عکس پروفایل سوره‌ سیمرغس

سوره‌ سیمرغ

۶۵۲عضو
thumnail
undefined چرا فرا تهران؟
undefined سرمقاله شماره ششم
undefined محمدمهدی دادمان
undefined امروز، انقلاب اسلامی و حرکت فرهنگی ما اساساً احتیاج به تعمیق و توسعهٔ فکری دارد. این توسعه و تعمیق باید به دلایلی حول راهبرد کلیدی «فراتِهران» شکل بگیرد.
undefined روایت پُرتکرار و ملال‌آور هنری و رسانه‌ای تهران و تهرانی، بافت اجتماعی و مسائل تهران، موجب یک خطای ذهنی جمعی برای همهٔ ما شده است. حتی اگر بیرون تهران زندگی می‌کنیم، همهٔ ما ناخودآگاه جامعهٔ ایران را از دریچهٔ تهران شناخته و تحلیل می‌کنیم. حال آنکه تکثر جامعهٔ ایرانی، فرصت بی‌بدیلی پیشِ‌روی هویت جمعی ماست. تنها مسیر شکست این انحصار، خلق جریان روایت فراتِهران است.
undefined برای مطالعه کامل این مطلب به سایت سوره سیمرغ مراجعه کنید.
undefined عضویت در صفحه اختصاصی #سوره_سیمرغ (درباره هنر و روایت بومی انقلاب اسلامی):
بـلـه | ایـتـا | ایـنـسـتـاگـرام | سـایـت

۹:۴۱

thumnail
undefined سلوک سی‌مرغی و سیاست‌نامه سیمرغی
undefined مقدمه‌ای برای شناخت سه اصل بنیادینحکمرانی هویتی و جمهوریتی
undefined محمدجواد میری
undefined «سیمرغ» آن گونه که عطار نیشابوری در منظومه‌ی داستانی «منطق الطیر» به تصویر می‌کشد، مقصودِ سفر سی مرغ سالک است که در نهایت سیمرغ را در جمعیت خود متجلی می‌بینند. نمادی از وحدت درعین کثرت و کثرت درعین وحدت.
undefined از نظر گفتمانی، این توجه به کثرت چیزی نیست جز پذیرفتن تنوع انسانی و فرهنگی و سپس مدیریت هوشمند این تکثرات در برای رسیدن به آرمانی مشترک. پس استعاره‌ی سیمرغ راه ما را از دو جریان جدا می‌کند: اول، جریان متحجری که از مدیریت تحولات و «تکثرات» و اجتهاد متناسب با مقتضیات زمان و «مکان» عاجز است؛ دوم، کثرت‌گرایانی که به حاکمیت وحدتی متعالی بر این کثرت باور ندارند و ما را در هزار و یک دام تعصب و تفرقه و تفننِ سنتی و مدرن و پست‌مدرن می‌اندازند.
undefined اولین معنای مدیریتی حکمرانی بوم‌گرا، اثرگذاری زنده و هم‌افزای «شبکه‌ای» است؛ یک شبکه‌ی هم‌آرمان از کنشگران دولتی و مردمی هسته‌های واقعی و زنده در سراسر کشور. بر این اساس نه قرار است پایتخت‌ستیزی و مرکززدایی کنیم و نه بناست به پایتخت‌زدگی و مرکزگرایی افراطی معاصر ادامه دهیم.
undefined برای مطالعه کامل این مطلب به سایت سوره سیمرغ مراجعه کنید.
undefined عضویت در صفحه اختصاصی #سوره_سیمرغ (درباره هنر و روایت بومی انقلاب اسلامی):
بـلـه | ایـتـا | ایـنـسـتـاگـرام | سـایـت

۹:۰۱

thumnail
undefined روایات متحده آمریکانگاهی به دستورالعمل وزارت دفاع ایالات متحده برای حمایت از تولیدات هنری رسانه ای پروژه های تاریخ شفاهی کاخ سفید و ارتش آمریکا
undefined زهرا ایزدی
تاریخ را فاتحان می‌نویسند؟ بعضی می‌گویند این جمله را چرچیل گفته و دیگران می‌گویند شایعه است. تاریخ را اما چه فاتحان بنویسند و چه دیگران، یک چیز مشخص است: تاریخ شفاهی را هرکه بنویسد، همو فاتح است.تاریخ شفاهی، میدان مبارزه است. و کیست که نداند امریکا سرش درد می‌کند برای جنگ؟ جنگ استیطانی، جنگ سرد، جنگ اتم، سلسله‌جنگ‌های کلاسیک و جنگ رسانه‌ای. از همه قلم در کارنامه‌اش دارد. پس بد نیست نگاهی هم بیندازیم به جنگ نرمِ «روایات» متحدهٔ امریکا.
تام کروز چطور معروف شد؟ با بازی در فیلم «سلاح برتر» و به لطف جنگندهٔ .f14دقیق‌تر بگوییم: این سلاح برتر را حمایت مالی و تجهیزاتیِ وزارت دفاع امریکا در اختیار تام کروز قرار داد. «سکوت بره‌ها»، «مرد آهنی 1 و 2»، هر چهار قسمت «ترانسفورمرز»، «زن شگفت‌انگیز 84»، «کینگ کنگ»، «پارک ژوراسیک ۳»، «ایندیانا جونز» و «آخرین جنگ صلیبی» از آن‌دسته فیلم‌های ظاهراً غیرنظامی هستند که با بودجه و امکانات نظامی وزارت دفاع امریکا ساخته شده‌اند. احتمالاً لازم نیست به حمایت وزارت دفاع از فیلم‌های نظامی و جنگی که در آن مشخصاً ارتش امریکا به‌شکلی قهرمانانه به‌تصویر درمی‌آید، اشاره کنیم.
وزارت دفاع امریکا البته علی‌رغم دست‌ودل‌بازی‌اش در خرج‌کردن هزینه و تهیهٔ تجهیزات، دستورالعمل مشخص و سفت‌وسختی برای کمک به تولیدات رسانه‌ای غیردولتی در حوزهٔ سرگرمی دارد. انیمیشن، سریال، مستند یا حتی بازی رایانه‌ای فرقی نمی‌کند، همگی باید از این دستورالعمل پیروی کنند.

undefined برای مطالعه کامل این مطلب به سایت سوره سیمرغ مراجعه کنید.
undefined عضویت در صفحه اختصاصی #سوره_سیمرغ (درباره هنر و روایت بومی انقلاب اسلامی):
بـلـه | ایـتـا | ایـنـسـتـاگـرام | سـایـت

۱۴:۰۸

thumnail

۱۴:۰۸

thumnail

۱۴:۰۸

thumnail

۱۴:۰۸

thumnail

۱۴:۰۸

thumnail

۱۴:۰۸

thumnail
ابراهیم حسن بیگی داستان نویس برجسته انقلاب و نویسنده ۱۴۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف دین، انقلاب و کودک و نوجوان است که برخی از آثار وی به زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی، ترکمنی، ازبکی و اسپانیایی ترجمه شده است؛ وی در نشستی که به همت حوزه هنری استان گلستان برگزار شد، برخی از تجربه های خود را در زمینه داستان نویسی بومی تشریح کرد، که در این پست به مرور برخی سخنان وی پرداخته ایم.
undefined برای مطالعه کامل این مطلب به سایت سوره سیمرغ مراجعه کنید.
undefined عضویت در صفحه اختصاصی #سوره_سیمرغ (درباره هنر و روایت بومی انقلاب اسلامی):
بـلـه | ایـتـا | ایـنـسـتـاگـرام | سـایـت

۱۷:۲۳

thumnail

۱۷:۲۳

thumnail

۱۷:۲۳

thumnail

۱۷:۲۳

thumnail
undefined چشم‌بادامی‌ها چطور چشم‌درشت شدند؟
undefined مروری بر تاریخچه انیمه و مانگای ژاپن و سرگشتگی هنرمندان آن در میان مدرنیته و سنت
undefined فاطمه قلی پور
درباره‌ی مفهوم «اصالت شرقی ژاپنی» در انیمه‌های ژاپنی باید گفت تهاجم فرهنگی غربی به ژاپن چیزی از این بوم باقی نگذاشته است. فرهنگ غرب، ریشه‌های یکی از عمیق‌ترین هویت‌های تمدنی را مرحله‌به‌مرحله نشانه رفته؛ سپس آن را از بستر طبیعی‌اش بیرون آورده، اکنون آن را در گلدانی تزیینی نگه می‌دارد و حتی شاخ و برگش را نیز به سلیقه‌ی خود هرس می‌کند. مانگا و انیمه، امروزه نماد ژاپن است؛ اما نه نمادی از معنای ژاپنی اصیل؛ بلکه بدلی نامرغوب و ارزان که در بساط دوره‌گردان عامه‌پسند پیدا می‌شود، اما چنان پرزرق‌وبرق است که هر بیننده‌ای آن را «سوغات آن دیار» تصور می‌کند و خواهان آن است.
undefined برای مطالعه کامل این مطلب به سایت سوره سیمرغ مراجعه کنید.
undefined عضویت در صفحه اختصاصی #سوره_سیمرغ (درباره هنر و روایت بومی انقلاب اسلامی):
بـلـه | ایـتـا | ایـنـسـتـاگـرام | سـایـت

۱۱:۱۸

thumnail

۱۱:۱۸

thumnail

۱۱:۱۸

thumnail

۱۱:۱۸

thumnail

۱۱:۱۸

thumnail

۱۱:۱۸

thumnail

۱۱:۱۸

thumnail

۱۱:۱۸