�_تاریخی_که_با_اسلام_گشوده.MP3
۰۱:۰۶:۳۰-۳۸.۰۳ مگابایت
۱۴:۱۸
اطمی_در_جهان_امروز_شب_سوم_.mp3
۵۱:۵۳-۴۷.۵۲ مگابایت
۱۵:۲۳
می_در_جهان_امروز_شب_چهارم_.mp3
۰۱:۲۱:۰۹-۷۴.۳۱ مگابایت
۱۵:۲۸
۲۱:۲۳
۶:۵۹
۹:۴۸
سیمای هنر و اندیشه
خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزهاند و نیازمند به مشعل شهادت... #ببینید وعدههای صادق... روایتی از صبر و مقاومت در نسبت با زهرا اطهر(س) و گشودن راه آینده انقلاب اسلامی لینک با کیفیت این #روایت در آپارات #سیمای_هنر_و_اندیشه https://aparat.com/v/kdx2a31 #قصه_مقاومت #مقاومت_و_صبر @soha_sima
خدا میداند که کلمات و جملات، چگونه میتواند راهی را آشکار و راههای دیگر را مسدود و ناممکن کند.میگویند اتفاقات اخیر سوریه بیشتر از آنکه نظامی باشد، عملیات رسانهایست. آری! سخن، معنایی را جلوی چشمان مردمی میگذارد، که روزی گروهکی را منجی و آوردهی آزادی برای خود میدانند و طلب نوع دیگری از زندگی را در وجودشان زنده میکند. در سخنی که امام به زبان میآورند کوخ پنجتن غایت و راه سعادت فهمیده میشود، گویی که امام با کلماتشان چراغی را از میان بسیار روشنیهای دیگر، میافروزند تا با آن گم نشویم، و هر بار شأن جدیدی از مقاومت را بیابیم.وقتی سخن را سخن بفهمیم، راهی فراتر از ایدئولوژی و تحلیل مقابل ما گشوده میشود، گویا ایدئولوژی توان ما را کم میکند و عزم حرکت را میگیرد، اما سخن در ادبار و اقبال قلوب نقش دارد و گوشها را آمادهی شنیدن میکند.صبر، راهست. صبری که در نسبت با سخن در دل، رخ میدهد از زخمههای زمان عبور میکند و شاید این چنین صبریست که در نسبت با حضرت زهرا(س) باید پدید آید...
#قصه_مقاومت
https://eitaa.com/gharare_andishe@soha_sima
#قصه_مقاومت
https://eitaa.com/gharare_andishe@soha_sima
۱۶:۳۴
۸:۳۰
سیمای هنر و اندیشه
...أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ... در چه وضعی به سر میبریم؟ گفتگو با محوریت بیانات دیروز رهبر انقلاب در مورد تحولات منطقه امروز پنجشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ #سرای_هنر_و_اندیشه #روایت_دیدار #در_چه_وضعی_به_سر_می_بریم @soha_sima
آیا وضعیت بد است یا خوب؟اگر ما دعوت شدهایم تا به وضعیت بیاندیشیم لازم نیست نتیجه آن، تحلیل خوب یا بد بودن وضعیت باشد.اندیشیدن به وضعیت نسبت ما را روشن می کند. وضعیت امری است که ما در آن قرار گرفتهایم اما نه آنکه مجبور باشیم.جهان جدید جهان قدرت عملکرد است و شاید آن را با اختیار اشتباه میگیرند.ابرقدرتها خیال میکنند که صاحب اختیاراند و آنانکه قدرت ندارند خود را مجبور میبینند.فرهنگ تشیع "لاجبر ولاتفویض بل امر بین الامرین" است و آنکه خود را در عهد با انقلاب اسلامی مییابد در وهم اراده معطوف به قدرت نیست.و با این عهد است که انسان گوشی برای شنیدن تنها موعظه خداوند در درون خود مییابد: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ ﺑﮕﻮ: «ﻓﻘﻂ ﻳﮏ ﻧﺼﻴﺤﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻲﻛﻨﻢ: ﺑﻪﺧﺎﻃﺮ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺑﻪﺩﻭ ﻳﺎ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻭ ﺑﺪﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻫﻴﺎﻫﻮ، ﻋﺰم ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺰم ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﻭﻳﺪ ﺧﻮﺏ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ: ﺩﺭ ﻫﻤﻨﺸﻴﻨﺘﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﻢ، ﻧﺸﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺩﻳﻮﺍﻧﮕﻲ ﻫﺴﺖ؟! ﻣﻦ ﻓﻘﻂ ﻫﺸﺪﺍﺭﺩﻫﻨﺪﮤ ﺷﻤﺎﻳﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﺨﺖِ ﭘﻴﺶِ ﺭﻭ.» (٤٦)
#در_چه_وضعی_به_سر_می_بریم@soha_sima
#در_چه_وضعی_به_سر_می_بریم@soha_sima
۹:۱۹
در چه وضعی به سر میبریم؟.MP3
۰۱:۲۴:۰۳-۴۸.۰۷ مگابایت
۱۷:۲۵
۷:۰۵
۹:۱۲
سیمای هنر و اندیشه
...أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ... در چه وضعی به سر میبریم؟ گفتگو با محوریت بیانات دیروز رهبر انقلاب در مورد تحولات منطقه پنجشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۳ #سرای_هنر_و_اندیشه #روایت_دیدار #در_چه_وضعی_به_سر_می_بریم @soha_sima
در دورانی که ما هستیم، گریزی از دادههای خبری نیست. اینکه میتوانند ضد و نقیض باشند و هرکدام یک جبهه را تقویت کنند، بماند. سخن در اینست که چه چیز به این دادهها معنا میبخشد و آن را در صدر یا ذیل وجود ما مینشاند...
آنچه دل انسانها گواهی به آن میدهد گویا، معنی بخش شنیدههاست و توان و جوشش ادامهی راه را میسر میکند.امروز مقاومت در دورهی خاصی قرار دارد، گویی اینجا بیشتر به درک باطن مقاومت نیاز داریم...در ایمان و استحکام مردم غزه، مقاومت را یافتیم، دلها و قلبهایمان همراهشان بود. اما امروز نیاز به نگاه و سخنی داریم که بتواند با دیدن وقایع، مأیوس نشود، و فراز و نشیب را واقعیتِ گریزناپذیر بیابد، شاید این همان کلمهی ایمان است که آقا در سخنرانی خود گفتند... تحلیلها و دادهها، گواهی دلها و ایمان را نادیده میگیرند و مجموعهای از مشهورات را تکرار میکنند، شاید باید قصهی مقاومت را گونهای بگوییم تا آمادهی پذیرفتن رخدادها بشویم و صرفا آن را موقعیت پیچیدهی غیرقابل پیشبینی که میتواند بسیار خطرناک باشد، ندانیم. کسی در تحلیل سخنرانی رهبر که بسیار هم سر و صدا کردهبود گفت چرا باید آقا درس کلاس اول مقاومت را برای ما بگوید....اما این سخنان، تذکر به سرآغاز مقاومت بود که به ما یادآور شد، نقطهی تفکر و پرسش است که از خود بپرسیم زبانی که ما را در دل نشیبها، حاضر میکند کدام است و اینکه در نقطهی عمل، مقاومت را گردن میگیریم؟!
#قصه_مقاومت@gharare_andishe@soha_sima
آنچه دل انسانها گواهی به آن میدهد گویا، معنی بخش شنیدههاست و توان و جوشش ادامهی راه را میسر میکند.امروز مقاومت در دورهی خاصی قرار دارد، گویی اینجا بیشتر به درک باطن مقاومت نیاز داریم...در ایمان و استحکام مردم غزه، مقاومت را یافتیم، دلها و قلبهایمان همراهشان بود. اما امروز نیاز به نگاه و سخنی داریم که بتواند با دیدن وقایع، مأیوس نشود، و فراز و نشیب را واقعیتِ گریزناپذیر بیابد، شاید این همان کلمهی ایمان است که آقا در سخنرانی خود گفتند... تحلیلها و دادهها، گواهی دلها و ایمان را نادیده میگیرند و مجموعهای از مشهورات را تکرار میکنند، شاید باید قصهی مقاومت را گونهای بگوییم تا آمادهی پذیرفتن رخدادها بشویم و صرفا آن را موقعیت پیچیدهی غیرقابل پیشبینی که میتواند بسیار خطرناک باشد، ندانیم. کسی در تحلیل سخنرانی رهبر که بسیار هم سر و صدا کردهبود گفت چرا باید آقا درس کلاس اول مقاومت را برای ما بگوید....اما این سخنان، تذکر به سرآغاز مقاومت بود که به ما یادآور شد، نقطهی تفکر و پرسش است که از خود بپرسیم زبانی که ما را در دل نشیبها، حاضر میکند کدام است و اینکه در نقطهی عمل، مقاومت را گردن میگیریم؟!
#قصه_مقاومت@gharare_andishe@soha_sima
۱۴:۳۱
سیمای هنر و اندیشه
رصدخانه (رصد علم، فناوری و اقتصاد ایران) قسمت دوم #آیتم_معرفی_میهمان افتخار داریم تا در قسمت دوم #رصدخانه، میزبان "مهندس نوید نجاتبخش" باشیم. این قسمت از رصدخانه فردا (شنبه ۲۴ آذرماه) از شبکهی اصفهان حوالی ساعت ۱۸ پخش خواهد شد. #رصدخانه #مدرسه_علم_فناوری @soha_sima
۶:۴۵
۸:۰۴
اخیرا آقای رنانی متنی منتشر کردهاند با عنوان "حکومت بیقصه"
ناظر به آن، متن ذیل تذکراتی دارد که شاید بیشتر از آنکه پاسخ یا نقدی باشد بر آن متن میتواند در روشن شدن وضعیت امروز ما و معنای انتظاری که متفکران در تاریخ دارند کمک کند.
" /> حجتالاسلام نجات بخش
اگر دکتر داوری از توهم توسعه نیافتگی میگوید به وضوح میتوانید چنین توهمی را در این متن مشاهده کنید. مدعی روشنفکری متوجه نیست که حتی در جهان توسعه نیز کسی از امید به آینده نمیگوید و کسی دیگر رویای آزادی و خیر واصلاح را ندارد.روشنفکر جهان توسعه نیافته متوجه فروپاشی و بحران نیست و از فروپاشی سیاسی ابراز خوشحالی میکند و حتی منتظر این فروپاشی است. جالب اینجاست که اگر متوجه بیقصهبودن جهان خویش میشود، بجای آنکه در انتظار متفکران و شاعران بزرگ باشد از به اصطلاح سیاستمداران (سیاست بازان) و یا از غوغا و بلوا انتظار قصه میکشد!آری جهان ما جهان بیقصه است و اگر کسی مهابت این سخن را دریابد زبانش بند میآید و در انتظاری بس عمیق فرو میرود و صبری عظیم (مقاومت) را جستجو میکند.حضرت آقا در سال ۸۱ در دیدار انجمن قلم میفرمایند:《ما امروز وقتی به گذشته و آینده خودمان نگاه میکنیم، میبینیم کار بزرگ ما در پیش است. مسأله ما این نبود که یک حکومت فاسد که بر سرِ کار بود، برود و ما چند نفر غیرفاسد بر سرِکار بیاییم. این مسأله مقدماتی بود. مسأله اساسی، انقلاب است؛ یعنی تحوّل حقیقی در ارکان، بنیادها و زیرساختهای جامعه در جهت ایجاد عدالت، ایجاد آزادی، ارتقای فکری و علمی و خلاصه بارور شدن شخصیت انسانی و از حالت نازایی علمی و فرهنگی و اقتصادی بیرون آمدن》
متفکران بزرگ جهان از نیچه تا هایدگر سالها پیش وقوع این بحران را دریافته بودند و سخنشان انتظار بود؛ انتظار عهد دینی. اما روشنفکر جهان توسعه نیافته هنوز نمیداند در میان چه طوفانی بسر میبرد و همچنان با ذوق و شوق به آینده توسعه امیدوار است.شاید بگویید فیلسوف ما (دکتر رضا داوری اردکانی) هم از توسعه میگوید! اما ایشان بارها گفته است که به این جهان امیدی ندارد بلکه از مدارای با این جهان و انتظار عهدی دیگر میگوید؛ امری که تشیع در طول تاریخ آن را تجربه کرده است و با انقلاب اسلامی برای حضور در جهان امروز تجربه میکند.به این سخن دکتر داوری هم توجه کنیم، شاید بیشتر به توهم روشنفکری که وهم توسعه نیافتگی است پی ببریم:《تجدد با اینکه به پایان راه خود رسیده است، همچنان نظام حاکم و غالب بر جهان است و شاید تا مدتها هم باشد. از آثار و عوارض مرحلۀ پایانی تاریخ تجدد، بیروح شدن همهچیز از اشیاء مصرفی تا اخلاق و معارف و خالی شدن الفاظ از معانی و پرشدن دهانها از حرفهای مشهور و تکراری است. امروز سوسیالیسم و دموکراسی و حتی نئولیبرالیسم که زمانی معنی داشتند به الفاظ مبدل شدهاند و اگر در این سالها از نئولیبرالیسم بیشتر شنیدهایم و میشنویم، از آن است که در پوشاندن ضعف و ناتوانی سیاستها و جلوگیری از درک پوشیدگی افق آینده تا حدودی اثر دارد و البته قدرت تکنیک را نیز توجیه میکند. ظاهرا سوسیالدموکراسی آبرومندترین ایدئولوژی زمانه است. ولی از آن هم دیگر کاری ساخته نیست. صاحبنظرانی که در پایان قرن بیستم از مرگ ایدئولوژی گفتند راست گفتند. اما اگر میگویید جهان اکنون بیش از همیشه دربند ایدئولوژیهاست، عرض میکنم که از ایدئولوژی دیگر امید هیچ اصلاحی نمیتوان داشت و اگر منشأ اثری باشد، ویرانگری است. اکنون دیگر جهان به هیچ ایدئولوژی و ایسم سیاسی نیاز ندارد، این جهان نیازمند خِرد است، زیرا خطر بزرگ و ویرانگر پایان تجدد غیاب خِرد و غلبه بیخِردی در همهجا و بر همهچیز است. وقتی به اوضاع بیست، سی سال اخیر جهان نظر میکنیم، هیچ نشانی از خردمندی در هیچجا نمیبینیم. در این مدت هیچ تصمیم مهمی برای صلح و آزادی و آسایش مردم گرفته نشده است. متأسفانه در برابر وضعِ بیخردی کاری هم نمیتوان کرد و اگر بخت این را داشته باشیم که دریابیم جهان به کدام سو میرود باید خشنود باشیم. جهان کنونی جهانی پر از خطر است و باید در اندیشۀ خطرهایش بود، تا لااقل در بیخبری و نادانی محض گرفتار آن خطرها نشویم. با وجود همه اینها نباید چندان نومید بود، زیرا به نظر نمیرسد که همه راههای نجات بسته باشد. اینکه در شعر و فلسفۀ یکی دو دهۀ اخیر آثار شکفتگی یا لااقل انتظار آن آشکار شده است، نشانۀ امیدوارکنندهای است و آن را باید مغتنم شمرد، شاید راهی برای آینده گشوده شود.》
ادامه
ناظر به آن، متن ذیل تذکراتی دارد که شاید بیشتر از آنکه پاسخ یا نقدی باشد بر آن متن میتواند در روشن شدن وضعیت امروز ما و معنای انتظاری که متفکران در تاریخ دارند کمک کند.
" /> حجتالاسلام نجات بخش
اگر دکتر داوری از توهم توسعه نیافتگی میگوید به وضوح میتوانید چنین توهمی را در این متن مشاهده کنید. مدعی روشنفکری متوجه نیست که حتی در جهان توسعه نیز کسی از امید به آینده نمیگوید و کسی دیگر رویای آزادی و خیر واصلاح را ندارد.روشنفکر جهان توسعه نیافته متوجه فروپاشی و بحران نیست و از فروپاشی سیاسی ابراز خوشحالی میکند و حتی منتظر این فروپاشی است. جالب اینجاست که اگر متوجه بیقصهبودن جهان خویش میشود، بجای آنکه در انتظار متفکران و شاعران بزرگ باشد از به اصطلاح سیاستمداران (سیاست بازان) و یا از غوغا و بلوا انتظار قصه میکشد!آری جهان ما جهان بیقصه است و اگر کسی مهابت این سخن را دریابد زبانش بند میآید و در انتظاری بس عمیق فرو میرود و صبری عظیم (مقاومت) را جستجو میکند.حضرت آقا در سال ۸۱ در دیدار انجمن قلم میفرمایند:《ما امروز وقتی به گذشته و آینده خودمان نگاه میکنیم، میبینیم کار بزرگ ما در پیش است. مسأله ما این نبود که یک حکومت فاسد که بر سرِ کار بود، برود و ما چند نفر غیرفاسد بر سرِکار بیاییم. این مسأله مقدماتی بود. مسأله اساسی، انقلاب است؛ یعنی تحوّل حقیقی در ارکان، بنیادها و زیرساختهای جامعه در جهت ایجاد عدالت، ایجاد آزادی، ارتقای فکری و علمی و خلاصه بارور شدن شخصیت انسانی و از حالت نازایی علمی و فرهنگی و اقتصادی بیرون آمدن》
متفکران بزرگ جهان از نیچه تا هایدگر سالها پیش وقوع این بحران را دریافته بودند و سخنشان انتظار بود؛ انتظار عهد دینی. اما روشنفکر جهان توسعه نیافته هنوز نمیداند در میان چه طوفانی بسر میبرد و همچنان با ذوق و شوق به آینده توسعه امیدوار است.شاید بگویید فیلسوف ما (دکتر رضا داوری اردکانی) هم از توسعه میگوید! اما ایشان بارها گفته است که به این جهان امیدی ندارد بلکه از مدارای با این جهان و انتظار عهدی دیگر میگوید؛ امری که تشیع در طول تاریخ آن را تجربه کرده است و با انقلاب اسلامی برای حضور در جهان امروز تجربه میکند.به این سخن دکتر داوری هم توجه کنیم، شاید بیشتر به توهم روشنفکری که وهم توسعه نیافتگی است پی ببریم:《تجدد با اینکه به پایان راه خود رسیده است، همچنان نظام حاکم و غالب بر جهان است و شاید تا مدتها هم باشد. از آثار و عوارض مرحلۀ پایانی تاریخ تجدد، بیروح شدن همهچیز از اشیاء مصرفی تا اخلاق و معارف و خالی شدن الفاظ از معانی و پرشدن دهانها از حرفهای مشهور و تکراری است. امروز سوسیالیسم و دموکراسی و حتی نئولیبرالیسم که زمانی معنی داشتند به الفاظ مبدل شدهاند و اگر در این سالها از نئولیبرالیسم بیشتر شنیدهایم و میشنویم، از آن است که در پوشاندن ضعف و ناتوانی سیاستها و جلوگیری از درک پوشیدگی افق آینده تا حدودی اثر دارد و البته قدرت تکنیک را نیز توجیه میکند. ظاهرا سوسیالدموکراسی آبرومندترین ایدئولوژی زمانه است. ولی از آن هم دیگر کاری ساخته نیست. صاحبنظرانی که در پایان قرن بیستم از مرگ ایدئولوژی گفتند راست گفتند. اما اگر میگویید جهان اکنون بیش از همیشه دربند ایدئولوژیهاست، عرض میکنم که از ایدئولوژی دیگر امید هیچ اصلاحی نمیتوان داشت و اگر منشأ اثری باشد، ویرانگری است. اکنون دیگر جهان به هیچ ایدئولوژی و ایسم سیاسی نیاز ندارد، این جهان نیازمند خِرد است، زیرا خطر بزرگ و ویرانگر پایان تجدد غیاب خِرد و غلبه بیخِردی در همهجا و بر همهچیز است. وقتی به اوضاع بیست، سی سال اخیر جهان نظر میکنیم، هیچ نشانی از خردمندی در هیچجا نمیبینیم. در این مدت هیچ تصمیم مهمی برای صلح و آزادی و آسایش مردم گرفته نشده است. متأسفانه در برابر وضعِ بیخردی کاری هم نمیتوان کرد و اگر بخت این را داشته باشیم که دریابیم جهان به کدام سو میرود باید خشنود باشیم. جهان کنونی جهانی پر از خطر است و باید در اندیشۀ خطرهایش بود، تا لااقل در بیخبری و نادانی محض گرفتار آن خطرها نشویم. با وجود همه اینها نباید چندان نومید بود، زیرا به نظر نمیرسد که همه راههای نجات بسته باشد. اینکه در شعر و فلسفۀ یکی دو دهۀ اخیر آثار شکفتگی یا لااقل انتظار آن آشکار شده است، نشانۀ امیدوارکنندهای است و آن را باید مغتنم شمرد، شاید راهی برای آینده گشوده شود.》
ادامه
۱۰:۱۷
سیمای هنر و اندیشه
اخیرا آقای رنانی متنی منتشر کردهاند با عنوان "حکومت بیقصه" ناظر به آن، متن ذیل تذکراتی دارد که شاید بیشتر از آنکه پاسخ یا نقدی باشد بر آن متن میتواند در روشن شدن وضعیت امروز ما و معنای انتظاری که متفکران در تاریخ دارند کمک کند. " /> حجتالاسلام نجات بخش اگر دکتر داوری از توهم توسعه نیافتگی میگوید به وضوح میتوانید چنین توهمی را در این متن مشاهده کنید. مدعی روشنفکری متوجه نیست که حتی در جهان توسعه نیز کسی از امید به آینده نمیگوید و کسی دیگر رویای آزادی و خیر واصلاح را ندارد. روشنفکر جهان توسعه نیافته متوجه فروپاشی و بحران نیست و از فروپاشی سیاسی ابراز خوشحالی میکند و حتی منتظر این فروپاشی است. جالب اینجاست که اگر متوجه بیقصهبودن جهان خویش میشود، بجای آنکه در انتظار متفکران و شاعران بزرگ باشد از به اصطلاح سیاستمداران (سیاست بازان) و یا از غوغا و بلوا انتظار قصه میکشد! آری جهان ما جهان بیقصه است و اگر کسی مهابت این سخن را دریابد زبانش بند میآید و در انتظاری بس عمیق فرو میرود و صبری عظیم (مقاومت) را جستجو میکند. حضرت آقا در سال ۸۱ در دیدار انجمن قلم میفرمایند: 《ما امروز وقتی به گذشته و آینده خودمان نگاه میکنیم، میبینیم کار بزرگ ما در پیش است. مسأله ما این نبود که یک حکومت فاسد که بر سرِ کار بود، برود و ما چند نفر غیرفاسد بر سرِکار بیاییم. این مسأله مقدماتی بود. مسأله اساسی، انقلاب است؛ یعنی تحوّل حقیقی در ارکان، بنیادها و زیرساختهای جامعه در جهت ایجاد عدالت، ایجاد آزادی، ارتقای فکری و علمی و خلاصه بارور شدن شخصیت انسانی و از حالت نازایی علمی و فرهنگی و اقتصادی بیرون آمدن》 متفکران بزرگ جهان از نیچه تا هایدگر سالها پیش وقوع این بحران را دریافته بودند و سخنشان انتظار بود؛ انتظار عهد دینی. اما روشنفکر جهان توسعه نیافته هنوز نمیداند در میان چه طوفانی بسر میبرد و همچنان با ذوق و شوق به آینده توسعه امیدوار است. شاید بگویید فیلسوف ما (دکتر رضا داوری اردکانی) هم از توسعه میگوید! اما ایشان بارها گفته است که به این جهان امیدی ندارد بلکه از مدارای با این جهان و انتظار عهدی دیگر میگوید؛ امری که تشیع در طول تاریخ آن را تجربه کرده است و با انقلاب اسلامی برای حضور در جهان امروز تجربه میکند. به این سخن دکتر داوری هم توجه کنیم، شاید بیشتر به توهم روشنفکری که وهم توسعه نیافتگی است پی ببریم: 《تجدد با اینکه به پایان راه خود رسیده است، همچنان نظام حاکم و غالب بر جهان است و شاید تا مدتها هم باشد. از آثار و عوارض مرحلۀ پایانی تاریخ تجدد، بیروح شدن همهچیز از اشیاء مصرفی تا اخلاق و معارف و خالی شدن الفاظ از معانی و پرشدن دهانها از حرفهای مشهور و تکراری است. امروز سوسیالیسم و دموکراسی و حتی نئولیبرالیسم که زمانی معنی داشتند به الفاظ مبدل شدهاند و اگر در این سالها از نئولیبرالیسم بیشتر شنیدهایم و میشنویم، از آن است که در پوشاندن ضعف و ناتوانی سیاستها و جلوگیری از درک پوشیدگی افق آینده تا حدودی اثر دارد و البته قدرت تکنیک را نیز توجیه میکند. ظاهرا سوسیالدموکراسی آبرومندترین ایدئولوژی زمانه است. ولی از آن هم دیگر کاری ساخته نیست. صاحبنظرانی که در پایان قرن بیستم از مرگ ایدئولوژی گفتند راست گفتند. اما اگر میگویید جهان اکنون بیش از همیشه دربند ایدئولوژیهاست، عرض میکنم که از ایدئولوژی دیگر امید هیچ اصلاحی نمیتوان داشت و اگر منشأ اثری باشد، ویرانگری است. اکنون دیگر جهان به هیچ ایدئولوژی و ایسم سیاسی نیاز ندارد، این جهان نیازمند خِرد است، زیرا خطر بزرگ و ویرانگر پایان تجدد غیاب خِرد و غلبه بیخِردی در همهجا و بر همهچیز است. وقتی به اوضاع بیست، سی سال اخیر جهان نظر میکنیم، هیچ نشانی از خردمندی در هیچجا نمیبینیم. در این مدت هیچ تصمیم مهمی برای صلح و آزادی و آسایش مردم گرفته نشده است. متأسفانه در برابر وضعِ بیخردی کاری هم نمیتوان کرد و اگر بخت این را داشته باشیم که دریابیم جهان به کدام سو میرود باید خشنود باشیم. جهان کنونی جهانی پر از خطر است و باید در اندیشۀ خطرهایش بود، تا لااقل در بیخبری و نادانی محض گرفتار آن خطرها نشویم. با وجود همه اینها نباید چندان نومید بود، زیرا به نظر نمیرسد که همه راههای نجات بسته باشد. اینکه در شعر و فلسفۀ یکی دو دهۀ اخیر آثار شکفتگی یا لااقل انتظار آن آشکار شده است، نشانۀ امیدوارکنندهای است و آن را باید مغتنم شمرد، شاید راهی برای آینده گشوده شود.》 ادامه
...به گریه های دکتر داوری در فراق آوینی نگاه کنیم آیا این گریه ها انتظار آوینی ها در آینده ما نیست.شهید آوینی در مقاله ای بلبل عاشق جز برای شقایق ها مخوان در وصف حاتمی کیا می گوید: ((حاتمیکیا با روح اشیا سر و کار دارد نه با جسم آنها و این مستلزم نحوی «رازدانی و رازداری» است که اصلاً مردم این روزگار سیطره تکنیک و سلطنت ابزار سالهاست که با آن غریبهاند و بگذارید راستش را بگویم: سینما نیز چه دشوار قالب معرفتی چنین عارفانه واقع میشود؛ اما شده است.حاتمیکیا توانسته است که بر تکنیک پیچیده سینما غلبه کند، حجابهای تصنع و تکلف و صورتگرایی و انتلکتوئلیسم را بدرد، از سطح عبور کند و به عمق برسد و با سینما همان حرفی را بزند که «حزبالله» میگوید. رودربایستی را کنار گذاشتهام؛ زدن این حرفها شجاعتی میخواهد که با عقل و عقلاندیشی و حتی ژورنالیسم جور درنمیآید، چرا که حزبالله حتی در میان دوستان خویش غریبند، چه برسد به دشمنان. اگرچه در عین گمنامی و مظلومیت، باز هم من به یقین رسیدهام که خداوند لوح و قلم تاریخ را بدینان سپرده است.))آوینی از لوح و قلم تاریخ می گوید آنجا که قصه ای برای حضور انسان نگاشته میشود و آنکس که در وهم توسعه نیافتگی است از این معنا بی خبر است.
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی
تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی
#قصه_انقلاب #قصه_مقاومت @soha_sima
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی
تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی
#قصه_انقلاب #قصه_مقاومت @soha_sima
۱۰:۱۷
۷:۴۰
سیمای هنر و اندیشه
میگویند پیامبر ما اُمی است... معنای اُمی را نمیدانیم فقط میدانیم اینها که مادریاند تعلق زیادی به مادر دارند و نشانشان این است که، عزم و همت بلند دارند و با مهر و محبتی که از شیره جان مادرانشان سیر نوشیدهاند گاهی عالمی ساختهاند. خدا، محمد، علی، امام، حاج قاسم... و فاطمه زهرا امابیهاست... #حرم_مادری #نامی_آشناتر_از_نام_زهرا_سراغ_نداشتیم @soha_sima
حرم مادری.mp3
۱۹:۳۰-۱۸.۶ مگابایت
۱۳:۲۹
۱۳:۲۹