۷:۵۱
۷:۵۳
۷:۵۴
۸:۰۴
۸:۰۴
۹:۵۳
۹:۵۵
فیلم، صوت و پاور ۹ کارگاه MPA حکمرانی مردمی:
کارگاه اول: بررسی اقتصاد ایران از سه زاویه (دکتر محسن خاکی) https://eitaa.com/shipaa/778 https://eitaa.com/shipaa/723 https://eitaa.com/shipaa/1002
کارگاه دوم: بازگشت قدرت به مردم (استاد احسان دادخواه) https://eitaa.com/shipaa/784 https://eitaa.com/shipaa/860 https://eitaa.com/shipaa/741
کارگاه سوم: مدل ورود و نقشآفرینی مردم در اقتصاد (استاد احسان دادخواه) https://eitaa.com/shipaa/831 https://eitaa.com/shipaa/879 https://eitaa.com/shipaa/741
کارگاه چهارم: حکمرانی مردمپایه در قرآن (دکتر علیرضا شاکری) https://eitaa.com/shipaa/857 https://eitaa.com/shipaa/904 https://eitaa.com/shipaa/839
کارگاه پنجم: بررسی ورود موجهای سرمایهداری به ایران (دکتر حمیدرضا مقصودی) https://eitaa.com/shipaa/881 https://eitaa.com/shipaa/920 https://eitaa.com/shipaa/869
کارگاه ششم: مسئله مسکن و شهرسازی و راهکار انقلاب اسلامی (دکتر عباس جهانبخش) https://eitaa.com/shipaa/898 https://eitaa.com/shipaa/947 https://eitaa.com/shipaa/905
کارگاه هفتم: مردم و تولید، این همه ماجراست (دکتر روح الله ایزدخواه) https://eitaa.com/shipaa/1004 https://eitaa.com/shipaa/979
کارگاه هشتم: مشارکت مردم شرط لازم برای تحول در نظام سلامت (استاد موسی شیرالی) https://eitaa.com/shipaa/1006 https://eitaa.com/shipaa/1009 https://eitaa.com/shipaa/975
کارگاه نهم: "مشارکت مردم در مبارزهی سیستماتیک با فساد (استاد میلاد گودرزی) https://eitaa.com/shipaa/1013 https://eitaa.com/shipaa/1015 https://eitaa.com/shipaa/1003
کانال شیپا (شبکه پیشرفت):https://ble.ir/shipaa
کارگاه اول: بررسی اقتصاد ایران از سه زاویه (دکتر محسن خاکی) https://eitaa.com/shipaa/778 https://eitaa.com/shipaa/723 https://eitaa.com/shipaa/1002
کارگاه دوم: بازگشت قدرت به مردم (استاد احسان دادخواه) https://eitaa.com/shipaa/784 https://eitaa.com/shipaa/860 https://eitaa.com/shipaa/741
کارگاه سوم: مدل ورود و نقشآفرینی مردم در اقتصاد (استاد احسان دادخواه) https://eitaa.com/shipaa/831 https://eitaa.com/shipaa/879 https://eitaa.com/shipaa/741
کارگاه چهارم: حکمرانی مردمپایه در قرآن (دکتر علیرضا شاکری) https://eitaa.com/shipaa/857 https://eitaa.com/shipaa/904 https://eitaa.com/shipaa/839
کارگاه پنجم: بررسی ورود موجهای سرمایهداری به ایران (دکتر حمیدرضا مقصودی) https://eitaa.com/shipaa/881 https://eitaa.com/shipaa/920 https://eitaa.com/shipaa/869
کارگاه ششم: مسئله مسکن و شهرسازی و راهکار انقلاب اسلامی (دکتر عباس جهانبخش) https://eitaa.com/shipaa/898 https://eitaa.com/shipaa/947 https://eitaa.com/shipaa/905
کارگاه هفتم: مردم و تولید، این همه ماجراست (دکتر روح الله ایزدخواه) https://eitaa.com/shipaa/1004 https://eitaa.com/shipaa/979
کارگاه هشتم: مشارکت مردم شرط لازم برای تحول در نظام سلامت (استاد موسی شیرالی) https://eitaa.com/shipaa/1006 https://eitaa.com/shipaa/1009 https://eitaa.com/shipaa/975
کارگاه نهم: "مشارکت مردم در مبارزهی سیستماتیک با فساد (استاد میلاد گودرزی) https://eitaa.com/shipaa/1013 https://eitaa.com/shipaa/1015 https://eitaa.com/shipaa/1003
کانال شیپا (شبکه پیشرفت):https://ble.ir/shipaa
۱۰:۳۳
جلسه MPA این هفته تشکیل نمیشود.
به علت تداوم برودت هوا، جلسه MPA این هفته #تعطیل است.
به علت تداوم برودت هوا، جلسه MPA این هفته #تعطیل است.
۱۰:۵۳
۱۶:۰۸
فراخوان همکاری با تعاونیها
کارگروه تعاون مجموعه شیپا در حال طراحی مجموعههای از فعالیتهای ترویجی، آموزشی و عملیاتی در حوزه توسعه تعاونیها در کشور است.از همه فعالان و صاحبنظران این عرصه دعوت به همکاری میشود.لطفا علاقهمندان به آیدی زیر پیام دهند@saeedghorbany
کارگروه تعاون مجموعه شیپا در حال طراحی مجموعههای از فعالیتهای ترویجی، آموزشی و عملیاتی در حوزه توسعه تعاونیها در کشور است.از همه فعالان و صاحبنظران این عرصه دعوت به همکاری میشود.لطفا علاقهمندان به آیدی زیر پیام دهند@saeedghorbany
۱۸:۴۲
۱۷:۱۷
۱۷:۰۴
بازارسال شده از بازگشت / محمدامین رضایی
۱۵:۵۱
۱۹:۱۶
سرفصلهای کارگاه اقتصاد انفال، چرا و چگونه؟
[مردمیسازی و حقوق مردم در منابع عمومی ثروت]
بخش اول: چیستی انفال منشأ معرفتی اقتصاد اسلامی مفهوم رزق در نگاه قرآن مسأله مالکیت در اسلام توضیح اصل ۴۵ قانون اساسی مسألهشناسی انفال نگاه اجتماعی/سیاسی/مدیریتی به انفال رابطه انفال و ولایت نقش دولتها در اقتصاد انفال نقش مردم در اقتصاد انفال
بخش دوم: چرایی انفال کارکردهای انفال هویتبخشی به اقتصاد واقعی تقویت پول ملی (نسبت پول ملی و انفال) ارتقا بهرهوری و ایجاد انگیزه در افراد تحقق عدالت اجتماعی
بخش سوم: چگونگی تحقق اقتصاد انفال وضعیتشناسی انفال:وضعیت فعلی انفال در جهانوضعیت فعلی انفال در ایرانآسیبشناسی سیاستگذاری انفال در جمهوری اسلامی
الگوهای مدیریت انفال جهانیسازی و انفال انفال و مردمیسازی
در کانال شیپا عضو شوید https://ble.ir/shipaa
[مردمیسازی و حقوق مردم در منابع عمومی ثروت]
بخش اول: چیستی انفال منشأ معرفتی اقتصاد اسلامی مفهوم رزق در نگاه قرآن مسأله مالکیت در اسلام توضیح اصل ۴۵ قانون اساسی مسألهشناسی انفال نگاه اجتماعی/سیاسی/مدیریتی به انفال رابطه انفال و ولایت نقش دولتها در اقتصاد انفال نقش مردم در اقتصاد انفال
بخش دوم: چرایی انفال کارکردهای انفال هویتبخشی به اقتصاد واقعی تقویت پول ملی (نسبت پول ملی و انفال) ارتقا بهرهوری و ایجاد انگیزه در افراد تحقق عدالت اجتماعی
بخش سوم: چگونگی تحقق اقتصاد انفال وضعیتشناسی انفال:وضعیت فعلی انفال در جهانوضعیت فعلی انفال در ایرانآسیبشناسی سیاستگذاری انفال در جمهوری اسلامی
الگوهای مدیریت انفال جهانیسازی و انفال انفال و مردمیسازی
در کانال شیپا عضو شوید https://ble.ir/shipaa
۵:۱۶
1_11287353748.mp3
۰۹:۴۸-۴.۴۹ مگابایت
۱۱:۵۱
يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسولِ(انفال، ۱)
انفال و عدالت اقتصادی
انواع مالکیت در اسلام
اموال عمومی؛ سرزمینهایی که مسلمین در جهاد فتح کردند (مفتوح العنوه). اینها برای عموم مردم است و تولیت آن دست امام و جانشینی اوست. اموال امام (دولتی) مثل انفال، فی، خمس و... مخصوص شان حاکمیتی امام است. اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست میآید.
چند نکته مهم اقتصادی پیرامون انفال
نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛ مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است.
صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست. ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه (جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳)
مجموع روایات انفال را مخصوص پیامبر ص و جانشین او دانستند. (مقاله ولی امر و مالکیت انفال)
بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد.
انفال در غیبت امام برای عموم مردم استصاحب حدائق: ظاهر المشهور هنا هو تحليل ما يتعلق من الأنفال بالمناكح و المساكن و المتاجر خاصة و أن ما عدا ذلك يجري فيه الخلاف على نحو ما تقدم في الخمس. و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481)
انفال برای غیر شیعیان هم هست.
امام خمینی: الأقوى حصول الملك #لغير_الشيعي أيضا بحيازة ما في الأنفال من العشب و الحشيش و الحطب و غيرها، بل و حصول الملك لهم أيضا للموات بسبب الاحياء كالشيعي. (تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369)
در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است. علاوه بر انفال مباحات عامه و اموال عمومی که بخش قابل توجهی از ثروت در جامعه اسلامی را شامل میشود هم برای عموم مردم است.
مصادیق انفال:زمینهای موات؛ زمینهای بیمالکه مثل جنگل و دریا و کوه و...معادن (ظاهری) بعضی همه معادن را میگویند.و.....عدالت بنیادین در دو ساحت۱- منابع مثل انفال و... ۲- درآمدهاست که طبیعتا اولی مهمتر است. اصل ۴۵ قانون اساسی انفال را در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است.
مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %۵۰ تا ۷۰% قیمت آن برای زمین است که با تقسیم عادلانه زمینهای موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمانها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایهداری شده و فئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایهای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد.
تفصیل بحث در صوت و فیلم eitaa.com/m_amin_rezai/3238
#محمدامین_رضایی@m_amin_rezai
انفال و عدالت اقتصادی
انواع مالکیت در اسلام
اموال عمومی؛ سرزمینهایی که مسلمین در جهاد فتح کردند (مفتوح العنوه). اینها برای عموم مردم است و تولیت آن دست امام و جانشینی اوست. اموال امام (دولتی) مثل انفال، فی، خمس و... مخصوص شان حاکمیتی امام است. اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست میآید.
چند نکته مهم اقتصادی پیرامون انفال
نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛ مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است.
صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست. ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه (جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳)
مجموع روایات انفال را مخصوص پیامبر ص و جانشین او دانستند. (مقاله ولی امر و مالکیت انفال)
بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد.
انفال در غیبت امام برای عموم مردم استصاحب حدائق: ظاهر المشهور هنا هو تحليل ما يتعلق من الأنفال بالمناكح و المساكن و المتاجر خاصة و أن ما عدا ذلك يجري فيه الخلاف على نحو ما تقدم في الخمس. و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481)
انفال برای غیر شیعیان هم هست.
امام خمینی: الأقوى حصول الملك #لغير_الشيعي أيضا بحيازة ما في الأنفال من العشب و الحشيش و الحطب و غيرها، بل و حصول الملك لهم أيضا للموات بسبب الاحياء كالشيعي. (تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369)
در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است. علاوه بر انفال مباحات عامه و اموال عمومی که بخش قابل توجهی از ثروت در جامعه اسلامی را شامل میشود هم برای عموم مردم است.
مصادیق انفال:زمینهای موات؛ زمینهای بیمالکه مثل جنگل و دریا و کوه و...معادن (ظاهری) بعضی همه معادن را میگویند.و.....عدالت بنیادین در دو ساحت۱- منابع مثل انفال و... ۲- درآمدهاست که طبیعتا اولی مهمتر است. اصل ۴۵ قانون اساسی انفال را در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است.
مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %۵۰ تا ۷۰% قیمت آن برای زمین است که با تقسیم عادلانه زمینهای موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمانها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایهداری شده و فئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایهای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد.
تفصیل بحث در صوت و فیلم eitaa.com/m_amin_rezai/3238
#محمدامین_رضایی@m_amin_rezai
۱۱:۵۳
۶:۳۴