عکس پروفایل شیوه تدریس کتابهای تدبر(ویژه مربیان)ش

شیوه تدریس کتابهای تدبر(ویژه مربیان)

۷۱۶عضو

صوت جلسه شانزدهم ارتقای تدبر.27 آذر 1400.mp3

۲۶.۳۱ مگابایت
🎧 صوت جلسات هم اندیشی ارتقای تدبر- ویژه مربیان
💠 جلسه شانزدهم (تدبر مکی- تدبر مدنی)
⚠️ ویژه مربیان🎙 استاد اخوت🗓 ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰--------------------------------------------------------------------📝 آنچه در جلسه مطرح شد:
🔻 تدبر مکی🔹 نحوه مطالعه سوره از منظر یک ساختار▫️گام اول: ساختار مولفه بندی شده ،با تعریف مشخص و ایجادکننده تمایز▫️گام دوم: نسبت آیه ها را با ساختار مشخص می کنیم▫️گام سوم: توسط آیه ها،سوره طبق ساختار تنظیم می شود🔸 نکاتی در مورد سوره های حوامیم▫️مطالعه سوره ها با ساختار وجودی انسانغرض واحد▫️کارکرد سوره به نسبت غرض واحد▫️استخراج مولفه ساختاری برای غرض(ساختار دین در جامعه)
❇️ در کتاب تدبر مکی، هم نحوه مطالعه ساختاری داریم، و هم نحوه استخراج ساختار تدبر مکی ، تدبر شناخت و ساخت ساختار ها
🔻 تدبر مدنیروی تدبر مکی سوار می شود و جدای از آن نیست. تنها دقت هایی دارد من جمله:▫️اهمیت درک فضای نزول سوره های مدنی▫️اهمیت توجه به ساختار جامعه در سوره های مدنی▫️اسماالحسنی؛ نزول اسم به بهانه رخداد و آنگاه درک مفهوم اسم
🔹 مقاصد تدبر مدنی▫️تبیین مباحث جامعه شناسی و حاکمیتی قرآن در حد لزوم برای فرد▫️آشنایی با توحید ربوبی و توحید افعالی▫️طهارت= برطرف کردن نواقص توحیدیتدبر مدنیطهارت تدبر مدنی، در اوج تدبرهای تا اینجاست.(برطرف کردن نواقص و ...برای تجلی اسماالله)▫️استمرار مطالعه تدبر ساختاری که به واسطه تدبر مکی آموخته شده
🔸 علت انتخاب سوره های کتاب تدبر مدنیسور مسبحات از جهت مقاصد بالا، نسبت به هر یک از مقاصد دارای امتیاز ویژه هستند.
🔹 روش مطالعه کتاب:۱. مطالعه تاریخی + مباحث مقدماتی کتاب + ساختار جامعه۲. هر سوره ای شبیه کتاب سوره ای به صورت مستقل خوانده شود.(توصیه به مطالعه تفسیر المیزان)۳.  مطالعه هر سوره ای با سوره مجاور و اسخراج وجوه مشترک۴. سه سوره اول با سه سوره دیگر خوانده می شود. سوره صف مشترک است.
🔻 صحبت هایی در مورد مجازی سازی آموزش تدبر▫️اهمیت مجازی سازی آموزش کتاب های تدبر برای گسترش جریان تدبر در قرآن▫️ارائه نمونه کار توسط خانم احمدیان▫️اصل اولیه مجازی سازی، داشتن آرشیو مجهز در دسترس است.▫️درخواست ارائه پیشنهادات برای مجازی سازی تدبر ها
#ارتقای.تدبر #استاد.اخوت #تدبر.مکی #تدبر.مدنی

۸:۳۵

ارتقای تدبر- جلسه شانزدهم.pdf

۲۲۱.۳ کیلوبایت

🔸 فایل ارائه استاد اخوت - pdfجلسه شانزهم هم اندیشی ارتقای تدبر
🗓 ۲۷ آذر ۱۴۰۰

۱۳:۱۸

جلسه هفدهم ارتقای تدبر.mp3

۲۱.۷۷ مگابایت
🎧 صوت جلسات هم اندیشی ارتقای تدبر- ویژه مربیان
💠 جلسه هفدهم (تدبر مدنی)
⚠️ ویژه مربیان🎙 استاد اخوت🗓 ۴ دی ماه ۱۴۰۰--------------------------------------------------------------📝 آنچه در جلسه مطرح شد:
🔹 کلیتی از محتوا و غرض هدایتی ۲۸ سوره نازل شده در مدینه
🔻 مطالعه مدنی سه بخش دارد:▫️ساختار وجودی انسان: برای آسیب شناسی استفاده می شود▫️ اسماء الحسنی :سوره ها کشف مصادیق شرک میکنند لذا بحث اسما جهت درمان مطرح می شود.▫️ساختار وجودی جامعه: برای درک درست از احکام است.
🔸 شیوه اصلی مطالعه تدبر مدنی؛ تشخیص جریان حق و باطل است.
🔹پاسخ به سوالات کارگروه تدبر مدنی
#ارتقای.تدبر #استاد.اخوت #تدبر.مدنی

۱۳:۳۳

ارتقای تدبر- جلسه هفدهم.pdf

۲۱۲.۴ کیلوبایت

🔸 فایل ارائه استاد اخوت - pdfجلسه هفدهم هم اندیشی ارتقای تدبر
🗓 ۴ دی ۱۴۰۰

۱۳:۳۴

جلسه 18 ارتقای تدبر.mp3

۱۸.۷۳ مگابایت
🎧 صوت جلسات هم اندیشی ارتقای تدبر- ویژه مربیان
💠 جلسه هجدهم (تدبر مدنی- تدبر ادبی)
⚠️ ویژه مربیان🎙 استاد اخوت🗓 ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰--------------------------------------------------------------📝 آنچه در جلسه مطرح شد:
🔻 باقی مانده بحث کتاب مکی و مدنی
🔹 اسماء خدا در آسیب شناسی▫️معرفی خداوند▫️اسم های ظاهر: باورهایی که باید درباره خداوند حالتی تثبیت را در خداوند مشاهده کند▫️افعال خداوند: باورهایی هستند که باید به وسیله مشاهده افعال در عالم، انسان را به خداوند برساند.
🌱 طهارت هر انسانی به این است که بفهمد خدا در هر سوره،خودش را به چه شکل معرفی کرده و مضامین سوره هر فرد را به چه اسم یا اسمائی دلالت میدهد.
🔻 تدبر ادبی
🔸 فهم ادبی قرآن لازمه فهم قرآن▫️گزاره نویسی/تعمیم گزاره ها وابسته به تدبر ادبی ست و لازم است ذائقه ادبیات فهمی،به همراه سوال و نیاز باشد تا فهم حاصل شود. جنس این فهم شهودی ست.
🔹 پیش نیاز: خواندن ادبیات عرب ساده
▫️ادبی ۱: در مورد قالب کلام و ارکان و واجبات آن▫️ادبی ۲: در مورد نفوذ و تاثیر گذاری کلام▫️ادبی ۳: مجموعه ادبی ۱ و ۲ به علاوه بررسی حکمت قالبهای کلام و نفوذ آن
🔸 موانع فهم ادبیات: عجله در یادگیری/اعتماد به نفس نداشتن/فهم قراردادی/فهم بدون احساس/فکر می کنند استعداد عربی فهمی را ندارد.
🔹 شیوه های تدریس▫️ متناسب با رشته تخصصی افراد▫️ متناسب با کتاب
#ارتقای.تدبر #استاد.اخوت #تدبر.مدنی #تدبر.ادبی

۱۴:۰۰

ارتقای تدبر- جلسه هجدهم.pdf

۳۶۴.۳۵ کیلوبایت

🔸 فایل ارائه استاد اخوت - pdfجلسه هجدهم هم اندیشی ارتقای تدبر
🗓 ۱۱ دی ۱۴۰۰

۱۴:۱۴

جلسه نوزدهم ارتقای تدبر.mp3

۲۰.۸۹ مگابایت
🎧 صوت جلسات هم اندیشی ارتقای تدبر- ویژه مربیان
💠 جلسه نوزدهم (تدبر ادبی- تدبر روایی)
⚠️ ویژه مربیان🎙 استاد اخوت🗓 ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰------------------------------------------------------------------📝 آنچه در جلسه مطرح شد:
🔻 تدبر ادبی🔹 زمان خواندن کتاب ادبی: بر اساس نیاز و اشتیاق+پس زمینه ادبیات عرب🔸پاسخ به سوالات تدبر ادبی 🔹 ارزیابی طهارتی تدبر ادبی
🔻 تدبر رواییقران از اهل بیت جدا نیست و این کتاب بنا دارد رفت و برگشت بین قرآن و روایات را بدهد.و علاوه بر روایات ذیل ایات،به دعاها هم پرداخته می شود.🔸 مربی تدبر روایی لازم است:نهج البلاغه و تحف العقول یا منابع تخصصی روایی را خوانده باشد و با فرهنگ عمومی دعا و روایات آشنا باشد.
🔻 چهارسوال را پاسخ دهید:▫️چگونه یک کلاس را با نشاط می کنید▫️چگونه انس دوستان خود را به قرآن زیادتر می کنید▫️چه مبحث و کتابی را بهتر می توانید دست بگیرید▫️چه مبحث و کتابی را بهتر می توانید به یک نفر انتقال بدهید.
#ارتقای.تدبر #استاد.اخوت #تدبر.ادبی #تدبر.روایی

۱۴:۵۵

ارتقای تدبر- جلسه نوزدهم.pdf

۲۱۱.۷۶ کیلوبایت

🔸 فایل ارائه استاد اخوت - pdfجلسه نوزدهم هم اندیشی ارتقای تدبر
🗓 ۱۸ دی ۱۴۰۰

۱۴:۵۶

ارتقای تدبر 00.10.18 (2).vsdx

۲۶۴.۷۳ کیلوبایت

🔹 فایل ارائه استاد اخوت - visio"جلسات اول تا نوزدهم هم اندیشی ارتقای تدبر"

۱۵:۱۲

پیاده شده جلسات ارتقای تدبر.pdf

۶.۷۳ مگابایت

🗂 فایل پیاده شده جلسات هم اندیشی ارتقای تدبر- pdf

۱۵:۳۸

پیاده شده جلسات ارتقای تدبر- کامل.docx

۶.۹۱ مگابایت

🗂 فایل پیاده شده جلسات هم اندیشی ارتقای تدبر- word

۱۵:۴۶

moghadamat.pdf

۷۹۲.۴۲ کیلوبایت

💠 آیین نامه کتاب مقدمات تدبر در قرآن - ویژه مربیان
🔰 عناوین فایل:
🔸 محور کلاس های قرآن🔹 ساختار کتاب🔸ارزیابی🔹ویژگی های مربی🔸نحوه ارائه کتاب🔹انواع مخاطب
❇️ برگرفته از متن کتاب و صحبت های استاد اخوت در طول سال های اخیر

۹:۱۷

sanad ketab tafakkor.pdf

۲.۳۹ مگابایت

💠 آیین نامه کتاب روش های تفكر در قرآن
🔰 عناوین فایل:
🔸 جايگاه تفكر در منظومه تدبر🔹تعريف تفكر🔸ارتباط دروس کتاب با تفکر🔹تعریف روش های تفکر🔸کلام و روش های تفکر🔹غایت کتاب روش های تفكر در قرآن🔸فرآیند دروس کتاب🔹روش کلی این کتاب برای مطالعه سوره 🔸نحوه ارائه مطالب🔹نکاتی برای ارزیابی مطالعه کتاب🔸ختم رویکردی (ختم قرآن با رویکرد این کتاب)
❇️ برگرفته از متن کتاب و صحبت های استاد اخوت در طول سال های اخیر

۹:۲۹

eraeh tafakkor.pdf

۴۷۵.۹۲ کیلوبایت

🔰 آیین نامه ارائه کتاب روش های تفکر در قرآن

۹:۳۰

pishnahad eraeh tafakkor.pdf

۱۹۲.۸ کیلوبایت

🔰 پیشنهاداتی برای ارائه دروس کتاب روش های تفکر در قرآن

۹:۳۳

aeynnameh kalameh.pdf

۱.۲۸ مگابایت

💠 آیین نامه کتاب روش های تدبر کلمه ای
🔰 عناوین فایل:
🔸 دانستی هایی قبل از شروع مطالعه کتاب🔹 فرآیند دروس کتاب🔸غایت هر درس به نسبت غایت کتاب🔹چگونگی ارائه و ارزیابی هر درس🔸پیشنهاد هایی برای درک بهتر کلمه🔹مهارت هایی برای فهم معنا و مصداق کلمه های قرآن🔸دسته بندی مخاطبان🔹نکاتی برای مربیان🔸ارزیابی دوره تدبر کلمه ای
❇️ برگرفته از متن کتاب و صحبت های استاد اخوت در طول سال های اخیر

۱۴:۱۳

sorehiy sanad.pdf

۳۵۹.۸۱ کیلوبایت

💠 آیین نامه کتاب روش های تدبر سوره ای
🔰 عناوین فایل:
🔸ساختار سوره در قرآن🔹غایت کتاب روش های تدبر سوره ای🔸فرآیند دروس کتاب🔹نکاتی برای ارزیابی مطالعه کتاب🔸 ختم رویکردی (ختم قرآن با رویکرد این کتاب)
❇️ برگرفته از متن کتاب و صحبت های استاد اخوت در طول سال های اخیر
⏳ در حال تکمیل...

۱۴:۱۶

sanad ghoran be ghoran .pdf

۹۶۸.۰۱ کیلوبایت

💠 آیین نامه کتاب روش های تدبر قرآن به قرآن
🔰 عناوین فایل:
🔹کلیات قرآن به قرآن🔸منطق قرآن در دلالت آیات به یکدیگر🔹غایت کتاب روش های تدبر قرآن به قرآن🔸فرآیند دروس کتاب🔹روش کلی این کتاب برای مطالعه سوره 🔸نکاتی برای ارزیابی مطالعه کتاب🔹 ختم رویکردی (ختم قرآن با رویکرد این کتاب)
❇️ برگرفته از متن کتاب و صحبت های استاد اخوت در طول سال های اخیر

۱۴:۲۱

sanad makki.pdf

۳۹۹.۴۲ کیلوبایت

💠 آیین نامه کتاب روش های تدبر مکی
🔰 عناوین فایل:
🔸 پیش نیاز ورود به دوره تخصصی🔹 جایگاه تدبر مکی در منظومه تدبر🔸غایت کتاب 🔹اهداف کتاب 🔸رویکرد کتاب🔹انتظار از مخاطب در مواجه با سوره ها از نظر علمی و عملی🔸فرآیند دروس کتاب🔹روش کلی تدبر بین سوره ای در سوره های مکی🔸نمودار در تدبر مکی🔹گزاره نویسی در تدبر مکی🔸نحوه مطالعه سوره از منظر یک ساختار🔹 نمودار سوره با ساختار وجودی انسان🔸سوره های حوامیم و روش استخراج ساختار🔹نکات تدریس کتاب تدبر مکی🔸ویژگی های مربی تدبر مکی🔹ارزیابی دوره تدبر مکی🔸ختم رویکردی و زیارت جامعه کبیره
❇️ برگرفته از متن کتاب و صحبت های استاد اخوت در طول سال های اخیر

۱۵:۰۰

sanad madani (2).pdf

۴۲۶.۰۲ کیلوبایت

💠 آیین نامه کتاب روش های تدبر مدنی
🔰 عناوین فایل:
🔸 پیش نیاز مربیان برای وساطت در تدبر مدنی🔹 سیر تاسیس جوامع مدنی توسط انبیاء🔸تحلیل فضای مدنی🔹روش مطالعه تدبر مدنی🔸غایت تدبر در سوره های مدنی🔹شاخص ها و پیشنهادات ارزیابی
❇️ برگرفته از متن کتاب و صحبت های استاد اخوت در طول سال های اخیر

۱۵:۰۴