۱۶ اردیبهشت
معرفی اجمالی جلد چهارم از مجموعه تا ابد زندگی با عنوان حیات برزخی ۱
۱۷:۳۶
۱۷:۳۷
۱۷ اردیبهشت
️ تنها مؤثر در آفرینش
خیلی لذت دارد که انسان فقط با خداوند محشور باشد، یعنی مؤثر را تنها او ببیند و بِس. أَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أم اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَارالآن ارباب ما متفرق است، در و دیوار برای ما حافظ و مانع هستند، اما «امِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» برای کسی است که فقط با خداوند حشر دارد.چنین کسی دیوار را که میبیند، آثار را از دیوار نمیبیند، بلکه از خداوند میبیند که آن را ایجاد کرده است و هرگاه هم خداوند آثار را نخواهد، آن از بین می رود. این طور نیست که اگر خداوند چیزی را نخواهد باشد، آن شیء همچنان باقی باشد؛ بلکه هر چه را که خداوند نخواهد، نیست میشود. همچنان که در مورد عصای موسی ع، آن عصا بودن را خداوند برای او ایجاد کرده بود و هرگاه هم نمیخواست که عصا، عصا باشد، با اراده الهی تبدیل به اژدها شد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
خیلی لذت دارد که انسان فقط با خداوند محشور باشد، یعنی مؤثر را تنها او ببیند و بِس. أَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أم اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَارالآن ارباب ما متفرق است، در و دیوار برای ما حافظ و مانع هستند، اما «امِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» برای کسی است که فقط با خداوند حشر دارد.چنین کسی دیوار را که میبیند، آثار را از دیوار نمیبیند، بلکه از خداوند میبیند که آن را ایجاد کرده است و هرگاه هم خداوند آثار را نخواهد، آن از بین می رود. این طور نیست که اگر خداوند چیزی را نخواهد باشد، آن شیء همچنان باقی باشد؛ بلکه هر چه را که خداوند نخواهد، نیست میشود. همچنان که در مورد عصای موسی ع، آن عصا بودن را خداوند برای او ایجاد کرده بود و هرگاه هم نمیخواست که عصا، عصا باشد، با اراده الهی تبدیل به اژدها شد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۱۱:۲۹
معرفی اجمالی جلد پنجم از مجموعه تا ابد زندگی با عنوان حیات برزخی ٢
۱۷:۱۰
۱۷:۱۱
۱۸ اردیبهشت
️ چرایی عذاب دائمی
اگر نیت فرد در ارتکاب گناه، دائمی باشد به این معنا که هرگاه برای او امکان ارتکاب گناه پیش بیاید، آن کار را انجام دهد، در این صورت عذاب چنین گناهی هم بقا پیدا میکند و ابدی میشود. - یا اگر به گونه ای شود که معصیت، از مرتبهٔ اعتقادی انسان نشئت بگیرد - که ثبات و دوام دارد- باز عذاب، دائمی می شود؛ چنانچه فعل شیطان در تمرد از سجده بر حضرت آدم ع یا قتل هابیل توسط قابیل از نمونه هایی است که چون معصیت از عمق اعتقاد نشئت گرفته، عذاب دائمی را در پی دارد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
اگر نیت فرد در ارتکاب گناه، دائمی باشد به این معنا که هرگاه برای او امکان ارتکاب گناه پیش بیاید، آن کار را انجام دهد، در این صورت عذاب چنین گناهی هم بقا پیدا میکند و ابدی میشود. - یا اگر به گونه ای شود که معصیت، از مرتبهٔ اعتقادی انسان نشئت بگیرد - که ثبات و دوام دارد- باز عذاب، دائمی می شود؛ چنانچه فعل شیطان در تمرد از سجده بر حضرت آدم ع یا قتل هابیل توسط قابیل از نمونه هایی است که چون معصیت از عمق اعتقاد نشئت گرفته، عذاب دائمی را در پی دارد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۱۴:۱۲
۱۹ اردیبهشت
️ شکایت از خداوند متعال
شکایت به خدا خوب است؛ «أَشْكُو إِلَى اللَّهِ »، اما «أشكو عَنِ اللهِ»؛ شـکایت از خدا بد است.حضرت یعقوب ع از دوری یوسف ع به خدای سبحان شکایت کرد؛ زیرا شکایت به خداوند با صبر و رضایت از او سازگار است.با این حال ملاحظه میکنید که حضرت یعقوب ع در صدد پیدا کردن حضرت یوسف ع نیز بود؛ لذا فرمود: «يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛ ای پسرانم! بروید از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا مأیوس نباشید؛ زیرا جز مردم کافر از رحمت خدا مأیوس نمی شوند». در عین حال که به خداوند شکایت میکند، از تلاش دست برنمیدارد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
شکایت به خدا خوب است؛ «أَشْكُو إِلَى اللَّهِ »، اما «أشكو عَنِ اللهِ»؛ شـکایت از خدا بد است.حضرت یعقوب ع از دوری یوسف ع به خدای سبحان شکایت کرد؛ زیرا شکایت به خداوند با صبر و رضایت از او سازگار است.با این حال ملاحظه میکنید که حضرت یعقوب ع در صدد پیدا کردن حضرت یوسف ع نیز بود؛ لذا فرمود: «يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛ ای پسرانم! بروید از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا مأیوس نباشید؛ زیرا جز مردم کافر از رحمت خدا مأیوس نمی شوند». در عین حال که به خداوند شکایت میکند، از تلاش دست برنمیدارد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۱۴:۲۰
۲۰ اردیبهشت
با توجه به آغاز کار نمایشگاه کتاب تهران، طلاب گرامی و دانشجویان عزیز میتوانند برای خرید کتاب از بن تخفیف و ارسال رایگان استفاده کنند.
خرید کتاب های مجموعه "تا ابد زندگی" مجموعه مباحث مرگ و معاد اثر استاد عابدینی از نمایشگاه بینالمللی کتاب
پیوند خرید جلد اول "تولدی دیگر" B2n.ir/s79324
پیوند خرید جلد دوم "تطهیر جان" B2n.ir/s89352 پیوند خرید جلد سوم "لحظه دیدار" : B2n.ir/q07569
پیوند خرید جلد چهارم "حیات برزخی ١"B2n.ir/b62825
پیوند خرید جلد پنجم "حیات برزخی ٢"B2n.ir/b62825
پیوند خرید جلد ششم "نفخ صور"B2n.ir/z98231
متاسفانه امکان خرید جلد هفتم (شرح محشر 1) در سایت، فعلاً فراهم نشده است.
اگر سؤال یا ابهامی بود با @admin_ravaasi مطرح کنید
خرید کتاب های مجموعه "تا ابد زندگی" مجموعه مباحث مرگ و معاد اثر استاد عابدینی از نمایشگاه بینالمللی کتاب
پیوند خرید جلد اول "تولدی دیگر" B2n.ir/s79324
پیوند خرید جلد دوم "تطهیر جان" B2n.ir/s89352 پیوند خرید جلد سوم "لحظه دیدار" : B2n.ir/q07569
پیوند خرید جلد چهارم "حیات برزخی ١"B2n.ir/b62825
پیوند خرید جلد پنجم "حیات برزخی ٢"B2n.ir/b62825
پیوند خرید جلد ششم "نفخ صور"B2n.ir/z98231
متاسفانه امکان خرید جلد هفتم (شرح محشر 1) در سایت، فعلاً فراهم نشده است.
اگر سؤال یا ابهامی بود با @admin_ravaasi مطرح کنید
۵:۴۰
️ رابطه حشر و روح
بدنی که در قیامت محشور میشود، مانند بدن دنیایی ماست و احیای آن امکان پذیر است. حقیقت شخصیت انسان، روح اوست نه بدنش. روح با مرگ معدوم نمیشود.پس از اینکه اجزای بدن، دوباره جمع میشوند و روح به آن تعلق میگیرد، این انسان، عین همان انسانی است که در دنیا بود؛ چنانچه انسانی که پیر میشود، همان انسانی است که جوان بوده است. روح واحد با تغییرات بدن، لحظه به لحظه در کار است و تغییر نمیکند.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
بدنی که در قیامت محشور میشود، مانند بدن دنیایی ماست و احیای آن امکان پذیر است. حقیقت شخصیت انسان، روح اوست نه بدنش. روح با مرگ معدوم نمیشود.پس از اینکه اجزای بدن، دوباره جمع میشوند و روح به آن تعلق میگیرد، این انسان، عین همان انسانی است که در دنیا بود؛ چنانچه انسانی که پیر میشود، همان انسانی است که جوان بوده است. روح واحد با تغییرات بدن، لحظه به لحظه در کار است و تغییر نمیکند.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۱۵:۰۷
۲۱ اردیبهشت
️ حقيقت حشر جمعی
آیه شریفه میفرماید : ذلِكَ يَوْمُ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ(هود، ١٠٣)، این جمع شدن، اعتباری نیست. کسی که هزاران سال پیش بوده است، با کسی که هزاران سال بعد آن بوده، در یک مکان و زمان واحد، کنار هم جمع میشوند. این امر اعتباری نیست، بلکه یک امر حقیقی است؛ فلذا الآن هم هر کسی مرتبط به قبل و بعد و مرتبط به همۀ افراد است و در آن روز حقیقت وجودی خود را نشان میدهد. باید هم اینگونه باشد؛ زیرا هر فردی با تمام هدایتها و ضلالتهای اولین فرد عالم تا آخرین فرد عالم مرتبط است
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
آیه شریفه میفرماید : ذلِكَ يَوْمُ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ(هود، ١٠٣)، این جمع شدن، اعتباری نیست. کسی که هزاران سال پیش بوده است، با کسی که هزاران سال بعد آن بوده، در یک مکان و زمان واحد، کنار هم جمع میشوند. این امر اعتباری نیست، بلکه یک امر حقیقی است؛ فلذا الآن هم هر کسی مرتبط به قبل و بعد و مرتبط به همۀ افراد است و در آن روز حقیقت وجودی خود را نشان میدهد. باید هم اینگونه باشد؛ زیرا هر فردی با تمام هدایتها و ضلالتهای اولین فرد عالم تا آخرین فرد عالم مرتبط است
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۱۵:۵۲
۲۳ اردیبهشت
️ محبت اهلبیت ع، وسیله نجات
در روایتی داشتیم کسی خدمت امام صادق ع عرض میکند اگر کسی اظهار محبت شما را بکند، این نجات پیدا میکند؟ ولو فلان کار و فلان گناه را کرده باشد و اسم دو سه تا گناه را می برد. حضرت ع می فرماید: بله! نجات پیدا میکند. برای آن شخص خیلی تعجب آور میشود. حضرت ع بعد میفرماید: اگر امر اینها دائر بشود که دست از ما بردارند یا کشته بشوند و بمانند، کدامیک را انتخاب میکنند؟ آن شخص گفت : اینها حاضر هستند کشته بشوند ولی دست از شما برنمی دارند. حضرت فرمود: به خاطر همین نکته است که محبت ما(ائمه ع) نجات دهنده است؛ چون اصل وجود و ذات را تشکیل میدهد؛ نه اینکه صرف یک ادعای پوچ باشد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
در روایتی داشتیم کسی خدمت امام صادق ع عرض میکند اگر کسی اظهار محبت شما را بکند، این نجات پیدا میکند؟ ولو فلان کار و فلان گناه را کرده باشد و اسم دو سه تا گناه را می برد. حضرت ع می فرماید: بله! نجات پیدا میکند. برای آن شخص خیلی تعجب آور میشود. حضرت ع بعد میفرماید: اگر امر اینها دائر بشود که دست از ما بردارند یا کشته بشوند و بمانند، کدامیک را انتخاب میکنند؟ آن شخص گفت : اینها حاضر هستند کشته بشوند ولی دست از شما برنمی دارند. حضرت فرمود: به خاطر همین نکته است که محبت ما(ائمه ع) نجات دهنده است؛ چون اصل وجود و ذات را تشکیل میدهد؛ نه اینکه صرف یک ادعای پوچ باشد.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۱۵:۰۶
۲۴ اردیبهشت
️ گناه اجتماعی
اگر گناهی تبعیت دیگران را در پی داشت، اجتماعی محسوب میشود. حال اگر این گناه، تبعیت دیگران را در فرازمان در پی داشت، اجتماعیِ غیر زمانی میشود که خیلی عظیم است. پس تمام انواع گناهان - اعم از شخصی و اجتماعی زمانی و فرازمانی - مرتبط با قبل و بعد و کل عالم است و هر چقدر گناهی بیشتر تبعیت دیگران را به دنبال داشته داشت، تأثیر آن با توان بیشتر در کل هستی محقق میشود.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
اگر گناهی تبعیت دیگران را در پی داشت، اجتماعی محسوب میشود. حال اگر این گناه، تبعیت دیگران را در فرازمان در پی داشت، اجتماعیِ غیر زمانی میشود که خیلی عظیم است. پس تمام انواع گناهان - اعم از شخصی و اجتماعی زمانی و فرازمانی - مرتبط با قبل و بعد و کل عالم است و هر چقدر گناهی بیشتر تبعیت دیگران را به دنبال داشته داشت، تأثیر آن با توان بیشتر در کل هستی محقق میشود.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۹:۵۳
رهبر معظم انقلاب در بازدید امروز خود از نمایشگاه کتاب تهران ::
فعالان فضای مجازی کتابهای خوبی را که در زمینههای مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام «کتابهای مفید» را معرفی و ترویج کنند
#تا_ابد_زندگی #کتاب_مفید
@ta_abad_zendegi
فعالان فضای مجازی کتابهای خوبی را که در زمینههای مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام «کتابهای مفید» را معرفی و ترویج کنند
#تا_ابد_زندگی #کتاب_مفید
@ta_abad_zendegi
۱۷:۲۶
۲۵ اردیبهشت
۱۱:۴۷
نسبت این کتاب با کتابهای "تا ابد زندگی" : این کتاب به منظور کتاب درسی طلاب نگاشته شده و مخاطب خاص دارد.البته محققان علوم دینی، مبلغین محترم و دانشجویان رشته های مرتبط با قرآن و حدیث نیز میتوانند از این کتاب استفاده کنند.
این کتاب در واقع مشتمل بر روایات گزینش شده ای از ۵ جلد اول مجموعه تا ابد زندگی است که به صورت مختصر شرح شده است.
مقالات تألیفی در این کتاب، در کتابهای "تا ابد زندگی" نیست؛ چرا که جمع بندی مباحثی است که در کل ۵ جلد به صورت پراکنده بیان شده است.
در ادامه، نمونه ای از صفحات این کتاب، برای اطلاع بیشتر علاقمندان ارائه میشود.
این کتاب در واقع مشتمل بر روایات گزینش شده ای از ۵ جلد اول مجموعه تا ابد زندگی است که به صورت مختصر شرح شده است.
مقالات تألیفی در این کتاب، در کتابهای "تا ابد زندگی" نیست؛ چرا که جمع بندی مباحثی است که در کل ۵ جلد به صورت پراکنده بیان شده است.
در ادامه، نمونه ای از صفحات این کتاب، برای اطلاع بیشتر علاقمندان ارائه میشود.
۱۲:۴۱
۱۲:۴۱
۱۲:۴۲
۲۶ اردیبهشت
️ حقيقت هم جواری با امامان معصوم ع
همه مؤمنین، در بهشت همسایه معصومین ع هستند؛ چون وجود ائمه ع یک وجود ممتد است که هر کسی در هر مرتبه ای که باشد، با آنها محشور است.البته این بدان معنا نیست که این انسان با انسان کامل در مرتبهٔ او محشور باشد؛ یعنی حضرات ع در مرتبۀ حقیقی و کُنه خود با او محشور نیستند، بلکه متناسب با مرتبهٔ هر کسی، تجلی میکنند و آن شخص با این مرتبه از تجلی ایشان محشور است.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
همه مؤمنین، در بهشت همسایه معصومین ع هستند؛ چون وجود ائمه ع یک وجود ممتد است که هر کسی در هر مرتبه ای که باشد، با آنها محشور است.البته این بدان معنا نیست که این انسان با انسان کامل در مرتبهٔ او محشور باشد؛ یعنی حضرات ع در مرتبۀ حقیقی و کُنه خود با او محشور نیستند، بلکه متناسب با مرتبهٔ هر کسی، تجلی میکنند و آن شخص با این مرتبه از تجلی ایشان محشور است.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد هفتم ؛ شرح محشر ١
@ta_abad_zendegi
۱۵:۴۹
برشی از جلسه ۶٠ شرح توحید صدوق_۲۰۲۴_۰۵_۱۵_۲۲_۰۱_۴۹_۴۸۴.mp3
۰۱:۵۷-۶۸۶.۷ کیلوبایت
۱۸:۳۸
۲۸ اردیبهشت
️ درد ما کم است
بیان اجمالی معارف اگر بر درد و سوز ما نسبت به معارف بیفزاید میارزد؛ چرا که هر قدر درد بیشتر باشد، انسانیت هم بیشتر است هر قدر فقدان بیشتر باشد، سرعت حرکت هم بیشتر است، سرعت حرکت دائر مدار درد است.درد ما کم است.اگر یکی پیدا میشد، یک مقدار درد و سوز ما را زیاد میکرد، حرکت دنبال آن می آمد. به بزرگی گفته بودند تو از قُدما چه داری؟ آنها این همه فضائل داشتند! او در پاسخ گفته بود: من سوزِ نداریِ آنچه را که آنها داشتند، دارم. او فهمیده بود که آنها چه داشتند. ما نمی فهمیم که آنها چه داشتند. کسی که بفهمد آنها چه داشتند، سوز نداری پیدا میکند.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد ششم؛ نفخ صور
@ta_abad_zendegi
بیان اجمالی معارف اگر بر درد و سوز ما نسبت به معارف بیفزاید میارزد؛ چرا که هر قدر درد بیشتر باشد، انسانیت هم بیشتر است هر قدر فقدان بیشتر باشد، سرعت حرکت هم بیشتر است، سرعت حرکت دائر مدار درد است.درد ما کم است.اگر یکی پیدا میشد، یک مقدار درد و سوز ما را زیاد میکرد، حرکت دنبال آن می آمد. به بزرگی گفته بودند تو از قُدما چه داری؟ آنها این همه فضائل داشتند! او در پاسخ گفته بود: من سوزِ نداریِ آنچه را که آنها داشتند، دارم. او فهمیده بود که آنها چه داشتند. ما نمی فهمیم که آنها چه داشتند. کسی که بفهمد آنها چه داشتند، سوز نداری پیدا میکند.
شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی جلد ششم؛ نفخ صور
@ta_abad_zendegi
۷:۱۵