چند جملهای درباره تقابلهای جنسیتی در آموزش و پرورش به بهانه حذف تصویر دختران از جلد یک کتاب درسی 
۶:۲۰
حقیقتاً آدم میماند از این حجم سادهاندیشی درباره پدیدههای اجتماعی؛ به نظرم یکی از نمودهای استعمار تربیتی در ایران، ظهور چنین اندیشههای ناپخته درباره پدیدهٔ جنگ است. سند آموزش ۲۰۳۰ با پشتوانه چنین اندیشههای داخلی است که جان میگیرد نه با تصویر دو دختر روی جلد کتاب درسی
یادداشت مختصر و خوب آقای همتیفر را در این زمینه بخوانید
یادداشت مختصر و خوب آقای همتیفر را در این زمینه بخوانید
۱۶:۰۸
بازارسال شده از شفا | تأملاتی در باب تعلیم و تربیت
جنگ بد! برای ما یا آنها؟!مجتبی همتی فر۱۳۹۹۰۶۲۸
آقای دکتر محمود مهرمحمودی، از استادان برجسته برنامه درسی کشور، در صفحه اینستاگرام خود کتابی از تاریخ جنگ تحمیلی را معرفی کردهاند که جای تقدیر دارد.در همین حال آقای دکتر یحیی قائدی، از استادان فلسفه تربیت دانشگاه خوارزمی، در بخش نظرات این پست پرسشهایی را درباره جنگ مطرح کردهاند که مضمون اصلیاش این است که جنگ فقط تباهی و تلخی است و فضیلت و ارزشمندی در آن جای ندارد [اگر بنده به درستی متوجه منظور ایشان شده باشم].در عین قابل تأمل بودن این پرسشها و لزوم پرداختن منصفانه نهاد علم به آنها، نکته اصلی پرسشهای جناب قائدی تصویری است که احتمالاً از تاریخ معاصر ایران داشتهاند. ایران بعد از انقلاب اسلامی چند جنگ را شروع کرده است؟! مسأله این است که بین #جنگ و #دفاع باید تمایز اساسی قایل شد و سپس درباره آن طرح پرسش کرد. اتفاقاً دفاع محمل بروز اوج ارزشهای انسانی است، چون ریشه در مقابله با ظلم و تجاوز دارد. احتمالاً آقای قائدی منظورشان جنبههای منفی آغاز جنگ و خونریزی است که از سوی استعمارگران و اشغالگران قدیم و جدید در جهان و گروههای وابسته به آنها سراغ داریم و جنگهای جهانی اول و دوم و جنگهای افغانستان، عراق، یمن و سوریه و بوسنی و ویتنام و ... از این جمله است.
پ.ن: یکی از ژانرهای اصلی فیلمهای هالیوودی به جنگهای ایالت متحده اختصاص دارد و بسیاری از فیلمهایی برتر این کشور با مضامین و ارزشهای وطنخواهی، ایثار، انسانیت و غیرت و ... تولید شده است. نجات سرباز رایان، ستیغ جهنمی، کاپیتان فیلیپس، فارست گامپ و ... نمونه کوچکی از این خروار است که از قضا در دستگاه رسانهای ایالات متحده کارکرد تطهیرکنندگی و مظلومنمایی و قهرمانسازی دارد.ضعف ماست که از میرمهنا و رئیسعلی تا همت و باکری و باقری و صیاد شیرازی و حاج قاسم و هزاران زن و مرد دلاور را در تعلیم و تربیتمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم یاد و معرفی نکردهایم. @hematifar
آقای دکتر محمود مهرمحمودی، از استادان برجسته برنامه درسی کشور، در صفحه اینستاگرام خود کتابی از تاریخ جنگ تحمیلی را معرفی کردهاند که جای تقدیر دارد.در همین حال آقای دکتر یحیی قائدی، از استادان فلسفه تربیت دانشگاه خوارزمی، در بخش نظرات این پست پرسشهایی را درباره جنگ مطرح کردهاند که مضمون اصلیاش این است که جنگ فقط تباهی و تلخی است و فضیلت و ارزشمندی در آن جای ندارد [اگر بنده به درستی متوجه منظور ایشان شده باشم].در عین قابل تأمل بودن این پرسشها و لزوم پرداختن منصفانه نهاد علم به آنها، نکته اصلی پرسشهای جناب قائدی تصویری است که احتمالاً از تاریخ معاصر ایران داشتهاند. ایران بعد از انقلاب اسلامی چند جنگ را شروع کرده است؟! مسأله این است که بین #جنگ و #دفاع باید تمایز اساسی قایل شد و سپس درباره آن طرح پرسش کرد. اتفاقاً دفاع محمل بروز اوج ارزشهای انسانی است، چون ریشه در مقابله با ظلم و تجاوز دارد. احتمالاً آقای قائدی منظورشان جنبههای منفی آغاز جنگ و خونریزی است که از سوی استعمارگران و اشغالگران قدیم و جدید در جهان و گروههای وابسته به آنها سراغ داریم و جنگهای جهانی اول و دوم و جنگهای افغانستان، عراق، یمن و سوریه و بوسنی و ویتنام و ... از این جمله است.
پ.ن: یکی از ژانرهای اصلی فیلمهای هالیوودی به جنگهای ایالت متحده اختصاص دارد و بسیاری از فیلمهایی برتر این کشور با مضامین و ارزشهای وطنخواهی، ایثار، انسانیت و غیرت و ... تولید شده است. نجات سرباز رایان، ستیغ جهنمی، کاپیتان فیلیپس، فارست گامپ و ... نمونه کوچکی از این خروار است که از قضا در دستگاه رسانهای ایالات متحده کارکرد تطهیرکنندگی و مظلومنمایی و قهرمانسازی دارد.ضعف ماست که از میرمهنا و رئیسعلی تا همت و باکری و باقری و صیاد شیرازی و حاج قاسم و هزاران زن و مرد دلاور را در تعلیم و تربیتمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم یاد و معرفی نکردهایم. @hematifar
۱۶:۰۸
یادداشت مهماندرباره عدالت آموزشی و وضعیت آموزش آموزش مجازی در سیستان و بلوچستان مظلوم 
۶:۳۶
بازارسال شده از
#بازماندگان_تدریس_مجازی #عدالت_اموزشی
https://ble.ir/basij_fsb_prz
۶:۳۶
۵:۳۳
۹:۱۷
۱۸:۱۷
۸:۲۴
۸:۲۴
بودجه ۱۴۰۰؛ آموزش و پرورش؛ ۲۰۳۰
علی پارسانیا۳۰ آذر ۱۳۹۹
در بالای این متن، دو تصویر مشاهده میکنید.
تصویر نخست از صفحه ۴۵۳ متن «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاههای اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور» است.
تصویر دوم از همان صفحه و همان متن است.
تصویر نخست مربوط به اول صبح امروز مورخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ است.
تصویر دوم مربوط به ظهر امروز مورخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ است. از این تغییر سریع و البته دستپاچهطور (صفر ۲۰۳۰ جا مانده است) بگذریم!
آنچه واضح است، این که اندیشۀ حاکم بر نظام برنامهریزی و بودجهریزی آموزش و پرورش کشور، عمیقاً معتقد به اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ است. بسی جای تأسف که در آستانۀ سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی، بودجهای تقدیم مجلس شده است برای اجرای سندی که حدود ۱۷ مرتبه از «آموزش صلح به کودکان» ذیل تربیت شهروند جهانی صحبت کرده است، اما هیچ اشارهای به تقویت روحیه و شایستگیهای مقاومت ملی در برابر استکبار و استعمار و تجاوز ندارد؛ سندی که به خشونت جنسی توجه دارد، اما به خشونت غارتگران توسعهیافته علیه کشورهای در حال توسعه بیتفاوت است؛ سندی که خشونت جنسی را بهانهای برای آموزشهای جامع جنسی میداند، اما خشونت نظامی را بهانهای برای آموزشهای جامع دفاعی نمیداند. هدف سند آموزش ۲۰۳۰ این است که مدرسه ایرانی بستری برای تربیت شهید سلیمانیها نباشد. آقایان! اگر خود را به خواب زدهاید که هیچ! اگر واقعاً خوابید، وقت آن نرسیده است که بیدار شوید؟
پ.ن: آیا میدانستید که این جمله معروف حضرت امام (ره) که «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت»، بخشی از پیام ایشان است که به مناسبت شروع به کار مراکز تربیت معلم و خطاب به فرهنگیان و مسئولین و دانشجویان تربیت معلم بوده است؟ آنچه امروز از متن مبانی بودجه ۱۴۰۰ حذف شد، یکی و فقط یکی از شواهد این بیان حکیمانه است.
در بالای این متن، دو تصویر مشاهده میکنید.
آنچه واضح است، این که اندیشۀ حاکم بر نظام برنامهریزی و بودجهریزی آموزش و پرورش کشور، عمیقاً معتقد به اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ است. بسی جای تأسف که در آستانۀ سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی، بودجهای تقدیم مجلس شده است برای اجرای سندی که حدود ۱۷ مرتبه از «آموزش صلح به کودکان» ذیل تربیت شهروند جهانی صحبت کرده است، اما هیچ اشارهای به تقویت روحیه و شایستگیهای مقاومت ملی در برابر استکبار و استعمار و تجاوز ندارد؛ سندی که به خشونت جنسی توجه دارد، اما به خشونت غارتگران توسعهیافته علیه کشورهای در حال توسعه بیتفاوت است؛ سندی که خشونت جنسی را بهانهای برای آموزشهای جامع جنسی میداند، اما خشونت نظامی را بهانهای برای آموزشهای جامع دفاعی نمیداند. هدف سند آموزش ۲۰۳۰ این است که مدرسه ایرانی بستری برای تربیت شهید سلیمانیها نباشد. آقایان! اگر خود را به خواب زدهاید که هیچ! اگر واقعاً خوابید، وقت آن نرسیده است که بیدار شوید؟
پ.ن: آیا میدانستید که این جمله معروف حضرت امام (ره) که «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت»، بخشی از پیام ایشان است که به مناسبت شروع به کار مراکز تربیت معلم و خطاب به فرهنگیان و مسئولین و دانشجویان تربیت معلم بوده است؟ آنچه امروز از متن مبانی بودجه ۱۴۰۰ حذف شد، یکی و فقط یکی از شواهد این بیان حکیمانه است.
۸:۴۶
بازارسال شده از مدرسه ایران
پنجاه و پنجمین قسمت از مدرسه ایران به بررسی عملکرد شورای عالی آموزش و پرورش میپردازد.در این برنامه که سهشنبه 19 اسفند ۹۹ ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد، نوید ادهم رییس سابق شورای عالی آموزش پرورش و علی پارسانیا کارشناس تعلیم تربیت حضور یافتند. در این قسمت تعدد دستگاه های تصمیمگیر در تعلیم و تربیت، عدم تدوین نقشه راه برای سند تحول بلافاصله پس از نگارش سند و بایکوت شدن برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به علت عدم تمکین رییس جمهورمورد بررسی و نقد قرار گرفت. برنامه مدرسه ایران کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که هر سهشنبه ساعت ۲۱ از این شبکه پخش میشود. بازپخش این برنامه چهارشنبه ساعت ۱۷ خواهد بود.
#مدرسه_ایران
را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید: 








@madreseiran_irMadreseIRAN.ir.
#مدرسه_ایران
۱۲:۴۱
تک مضراب l نگاشتهای تربیتی
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE4MjE1NTk4NjM3MDQ5MzY5?story_media_id=2556556910157731300_6298386247&igshid=1q89o8jvq4pqi
مجموعه استوریهایی است درباره اینکه «جلسهبازان چگونه در دولت جوان حزباللهی بر اریکه قدرت مینشینند»
۸:۴۷
۱۴:۰۵
بازارسال شده از ایمان
۱۹:۱۵
بازنشر از کانال روایت مدرسه
علی قربانی 20 مرداد 1402
دیدار
امروز جمعی از فعّالین تعلیموتربیت دیداری دوستانه و صمیمی با #رهبر_عزیز_انقلاب داشتند؛ جلسهای کوتاه اما بسیار پربار. رهاورد این جلسه به واقع برای #نظام_آموزش_و_پرورش_انقلاب_اسلامی بود. نظامی که نباید آن را لزوماً با عناوین رسمی و غیررسمی، دولتی و غیردولتی و دوگانهای دیگر متفرق کرد.
دوستانی که با بنده در تعامل بودند میدانند که تا چه حد بر نظام رسمی و دولتی و به ویژه مدارس دولتی تاکید دارم؛ کسانی هم که گزارش جلسه امروز را خوانده باشند میدانند که تاکید امروز رهبر انقلاب هم بر روی کمک به نظام رسمی و مدارس دولتی بود. اما من فراتر از آن دغدغههای شخصی و این تاکید راهبردی در کلام ایشان، دستاورد بزرگ جلسه امروز را برای آموزشوپرورش انقلاب اسلامی میدانم؛ آموزشوپرورشی که خصلت اصلی آن #وحدت است؛ خصلت اصلی آن #مرابطه و #پیوند است:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
این آیه به واقع بیانیهی انقلاب اسلامی و هر گونه فعالیتی است که ذیل آن باید تعریف شود. صبر و مرابطه یعنی دوری کردن از تفرقهها به خاطر خدا و این دوری از تفرقه آن قدر محل لغزش است که تنها راه حلش تقوا است.
راستش بعد جلسه به یک چیز بیشتر فکر میکنم: چقدر کم کار کردیم! چقدر زیاد انرژی و انگیزههای خودمان را در بحثهای پوچ و بیفایده هدر دادیم. کلی بار روی زمین مانده که فقط به واسطه کنار هم قرار گرفتن دغدغهمندان انقلابی و جهادی قابل برداشتن است. این جلسه بهترین فرصت است که از منیّتها دور شویم و به واسطه عشق و علاقهای که به انقلاب اسلامی داریم دور هم جمع شویم. راهبردهای جلسه هم شفاف و روشن بود. به جای اینکه بر روی این نکات کلیدی و رسالتی که پس از این بر دوش داریم حیف است انگیزهکشی و جبههبندی کنیم.
امروز مسیرهای جدیدی برای فعّالین تعلیمو تربیتی روشن شد؛ چه دوستانی که در این #دیدار حضور داشتند و چه دوستانی که نبودند. اگر این را بفهمیم برد کردهایم؛ اگر نه، خدا درمانده من و امثال من نیست که بار انقلاب را بر دوش ما بگذارد؛ جمعی بهتر از ما را برای بر دوش کشیدن این بار برخواهد گزید.
@revayate_madrese
دیدار
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
این آیه به واقع بیانیهی انقلاب اسلامی و هر گونه فعالیتی است که ذیل آن باید تعریف شود. صبر و مرابطه یعنی دوری کردن از تفرقهها به خاطر خدا و این دوری از تفرقه آن قدر محل لغزش است که تنها راه حلش تقوا است.
۴:۲۵
بازارسال شده از وحید جلیلی
دو پرسش یکی از زمین به آسمان میرود و دیگری از آسمان به زمین نازل میشود.
تقاطع این دو پرسش جایی است که «دین » معنا مییابد.
دین صرفاً عهدهدار تبیین کارهایی که خداوند به قدرت خود میکند، نیست بلکه شاید مهمتر از آن، دین عهدهدار تبیین کارهایی است که خدا به حکمت و سنت خود، نمیکند!
البته مؤمنان مأمور به دعا هستند و مؤمنی که دعا نکند در دینش شک باید کرد و صد البته همان مؤمنان؛ مأمور به جهاد و قتال هم هستند و مؤمنی که فریضه بودن جهاد را - در عمل - انکار کند، متدین واقعی نیست و در ایمانش تردید باید کرد.
دعا آمدهست که مومنان را در انجام ماموریتهایشان قویتر کند نه آنکه جایگزین جهاد و قتال و تعاون و تواصی و امر به معروف و نهی از منکر و قیام باالقسط و قوامیتِ لله شود.
دعا نیامده است که دین را از دل جامعه و میدان و اقتصاد و سیاست و دفاع و... جمع کند و به کنج خلوت، راضی سازد.
از بالاترین دعاهای اولیای خدا «اللهم تقبل منا هذا القربان» است.
کار دعا صرفاً نازل کردن آسمان به زمین نیست که بالا بردن زمین تا آسمان هم هست.
آنها که بضاعتی و توشهای برای دعای «تقبل منا» ندارند؛ نمیتوانند دائماً «اَنزِل علینا مائده من السماء» بخوانند.
اتوبانِ عرش و فرش؛ مُلک و ملکوت دو طرفه است و آنها که یک سوی این اتوبان را با نگاه ناقص خود به دین و دعا، مسدود کردهاند، نمیتوانند متوقع فعال بودن طرف دیگر باشند.
اگر ما از پیشروی نکردن قوای ملکوت تعجب میکنیم، در عرش هم شگفتی از عقبنشینیهای غیر تاکتیکی ما موضوع بحث است و درباره آن هشدارهای خطیر و اکید داده میشود: «وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»
ادامه در بخش دوم
۵:۰۰
بازارسال شده از وحید جلیلی
انگلستان جزیرهای است با وسعت ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع در نزدیکی قطب شمال.
تقریباً به اندازه استان یزد و کوچکتر از استان کرمان.
با مساحت کمتر از یکچهارم افغانستان، سومالی، ماداگاسکار و بوتسوانا. کمتر از نصف گابن و بورکینافاسو. یکچهاردهم اندونزی و یکدوازدهم ایران.
بدون هیچ کدام از امتیازات ارضی و مرزی و مادی و معدنی و سوقالجیشی پیش گفته.
هرچه در تاریخ و جغرافیای جهان معاصر بیشتر غور کنیم عمق «سبحان الله»هایمان ژرفتر خواهد شد.
حالا که به مرحله پاسخگویی و تعیین سهم تقصیرها در تداوم جنایات رژیم صهیونی رسیدهایم منصفانه و صادقانه ببینیم ملکوت باید پاسخگوی ما باشد یا ما پاسخگوی او؟
بیش از ۴۰ هزار مسلمان در غزه قتل عام شوند و در بسیاری از کشورهای اسلامی حتی یک گوجه فرنگی گندیده به دیوار سفارت رژیم صهیونی و پشتیبانان غربیاش اصابت نکند؟!
مسلمانان اتفاقاً اگر میخواهند نجات پیدا کنند نه تنها نباید تسبیحهایشان را کنار بگذارند و اسلحه به دست بگیرند، بلکه باید در کنار سلاحها و ابزارها و امکانات و امتیازات و فرصتها و ظرفیتهای لاتعد و لا تحصییشان تسبیح بگویند.شاید هیچ ذکری به اندازه «سبحان الله»؛ مسلمانان را به مسیر هدایت و صراط مستقیم رهنمون نکند.ذکری که ضعف و ظلم را از ملکوت سلب و به ایمانهای ناقص و امکانات کاملِ امت الصاق میکند/.
۵:۰۰