بله | کانال مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان (فطن)
عکس پروفایل مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان (فطن)م

مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان (فطن)

۷۲۷عضو
مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان (فطن)
پیام
undefined اطلاعیه
undefined با توجه تعطیلی استان تهران به علت برودت هوا نشست چالش‌های پیش روی در توسعه زنجیره اقتصاد دیجیتال لغو و به زمانی دیگر موکول می‌گردد.
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۲۰:۱۸

thumbnail
undefined مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان با همکاری مرکز همکاری‌های پیشرفت تحول ریاست جمهوری برگزار می‌کند:
undefined چالش‌های پیش رو در توسعه زنجیره اقتصاد دیجیتال کشور
undefined با حضور: undefined رضا احمــــدی پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
undefined شنبه، ۱۱ اسفندماه، ساعت ۱۶ الی ۱۸undefined میدان شیخ بهایی، خیابان اوستای شرقی، پلاک ۷، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری
undefined جهت شرکت در نشست با شماره ۰۹۱۵۷۴۱۴۰۴۹ ارتباط حاصل نمایید.
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۸:۰۸

thumbnail
undefined #یادداشت
undefined نقش توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) در اقتصاد ایران
undefinedبنگاه‌های اقتصادی، صنعتی کوچک و متوسط یا SME که در کشور تعاریف مختلفی از آن وجود دارد یکی از پایه‌های پیشرفت توسعه صنعتی در کشورهای جهان خصوصا کشورهای در مسیر توسعه می‌باشد و نقش بسیاری در شکل‌گیری صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را ایفا می‌کنند که مستقیماً بر تولید ناخالص داخلی کشورها موثر هستند.
undefinedدر ایران نیز تخمین زده می‌شود که بیش از ۹۰٪ کسب‌وکارها خرد و متوسط می‌باشند و بیش از ۶۰٪ اشتغال کشور را تشکیل می‌دهند. در کشور آمارهای رسمی SMEها تنها برای کارگاه‌های صنعتی ارائه می‌شود. طبق آمار رسمی سال ۱۳۹۸ بر اساس تعریف مرکز آمار سهم کارگاه‌های صنعتی از کل کارگاه‌ها بر اساس اندازه به این شکل است که ۷۹٪ کارگاه‌ها کوچک، ۱۱٪ متوسط و ۱۰٪ بزرگ هستند. بنا بر آمار ۱۴۰۰ بانک مرکزی بنگاه‌های خرد و کوچک ۹۱٪ (۸۸٪ خرد) و بنگاه‌های متوسط ۸٪ کل بنگاه‌های صنعتی را تشکیل می‌دهند.
undefinedاین بنگاه‌های که کسب و کارهای نوپا می‌باشند تاثیر بسزایی در ایجاد ارزش افزوده در کشور دارند و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به ترتیب ۱۴٪ و ۸% ارزش‌افزوده کشور را تشکیل می دهند.این در حالی است که در کشورهای عضو OECD بالغ بر ۹۹٪ کسب‌وکارها SME هستند و بیش از ۷۰٪ اشتغال و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش افزوده را تولید می‌کنند.
undefinedیکی از علل تفاوت بالای رقم ارزش افزوده SMEها در ایران و اعضای OECD را می‌توان به غیررسمی بودن و تکمیل نشدن زنجیره‌های تامین و ارزش نسبت داد.
undefinedSMEها بعلت حساسیت بالاتر خود نسبت به عوامل مختلف در اکثر کشورها حمایت های مختص خود و نیز در بسیاری موارد نهاد حمایتی مخصوص به خود را دارا هستند. اما در ایران نهادهای بسیاری مسئولیت‌هایی را در قبال بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط دارند. مهمترین نهاد متولی SMEها در ایران سازمان صنايع کوچک و شهرک‌های صنعتی است که ذیل وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل می‌کند. این سازمان نهادهای حمایتی مختلفی را زیر مجموعه خود دارد که هر یک به نوعی به تسهیلگری در حوزه MSMEها می‌پردازند.
undefinedاز حمایت‌های دولت از کسب‌وکارها را می‌توان به حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری، اعتبارات وجوه اداره شده و وجوه اختصاص داده‌شده، تامین مالی زنجیره تامین، ارائه تضمین دولتی، ارائه وام کم بهره یا با مهلت و مدت تنفس بالاتر، تامین مالی از طریق فرابورس، تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی، پرداخت کمک هزینه عضویت در سامانه‌ها، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، یارانه‌ها، وام های ارزی و اعتبار مالیاتی اشاره کرد.
undefinedالبته حمایت هایی همچون کاهش موانع قوانین و ساده‌سازی فرآیندهای ثبت، مجوزها و مالیات، حمایت از مالکیت فکری با ایجاد بسترهای قانونی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها، تسهیل صادرات و واردات مانند کاهش تعرفه‌ها و موانع گمرکی برای کسب‌وکارهای کوچک، حمایت‌های توسعه دسترسی به بازارهای داخلی و بین‌المللی، حمایت از کنسرسیوم‌های صادراتی، حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تسهیل در حضور در مناقصات دولتی، ایجاد پلتفرم‌های بازاریابی، تهیه زمین در شهرک‌های صنعتی یا شهرک‌های فناوری و امکانات‌رسانی همچون ایجاد پارک‌های فناوری و پارک‌های صنعتی جهت حمایت‌های اجتماعی و فقرزدایی و اشتغالزایی و اجرای برنامه‌های حمایت‌ از اقشار ضعیف همچون افراد کم‌درآمد،‌ روستاییان، فقرا، زنان سرپرست خانوار نیز می تواند در جهت توسعه و رشد بنگاه ها کمک شایانی کند که بخشی از آنها در کشور اجرا می‌شوند.

undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۱۸:۴۸

thumbnail
undefined مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان برگزار می‌کند:
undefined سلسله نشست‌های شرکت‌های دولتیundefinedبا موضوع: ارزیابی عملکرد شرکت‌های دولتی
undefined میهمانان:حمید غفاریمدیر دفتر مجامع عمومی و نظارت مالی شرکت توانیر محمد عنبریرئیس مرکز امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد محمدحسین فاطمیکارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حسین قربانیمجری کارشناس
undefined سه‌شنبه، ۲۱ اسفندماه، ساعت ۱۳ الی ۱۵undefined میدان شیخ بهایی، خیابان اوستای شرقی، پلاک ۷، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری
undefined علاقمندان جهت شرکت در نشست به نشانی زیر در بله و تلگرام پیام ارسال فرمایند: @Samantt_admin
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۱۶:۴۸

thumbnail
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
یَا مُدَبِّـرَ اللَّیْــلِ وَ النَّــهَارِ

undefinedضمن عرض تسلیت بمناسبت شهادت مولای متقیان، حضرت علی (ع)، فرا رسیدن نوروز باستانی و آغاز سال ۱۴۰۴، سال سرمایه‌گذاری برای تولید، را به همه تبریک عرض می‌کنیم.

undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۹:۱۴

thumbnail
undefined #گزارش_تصویری
undefined پنجاه و نهمین نشست بینش‌نهادی با موضوع«آسیب شناسی توسعه صنعتی ایران» در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.
undefinedچالش‌های صنعتی شدن در ایران با محوریت علل عدم موفقیت سیاست‌گذاری صنعتی در کشور با حضور مهندس صابر میرزایی معاون پژوهشی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، رضا موسایی دبیر دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید و کارشناس اقتصادی بررسی شد.
undefined مهندس صابر میرزایی، معاون پژوهشی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری:undefined اصلاحات اقتصادی اصولی، ضروری است و حمایت بی‌رویه از صنایع، مانند خودروسازی، آسیب‌زا بوده است.undefined سیاست صنعتی ما، باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشد و نه صرف سرمایه؛ کشورهایی مانند ترکیه و چین با جذب سرمایه‌گذار خارجی پیشرفت کرده‌اند.undefined تمرکز بر بازارهای منطقه‌ای، شناسایی مزیت‌های صنعتی، توسعه صادرات و آمایش سرزمینی از راهکارهای ضروری برای توسعه صنعتی است. undefined تمرکز بیش‌ازحد امکانات در تهران مانع توسعه پایدار شده و نیاز به توزیع متوازن مزیت‌های صنعتی وجود دارد.
undefined رضا موسایی، دبیر دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید و کارشناس اقتصادی:undefinedشکاف بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، باعث شده‌است دولت‌ها برای رفع این شکاف سیاست‌گذاری کنند.undefinedعدم پویایی لازم در سیاست‌های توسعه صنعتی کشور، نبود الزامات نهادی در استراتژی‌های توسعه صنعتی، موانع حوزه فناوری، تحقیق و توسعه همکاری‌های فناورانه و... از عوامل عدم تحقق توسعه صنعتی در کشور ما است.
undefined گزارش نشست در خبرگزاری فارسundefined گزارش نشست در خبرگزاری تسنیمundefined گزارش نشست در خبرگزاری دانشجوundefined گزارش نشست در خبرگزاری برنا
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۸:۴۳

thumbnail

۸:۴۳

thumbnail

۸:۴۳

thumbnail
undefinedاندیشکده سامان با همکاری مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و اندیشکده نحب برگزار می‌کند:
undefined سلسله نشست‌های حکمرانی نرم
undefined کابرد ابزارهای نرم و رفتاری در سیاستگذاری
undefinedارائه دهندگان: ✓ دکتر محمد جلال ✓ دکتر نیما عرب حسینی
undefinedزمان برگزاری: پنجشنبه‌ها ساعت ۸ تا ۱۰ undefinedمکان: خیابان کارگر شمالی، روبروی بیمارستان دکتر شریعتی جنب دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) (مکان جلسه موقتی بوده و ممکن است تغییر کند)
undefinedجهت هماهنگی برای حضور به شماره ۰۹۳۸۱۱۶۱۶۳۴ پیام ارسال کنید.
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۷:۲۵

thumbnail
undefined فراخوان جذب پژوهشگر
undefined️ مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان از افراد پژوهشگر و اندیشه‌ورز در حوزه‌‌های ذیل دعوت به همکاری می‌کند:
undefined حوزه‌های همکاری :
۱- مالیه دولت (بودجه، نظام رفاهی، مالیات و ...)۲- تأمین مالی (صندوق‌های خطرپذیر (VC)، زیرساخت‌ها، مسکن و ... )۳- سیاست صنعتی (ارتباط بنگاه‌های بزرگ و SMEها)
undefined ویژگی‌های دارای اولویت:undefinedعلاقه و آشنایی با مباحث سیاست‌گذاری، اقتصادی و مدیریتundefinedدغدغه‌مند، پرتلاش، باانگیزه، کنجکاو، خلاق، جسور و علاقه‌مند به یادگیریundefinedدارای توان اجرایی و قدرت پیگیری بالا و مستمرundefinedدارای نگاه سیستمی و فرایندی و ذهنی منسجمundefinedمسئولیت‌پذیر و مسلط به برنامه‌ریزی و سازماندهی وظایفundefinedتسلط مناسب به زبان انگلیسیundefinedداشتن اعتماد‌به‌نفس و توان ارائه مناسب مطالبundefinedتسلط بر مهارت‌های ارتباطی مناسبundefinedدارای تجربه و سابقه مناسب
undefinedداشتن سابقه فعالیت در حوزه اندیشه‌ورزی و تشکل‌های دانشجویی مزیت محسوب می‌شود.
undefined شرح شغل و وظایف :■ مسئله‌شناسی و تولید راهکار■ نگارش گزارش و یادداشت■ تولید محتوا و انجام مطالعات تطبیقی■ پیگیری و به ثمررسانی راهکار‌ها
undefinedرشته‌های دارای اولویت :اقتصاد، سیاست‌گذاری، صنایع، مدیریت (دولتی، صنعتی و مالی) و رشته‌های فنی علاقمند به مباحث سیاست صنعتی، تأمین مالی
undefinedدر صورت علاقمندی یا ارتباط بیشتر، به آیدی یا شماره موبایل زیر رزومه خود را با ذکر حوزه(های) مورد نظر ارسال نمایید.@samantt_admin 09302648350
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۱۹:۳۲

thumbnail
undefinedاندیشکده سامان با همکاری مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و اندیشکده نحب برگزار می‌کند:
undefined سلسله نشست‌های حکمرانی نرم
undefined کابرد ابزارهای نرم و رفتاری در سیاستگذاری
undefinedارائه دهندگان: ✓ دکتر محمد جلال ✓ دکتر نیما عرب حسینی
undefinedزمان برگزاری: پنجشنبه‌ها ساعت ۸ تا ۱۰ undefinedمکان: خیابان کارگر شمالی، روبروی بیمارستان دکتر شریعتی جنب دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) (مکان جلسه موقتی بوده و ممکن است تغییر کند)
undefinedجهت هماهنگی برای حضور به شماره ۰۹۳۸۱۱۶۱۶۳۴ پیام ارسال کنید.
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۸:۳۱

undefined پیامدهای جنگ بر حکمرانی مالی دولت
undefined مصاحبه خانه اندیشه ورزان با امیر مهدی زاده مدیر مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefinedتحلیل ساختار بودجه در شرایط جنگی نشان می‌دهد که کسری بودجه دولت نه‌تنها تشدید می‌شود، بلکه کیفیت درآمدها و هزینه‌ها نیز دچار تغییرات اساسی خواهد شد. این مسئله از دو مسیر هم‌زمان پیش می‌رود: از یک‌سو کاهش شدید درآمدها و از سوی دیگر، افزایش اجتناب‌ناپذیر هزینه‌ها. در ادامه، هر یک از این محورها با تمرکز بر زمینه‌های اقتصادی و سازوکارهای نهادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
undefinedشرایط جنگی علاوه بر فشارهای مالی، مجموعه‌ای از اختلالات ساختاری در نظام حکمرانی مالی ایجاد می‌کند که پیامدهای بلندمدت بر کارایی و پاسخگویی دولت خواهد داشت. این پیامدها در چهار محور اصلی طبقه بندی می شوند:undefinedکاهش شفافیت در نظام مالیundefinedکاهش بهره‌وری منابع انسانی و مالیundefinedچسبندگی ساختاری در هزینه‌های دولتundefinedبحران در حوزه بودجه عمرانی
undefinedبا وجود وضعیت دشوار پیش‌رو، می‌توان برخی فرصت‌ها را برای اصلاحات میان‌مدت و بلندمدت در نظر گرفت. با این حال، باید تأکید کرد که اصلاحات بودجه‌ای بیش از آنکه تابع تحلیل‌های فنی و اقتصادی باشند، نیازمند اراده سیاسی و اجماع در سطح حاکمیتی هستند. در شرایط فعلی، انتظار اصلاح بودجه‌ای واقع‌بینانه نیست. به احتمال زیاد، روندهای ناکارآمد و پرهزینه تشدید خواهد شد و ساختار بودجه بیش از پیش از کنترل خارج می‌شود.
undefinedبااین‌حال، دولت ناگزیر خواهد بود که در آینده هزینه‌های خود را به سمت اولویت‌های راهبردی‌تر هدایت کند. کاهش هزینه‌های غیرضروری، تجدید نظر در یارانه‌های ناکارآمد، بازنگری در شیوه پرداخت‌ها و تمرکز بر بهره‌وری می‌تواند بخشی از این اصلاحات باشد. برای مثال، ساختار فعلی نظام رفاهی ــ که پرداخت‌ها در مبدأ انجام می‌شود و ذی‌نفع نهایی ارتباط مستقیمی با پرداخت ندارد ــ نیازمند تغییرات بنیادین است. در نهایت، موفقیت این اصلاحات مستلزم فراهم شدن بسترهای قانونی، نهادسازی مؤثر و نیز تحمل هزینه‌های اجتماعی در کوتاه‌مدت است. در غیاب این مقدمات، ساختار بودجه‌ای کشور در برابر بحران‌های آتی شکننده‌تر خواهد شد.
undefined مطالعه محتوای کامل مصاحبه
#مصاحبه#مقاومت_ملی#جنگ_ایران_اسرائیل#مالیه_دولت#بودجه
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۸:۱۸

undefined اثر جنگ بر صنایع و بنگاه ها
undefined مصاحبه خانه اندیشه ورزان با آتوسا تقوی، مدیر گروه ساماندهی بنگاه‌های صنعتی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined وقوع جنگ اثرات مختلفی بر ابعاد پولی و حقیقی اقتصاد می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی متاثر از جنگ بخش صنعت و بازیگران آن یعنی بنگاه‌های اقتصادی صنعتی هستند. اثراتی که جنگ بر بنگاه‌‌ها و صنایع دارند می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد.
undefined آثار مثبت جنگ بر بنگاه‌های اقتصادی عبارتند از: رونق تولیدات نظامی و دفاعی، افزایش روحیه خودکفایی، افزایش نیاز به تدارک و ارائه پلتفرم‌های دیجیتال و فضاهای ابری.
undefined آثار منفی جنگ را نیز می‌توان به این شکل برشمرد: رکود حاصل از شوک تقاضا، رکود حاصل از شوک عرضه، آسیب به زیرساخت‌های صنعتی و فرار سرمایه‌های انسانی متخصص.
undefined برخی از راهکارهای اجرایی عبارتند از:undefined در نظرگرفتن بسته‌ّ‌های مختلف مالی همچون ارائه تسهیلات، افزایش دوره بازپرداخت، امهال بدهی‌ها، معافیت موقتی مالیاتی خطوط اعتباری به‌ويژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسطundefined کمک فنی دولت به ارتقای امنیت دیجیتال شرکت‌ها در صنایع مهم و اولویت‌دارundefined استقرار پدافند مناسب در اطراف شهرک‌های صنعتی و تعبیه سیستم هشدار تخلیه سریع
undefined مطالعه محتوای کامل مصاحبه
#مصاحبه#مقاومت_ملی#جنگ_ایران_اسرائیل#سیاست_صنعتی
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۱۴:۴۵

thumbnail
undefined فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ و عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان تسلیت باد.
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم فطن
undefined اینستاگرام | تلگرام | بله

۸:۲۳

thumbnail
undefined فراخوان جذب پژوهشگر
undefined️ مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان از دانشجویان، پژوهشگران و اندیشه‌ورزان علاقمند به حوزه‌‌های زیر دعوت به همکاری می‌کند:
undefined حوزه‌های همکاری:- تدوین برنامه صنعتی در صنایع منتخب همچون دارو، فلزات و ساخت- طراحی سیاست‌های افقی صنعتی از قبیل توسعه صادرات و ایجاد صرفه مقیاس...)- طراحی برنامه‌های حمایت از رشد بنگاه‌ها- اصلاح فرایندهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)- اصلاح ساختار مالکیت شرکت های دولتی- مالیه دولت، بودجه و نظام رفاهی- توسعه مشارکت عمومی-خصوصی- ارتقاء حکمرانی محلی
undefined ویژگی‌های دارای اولویت:undefinedعلاقه به مباحث سیاست‌گذاری، اقتصادی و مدیریتundefinedدارای نگاه سیستمی و فرایندی و ذهنی منسجمundefinedمسئولیت‌پذیر و مدارای توان اجرایی و سازماندهی وظایفundefinedتسلط مناسب به زبان انگلیسی
undefinedرشته‌های دارای اولویت:اقتصاد، سیاست‌گذاری، صنایع، مدیریت (دولتی، صنعتی و مالی) و رشته‌های فنی علاقمند به مباحث سیاست صنعتی، تأمین مالی
undefinedدر صورت علاقمندی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.https://samandesigncenter.com/work-with-us
undefined️ کانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۶:۰۷

تاریخ حاکمیت شرکتی: یادداشت اول
undefinedمقدمهحاکمیت شرکتی در مورد نحوه تصمیم‌گیری و اعمال قدرت در شرکت‌هاست. این مفهوم مشخص می‌کند چه کسانی اختیار تصمیم‌گیری دارند، چگونه تصمیم می‌گیرند و در برابر چه کسانی پاسخ‌گو هستند. در واقع، تمرکز حاکمیت شرکتی بر نقش و عملکرد هیئت‌مدیره به عنوان واسط میان سهام‌داران و مدیران اجرایی است. هیئت‌مدیره مسئول تعیین مسیر کلی سازمان، تدوین استراتژی و سیاست‌ها، نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی و پاسخ‌گویی در برابر سهامداران و سایر ذی‌نفعان است. در مقابل، مدیریت به اداره‌ی عملی و روزمره‌ی شرکت می پردازد. مدیران اجرایی وظیفه دارند تصمیمات و سیاست‌هایی را که هیئت‌مدیره تعیین کرده است، اجرا کنند و فعالیت‌های شرکت را به‌گونه‌ای پیش ببرند که اهداف تعیین‌شده محقق شود.
undefinedحاکمیت شرکتی به قدمت آثار شکسپیربه رغم اینکه حاکمیت شرکتی در مطالعه‌ی نظری پدیده‌ای نسبتاً جدید است، اما نگرانی درباره‌ی مدیریت و نظارت بر دارایی‌ها قدمتی به اندازه‌ی تاریخ تجارت دارد. این دغدغه حتی در آثار کلاسیک نیز بازتاب یافته است؛ چنان‌که شکسپیر (1564–1616) در نمایشنامه‌ی تاجر ونیزی، دل‌مشغولی آنتونیو تاجری که کشتی‌هایش در دریاهای دور و ثروتش در دست دیگران بود را به عنوان نمونه‌ای از چالش اعتماد به نمایندگان را به تصویر می‌کشد. این همان مسئله‌ای است که امروزه از آن با عنوان حاکمیت شرکتی یاد می‌شود: هنگامی که صاحب کسب‌وکار برای اداره‌ی امور خود به نمایندگانی تکیه می‌کند، پرسش اصلی این است که چگونه می‌توان اطمینان یافت دارایی‌ها و تصمیمات شرکت در مسیر درست هدایت می‌شوند؟ این چالش در دوران مدرن نیز همچنان پابرجاست و به یکی از دغدغه‌های اساسی شرکت‌های بزرگ و پیچیده تبدیل شده است.
undefinedحاکمیت شرکتی در بستر تاریخحاکمیت شرکتی در واقع پاسخی است به رویدادها و تحولات مختلفی که در طول تاریخ شرکت‌ها رخ داده است. در آغاز، این مفهوم برای مقابله با سوء‌استفاده‌هایی شکل گرفت که انحصارگران از شرکت‌های اولیه‌ای مانند «شرکت هند شرقی» یا «شرکت دریای جنوب» داشتند. در دوران انقلاب صنعتی نیز، با افزایش نیاز به سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت‌های اقتصادی، شکل‌گیری شرکت‌های سهامی و مسئولیت محدود پاسخی به این نیازها بود و مفهوم حاکمیت شرکتی در این مرحله نقش پررنگ‌تری یافت.در ادامه، با گسترش سهام‌داری خرد و فاصلهٔ فزاینده‌ی میان مالکان (سهام‌داران) و مدیران شرکت‌ها، حاکمیت شرکتی به‌عنوان مدلی برای ایجاد تعادل، شفافیت و پاسخ‌گویی در اداره‌ی شرکت‌ها مطرح شد. در قرن بیست‌ویکم نیز، پس از بروز بحران‌های مالی جهانی و پیامدهای سفته‌بازی، تدوین و اجرای «کدهای حاکمیت شرکتی» در بسیاری از کشورها به‌منظور پیشگیری از تکرار چنین بحران‌هایی گسترش یافت. مجموعه‌ی این تحولات نشان می‌دهد که حاکمیت شرکتی در واقع حاصل انباشت تجربه‌ها، بحران‌ها و نیازهای شرکت‌ها در طول تاریخ است. در این سلسله یادداشت‌ها، تلاش خواهیم کرد روند تاریخی تکامل حاکمیت شرکتی را مرور و تحلیل کنیم.
#تاریخ_حاکمیت_شرکتی#حاکمیت_شرکتی
undefined️ کانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگــرام | بــلــه

۱۰:۲۶

آغاز بحران‌ها و الزامات حاکمیت شرکتیتاریخ حاکمیت شرکتی: یادداشت دوم
undefinedگسترش شرکت‌داریبا گسترش فعالیت‌های اقتصادی و توسعه ابزارهای حقوقی به مرور شرکت‌ها ایجاد شدند. ساختار شرکتی به طور گسترده در جهان، در قرن شانزدهم میلادی با اعطای امتیازات انحصاری از سوی دولت‌ها و حکومت‌ها به افراد و گروه‌های خاص شکل گرفت. به عنوان نمونه، شرکت هند شرقی انگلستان با دریافت امتیاز انحصاری برای انجام تمام مبادلات تجاری میان انگلستان و آسیا تأسیس شد. شرکت‌های مشابهی نیز در همان دوران در هلند، اسپانیا و فرانسه تاسیس شدند.این شرکت‌ها اگرچه در ظاهر ماهیتی تجاری و اقتصادی داشتند اما از نظر سیاسی به‌شدت به دولت‌ها وابسته بودند و به نوعی بازوی اقتصادی حکومت‌ها محسوب می‌شدند. در این دوران، برای اداره این شرکت‌ها هیئت‌مدیره‌ای انتخاب شد تا مسئولیت هدایت و تصمیم‌گیری‌های کلان را بر عهده گیرد. این تحول را می‌توان نقطه آغاز حاکمیت شرکتی در قرن شانزدهم دانست. undefinedقرن هجدهم و بحران شرکت دریای جنوبشرکت دریای جنوب در سال ۱۷۱۱ در بریتانیا تأسیس شد. هدف آن تجارت با مستعمرات اسپانیا در آمریکای جنوبی بود. بریتانیا بخش بزرگی از بدهی عمومی خود را به این شرکت واگذار کرد و در مقابل، امتیازات ویژه‌ای به آن اعطا نمود. در سال ۱۷۲۰ نیز قانونی به تصویب رسید که به شرکت اجازه می‌داد با تبدیل بدهی ملی به سهام جدید، بدهی دولت را تسویه کند. این تصمیم باعث جهش چشمگیر قیمت سهام شد؛ ارزش هر سهم از حدود ۱۰۰ پوند به بیش از ۱۰۰۰ پوند افزایش یافت، در حالی‌که هیچ پشتوانه اقتصادی واقعی برای چنین رشدی وجود نداشت.علت شکل‌گیری این حباب اقتصادی عظیم را می‌توان در مجموعه‌ای از عوامل دانست: اعتماد کاذب مردم به شرکت به دلیل ماهیت نیمه‌دولتی آن و حمایت نیروی دریایی سلطنتی، ارائه طرح خرید قسطی سهام که سرمایه‌گذاران بسیاری را جذب کرد، تبدیل بدهی‌های دولت به سهام شرکت که موجب افزایش تقاضا شد. همچنین، شرکت با اعطای وام به سهامداران در ازای وثیقه‌گذاری سهام زمینه سوداگری گسترده‌تری را فراهم ساخت. در کنار این عوامل، پرداخت رشوه به سیاستمداران و مقامات پارلمان برای تصویب قوانین مطلوب، نقش مهمی در تداوم رشد غیرواقعی قیمت‌ها داشت. سرانجام، زمانی که مشخص شد مدیران شرکت با استفاده از اطلاعات نهانی و دستکاری بازار قیمت سهام را به‌صورت مصنوعی بالا نگه داشته‌اند، حباب ترکید و هزاران سرمایه‌گذار – از جمله اشراف و سیاست‌مداران برجسته – تمام دارایی خود را از دست دادند. این رویداد که به «حباب دریای جنوب» شهرت یافت، نه تنها اعتماد عمومی به بازار سرمایه را متزلزل کرد، بلکه دولت را واداشت تا مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای کنترل فعالیت شرکت‌ها و صدور سهام وضع کند. این بحران را می‌توان یکی از نخستین مواردی که باعث الزام دولت به رعایت مقررات حاکمیت شرکتی شد، نامید.undefinedآغاز شکل‌گیری نظریه نمایندگیآدام اسمیت، فیلسوف اخلاق و پدر اقتصاد مدرن، استدلال می‌کرد که جامعه زمانی سود می‌برد که افراد به دنبال منافع شخصی خود باشند، زیرا بازار آزاد کالاها و خدمات مورد نیاز را با قیمت‌های پایین تولید می‌کند. با این حال، او به بازرگانان مشکوک بود و هشدار می‌داد:«از مدیران شرکت‌ها، که مدیران پول دیگران هستند و نه پول خودشان، نمی‌توان انتظار داشت که با همان دقت و وسواسی که از پول خود مراقبت می‌کنند، از آن نیز مراقبت کنند.»
#تاریخ_حاکمیت_شرکتی#حاکمیت_شرکتی
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگرام | بله

۱۱:۱۹

فراگیری شرکت‌داری و توسعه فرم حقوقیتاریخ حاکمیت شرکتی: یادداشت سوم
undefinedدر آغاز قرن نوزدهم، به‌جز شرکت‌هایی که تحت مالکیت دولت‌ها یا پادشاهان بودند، افراد برای انجام فعالیت‌های تجاری معمولاً سه گزینه پیشِ‌رو داشتند: به‌تنهایی تجارت کنند یا با چند نفر شریک شوند یا از «شرکای خاموش» (افرادی که تنها سرمایه‌گذاری می‌کردند و در تصمیم‌گیری‌های روزمره دخالتی نداشتند.) کمک بگیرند. در همه اشکال ذکر شده؛ اگر کسب‌وکار ورشکست می‌شد، طلبکاران می‌توانستند برای دریافت بدهی‌های خود به سراغ هر یک از سرمایه‌گذاران یا شرکا بروند تا جایی که همه دارایی‌هایشان را برای بدهی وصول کنند. نپرداختن بدهی می‌توانست به زندانی شدن بدهکاران منجر شود حتی خانواده فرد بدهکار نیز ممکن بود به خانه‌های کار اجباری فرستاده شوند.در چنین شرایطی ریسک شخصی سرمایه‌گذاران بسیار بالا بود و معمولاً تنها کسانی حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شدند که خودشان مستقیماً در اداره کسب‌وکار نقش داشتند. این دوره هم‌زمان با رشد اقتصادی عظیمی بود که انقلاب صنعتی به‌ راه انداخته بود. بنگاه‌ها برای گسترش سریع‌ فعالیت‌هایشان علاوه بر سودهای خودشان به سرمایه بیرونی نیاز داشتند. در همین زمان طبقات تجاری و متوسط جدیدی در حال ظهور بودند که سرمایه قابل‌توجهی در اختیار داشتند و به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری بودند.undefinedدر فرانسه سال ۱۸۰۷، برای نخستین بار نوعی شرکت معرفی شد که مسئولیت سرمایه‌گذاران را محدود می‌کرد. در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاران بیرونی فقط تا میزان سرمایه خود مسئول بودند. مدیرانی که اداره شرکت را بر عهده داشتند همچنان شخصاً در برابر بدهی‌ها مسئول بودند. در بریتانیا نیز قوانینی تصویب شد که به تمام سهامداران چه در مدیریت نقش داشتند و چه نه مسئولیت محدود اعطا می‌کرد. به این معنی که شرکت می‌توانست مانند یک «شخص حقوقی» مستقل عمل کند. شرکت می‌توانست قرارداد ببندد، شکایت کند یا مورد شکایت قرار گیرند، دارایی داشته باشد و کارمند استخدام کند، بدون اینکه سهامدارانش درگیر بدهی‌های شرکت باشند. شرکت می‌توانست پس از تغییر مالکان یا فوت بنیانگذاران به حیات خود ادامه دهد اما مالکیت و کنترل هنوز در دست سهامداران بود و آن‌ها مدیران اجرایی شرکت را انتخاب می‌کردند. تا اواخر قرن نوزدهم شرکت‌های مسئولیت محدود تقریبا در تمامی مستعمرات بریتانیا ایجاد شدند. بعدها برای شرایط محلی هر کشور قوانین مربوط اصلاح شدند. مفهوم شرکت با مسئولیت محدود بسیار موفق بود زیرا توانست باعث امنیت سرمایه‌گذاری شود. این ساختار باعث رشد سریع صنعتی، ایجاد اشتغال و تولید ثروت فراوان شد. با وجود پیچیدگی‌های دنیای کسب‌وکار امروز، همان مفهوم اولیه شرکت هنوز پایه و اساس حقوق شرکت‌ها و تجارت مدرن را تشکیل می‌دهد.
#تاریخ_حاکمیت_شرکتی#حاکمیت_شرکتی
undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگرام | بله

۱۱:۴۵

فاصله مالکیت از مدیریتتاریخ حاکمیت شرکتی؛ یادداشت چهارم
در سال‌های اولیه شکل‌گیری شرکت‌های با مسئولیت محدود، ساختار شرکت‌ها ساده بود. سهامداران معمولاً از طبقات ثروتمند جامعه بودند و رابطه‌ای نزدیک با شرکت داشتند. آن‌ها شخصاً یا از طریق نماینده در مجامع عمومی حاضر می‌شدند و مستقیماً بر فعالیت‌ها و تصمیمات مدیریتی نظارت داشتند. آن‌ها در این زمان، هنوز شبکه‌های پیچیده‌ای از واسطه‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاران بین سهامداران و مدیران نداشتند و مالکیت تقریباً برابر با کنترل عملی شرکت بود.با آغاز قرن بیستم، شرکت‌ها بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شدند و تعداد سهامداران افزایش یافت. آن‌ها از کشورهای مختلف آمده و انتظارات متفاوتی از سود و رشد سرمایه داشتند. بسیاری از شرکت‌ها سهام خود را در بورس عرضه کردند و زنجیره‌ای از نهادهای مالی و واسطه‌ها میان سرمایه‌گذاران و مدیران ایجاد شد. در نتیجه، ارتباط مستقیم مالک و مدیریت کاهش یافت و مالکیت از مدیریت جدا شد. سهامداران نقش اصلی‌شان محدود شد به انتخاب مدیران و دریافت سود سهام.undefined️ این تغییر ساختاری باعث شد هیئت‌مدیره و مدیریت نقش متفاوتی پیدا کنند.undefined️ طبق مدل سنتی، انتظار می‌رفت هیئت‌مدیره اهداف و استراتژی‌های شرکت را تعیین کند، فعالیت‌های مدیریت را زیر نظر بگیرد و مدیرعامل را انتخاب کند.undefined تحقیقات مِیس (۱۹۷۱) بر شرکت‌‌های بزرگ و متوسط آمریکایی نشان داد که در عمل تعیین اهداف و استراتژی‌ها عمدتاً بر عهده مدیران اجرایی است، نظارت هیئت‌مدیره اغلب شکلی است و جلسات محل بحث واقعی نیست، و انتخاب مدیرعامل معمولاً فقط در شرایط بحرانی اتفاق می‌افتد.undefined️ در نتیجه، مدیریت اجرایی کنترل عملی شرکت را در دست دارد و هیئت‌مدیره نقش مشاوره و پشتیبانی پیدا کرده است.undefined️ این وضعیت فاصله میان مالکیت و مدیریت را افزایش داد و ضرورت ایجاد سازوکارهای نظارتی برای مدیریت اجرایی را تشدید کرد.
#تاریخ_حاکمیت_شرکتی#حاکمیت_شرکتی

undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگرام | بله

۸:۰۴

thumbnail
undefined آیا آماده‌ای ایده‌هایت را وارد عمل کنی؟ undefined
مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان به دنبال پژوهشگرانی است که می‌خواهند در پروژه‌های سیاست‌گذارانه تأثیر بگذارند و همزمان مهارت‌های خود را تقویت کنند*.

undefined *ویژگی‌هایی که دنبال‌شان هستیم*:
■ پرانرژی و مسئولیت‌پذیر
■ آماده یادگیری و تجربه در حین کار
■ مهارت در نوشتن
■ آشنایی با زبان انگلیسی
■ راحت در کار با داده و مدل‌سازی
■ اهل کار تیمی و تولید ایده‌های تازه
■توانایی در گزارش نویسی

undefined *حوزه‌ها*: اقتصاد | مالی | مدیریت | مهندسی صنایع | سایر رشته‌های مرتبط...

undefined *اولویت‌های پژوهشی*:
-مشارکت در پروژه‌های دولتی و مدل‌سازی تجاری
-تحلیل مالی و مدیریت بدهی دولت
-اصلاح قیمت‌گذاری | اصلاح حکمرانی شرکت‌ها | توسعه صنعت ساخت‌و‌ساز

undefinedمحدوده سنی: حداکثر ۳۰ سال

undefinedایده‌هایت را واقعی کن و *رزومه‌ات را از این طریق ارسال کن:
undefined فرم ارسال رزومه:https://samandesigncenter.com/work-with-us/undefined ارتباط یا ارسال رزومه در بله و تلگرام: @samantt_admin

undefinedکانال اطلاع رسانی مرکز طراحی حکمرانی نرم سامان
undefined اینستاگرام | تلگرام | بله

۱۳:۰۲