عکس پروفایل تفکر تفریحی ت

تفکر تفریحی

۲۵۰عضو
عکس پروفایل تفکر تفریحی ت
۲۵۰ عضو

تفکر تفریحی

تفکر تفریحیمریم خانمحمدبررسی فلسفی و معرفتی انیمیشن‌ها و فیلم‌ها سواد رسانه‌ایکانالی برای مادران، معلمان و فعالان حوزه کودک و نوجوان ادمین: @nimavary
undefined کانال تفکر تفریحی@tafakortafrihiundefinedانتشار مطلب با ذکر منبع

۲۰ آبان

thumnail

۱۱:۰۴

thumnail

۱۱:۰۴

undefined قسمت اول
undefinedبررسی دیرین‌گونه‌ی «دختران شایسته‌ی غیر اروپایی» در انیمیشن‌های غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»
سلام دوباره!دو مطلب قبل رو یادتون هست؟ داشتیم یه جریان‌شناسی رسانه‌ای در آثار کودک و نوجوان میکردیم که توشون استعمار غربی‌ها در دنیا توجیه و تطهیر شده؛ مثل کارتون سریالی «لوسی از رنگین کمان جنوبی»؛ دوست دارید دوباره یه مورد دیگه از بین ده‌ها انیمیشن رو با هم بررسی کنیم؟پس بیایید بریم با یه دختر به نام «پوکوهانتس» آشنا بشیمundefinedاول از همه بگم که یکی از روش‌های غرب از دیرباز تا الان، ستایش، معروف و بزرگ‌ کردن زنان و دخترانیه که آغوششون رو برای اجنبی غربی باز می‌کنن و پشت پا میزنن به ملت و دوستان و حتی خانواده‌هاشون؛ غرب اینا رو خیلی دوست داره! بهشون جایزه میده (شیرین عبادی) اونا رو معروف می‌کنه (کیمیا علیزاده) بهشون تریبون میده (مسیح علی‌نژاده)، با بهترین بازیگرا، اندازه‌ی یکی دو سکانس در هالیوود بهشون بازی میده (گلشیفته فراهانی) و خلاصه‌ اولش کلی دون میپاشه و حلوا حلواش می‌کنه اما بعد از تموم شدن تاریخ مصرف رسانه‌ای شون، معذرت می‌خوام میگم، مثل یه تیکه دستمال اون‌ها رو دور می‌ریزهundefined (ریحانه پارسا، سحر قریشی و پرستو صالحی) undefinedشاید بخشی از این روند رو بشه توی سریال ایرانی«مرگ تدریجی یک رویا» دید...undefined حتما حتما عکس‌‌های تطبیقی پست قبل را ببینید undefined
خب حالا چرا دختران؟؟undefinedچون در ادبیات سینمایی، «زن» نماد «سرزمین و عقیده» است (اسطوره‌ی گایا رو مطالعه کنید). و هر کجا دیدید زنی در هر اثری، عشق و علاقه‌ای نسبت به یک مرد بیگانه داشت، (اینا معمولا از پسران سرزمین خودشون تنفر دارن؛ مثل پوکوهانتس که از کوکوم متنفر بود) نماد اینه که اون ملت، نسبت به یک عقیده، سرزمین، تمدن، تفکر و فرهنگ بیگانه آغوش باز کرده و عاشقش شده (تسلیم و پذیرش)؛ این قضیه خیلی حساس و ظریفه و خواهش میکنم از والدین و معلمانی که سروکار دارن با دخترانمون، حتما از این موضوع اطلاع داشته باشن و مراقبت این القا در آثار رسانه‌ای باشن.🛖خوب دقت کنید به دخترانی که در سینمای کودک و نوجوان غرب بسیار تحسین و ستایش شدن (باید جریان شناسی بشه) مثل «پوکوهانتس»؛ چرا که یک اِشِل، الگو و شاید دیرین‌گونه‌ی دختر شایسته‌ی غیر اروپایی باشه! این دختر سرخپوست که از اهالی شمال شرق آمریکاست (ویرجینیای امروز)undefined انتخاب کلمه‌ی ویرجینیا برای این منطقه خیلی داستان جالبی نداره و بعدا برید چرایی انتخاب این اسم رو بخوانیدundefined 🛖 داستان انیمیشن از اینجا شروع میشه که یک ثروتمند طماع انگلیسی به نام رت‌کلیف که با اجازه از دربار‌ پادشاهی و به همراه کاپیتان جان اسمیت و چندین همراه، برای یافتن طلا و استعمار راهی شرق آمریکای شمالی میشن و در منطقه‌ی ویرجینیا، به یک قبیله‌ از سرخپوستان برمیخورن. دختر رئیس قبیله (پوکوهانتس) که قرار بوده با شجاع‌ترین پسر قبیله (کوکوم) ازدواج کنه، از اون متنفره و عاشق و دلباخته‌ی کاپیتان اسمیتِ مو بلوند و چشم آبی میشه و هر چند کاپیتان اسمیت و همراهان این‌ها رو وحشی خطاب میکنن و اومدن که سرزمین‌شون رو غارت کنن، و از طرفی باعث مرگ کوکوم شدن!! اما پوکوهانتس با ابراز عشقش به جان اسمیت، جلوی مقاومت مردم قبیله رو میگیره و متقاعدشون می‌کنه که سلاح‌هاشون رو زمین بذارن و اجازه بدن اونا بدون حتی خراشی راهی انگلستان بشنundefinedundefined تازه مردم قبیله یه جوری کاسه لیسی انگلیسی‌ها رو میکنن که مخاطب با خودش میگه «بسه دیگه بابا»undefined
ادامه پست بعد undefined

undefinedمریم خانمحمد نیماوری

undefined کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
undefined در ایتا:https://eitaa.com/tafakortafrihi
undefined در تلگرام:https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:Nimavary

۱۱:۰۴

undefined قسمت دوم
undefinedبررسی دیرین‌گونه‌ی «دختران شایسته‌ی غیر اروپایی» در انیمیشن‌های غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»

خلاصه که اگر بچه‌ها این انیمیشن رو دیدن، بهشون بگید نتیجه‌ی مقاومت نکردن و نفوذ پوکوهانتس‌ها (که میگن بریم مذاکره کنیم/ دیگه عصر عصر موشک نیست/ آمریکا یه دکمه داره می‌زنه پودرمون می‌کنه و...) میشه اینکه الان بعد از گذشت ۳۰۰ سال، هیییچ سرخپوستی توی آمریکا حکومت نمیکنه و عملا اشغال شده!!(یه تعدادی هم که هستن توی سرزمین خودشون تحقیر یا کشته میشن)🛖در قسمت دوم این انیمیشن نشون داده میشه که چند سال بعد دوباره یک کشتی به کاپیتانی جان رالف به منطقه‌ی اونا میاد و پوکوهانتس با این مرد انگلیسی به لندن میره (بعدها  باهاش ازدواج میکنه و صاحب فرزند میشه) و با تشریفات خاص خودش می‌ره دیدار پادشاه جیمز  (یاد عکس این دخترای پناهنده‌ی سیاسی با رییس‌جمهور‌های آمریکا افتادم!)🛖خلاصه‌ که برای این دختر چه کارها که نکردن! از ساخت مجسمه‌اش گرفته تا ساخت موزه، سرود و شعر و مدح، اسباب‌بازی و اکسسوری و کلی فیلم و انیمیشن(الگو سازی و القای اینکه دختران و سرزمین‌ها در مقابل استعمار و اشغال غرب باید اینجوری باشن)و این اثر اگه توسط بچه‌ها (خصوصا دختران) دیده بشه، کلا نفرت از غرب توی دل‌هاشون زده میشه (متاسفانه اتفاقی که برای بعضی از دختران افتاده) پس بی‌زحمت به خاطر این نکات، اصلا انیمیشن رو به دختران نشون ندید و فقط در قالب قصه براشون تعریف کنید تا این نکات رو بدونن.🛖 حالا از این‌ها گذشته که درسته واقعا پوکوهانتس وجود داشته، اما خود غربی‌ها تحقیق کردن، دیدن چنین داستان عاشقانه‌ای اصلا اتفاق نیفتاده و این انیمیشن یک دروغ و تحریف تاریخهundefined مثلا پوکوهانتس در سال ۱۵۹۵ بدنیا اومده که وقتی کشتی جان اسمیت به آمریکا میرسه (در سال ۱۶۰۷) فقط یه بچه‌ی ۱۲ ساله بوده و خیلی کوچیک‌تر از جان اسمیت بوده و رابطه‌ی عشقی اتفاق نیفتادهundefined از طرفی کشتی دوم (جان رالف) سال ۱۶۱۳ به آمریکا میاد و پوکوهانتس با اون ازدواج می‌کنه، بعد مسیحی میشه (کلا دینشم عوض میکنه و اسمشو می‌ذاره ربکا که در کتاب مقدس یهود هم آمده)، در سال ۱۶۱۵ پسر دار میشه و در سال ۱۶۱۷ که ۲۳ سالش بوده میمیرهundefined چقدر اینا دروغ میگن آخه...🛖 در جایی از انیمیشن، پوکوهانتس با جان اسمیت پیش درخت پیر و دانای قبیله میرن اون درخت باتجربه به پوکوهانتس میگه که این پسر ذات خوبی داره! (علاقه‌ی تو به اون درسته)undefined القای اینکه باتجربه‌ها این راه رو تایید میکنن و البته سوالی که باید برای بچه‌ها مطرح کرد undefined چطوری یک کاپیتان جنگ‌طلب و استعمارگر که قبیله‌ای‌ها رو وحشی می‌دونه ذات خوبی داره؟undefinedاز طرفی چطور این انیمیشن جان اسمیت رو صلح‌طلب نشون میده با اینکه با یه کشتی پر از مردان جنگی اومدن به آمریکا؟؟خلاصه که اگه من بخوام همه‌ی این نکات رو بگم توی یه مطلب جا نمیشه؛ پس برای فهم نکات کامل‌تر، حتما جلسه‌ی ۸۲ استراتژی برای کودکان رو ببینیدundefined

undefinedمریم خانمحمد نیماوری

undefined کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
undefined در ایتا:https://eitaa.com/tafakortafrihi
undefined در تلگرام:https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:Nimavary

۱۱:۰۴

۲۵ آبان

undefined بازنشر بررسی انیمیشن «باب اسفنجی» به بهانه‌ی پخش قسمت ۲۴ برنامه‌ی تلویزیونی «امتداد» با موضوع «باب اسفنجی و فلسفه»undefined

۲۱:۵۱

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail
undefined قسمت اول تحلیل باب اسفنجی
یکی از سوالاتی که همیشه توی ذهنم بوده اینه که چرا بچه‌ها نباید باب‌اسفنجی گوگولی رو ببینن؟ مگه چه اشکالی دارهundefined و اینکه بالاخره دلو به دریا زدم و حسابی بررسیش کردم تا به مامان و باباها بگم «واقعا بچه‌ها نباید باب‌اسفنجی ببینن!»
اول از همه اینکه این اثر اینقدر مهم و پرنکته است که یه کتاب به نسبت پرحجم توی غرب براش نوشته شده به نام «باب اسفنجی و فلسفه» که نویسنده‌هاش دکترای فلسفه و دانشجویان دکتری فلسفه هستن؛ اگر دسترسی دارید حتما مطالعه کنید undefined
فرض رو بر این می‌ذاریم که اندکی با انیمیشن باب اسفنجی آشنایید؛ پس بی مقدمه یه نمونه از مطالب کتاب براتون بگم که میگه بعضی از شخصیت های این انیمیشن، معرف یک مکتب فلسفی در غرب هستن؛ مثلا اختاپوس که فردی ناامید، ناراضی، منزوی، تنها و بی‌احساسه نماینده فلسفه‌ی شوپنهاور (فیلسوف آلمانی) هست که معتقده ما تحت تسلط اراده‌ی میل به زندگی هستیم و برای ادامه حیات یک میل غیرارادی به داشتن و اراده کردن داریم و اینکه ما چی میخواهیم مهم نیست؛ فقط این «اراده و خواستنه» مهمه و زندگی یک کشمکش پوچ و محنت‌آوره و جهان اصلا نباید می‌بود، چون خوشبختی دست نیافتنیه و تنها چیزی که ما رو از این رنج دور می‌کنه هنر ( بخصوص موسیقی) هست. به خاطر همین هم این اختاپوس عبوس و ناراحت عاشق موسیقیه و ساعت‌ها به کارهای هنری مشغوله!کتاب به فلسفه نیچه، بررسی فمنیسم و... هم اشاره میکنه که دیگه در این جا نمیگنجه ادامه در پست دوم
undefined مریم خانمحمد نیماوری
undefined کانال تفکر تفریحی @tafakortafrihi
undefined در ایتا:https://eitaa.com/tafakortafrihi
undefined در تلگرام:https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:Nimavary

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail
undefined قسمت دوم تحلیل انیمیشن باب اسفنجی
یکی از بسترها و ستون‌های اصلی انیمیشن مبحث «شادی‌جویی و لذت‌جویی» هست که یک مکتب فلسفی جدی داره به نام «هدونیسم یا اصالت لذت». شخصیت اصلی یعنی باب اسفنجی و بقیه‌ی مردم بیکینی‌باتمه (شهر باب اسفنجی اینا) باب و مردم این شهر همیشه تحت هر شرایطی دنبال شادی، لذت‌جویی و دور کردن غم هستند (منظور شادی و سرخوشی و سرمستی مادی و بعضاً بی‌دلیله که توی سبک زندگی غربی خیلی دیده میشه) و حاضرند به هر قیمتی لذت ببرند. مثلاً مردم هر روز به رستوران آقای خرچنگ میرن تا ساندویچ مکدونالدی بخورن و این قدر از این کار لذت میبرن که اگر یک روز رستوران تعطیل باشه شهر به آشوب کشیده میشه!! (حتی بیمار دم مرگ و پزشک معالجش هم به خوردن این ساندویچ‌ها معتادند)خب یکم نگاه کنیم ببینم اگر بچه‌ها باور کنند و جهان‌بینی‌شون رو بر اساس هدونیسم بچینند که هدف زندگی فقط لذت‌جویی و سرمستی از این نوع هست، سعی میکنن تمام کارها و مسئولیت‌هایی که مانع لذتشون هست رو متوقف کنند و ما الان میبینم که بسیاری از نسل جدیدها دقیقا لذت خودش رو اولویت قرار میدن و توی یه نمونه معمولی ازدواج نمیکنن و بچه‌دار نمیشن، کارهای سخت انجام نمیدن و...؛ چون این‌ها یعنی مسئولیت پذیری و محدود کردن بعضی از لذت‌ها (توی انیمیشن هم مثال همون ماهی که داشت نفس‌های آخرش رو میکشید اما به جای فکر به سلامتی ساندویچ مکدونالدی گاز میزد!)راستی یه چیزی هم درمورد رستوران آقای خرچنگ بگم که چرا میگیم مک‌دونالدیundefinedآقای خرچنگ و پلانکتون با هم ایده‌ی این فست‌فودی که دقیقا سبک مک‌دونالد هست رو استارت زده بودن اما آقای خرچنگ به پلانکتون خیانت می‌کنه و با دزدیدن ایده رستوران خودش رو میزنه. این دقیقا داستان تأسیس رستوران مکدونالده که میتونید به طور کامل توی فیلم «بنیانگذار» ببینیدش
مسئله‌ی بعدی «هفت گناه کبیره مسیحیت» هست و هر کدوم از شخصیت‌ها نمادی از یک گناه کبیره هستن که میتونید توی تصویر ببینید.خب جالبه که توی گناهان کبیره مسیحیت گناهانی مثل زنا و ربا جایی نداره!نکته: شهوت در باب به معنای اشتیاق بسیار زیاد به هر چیزیهتوی انیمیشن سینمایی «باب اسفنجی در حال فرار» وقتی باب و پاتریک می‌خوان برای نجات گری (حلزون خانگی باب) سفری رو شروع کنن، یک مکالمه کاملا فلسفی در باب فلسفه ذهن و دریم توی ماشین دارن و با خودشون فکر میکنن که این سفر توی خواب داره اتفاق میفته؛ اما چطور میشه دو نفر همزمان یک خواب رو ببینن؟ اینجاس که یک فیلسوف و یا استاد راه که یه بوته خار هست میاد و بهشون میگه این سفر یه خوابه و این اتفاقات فقط داره توی ذهنشون میگذره و اونا باید روح زامبی‌ها رو آزاد کنن تا بعدش گری رو نجات بدن. باب و پاتریک هم چون میدونستن خواب هستن دیگه نمی‌ترسند و این چالش رو یا موفقیت پست سر میذارن. جالبه که تا آخر داستان مخاطب توی شک می‌مونه که آیا واقعا این اتفاقات واقعیه یا توی خوابه و ذهنشونه! این یک شک فلسفی توی بچه‌ها ایجاد می‌کنه که جنسش از نوع شکی هست که توی فیلم ماتریکس میبینیم (آیا این جهان واقعیه یا فقط توی ذهن ماست؟)و جالبه که شخصیت این فیلسوف که ایجاد شک می‌کنه بازیگر اصلی فیلم ماتریکسه (کیانو ریوز)این شک فلسفی که بسیاری از فیلسوفان روش کار کردن خیلی به بنیان‌های فکری بچه‌ها آسیب میزنه و ممکنه ایجاد مشکلات روحی هم بکنه.
یکی از موارد باب که از همون سرخوشی نشأت میگیره، خوش‌بینی افراطیه؛ تاجایی که باب دوست و دشمن رو توی دایره‌ی دوستی میبینه.undefined مریم خانمحمد نیماوری
undefined کانال تفکر تفریحی @tafakortafrihi
undefined در ایتا:https://eitaa.com/tafakortafrihi
undefined در تلگرام:https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:Nimavary

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

بازارسال شده از تفکر تفریحی
thumnail

۲۱:۵۳

thumnail
برای دانلود قسمت ۲۴ برنامه‌ی تلویزیونی «امتداد» با موضوع «باب‌اسفنجی و فلسفه» به لینک زیر مراجعه کنید undefinedhttps://mtedaad.ir/باب-اسفنجی/
قسمتی از برنامه:یکی دیگر از کاراکترهای این انیمیشن به نام خرچنگ، نماد ثروت اندوزی و وابستگی به دنیاست. یک شخصیت کاملاً سوداگرانه دارد. خرچنگ دقیقاً نماد و تجسم یافته آن انسان تراز کاپیتالیستی است. همه چیز برای او پول و کالاست. همیشه سوال او این است که چطور می‌توانم از اجسامی که در کنارم قرار گرفته اند پول در بیاورم تا از آن لذت ببرم. در اصل همه چیز او برای به دست آوردن لذت است، پول برای لذت، زمان برای لذت و لذت برای لذت!و این موضوع رکن اساسی هوس شهر است! کودکانی که پای همچنین انیمیشن‌هایی می‌نشینند که دارند اصالت لذت را تبلیغ می‌کند، بچه‌هایی را تربیت می‌کنند که تمام کارهای آنها معطوف به لذت باشد. وقتی همین کودکان بزرگ می شوند، دیگر حتی حاضر به ازدواج و فرزندآوری نیستند. چون این ازدواج و فرزندآوری، محدود کردن آن لذت‌هایی است که تا الان داشتند آن را تجربه می‌کردند و البته این جنس لذت؛ این جنس لذت دنیای مدرن و پست مدرن با آن لذت معنوی بسیار متفاوت است.دقیقاً آن تلقی خودمحوری که معطوف به لذت بردن خود “من” است یعنی همه چیز باید در مسیر لذت “من” قرار گیرد و از دل این تفکر جدید، تعریف جدیدی از انسان به وجود می‌آید...
undefinedمریم خانمحمد نیماوری
undefined کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
undefined در ایتا:https://eitaa.com/tafakortafrihi
undefined در تلگرام:https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:Nimavary

۲۱:۵۶