عکس پروفایل شفا | تأملاتی در باب تعلیم و تربیتش

شفا | تأملاتی در باب تعلیم و تربیت

۳۲۸عضو
عکس پروفایل شفا | تأملاتی در باب تعلیم و تربیتش
۳۲۸ عضو

شفا | تأملاتی در باب تعلیم و تربیت

عقل شفاجوی و طبیبش تویی!تلاشی برای تحلیل مسائل از منظر فرهنگی و تربیتیمجتبی همتی فرعضو بنیاد تربیتی حیات و مدتی خادم امام رضا در پردیس تربیتی تواناسازمان ملی توتک@hematifar

۵ تیر

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۴۰۵کارشناسی و ارشدیت کارشناسیمجتبی همتی فر
پانوشت: آنچه در فضای انتخاباتی این روزها بیشتر خودش را در تربیت عمومی نشان می‌دهد، «تربیت فکری (تفکر و بصیرت)» و شاخه‌هایی مثل سواد رسانه‌ای است. کوتاهی ما در مدارس، اکنون زمینه‌ای فراهم کرده که برخی از اهالی سیاست، در واقع از «پروپاگاندا» برای جهت دادن به تصمیم سیاسی مردم و انتخابات متناسب با میل و نفع خودشان بهره می‌برند.@sheffa_jo

۱۲:۳۷

۷ تیر

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۴۰۷رئیس‌جمهوری برای همه!مجتبی همتی فر
پانوشت: خدا کمک کند که بهترین انتخاب و بهترین رییس‌جمهور برای مردم ما رقم بخورد.@sheffa_jo

۱۷:۱۴

۱۱ تیر

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۴۱۱دیوار ادعا بلند است، اما عمل...مجتبی همتی فر
پانوشت: متأسفانه فضای انتخاباتی کشور به سمتی رفته است که بیش از تکیه به باورها و عمل و سابقه واقعی افراد، ادعاها و حرف‌های بی‌حساب و تیترهای رسانه‌ای مشاوران عملیات روانی غلبه پیدا کرده است. این افراد با این تکیه کلام‌ها و با گل‌آلود کردن جو و فضا با حرف‌های عامیانه و زرد، ژست اپوزیسیون می‌گیرند و سعی دارند بی‌عملی و سوءعمل خودشان و جریان سیاسی و فکری وابسته‌ی خودشان را پنهان کنند. در نهایت هم به جای پاسخگویی در مقابل خطاها و بی‌عملی‌ها، طلبکار همه می‌شوند و مقابل خودشان را متهم می‌کنند...مراقب انتخاب‌هایمان باشیم.@sheffa_jo

۱۹:۳۸

۱۴ تیر

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۴۱۴انتخاب برای چه؟ حواسمان هست؟مجتبی همتی فر
پانوشت: انتخابات در منظومه انقلاب اسلامی، فرصت ویژه تربیتی است. در این که فضای انتخاباتی بر کشور حاکم است، انواع فرصت‌های رشد و تربیت فردی و جمعی پیش رو قرار گرفته است؛ اخلاقی، بصیرت سیاسی و اجتماعی، فهم تاریخی، موقعیت‌شناسی و تمرین انتخاب‌گری و ...@sheffa_jo

۷:۰۹

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۴۱۴وای اگر طبیبی ...مجتبی همتی فر@sheffa_jo

۹:۴۱

۱۹ تیر

thumnail
حی علی الحسین!دومین گام از رویداد «هیأت و کودک» به لطف اهلبیت (س) و تلاش فعالان مردمی به ویژه دبیرخانه هوای مادری (وابسته به دبیرخانه ظرفیت‌های مردمی سازمان ملی توتک) آغاز شد.انشاءالله که مؤثر و مأجور باشد.@havayemadari@heyatkoodak

۳:۴۹

۲۶ تیر

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۴۲۷موقعیت «کربلا و عاشورا»مجتبی همتی فر
پانوشت ۱: سال‌ها پیش که کتاب «فتح خون» را می‌خواندم، بخشی از آن بیشتر در ذهنم رسوب کرد؛ آنجا که شهید آوینی از شخصی سخن می‌گوید که برای یاری و هم‌راهی با حسین (ع) شرط گذاشت! تا وقتی می‌مانم که دیگر کسی نباشد! در آن «موقعیت»، خواهم رفت و ... می‌رود...امسال توفیق شد که روایت ماجرا را با «کتاب آه» (یاسین حجازی) بخوانم. آنچه بیشتر به چشمم آمد، «موقعیت» بود. انگار کربلا و عاشورا برای موقعیت‌آفرینی در طول تاریخ رقم خورده است و کار امام حسین (ع) این است که آدم‌ها تکلیفشان را روشن کنند؛ کجای جبهه حق و باطل می‌ایستند؟ تیپ آدم‌های درگیر ماجرا هم بسیار متنوع است؛ آنکه از اول بصیرت دارد و تا آخر هم می‌ماند، آنکه اول می‌فهمد و بعد شک می‌کند و کنار می‌کشد، آنکه دیر می‌فهمد و خودش را می‌رساند و آنکه نمی‌رسد، آنان که هنوز هم گیجند و می‌خواهند وسط بازی کنند (نه این طرف و نه آن طرف) و نهایتش سمت مقابل حسین قرار می‌گیرند! پانوشت ۲: سرنوشت «حر» برایم عجیب است؛ موقعیت حرّ! ابتدا ادب و معرفتی دارد، منتها مأمور است و معذور. اوست که راه را می‌بندد. انگار که عامل اصلی در وقایع عاشورا و کربلا اوست. اما در آخرین لحظات (به روایتی بعد از نماز ظهر عاشورا که تصمیم می‌گیرد و نماز را به امامت امام می‌خواند)، موقعیتش را انتخاب می‌کند و تصمیم نهایی را می‌گیرد و امام به استقبالش می‌رود و شهید آزادگان تاریخ می‌شود. پانوشت ۳: کاش که عباس‌گونه از ابتدا درست انتخاب کنیم و از آغاز سمت درست بایستیم. اگر نشد و نشد، کاش حرّ باشیم. تا آخرین لحظه هم می‌توان امید داشت. انشاءالله که ضحاک مشرقی نشویم...@sheffa_jo

۵:۴۲

۵ مرداد

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۵۰۴دنیای عوضی رنگ‌ها
پانوشت: در سال ۱۴۰۱، اجلاس یونسکو در پاریس در بحبحه‌ی نزاع روسیه و اوکراین برگزار می‌شد. جو اجلاس کاملاً تحت تأثیر این ماجرا بود. برای همین در فضای برنامه‌ها هم آن را لحاظ کرده بودند. از جمله، وقت ویژه‌ای بهیک دختر دانشجوی اوکراینی در بخش اصلی برنامه داده شده بود. او با ایجاد فضای احساسی، از تبعات منفی جنگ و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گفت و از جامعه جهانی خواست که در قبال روسیه، موضع‌گیری جدی بکنند. حضار با هیجان او را تشویق کردند. کاش کمی از این حمایت‌ها از مردم و کودکان و نوجوانان غزه، سوریه، یمن، عراق و لبنان و ... صورت می‌گرفت. @sheffa_jo

۲۰:۳۹

۱۰ مرداد

thumnail
عکس‌نوشت - ۱۴۰۳۰۵۱۰اسماعیلِ شهید...مجتبی همتی فر
پانوشت: در انقلاب اسلامی و به ویژه سال‌های اخیر، تجربه‌ها و ابتلائات عجیب و بزرگی را پشت سر گذاشته‌ایم که نشان از سختی ادامه مسیر دارد و‌ قرار است برای آن آماده شویم. خدا کمکمان کند که از پس این نقش تمدنی و‌ تاریخی بربیاییم.@sheffa_jo

۱۴:۴۲

۱۲ مرداد

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۵۱۲و اما حنظله‌ها...مجتبی همتی فر
@sheffa_jo

۷:۱۴

۱۹ مرداد

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۵۱۹یارستان کودکستانمجتبی همتی فر
۱- خبرنگارها می‌پرسیدند «یارستان کودکستان» چیه؟! قطعاً یارستان جشنواره و ... نیست، چون دبیرخانه آن در تمام سال فعالیت می‌کند و ظهور و بروز بخشی از این تلاش‌ها به صورت یک آیین نمادین بروز بیرونی پیدا می‌شود.۲- فنی‌اش اینکه یارستان کودکستان یک سازوکار تنظیم‌گری است برای انجام مأموریت ساماندهی محتوایی کودکستان‌ها. گام اولش با همت جمعی از اهالی فکر و اقدام کودک و نوجوان کشور برداشته شد. موفقیت آن نشان داد که اجرای سیاست پشتیبانی محتوایی کودکستان‌ها به صورت «چندتألیفی» شدنی و مؤثر است، هر چند سخت و نیازمند شکیبایی و طراحی. ۳- یارستان کودکستان در سومین گامش، زنجیره‌ای از فعالیت‌هاست که بتواند ضمن «شناسایی» محصولات تربیتی پرمصرف کودکستان‌ها و خانواده‌ها، آن‌ها را در چارچوب شاخص‌هایی «ارزیابی» نماید. نتیجه ارزیابی به تولیدکننده محصول «بازخورد» داده می‌شود تا قوت و ضعف کارش را بداند و اینکه چطور میتواند بهبودش بدهد. کار اینجا تمام نمی‌شود و خودمان را مدر قبال ارتقای کیفی محصول و رسیدن به تراز مناسب مسئول می‌دانیم: مرحله «حمایت». اینجا فرصت «ارتقا» را طراحی کردیم؛ فرآیندی که در آن تولیدکنندگان درباره ویژگی‌ها و اقنضائات یک محصول خوب کودکانه توجیه می‌شوند و متناسب با نوع محصول، تحت راهبری خبره‌های آن حوزه قرار می‌گیرند. این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا وقتی که محصول - بسته تربیت و یادگیری، کتاب کودک، اسباب‌بازی و ... - قابل «توصیه و معرفی» به مصرف‌کنندگان باشد. از ابزارهای مختلف برای این استفاده می‌شود، از جمله بخشنامه رسمی معرفی فهرست خوب‌ها. نهایتاً هم تلاش شده تا با فراهم کردن یک «عرضه‌گاه»، محصولات مناسب و تأیید شده که تراز لازم را کسب کرده‌اند، در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. ۴- این چرخه ادامه دارد و انشاءالله به زودی با درج نشان اعتماد «توتک»، خانواده‌ها و مربیان و ... با اطمینان بیشتری و راحت‌تر می‌توانند محصول تربیتی مناسب کودکان زیر هفت سال را انتخاب و تهیه کنند.
پانوشت: خداقوت به همه بزرگوارانی که جزو خانواده بزرگ یارستان کودکستان بوده‌اند و برای آن تلاش کرده و می‌کنند. انشاءالله یارستان ۸ و ۹ و ۱۰ و ...@sheffa_jo

۷:۲۵

۲۶ مرداد

thumnail
عکس‌نوشت- ۱۴۰۳۰۵۲۶میرزا کوچک‌خان؛ مرد بزرگمجتبی همتی فر
میرزا کوچک‌خان جنگلی را از کودکی و سریالش در یاد داشتم، با آن تیتراژ بارانی. در فیلم «یتیم‌خانه ایران» یادش در خاطرم زنده شد. در یکی از سفرها به گیلان، دانشجومعلمان تابلوی بازسازی شده چهره معنوی و مبارز او را هدیه دادند که از آن پس شد زینت کتابخانه‌ی خانه‌مان.امروز، در خدمت جوان تعمیرکار ماشین لباسشویی بودیم که بعد از اتمام کارش نشسته بود به خستگی در کردن و چایی خوردن. عکس میرزا را که دید، گویا شک کرد و پرسید که اوست؟! وقتی گفتیم بله، با افتخار از گیلانی بودن خودش یاد کرد و قصه میرزا را برایمان تعریف کرد. حس خوبی داشت و بعدش هم از برادر شهیدش گفت که جایش خالی است و جای چنین مردهایی خالی‌تر...
پانوشت: قهرمانان و پهلوانان برای ما «آرمان‌ساز» و «هویت‌زا» هستند. کاش آنها را به نسل جدید برسانیم.@sheffa_jo

۱۶:۱۳

۲۷ مرداد

thumnail
جلسه‌نوشت - ۱۴۰۳۰۵۲۷مدرسه؛ کار خیر پربرکتمجتبی همتی فر
در جلسه ستاد پروژه مهر وزارتخانه بودیم. ادارات کل استان‌ها هم به صورت برخط حضور داشتند. موضوع اصلی جلسه، تشکر از تلاش‌های خیّرین مدرسه‌ساز بود و اینکه برای آماده شدن مدارس و کلاس‌های در حال ساخت و‌ تکمیل تا اول مهر، چه کارهایی باید از سمت وزارتخانه و خیّرین و نهادهای بیرونی صورت بگیرد. نماینده خیّرین حاضر در جلسه صحبت کرد و دغدغه‌هایشان را گفت. نوبت به میهمانان مجازی رسید، از جمله آقای کمیلی از استان گلستان. پیرمرد کمر خمیده و عصا به دستی که به نحو محکمی پشت میز نشسته بود و با ذوق شروع به صحبت کرد؛ نمی‌شناختمش. از اهمیت و خیر بزرگ مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری گفت. لابه‌لای نکاتش اشاره کرد که در موقع دانش‌آموزی‌اش، خیّر بزرگمردی زیر پر و بالش را در یکی از مدارس گرگان گرفته و اکنون خود به قدردانی، یکی از خیّران مدرسه‌ای است. باقیات الصالحات از این بالاتر که دانش‌آموز محتاج دیروز، امروز نعمت‌های خداداده‌اش را با عشق به حوزه تعلیم و تربیت پیشکش می‌کند!؟
پانوشت: همه خیرین از کج‌سلیقگی برخی مدیران محلی آموزش و پرورش گلایه داشتند که نام مدرسه را بدون اجازه خیّر تغییر می‌دهند. واقعاً چرا سرمایه‌های معنوی را با عدم رعایت این ظرافت‌ها از هدر می‌دهیم؟@sheffa_jo

۱۵:۴۳

۲۹ مرداد

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۵۲۹در نکوهش فرهنگ برچسب‌زنیمجتبی همتی فر
@sheffa_jo

۶:۵۰

۳۱ مرداد

thumnail
عکس‌نوشت-۱۴۰۳۰۵۳۰اسرائیل گویا بنا دارد در کارنامه سیاه خود، بیشتر و بیشتر «کودکان و زنان و‌ مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها» را ثبت کند.انشاءالله که این خون‌های مظلوم زودتر طومار این رژیم را در هم بپیچد...@sheffa_jo

۱۸:۴۹

۶ شهریور

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۶۰۶کد ۱۹مجتبی همتی فر
۱- می‌پرسم که چرا پزشک حتماً باید متعهد به اخلاق حرفه‌ای باشد؟ بهداشت را رعایت کند؟ آیا تخصص طبابت (دانش و مهارت پزشکی) کفایت نمی‌کند؟نگران چه هستیم؟!اینکه مبادا برای سود شخصی، در تشخیص و درمان کج‌نمایی یا بیش‌نمایی نکند؟! حریم و حقوق بیمار را حفظ نکند؟ در جراحی، کلیه ما را بردارد و بفروشد؟! تخصص کافی نیست!؟بعید است کسی درباره بدیهی و خردمندانه بودن این موضوع شک کند یا در آن تشکیک نماید.۲- تعلیم و تربیت کاری است که با کودک و نوجوان (روح و جان انسان و‌جامعه) سر و کار دارد. معلم صرفاً باید دانشمند و یا توانمند در تدریس باشد؟ یا فرهیختگی او هم مهم است؟ بهره‌ای از آداب اجتماعی و انسانی برده باشد؟ لااقل مشهورو متظاهر به بدی‌ها و بی‌ادبی‌ها نباشد؟! مگر نه اینکه معلم / مربی «الگودهی» هم می‌کند، چه بخواهد و چه نخواهد!۳- اگر بپذیریم که صلاحیت‌های انسانی و اخلاقی و تربیتی متقاضیان برای معلمی و مربی‌گری بسیار مهم است. برای همین، علاوه بر سازوکار به‌گزینی و غربال علمی و تخصصی، برای صلاحیت‌های این چنینی هم باید تدبیر کرد. ۳- قاعدتاً همه متقاضیان معلمی/ مربی‌گری صلاحیت علمی و تخصصی را ندارند. همچنان که برخی ممکن است صلاحیت عمومی را نداشته باشند. چه واکنشی خردمندانه است؟ خوشوقتی از اینکه چنین حساسیتی وجود دارد یا نگرانی از اینکه چرا چنین ملاحظه‌ای صورت می‌گیرد؟
پانوشت-۱: نگاه برخی به آموزش و پرورش همچون «بنگاه کاریابی/ کاردهی» است، آن هم بامسامحه‌ترین مواجهه در صلاحیت‌ها. ریشه بخشی از عدم حساسیت به صلاحیت‌های تخصصی و یا عمومی، به عدم باور به خاص و تخصصی بودن این نهاد فرهنگی و اجتماعی است. پانوشت -۲: پوپولیسم پدر همه را درآورده است. سوای از اینکه حرفی حق است یا ناحق، صرف مطالبه و طرح یک دغدغه، آن را قابل طرح و پیگیری و لازم‌الاعمال می‌دانند. عدم احراز صلاحیت تخصصی یا عمومی چیزی نیست که درباره‌اش در معلمی کوتاه بیاییم! مگر درباره پزشک و ... چنین می‌کنیم؟!پانوشت -۳: ممکن است در سازوکارهای احراز صلاحیت‌های عمومی کاستی یا ضعفی باشد. قانون با پیش‌بینی مراحل بازبینی و بازنگری، راه را برای احقاق حق باز کرده است. نگران حق باشیم، نه صدای بلند ناحق!@sheffa_jo

۵:۱۸

۸ شهریور

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۶۰۸یارستان کودکستان؛ به سوی بسته‌های تربیت و یادگیری چندتألیفی و متنوع کودکستانی۱۴۰۳۰۶۰۸
پانوشت: جزییات را می‌توانید در تارنمای یارستان کودکستان (www.yarestankoodakestan.ir) دنبال کنید. @sheffa_jo

۲۲:۲۳

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۶۰۹همیشه طلایی باشیممجتبی همتی فر
پانوشت: گرچه دانش‌آموزان المپیادی نمونه‌ی آماری درستی از فرآیند جاری مدارس عادی و جامعه آماری آموزش و پرورش کشور ما نیستند، اما ضمن قله‌سازی داخلی و افتخارآفرینی بین‌المللی نشان می‌دهد که اگر سرمایه‌گذاری و توجه متناسب صورت بگیرد، می‌درخشیم و ثمراتش را هم در میان‌مدت و بلندمدت خواهیم دید.جناب دکتر پزشکیان به درستی به این موضوع اشاره کردند که راه موفقیت و پیشرفت بلندمدت، از تعلیم و‌ تربیت می‌گذرد.انشاءالله که این نکته دقیق و عمیق در عمل دولت چهاردهم ظهور و بروز عینی پیدا کند.@sheffa_jo

۲۲:۴۱

۱۱ شهریور

thumnail
ویراستی‌نوشت - ۱۴۰۳۰۶۱۱عدالت‌خواهی معوجمجتبی همتی فر
پانوشت-۱: یکی از نگرانی‌های این روزها، غلبه انگاره‌های عدالت‌خواهانه‌ای است که عمق ندارد و تصویر بسیطی از مفهوم عدالت را در اظهارنظر خود بروز می‌دهند. همین ضعف مبنایی باعث قضاوت‌های غیردقیق و سودار از شواهد می‌شود و نگرانی این است که مسئولان ارشد با این تفسیر و تحلیل‌ها و توصیه‌های سیاستی خام، دست به تصمیم نادرست بزنند.پانوشت -۲: مدارس سمپاد برای پوشش بخشی از عدالت آموزشی برای استعدادهای برتر شکل گرفته‌اند تا نقص کیفی مدارس عادی در رشد و شکوفایی استعداد آنها را پوشش دهد. هر چند ایده جداسازی دارای ضعف‌هایی است، اما در نگاه واقع‌بینانه چه بسا سناریوی مناسب باشد. طبیعی است که سهم این مدارس در نتایج کنکور و ... قابل توجه باشد و این نشان می‌دهد که سیاست مذکور در جای خود پاسخگو بوده و درست عمل کرده است. منتها کسی نمی‌پرسد راهکار بدیل یعنی توسعه مدارس غیردولتی و پولی برای ارتقای کیفی آموزش چه وضعیتی دارد؟ علاوه بر خدشه توصیه این مدارس به عدالت آموزشی، از منظر کیفیت آموزش هم که وضعیت آن‌ها قابل قبول نیست. پانوشت -۳: نوک پیکان انتقادها و تغییر سیاست‌ها باید به کدام سمت باشد؟ نقد و تعدیل مدارس سمپاد؟ تغییر سیاست درباره مدارس غیردولتی؟ توجه ویژه و همزمان به ارتقای زیرساخت مدارس عادی دولتی؟@sheffa_jo

۱۷:۳۶

۱۲ شهریور

thumnail
در سوگ کیفیت مدارس دولتی یا ...؟مجتبی همتی فر۱۴۰۳۰۶۱۲
دو بزرگوار از اصحاب نظر و مسئولان رده بالای دولت یازدهم و دوازدهم، به گلایه درباره عدالت آموزشی پرداخته‌اند و واویلا درباره وضع کیفیت آموزشی مدارس دولتی. کاش درباره توسعه بسیار زیاد مدارس غیردولتی در دولت یازدهم و دوازدهم با رویکرد خصوصی‌سازی آموزش و شعارهایی همچون مشارکت و ... هم نظر بدهند. چرا به رغم تمرکز توان وزارت آپ دو دوره دولت یازدهم و دوازدهم بر مدارس غیردولتی و توسعه آنها و محدود کردن مدارس باکیفیت دولتی با شعار «بهتر بودن کیفیت آموزش خصوصی»، «لزوم کاهش تنوع مدارس» و «بهبود کیفیت مدارس دولتی از قبل آن» نه تنها وضع مدارس دولتی بهتر نشده، غالب مدارس غیردولتی هم وضع خوبی ندارند.چرا به سهم بسیار کم مدارس غیردولتی در کنکور اشاره‌ای نمی‌کنند؟ آیا این‌ها شواهد شکست منطق پشتیبان ایده خصوصی‌سازی آموزش برای بهبود کیفیت نیست؟ چه کسی از از خدشه به مدارس دولتی سود می‌برد؟@sheffa_jo

۱۰:۲۸