1285 تا 1402 ما 83 وزیر و سرپرست امور خارجه داشتهایم که بهطور متوسط هرکدام یک سال و چهار ماه مسئولیت داشتهاند. البته استثنائاتی که برای مدت بیشتر در این منصب بودهاند هم وجود دارد. اما عقلانی است که بپذیریم در این مدت کوتاه، این افراد آیا میتوانستهاند در سیاست خارجی کاری بکنند؟ بیش از 80 درصدشان هم تحصیلات علوم سیاسی نداشتهاند و برخی از آنها حتی تسلط به یک زبان زنده مورد استفاده در جهان را نیز نداشتهاند
متن کامل این یادداشت را در فایل بالا مطالعه کنید…
@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
بسیاری از استانهای مرزی ما در امکانات اولیه زندگی اعم از آب آشامیدنی، توسعه شهری مناسب، مدارس استاندارد، وضعیت بهداشت و درمان و... دچار مشکل هستند. اینها ظواهر توسعه هستند. چگونه میشود که ما در تأمین نیازهای اولیه و ابتدایی این کشور با مشکل روبهرو باشیم، اما ادعا کنیم که در حال طیکردن مسیر توسعه با یک نمره قابل قبول هستیم؟!
وقتی به آمار و شاخصهای کشوری مثل امارات توجه میکنیم، مشخص میشود که این کشور منابع نفتی خود را خرج کرده و در ازای آن ظواهر توسعه را به یک شیوه بسیار عالی در کشور خود به کار گرفته است. ولی باید بگویم که امارات دارای عمق تکنولوژی نیست و همین موضوع میتواند در آینده برای این کشور دردسر ایجاد کند، زیرا کشوری که عمق تکنولوژی ندارد، در عرصههای اقتصاد و سیاست در دنیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت و این موضوع میتواند مانند یک سیاهچاله، منابع ارزی این کشور را برای واردات کالاها ببلعد و دست نیاز این کشور همواره باید به سوی کشورهای دارای عمق تکنولوژی دراز باشد و این موضوع میتواند اقتدار سیاسی این کشور را به چالش بکشاند
این نکته را گوشزد کنم که به هر حال نحوه عملکرد کشوری مثل امارات از ما بسیار بهتر بوده که حداقل توانسته ظواهر توسعه را با منابع نفتیاش به بهترین شکل در کشور خود پیادهسازی کند، نه اینکه درصد بالایی از مردم این کشور مثل کشور ما در محرومیت و فقر و نبود امکانات اولیه زندگی کنند! ما نیز مانند آنها و عربستان منابع نفتی داریم، اما واقعا با این منابع چه کردهایم؟
بین 30 تا 40 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق زندگی میکنند که به نظرم با این حجم از منابع مالی و فروش ثروتهای این کشور، این رقم فاجعه است! ما نه در کسب ظواهر توسعه موفق عمل کردهایم و نه در باطن توسعه و کسب عمق فناوری و من از این حجم از جلوهگریهای غیرواقعی در جهت حمایت از توسعه و تولید در کشور حیرانم!».
در ناباوری تمام، گمرک ایران کار بسیار ارزندهای انجام داده که پس از زمان زندهیاد دکتر مصدق این دومینباری بود که چنین کاری صورت گرفت. آن زمان نام افراد و میزان صادرات و واردات هرکدام را به طور شفاف منتشر کردند و اتفاقا تنها دورانی هم بود که بهطور واقعی تراز تجاری مثبت در ایران داشتیم. اکنون جا دارد از ریاست کل گمرک ایران تشکر کنم که شجاعت به خرج داده و آمار 100 واردکننده و 100 صادرکننده اول را منتشر کردند. البته کاش مابقی هم منتشر میشد
برای اینکه کیفیت صادرات کشور مشخص شود، میتوانید از آمارهای بانک مرکزی استفاده کرده و هر تن صادرات سالهای گذشته را از نظر ارزش دلاری با هر تن واردات مقایسه کنید. باید از این رویه تصمیمگیران اقتصادی کشور تأسف خورد.
از سال 1399 بانک مرکزی گزارش اقتصادی و ترازنامه خودش را هنوز برخلاف دیگر بانکهای مرکزی جهان منتشر نکرده است. بیم آن دارم که تمام این دستکاریها با این هدف باشد که محققان نتوانند از طریق آمار دقیقا بدانند چه میگذرد!»
برای اداره اقتصاد کشور، معمولا تصمیمگیران انتخابی باید حداقل سه ویژگی اهلیت سیاسی، اهلیت امنیتی و بهویژه اهلیت حرفهای را همزمان داشته باشند. ما در 117 سال گذشته، بهجز دورههای خاصی، کسانی را که اهلیت حرفهای داشته باشند، در مسندهای تصمیمگیریهای اقتصادی کشور نگذاشتیم و آنها هم اصولا بدون برنامه، اقتصاد کشور را به امان خدا رها کردند و امروز شاهد چنان وضعی در اقتصاد هستیم که بههیچوجه شایسته این کشور تمدنساز نیست.
از سال 1285 تا 1402 ما 83 وزیر و سرپرست امور خارجه داشتهایم که بهطور متوسط هرکدام یک سال و چهار ماه مسئولیت داشتهاند. البته استثنائاتی که برای مدت بیشتر در این منصب بودهاند هم وجود دارد. اما عقلانی است که بپذیریم در این مدت کوتاه، این افراد آیا میتوانستهاند در سیاست خارجی کاری بکنند؟ بیش از 80 درصدشان هم تحصیلات علوم سیاسی نداشتهاند و برخی از آنها حتی تسلط به یک زبان زنده مورد استفاده در جهان را نیز نداشتهاند
متن کامل این یادداشت را در فایل بالا مطالعه کنید…
@samt_iran
WhatsApp group1: https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE
WhatsApp group2:https://chat.whatsapp.com/COhLlLKQqC4EDa37wYXQKH
WhatsApp group3:https://chat.whatsapp.com/L3PFqkOeSZMKIfHQOuNMiZ
#وبسایت_صمتا samtaadvocacy.ir:
نشانی مركز #صمتا در پیام رسان #بله:https://ble.ir/samt_iran
۱۱:۱۰
۱۱:۱۱
۱۱:۱۲
۱۱:۱۳