فهم قرآن براساس نظام مفاهیم و ساختار سُوَرطلبهی درس خارجمدرّس حوزه و دانشگاهدکتری انقلاب اسلامی (حکمرانی) و ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران فارغالتحصیل دانشگاه شریفمدیر مؤسّسهی آیاتمدیرگروه «فقه حکومت و حکمرانی» حوزهی مشکات
1403-05-18-31-قرآن-اعراف(39-بخش 9).mp3
۰۱:۴۱:۱۳-۳۴.۷۶ مگابایت
#قرآن#صوتدورهی قرآنی #بیان بررسی اجمالی چهل سوره در سیر نزول(علق تا یس) و بررسی تفصیلی سُوَر پس از یس
جلسهی ۳۱ | ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ۱. سورهها:۳۹. #اعراف (بخش نهم: آیات ۹۴-۱۱۲) جلسهی ویژه (بخش ۱): بررسی روند درگیری جبههی حقّ و باطل با محوریّت حوادث امروز #فلسطین، اقدامات جبههی مقاومت و آیندهی دنیا ۲. مفاهیم و اصطلاحات قرآنی:#مِلّة (#سبک_زندگی)#بأساء#ضرّاء#تضرّع_اجتماعی#قصص (#قریه #مدینه)#بعثت#آیات#یهود (#نصاریٰ #صهیونیزم) ۳. موضوعات:۳-۱. روش یافتن مصادیق صحیح و تامّ معانی آیات با دقّت در بخشهای دیگر سوره۳-۲. اشکال مهم در ترجمهی «بأساء و ضرّاء» به «بلایای طبیعی»۳-۳. قواعد قصص در قرآن۳-۴. تفاوت «مدینةالرسول» با «یثرب» و دلیل نهی حضرت رسول(ص) از نام یثرب (تفاوت شهر جغرافیایی و اصطلاح «مدینه»)۳-۵. تکذیب رسولان توسّط یک قوم بهدلیل «تکذیب حقایق قبلی و فطری» رخ میدهد باتوّجه به فقرهی «بما کذّبوا من قبلُ»۳-۶. بررسی مصادیق آیات الهی متناسب با قصص حضرت موسی(ع)۳-۷. حضرت موسی(ع) مسلّط بر قواعد حاکم بر حکمرانی فرعونی و آگاه بر فرایند تصمیمگیری دربار فرعون است، لذا حضرت از ابتدا تحت روبوبیّت الهی تربیتشده است با هدف محقّقکردن فرایند براندازی نظام فرعونی۳-۸. تربیت اولیای الهی و اولیای شیطان بهصورت «فرایندی» است و نه بهصورت دفعی۳-۹. بررسی ادّعای «إنّما نحن مصلحون» از مستکبرین و قضاوت قرآن با عبارت «إنّهم هم المفسدون»۳-۱۰. تفاوت مهمّ «یهود و نصارای واقعی با ویژگیهای آنها در بیان قرآن» و «یهود و نصارای شناسنامهای» (بررسی معنا و مصداق «یهود و نصارایِ امّت» در روایات)۳-۱۱. استعداد دوپهلوئی «آیات الهی» که موجب دو تحلیل متفاوت از مؤمن و کافر میشود۳-۱۲. موضوع ویژه و مهمّچرا دشمنان حقیقت همواره دچار اشتباه محاسباتی و اشتباه در اقدام میشوند: ناظر به نوع برخورد ساحران و ملأ آل فرعون با حضرت موسی(ع) و اقدامات امروز رژیم صهیونیستی در زدن #کنسولگری ج. ا. ایران در سوریه و ترور #شهید_هنیه مدرّس: رضا تاتاری