عکس پروفایل کانال ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)ک

کانال ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)

۴۷۷عضو
#امام_شناسی
#امام_زمان_را_بشناشیم

undefined #شرح_زیارت_جامعه_کبیره (۸۲) undefined

undefined شرح فراز بیستم: بالاترین شأن و منزلت از آنِ شماست:
«وَ اَکرَمَ اَنفُسَکُم و اَعظَمَ شَأنَکُم و اَجَلَّ خَطَرَکُم»:

undefinedگرامی است جان‌های شما و بزرگ است شأن شما و برجسته است موقعیت شما

undefined قسمت اول

undefinedundefinedدر کل آفرینش جانی عزیز و شأن و مقامی برتر از چهارده معصوم علیهم السلام وجود ندارد این گرامیان گل سرسبد خلقند و سرآمد تمام کائنات و مخلوقاتند.
undefinedامامت تمام دین، اساس اسلام و ریشه همه فضائل و خوبی هاست. امامت نور است. امامت منزلتی برتر از نبوت دارد. اگر امام معصوم نباشد زمین در هم فرو رود و ساکنانش را چنان درهم و پریشان کند که دریای طوفانی ساکنانش را! امام معصوم باعث برقراری آسمان‌ها و زمین است و بر همین اساس وقتی «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَ إِذَ النُّجُومُ انْکَدَرَتْ وَ إِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ» [۱] (در آن هنگام که خورشید تاریک شود و ستارگان بی نور شوند و کوه‌ها به حرکت درآیند) شود دیگر امام معصومی حاکم بر مخلوقات خدا در قید حیات ظاهری نیست و قیامت برپا شده است.
undefinedامیرالمومنین علی علیه السلام درباره عظمت شان و منزلت محمد و آل می‌فرمود: «حَتّی أفضَت کرامَةُ اللهِ سَبحانَهُ و تعالی اِلی محمدٍ صلی الله علیه و آله و سلم فَأخرَجَهُ مِن اَفضَلِ المَعادنِ مَنبِتاً... لها (اَی لِعِترَتِهِ و شَجَرَتِهِ صلی الله علیه و آله و سلم) فُروعٌ طِوالٌ و ثَمَرٌ لا یُنالُ فَهُوَ امامٌ مَن اتَّقی و بَصیرةُ مَنِ اهتَدی... سیرَتُهُ القَصدُ و سُنَّتُهُ الرُّشدُ و کلامُهُ الفَصلُ و حُکمُهُ العَدلُ» [۲]
undefinedتا آن که کرامت خداوند سبحان مقام پیامبری به محمد صلی الله علیه و آله و سلم رسید. پس آن حضرت را از بهترین خاندان و گرامی ترین دودمان بر کشید... (درخت دودمان) او را شاخه‌هایی است بلند و برافراشته و دست کسی به میوه آن نرسد. او پیشوای پرهیزگاران است و دیدۀ رهیافتگان... رفتارش میانه روی و اعتدال است و طریق اش راهنمایی و هدایت. سخنش حق را از باطل جدا سازد و حکم و داوریش به عدل و داد است.
undefined امام رضا علیه السلام در منزلت امامت می‌فرمود: «اِنَّ الامامَةَ اُسُّ الاسلامِ النّامی وَ فَرعُهُ السّامی» [۳] امامت ریشۀ بالنده اسلام و شاخه برافراشته آن است.
undefinedدر جای دیگر فرمود: «اِنَّ الامامَةَ زِمامُ الدُِّینِ و نظامُ المسلمینَ و صَلاحُ الدُّنیا و عِزُّ المومنینَ » [۴] امامت رهبری دین را به عهده دارد و رشته کار مسلمانان و اصلاح و آبادانی دنیا و سرفرازی مومنان است.
undefinedامام حسن عسکری علیه السلام در یک بیان طولانی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که فرمود: «ای بندگان خدا بر شما باد به خدمت کردن کسی که خدا او را اکرام کرد و گرامی داشت به اینکه او را پسندید و از میان خلق خود برگزید و به او رتبۀ اصطفاء عطا کرد و او را بهترین اهل آسمان‌ها و زمین بعد از محمد صلی الله علیه و آله و سلم که سرور انبیاء است قرار داد و سر شما باد به دوستی کردن با دوستان آن حضرت یعنی علی بن ابی طالب علیه السلام و دشمنی کردن با دشمنان او» [۵]
undefinedامام حسین علیه السلام از جد بزرگوارش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که فرمود: هنگامی که در آسمان سیر داده شدم به حجاب‌های نور که رسیدم پروردگارم با من گفتگو کرد و فرمود: «یا محمد، بَلِّغ علی بن ابی طالبٍ مِنِّی السَلامُ و اعلَمهُ اَنَّهُ حُجَّتی بَعدَکَ عَلی خَلقی، بِهِ أسقی عِبادیَ الغَیثَ و بِهِ أدفَعُ عنهُمُ السُّوءَ و بهِ اِحتَجَّ علیهِم یَومَ یَلقونی»
undefined ای محمد به علی بن ابی طالب سلام برسان و به او خبر بده که او حجت من بعد از تو بر بندگان من است باران رحمت خود را به واسطه او بر بندگانم نازل می‌کنم و بدی‌ها را از آن‌ها برطرف می‌کنم و روزی که مرا ملاقات کنند به سبب او بر آن‌ها احتجاج می‌کنم.
undefinedدر ادامه فرمود: «پس او را باید اطاعت کنند و آنچه را دستور می‌دهد اجرا کنند و از آنچه نهی می‌کند اجتناب ورزند تا آن‌ها را نزد خودم در جایگاه صدق قرار دهم و بهشتم را برای ایشان مباح گردانم و اگر چنین نکنند آن‌ها را با تبه کاران و دشمنانم در آتش و عذابم جای دهم و هیچ باکی نداشته باشم. » [۶]
undefined وَ اَکرَمَ اَنفُسَکُم و اَعظَمَ شَأنَکُم؛ گرامی است وجود شما و بزرگ است شأن شما. بزرگی و عظمت برازنده ی این خاندان است و کسی را نسزد به رتبه آن‌ها برسد و در جایگاه آنان قرار گیرد. در کتاب خرائج آورده که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به فاطمه علیهاالسلام فرمود:
undefinedای فاطمه بشارتی از ناحیه پروردگارم در خصوص برادرم و پسر عمویم به من رسیده و آن این است که خداوند فاطمه را به علی تزویج کرده و به رضوان خازن بهشت دستور داده تا درخت طوبی را تکان دهد و آن بعد دوستداران اهل بیت من رقعه‌هایی حمل کرد پس ملائکه ای از نور حلق کرد و به هر ملک خطی و

۱۸:۴۴

رقعه ای داد و چون قیامت به پا شود و اهلش جابجا شوند دوستداری از دوستداران ما نمی ماند مگر آنکه یکی از آن رقعه‌ها را به او می‌دهند که سند برائت از آتش دوزخ است. [۷]
undefinedپی نوشت ها: [۱]: تکویر / ۱تا ۳[۲]: نهج البلاغه، خطبه ۶۴[۳]: کافی، ج ۱، ص ۲۰۰[۴]: همان[۵]: تفسیر منسوبت به امام حسن عسکری، ص ۱۲۷[۶]: بحار الانوار، ج ۳۸، ص ۱۳۸[۷]: تفسیر المیزان، ج ۱۱، ص ۴۰۵----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱۸:۴۴

undefined #دانشنامه_ی_امیرالمومنین_ع (۴٠) undefined

undefinedتکامل امام: قسمت هشتم

undefined نوشتن وحی

undefinedundefinedاخبار زیادی مبنی بر این که امام امیرالمؤمنین علیه السلام وحی منزل خداوند بر بنده و رسولش محمد صلی الله علیه و آله وسلم را می‌نوشت، وجود دارد [۱] .
undefined سوره‌های زیادی از قرآن کریم را او نوشت؛ کما این که او اولین کسی است که نقطه گذاری در قرآن را وضع کرد [۲] و [۳] .
undefinedundefinedنوشتن پیمان‌های پیامبر (ص)
undefinedundefinedامام علیه السلام تعهدات و صلح نامه‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را می‌نوشت. او آن چه را پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برای اهل نجران و غیر آن‌ها تعیین کرده بود، نوشت [۴] و چون رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم با اهل حدیبیه صلح کرد، امام نوشت: «این قراردادی است بین محمد رسول خدا»، مشرکین گفتند: ننویس محمد رسول خدا، اگر او را رسول می‌دانستیم با او نمی جنگیدیم. پس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آن را با دست خود پاک کرد؛ همچنین، در آن شرط کردند که وارد مکه شوند و سه روز در آن جا بمانند و با سلاح وارد مکه نشوند مگر با شمشیرهای در غلاف و امثال آن [۵] .
undefinedundefinedدرهم کوبیدن بت‌ها
undefinedundefinedاز دیگر صفات امام و گرایش‌های او، کراهت زیاد و بغض شدید او به بت‌ها است. او قبل از طلوع نور اسلام کوشش می‌کرد آن‌ها را نابود کند، همان کاری که جدش شیخ الانبیاءابراهیم علیه السلام با بت‌های جاهلیت انجام داد. به همراه اسامه، زباله، کثافت و پلیدی‌های خانه را جمع می‌کرد و در تاریکی شب، به بت‌های قریش می‌مالید. چون صبح می‌شد قریشیان می‌دیدند که بت هایشان آلوده است، با ناراحتی و تندی صدایشان را بلند کرده و می‌گفتند: چه کسی این کار را با خداهای ما کرده است، و روز خود را به شستن آن‌ها با آب صرف می‌کردند [۶] .
undefinedپیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نیز در نابود کردن بعضی از بت‌ها شریک بود و امام از آن نقل می‌کرد و می‌گفت: «من و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم رفتیم تا به کعبه رسیدیم، پس او نشست و من بر کتف او بالا رفتم. مرا بلند کرد و خیال کردم که اگر می‌خواستم به افق آسمان دست می‌یافتم؛ تا این که بر خانه بالا رفتم و در آن تمثالی از صورت بود. آن را به راست و چپ و جلو حرکت دادم تا بر آن تسلط پیدا کردم. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به من فرمود: آن را بیفکن؛ پس آن را افکندم و شکست آن گونه که شیشه می‌شکند؛ سپس پایین آمدم و به همراه رسول الله رفتیم در حالی که از یکدیگر سبقت می‌گرفتیم و پنهان می‌شدیم که مبادا کسی ما را ببیند» [۷] .
undefinedundefinedبت‌هایی که امام آن‌ها را نابود کرد، به شرح زیر است:
undefined۱- منات: عرب، بت منات را به پا داشته و آن را بزرگ و عزیز می‌داشت؛ پس امام به سوی آن رفت و آن را معدوم نمود [۸] .
undefined۲- بت طی: بت طی در کوهی قرار داشت؛ امام به سوی آن رفت و آن را نابود کرد و درهم شکست. در آن جا دو شمشیر به دست آورد که نام یکی از آن‌ها رسوب و نام دیگری مخذم بود. امام آن‌ها را با خود به نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آورد و به او بخشید [۹] .
undefined۳- بت‌های مکه: زمانی که خداوند متعال بنده و رسولش محمد صلی الله علیه و آله وسلم را در فتح مبین پیروز کرد و مکه را به اشغال او درآورد، حدودسیصد بت یا بیشتر بر کعبه مقدسه آویخته شده بود که قبایل مختلف آن‌ها را خدا تلقی می‌کردند و بدون خداوند متعال می‌پرستیدند. از جمله آن ها: نائله، اساف، مناف، ذوالخلصه، ذوالکنی، ذوالشری، الاقیصر، نهم، سمیر و غیر آن [۱٠] .
undefinedرئیس این بت‌ها هبل بود و آن خدای ابی سفیان (پدر معاویه و جد یزید) بود و از مس ساخته شده و با میخ‌هایی از آهن محکم شده بود. امام بر کتف پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بالا رفت تا توانست آن را از جا بکند و به زمین بیندازد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قول خداوند متعال را می‌خواند:
undefined﴿قُلْ جٰاءَ الْحَقّ وزَهَقَ البٰاطِل إنَّ البٰاطلَ کٰانَ زَهُوقا﴾ [۱۱] ؛ «بگو حق آمد و باطل نابود شد، همانا باطل نابود شدنی است». سپس امام سایر بت‌ها را از جا کند و به این ترتیب بیت اللّه الحرام را از وجود بت‌های قریش پاک کرد. قهرمان و رهبر آزادی بخش اسلام بت‌ها را برای آزادی درهم کوبید و مردم را از گمراهی بیرون آورد، زید بن نوفل می‌گوید:
ترکتُ اللات والعُزّی جَمیعاً کذلک یفعلُ الجَلِدُ الصَّبورُ فلا العُزّی أدینُ ولا ابنَتَیها ولا صَنَمی بَنی غَنَمٍ أزورُ ولا هُبَلاً أزورُ وکانَ ربّاً لنا فی الدَّهرِ إذ حِلِمی صَغیرُ [۱۲]
undefined* لات و عزی، همه را رها کردم، افراد مقاوم و صبور این کار را می‌کنند. نه به عزی ایمان دارم، نه به فرزندانش، نه از بت‌های بنی غنم دیدن می‌کنم.
و نه هبل را زیارت می‌کنم که مدتی در کودکی خدای ما بود.

undefinedپی نوشت ها: [۱]: . الاستیعاب: ۱ / ۳۰. [۲]: . مفتاح السعادهْ: ۱ / ۸۹. [۳]: . بنابر آن چه از معارف دین به دست می‌آید و روایاتی بیانگر آن مس

۱۸:۵۳

تند امام معصوم از جهل است و هیچ چیز را از کسی جز خدا یاد نگرفته و بدون داشتن استادی تنها از ناحیه من لدن حکیم خبیر تمام علوم را داراست و این جمله از منابع اهل تسنن نقل شده است. [۴]: . این مطلب با عقاید شیعه سازگار نیست امیرالمؤمنین علیه السلام مطیع محض پیامبر بود و محال است پیامبر مطلبی فرموده باشند و حضرت اطاعت نکرده باشد چون ایشان از هر خطا و معصیت و نافرمانی کاملاً معصوم بوده اند و این مطلب در کتب شیعه نیست. [۵]: . صحیح البخاری: ۳ / ۱۶۸. صحیح مسلم: ۳ / ۱۴۱۰. [۶]: . جواهر المطالب: ۱ / ۲۶۷. [۷]: . صفهًْ الصفوهًْ: ۱ / ۱۶۳. مسند أحمد: ۱ / ۸۴. [۸]: . خزانهْ الادب: ۷ / ۲۲۴. [۹]: . الروض المعطار: ۴۶۷. المفصل فی تأریخ العرب قبل الاسلام: ۴ / ۴۵۴. [۱٠]: . مستدرک الحاکم: ۲ / ۳۶۶. [۱۱]: . مستدرک الحاکم: ۲ / ۳۶۶. الاسراء: ۸۱. [۱۲]: . القاموس الاسلامی: ۴ / ۳۴۷.----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱۸:۵۳

thumnail
undefinedundefined#پیامهای_الهی ⇧⇩:
undefinedundefined️مقايسه ميان افراد نيك و بد، يكى از راه‌هاى شناخت و انتخاب است.
undefinedundefined️پيامبر، دلسوز همه بود و حتّى از انحراف و كفر مخالفان نيز رنج مى‌برد.undefinedundefined️انبيا، به تسلّى و دلدارى الهى نياز دارند.
undefinedundefined️مسئوليّت رهبران دينى، ارشاد مردم است، نه وصول نتيجه.undefinedundefined️كفر مردم، در سرنوشت خودشان مؤثّر است.
undefinedundefined️كفّار شاد نباشند، زيرا سرانجام گذر پوست به دبّاغ خانه مى‌افتد. undefinedundefined️مرجع و مبدأ انسان‌ها، تنها خداوند است.
undefinedundefined️ دو چيز باعث سعه‌ى صدر و رفع نگرانى مؤمنان از انحراف ديگران مى‌شود: يكى توجّه به علم خداوند و ديگرى توجّه به معاد.
undefinedundefined️در قيامت، انسان با گزارش عملكردِ خود روبروست.undefinedundefined️ نيّت‌ها و انگيزه‌هايى را كه در دل داشتيم، خداوند مى‌داند و در قيامت ظاهر مى‌كند.
undefinedundefinedundefined️توجّه به رسوايى روز قيامت، مى‌تواند مانع لجاجت و پافشارى بر كفر باشد.
undefined #استاد_قرائتی
----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱۸:۵۶

1_1345413691.mp3

۱۷:۳۱-۱۲.۱۱ مگابایت
#خانواده_آسمانی ۷۳
undefinedاگــر دینداری؛ سبب رشد انسانیت در وجودِ آدمیزاد میشه؛ پس اینهمه اختلاس، فساد، بی‌اخلاقی و ... از سوی متدیّنین، چگونه توجیه می‌شود؟undefinedاینهمه دین‌زدگی که امروز در جامعه رواج یافته، آیا نتیجه‌ی عملکرد غلط مذهبی‌ها نیست؟این موضوع اصلاً قابل توجیه نیست undefined!
#استاد_شجاعی #دکتر_رفیعی

۱۸:۵۸

thumnail
undefined #بسم_الله_الرحمن_الرحیم undefined
undefinedخداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و چنانچه در هر شب از شب‌های این ماه ما، برای تو بندگانی باشد، که عفو تو، آنها را آزاد می‌کند، یا گذشتت ایشان را می‌بخشد، پس ما بندگان را از آن بندگان قرار ده. و ما را برای ماه مان از بهترین خویشان و یاران قرار ده.
undefinedخداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و با محو شدن هلال ماه، گناهان ما را محو کن و با گذشتن روزهایش سختی‌ها یمان را از ما بکن. تا (این ماه) در حالی از ما بگذرد که ما را در آن از خطاها پاکیزه ساخته ای و در این (ماه) از بدی‌ها خالصمان نموده ای.
undefinedخداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و اگر در آن کجروی کرده ایم، پس ما را بازگردان و اگر در آن منحرف شده ایم، ما را استوار بدار. و اگر دشمن تو شیطان، بر ما چیره شده، پس ما را از او رهایی ده.
undefinedخداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست، در هر وقت و هر آن و بر هر حال. به عدد درودی که بر دیگران درود فرستاده ای، و چندین برابر همه آن به چندین برابر که جز تو شمار آنها را نداند. به درستی که تو هر آنچه را که بخواهی، به جا می‌آوری.
----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱:۳۰

undefined #تفسیر_نور undefined

undefined #سوره‌ی_بقره آیه 281 undefined

undefined «۲۸۱»وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَی اللّٰهِ ثُمَّ تُوَفّٰی کُلُّ نَفْسٍ مٰا کَسَبَتْ وَ هُمْ لاٰ یُظْلَمُونَ

ترجمهundefined
و پروا کنید از روزی که در آن به پیشگاه خداوند بازگردانده می‌شوید و سپس هرکس (جزای) آنچه را کسب کرده، بدون کم وکاست داده می‌شود و به آنان ستمی نمی رود.

نکته ها: undefined

undefinedundefinedاین آیه به منزله ی جمع بندی و هشدار عمومی در پایان آیات ربا است. در تفاسیری همچون کشّاف، المیزان، مجمع البیان، کبیر فخر رازی و برهان آمده است که این آیه، آخرین آیه ای بوده که بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده، ولی به دستور پیامبر صلی الله علیه و آله در اینجا قرار گرفته است.
پیام ها: undefinedundefined
undefinedundefined️قیامت، روز مهمی است. تنوین کلمه «یَوْماً» اشاره به عظمت آن روز دارد.
undefinedundefined️ربا گرفتن و رسیدن به دنیا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدی وباقی است، قیامت است. «وَ اتَّقُوا یَوْماً»
undefinedundefined️تقوا و یاد قیامت، قوی ترین عامل برای دور شدن از ربا وسایر محرّمات است. «وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فِیهِ»
undefinedundefined️ضامن اجرای نظام اقتصادی اسلام، ایمان و تقوای مردم است. «وَ اتَّقُوا یَوْماً»
undefinedundefined️در معاملات این جهان، امکان کم و کاست هست، ولی در معامله با خداوند هیچ گونه کم و کاستی نیست. «تُوَفّٰی کُلُّ نَفْسٍ مٰا کَسَبَتْ»
undefinedundefined️ملاک جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «مٰا کَسَبَتْ»
undefinedundefined️نگران انفاق و ترک سود رباهای خود نباشید، از اعمال نیک شما اندکی کاسته نمی شود. «تُوَفّٰی کُلُّ نَفْسٍ... لاٰ یُظْلَمُونَ»----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱:۳۵

thumnail
#سلام_امام_زمانم💚
چہ زیباسٺ آغاز یڪ صبح شیرینبہ نام سلام علے آل یاسین
#صبحتون_امام_زمانی💐

undefined #تلنگر_مهدوی
undefinedگفتم. . . .
اگر در کربلا بودم
تا پای جان برای حُسَین (ع) تلاش می کردم
undefinedگفت. . . .
یک حُسَینِ زنده داریم
نامش مهدی (عج) است
بسمِ الله. . . . .
----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱:۳۹

1_9780283899.mp3

۰۲:۵۱-۲.۷۱ مگابایت
undefined #امام_زمان(عج)
undefinedعمریست لحظه لحظه
undefinedدلم بی قرار توست
undefined #صابر_خراسانی
undefined #شعرخوانی
undefinedبسیار دلنشین

۱:۴۰

undefined #فضيلت_صلوات_برمحمّدوآل_محمّدعليهم_السلام (6) undefined
undefinedundefined از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام روايت شده است كه فرمود:
undefinedما في الميزان شي ء أثقل من الصلاة على محمّد وآل محمّد.
undefinedدر ترازوى اعمال و كفّه حسنات چيزى سنگين تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السلام نيست.
undefinedبعد فرمود: فرداى قيامت اعمال شخصى را در ميزان كه وسيله سنجش اعمال است قرار مى دهند كم مى آورد، رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم صلواتى را كه اين شخص فرستاده حاضر كند و در ميزان او گذارد، كفّه حسناتش سنگين شود و برترى پيدا كند. ----------undefined الكافى: ۴۹۴/۲ ح ۱۵، قرب الأسناد: ۱۲ (قسمتى از روايت)، بحار الأنوار: ۴۹/۹۴ ح ۹.----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱۸:۱۱

undefined #دانشنامه_ی_امام_حسن_مجتبی_علیه‌السلام undefined
undefinedآداب روز عيد (عيد فطر و قربان)
undefinedundefinedزيد بن حسن از پدرش امام حسن عليه السلام روايت كرد كه آن حضرت فرمود:
undefinedقال عليه السلام امرنا رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم في العيدين ان نلبس اجود ما نجد و أن نتطيب باجود ما نجد و ان نضحي باسمن ما نجد البقرة عن سبعة و الجزور عن عشرة و ان نظهر التكبير و علينا السكينة و الوقار. [۱].
undefinedامام حسن عليه السلام فرمود: (رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به ما دستور داد كه در دو عيد [فطر و قربان] بهترين لباسي كه داريم را بپوشيم و با بهترين عطري كه مي‌يابيم، خود را خوشبو سازيم و چاق ترين حيواني كه مي‌يابيم را قرباني كنيم.
undefinedگاو از هفت نفر «اگر خانواده هفت نفر بود، گاو قرباني كنيم» و شتران از ده نفر «اگر خانواده ده نفر بود، شتر قرباني كنيم» و تكبير را بلند گوييم و آرامش و وقار داشته باشيم. )
undefinedپي نوشت ها: [۱] مستدرك للحاكم، ج ۴، ص ۲۵۶، ح ۴۴ /۷۵۶۰.----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱۸:۱۷

1_10535291873.mp3

۰۵:۴۷-۳.۳۹ مگابایت
undefinedمسئولیت اعضای بدن
undefined #سخنرانی بسیار شنیدنی
undefined #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی

۱۸:۱۹

thumnail
undefinedفریب آرزو ها
امیرالمؤمنین عليه السلام فرمودند:
در فريب آرزوها، عمرها به پايان مى رسد.
undefinedغررالحكم حدیث ۶۴‌۷۱
----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۱۸:۲۱

thumnail
undefined #بسم_الله_الرحمن_الرحیم undefined
undefined خداوندا، همانا من از تو می‌خواهم به حقّ این ماه و به حقّ کسانی که در آن، از آغاز آن تا پایانش تو را بندگی کرده اند؛ از فرشته ای که او را مقرّب ساختی، یا پیامبری که او را فرستادی یا بنده صالحی که او را برگزیدی، که بر محمّد و خاندانش درود فرستی و ما را در این (ماه) به کرامت خود که به دوستانت وعده داده ای، سزاوار نما و برای ما در این (ماه)، آنچه برای کوشش گران در طاعتت لازم کرده ای، لازم گردان و ما را در صف کسانی که به واسطه رحمت تو، مستحقّ بالاترین مرتبه گشته اند، قرار ده.
#صحیفه‌ی_سجادیه
----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۴:۱۴

1_10705181799.mp3

۳۶:۳۲-۱۴.۶۷ مگابایت
undefined #بسم_الله_الرحمن_الرحیم✨
undefined روزمان را با #قرآن آغاز کنیم undefined
undefined #تفسیر_صوتی_آیه_به_آیه#سوره‌ی_بقره
undefined آیه‌ی 282 undefined
undefinedحجة الاسلام #قرائتي
undefinedپیشنهاد دانلود
----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313undefined سروش: http://sapp.ir/sagalein313

۴:۱۷

undefined #تفسیر_نور undefined
undefined #سوره‌ی_بقره آیه 282 undefined
undefined «۲۸۲»یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذٰا تَدٰایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلیٰ أَجَلٍ مُسَمًّی فَاکْتُبُوهُ وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کٰاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَ لاٰ یَأْبَ کٰاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمٰا عَلَّمَهُ اللّٰهُ فَلْیَکْتُبْ وَ لْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَ لْیَتَّقِ اللّٰهَ رَبَّهُ وَ لاٰ یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً فَإِنْ کٰانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً أَوْ لاٰ یَسْتَطِیعُ أَنْ یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجٰالِکُمْ فَإِنْ لَمْ یَکُونٰا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتٰانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدٰاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدٰاهُمٰا فَتُذَکِّرَ إِحْدٰاهُمَا الْأُخْریٰ وَ لاٰ یَأْبَ الشُّهَدٰاءُ إِذٰا مٰا دُعُوا وَ لاٰ تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کَبِیراً إِلیٰ أَجَلِهِ ذٰلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللّٰهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهٰادَةِ وَ أَدْنیٰ أَلاّٰ تَرْتٰابُوا إِلاّٰ أَنْ تَکُونَ تِجٰارَةً حٰاضِرَةً تُدِیرُونَهٰا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنٰاحٌ أَلاّٰ تَکْتُبُوهٰا وَ أَشْهِدُوا إِذٰا تَبٰایَعْتُمْ وَ لاٰ یُضَارَّ کٰاتِبٌ وَ لاٰ شَهِیدٌ وَ إِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَ اتَّقُوا اللّٰهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّٰهُ وَ اللّٰهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
ترجمه undefined ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که بدهی مدّت داری (بر أثر وام یا معامله) به یکدیگر پیدا می‌کنید، آنرا بنویسید. و باید نویسنده ای در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد. کسی که قدرت بر نویسندگی دارد، نباید از نوشتن خودداری کند، همانطور که خدا به او تعلیم داده است.
undefinedپس باید او بنویسد و آن کس که حقّ بر ذمّه او (بدهکار) است املا کند و از خدایی که پرورگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید. و اگر کسی که حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا (از نظر عقل) ضعیف و یا (به جهت لال بودن) توانایی بر املا کردن ندارد، باید ولیّ او (بجای او) با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهی را) املا کند و دو نفر از مردان را (بر این حقّ) شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از گواهان، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند (انتخاب کنید) تا اگر یکی از آنان فراموش کرد، دیگری به او یادآوری کند. و شهود نباید به هنگامی که آنها را (برای ادای شهادت) دعوت می‌کنند خودداری نمایند. و از نوشتن (بدهی های) کوچک یا بزرگِ مدّت دار، ملول نشوید (هر چه باشد بنویسید، ) این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شک و تردید بهتر می‌باشد، مگر اینکه تجارت و داد و ستد نقدی باشد که در میان خود دست به دست می‌کنید که ایرادی بر شما نیست که آنرا ننویسید. و هنگامی که خرید و فروش (نقدی) می‌کنید، (باز هم) شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد (به خاطر حقّگویی) زیانی برسد (و تحت فشار قرار گیرد) و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده اید و از خدا بپرهیزید و خداوند (راه درست زندگی را) به شما تعلیم می‌دهد و خداوند به هر چیزی داناست.
نکته ها: undefined
undefinedundefinedبزرگترین آیه ی قرآن، این آیه است که درباره ی مسائل حقوقی ونحوه ی تنظیم اسناد تجاری می‌باشد. این آیه نشانه ی دقّت نظر وجامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیق ترین مسائل حقوقی را طرح کرده است.
undefined کلمه«تداینتم»از«دَین»به معنای بدهی، شامل هرگونه معامله غیر نقدی، وام و خرید سَلَف می‌شود. در حدیث آمده است: اگر کسی در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمی کند و می‌فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردی؟! [۱]
undefinedاگر دقّت در حفظ حقوق فردی ضروری است، حفظ بیت المال بمراتب ضروری تر است! تنظیم سند، حتّی در معاملات نقدی مفید است، ولی ضرورت آن به اندازه ی معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعددار، ممکن است طرفهای معامله ویا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.
undefinedاز فرمان نوشتن، معلوم می‌شود که اسناد تنظیم شده ای که همراه با گواهی عادل باشد، قابل استشهاد است. از این آیه استفاده می‌شود که جامعه اسلامی باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله ای، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد.
undefinedدر زمانی که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، ۱۷ باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانه ی توجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است.
پیام ها: undefinedundefined
undefinedundefined️ایمان، بستر ومقدّمه عمل به احکام، وخطاب؛ «یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» تشویقی برای عمل به احکام است.
undefinedundefined️مدّت بدهکاری، باید روشن باشد. «إِلیٰ أَجَلٍ مُسَمًّی»
undefinedundefined️برای حفظ اعتماد و خوش بینی به همدیگر و آرامش روحی طرفین و جلوگیری از فراموشی، ا

۴:۲۰

نکار و سوءظنّ، باید بدهی‌ها نوشته شود. «فَاکْتُبُوهُ»
undefinedundefined️برای اطمینان و حفظ قرارداد از دخل وتصرّف احتمالی طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمی نوشته شود. «وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کٰاتِبٌ»
undefinedundefined️نویسنده ی قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بِالْعَدْلِ» شرط گزینش نویسنده ی اسناد، داشتن عدالت در قلم است.
undefinedundefined️به شکرانه سواد و علمی که خداوند به ما داده است، کارگشایی کنیم. «وَ لاٰ یَأْبَ کٰاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمٰا عَلَّمَهُ اللّٰهُ»
undefinedundefined️اهل هر فن وحرفه ای مسئولیّت ویژه دارد، کسی که قلم دارد باید برای مردم بنویسد. «وَ لاٰ یَأْبَ کٰاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ»
undefinedundefined️باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «وَ لْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ»
undefinedundefined️اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «وَ لْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ»
undefinedundefined️بدهکار، هنگام املای قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزی را فروگذار نکند و تمام خصوصیّات بدهی را بگوید. «وَ لْیَتَّقِ اللّٰهَ رَبَّهُ»
undefinedundefinedundefined️تدوین قانون باید به گونه ای باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولیّ او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. «فَإِنْ کٰانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً... فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ»
undefinedundefinedundefined️سفیهان وناتوانان در مناسبات اجتماعی، نیازمند ولیّ هستند. «فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ»
undefinedundefinedundefined️توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوی مسئولان وسرپرستان لازم است. «فَلْیُمْلِلْ» صیغه امر نشانه لزوم این کار است.
undefinedundefinedundefined️مردان، در گواه شدن وگواهی دادن بر زنان مقدّم می‌باشند. «شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجٰالِکُمْ»
undefinedundefinedundefined️گواهان باید عادل ومورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ»
undefinedundefinedundefined️هر کدام از مردها به تنهایی می‌توانند شاهد باشند، ولی اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم ادای شهادت کنند. تا اگر یکی لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآوری کند. «فَتُذَکِّرَ إِحْدٰاهُمَا»
دو زن به جای یک مرد در گواهی، یا به خاطر روحیّه ی ظریف و عاطفی آنهاست و یا به جهت آن است که معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایی آنها با نحوه ی معاملات کمتر است.
undefinedundefinedundefined️اگر برای شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خودداری نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «وَ لاٰ یَأْبَ الشُّهَدٰاءُ إِذٰا مٰا دُعُوا»
undefinedundefinedundefined️مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «وَ لاٰ تَسْئَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کَبِیراً»
undefinedundefinedundefined️ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد: الف: ضامن اجرای عدالت است. «أَقْسَطُ» ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» ج: مانع ایجاد بدبینی در جامعه است. «أَدْنیٰ أَلاّٰ تَرْتٰابُوا»
undefinedundefinedundefined️اگر فایده واسرار احکام برای مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان می‌شود. «ذٰلِکُمْ أَقْسَطُ... »
undefinedundefinedundefined️معطل شدن امروز برای نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «أَدْنیٰ أَلاّٰ تَرْتٰابُوا»
undefinedundefinedundefined️در معاملات نقدی، لزومی به نوشتن نیست. «إِلاّٰ أَنْ تَکُونَ تِجٰارَةً حٰاضِرَةً»
undefinedundefinedundefined️در معاملات نقدی، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولی شاهد بگیرید. «فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنٰاحٌ أَلاّٰ تَکْتُبُوهٰا وَ أَشْهِدُوا إِذٰا تَبٰایَعْتُمْ»
undefinedundefinedundefined️کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یکی از طرفین قرار گیرند. «لاٰ یُضَارَّ کٰاتِبٌ وَ لاٰ شَهِیدٌ»
undefinedundefinedundefined️اگر ادای شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتی بود، باید شاهد و کاتب به نحوی تأمین مالی شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. «وَ لاٰ یُضَارَّ کٰاتِبٌ وَ لاٰ شَهِیدٌ»
undefinedundefinedundefined️کاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونه ای تنظیم کنند که به یکی از طرفین ضرری وارد شود. «لاٰ یُضَارَّ کٰاتِبٌ وَ لاٰ شَهِیدٌ»
undefinedundefinedundefined️هرگونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
undefinedundefinedundefined️کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
undefinedundefinedundefined️قلب پاک و با تقوا، همچون آینه علوم و حقایق را می‌گیرد. «وَ اتَّقُوا اللّٰهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّٰهُ»
undefinedundefinedundefined️خداوند تمام نیازهای مادّی و معنوی شما را می‌داند و بر اساس آن، احکام و قوانین را برای شما بیان می‌کند. قانون گذار باید آگاهی عمیق و گسترده داشته باشد. «وَ اللّٰهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»----------[۱]: کنزالدقائق، ج۲، ص۴۶۷.----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/s

۴:۲۰

۴:۲۰

thumnail
#سلام_امام_زمانم💚
ای بهترین #قرارِ دلِ بی قرارِ ماای آبروی خلقِ دو عالم #نگارِ ما
ای ماه پشت ابر بیا یابن فاطمهآقا #فدای_تو همه ایل و تبار ما
----------------------------------------- undefinedالّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَجundefined
#ثقلین (قرآن‌وعترت) undefinedundefinedundefinedundefined ایتا: https://eitaa.com/sagalein313undefined بله: https://ble.im/sappirsagalein313

۴:۳۹